http://www.uitzendinggemi(...)ter=titel&serID=5829quote:Op woensdag 8 december 2010 16:50 schreef w8jij17 het volgende:
10-delige serie 'Denken Doorzien' (Teleac 1999) staat sinds kort op uitzendinggemist.
Ik geloof dat dat beter in een ander topic kan. Ik zie de link met F&L niet echt.quote:Op zaterdag 11 december 2010 01:37 schreef deelnemer het volgende:
Julian Assange: Why the world needs WikiLeaks:
http://www.ted.com/talks/(...)needs_wikileaks.html
(In deze versie kun je de ondertitels aanzetten, als je het moeilijk kunt verstaan)
De vrijheid van de media en de verhouding tussen burger en bestuur zijn gangbare filosofische thema's. De algemene klokkenluiders site Wikileaks is een nieuw fenomeen, waar een groot aantal filsofische kanten aanzitten. Maar natuurlijk, pas nadat een beroepsfilosoof er een boek over geschreven heeft, is het filosofie.quote:Op zaterdag 11 december 2010 08:59 schreef w8jij17 het volgende:
[..]
Ik geloof dat dat beter in een ander topic kan. Ik zie de link met F&L niet echt.
quote:Self-caring neural circuitry embodies self-preservation values, and these are values in the most elemental sense. Whence caring for others?
Social problem-solving, including policy-making, is probably an instance of problem-solving more generally, and draws upon the capacity, prodigious in humans, to envision consequences of a planned action. In humans, it also draws upon the capacity for improving upon current practices and technologies.
Unlike other mammals, humans have developed highly complex language, and highly complex cultures. This means that our sociality, and consequently ours systems of ethical values, have become correspondingly complex.
Professor Patricia Smith Churchland is a Professor of Philosophy at the University of California, San Diego, and an adjunct Professor at the Salk Institute.
Her current work focuses on morality and the social brain. She has been President of the American Philosophical Association and the Society for Philosophy and Psychology, and won a MacArthur Prize in 1991 and the Rossi Prize in 2008.
Wintergasten bevat veel fragmenten die niet terugkomen op uitzending gemist. Op zaterdag 1 januari 2011 14:30 Ned 2 is er een herhaling.quote:Op maandag 20 december 2010 18:28 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Vanavond
Ned 2 (20:25): Wintergatsen 2010: afl. Roy Sorensen
Serie interviews met drie internationale gasten. Roy Sorensen is als professor filosofie verbonden aan de universiteit van St. Louis, Missouri
Wederom een hele goeie! Bedankt!quote:Op woensdag 15 december 2010 23:22 schreef Lo-Fi het volgende:
Patricia Churchland - Morality and the Mammalian Brain
[..]
Dan moet er op z'n minst een politiek filosoof iets over Assange te zeggen hebben, want anders is het pure reclame voor Wikileaks. Niet waar?quote:Op zaterdag 11 december 2010 14:46 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De vrijheid van de media en de verhouding tussen burger en bestuur zijn gangbare filosofische thema's. De algemene klokkenluiders site Wikileaks is een nieuw fenomeen, waar een groot aantal filsofische kanten aanzitten. Maar natuurlijk, pas nadat een beroepsfilosoof er een boek over geschreven heeft, is het filosofie.
Ondanks de lading negatieve comments op youtube, vind ik het verhaal van de spreker best geloofwaardig. Grote bedrijven en co-operaties hebben meestal geen verbetering van de maatschappij als doel, en daar moet de overheid op in springen.quote:Op donderdag 13 januari 2011 23:44 schreef deelnemer het volgende:
@Integreerbeer: Niet over Assange, maar over WikiLeaks. Dat gaat nog komen.
Het onderstaande youtube filmpje toont een lezing gegeven voor 'Carnegie Endowment for International Peace' over de groeiende ongelijkheid in de wereld.
Best aardige aflevering, niets écht nieuws voor mij though. Meer een up to date crashcourse in deeltjesfysica en onderwerpen als het holografisch principe en quantummechanica. O wat is het toch raar allemaal. Leuk om de gemiddelde wetenschappelijk geïnteresseerde kijker te vermaken, maar niet echt interessant voor een bedreven wetenschapper.quote:Op maandag 17 januari 2011 17:50 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Vanavond
BBC 2 (22:00): Horizon: What is reality?
De zoektocht naar een verklaring voor onze realiteit is een van de grootste wetenschappelijke detectiveverhalen ooit. Maken we allemaal deel uit van een kosmisch hologram of leven we in een oneindige universum van parallelle werelden?
quote:Op woensdag 19 januari 2011 23:26 schreef Mastertje het volgende:
[..]
Best aardige aflevering, niets écht nieuws voor mij though. Meer een up to date crashcourse in deeltjesfysica en onderwerpen als het holografisch principe en quantummechanica. O wat is het toch raar allemaal. Leuk om de gemiddelde wetenschappelijk geïnteresseerde kijker te vermaken, maar niet echt interessant voor een bedreven wetenschapper.
Ik vond die aflevering van cold fusion in een imploderend belletje leuker, dat was dan ook nieuw voor mij..
Voor degenen die m gemist hebbenquote:Op maandag 17 januari 2011 17:50 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Vanavond
BBC 2 (22:00): Horizon: What is reality?
De zoektocht naar een verklaring voor onze realiteit is een van de grootste wetenschappelijke detectiveverhalen ooit. Maken we allemaal deel uit van een kosmisch hologram of leven we in een oneindige universum van parallelle werelden?
quote:Op maandag 31 januari 2011 23:47 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Er bestaat een korte film die het heelal toont op alle bekende schaalgroten, waarbij de schaal in stappen wordt gevarieerd. Ieder stap is een herschaling met een factor 10. Het toont de lagen van organisatie die onze wereld aanwezig zijn en die we kennen vanuit de diverse wetenschappen. Op iedere laag van organisatie ziet de wereld er anders uit:
- een atomaire laag opgebouwd uit kernen en elektronen,
- een (bio)chemische laag opgebouwd uit atomen,
- een fysiologische laag van cellen en hun organellen opgebouwd uit moleculen,
- het lichaam en zijn organen opgebouwd uit cellen,
- de gemeenschap opgebouwd uit individuen,
- het ecosysteem opgebouwd uit gemeenschappen,
- de aardbol met zijn interne stroming, bewegende korsten en al zijn bewoners aan de oppervlakte,
- het zonnestelsel met al zijn planeten,
- het melkwegstelsel met al zijn sterren,
- het heelal met al zijn sterrenstelsels, zwarte gaten, etc.
De wereld heeft een gelaagde interne structuur (niveaus van organisatie). Een diepere laag van organisatie is gedetailleerder en een hogere organisatie laag is globaler. Het zijn verschillende perspectieven op de wereld.
Op iedere schaalgrootte vindt er een ontwikkeling plaats. Deze ontwikkeling je kunt modelleren in termen van spelers en spelregels, die voor de gekozen schaalgrootte natuurlijk zijn (een procesmodel). De processen op verschillende schaalgrootten corresponderen met elkaar, want er is maar één materiële drager in het gehele spel: de bouwstenen. Het is in werkelijkheid één en dezelfde beweging. Een reductie bestaat uit het ontrafelen van de logische correspondentie tussen twee lagen.
Als een deelnemer in de wereld besta je op alle niveaus tegelijk: als een werveling van atomen, als een unieke persoonlijkheid en als een speler in de wereldeconomie.
Het bewustzijn is nog steeds een raadsel.
Disclaimer: ik kan mij niet vinden in dit commentaar op de video. Lennox is hier waarschijnlijk wel de betere debater, maar dat wordt wat mij betreft overschaduwd door de zwakte van zijn argumenten.quote:Atheist and Oxford professor Dr. Peter Atkins (a chemist) debates theist and also Oxford professor Dr. John Lennox (a mathematician and philosopher) on God, science, and atheism. Dr. Atkins gives an emotional, arrogant, and bigoted presentation, while Dr. Lennox responds rationally and analytically. Dr. Lennox has soundly defeated atheist Richard Dawkins in three debates, and was voted a winner against his debate with Christopher Hitchens. Now watch as he defeats Dr. Atkins!
Kijk en vergelijk gooit altijd roet in het eten.quote:Op zaterdag 26 maart 2011 19:52 schreef Mastertje het volgende:
Deze video's spreken mij heel erg aan. Interessant dat veel mensen zeggen dat ze zich er absoluut niet in kunnen vinden. Hoe kijken jullie er tegen aan?
quote:Patricia Churchland discuses recent advancements in neuroethics, and claims that in actuality scientists don't engage in inductive reasoning, but actually infer their conclusions to the best explanation possible in the context of strong cultural and scienific assumptions.
Dat is een goede serie. Destijds eens episode gezien met John Searle die sprak over 'the philosophy of language'. :quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.How the Mind Works by Steven Pinker. Er zijn 39 delen van bijna 10 minuten. Hieronder wordt alleen deel 1 gegeven. De rest volgt vanzelf.
Steven Pinker: Chalking it up to the blank slate
Steven Pinker Blank Slate (de rest wijst zich vanzelf)
Steven Pinker: The stuff of thought
Steven Pinker: A brief history of violence
[ Bericht 2% gewijzigd door deelnemer op 18-09-2011 03:30:17 ]The view from nowhere.
Voor een flink deel gebaseerd op het boek van Richard Bauckham 'Jesus and the Eyewitnesses'. Interessante kost, al brengt Bauckham het in zijn boek iets overtuigender. Natuurlijk ook omdat hij 500 bladzijdes de 'tijd' heeft om erover uit te wijden.quote:
Ah, klinkt interessantquote:Op maandag 24 oktober 2011 09:16 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Return to Source: Filosofie en de Matrix
In 'Return to Source' worden de verschillende filosofische ideeën die in de Matrix trilogy aan bod komen belicht.
Die past eigenlijk ook erg goed in 't Youtube kredietcrisis topicquote:
Och, Craig is vooral bekend voor het verdedigen van the Kalām cosmological argument, maar het debat is zeer de moeite waard. Craig is aan de theistische zijde 1 van de beste debaters. Zijn kennis van wetenschap geeft mij weer wel een beetje het gevoel dat ik naar een stofzuigerverkoper zit te luisteren: hij kent de details en verkoopt die onzin toch.quote:Op zondag 11 december 2011 03:41 schreef SpecialK het volgende:
Jezus... 2 uur en 12 minuten. Gebeurt er nog wat sappigs of is dit een ctrl+c gevalletje?
quote:Brothers Christopher and Peter Hitchens debate the Iraq War and religion.
April 3, 2008 - Brothers Christopher and Peter Hitchens debate the Iraq War and religion at an event organized by the Hauenstein Center for Presidential Studies with support from the Center for Inquiry and the Interfaith Dialogue Association.
Ik heb geen idee waar je het allemaal wegtrekt.. bedankt! Fantastische spreker die echt letterlijk tot je verbeelding spreekt, laat staan de man waar hij het over heeftquote:Op vrijdag 27 januari 2012 01:58 schreef deelnemer het volgende:
An introduction to the life and style of the amazing Paul Erdös, who for more than six decades lived out of two suitcases, criss-crossing the globe chasing mathematical problems. Paul Hoffman describes the life of Erdös in an intimate and entertaining glimpse into the global world of mathematics.
http://vega.org.uk/video/programme/60
Volgens mij is dat precies het stuk uit die docu! In elk geval wat ik bedoelde, thanksquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |