Bij sommigen is het een kwestie van luiheid, bij anderen een kwestie van puur onvermogen. Je moet namelijk ook een beetje verstand in je kop hebben om politieke documenten door te nemen. Heb je trouwens enig idee hoe dik een gemiddeld wetsvoorstel is?quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 18:11 schreef slauerhoff1986 het volgende:
Dus omdat jij te lui bent, ben je geen voorstander van de directe democratielekker makkelijk argument.
Ik denk dat Nederland wel wat meer democratisering kan gebruiken, door de democratie directer te maken verklein je de zogenaamde afstand tussen de bestuurders en het volk.
Volgens mij hoeft dat niet. Je moet alleen een minimaal aantal handtekeningen verzamelen voordat je op de kieslijsten komt.quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 18:01 schreef Baalhaar het volgende:
In een ware democratie is het toch ook mogelijk dat IEDEREEN verkozen kan worden tot leider van het land?
In Nederland moet je dan ook nog eens eerst lid zijn van een politieke beweging en nog meer dingen..
Beetje sarcasme was eigenlijk de bedoeling.quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 18:11 schreef slauerhoff1986 het volgende:
Dus omdat jij te lui bent, ben je geen voorstander van de directe democratielekker makkelijk argument.
Ik denk dat Nederland wel wat meer democratisering kan gebruiken, door de democratie directer te maken verklein je de zogenaamde afstand tussen de bestuurders en het volk.
Ik weet dat het inderdaad niet het meest begrijpelijke en prettige leesvoer is voor de meeste mensen.quote:Bij sommigen is het een kwestie van luiheid, bij anderen een kwestie van puur onvermogen. Je moet namelijk ook een beetje verstand in je kop hebben om politieke documenten door te nemen. Heb je trouwens enig idee hoe dik een gemiddeld wetsvoorstel is?
Kwam ook wel over gelukkigquote:Beetje sarcasme was eigenlijk de bedoeling.
Onzin.quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 18:01 schreef Baalhaar het volgende:
In een ware democratie is het toch ook mogelijk dat IEDEREEN verkozen kan worden tot leider van het land?
In Nederland moet je dan ook nog eens eerst lid zijn van een politieke beweging en nog meer dingen..
Je hebt een punt, maar het is natuurlijk nog maar de vraag in hoeverre het dan ook echt wenselijk is om zo'n ware democratie in te voeren.quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 17:44 schreef slauerhoff1986 het volgende:
Ik vind dat Nederland pas een ware democratie is als het volk rechtstreekse inspraak krijgt bij belangrijke besluiten en wetten. Dit door middel van referenda.
Direct gekozen burgemeesters en (minister-)presidenten, daar zie ik niet zoveel in. Simpelweg, omdat in mijn beleving niemand zoveel macht zou moeten hebben, dat directe verkiezing op zijn plaats is. Bovendien betwijfel ik of mensen zich echt meer betrokken gaan voelen bij het besturen van het land als ze de baas mogen kiezen. Ik denk eerder tegenovergesteld, doordat het dan meer om de poppetjes gaat en minder om het beleid. Hooguit voelen ze zich dan meer betrokken bij het poppetje.quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 18:26 schreef slauerhoff1986 het volgende:
[..]
Kwam ook wel over gelukkigMaar ik snap je punt inderdaad. Maar dat veranderd mijn mening nog niet dat Nederland geen ware democratie is.
Het uitvoeren van verdere democratisering heeft bijzonder veel haken en ogen, ivm kennis van zaken, tijd, emoties etc.
Maar het kan gewoon weg beter en democratischer, kleine stappen of veranderingen, gekozen burgemeesters, minister presidenten etc. Mensen zullen zich hierdoor meer betrokken voelen bij het besturen van een land.
De bosjesmannen nog steeds.quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 17:47 schreef arjan1212 het volgende:
de noormannen hadden ook echte democratie
Zwitsers Model?quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 19:49 schreef -Strawberry- het volgende:
Heb je een beter alternatief TS?
Met kantons? Dat is ook onderdeel van hun democratie.quote:
http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-11075346quote:24 August 2010 Last updated at 15:48 GMT
Share this pageFacebookTwitter ShareEmail Print
Swiss campaign for referendum on death penalty begins
Campaigners who want to bring back the death penalty in Switzerland can begin a process that may force a referendum on its return, the government says.
The campaigners have until 24 February to collect the 100,000 signatures necessary to force a popular vote on the subject, it has been announced.
Campaigners want murder involving sexual abuse, particularly of children, to be punishable by death.
Switzerland abolished the death penalty for civilian criminal cases in 1942.
Sword
The government says it is still investigating the wider legal situation surrounding the death penalty.
It could block the referendum, even if campaigners get enough signatures, if bringing the death penalty back would contravene the Swiss constitution or international agreements to which the Swiss are signatories.
The campaigners say execution is a "fair" punishment for murder involving sexual abuse.
But Amnesty International in Switzerland said it didn't believe the group would get the number of signatures required.
Until 1867, Switzerland executed criminals by chopping their heads off with a sword.
From then until the last civilian execution in 1940, a guillotine was employed to behead those convicted of capital crimes.
quote:Op woensdag 25 augustus 2010 02:21 schreef waht het volgende:
Nederland heeft een representatieve democratie. Het volk regeert doordat zij kiest wie haar vertegenwoordigt. Gezien de omvang van ons volk moeten heel veel mensen het met jou eens zijn wat betreft die vertegenwoordiger wil je je zin krijgen. Dat komt dus doordat een enkel persoon niet het hele volk is, want dat resulteert in een autocratie.
Daarnaast wil ik je wijzen op het feit dat het gros van de bevolking te weinig weet van... tsja... alles, om goede besluiten te kunnen nemen. Het besturen van een land gaat niet met enkel gezond verstand. Daar is studie voor nodig. Een keer raden waar men geen zin in heeft.
Beide punten zijn dus precies wat ik bedoel. Ben het wel eens met TS dat Nederland geen pure democratie is, maar dat is ook niet haalbaar.quote:Op woensdag 25 augustus 2010 02:46 schreef Boldface het volgende:
Ware democratie bestaat wel, maar Nederlanders zijn alleen te lui om zich ervoor in te zetten. Amper 1 procent van de bevolking is lid van een politieke partij en slechts een kleine groep mensen (ik schat zo'n 5 tot 10 procent) verdiept zich voldoende in politiek om het eigen stemgedrag voldoende te kunnen onderbouwen.
De overige 85-90 procent van de bevolking is OF te dom om rechtuit te lopen OF gewoon te lui om zich te verdiepen in politiek, laat staan politiek actief te worden. Liever onderuitgezakt op zaterdagavond naar SBS 6 kijken en dan mopperen op politici die nooit iets goed kunnen doen. Veel makkelijker dan je handen uit de mouwen steken of werkelijk ergens grondig over nadenken.
Uiteraard worden er ook voorstellen aan de bevolking voorgelegd, waar je het niet mee eens bent. Dingen waar iedereen het mee eens is, daar hoef je geen referendum over te houdenquote:Op woensdag 25 augustus 2010 00:11 schreef Hyperdude het volgende:
Onderstaande start van een Zwitsers referendumproces is misschien wel een aardig moment om door de tijd te volgen hoe het "domme klootjesvolk" met directe democratie omgaat.
[..]
http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-11075346
Zeker niet na deze alinea:quote:Op woensdag 25 augustus 2010 09:25 schreef Pandorado het volgende:
En als het al tot een referendum komt, dan gaat dit voorstel het echt niet halen hoor. Wees gerust.
Laten we die afstand vooral niet kleiner maken, dat komt de kwaliteit van het politieke niet ten goede. Politiek moet strijd zijn, de verbale degens kruizen vanuit verschillende maatschappelijke opvattingen, wetende dat die strijd nooit gewonnen kan worden omdat het onmogelijk is dat iedereen het met elkaar eens wordt. Om de onafhankelijkheid, continuïteit en kwaliteit van die strijd te waarborgen, om de strijders de ruimte te geven om compromissen te vinden, moet er een afstand zijn tussen het politieke en het maatschappelijke.quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 18:11 schreef slauerhoff1986 het volgende:
Kijk...quote:Op woensdag 25 augustus 2010 02:46 schreef Boldface het volgende:
De overige 85-90 procent van de bevolking is OF te dom om rechtuit te lopen OF gewoon te lui om zich te verdiepen in politiek, laat staan politiek actief te worden. Liever onderuitgezakt op zaterdagavond naar SBS 6 kijken en dan mopperen op politici die nooit iets goed kunnen doen. Veel makkelijker dan je handen uit de mouwen steken of werkelijk ergens grondig over nadenken.
quote:Op woensdag 25 augustus 2010 16:27 schreef frhobo het volgende:
De hele politiek is gewoon fucked up. Waarom geven we soorten politiek nog een naam? 't Is gewoon allemaal een grote zooi.
Via parlementaire democratie wordt het actieve gedeelte de burger ontnomen en zo verloor de burger actieve interesse denk ik. Ik denk dat je mensen wel warm kan krijgen als je ze meer verantwoording geeft.quote:Op woensdag 25 augustus 2010 02:46 schreef Boldface het volgende:
Ware democratie bestaat wel, maar Nederlanders zijn alleen te lui om zich ervoor in te zetten. Amper 1 procent van de bevolking is lid van een politieke partij en slechts een kleine groep mensen (ik schat zo'n 5 tot 10 procent) verdiept zich voldoende in politiek om het eigen stemgedrag voldoende te kunnen onderbouwen.
Fijne vent, vertel eens even, wat is het normale volk?quote:Op woensdag 25 augustus 2010 16:41 schreef frhobo het volgende:
Politiek en het 'normale volk' gaat blijkbaar niet samen.
Hij heeft wel een punt. Ik vraag me wel af of dat actieve deel het volk niet expres is afgenomen. Zodat de stem van het volk werd gecastreerd. Dat de burger inetresse verloor omdat 'zij' het allemaal wel zullen regelen.quote:Op woensdag 25 augustus 2010 16:43 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Fijne vent, vertel eens even, wat is het normale volk?
Wanneer ongeveer is volgens jou dat actieve deel de burger afgenomen?quote:Op woensdag 25 augustus 2010 16:46 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
Hij heeft wel een punt. Ik vraag me wel af of dat actieve deel het volk niet expres is afgenomen. Zodat de stem van het volk werd gecastreerd. Dat de burger inetresse verloor omdat 'zij' het allemaal wel zullen regelen.
quote:Op woensdag 25 augustus 2010 16:37 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
Via parlementaire democratie wordt het actieve gedeelte de burger ontnomen en zo verloor de burger actieve interesse denk ik. Ik denk dat je mensen wel warm kan krijgen als je ze meer verantwoording geeft.
Dat is geen antwoord op de vraag. Wie zijn 'het volk' en wat weerhoudt ze er van om zich in te lezen?quote:Op woensdag 25 augustus 2010 16:48 schreef frhobo het volgende:
De meerderheid van het volk die zich niet met de politiek bezighoudt. Welk percentage van de alledaagse arbeider/student zou zich verdiepen in de politiek en echt verstand hebben van waar ze op moet stemmen?
Maak je niet druk, ik voel me niet aagevallen. Ik geef alleen even aan dat je de vraag niet beantwoordt. Nog steeds niet trouwens. Dus ten letste male: Wie zijn 'het volk', door wat of wie worden ze tegen gehouden zich in te lezen en -nieuwe vraag- wat werkt er precies niet?quote:Op woensdag 25 augustus 2010 17:04 schreef frhobo het volgende:
Oh, nou voelt ie zich aangevallen, sorry hoor... er zijn blijkbaar mensen die zich wel inlezen, dan zouden die alleen maar mogen stemmen, maar dat krijgen we nooit gefikst dus 't werkt blijkbaar niet...
Vergeet ook niet dat de hedendaagse burger het vrij goed heeft (ook al klagen we altijd steen en been). De politieke activiteit van de meeste mensen hangt samen met hun persoonlijke welvaart. Wanneer die persoonlijke welvaart al te veel in het gedrang komt, zal het vertrouwen van de mensen in de parlementaire democratie vanzelf afnemen en zullen zij zelf actiever worden.quote:Op woensdag 25 augustus 2010 16:46 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
Hij heeft wel een punt. Ik vraag me wel af of dat actieve deel het volk niet expres is afgenomen. Zodat de stem van het volk werd gecastreerd. Dat de burger inetresse verloor omdat 'zij' het allemaal wel zullen regelen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |