abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † zaterdag 4 september 2010 @ 08:11:50 #126
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_86052995
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 07:59 schreef timmmmm het volgende:
En wat nu? Nieuwe verkiezingen, wat ik al van begin af aan zei dat ze zouden komen
Die komen er niet. Rutte gaat een concept-regeerakkoord schrijven en partijen mogen meedoen als het zien zitten en dan gaat ze het akkoord bijschaven.
Carpe Libertatem
  zaterdag 4 september 2010 @ 08:27:19 #127
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_86053072
quote:
En wat nu? Nieuwe verkiezingen, wat ik al van begin af aan zei dat ze zouden komen
Er zijn nog nooit nieuwe verkiezingen uitgeschreven omdat de formatie lang duurt.

Kabinet van Agt 1 deed er 208 dagen over. De PvdA won die verkiezingen en was de grootste partij, en eigenlijk zou dus Den Uyl II geformeerd moeten worden, maar strandde omdat Den Uyl teveel wilde wat het CDA niet wilde.

Uiteindelijk mocht het CDA, de 2e partij, gaan formeren en kwam er een rechts CDA/VVD kabinet.

We zitten momenteel op de 90 dagen, pak-em-beet. Er komen echt GEEN nieuwe verkiezingen. Als de VVD het niet lukt, dan wordt er een PvdA formateur aangewezen, en die mag het dan gaan proberen met de partijen van zijn keuze.

Wat er ook gaat gebeuren, het is enorm belangrijk voor de VVD dat de volgende formatie ook echt afgerond wordt, want als het weer niet lukt, krijgen ze denk ik geen 4e kans. 3 keer is scheepsrecht..... Liever Paars+ met de VVD dan PvdA met premier Cohen.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_86053099
quote:
En dan wat? Alsof er dan coalities mogelijk worden die nu niet mogelijk zijn... Ja, CDA+VVD+D66 misschien, maar dat zie ik niet gebeuren...

Mensen die al tijden roepen om nieuwe verkiezingen denken volgens mij gewoon niet na.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 04-09-2010 08:32:41 ]
  zaterdag 4 september 2010 @ 08:42:20 #129
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_86053156
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 08:31 schreef Nielsch het volgende:

[..]

En dan wat? Alsof er dan coalities mogelijk worden die nu niet mogelijk zijn... Ja, CDA+VVD+D66 misschien, maar dat zie ik niet gebeuren...

Mensen die al tijden roepen om nieuwe verkiezingen denken volgens mij gewoon niet na.
Als we even uitgaan van de huidige peilingen.... dan zouden we de volgende verdeling zien:

PVV: 31.
VVD: 27.
PvdA: 24
SP: 17
CDA: 15
GL: 12
D'66 11

Wilders mag dan een kabinet gaan vormen. Maar met wie? Alleen de VVD is momenteel te porren voor een kabinet met de PVV, en zelfs binnen de VVD is verzet. Alle andere partijen willen sowieso niet met de PVV, en zelf al zou de crisis binnen het CDA beslecht worden..... 31 + 27 + 15 = 73, en dus niet genoeg.

En dan? Weer wachten tot de VVD het na 120 dagen proberen te formeren het als tweede partij mag proberen, en dan vervolgens ook weer met dezelfde problemen zitten als nu? Dat wordt dus ALSNOG een "Paars+" idee, maar dan wellicht met VVD/PvdA/CDA/D'66 of zoiets raars.

Nee, verkiezingen zijn niet de oplossing, en verkiezingen gaan er niet komen. Niet totdat een kabinet is gevormd, het heeft geregeerd, en uiteindelijk komt te vallen.... of gewoon haar periode van 4 jaar volbrengt.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_86053661
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 08:11 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Die komen er niet. Rutte gaat een concept-regeerakkoord schrijven en partijen mogen meedoen als het zien zitten en dan gaat ze het akkoord bijschaven.
Roemer heeft ook een concept-accoord geschreven. :X

VVD heeft bij Paars+ de stekker er uit getrokken en PVV bij rechts. Lijkt me logisch dat die partijen nou even aan de kant gaan staan en dat er anderen aan de beurt komen. Leuk om alles te laten mislukken, maar als je niet in staat bent om een meerderheid aan je kant te krijgen, dan heeft het zo weinig zin.
pi_86053724
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 09:54 schreef Kingstown het volgende:

[..]

VVD heeft bij Paars+ de stekker er uit getrokken en PVV bij rechts. Lijkt me logisch dat die partijen nou even aan de kant gaan staan en dat er anderen aan de beurt komen. Leuk om alles te laten mislukken, maar als je niet in staat bent om een meerderheid aan je kant te krijgen, dan heeft het zo weinig zin.
Ik denk dat CDA liever een middenkabinet heeft dan een links kabinet. Ze zullen tegen gaan stribbelen bij die Roemer-variant net zo lang tot dat er een middenkabinet komt.
Roses are grey. Violets are grey. I am a dog.
pi_86053726
Wat meer bescheidenheid zou Rutte sieren. Hij heeft er een potje van gemaakt, hij moet de koningin op zijn blote knietjes danken als hij een herkansing krijgt.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_86053805
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 09:58 schreef Klaudias het volgende:

[..]

Ik denk dat CDA liever een middenkabinet heeft dan een links kabinet. Ze zullen tegen gaan stribbelen bij die Roemer-variant net zo lang tot dat er een middenkabinet komt.
Er is eigenlijk geen enkele serieuze optie mogelijk zonder het CDA. Het lastige is dat er ook mét het CDA eigenlijk geen enkele optie echt meer mogelijk is. Ook een middenkabinet ligt nog heel ver weg....CDA en VVD staan beiden niet te trappelen om met de PvdA te gaan regeren.
pi_86054212
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 09:58 schreef Weltschmerz het volgende:
Wat meer bescheidenheid zou Rutte sieren. Hij heeft er een potje van gemaakt, hij moet de koningin op zijn blote knietjes danken als hij een herkansing krijgt.
Dat vind ik ook.
Zeker omdat het verschil in grootte tussen VVD en PvdA minimaal is.
pi_86054252
Mooie foto van GS

Roses are grey. Violets are grey. I am a dog.
pi_86054254
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 09:54 schreef Kingstown het volgende:

[..]

Was het niet zo dat (Groen Links?) vorige keer ook een concept-regeerakkoord had geschreven en dat dit na doorrekenen helemaal niet zo slecht uitviel voor de NL economie?
  zaterdag 4 september 2010 @ 10:40:58 #137
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_86054304
quote:
Nee. Niet zo lang er nog opties zijn.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  zaterdag 4 september 2010 @ 10:42:36 #138
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_86054328
quote:
Inderdaad!
pi_86054625
straks/nu op radio1 trouwens Cohen, Hillen en Brinkman bij Tros Kamerbreed :)
know'm sayin?
word? word.
pi_86054787
quote:
WTF gast. Rutte heeft 't nu doen mislukken in jouw ogen? :')
pi_86054857
Ah Hero gaat weer huilie spelen over linkse media :')
know'm sayin?
word? word.
  zaterdag 4 september 2010 @ 11:16:05 #142
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_86054897
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 10:37 schreef Klaudias het volgende:
Mooie foto van GS

[ afbeelding ]
Mammie, mijn vriendjes spelen niet lief met elkaar!
  zaterdag 4 september 2010 @ 11:22:59 #143
215 misterDre
Paint it black!
pi_86055014
'CDA eiste zelf verklaring van dissidenten'

Laatst gewijzigd: 04-09-10 10:14

AMSTERDAM - De verklaring die Geert Wilders had willen hebben van de drie CDA-dissidenten blijkt uit de koker van het CDA te komen. Dat schrijft NRC Handelsblad zaterdag.

Minister Piet Hein Donner had Ab Klink en de twee andere dwarsliggers bij de formatie om een verklaring gevraagd, waarmee ze vast zouden zitten aan de uitkomst van het CDA-congres, zo schrijft NRC.

Ingewijden zouden aan de krant hebben laten weten dat Klink en de CDA-Kamerleden Ad Koppejan en Kathleen Ferrier het plan van Donner direct afwezen. Vervolgens liepen vrijdag de pogingen om een rechts kabinet te vormen met steun van de PVV spaak.

Onmogelijke optie

Dat de verklaring een idee zou zijn van het CDA is opvallend. Vrijdag liet Wilders in zijn verklaring na het mislukken van de formatiepoging weten dat hij zo'n verklaring wilde hebben.

CDA-leider Maxime Verhagen reageerde door het een 'onmogelijke optie' te noemen. Kamerleden moeten volgens de Grondwet vrij zijn in hun beslissingen.

Ontkenning

Verhagen ontkent in de krant dat de dissidenten, die tegen verder onderhandelen met de PVV waren, gevraagd was een verklaring te ondertekenen.

"De vraag is niet aan hen gesteld." Donner zegt via een woordvoerder dat hij ze geen verklaring heeft voorgelegd, maar dat hij slechts hun verklaring met ze zou hebben besproken.

© Novum

Bron: www.nu.nl
  zaterdag 4 september 2010 @ 11:26:14 #144
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_86055075
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 11:10 schreef Marurk het volgende:

[..]

Je snapt het niet helemaal geloof ik.. Wie heeft tot nu toe het voortouw gehad in de formatie??
Juist ja, Rutte..
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 4 september 2010 @ 11:28:12 #145
862 Arcee
Look closer
pi_86055127
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 11:26 schreef Whiskers2009 het volgende:
Je snapt het niet helemaal geloof ik.. Wie heeft tot nu toe het voortouw gehad in de formatie??
Juist ja, Rutte..
Wat had Rutte dan aan de CDA-dissidenten moeten/kunnen doen, volgens jou?
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_86055147
quote:
Op vrijdag 3 september 2010 21:01 schreef Klaudias het volgende:

[..]

Eh, de tweede partij levert niet automatisch de minister va financiën.

In de jaren '80 waren bijvoorbeeld premier Lubbers en minister Ruding beide van het CDA.
Maar toen was het verschil in aantal zetels veel groter. De VVD is nu de kleinste grootste partij ooit..
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  zaterdag 4 september 2010 @ 11:30:31 #147
62292 MOVO
Homo duplex, Homo duplex!
pi_86055185
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 11:26 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Juist ja, Rutte..
Precies Rutte heeft PaarsPlus snel terzijde geschoven met zijn "piquet-paaltjes" omdat hij dacht dat hij betere zaken kon doen over rechts. Nu dat is mislukt en feitelijk zijn paaltjes daarmee zijn afgefikt ligt het niet zo voor de hand dat Rutte weer de leiding mag nemen.
Et comme il y voit! et comme il est moqueur!
pi_86055190
quote:
Op vrijdag 3 september 2010 23:24 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Majesteit zal wel PvdA adviseren.
De VVD is inderdaad bepaald niet in staat geweest om ons landsbestuur vooruit te helpen. Dan moet de koningin wel verder kijken :).
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  zaterdag 4 september 2010 @ 11:30:51 #149
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_86055193
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 11:28 schreef Arcee het volgende:

[..]

Wat had Rutte dan aan de CDA-dissidenten moeten/kunnen doen, volgens jou?
Daar gaat het niet om. Het gaat erom dat hij tot nu toe het voortouw heeft gehad, en dat er 3 maanden later nog geen nieuw kabinet is. Dan is het redelijk om iemand anders het voortouw te geven.

En het is trouwens ook niet de schuld van (de dissidenten van) het CDA, het is indirect en direct de schuld van Wilders/de PVV.
pi_86055253
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 11:10 schreef Marurk het volgende:
Natuurlijk. Het is zijn kabinet, het had Rutte I moeten worden, hij staat tussen/boven de deelnemende partijen, hij moet de brug slaan en de bindende factor zijn.

Het eerste wat hij deed was een lange neus trekken naar de linkse oppositie, daarmee de onderhandelingspositie van CDA en PVV flink versterkend, om vervolgens meteen de HRA en andere heilige huisjes veilig te stellen en flink wat piketpaaltjes te slaan. Terwijl in deze toch al wat dubieuze constructie het vertrouwen tussen de fracties natuurlijk het heikele punt zou zijn. Hij was zo geil op het premierschap en zijn conservatief financiele agenda dat hij met 'agree to disagree' al als een kind zo blij was. Beer, huid, verkopen. Hij heeft weken verprutst met het overslaan van de 1e voorwaarde voor samenwerking.

Het CDA vond dat natuurlijk prima, want dat versterkt nog weer je onderhandelingspositie. "Ik weet niet of ik dat wel aan mijn achterban kan verkopen", dat is gewoon een hele prettige onderhandelingspositie en tactiek. Je moet meer krijgen, omdat je ermee naar een hogere autoriteit moet die ja moet zeggen. Dan kun je zelf lekker meegaand en constructief zijn, je schermt met een autoriteit die totaal niet meegaand zou zijn. Een good cop met een bad cop achter de hand.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')