abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86232868
quote:
Misschien is het handig om een aantal boeken door te lezen; intelligent investor, beleggen voor dummies, enzovoorts.
Tot nu toe heb ik me beperkt tot AEX aandelen en opties. Ik merk dat ik met name kennis mis over een paar zaken:
- het afdekken van risicovolle posities (combinaties van opties en/of aandelen etc.). Welke methodes zijn er, hoe zit het technisch in elkaar, voorbeelden etc.
- het écht kunnen doorgronden van balansen. Ik ken de basis maar in elk jaarverslag van elk bedrijf staan weer andere termen en dan is het lastig vergelijken
- massapsychologie...wat zijn drijfveren voor handelingen van beleggers, hoe kun je er op inspelen of rekening mee houden

Heb je wellicht voorbeelden van boeken of websites die me hiermee verder kunnen helpen ?
pi_86232927
quote:
Op donderdag 9 september 2010 00:11 schreef SeLang het volgende:
Zelf heb ik ervaren dat gevoelsmatig de performance van een kleine positie bijna net zo zwaar weegt als een grote. Dat is een gevaar, want misschien heb je een grote positie die slecht is en een 20x zo kleine die goed gaat en dan trek je jezelf op aan die kleine positie. Daarom zijn kleine gokjes een slecht idee. Ze leiden af van waar het echte geld zit. Dat doe ik om die reden dus ook niet meer.
Begrijp ik, maar betekent dit dat je helemaal niet schaalt en dat al je posities ongeveer dezelfde weging hebben ?
  donderdag 9 september 2010 @ 10:01:56 #53
78918 SeLang
Black swans matter
pi_86233462
quote:
Op donderdag 9 september 2010 09:37 schreef jaco het volgende:

[..]

Begrijp ik, maar betekent dit dat je helemaal niet schaalt en dat al je posities ongeveer dezelfde weging hebben ?
Ik streef naar ongeveer gelijke grootte voor elke positie. Natuurlijk ontstaat er dan in de loop van de tijd een onbalans en het corrigeren daarvan kost weer transacties (=geld) dus dat moet je niet al te vaak doen. Maar je moet imo situaties vermijden waarin je positie in aandeel A $1000 is en aandeel B $20.000 omdat het volgen van A evenveel tijd kost als het volgen van B en je ook emotioneel bijna even zwaar belast.

Bij (semi) index volgen telt dat natuurlijk veel minder omdat het toch een passieve strategie is. Echter, zelf volg ik een andere benadering dan de typische indextrackers. Ik maak een % verdeling tussen sectoren en maak voor elke sector een lijst aandelen, zodanig dat elk aandeel ongeveer even zwaar weegt als startpunt. Eens in de zoveel jaar kun je dat dan herbalanceren.

Btw: Siegel heeft dat ooit uitgezocht wat er gebeurde als je in 1950 in de S&P500 instapte maar in tegenstelling tot de S&P500 daarna nooit meer herbalanceerde en/of nieuwe bedrijven toevoegde. Zijn niet-herbalanceerde portefeuille versloeg de S&P500 met een redelijke marge.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_86235156
Heb echt een heel leuk vak op de uni nu. De professor heeft bij Goldman Sachs gewerkt en we leren handelsstrategieën te backtesten. :)
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 9 september 2010 @ 12:53:53 #55
862 Arcee
Look closer
pi_86238288
AEX heeft er zin in. 334 al weer. :s)
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_86239934
quote:
Op donderdag 9 september 2010 01:11 schreef SeLang het volgende:
Eind volgende week vertrek ik weer voor 2 maanden naar Azië zonder computer of internet,
Je zult af en toe toch wel in een internetcafé o.i.d. de ontwikkelingen kunnen volgen? Als je in geval van een plotselinge Abstürz een SMSje wilt, zodat je de bewoonde wereld kunt opzoeken om die droomportefeuille in te slaan, kun je me per PM je nummer sturen. Of stuur 'm zekerheidshalve aan nog een paar medefokkers, ik zit zelf ook niet 24/7 bovenop het nieuws.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 9 september 2010 @ 13:46:37 #57
862 Arcee
Look closer
pi_86240058
quote:
Op donderdag 9 september 2010 13:43 schreef dvr het volgende:
Je zult af en toe toch wel in een internetcafé o.i.d. de ontwikkelingen kunnen volgen?
Kunnen wel, maar willen? ;)
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_86240131
Groei vertraagt meer dan verwacht and we're green again...
  donderdag 9 september 2010 @ 15:35:55 #59
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_86244117
Over de beter dan verwachte jobless claims:

http://www.zerohedge.com/(...)sands-estimates-data
Please Move The Deer Crossing Sign
  donderdag 9 september 2010 @ 16:01:10 #60
317202 Schmucky
Do they talk English in What?
pi_86245008
quote:

[..]

Je zult af en toe toch wel in een internetcafé o.i.d. de ontwikkelingen kunnen volgen? Als je in geval van een plotselinge Abstürz een SMSje wilt, zodat je de bewoonde wereld kunt opzoeken om die droomportefeuille in te slaan, kun je me per PM je nummer sturen. Of stuur 'm zekerheidshalve aan nog een paar medefokkers, ik zit zelf ook niet 24/7 bovenop het nieuws.
Weet jij iets wat wij nog niet weten? Je hebt het over een mogelijke koersval komende 2 maanden. Dat vind ik voor dvr begrippen vrij beangstigend omdat je over het algemeen weinig schrijft wat erg neigt naar doemdenken. En uiteraard omdat je in goud zit en dus wel baat zou hebben bij een abstürz van formaat Lehman Brothers.

Zoveel redenen zijn er toch niet bijgekomen deze zomervakantie om te verwachten dat er een afstort komt ergens komende 2 maand?
“Money is not the most important thing in the world. Love is. Fortunately, I love money.”
  donderdag 9 september 2010 @ 16:04:45 #61
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_86245125
http://www.hollanddoc.nl/live.html

Docu ''slapend rijk'' is net begonnen. Die vrouw, geniaal. :D
Bedankt Hans.
  donderdag 9 september 2010 @ 16:16:37 #62
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_86245521
quote:
Op donderdag 9 september 2010 11:05 schreef Rejected het volgende:
Heb echt een heel leuk vak op de uni nu. De professor heeft bij Goldman Sachs gewerkt en we leren handelsstrategieën te backtesten. :)
Doe je nu een master in finance, of nog gewoon economie?
Bedankt Hans.
  donderdag 9 september 2010 @ 16:34:46 #63
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_86246267
Ik ben die docu aan het kijken.

Die chick dit alles doet met TA :') Rond 460 "we zijn nu wel gebodemd" :')
pi_86246301
Ik kijk ook...lachen.
  donderdag 9 september 2010 @ 16:43:01 #65
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_86246562
Ook wel wat levenslessen. Je wordt er zo te zien niet veel gelukkiger van dat beleggen...
pi_86246570
quote:
Op donderdag 9 september 2010 16:16 schreef bascross het volgende:

[..]

Doe je nu een master in finance, of nog gewoon economie?
Inmiddels de finance master ja. :)
pi_86246632
quote:
Op donderdag 9 september 2010 16:43 schreef JimmyJames het volgende:
Ook wel wat levenslessen. Je wordt er zo te zien niet veel gelukkiger van dat beleggen...
Als ik hoor dat die gast 400.000 gulden helemaal verspeelt.....daar zou ik ook niet vrolijk van worden.
Dan vraag je je wel af hoe. Conservatief als ik ben had ik minstens 300k vrolijk op een spaarrekening geparkeerd.
  donderdag 9 september 2010 @ 16:52:24 #68
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_86246957
quote:
Op donderdag 9 september 2010 16:43 schreef Rejected het volgende:

[..]

Inmiddels de finance master ja. :)
Oke, nice. ^O^
Bedankt Hans.
  donderdag 9 september 2010 @ 16:53:43 #69
317202 Schmucky
pi_86247022
quote:
Op donderdag 9 september 2010 16:43 schreef JimmyJames het volgende:
Dit is wel een kortzichtige blik natuurlijk. Erg bewust 'typetjes' gekozen door de NCRV. Je kunt al deze beleggers ook vervangen door vrienden of bekenden van je die wel gelukkig zijn geworden door het beleggen. Ik ken er genoeg die beleggen hebben als hobby die erg tevreden zijn en een normaal gelukkig leven hebben.
“Money is not the most important thing in the world. Love is. Fortunately, I love money.”
  donderdag 9 september 2010 @ 17:14:45 #70
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_86247818
Die baarddude is wellicht niet al te representatief voor de doorsnee belegger maar de rest wel, dunkt me.

Ben je trouwens al wat meer te weten gekomen mbt Mcdonalds?

edit. As we speak

McDonald's Corporation
73.87
-2.21 (-2.90%)

[ Bericht 19% gewijzigd door JimmyJames op 09-09-2010 17:20:01 ]
pi_86248239
quote:
Op donderdag 9 september 2010 16:01 schreef Schmucky het volgende:

[..]

Weet jij iets wat wij nog niet weten? Je hebt het over een mogelijke koersval komende 2 maanden. Dat vind ik voor dvr begrippen vrij beangstigend omdat je over het algemeen weinig schrijft wat erg neigt naar doemdenken. En uiteraard omdat je in goud zit en dus wel baat zou hebben bij een abstürz van formaat Lehman Brothers.
Hij heeft het ook over een plotselinge abstürz. In historische context kan dat inderdaad voorkomen zonder directe aanleiding daar toe. En misschien moet je eens vaker lezen wat dvr schrijft; dat is ongeacht of het doemdenkend is of niet wel degelijk onderbouwd. In tegenstelling tot jouw insinuatie.
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
  donderdag 9 september 2010 @ 17:39:54 #72
317202 Schmucky
pi_86248657
quote:
Op donderdag 9 september 2010 17:27 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Hij heeft het ook over een plotselinge abstürz. In historische context kan dat inderdaad voorkomen zonder directe aanleiding daar toe. En misschien moet je eens vaker lezen wat dvr schrijft; dat is ongeacht of het doemdenkend is of niet wel degelijk onderbouwd. In tegenstelling tot jouw insinuatie.
Ik zeg ook niks over het gegeven of de posts van dvr niet goed genoeg onderbouwd zouden zijn? Dat doet hij altijd goed en ik lees dan ook graag zijn posts, met name in het goud topic. Ik vond het alleen opvallend dat hij het over een plotselinge afstort heeft. Iemand waarvan je veel leest en dan een reactie geeft die je niet helemaal verwacht kan toch komen als een verrassing? Zo gek is dat niet. Dit is dan verder ook niet discussie waardig sinds ik geen kwaad in de zin heb en het zeker niet zo bedoelde zoals jij hier nu neer zet.
  donderdag 9 september 2010 @ 17:57:45 #73
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_86249301
De docu is verder gegaan.

Die gast die gokt dat ING tussen de 12 en 18 zal blijven schommelen :o
pi_86249548
quote:
Op donderdag 9 september 2010 16:01 schreef Schmucky het volgende:

Zoveel redenen zijn er toch niet bijgekomen deze zomervakantie om te verwachten dat er een afstort komt ergens komende 2 maand?
De reden is al jaren hetzelfde: er hangt een onbetaalbare schuldenberg als een zwaard van Damocles boven alle Westerse samenlevingen. Ik denk dat iedereen zich ondanks het huidige struisvogelgedrag wel realiseert dat de huidige bubbels in o.a. derivaten, obligaties, aandelen niet eeuwig stand kunnen houden. Naarmate de spanning oploopt hoeft er steeds minder te gebeuren om een golf van paniekverkopen te laten ontstaan. Als dat morgen gebeurt zou dat me niet méér verbazen dan wanneer er eerst nog een jaar lang tegenvallende economische berichten aan voorafgaan.
pi_86249657
Maar als ik advocaat van de duivel speel: veel partijen bulken van het geld dat ze nu niet kunnen/willen beleggen (veel risico) en veel van de doom en gloom zit al in de koers verwerkt.
pi_86249815
quote:
Op donderdag 9 september 2010 18:09 schreef Blandigan het volgende:
Maar als ik advocaat van de duivel speel: veel partijen bulken van het geld dat ze nu niet kunnen/willen beleggen (veel risico) en veel van de doom en gloom zit al in de koers verwerkt.
Hoeveel denk jij dan dat er van de 'doom en gloom' al in de koers zit verwerkt? Ik heb vooral het gevoel dat er veel gebakken lucht in zit verwerkt :P

Ook denk ik dat het wel meevalt met het aantal partijen die bulken van het geld dat ze nu niet kunnen/willen beleggen. Zoveel alternatieven zijn er niet (rente is sh!t op het moment) en mocht er een enorme ramp komen is al dat geld van ze geen f*ck meer waard vanwege de enorme inflatie >:) Denk dat het verstandiger is voor die mensen om een stuk land te kopen, groot hek er omheen doen, boerderij op bouwen en flink voedsel en wapens gaan inslaan O+
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  donderdag 9 september 2010 @ 18:19:15 #77
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_86249926
quote:
De waardering van aandelen heeft geen invloed op de geldhoeveelheid. Of de AEX nu op 100 of op 600 staat, er is net zoveel geld beschikbaar.

Verder denk ik ook wel dat de gemiddelde verwachting van een crash groter is dan de werkelijke kans. Dit omdat we net een crash gehad hebben. Vóór de crash hoorde je maar weinig over crashes, nu de hele tijd. Daarom denk ik ook dat deze mogelijkheid teveel zit meegenomen in de koersen.
The End Times are wild
pi_86249955
Als iedereen roept dat 't gaat crashen gebeurt dat dus nét niet denk ik. Ben terug wat aandelen aan't bijkopen om een paar procenten uit te halen.
pi_86249983
quote:
Op donderdag 9 september 2010 18:19 schreef LXIV het volgende:
Verder denk ik ook wel dat de gemiddelde verwachting van een crash groter is dan de werkelijke kans. Dit omdat we net een crash gehad hebben. Vóór de crash hoorde je maar weinig over crashes, nu de hele tijd. Daarom denk ik ook dat deze mogelijkheid teveel zit meegenomen in de koersen.
En dit kun je nu natuurlijk ook goed testen via die onderzoekjes via dat programma/internet gebeuren wat je had >:)

Ik denk zelf ook dat we nu een stuk labieler zijn dan voor de crisis. Er hoeft maar iets fout te gaan en we zakken in. Terwijl voor de crisis mensen die enigszins kritiek hadden (negatief waren) voor gekken werden verklaart.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
pi_86250042
quote:
Op donderdag 9 september 2010 18:20 schreef tony_clifton- het volgende:
Als iedereen roept dat 't gaat crashen gebeurt dat dus nét niet denk ik. Ben terug wat aandelen aan't bijkopen om een paar procenten uit te halen.
Ook Novo Nordisk? Draaide vandaag weer op year high O+ Waarschijnlijk nog wel steeds met name pharmaceuticals/biopharma bedrijven?
  donderdag 9 september 2010 @ 18:30:10 #81
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_86250234
In de farmaceutische industrie zie ik ook wel heil. De uitgaven aan de gezonheidszorg gaan veel sneller groeien dat het BBP in de meeste landen. In een recessie is het ook wel het laatst waar men op bezuinigd en in EM gaan ze daar de komende jaren gigantisch veel aan uitgeven.

Ze lijken ook niet 'duur' met dividenden van rond de 4-5%. Wel kan ik die bedrijven niet goed inschatten, ik heb geen idee hoe je een goede pipeline ontdekt en wat de trends zijn binnen de gezonheidszorg.
pi_86250319
quote:
Op donderdag 9 september 2010 18:30 schreef JimmyJames het volgende:
In pharma zie ik ook wel heil. De uitgaven aan de gezonheidszorg gaan veel sneller groeien dat het BBP in de meeste landen. In een recessie is het ook wel het laatst waar men op bezuinigd en in EM gaan ze daar de komende jaren gigantisch veel aan uitgeven.

Ze lijken ook niet 'duur' met dividenden van rond de 4-5%.
Ben je niet bang dat met de zoveelste aandelenemissie, het aandeel nog verder verwatert ?
  donderdag 9 september 2010 @ 18:33:52 #83
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_86250354
Foutje met pharma = farmaceutische industrie. Ik doelde niet op pharming.
pi_86250382
quote:
Hoeveel denk jij dan dat er van de 'doom en gloom' al in de koers zit verwerkt? Ik heb vooral het gevoel dat er veel gebakken lucht in zit verwerkt :P
Waar denk je aan bij gebakken lucht? Bijvoorbeeld dat de goede cijfers van veel bedrijven zijn gebaseerd op kostenbesparing ipv groei en het teren op oude orderportefeuilles?
pi_86251924
quote:
Op donderdag 9 september 2010 18:34 schreef Blandigan het volgende:

[..]

Waar denk je aan bij gebakken lucht? Bijvoorbeeld dat de goede cijfers van veel bedrijven zijn gebaseerd op kostenbesparing ipv groei en het teren op oude orderportefeuilles?
Dat sowieso. Maar ook dat een belegger naar mijn mening over het algemeen negatieve zaken, (failliet bedrijf bijv.) te ver overdrijft. En dingen roept van de wereld gaat er aan, terug naar de middeleeuwen etc.

Zelfde geld voor als het positief gaat op de markt. Dat men het positiever bekijkt dan dat het in werkelijkheid is. Je mist een mate van realiteitszin en dat zie je ontzettend goed op de aandelenmarkten afgelopen maanden. We gaan zijwaarts, maar elke week wordt er wel 'overdreven' goed of slecht gereageerd op macro economisch nieuws. Er hoeft maar een wekelijks arbeidmarkt cijfer uit Amerika beter dan verwacht te zijn en je hoort ze op TV en de kranten al weer praten dat we de goede kant op gaan. Die gebakken lucht erger ik me aan :P
  donderdag 9 september 2010 @ 19:33:40 #86
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_86252352
Het is dus gewoon wachten op een richtingbepalende trigger?

Wat zou dat in positieve zin moeten zijn?
  donderdag 9 september 2010 @ 19:53:37 #87
78918 SeLang
Black swans matter
pi_86252982
quote:

[..]

Ik zal af en toe wel even in een internet cafe kijken inderdaad, maar soms is dat weken achter elkaar niet. Verder doe ik niet aan telefoons tijdens mijn vakantie, maar bedankt voor het aanbod :P
Mijn reisverslagen
pi_86253244
quote:
Op zondag 5 september 2010 21:32 schreef LXIV het volgende:

[..]

Zo'n koper heeft die optie in principe voor de koerswinst. Hij kan met minder belegd vermogen gemakkelijk koerswinst boeken. Het is mogelijk dat deze tussentijds wordt uitgeoefend, zeker wanneer de koers van het aandeel fors stijgt. In dat geval kun je gewoon nieuwe aandelen kopen en een nieuwe optie schrijven.
Eigenlijk zou je de kans moeten bepalen dat de wederpartij een langlopende optie van bijvoorbeeld 4 jaar vroegtijdig terugkoopt.
Leef en laat leven
pi_86253267
quote:
Dat is waar, bovendien gaat (naar ik net lees) de FED via obligatie-aankopen weer een hoop geld in de markten laten verdwijnen, wat ook weer de nodige support aan de koersen zal geven. Dus die Abstürz zal nog wel een maandje uitblijven.. :P

Wat betreft al dat onbelegbare geld, dat speelt o.a. bij veel grote (Amerikaanse) beursgenoteerde fondsen. Ik vraag me af wat die met al dat geld gaan doen. Uitkeren als extra hoog dividend? Pensioenreserveringen verstevigen?
pi_86253594
quote:
Op donderdag 9 september 2010 19:33 schreef JimmyJames het volgende:
Het is dus gewoon wachten op een richtingbepalende trigger?
Yisch! En die is al lang in de maak, het is alleen wachten welke dat gaat worden.

quote:
Wat zou dat in positieve zin moeten zijn?
Uhm, SeLang als opvolger van Obama, LXIV als opvolger van Bernanke en dvr als opvolger van Geithner >:) ?

Ik kan me zo eigenlijk niet een écht goede positieve trigger voorstellen? :@ Misschien dat Amerika ons continu voor het lapje heeft gehouden met de staatstschuld en dat er een aantal nullen vanaf kunnen? :') :?
  donderdag 9 september 2010 @ 20:12:27 #91
78918 SeLang
Black swans matter
pi_86253738
quote:
Op donderdag 9 september 2010 18:19 schreef LXIV het volgende:

Vóór de crash hoorde je maar weinig over crashes, nu de hele tijd. Daarom denk ik ook dat deze mogelijkheid teveel zit meegenomen in de koersen.
Dat schrijf jij hier steeds, maar ik constateer iets heel anders.

De mainstream media zijn super bullish en prognosticeren scherp stijgende bedrijfswinsten. Elke hobbel in de weg zal worden gladgestreken met nieuwe stimulus en/of meer QE. Dat wordt ook gereflecteerd in de waarderingen. Men gaat kennelijk uit van winstgroei die ligt boven het gemiddelde van de afgelopen eeuw.

De gloom & doom sites en nieuwsbrieven zitten bijna allemaal in het hyperinflatie kamp (en slaan daarmee de plank volledig mis imo). Als zodanig voorspellen ze ook geen crash maar een exploderende goudprijs en ook stijgende aandelenkoersen in nominale termen. Immers, geld is straks niks meer waard dus stijgen aandelenkoersen uitgedrukt in dit waardeloze geld. Dow Jones naar 36.000 punten.

Ik zie bijna nergens voorspellingen over een beurscrash, dalende prijzen en dalende bedrijfswinsten in nominale termen. Mocht dat toch gebeuren, dan zitten zowel de mainstream media als de meeste doom & gloom media fout.
Mijn reisverslagen
  donderdag 9 september 2010 @ 20:17:10 #92
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_86253947
We zullen zien, Selang! Ik moet ook zeggen dat ik vooral hier op FOK! kom en af en toe eens een keertje op IEX.nl of DFT.nl. Daar wordt wél relatief veel over crashes gesproken, dus misschien dat mijn beeld over het hele plaatje anders is.

In ieder geval blijft zo'n crash onvoorspelbaar en kan ook nog 5 jaar op zich laten wachten. Met hetzelfde gemak.

Als de beurs zo graag 'wilde' crashen hadden we dat wel tijdens de eurocrisis gezien (denk ik). Alleen bleven we toen keurig boven de 300 pts.
The End Times are wild
  donderdag 9 september 2010 @ 20:17:12 #93
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_86253948
Nou ZH's visie is deflatie gevolgd door hyperinflatie (als uit wanhoop de geldpersen echt worden aangezet).
  donderdag 9 september 2010 @ 20:22:18 #94
78918 SeLang
Black swans matter
pi_86254184
quote:
Op donderdag 9 september 2010 20:00 schreef dvr het volgende:

Wat betreft al dat onbelegbare geld, dat speelt o.a. bij veel grote (Amerikaanse) beursgenoteerde fondsen. Ik vraag me af wat die met al dat geld gaan doen. Uitkeren als extra hoog dividend? Pensioenreserveringen verstevigen?
Die excess cash dat is ook weer zo'n mythe die door de massamedia steeds wordt herhaald maar dus niet klopt. Netto is er namelijk weinig excess cash. In het afgelopen jaar hebben bedrijven (heel verstandig) veel geld geleend tegen de lage rentes die momenteel beschikbaar zijn. Ze zijn zich in 2008/2009 natuurlijk lam geschrokken toen ze opeens veel moeilijker konden lenen. Dus nu hebben ze inderdaad veel cash staan, maar daar staat een bijna even grote toename in schuld tegenover. Er is dus geen sprake van dat er leuke dingen gedaan kunnen worden met dat geld zoals superdividenden en overnames.

Wel is het zo dat investeringen door de overcapaciteit en deflatie momenteel vaak niet interessant zijn en sommige goed draaiende bedrijven om die reden evt cash uitkeren. Maar dat is dus vooral een bearish argument.
Mijn reisverslagen
  donderdag 9 september 2010 @ 20:28:55 #95
78918 SeLang
Black swans matter
pi_86254495
quote:
Op donderdag 9 september 2010 20:17 schreef JimmyJames het volgende:
Nou ZH's visie is deflatie gevolgd door hyperinflatie (als uit wanhoop de geldpersen echt worden aangezet).
Dat denkt dus bijna iedereen. Ik vind het een gevaarlijke vorm van groepsdenken die daar heerst. Dat is zo In bijna al die doom/ gloom/ goud kringen, maar op ZH is dat wel heel erg sterk.

For the record, ik ga voor defaults en herstructurering op verplichtingen aangezien hyperinflatie (als je dat al zou kunnen genereren) voor overheden veel grotere problemen geeft (zoals ik al vaak uitgebreid heb beargumenteerd).
Mijn reisverslagen
  donderdag 9 september 2010 @ 20:35:24 #96
78918 SeLang
Black swans matter
pi_86254789
quote:
Op donderdag 9 september 2010 20:17 schreef LXIV het volgende:

In ieder geval blijft zo'n crash onvoorspelbaar en kan ook nog 5 jaar op zich laten wachten. Met hetzelfde gemak.

Als de beurs zo graag 'wilde' crashen hadden we dat wel tijdens de eurocrisis gezien (denk ik). Alleen bleven we toen keurig boven de 300 pts.
Een crash komt pas als de regels van het spel veranderen. Er heerst nu een comfortabele status quo. Als het slecht gaat dan leent Obama weer een paar miljard en strooit dat in het rond, of de FED doet weer wat meer QE. Dit is de wereld zoals we die nu kennen en iedereen voelt zich daarin veilig.

Paniek krijg je pas als de rente plotseling stijgt ipv daalt als Bernanke z'n geldpers weer eens aanzet. Of wanneer Treasuries opeens in de verkoop gaan als Obama z'n zoveelste stimulus aankondigt.
Mijn reisverslagen
  donderdag 9 september 2010 @ 21:05:39 #97
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_86256052
quote:
Op donderdag 9 september 2010 20:09 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Yisch! En die is al lang in de maak, het is alleen wachten welke dat gaat worden.
[..]

Uhm, SeLang als opvolger van Obama, LXIV als opvolger van Bernanke en dvr als opvolger van Geithner >:) ?

Ik kan me zo eigenlijk niet een écht goede positieve trigger voorstellen? :@ Misschien dat Amerika ons continu voor het lapje heeft gehouden met de staatstschuld en dat er een aantal nullen vanaf kunnen? :') :?
Een plotselinge uitvinding op het gebied van de energievoorziening.
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
  donderdag 9 september 2010 @ 21:07:28 #98
78918 SeLang
Black swans matter
pi_86256123
Even terugkomend op die ondernemingen die zogenaamd bulken van de cash, onderstaand is een beetje schreeuwerig artikel maar inhoudelijk wel interessant. Ik had trouwens een mooi plaatje maar dat is kwijt :(

quote:
Aug. 3, 2010, 12:01 a.m. EDT
The biggest lie about U.S. companies
Commentary: Healthy balance sheets? They owe $7.2 trillion, the most ever

By Brett Arends

BOSTON -- You may have heard recently that U.S. companies have emerged from the financial crisis in robust health, that they've paid down their debts, rebuilt their balance sheets and are sitting on growing piles of cash they are ready to invest in the economy.

You could hear this great news pretty much anywhere -- maybe from Bloomberg, which this spring hailed the "surprising strength" of corporate balance sheets. Or perhaps in the Washington Post, where Fareed Zakaria reported that top companies "have accumulated an astonishing $1.8 trillion of cash," leaving them in the best shape, by some measures, "in almost half a century."

Or you heard it from Dallas Federal Reserve President Richard Fisher, who recently said companies were "hoarding cash" but were afraid to start investing. Or on CNBC, where experts have been debating what these corporations are going to do with all their surplus loot. Will they raise dividends? Buy back shares? Launch a new wave of mergers and acquisitions?

It all sounds wonderful for investors and the U.S. economy. There's just one problem: It's a crock.
Investors hear July echoes

This July resembled the previous July in several key respects. What does this suggest for the markets for the rest of 2010?

American companies are not in robust financial shape. Federal Reserve data show that their debts have been rising, not falling. By some measures, they are now more leveraged than at any time since the Great Depression.

You'd think someone might have noticed something amiss. After all, we were simultaneously being told that companies (a) had more money than they know what to do with; (b) had even more money coming in due to a surge in profits; yet (c) they have been out in the bond market borrowing as fast as they can.

Does that sound a little odd to you?

A look at the facts shows that companies only have "record amounts of cash" in the way that Subprime Suzy was flush with cash after that big refi back in 2005. So long as you don't look at the liabilities, the picture looks great. Hey, why not buy a Jacuzzi?

According to the Federal Reserve, nonfinancial firms borrowed another $289 billion in the first quarter, taking their total domestic debts to $7.2 trillion, the highest level ever. That's up by $1.1 trillion since the first quarter of 2007; it's twice the level seen in the late 1990s.

The debt repayments made during the financial crisis were brief and minimal: tiny amounts, totaling about $100 billion, in the second and fourth quarters of 2009.

Remember that these are the debts for the nonfinancials -- the part of the economy that's supposed to be in better shape. The banks? Everybody knows half of them are the walking dead.

More debt than ever: Leverage for nonfinancial U.S. corporations.

Central bank and Commerce Department data reveal that gross domestic debts of nonfinancial corporations now amount to 50% of GDP. That's a postwar record. In 1945, it was just 20%. Even at the credit-bubble peaks in the late 1980s and 2005-06, it was only around 45%.

The Fed data "underline the poor state of the U.S. private sector's balance sheets," reports financial analyst Andrew Smithers, who's also the author of "Wall Street Revalued: Imperfect Markets and Inept Central Bankers," and chairman of Smithers & Co. in London.

"While this is generally recognized for households," he said, "it is often denied with regard to corporations. These denials are without merit and depend on looking at cash assets and ignoring liabilities. Cash assets have risen recently, in response to the fall in inventories, but nonfinancials' corporate debt, whether measured gross or after netting off bank deposits and other interest-bearing assets, is at peak levels."

By Smithers' analysis, net leverage is nearly 50% of corporate net worth, a modern record.

There is one caveat to this, he noted: It focuses on assets and liabilities of companies within the United States. Some U.S. companies are holding net cash overseas. That may brighten the picture a little, but the overall effect is not enormous, and mostly just affects the biggest companies.

That U.S. companies are in worse financial shape than we're being told is clearly bad news for those thinking of investing in U.S. stocks or bonds, as leverage makes investments riskier. Clearly it's bad news for jobs and the economy.

But why is this line being spun about healthy balance sheets? For the same reason we're told other lies, myths and half-truths: Too many people have a vested interest in spinning, and too few have an interest in the actual picture.

Journalists, for example, seek safety in numbers; there's a herd mentality. Once a line starts to get repeated, others just assume it's correct and join in.

Wall Street? It's a hustle. This healthy balance-sheet myth helps sell stocks and bonds. How many bonuses do you think get paid for telling customers the stark facts, and how many get paid for making the sale?

You can also blame our partisan age too. Right now, people on the right have a vested interest in claiming businesses are in healthy shape. That makes the saintly private sector look good, and demonizes President Barack Obama and Big Government for scaring away investment. Vote Republican! Meanwhile, people on the left have an interest in making businesses sound really healthy too: If greedy companies are hoarding cash instead of hiring people, they can cry "Shame on them! Vote Democratic!"

As ever, the truth is someone else's problem and no one's responsibility.

When it comes to the economy, let's just hope the public is too hopped up on painkillers and antidepressants to notice. If they knew what was really going on, there'd be trouble.

http://www.marketwatch.co(...)companies-2010-08-03
Mijn reisverslagen
  donderdag 9 september 2010 @ 21:12:35 #99
78918 SeLang
Black swans matter
pi_86256359
quote:
Op donderdag 9 september 2010 21:05 schreef iamcj het volgende:

[..]

Een plotselinge uitvinding op het gebied van de energievoorziening.
Ik dacht eigenlijk andersom. Stel dat we nu echt peakoil zouden naderen en de olieprijzen zouden bijvoorbeeld fors gaan stijgen in de komende jaren. Het laatste wat een regering dan wil is een zwakke munt want je moet die olie importeren. Mooie game changer in de huidige situatie :+
Mijn reisverslagen
pi_86257608
Ik wil beleggen met 2000 euro op de lange termijn, is dat slim?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')