abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 5 september 2010 @ 01:24:23 #251
78918 SeLang
Black swans matter
pi_86078720

Hoogste volume van de laatste paar weken werd gezet op een dag met bijna geen beweging. Dan een koersexplosie op dalend volume en de twee dagen erna ook elk dalend volume. Niet gezond, maar zo gaat het nu al een jaar. Dalingen worden meestal wel bevestigd door hoger volume, stijgingen niet. Normaal betekent dat gewoon dat we in een bearmarket zitten.

Eigenlijk klopt dat wel met cijfers die bevestigen dat retail investors per saldo de beurs verlaten vanwege de aanhoudend (te) hoge koersen terwijl de omstandigheden sinds december weer verslechteren. Niemand gelooft deze poppenkast meer natuurlijk. Aan de andere kant, de volumes komen tegenwoordig voor >70% van bots dus waarschijnlijk heeft het helemaal geen zin meer om nog prijsbewegingen en volumes te analyseren.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zondag 5 september 2010 @ 01:46:43 #252
78918 SeLang
Black swans matter
pi_86079218
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 18:43 schreef LXIV het volgende:
Als iedereen een crash verwacht dan is hij er al geweest, want wie zit dan nu nog long? Niemand, dus kan het alleen maar omhoog.

Jammer genoeg verwacht niet iedereen een crash, anders zou je zonder enig risico long kunnen gaan met een enorme leverage. Maar er wordt nu al 2 jaar bij voortduring crash,crash,crash geroepen en al diegenen die hier oren naar hadden en naar gehandeld hebben zijn de short-boot in gegaan.
Een groot deel van "de markt" is juist hyper bullish. Kijk naar de cash niveaus van mutual funds, die staan op een historisch dieptepunt. Oftewel, ze zitten zo long als het maar kan. Aan de andere kant wordt er door retail investors nu al wel maanden op rij geld aan die fondsen onttrokken.

Maar hoe dan ook, een uitspraak over waar de markt naartoe gaat is een blinde gok. De beste houvast heb je imo door te kijken naar de bedrijfswinsten die beschikbaar zijn. Als je vervolgens zou aannemen dat de groeitrend hetzelfde blijft als in de afgelopen eeuw en dus uiteindelijk ook de rendementen vergelijkbaar zijn, dan kun je op de huidige waardering rekenen op een rendement van ca 3,5% annualised over de komende 20 jaar (met een grote spreiding daarop - het historisch resultaat lag tussen de 0 en 7%). Als je 3,5% acceptabel vindt ten opzichte van de risico's dan kun je nu instappen.

(het bekende plaatje)

quote:
Op zaterdag 4 september 2010 18:43 schreef LXIV het volgende:
Koop liever wat mooie blue-chips met een aardig dividend-rendement. Komt er een dipje, nog niks aan de hand.
Als je dat een paar jaar geleden had gedaan dan was je het grootste deel van je geld kwijt nu geweest en had je het zelfs aanzienlijk slechter gedaan dan de markt. Je had dan aandelen gekocht als:
- ING
- Fortis
- Wessanen
- Bam
Die stonden bovenaan in de dividend lijstjes. Dividend alleen blijkt vaak een slechte raadgever te zijn. True: de beste fondsen hebben vaak een redelijk hoge dividendyield, maar de slechtste ook!

[ Bericht 5% gewijzigd door SeLang op 05-09-2010 01:57:09 ]
Mijn reisverslagen
pi_86081963
quote:
Op zondag 5 september 2010 01:46 schreef SeLang het volgende:
...Als je dat een paar jaar geleden had gedaan dan was je het grootste deel van je geld kwijt nu geweest en had je het zelfs aanzienlijk slechter gedaan dan de markt. Je had dan aandelen gekocht als:
- ING
- Fortis
- Wessanen
- Bam
Die stonden bovenaan in de dividend lijstjes. Dividend alleen blijkt vaak een slechte raadgever te zijn. True: de beste fondsen hebben vaak een redelijk hoge dividendyield, maar de slechtste ook!
Blijft de vraag of het voor amateurs beleggers zoals ik nog doenlijk is om op basis van ratio aandelen te kopen. Ik ben het type belegger dat eerst het bekende cijferwerk doe (p/e etc. etc) en me ook nog een beeld probeer te vormen van de markt en -ontwikkelingen waarin het bedrijf zich bevindt. Desondanks lijkt het wel of het enige dat bepalend is voor de huidige koers van zulke aandelen, het "mondiale gevoel" is.
  zondag 5 september 2010 @ 10:08:23 #254
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_86082343
quote:
Op zondag 5 september 2010 01:46 schreef SeLang het volgende:

[..]

Een groot deel van "de markt" is juist hyper bullish. Kijk naar de cash niveaus van mutual funds, die staan op een historisch dieptepunt. Oftewel, ze zitten zo long als het maar kan. Aan de andere kant wordt er door retail investors nu al wel maanden op rij geld aan die fondsen onttrokken.

Maar hoe dan ook, een uitspraak over waar de markt naartoe gaat is een blinde gok. De beste houvast heb je imo door te kijken naar de bedrijfswinsten die beschikbaar zijn. Als je vervolgens zou aannemen dat de groeitrend hetzelfde blijft als in de afgelopen eeuw en dus uiteindelijk ook de rendementen vergelijkbaar zijn, dan kun je op de huidige waardering rekenen op een rendement van ca 3,5% annualised over de komende 20 jaar (met een grote spreiding daarop - het historisch resultaat lag tussen de 0 en 7%). Als je 3,5% acceptabel vindt ten opzichte van de risico's dan kun je nu instappen.

(het bekende plaatje)

[ afbeelding ]
[..]

Als je dat een paar jaar geleden had gedaan dan was je het grootste deel van je geld kwijt nu geweest en had je het zelfs aanzienlijk slechter gedaan dan de markt. Je had dan aandelen gekocht als:
- ING
- Fortis
- Wessanen
- Bam
Je hoeft je porto niet per se op koerswinsten in te richten. Als je derivaten gebruikt om een portefeuille samen te stellen die profiteert van een stagnerende markt valt er een redelijk rendement te boeken. In ieder geval veel beter dan een spaarrekening van 3 %. Met zo'n spaarrekening verlies je netto geld (inflatie + belasting)

Wat denk je van de volgende combo:
1000x RD @ 21.67 = 21.670
hierop schrijf je 10 calls DEC 2014 @ 12 euro voor 9,80.

Je investeert dan 21.670 - 9800 = 11.870 euro

Dividendrendement = 1200 euro p/j

Dat is meer dan 10% rendement.

Koerswinst na 3 jaar is nihil, maar het koersrisico is ook erg klein dankzij de geschreven call.

Toch beter dan een spaarrekening. Na 7 jaar heb je met herbeleggen je belegde vermogen verdubbeld.
The End Times are wild
  zondag 5 september 2010 @ 10:30:45 #255
78918 SeLang
Black swans matter
pi_86082673
quote:
Op zondag 5 september 2010 09:21 schreef Blandigan het volgende:

[..]

Blijft de vraag of het voor amateurs beleggers zoals ik nog doenlijk is om op basis van ratio aandelen te kopen. Ik ben het type belegger dat eerst het bekende cijferwerk doe (p/e etc. etc) en me ook nog een beeld probeer te vormen van de markt en -ontwikkelingen waarin het bedrijf zich bevindt.
Professionele beleggers kunnen als groep op lange termijn de markt niet verslaan, dus de kans dat een amateur met informatie achterstand dat wel lukt om een andere reden dan puur geluk is inderdaad niet groot.

Mijn eigen insteek is daarom om naar de waardering van de markt als geheel te kijken (omdat er op lange termijn wel een vrij goede correlatie bestaat tussen waardering en toekomstig rendement) en dan met een goed gespreide portefeuille in te stappen op het moment dat het te verwachten rendement/ risico acceptabel is. Je hebt natuurlijk de kans dat je daar heel lang op moet wachten maar het alternatief is dat je tegen de stroom in moet zwemmen, iets wat ook professionele beleggers niet lukt.

quote:
Desondanks lijkt het wel of het enige dat bepalend is voor de huidige koers van zulke aandelen, het "mondiale gevoel" is.
Het zijn tegenwoordig vooral tradebots die de koers bepalen. Beleggers met een wat langere horizon leveren nauwelijks volume, uitgezonderd sommige momenten van paniek als ze allemaal tegelijkertijd willen/ moeten handelen.

De correlatie tussen individuele aandelen en de "markt" heeft de afgelopen maanden een record bereikt. Dat wil zeggen, individuele aandelen bewegen in steeds sterkere mate gewoon met de markt mee. Dat betekent dus ook dat op korte termijn stockpicking minder oplevert dan vroeger.

Ikzelf zie die trend echter als iets positiefs, want het impliceert dat er op lange termijn juist weer meer te verdienen gaat zijn met zorgvuldige aandelenselectie. Immers, als goede aandelen even hard dalen als slechte aandelen dan worden die goede aandelen per definitie ondergewaardeerd ten opzichte van de slechte en zolang je tijdshorizon lang genoeg is zou dat dan uiteindelijk moeten leiden tot een performance die beter is dan de markt als geheel. Als iedereen gaat index volgen dan wordt uiteindelijk stockpicking weer lonend.
Mijn reisverslagen
  zondag 5 september 2010 @ 10:40:18 #256
78918 SeLang
Black swans matter
pi_86082801
quote:
Op zondag 5 september 2010 10:08 schreef LXIV het volgende:

[..]

Je hoeft je porto niet per se op koerswinsten in te richten. Als je derivaten gebruikt om een portefeuille samen te stellen die profiteert van een stagnerende markt valt er een redelijk rendement te boeken. In ieder geval veel beter dan een spaarrekening van 3 %. Met zo'n spaarrekening verlies je netto geld (inflatie + belasting)
Alleen is dat niet zo, tenzij de opties verkeerd zijn geprijsd

quote:
Wat denk je van de volgende combo:
1000x RD @ 21.67 = 21.670
hierop schrijf je 10 calls DEC 2014 @ 12 euro voor 9,80.

Je investeert dan 21.670 - 9800 = 11.870 euro

Koerswinst na 3 jaar is nihil, maar het koersrisico is ook erg klein dankzij de geschreven call.

Toch beter dan een spaarrekening. Na 7 jaar heb je met herbeleggen je belegde vermogen verdubbeld.
Was het maar zo simpel. Wat je daar hebt is een permabull strategie. Als RDS wordt gedecimeerd in koers dan leid je gewoon een monsterverlies, zeker als ook nog eens het dividend wordt verlaagd. Dan zit je in een gat waarvan het jaren duurt om daar weer uit te komen.

Er is geen gratis geld, maar dat weet jij zelf ook wel.
Mijn reisverslagen
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 5 september 2010 @ 11:13:15 #257
862 Arcee
Look closer
pi_86083367
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 23:43 schreef LXIV het volgende:
All time highs zullen nog wel een tijdje op zich laten wachten. Vergeet niet hoe ontzettend hoog de koersen stonden 10 jaar geleden.

Yearhigh of high sinds de bodem van de crash acht ik nog wel mogelijk voor 2010.
Die highs zijn hetzelfde. Yeah-high (en tevens high sinds de bodem) is trouwens 358.23, gezet op 26 april 2010. Hoogste slotkoers was van diezelfde dag, namelijk 357.43.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 5 september 2010 @ 11:22:49 #258
862 Arcee
Look closer
pi_86083556
quote:
Op zondag 5 september 2010 10:30 schreef SeLang het volgende:
De correlatie tussen individuele aandelen en de "markt" heeft de afgelopen maanden een record bereikt. Dat wil zeggen, individuele aandelen bewegen in steeds sterkere mate gewoon met de markt mee. Dat betekent dus ook dat op korte termijn stockpicking minder oplevert dan vroeger.
Dat pleit vooral voor de aanschaf van een indextracker, of niet? Of beter gezegd: dat versterkt het gevoel dat een indextracker een prima investering is voor de eenvoudige belegger.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_86085381
quote:
Op zondag 5 september 2010 10:30 schreef SeLang het volgende:
Immers, als goede aandelen even hard dalen als slechte aandelen dan worden die goede aandelen per definitie ondergewaardeerd ten opzichte van de slechte en zolang je tijdshorizon lang genoeg is zou dat dan uiteindelijk moeten leiden tot een performance die beter is dan de markt als geheel.
In wezen is er geen verschil met de huidige situatie natuurlijk, als je op dit moment in staat bent om goede aandelen van de slechte te onderscheiden dan doet de correlatie er ook niet toe (althans als je redeneert dat de outperformance van goede aandelen op de index het gevolg is van het verdwijnen van de slechte aandelen). Wat natuurlijk wel praktisch is, is dat een hoge correlatie er voor zorgt dat je aandelenmandje de initiele sectorspreiding veel langer kan aanhouden zodat je minder vaak hoeft te herwaarderen. Ik denk dat dit aspect een belangrijkere factor is in een situatie waarbij je je stockpickskills niet te veel overschat. En helemaal in een situatie waarbij beleggers straks te maken krijgen met hogere capital gains tax wil je natuurlijk zo min mogelijk herwaarderen, dan loont zo'n hoge correlatie veel meer.
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
  zondag 5 september 2010 @ 13:20:05 #260
78918 SeLang
Black swans matter
pi_86086705
quote:
Op zondag 5 september 2010 12:36 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

In wezen is er geen verschil met de huidige situatie natuurlijk, als je op dit moment in staat bent om goede aandelen van de slechte te onderscheiden dan doet de correlatie er ook niet toe (althans als je redeneert dat de outperformance van goede aandelen op de index het gevolg is van het verdwijnen van de slechte aandelen).
Dat klopt. Wat ik bedoelde is dat het op korte termijn vergeleken met vroeger minder uitmaakt welke aandelen je pakt. Op lange termijn winnen natuurlijk altijd de fundamentals.

quote:
Wat natuurlijk wel praktisch is, is dat een hoge correlatie er voor zorgt dat je aandelenmandje de initiele sectorspreiding veel langer kan aanhouden zodat je minder vaak hoeft te herwaarderen. Ik denk dat dit aspect een belangrijkere factor is in een situatie waarbij je je stockpickskills niet te veel overschat. En helemaal in een situatie waarbij beleggers straks te maken krijgen met hogere capital gains tax wil je natuurlijk zo min mogelijk herwaarderen, dan loont zo'n hoge correlatie veel meer.
Je hoeft dan inderdaad minder te herbalanceren. Het wordt steeds meer één bedrijf met veel verschillende divisies.
Mijn reisverslagen
  zondag 5 september 2010 @ 13:22:20 #261
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_86086795
quote:
Op zondag 5 september 2010 10:40 schreef SeLang het volgende:

[..]

Alleen is dat niet zo, tenzij de opties verkeerd zijn geprijsd
[..]

Was het maar zo simpel. Wat je daar hebt is een permabull strategie. Als RDS wordt gedecimeerd in koers dan leid je gewoon een monsterverlies, zeker als ook nog eens het dividend wordt verlaagd. Dan zit je in een gat waarvan het jaren duurt om daar weer uit te komen.

Er is geen gratis geld, maar dat weet jij zelf ook wel.
Natuurlijk is er geen gratis geld. Er is een balans tussen risico en rendement. In het beschreven voorbeeld van langlopende deep ITM calls op RD vind ik het een heel aanvaardbare verhouding. RD kan decimeren maar dat lijkt me toch niet zo heel waarschijnlijk.
Ook het beleggen in een spaarrekening is niet geheel zonder risico.
The End Times are wild
  zondag 5 september 2010 @ 13:25:38 #262
78918 SeLang
Black swans matter
pi_86086880
quote:
Op zondag 5 september 2010 11:22 schreef Arcee het volgende:

[..]

Dat pleit vooral voor de aanschaf van een indextracker, of niet? Of beter gezegd: dat versterkt het gevoel dat een indextracker een prima investering is voor de eenvoudige belegger.
Ja en nee. Aan de ene kant is het voor een stockpicker op korte termijn moeilijker om de index te verslaan en kun je dus net zo goed index volgen. Aan de andere kant zullen op lange termijn de fundamentals altijd prevaleren en wijst een hoge correlatie dus op het verkeerd prijzen van aandelen. Dat zou dus weer betere kansen moeten bieden voor de stockpicker, als je die skills zou hebben.

Neemt niet weg dat voor bijna iedereen een (goede) indextracker de beste keuze is.
Mijn reisverslagen
  zondag 5 september 2010 @ 15:27:36 #263
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_86090457
Weet iemand waar je quotes van de implied Volatility voor calls en puts apart kunt vinden?
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
  zondag 5 september 2010 @ 19:36:32 #264
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_86097718
Nog even terugkomen op sparen vs beleggen: vergeet niet hoe ontzettend laag het rendement op een spaarrekening nu is. Van die 3,5% rente blijft na aftrek inflatie en vermogensbelasting eigenlijk helemaal niks over.

Wil je een beetje rendement maken dan moet je dus al ruim boven die 3,5% zitten. 5% rendement is dus 3x zoveel dan 4% rendement. (Reeël gezien dan).
The End Times are wild
  zondag 5 september 2010 @ 19:38:27 #265
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_86097802
En wat betreft de manier waarop Selang de markt bekijkt en ik: in principe denk ik dat we dezelfde fundamenten in die markt zien. Alleen is de risicoperceptie van Selang heel anders. Hij moet immers leven van zijn geld. Ik werk gewoon, als ik alles zou verliezen verandert er in wezen niets aan mijn manier van leven. Daarom is het ook logisch dat meer risico durf te nemen en ook wat bullisher ben.
The End Times are wild
  zondag 5 september 2010 @ 19:43:40 #266
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_86098014
quote:
Op zondag 5 september 2010 10:08 schreef LXIV het volgende:

Hoe zeker is het dividend van RDS?

Vanaf 0:40
Please Move The Deer Crossing Sign
  zondag 5 september 2010 @ 19:44:39 #267
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_86098047
quote:
Op zondag 5 september 2010 19:43 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

Hoe zeker is het dividend van RDS?
Heel zeker! Desnoods lenen ze bij om te kunnen uitkeren!
The End Times are wild
  zondag 5 september 2010 @ 19:48:14 #268
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_86098176
quote:
Op zondag 5 september 2010 19:44 schreef LXIV het volgende:

[..]

Desnoods lenen ze bij om te kunnen uitkeren!
Dat deden ze toch al?

Als ik naar de cash flow statement kijk, zie ik voor 2009:

Total Cash from Operations 21,488
Capital Expenditures (26,516)
Total Cash Dividends Paid (10,526)
Iss (Retirmnt) of Debt, Net 10,701

bron: financial times
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_86098197
quote:
Op zondag 5 september 2010 19:44 schreef LXIV het volgende:

[..]

Heel zeker! Desnoods lenen ze bij om te kunnen uitkeren!
RDS is toch een van de weinige bedrijven die nog nooit hun dividend verlaagd hebben?

Al komt dat dividend natuurlijk wel met een prijs.
pi_86101016
quote:
Op zondag 5 september 2010 13:22 schreef LXIV het volgende:

[..]

Natuurlijk is er geen gratis geld. Er is een balans tussen risico en rendement. In het beschreven voorbeeld van langlopende deep ITM calls op RD vind ik het een heel aanvaardbare verhouding. RD kan decimeren maar dat lijkt me toch niet zo heel waarschijnlijk.
Ook het beleggen in een spaarrekening is niet geheel zonder risico.
Kans is idd klein dat RD fors in koers daalt. Maar wat doe je als de koper de optie vroegtijdig wil uitoefenen zodat hij het dividend krijgt en niet jij?
Leef en laat leven
  zondag 5 september 2010 @ 21:32:15 #271
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_86103824
quote:
Op zondag 5 september 2010 20:51 schreef Marcrijn het volgende:

[..]

Kans is idd klein dat RD fors in koers daalt. Maar wat doe je als de koper de optie vroegtijdig wil uitoefenen zodat hij het dividend krijgt en niet jij?
Zo'n koper heeft die optie in principe voor de koerswinst. Hij kan met minder belegd vermogen gemakkelijk koerswinst boeken. Het is mogelijk dat deze tussentijds wordt uitgeoefend, zeker wanneer de koers van het aandeel fors stijgt. In dat geval kun je gewoon nieuwe aandelen kopen en een nieuwe optie schrijven.
The End Times are wild
pi_86109363
quote:
Op zondag 5 september 2010 11:13 schreef Arcee het volgende:

[..]

Die highs zijn hetzelfde. Yeah-high (en tevens high sinds de bodem) is trouwens 358.23, gezet op 26 april 2010. Hoogste slotkoers was van diezelfde dag, namelijk 357.43.
De beurs beweegt al een tijd zijwaarts. Hoe realistisch is dat we echt serieus boven de 350-360 uitbreken?
pi_86109528
- dubbel -
  maandag 6 september 2010 @ 00:19:17 #274
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_86112295
Vandaag lijkt saai te worden.
The more debt, the better
pi_86117827
Goede morgen, Mooie dag om aandelen toe te voegen, Gann Weer goed en Zilver idee;

Het ziet er goed uit, Azië trekt de kar verder, ook wat positiever nieuws over de onroerend goed bedrijven in China, meeste obligaties weer boven par, tegen 86% in Mei. Men verwacht dat de overheid wat milder gaat worden mbt financieringen voor onr goed in China. IMF zegt modest recovery on the way, as forecasted.

Vandaag lage volumes, door VS dicht, labour day, er zullen angsthazen wat winst nemen omdat er geen koopdruk komt vanuit Amerika, dus ga voorzichtig te werk met limieten om wat hoge beta aandelen te kopen, voornamelijk grote bedrijven. Zal deze week ook even mijn lijst publiceren mbt model en andere ideeën.

Macro; niks vandaag, dinsdag Duitse Factory orders (zet de groei door?), woensdag Duitse export & import & Ind production, Donderdag US jobless & Trade balance & JP GDP en Vrijdag US wholesale inventories. Dus niet veel deze week, dus kan het ook niet tegenvallen ;-)

[ Bericht 17% gewijzigd door PietjePuk007 op 06-09-2010 10:29:31 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')