abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86260297
quote:
Op donderdag 9 september 2010 21:37 schreef Lucas15 het volgende:
Ik wil beleggen met 2000 euro op de lange termijn, is dat slim?
Als dit al je research is wat je gedaan hebt, dan is dat niet slim nee.
BlaBlaBla
pi_86260368
quote:
Op donderdag 9 september 2010 22:27 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Als dit al je research is wat je gedaan hebt, dan is dat niet slim nee.
Dit is niet alles! Ik vroeg me alleen af met hoeveel geld beleggen verstandig is :)
pi_86260657
quote:
Op donderdag 9 september 2010 22:29 schreef Lucas15 het volgende:

[..]

Dit is niet alles! Ik vroeg me alleen af met hoeveel geld beleggen verstandig is :)
Dat hangt van enorm veel factoren af. Hoeveel kennis heb je? In hoeverre kun je de 2000 echt missen? Wat wil je er mee bereiken? Is het test geld? Wil je het verdubbeld hebben in een maand? Of meer lange termijn aandelen/obligatie beleggen? Voor elk scenario is wel een pakketje te verzinnen met hoeveel geld je ong. moet beginnen. Hangt dus af wat je zelf wilt.

Maar uitgaande van lange termijn aandelen, vergeet niet dat 2000,- relatief weinig is.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  donderdag 9 september 2010 @ 23:09:03 #104
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_86261715
quote:
Op donderdag 9 september 2010 21:37 schreef Lucas15 het volgende:
Ik wil beleggen met 2000 euro op de lange termijn, is dat slim?
Daar zullen de meningen over verschillen. Op een spaarrekening krijg je in ieder geval niet al te veel. 2000 euro is een vrij klein bedrag om te beleggen. Het beste zou je op de index kunnen beleggen. Dan koop je als het ware een doorsnede van de AEX.

Mijn mening is dat wanneer je dat op de lange termijn doet dit prima is. Onder een lange termijn versta ik dan 10 tot 15 jaar. Ik denk dat je meer rendement behaalt op zo'n indexbelegging dan wanneer je het op een spaarrekening zet. Bovendien heb je er geen omkijken naar.
The End Times are wild
pi_86262349
quote:
Op donderdag 9 september 2010 22:36 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Dat hangt van enorm veel factoren af. Hoeveel kennis heb je? In hoeverre kun je de 2000 echt missen? Wat wil je er mee bereiken? Is het test geld? Wil je het verdubbeld hebben in een maand? Of meer lange termijn aandelen/obligatie beleggen? Voor elk scenario is wel een pakketje te verzinnen met hoeveel geld je ong. moet beginnen. Hangt dus af wat je zelf wilt.

Maar uitgaande van lange termijn aandelen, vergeet niet dat 2000,- relatief weinig is.
Ik kan 2000 euro gewoon missen. Het is geld dat ik kwijt kan, vandaar zo weinig. Het liefst wil ik het verdubbeld hebben, maar dat wil toch iedereen hah? Ja, in aandelen beleggen :)

quote:
Op donderdag 9 september 2010 23:09 schreef LXIV het volgende:

[..]

Daar zullen de meningen over verschillen. Op een spaarrekening krijg je in ieder geval niet al te veel. 2000 euro is een vrij klein bedrag om te beleggen. Het beste zou je op de index kunnen beleggen. Dan koop je als het ware een doorsnede van de AEX.

Mijn mening is dat wanneer je dat op de lange termijn doet dit prima is. Onder een lange termijn versta ik dan 10 tot 15 jaar. Ik denk dat je meer rendement behaalt op zo'n indexbelegging dan wanneer je het op een spaarrekening zet. Bovendien heb je er geen omkijken naar.
Ik dacht ook al aan 10 tot 15 jaar. En dan om de 2 maanden weer een belegging doen.
  donderdag 9 september 2010 @ 23:35:40 #106
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_86262566
Als je er niet al te veel tijd aan wil besteden en verder geduld hebt dan denk ik dat iedere 2 maanden bijvoorbeeld voor 2000 euro beleggen in de AEX een prima optie is. In ieder geval beter dan het op je betaalrekening te laten staan en op te maken.

Je spreidt zo op 2 manieren. Op de eerste plaats over alle fondsen van de AEX. Op de tweede plaats ook nog eens in de tijd. Stel dat na 2 jaar de beurs gaat crashen met 50%. Dan raak je wel geld kwijt, maar je stapt vanaf dat moment ook automatisch laag in. Na 10 jaar maakt die crash nog maar nauwelijks uit.

Maar je weet het nooit. Als je 10 jaar geleden dit plan precies zo had uitgevoerd zou je een slecht rendement gehad hebben. Maar ook weer niet zo slecht als je in eerste instantie denkt als je naar de AEX kijkt, want een behoorlijk deel van de aandelen zou je ook onder de huidige stand van de AEX gekocht hebben.

Jouw methode lijkt in essentie ook wel op die van mij, al maak ik het uit hobby-oogpunt wat ingewikkelder. Ik heb in ieder geval (veel) meer geld dan 20 jaar geleden.
The End Times are wild
pi_86272607
Nokia heeft zijn topman ontslagen en een nieuwe aangesteld. Lijkt me een goed moment om het aandeel aan te schaffen. Nokia heeft de laatste jaren de boot gemist. De concurrentie is Nokia aan alle kanten voorbij gestreefd. Misschien dat de nieuwe topman een betere koers kan inzetten.

Jammergenoeg is de koers winst verhouding volgens google niet echt laag: 29.64
  vrijdag 10 september 2010 @ 12:51:57 #108
78918 SeLang
Black swans matter
pi_86274652
Wat je koopt maakt veel minder uit dan wanneer je koopt, tenminste als je een beetje spreiding hebt in je portefeuille. Zelfs een goede stockpicker gaat geen briljante resultaten halen in een slechte markt.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 10 september 2010 @ 13:15:29 #109
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_86275373
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 12:51 schreef SeLang het volgende:
Wat je koopt maakt veel minder uit dan wanneer je koopt, tenminste als je een beetje spreiding hebt in je portefeuille. Zelfs een goede stockpicker gaat geen briljante resultaten halen in een slechte markt.
nee, in een slechte markt ga je gewoon lekker lopen klooien met turbo's :')
pi_86276065
Ik vraag me af met hoeveel ¤ iedereen hier in de markt zit of te besteden heeft. Voor veel studenten/jongeren is ¤ 2000,= per 2 maanden veel te hoog gegrepen lijkt me.
  vrijdag 10 september 2010 @ 13:51:20 #111
256829 Sokz
Livin' the life
pi_86276717
Op dit moment ¤1200 en heb een order voor ¤800,- klaar staan. Ben 17 jaar en zit nog op de middelbare school :X Probeer alles een beetje uit met dit geld, helaas doet mn bank/broker nu moeilijk. :S

"Ik kan 2000 euro gewoon missen. Het is geld dat ik kwijt kan, vandaar zo weinig. Het liefst wil ik het verdubbeld hebben, maar dat wil toch iedereen hah? Ja, in aandelen beleggen "

Als je het verdubbelt hebt heb je nog maar ¤4000. Ik zou met die 2000 euro eerst alles uitproberen zodat je je echt thuis voelt in deze wereld. Vervolgens zou ik met een (veel) groter bedrag serieus beginnen.
  vrijdag 10 september 2010 @ 14:59:06 #112
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_86279175
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 13:32 schreef Blandigan het volgende:
Ik vraag me af met hoeveel ¤ iedereen hier in de markt zit of te besteden heeft. Voor veel studenten/jongeren is ¤ 2000,= per 2 maanden veel te hoog gegrepen lijkt me.
Gemiddeld heb ik een margin lopen tussen de 10 en 15k in USD en ben 23.
The more debt, the better
pi_86281781
Lol er komt een minimum tijd voor HFT's :D

http://www.cnbc.com/id/39093133
National Suicide: How Washington is Destroying the American Dream
pi_86284205
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 13:51 schreef Sokz het volgende:
Op dit moment ¤1200 en heb een order voor ¤800,- klaar staan. Ben 17 jaar en zit nog op de middelbare school :X Probeer alles een beetje uit met dit geld, helaas doet mn bank/broker nu moeilijk. :S

"Ik kan 2000 euro gewoon missen. Het is geld dat ik kwijt kan, vandaar zo weinig. Het liefst wil ik het verdubbeld hebben, maar dat wil toch iedereen hah? Ja, in aandelen beleggen "

Als je het verdubbelt hebt heb je nog maar ¤4000. Ik zou met die 2000 euro eerst alles uitproberen zodat je je echt thuis voelt in deze wereld. Vervolgens zou ik met een (veel) groter bedrag serieus beginnen.
Hoe bedoel je precies met uitproberen? Gewoon allerlei aandelen kopen en door verkopen ? Ik wil die 2000 verdubbelen of verdriedubbelen uiteraard. Maar dat gaat niet zo snel denk ik haha. Grotere bedragen volgt later eerst orienteren met klein geld :)
  vrijdag 10 september 2010 @ 17:46:52 #115
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_86285320
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 13:32 schreef Blandigan het volgende:
voor de meeste ouderen ook, aangezien velen iedere maand net rond kunnen komen of blij zijn als ze 100 euro kunnen sparen.
Er zijn weinig mensen die je geloven als je zegt dat je 1000 euro per maand overhoudt.
pi_86290224
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 12:51 schreef SeLang het volgende:
Kun je nog eens dat plaatje posten waarin het effect van scheef zitten na een eenmalig verlies van 50% wordt geillustreerd (niet uit luiheid, kan het zelf niet meer vinden)? Die illustratie is zo treffend voor de bovenstaande discussie en wat mij betreft ook een goed argument om niet gefaseerd in te stappen. :)
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
  vrijdag 10 september 2010 @ 20:10:33 #117
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_86290298
Als je gefaseerd instapt is die kans op zo'n 50%'s verlies dat niet goed te maken juist veel kleiner! Het is ook een vorm van spreiding, maar dan in de tijd.
The End Times are wild
pi_86290674
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 20:10 schreef LXIV het volgende:
Als je gefaseerd instapt is die kans op zo'n 50%'s verlies dat niet goed te maken juist veel kleiner! Het is ook een vorm van spreiding, maar dan in de tijd.
Het verlies blijft verlies, alles wat je na het verlies bijkoopt is niet ineens rendement ofzo. Met het gefaseerd instappen heb je wel een grotere kans om verlies te draaien omdat je gewoon meer exposure hebt richting bubbles. Wederom, waarom zou je een aandeel dat vandaag voor 1 euro noteert morgen voor 1.10 kopen? Ok, de andere kant kan het ook op maar in dat geval is het besluit te rechtvaardigen op basis van logica.

edit: geen exposure richting tijd natuurlijk... :')

[ Bericht 4% gewijzigd door Mendeljev op 10-09-2010 20:28:11 ]
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
  vrijdag 10 september 2010 @ 22:17:08 #119
78918 SeLang
Black swans matter
pi_86296240
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 20:08 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Kun je nog eens dat plaatje posten waarin het effect van scheef zitten na een eenmalig verlies van 50% wordt geillustreerd (niet uit luiheid, kan het zelf niet meer vinden)? Die illustratie is zo treffend voor de bovenstaande discussie en wat mij betreft ook een goed argument om niet gefaseerd in te stappen. :)
Je bedoelt denk ik deze

Mijn reisverslagen
  zaterdag 11 september 2010 @ 09:20:17 #120
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_86306227
Nog iets over de over- of onderwaardering van de beurs op dit moment. Op IEX.nl stond een stukje dat het rendement op staatsleningen lager was dan het dividendrendement op veel aandelen. Een unieke situatie! Het is altijd andersom geweest omdat aandelen behalve dividend ook nog koerswinst kunnen opleveren en eventueel een stijgend dividend.

Aandelen zijn feitelijk dus heel impopulair en mijn inziens daarom heel goedkoop. De reden die ik hiervoor kan bedenken is dat het risico op aandelen door beleggers als zeer hoog wordt ingeschat. Voor mij een reden om aan te nemen dat als de markten tot rust komen de koersen zullen stijgen.
The End Times are wild
pi_86306642
quote:
Op zaterdag 11 september 2010 09:20 schreef LXIV het volgende:
Nog iets over de over- of onderwaardering van de beurs op dit moment. Op IEX.nl stond een stukje dat het rendement op staatsleningen lager was dan het dividendrendement op veel aandelen. Een unieke situatie! Het is altijd andersom geweest omdat aandelen behalve dividend ook nog koerswinst kunnen opleveren en eventueel een stijgend dividend.
Ik denk dat je dit artikel bedoelt: http://www.iexprofs.nl/an(...)t-eens-de-helft.aspx

Als je de grafiek bestudeert, dan is dividendrendement niet altijd lager geweest. De situatie is dus niet uniek. Je zou zelfs kunnen stellen dat de situatie sinds 1963 juist uniek is. Dit heeft ook te maken met het feit dat dividend in die periode in de VS belastbaar werd gesteld, zodat het gunstig werd om uitkering van dividend zoveel mogelijk te voorkomen en dit te herinvesteren in het eigen bedrijf. (Het artikel gaat niet op dit aspect in.)

quote:
Aandelen zijn feitelijk dus heel impopulair en mijn inziens daarom heel goedkoop. De reden die ik hiervoor kan bedenken is dat het risico op aandelen door beleggers als zeer hoog wordt ingeschat. Voor mij een reden om aan te nemen dat als de markten tot rust komen de koersen zullen stijgen.
Ik vind dat een gevaarlijke conclusie. Zoals je in de grafiek ziet, zitten zowel bond- als dividend yield op een historisch dieptepunt. Vergelijken heeft dan niet zoveel zin, omdat zowel aandelen als obligaties te hoog geprijsd zijn. Je zou met jouw argument eventueel voor aandelen kunnen kiezen als je verplicht bent om nu in een van beiden te beleggen. Als je echter niet zo'n mandaat hebt, zou ik echter in cash blijven wachten tot een of allebei gunstiger geprijsd zijn.
  zaterdag 11 september 2010 @ 11:06:09 #122
78918 SeLang
Black swans matter
pi_86307636
quote:
Op zaterdag 11 september 2010 09:20 schreef LXIV het volgende:

Dit verhaal is natuurlijk makkelijk te weerleggen door gewoon de historische feiten er naast te leggen.

Om te beginnen gaat het een belegger niet in de eerste instantie om dividend maar om de total real returns, oftewel dividend+koersstijging-inflatie. Onderstaande plaatje laat duidelijk zien dat in elk geval op basis van historische returns je kansen momenteel niet gunstig liggen. Dat betekent niet dat je niets kunt verdienen maar potentiele winst ten opzichte van risico is niet gunstig.

Dan het dividend. Het onderstaande plaatje laat direct zien dat de stelling in jouw post onzin is. Ten eerste is het gewoon niet waar dat dividend yield altijd onder Treasury yield lag. Ten tweede laat het zien dan de huidige dividend yield van de totale markt momenteel erg laag is vergeleken met andere punten bij vergelijkbare Treasury yield. Sterker nog, de dividend yield was nog nooit zo laag bij deze Treasury yield! (iig niet na 1881, waar deze dataset begint).

Los daarvan is dividend yield imo ook niet zo'n belangrijk waarderings criterium. Hoeveel dividend er wordt uitgekeerd is tamelijk arbritrair, maar het kan op lange termijn nooit meer zijn dan de winst die wordt gemaakt. Sustainable earningsyield is daarom een betere referentie.
Mijn reisverslagen
  zaterdag 11 september 2010 @ 12:05:16 #123
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_86308962
Misschien kijk jij meer naar de S&P. In de AEX zijn genoeg aandelen te vinden met een dividend hoger dan het huidige dividend op een staatslening.

quote:
Véél dividend, weinig rente

AMSTERDAM - Toen ik begin jaren tachtig in de effectenwereld begon te werken, waren dubbelcijferige rentevergoedingen op staatsleningen heel gewoon. De rente was hoog vanwege de hoge inflatie. Staatsleningen werden aan de lopende band uitgegeven om het gat in de begroting te kunnen financieren.

Ads door Google
Tip Dividend Fabriek
ING betaalt 12,5% dividend. Met "Bos Garantie". U gelooft het niet?
www.VeelDividend.nl
4,5% tot 10% rente
Royal AEX Obligaties: kies zelf uw mogelijke rente van 4,5% tot 10%.
www.rbs.nl/markets
Obligatie 7,4 - 7,8 % p/j
rente per kwartaal-looptijd 4 jaar pharmafabrikant
www.genmedobligaties.nl
Hoogleraar Financiering P. Duffues van de Hogeschool Tilburg waar ik afstudeerde, legde mij tijdens een scriptiebespreking nog uit dat de 12,75% staatscoupon die toenmalig minister van Financiën Fons van der Stee in 1981 uitgaf waarschijnlijk de hoogste zou zijn die ik in mijn arbeidzaam leven ooit zou meemaken. Duffues heeft al drie decennia het gelijk aan zijn zijde en dat lijkt dit decennium ook weer te gaan lukken. Chapeau!
Afgelopen donderdag sierde de aankondiging van uitgifte van een 1,75% staatslening de voorpagina van het Financieele Dagblad. Een harde uitspraak dat het niet lager kan met de rente durf ik niet te geven, maar ik ben dan ook maar analist en geen hoogleraar.
Was begin jaren tachtig alle aandacht gericht op het fenomeen inflatie (het inflatieniveau bereikte de dubbele cijfers), nu is de angst aanwezig dat deflatie de komende tijd op ons bordje zal liggen. De angst voor langdurige hoge inflatie was toen misplaatst, hopelijk is de angst voor langdurige deflatie nu net zo onterecht.
Dertig jaar arbeid in de financiële sector zorgde ook voor gewenning aan een dividendrendement op aandelen dat duidelijk lager was dan de rentevergoeding op staatsleningen; daarbij leverden bedrijfsleningen altijd meer op dan risicovrij beleggen in vadertje staat. Nu is alles anders. Dit jaar zien we dat bedrijfsleningen van zeer kredietwaardige concerns soms lager renderen dan staatsleningen. We moeten er nu ook aan wennen dat bij steeds meer bedrijven het dividendrendement ver boven dat van hun financieringsrente ligt. De rentevergoeding die een kredietwaardig bedrijf als Unilever betaalt (looptijd 2015) bedraagt slechts 1,9%, fors minder dan in aandelen te verdienen valt (4,1%). Wolters Kluwer (looptijd 2018) heeft weliswaar een iets betere rentevergoeding (3,4%) maar dit is nog altijd beduidend lager dan het dividendrendement (4,8%). Maar er zijn extremere voorbeelden. Zo betaalt KPN 2,5% op een bedrijfslening met looptijd 2015; het dividendrendement licht echter driemaal hoger op 7,4%. En zo zijn er veel meer voorbeelden. ‘Good old’ Royal Dutch Shell betaalt 2,2% voor 2015 en concurrent en Franse oliereus Total slechts 1,6% voor 2014. Let wel deze bedrijven geven 6% of meer aan dividendrendement.
Daarbij komt dat genoemde namen, bedrijven zijn waarvan je niet hoeft te verwachten dat het dividend in de nabije toekomst omlaag gaat. En het betaalde dividend is slechts een deel van de door deze bedrijven gegenereerde winst. Zouden de hier genoemde bedrijven zich als onroerendgoedmagnaten gedragen, dan waren de dividendrendementen nog veel hoger geweest (onroerendgoedaandelen betalen jaarlijks verplicht de gehele winst uit).
De financiële markten zijn niet in evenwicht. De forse discrepantie tussen rendement op aandelen en rendement op de bijbehorende bedrijfsleningen is onlogisch maar is wel realiteit.
Basisschoolrekenkunde leert dat deze bedrijven, maar ook beleggers, hier met enig gemak winst uit moeten kunnen behalen. Maar met de haast waarmee bepaalde financiële instellingen en pensioenfondsen anno 2010 aandelen verkopen, kan beleggen in aandelen op korte termijn toch voor teleurstellingen zorgen.
Echter met een beetje geduld moeten aandelen toch beter kunnen renderen dan obligaties, iets wat de afgelopen tien jaar overigens niet lukte. Dat de huidige marktverhouding een anomalie is, is een feit. Hoelang dit duurt staat in de sterren geschreven. Helaas is geduld het meest schaarse goed op aarde.
http://www.telegraaf.nl/d(...)_rente__.html?p=40,1
The End Times are wild
  zaterdag 11 september 2010 @ 12:07:44 #124
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_86309025
Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat deze situatie door een stijging van de beurskoersen 'rechtgetrokken' moet worden, zeker niet op kortere termijn.
Zoals je weet ben ik voor dit jaar uitgegaan van een AEX die tussen de 300 en 360 schommelt met een eindkoers van 330, rendement op koersstijging 0 dus.
Met het schrijven van opties hierop, het beleggen van het vrijgekomen geld in hoogrenderende obligaties en het cashen van dividend wil ik hier nog een rendement van rond de 10% uittrekken. (Wat tot nu toe niet gelukt is overigens!) (2 grootste dalers gestockipicked)
The End Times are wild
  zaterdag 11 september 2010 @ 12:35:03 #125
78918 SeLang
Black swans matter
pi_86309716
quote:
Op zaterdag 11 september 2010 12:05 schreef LXIV het volgende:
Misschien kijk jij meer naar de S&P. In de AEX zijn genoeg aandelen te vinden met een dividend hoger dan het huidige dividend op een staatslening.
[..]

http://www.telegraaf.nl/d(...)_rente__.html?p=40,1
Dit is ook weer zo'n foute redenering. Je selecteert een paar individuele aandelen met de hoogste dividend yield en vergelijkt dat met de historische dividend yield van de hele markt. Als je consequent bent dan moet je dat natuurlijk vergelijken met de hoogste dividend yield aandelen die je in elk historisch jaar selecteert. Dan krijg je een totaal ander beeld. Maar natuurlijk is een dergelijke benadering niet erg zinvol.

Ook als je complete markten met elkaar vergelijkt moet je oppassen. Vergelijk je bijvoorbeeld de S&P500 en de Europese markt (S&P350 Europe) met elkaar dan zie je verschillen, met name omdat de samenstelling verschillend is. Europa heeft meer cyclische dingen zoals financials en materials, de VS heeft meer relatief hoog gewaardeerde technologie. Dat beinvloed natuurlijk zowel risico als waardering. De dividend yield op de S&P500 is nu ongeveer 2%, in Europa ongeveer 3%. Maar de 3-jaars standaarddeviatie van de S&P500 is 21%, van S&P350-Europe is dat 27%. Alle waar is naar z'n geld.

De AEX is sowieso niet erg zinvol om naar te kijken omdat die index door de jaren heen veel te veel is veranderd kwa samenstelling. Kijk alleen al naar de herweging vorig jaar.
Mijn reisverslagen
  zondag 12 september 2010 @ 11:49:34 #126
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_86338006
Leuke tool, maar het zegt natuurlijk meer over kuddegedrag/(be)invloed(ing) van de media dan over een voorspelbare waarde.
  zondag 12 september 2010 @ 12:17:12 #128
78918 SeLang
Black swans matter
pi_86338382
http://www.google.com/insights/search/#q=ipod&cmpt=q

In welke maand viel kerst ook alweer?
Mijn reisverslagen
  zondag 12 september 2010 @ 13:00:58 #129
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_86339773
Please Move The Deer Crossing Sign
  zondag 12 september 2010 @ 13:11:29 #130
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_86340101
quote:
Op zondag 12 september 2010 12:02 schreef piepeloi55 het volgende:
Leuke tool, maar het zegt natuurlijk meer over kuddegedrag/(be)invloed(ing) van de media dan over een voorspelbare waarde.
Het zegt niets meer of minder dan een beurs- of rentekoers. Die hebben dan ook geen voorspellende waarde, meer een verwachtende waarde.

Het is idd een leuke tool :)

Je kunt er wel dingen uit halen, zoals dat geruchten over een kredietcrisis al in 2007 opkwamen.
Of dat er nog geen enorme particuliere toename is in de vraag naar goud.
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
pi_86340820
Ik ga in AEX investeren ben van mening dat het weleens omhoog kan stijgen de komende 5 jaar.

zondag 12 september 2010 @ 13:41:37 #133
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_86341032
quote:
Op zondag 12 september 2010 13:34 schreef Lucas15 het volgende:
Ik ga in AEX investeren ben van mening dat het weleens omhoog kan stijgen de komende 5 jaar.

[ afbeelding ]
Kan vriezen, kan dooien.

Kan je weer heel wat anders inzien.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
  zondag 12 september 2010 @ 13:51:52 #134
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_86341311
Als ik nou even heel simpel nadenk over de double dip.

71% van de Amerikaanse economie is consumptie.
We naderen in GDP weer het niveau van voor de crisis, maar zitten daar nog iets onder.

Er zijn nu meer personen werkloos die dus minder geld uit kunnen geven, nog steeds netto import, overheid zit aan zijn max.

Het GDP van voor de crisis lijkt logisch gezien dus onhaalbaar, dus moet de groei wel afvlakken?
  zondag 12 september 2010 @ 15:05:29 #135
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_86344117
quote:
Op zondag 12 september 2010 13:51 schreef iamcj het volgende:
Als ik nou even heel simpel nadenk over de double dip.

71% van de Amerikaanse economie is consumptie.
We naderen in GDP weer het niveau van voor de crisis, maar zitten daar nog iets onder.

Er zijn nu meer personen werkloos die dus minder geld uit kunnen geven, nog steeds netto import, overheid zit aan zijn max.

Het GDP van voor de crisis lijkt logisch gezien dus onhaalbaar, dus moet de groei wel afvlakken?
Total Consumer Credit Outstanding ziet er iig niet erg behulpzaam uit..

And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  zondag 12 september 2010 @ 17:40:16 #136
78918 SeLang
Black swans matter
pi_86349128
Vooral kopen op je creditcard (revolving credit) is "uit"

Mijn reisverslagen
pi_86349658
Op zich goed toch allemaal :+
(Alleen zal de economie er idd niet van groeien)
"This is your life and it's ending one minute at a time." - Tyler Durden
"Sand is overrated. It's just tiny, little rocks." - Joel
  zondag 12 september 2010 @ 20:44:57 #138
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_86356403
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 16:09 schreef edwinh het volgende:
Lol er komt een minimum tijd voor HFT's :D

http://www.cnbc.com/id/39093133
Leuk mini-flooding op tickniveau....
pi_86357482
consistent beleggen, dat is een goede
Het meest bijzondere vind ik wel dat de minister van Volksgezondheid uit de directiekamer van Achmea komt, dus de zorgmaffia zit nu in de regering
pi_86375923
SE, is 5AB niet door de weerstand gebroken die jij als arbitraire grens genomen had? Ik heb er in ieder geval terug 100 gekocht wanneer ze de laatste keer aan 34,5 stonden.
pi_86376144
quote:
Op maandag 13 september 2010 11:15 schreef tony_clifton- het volgende:
SE, is 5AB niet door de weerstand gebroken die jij als arbitraire grens genomen had? Ik heb er in ieder geval terug 100 gekocht wanneer ze de laatste keer aan 34,5 stonden.
Yip die is inderdaad gebroken. En ik verwacht dat het nog wel wat hoger kan nu we er eindelijk uit zijn. Enig zorgelijke puntje is het volume op het moment.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_86376660
Volgens mij zegt dat met dividend/treasury yield weinig, dividendpolitiek wijzigt over tijd.

Weet niet of deze al is langsgekomen, maar een overzicht van tekorten.
http://www.usdebtclock.org/
pi_86378051
quote:
Weet niet of deze al is langsgekomen....
Of deze: http://calculatedriskimag(...)st-september_11.html
  maandag 13 september 2010 @ 14:36:05 #144
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_86381779
En de septembercontracten zijn verleden tijd, op naar december.
pi_86389175
Hmm... op 4 dagen 10% winst op 5AB. Veiligstellen of bijhouden LT... dilemma. Aangezien de winst rond de 300 euro zou liggen is deels verkopen wegens kosten geen optie...
  maandag 13 september 2010 @ 18:28:39 #146
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_86390004
quote:
Op maandag 13 september 2010 17:59 schreef tony_clifton- het volgende:
Hmm... op 4 dagen 10% winst op 5AB. Veiligstellen of bijhouden LT... dilemma. Aangezien de winst rond de 300 euro zou liggen is deels verkopen wegens kosten geen optie...
Niet verkopen op 10% winst. Waarom zou je?

Stel dat je 10% verlies had gehad. Wat had je dan gedaan? Waarschijnlijk vast gehouden. Tot 20% verlies. En dan? Waarschijnlijk vastgehouden.

Kortom: je hebt dan een 'systeem' waarbij je bij 10% winst aftikt en bij oplopende verliezen gewoon long blijft. Geen winnende strategie.

Keer op keer blijkt dat de beste tactiek is om niet te veel te verkopen en te wisselen. Want anders ga je onder de maat presteren omdat je eventuele winst verdampt aan transactiekosten. Je belegt toch voor de langere termijn? Als je op weekbasis wil handelen kun je beter in de opties gaan, al ben je dan niet aan het beleggen maar aan het speculeren. Dat is zo ongeveer hetzelfde als gokken.
The End Times are wild
pi_86390162
Uhu, true. 62 euro kosten op 370 euro winst is te veel. Maar geld is geld uiteindelijk. Nuja, ik werk voor mijzelf, niet voor de bank dus inderdaad misschien beter bijhouden....
  maandag 13 september 2010 @ 18:37:44 #148
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_86390265
quote:
Op maandag 13 september 2010 18:34 schreef tony_clifton- het volgende:
Uhu, true. 62 euro kosten op 370 euro winst is te veel. Maar geld is geld uiteindelijk. Nuja, ik werk voor mijzelf, niet voor de bank dus inderdaad misschien beter bijhouden....
Je moet niet willen beleggen op zo een korte termijn. Want voor hetzelfde geld had de markt 10% lager gestaan.
Of je gelooft dat beleggen in aandelen op lange termijn een goed rendement oplevert en dan blijf je long, net zolang totdat je denkt dat de boel overgewaardeerd is (Maar dat kan niet het geval zijn, aangezien je 4 dagen geleden bent ingestapt en dit blijkbaar niet vond, en zoveel scheelt het nu ook weer niet tussen nu en vorige week).

Of je denkt dat de koersen te hoog staan en dan blijf je gewoon helemaal weg uit de markt (of je gaat short).
The End Times are wild
pi_86390452
Afgezien van de macro-economische situatie geloof ik wel in dat bedrijf - ik denk dat zo'n ecologische houtsoorten sowieso nodig zijn om deze bol niet verder naar de knoppen te laten gaan, vooral vandaar dat ik een kleine positie genomen had - just because.

Voor de rest denk ik dat 't nu weer een half jaartje naar omhoog zal gaan voor de echte ellende komt - er zijn te veel pessimisten als je de krant leest.

Enja, ik zit helaas scheef met shorts op dit moment. Die 10% kwam dan ook een beetje onverwacht en vandaar de jeuk om winst te nemen. Maar idd best nog ff uitstellen...
  maandag 13 september 2010 @ 18:56:21 #150
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_86390927
quote:
Op maandag 13 september 2010 18:34 schreef tony_clifton- het volgende:
Die 62 euro zijn dat de transactiekosten? Zo ja, is het waanzinnig veel :X
Please Move The Deer Crossing Sign
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')