"Hans" die dat niet wil en er onderuit wil komen is an sich niet fout, maar de manier waarop Hans dat wilde afdwingen wel.quote:Op dinsdag 7 september 2010 11:07 schreef elisaan1 het volgende:
hans die dat niet wil en er onderuit wil komen is opeens fout
Ik had geen idee dat je het topic moest verlengen als je een LaPo hebt, mijn excuses.quote:Op maandag 6 september 2010 23:36 schreef BarrieButsers het volgende:
Mensen die de LaPo hebben zijn een beetje lui..
Ben verder benieuwd hoe deze soap gaat eindigen.
In de natuur zou zo'n kind ook niet overleven, het is een misconceptie dat wij tegenwoordig zorg moeten dragen voor "misbaksels". De keuze is er nu goddank, en dat heeft niets te maken met een super maatschappij, meer met back to basics. En een klompje cellen is nou niet bepaals "een zusje".quote:Op dinsdag 7 september 2010 00:18 schreef bulbjes het volgende:
Brrr dit topic (ik kwam in het vorige deel verzeild) doet me toch een beetje aan dit (jeugd)boek denken: http://scholieren.samenvattingen.com/documenten/show/5236770/ Kind zonder naam, van Anna Cool.
Ik heb zowel begrip voor Hans als voor zijn vrouw in deze situatie en geef beiden geen ongelijk.
Maar eigenlijk is het bijzonder cru van deze samenleving dat we zelf voor de keus worden gesteld om actief in te grijpen, te aborteren...en zeggen van 'als je weet dat je jezelf en de samenleving zo'n kind kan besparen, dan moet je die verantwoordelijkheid ook nemen' vind ik ergens wel heel vergaand.....denken aan al die kindjes met Downsyndroom die er nu zijn en straks misschien wel helemaal niet meer (vaak hele vrolijke kinderen die behalve veel moeilijkheden en agressie etc ook echt zonnetjes kunnen zijn, vind ik dan), dat ze infeite ongewenst zijn. Denkend aan al die andere afwijkingen die er nu zijn maar die nog niet vantevoren vastgesteld kunnen worden, maar straks misschien wel.....zoals mn broertje die psychiatrisch patient is (en mn ouders ook echt een behoorlijk zwaar leven heeft bezorgd)...roept toch beelden op van een soort super-maatschappij, waarbij we straks nog meer kunnen kiezen voor perfectie etc....ik weet niet....
Als de natuur had gewild dat een kind met Down niet mocht leven, zou het dan niet in de buik al doodgaan? denk ik dan enerzijds.
Ja ok daar kun je ook weer tegenin gooien dat heel veel zwaar meervoudig gehandicapte kinderen tegenwoordig ook alleen maar overleven omdat we als mens zo stom zijn om deze niet te verschoppen, zoals in het dierenrijk ws zou gebeuren, en door onze geavanceerde technieken die zelfs kasplantjes in leven kunnen laten...maar toch.
Lastig lastig.
Ik vraag me af of als er idd abortus gepleegd is het huwelijk nog levensvatbaar is....of de vrouw niet zoveel wrok gaat koesteren naar haar man en met haar spijt zit, dat het niet alsnog stukloopt....tja Hans, waar blijft je gelukkige leven dan? En wie zegt dat na die abortus een volgende poging tot zwanger worden nog lukt en zoja, of het dan een gezond kind wordt?
(ook leuk voor dat kind trouwens; ja je zusje is gestorven zodat jij kon leven)
Jammer, had dit wel verder willen zien gaan.quote:Op dinsdag 7 september 2010 10:02 schreef yvonne het volgende:
Topic loopt verder wel toch?
Heb alleen hans gebanned wegens trollkloon.
Ja, die zijn ideale levensinvulling hier acteert. over rijk en geslaagd en nog meer van die fantasietjes.quote:Op dinsdag 7 september 2010 11:14 schreef nummer_zoveel het volgende:
Ik kon me al niet voorstellen dat iemand die vader wordt of wilt worden zo lomp praat. Hans is eigenlijk gewoon een studentje ofzo.
Dus als jij een tumor krijgt dan laat je je ook niet behandelen?quote:Op dinsdag 7 september 2010 11:16 schreef Darkangle het volgende:
[..]
Ik had geen idee dat je het topic moest verlengen als je een LaPo hebt, mijn excuses.
[..]
In de natuur zou zo'n kind ook niet overleven, het is een misconceptie dat wij tegenwoordig zorg moeten dragen voor "misbaksels". De keuze is er nu goddank, en dat heeft niets te maken met een super maatschappij, meer met back to basics. En een klompje cellen is nou niet bepaals "een zusje".
[..]
Ja, eigenlijk al triest als je zo'n trolltopic gaat openen....quote:Op dinsdag 7 september 2010 11:14 schreef nummer_zoveel het volgende:
Ik kon me al niet voorstellen dat iemand die vader wordt of wilt worden zo lomp praat. Hans is eigenlijk gewoon een studentje ofzo.
Denk niet dat-ie erop gerekend had dat mensen met ervaring met DS en mensen zonder met elkaar in gesprek zouden gaan.quote:Op dinsdag 7 september 2010 11:19 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, eigenlijk al triest als je zo'n trolltopic gaat openen....
Ik vraag me af wat je dan als doel hebt?? Bewust mensen kwetsen met je hufterige opmerkingen?
Welke pasgeborene overleeft in "de natuur" wel zonder de zorg van zijn moeder??quote:Op dinsdag 7 september 2010 11:16 schreef Darkangle het volgende:
In de natuur zou zo'n kind ook niet overleven, het is een misconceptie dat wij tegenwoordig zorg moeten dragen voor "misbaksels". De keuze is er nu goddank, en dat heeft niets te maken met een super maatschappij, meer met back to basics. En een klompje cellen is nou niet bepaals "een zusje".
Hij wordt gewoon geil van boze moedertjes ofzo.quote:Op dinsdag 7 september 2010 11:19 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik vraag me af wat je dan als doel hebt?? Bewust mensen kwetsen met je hufterige opmerkingen?
Ik leg uit, ik neem geen deel aan die stelling, erger nog, bij back to basics zou ik niet eens geboren zijn/overleven.quote:Op dinsdag 7 september 2010 11:18 schreef Stali het volgende:
[..]
Dus als jij een tumor krijgt dan laat je je ook niet behandelen?
Lekker back to basic?.
Of het is een huiswerkproject geweest...quote:Op dinsdag 7 september 2010 11:25 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Hij wordt gewoon geil van boze moedertjes ofzo.
Ik heb zelf het idee dat het nogal draaide om het 'je moet je aan afspraken houden' en dat het vooral mannen zijn die er de dupe van worden als vrouwen van gedachten veranderen.quote:Op dinsdag 7 september 2010 11:19 schreef Leandra het volgende:
[..]
prima dat jij die keuze maakt. maar waarom voel je de noodzaak om anderen die een andere keus maken te kwetsen en te veroordelen?quote:Op dinsdag 7 september 2010 11:27 schreef Darkangle het volgende:
[..]
Ik leg uit, ik neem geen deel aan die stelling, erger nog, bij back to basics zou ik niet eens geboren zijn/overleven.
En ik heb een kans om dat ook aan mijn kinderen mee te geven, echter, je kan er op testen.
We zijn al veelste ver ontspoort om nog back to basics te gaan, maar we kunnen wel een paar regels opstellen (en is ook in zekere mate ook al wettelijk vastgelegd) om toch niet helemaal de gezondheid uit het menselijk ras te kweken.
Daar is het echter op het moment nog lang geen tijd voor, gezien we zelfs iedereen laten stemmen, zelfs geestelijk gehandicapten (voor stemmen EN kinderen krijgen zou in mijn ideale samenleving gewoon een opleiding en een diploma nodig moeten zijn).
Om terug te komen op je vraag, ja ik ben ingeent, nee ik woon niet in staphorst en ja ik ben erg blij dat mijn ouders mij gehad hebben. Echter, het had een stuk logischer geweest als ze dat niet hadden gedaan, en dat is ook de route die ik zal kiezen voor mijn nageslacht.
En ik weet dat ik niet kan spellen, dus voel je niet geroepen er commentaar aan te wijden.
Yep, IVF is een goed voorbeeld van onze ontspoorde rechtgeschapen "wij hebben er ook recht op" maatschappij.quote:Op dinsdag 7 september 2010 11:23 schreef Leandra het volgende:
[..]
Welke pasgeborene overleeft in "de natuur" wel zonder de zorg van zijn moeder??
En een zwangerschap van 12 weken is geen klompje cellen meer.... dat is het met 4 weken nog, maar met 12 weken is het gewoon een minimensje dat zich met de beentjes afzet tegen de vruchtzak, zoals een zwemmer zich afzet voor de rugslag.
Maar goed, als fan van "back to basics" neem ik aan dat je behalve voor het aborteren van "misbaksels" ook tegen het verwekken van kinderen dmv IVF etc. bent? Dat zou wel zo consequent zijn iig.
Het had dus ook over iets pietluttigs als de kleur van de nieuwe auto kunnen gaan?quote:Op dinsdag 7 september 2010 11:29 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik heb zelf het idee dat het nogal draaide om het 'je moet je aan afspraken houden' en dat het vooral mannen zijn die er de dupe van worden als vrouwen van gedachten veranderen.
Nou, zijn voorbeeld zou leiden tot een ongewenst kind en verplichte alimentatie.quote:Op dinsdag 7 september 2010 11:30 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het had dus ook over iets pietluttigs als de kleur van de nieuwe auto kunnen gaan?
Dat ze ineens wilde dat het een knalgroene werd ipv het zakelijk verantwoorde dolfijn-grijs?
Aan de andere kant zou IVF of ICSI wel datgene zijn wat een "Hans" wellicht nodig zou hebben om niet nog een keer een zwangerschap met een DS kindje te krijgen.quote:Op dinsdag 7 september 2010 11:30 schreef Darkangle het volgende:
[..]
Yep, IVF is een goed voorbeeld van onze ontspoorde rechtgeschapen "wij hebben er ook recht op" maatschappij.
Heel treurig, maar een beetje overbodig. Het was en is een goede techniek om onze vlees en melk productie in goede banen te leiden, maar voor mensen zelf is het te raar voor woorden.
Het is niet mijn bedoeling om te kwetsen, echter een paar mensen hier lijken dit alleen zwart wit (een beperking in mijn ogen) te kunnen discussieren, dus pas ik mij netjes aan (naar mijn ervaring word het anders te ingewikkeld voor ze om een knoop punt te kunnen onderscheiden).quote:Op dinsdag 7 september 2010 11:29 schreef simmu het volgende:
[..]
prima dat jij die keuze maakt. maar waarom voel je de noodzaak om anderen die een andere keus maken te kwetsen en te veroordelen?
Tsja, dat is het risico van een huwelijk en een poging tot het krijgen van kinderen...quote:Op dinsdag 7 september 2010 11:32 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Nou, zijn voorbeeld zou leiden tot een ongewenst kind en verplichte alimentatie.
Maar dan moet je ook consequent zijn en sowieso niet voor medisch ingrijpen zijn, zoals bijvoorbeeld zoals genoemd bij kanker. Dan ga je maar dood, het zij zo, dat is de natuur.quote:Op dinsdag 7 september 2010 11:30 schreef Darkangle het volgende:
[..]
Yep, IVF is een goed voorbeeld van onze ontspoorde rechtgeschapen "wij hebben er ook recht op" maatschappij.
Heel treurig, maar een beetje overbodig. Het was en is een goede techniek om onze vlees en melk productie in goede banen te leiden, maar voor mensen zelf is het te raar voor woorden.
JE moet een grens stellen. Het is meer cru (en strafbaar) om het kind achteraf te doden; en de zorg mag misschien in het begin gelijk zijn, maar in de meeste gevallen naarmate de tijd vorderd zal dit dan zeker weer niet zo zijn.quote:Op dinsdag 7 september 2010 11:34 schreef Leandra het volgende:
[..]
Aan de andere kant zou IVF of ICSI wel datgene zijn wat een "Hans" wellicht nodig zou hebben om niet nog een keer een zwangerschap met een DS kindje te krijgen.
Als je ageert tegen de "maakbare" wereld en het "wij hebben er ook recht op" bij IVF, dan snap ik niet waarom je wel verwacht dat er medisch ingrijpen plaatsvindt als het gaat om een kindje met het sydroom van Down
Een hoop kinderen met DS kunnen immers wel overleven met dezelfde zorg als een "gewone" pasgeborene.
En waarom zou dat zo moeten zijn?(niet arrogant bedoeld, maar ik snap gewoon even niet waar deze, in mijn ogen kromme, redenatie vandaan komt)quote:Op dinsdag 7 september 2010 11:36 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Maar dan moet je ook consequent zijn en sowieso niet voor medisch ingrijpen zijn, zoals bijvoorbeeld zoals genoemd bij kanker. Dan ga je maar dood, het zij zo, dat is de natuur.
Ik snap best dat er voor sommige mensen grenzen zijn die lager liggen dan een (in mijn ogen beperkte) handicap als DS.quote:Op dinsdag 7 september 2010 11:38 schreef Darkangle het volgende:
[..]
JE moet een grens stellen. Het is meer cru (en strafbaar) om het kind achteraf te doden; en de zorg mag misschien in het begin gelijk zijn, maar in de meeste gevallen naarmate de tijd vorderd zal dit dan zeker weer niet zo zijn.
En de meeste gradaties en gevallen van down kunnen nu eenmaal niet zelfstandig opereren op de gebruikelijke leeftijd dat zoiets tot de mogelijkheden van een kind in een bepaalde fase van zijn/haar ontwikkeling behoord.
IVF is mensen met extra moeite toevoegen terwijl er al onlogisch veel zijn.
De hufterigheid is één ding, maar zijn zin door willen drijven is toch heel normaal? Dat is inderdaad precies wat hij wilt, geen kind met sydroom van down. Iedereen zou zijn/haar zin door willen drijven in zo'n situatie.quote:Op dinsdag 7 september 2010 11:16 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het gaat niet eens zozeer om "Hans" z'n standpunt, het gaat meer om de hufterigheid waarmee hij dat verkondigde, en zijn zin wilde doordrijven.
"Hans" heeft geen respect voor anderen, daarmee verspeelt hij respect voor zichzelf.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |