waarom haal je de Moslims erbij? Het gaat over gelovigen in het algemeen, de versie waarin het verhaal is gegoten maakt geen kut uit.quote:Op zondag 5 september 2010 11:11 schreef Mahjoe_Jazz het volgende:
[..]
Hans Teeuwen zei het zo mooi bij de vrouwen van hallal... Gelovigen denken altijd een monopolie op de waarheid te hebben.
Beste Dwerfion, als jij in Marokko was geboren was je nou moslim geweest en had je waarschijnlijk precies hetzelfde gezegd over de islam zoals je nu beweert dat de Bijbel (die nog altijd is geschreven door mensen) de enige waarheid is...
Ik zal je even vertellen dat waarheid ook een concept is wat is ontworpen door de mens... net als goed en kwaad
Hoe sluiten die twee God uit?quote:Op zondag 5 september 2010 17:27 schreef Yoram07 het volgende:
Oke mensen ff terug naar de stelling..
Of God is geschapen door de mens?
Ok even wat denkstof:
Het Ja-argument komt voort uit het feit dat(...) wij als rationele nederlanders heel veel dingen invullen die het bestaan van een God niet nodig maken zoals de evolutie-theorie, de medische wetenschap etc.
"Wij" doen? Wie doet dat? Ik niet, denk ik, en ik herken het ook niet bij veel andere forummers hier.quote:Maar dit redeneren vanuit de feiten die we kunnen waarnemen over God is ook maar een term: Rationalisme, wij doen altijd alsof het rationalisme DE weg is geworden uit het domme afhankelijke religieuze patroon naar de waarheid die wij nu als westerse wereld zien,
Je bent bekend met de termen 'argumentum ad populum' en 'autoriteitsargument'?quote:maar dan moet je je realiseren dat in deze tijd slechts een paar procent van de gehele wereldpopulatie atheïst is.![]()
Daarnaast moet je de gedachte opzij schuiven dat je als 'om je heen kijkend' slim denkend mens op het niet-bestaan van een God uitkomt, talloze hoogleraren/psychiaters/biologen/geologen/artsen geloven in het bestaan van een God, en niet omdat ze er nooit serieus over hebben nagedacht..
Nee hoor, daar waren ook ten tijde van de Verlichting al veel betere argumenten voor, als je het tenminste over het christendom hebt. Ik denk dat je mensen als Hume en Voltaire hiermee wel erg simplistisch neerzet.quote:Ik vind trouwens telkens dat zelfde argument van 'je kan het niet bewijzen/zien' zo onbenullig als je het over een religie hebt, een geloof is nou juist iets wat je niet kan bewijzen, en daarom zijn er veel mensen sinds de verlichting uitgestapt,
quote:Op zondag 5 september 2010 11:14 schreef Mahjoe_Jazz het volgende:
[..]
Oh en trouwens... Ik heb het geloof niet 'lekker makkelijk' aan de kant gezet... Ik heb de eerste 21 jaar van m'n leven gespendeerd in de kerk en ik weet heel goed waar ik het over heb. Mijn keuze om niet meer in god te geloven was een zeer bewuste keuze en eentje waar ik lang en goed over heb nagedacht, dus predik niet tegen mij met jouw onwaarheden.
Als je het christendom zo door en door kent, dan moet je tegenover Dwerfion toch met iets beters kunnen komen dan dit?quote:
Vergeef het hem.quote:
want hij weet niet wat hij doet.quote:
Ja, dat denk ik wel. Eerst wisten mensen niet beter dan dat ze gewoon dood gingen en toen kwam religie met het verhaal dat er een liefhebbende vader in de hemel is die jou aan zijn almachtige hand meeneemt naar en eeuwig leven in het paradijs. Nou, dan moet je wel sterk in je schoenen staan wil je dat niet gretig omarmen, zeker in een tijd waarin men toch lang niet zo veel kennis van de wereld had als nu.quote:Op maandag 6 september 2010 16:22 schreef Haushofer het volgende:
Ik denk dat een hele interessante vraag is: kun je het geloof in God en de menselijke neiging daartoe verklaren vanuit een biologisch of psychologisch standpunt? Is God bijvoorbeeld een menselijke projectie van (on)bewuste ideeën en slechts een bijproduct van ons bewustzijn?
Het is een drang naar onbeantwoorde vragen over, en angst voor de dood.quote:Op maandag 6 september 2010 16:22 schreef Haushofer het volgende:
Ik denk dat een hele interessante vraag is: kun je het geloof in God en de menselijke neiging daartoe verklaren vanuit een biologisch of psychologisch standpunt? Is God bijvoorbeeld een menselijke projectie van (on)bewuste ideeën en slechts een bijproduct van ons bewustzijn?
Godsbesef is een bijproduct van de ontwikkeling van het menselijk bewustzijn en zelfbewustzijn.quote:Op maandag 6 september 2010 16:22 schreef Haushofer het volgende:
De mens is zelfmotiverend. De strategische deelnemersvraag die het leven beheerst is: Hoe kom ik van A naar B? De natuurkunde laat zien dat deze vraag niet universeel toepasselijk is. In het monotheistische geloof wordt deze zelfoverstijgende stap niet gezet.quote:Op maandag 6 september 2010 16:22 schreef Haushofer het volgende:
Heb je ooit begrijpend lezen gehad op school?quote:Op zondag 5 september 2010 17:53 schreef Keltie het volgende:
[..]
waarom haal je de Moslims erbij? Het gaat over gelovigen in het algemeen, de versie waarin het verhaal is gegoten maakt geen kut uit.
'de waarheid is een concept wat is ontworpen door de mens.. Net als goed en kwaad' -> Leg dat eens uit als je wil
Ik hoef m'n gelijk niet te halen hoor.. als bij een discussie men alleen maar probeert gelijk te krijgen dan luistert er toch niemand naar mekaar?quote:Op zondag 5 september 2010 21:50 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
[..]
Als je het christendom zo door en door kent, dan moet je tegenover Dwerfion toch met iets beters kunnen komen dan dit?
Goed gezegd.quote:Op maandag 6 september 2010 17:48 schreef Pinterman het volgende:
Wat een revolutionair topic zeg. Ongehoorde uitspraak. Je bent de Galileo van deze tijd, TS.
Dit zijn van die ja-knikker topics. Ongelovigen onder elkaar die een beetje over het niet bestaan van een scheppende God gaan zitten 'discussieren'. Zinloos. Wee je gebeente als je als gelovige de kop dan opsteekt... Iets wat ook niet nodig is, omdat het wel of niet bestaan van een scheppende God geen punt is waar je uberhaubt over kunt discussieren. Valt een beetje onder de categorie 'smaken verschillen'.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |