abonnement Unibet Coolblue
pi_89734827
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 16:50 schreef w8jij17 het volgende:
10-delige serie 'Denken Doorzien' (Teleac 1999) staat sinds kort op uitzendinggemist.
http://www.uitzendinggemi(...)ter=titel&serID=5829 :)
Tiendelige serie over filosofische vraagstukken en de belangrijkste historische denkers.
+
Twaalfdelige educatieve serie over ethiek en filosofie

thnx w8jij17!
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
pi_89792116
Julian Assange: Why the world needs WikiLeaks:

http://www.ted.com/talks/(...)needs_wikileaks.html

(In deze versie kun je de ondertitels aanzetten, als je het moeilijk kunt verstaan)

[ Bericht 39% gewijzigd door deelnemer op 11-12-2010 01:51:16 ]
The view from nowhere.
pi_89794838
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 01:37 schreef deelnemer het volgende:
Julian Assange: Why the world needs WikiLeaks:

http://www.ted.com/talks/(...)needs_wikileaks.html

(In deze versie kun je de ondertitels aanzetten, als je het moeilijk kunt verstaan)
Ik geloof dat dat beter in een ander topic kan. Ik zie de link met F&L niet echt.
pi_89802871
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 08:59 schreef w8jij17 het volgende:

[..]

Ik geloof dat dat beter in een ander topic kan. Ik zie de link met F&L niet echt.
De vrijheid van de media en de verhouding tussen burger en bestuur zijn gangbare filosofische thema's. De algemene klokkenluiders site Wikileaks is een nieuw fenomeen, waar een groot aantal filsofische kanten aanzitten. Maar natuurlijk, pas nadat een beroepsfilosoof er een boek over geschreven heeft, is het filosofie.
The view from nowhere.
pi_89982961
Patricia Churchland - Morality and the Mammalian Brain

quote:
Self-caring neural circuitry embodies self-preservation values, and these are values in the most elemental sense. Whence caring for others?

Social problem-solving, including policy-making, is probably an instance of problem-solving more generally, and draws upon the capacity, prodigious in humans, to envision consequences of a planned action. In humans, it also draws upon the capacity for improving upon current practices and technologies.

Unlike other mammals, humans have developed highly complex language, and highly complex cultures. This means that our sociality, and consequently ours systems of ethical values, have become correspondingly complex.

Professor Patricia Smith Churchland is a Professor of Philosophy at the University of California, San Diego, and an adjunct Professor at the Salk Institute.

Her current work focuses on morality and the social brain. She has been President of the American Philosophical Association and the Society for Philosophy and Psychology, and won a MacArthur Prize in 1991 and the Rossi Prize in 2008.
Volstaat het niet te zien dat een tuin mooi is zonder ook te moeten geloven dat er ook nog feeën in wonen?
pi_90165366
Christmas Unwrapped

Elk jaar wordt op 25 december Kerstmis gevierd, dat uit onze tijd niet meer weg te denken is. Miljoenen mensen zitten onder de kerstboom, geven elkaar cadeau’s en vieren de geboortedag van Jezus Chris- tus. Maar is het werkelijk Zijn geboortedag? In deze documentaire van The History Channel wordt het “kerstmis” concept verklaart. Onderstaande tekst is een gedeelte uit een interesant artikel hierover genaamd De Oorsprong van Kerstmis.

Deze viering kwam enkel in de kerk door de “kerstening” van heidense riten en gebruiken, toen het katholicisme tot staatsreligie werd verheven, door Constantijn in de vierde eeuw n.C. De geschiedenis openbaart ons dat tegen 440 n.C. de kerk in Jeruzalem begon met het vieren van Kerstmis, als gevolg van de Rooms-katholieke leiding.

Schijnbaar vergeten is de essentiële rol die de religie speelde in de wereld van het oude Rome. Maar Constantijn had dit door. Deze briljante militaire bevelhebber bezat ook het talent om de nood aan eenheid in te zien tussen heidendom en christendom. Vandaar dat in 313 n.C. de Babylonische mys-teriereligies door Constantijn ingevoerd werden, toen hij trachtte de heidenen te incorporeren in het nieuw opgerichte “Heilig” Roomse Rijk. De door Constantijn geleide Roomse kerk wenste de hei-dense praktijken te adapteren en adopteren, met de bedoeling het christendom verteerbaar te maken voor de heiden.

Zodoende kregen heidense rituelen en afgoden christelijke namen. Bijvoorbeeld, Jezus Christus werd voorgesteld als de Zon der Gerechtigheid (Maleachi 4:2) en in de plaats gesteld van de zonne-god Sol Invictus. Heidense heiligdagen werden geherklasseerd tot christelijke heiligdagen (holy-day  holiday). 25 December was de dag van het “Overwinning van de Zonnegod”-festival in de Babylonische wereld, en in het oude Romeinse rijk de viering van het Saturnus-festival (Saturnalia), of winter-zonnewende. Voor alle heidense beschavingen was deze datum de geboortedag van de goden – de tijd van het jaar dat de dagen begonnnen te lengen en de mens gezegend werd met de “wedergeboorte van de natuur”. Bovendien waren alle 25 december festivals in Babylonië en Rome, gekarakteriseerd door feestelijkheden met onbeteugelde orgiastische pretmakerij en losbandigheden.

(documentairenet.n)





Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_90189216
Vanavond

Ned 2 (20:25): Wintergatsen 2010: afl. Roy Sorensen
Serie interviews met drie internationale gasten. Roy Sorensen is als professor filosofie verbonden aan de universiteit van St. Louis, Missouri
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_90607236
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 18:28 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Vanavond

Ned 2 (20:25): Wintergatsen 2010: afl. Roy Sorensen
Serie interviews met drie internationale gasten. Roy Sorensen is als professor filosofie verbonden aan de universiteit van St. Louis, Missouri
Wintergasten bevat veel fragmenten die niet terugkomen op uitzending gemist. Op zaterdag 1 januari 2011 14:30 Ned 2 is er een herhaling.
pi_90618673
dusikben.nl

Dikke vette aanrader!!!
pi_90823213
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 23:22 schreef Lo-Fi het volgende:
Patricia Churchland - Morality and the Mammalian Brain

[..]

Wederom een hele goeie! Bedankt! :)
pi_90834507
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 14:46 schreef deelnemer het volgende:

[..]

De vrijheid van de media en de verhouding tussen burger en bestuur zijn gangbare filosofische thema's. De algemene klokkenluiders site Wikileaks is een nieuw fenomeen, waar een groot aantal filsofische kanten aanzitten. Maar natuurlijk, pas nadat een beroepsfilosoof er een boek over geschreven heeft, is het filosofie.
Dan moet er op z'n minst een politiek filosoof iets over Assange te zeggen hebben, want anders is het pure reclame voor Wikileaks. Niet waar?
pi_91294469
@Integreerbeer: Niet over Assange, maar over WikiLeaks. Dat gaat nog komen.

Het onderstaande youtube filmpje toont een lezing gegeven voor 'Carnegie Endowment for International Peace' over de groeiende ongelijkheid in de wereld.



[ Bericht 29% gewijzigd door deelnemer op 14-01-2011 00:21:14 ]
The view from nowhere.
pi_91472973
Vanavond

BBC 2 (22:00): Horizon: What is reality?
De zoektocht naar een verklaring voor onze realiteit is een van de grootste wetenschappelijke detectiveverhalen ooit. Maken we allemaal deel uit van een kosmisch hologram of leven we in een oneindige universum van parallelle werelden?
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_91531246
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 23:44 schreef deelnemer het volgende:
@Integreerbeer: Niet over Assange, maar over WikiLeaks. Dat gaat nog komen.

Het onderstaande youtube filmpje toont een lezing gegeven voor 'Carnegie Endowment for International Peace' over de groeiende ongelijkheid in de wereld.

Ondanks de lading negatieve comments op youtube, vind ik het verhaal van de spreker best geloofwaardig. Grote bedrijven en co-operaties hebben meestal geen verbetering van de maatschappij als doel, en daar moet de overheid op in springen.

Zijn redenatie is dat er een soort globale overheid moet komen om bedrijven geen grensoverschrijdend 'moreel concurrentievoordeel' te kunnen bieden. Hier kan ik me wel in vinden, echter worden overheden altijd bevuild met mensen uit het bedrijfsleven die toch uiteindelijk in grote mate beïnvloed worden door grote bedrijven. In dat opzicht lijkt me een globale overheid meer een groot gevaar dan een groot goed.
pi_91592417
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 17:50 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Vanavond

BBC 2 (22:00): Horizon: What is reality?
De zoektocht naar een verklaring voor onze realiteit is een van de grootste wetenschappelijke detectiveverhalen ooit. Maken we allemaal deel uit van een kosmisch hologram of leven we in een oneindige universum van parallelle werelden?
Best aardige aflevering, niets écht nieuws voor mij though. Meer een up to date crashcourse in deeltjesfysica en onderwerpen als het holografisch principe en quantummechanica. O wat is het toch raar allemaal. Leuk om de gemiddelde wetenschappelijk geïnteresseerde kijker te vermaken, maar niet echt interessant voor een bedreven wetenschapper.

Ik vond die aflevering van cold fusion in een imploderend belletje leuker, dat was dan ook nieuw voor mij..
pi_91650069
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 23:26 schreef Mastertje het volgende:

[..]

Best aardige aflevering, niets écht nieuws voor mij though. Meer een up to date crashcourse in deeltjesfysica en onderwerpen als het holografisch principe en quantummechanica. O wat is het toch raar allemaal. Leuk om de gemiddelde wetenschappelijk geïnteresseerde kijker te vermaken, maar niet echt interessant voor een bedreven wetenschapper.

Ik vond die aflevering van cold fusion in een imploderend belletje leuker, dat was dan ook nieuw voor mij..
^O^
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_91650086
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 17:50 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Vanavond

BBC 2 (22:00): Horizon: What is reality?
De zoektocht naar een verklaring voor onze realiteit is een van de grootste wetenschappelijke detectiveverhalen ooit. Maken we allemaal deel uit van een kosmisch hologram of leven we in een oneindige universum van parallelle werelden?
Voor degenen die m gemist hebben

De zoektocht naar een verklaring voor onze realiteit is een van de grootste wetenschappelijke detectiveverhalen ooit. Maken we allemaal deel uit van een kosmisch hologram of leven we in een oneindige universum van parallelle werelden?
Van quantumtheorie tot holografisch principe







_O_
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_92179904
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 23:47 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Er bestaat een korte film die het heelal toont op alle bekende schaalgroten, waarbij de schaal in stappen wordt gevarieerd. Ieder stap is een herschaling met een factor 10. Het toont de lagen van organisatie die onze wereld aanwezig zijn en die we kennen vanuit de diverse wetenschappen. Op iedere laag van organisatie ziet de wereld er anders uit:

- een atomaire laag opgebouwd uit kernen en elektronen,
- een (bio)chemische laag opgebouwd uit atomen,
- een fysiologische laag van cellen en hun organellen opgebouwd uit moleculen,
- het lichaam en zijn organen opgebouwd uit cellen,
- de gemeenschap opgebouwd uit individuen,
- het ecosysteem opgebouwd uit gemeenschappen,
- de aardbol met zijn interne stroming, bewegende korsten en al zijn bewoners aan de oppervlakte,
- het zonnestelsel met al zijn planeten,
- het melkwegstelsel met al zijn sterren,
- het heelal met al zijn sterrenstelsels, zwarte gaten, etc.

De wereld heeft een gelaagde interne structuur (niveaus van organisatie). Een diepere laag van organisatie is gedetailleerder en een hogere organisatie laag is globaler. Het zijn verschillende perspectieven op de wereld.

Op iedere schaalgrootte vindt er een ontwikkeling plaats. Deze ontwikkeling je kunt modelleren in termen van spelers en spelregels, die voor de gekozen schaalgrootte natuurlijk zijn (een procesmodel). De processen op verschillende schaalgrootten corresponderen met elkaar, want er is maar één materiële drager in het gehele spel: de bouwstenen. Het is in werkelijkheid één en dezelfde beweging. Een reductie bestaat uit het ontrafelen van de logische correspondentie tussen twee lagen.

Als een deelnemer in de wereld besta je op alle niveaus tegelijk: als een werveling van atomen, als een unieke persoonlijkheid en als een speler in de wereldeconomie.

Het bewustzijn is nog steeds een raadsel.
pi_92684812
Edit: heel grappig.

[ Bericht 95% gewijzigd door #ANONIEM op 31-03-2011 15:06:36 ]
pi_92807316
Invisible Worlds

Net buiten bereik van het blote oog ligt een onzichtbare wereld die invloed heeft op elk aspect van het leven op aarde. Richard Hammond’s Invisible Worlds is een driedelige documentairereeks van de BBC waarin deze verborgen wereld voor het eerst op spectaculaire wijze wordt onthuld.

Met behulp van hypermoderne beeldtechnieken, deels speciaal voor deze serie ontwikkeld, neemt Invisible Worlds ons mee naar het hart van een geheimzinnig universum dat ons dagelijks omringt. We zien dingen die het menselijk oog normaal nooit te zien krijgt. Het eerste deel is gewijd aan de wereld van het `onzichtbare licht . Wat ziet bijvoorbeeld een bij dat wij mensen niet zien? In deel twee gaan we op zoek naar de onzichtbare wereld van bewegingen die te snel gaan voor het menselijk oog. Zoals de vlucht van de vleermuis, het enige zoogdier dat heeft leren vliegen. Deel drie, tot slot, richt zich op de onzichtbare wereld die simpelweg te klein of te ver weg is voor het blote oog. Al met al is Invisible Worlds een ontdekkingsreis vol opwindende visuele verrassingen.

Speed Limits

Out of Sight

Off the Scale
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
  vrijdag 18 maart 2011 @ 18:53:48 #122
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_94301936

quote:
Atheist and Oxford professor Dr. Peter Atkins (a chemist) debates theist and also Oxford professor Dr. John Lennox (a mathematician and philosopher) on God, science, and atheism. Dr. Atkins gives an emotional, arrogant, and bigoted presentation, while Dr. Lennox responds rationally and analytically. Dr. Lennox has soundly defeated atheist Richard Dawkins in three debates, and was voted a winner against his debate with Christopher Hitchens. Now watch as he defeats Dr. Atkins!
Disclaimer: ik kan mij niet vinden in dit commentaar op de video. Lennox is hier waarschijnlijk wel de betere debater, maar dat wordt wat mij betreft overschaduwd door de zwakte van zijn argumenten.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  vrijdag 18 maart 2011 @ 19:07:26 #123
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_94649683
Deze video's spreken mij heel erg aan. Interessant dat veel mensen zeggen dat ze zich er absoluut niet in kunnen vinden. Hoe kijken jullie er tegen aan?



  donderdag 31 maart 2011 @ 14:47:18 #125
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_94855085
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 19:52 schreef Mastertje het volgende:
Deze video's spreken mij heel erg aan. Interessant dat veel mensen zeggen dat ze zich er absoluut niet in kunnen vinden. Hoe kijken jullie er tegen aan?
Kijk en vergelijk gooit altijd roet in het eten.

Het idee dat alles een keuze is, vind ik overigens onredelijk. Als alles een keuze is, heeft niemand ooit een excuus. Dat is de tegenpool van een slachtoffrol spelen. Een zwart-wit ideologische tegenstelling.

[ Bericht 35% gewijzigd door deelnemer op 31-03-2011 16:46:50 ]
The view from nowhere.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')