quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 17:30 schreef SeLang het volgende:
Op vakantie kwam ik trouwens in Montenegro een Nederlander tegen die bij een pensioenfonds bleek te werken. We hebben een paar uur zitten kletsen en ik heb uitgebreid uitgelegd waarom ik vind dat de manier van dekkingsgraad berekenen niet klopt en dat het het beleid van pensioenfondsen alleen maar tot matige resultaten kan leiden op lange termijn. Aan het eind zei hij dat hij het 100% met me eens was.
Hoe kan je nu stellen dat je met een buy-and-hold strategie gegarandeerd nooit beter wordt !? Warren Buffett is ook een buy-and-hold belegger. Daarnaast garandeert hij nog eens rendement over zijn eigen fonds, hetgeen een serieuze beheerder nooit in die woorden zal doen.quote:Dus mijnheer Bouman, ik zou zeggen: blijf maar kopen-en-vasthouden. Daar wordt u gegarandeerd nooit beter van. Wij zorgen dat onze cliënten en straks ook onze TA fonds participanten wel beter worden door technische analyse
De AEX van de afgelopen 10 jaar, dus in 2000 ingestapt vermoed ik.quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 17:44 schreef LXIV het volgende:
Zonder het hele artikel te lezen, wat is de onderbouwing van First Capital AM waarom een B&H-strategie nooit werkt?
Oppertuun instapmomenten bepalen is toch gemeengoed, zou je moeten wetenquote:Op dinsdag 24 augustus 2010 17:50 schreef LXIV het volgende:
Dan heb je inderdaad waarschijnlijk niet veel verdiend. Maar gemiddeld genomen heeft iemand die van fonds naar fonds (op basis van TA) gesprongen is ook niet.
Moeten we de afgelopen 10 jaar als leidraad nemen, dan is de beste manier om te beleggen een spaarbankboekje bij de Boerenleenbank. Maar dat kan die meneer natuurlijk niet roepen, want dan verdient hij zelf niks.
Dat ze inderdaad het argument noemen dat de beurs de laatste 10 jaar met B&H geen stuiver te verdienen viel. Maar dan nog blijft het vaag, dat bedrijf is bezig sinds 1983(!). En tussen 1983 en 2000 moet je wel een enorm goede TA strategie hebben gehad wil je B&H hebben weten te verslaanquote:Op dinsdag 24 augustus 2010 17:46 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
De AEX van de afgelopen 10 jaar, dus in 2000 ingestapt vermoed ik.
In hoeverre verschilde jouw visie met die van hem?quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 17:30 schreef SeLang het volgende:
Op vakantie kwam ik trouwens in Montenegro een Nederlander tegen die bij een pensioenfonds bleek te werken. We hebben een paar uur zitten kletsen en ik heb uitgebreid uitgelegd waarom ik vind dat de manier van dekkingsgraad berekenen niet klopt en dat het het beleid van pensioenfondsen alleen maar tot matige resultaten kan leiden op lange termijn. Aan het eind zei hij dat hij het 100% met me eens was.
Ach, dat soort argumenten hoor je toch altijd. Oliebulls die alleen de prijzen van de afgelopen 5 jaar erbij pakken, Goudbulls die prijzen gebruiken vanaf 2000 etc.quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 17:53 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Dat heb ik ook ergens gelezen. Dat ze inderdaad het argument noemen dat de beurs de laatste 10 jaar met B&H geen stuiver te verdienen viel. Maar dan nog blijft het vaag, dat bedrijf is bezig sinds 1983(!). En tussen 1983 en 2000 moet je wel een enorm goede TA strategie hebben gehad wil je B&H hebben weten te verslaan
Wat was jouw argument?quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 17:30 schreef SeLang het volgende:
Waar haal je toch de tijd vandaan om al die info te verzamelen, ben je fulltime belegger?quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 19:13 schreef SeLang het volgende:
[ afbeelding ]
Fantastisch is dat toch, huizenverkoop stimuleren met belastinggeld. Je ziet de twee Obama piekjes ($8000 kado als je een huis koopt) precies terug. Natuurlijk trekt dat geldstrooien alleen maar eventjes wat vraag naar voren, ten koste van een grotere staatsschuld die de volgende generatie met belastingen moet gaan terugbetalen.
quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 17:53 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
In hoeverre verschilde jouw visie met die van hem?
Ik heb dit al eens eerder uitgelegd, verspreid over verschillende posts en het wordt wat lang om alles hier op te schrijven. Maar het kernpunt is dit:quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 18:36 schreef Arcee het volgende:
[..]
Wat was jouw argument?Misschien had je dat ergens genoemd, maar dat had ik dan even gemist.
Hoog tijd om die 1010,91 bodem eruit te rammenquote:Op dinsdag 24 augustus 2010 22:33 schreef flyguy het volgende:
S&P net boven de 1050 gesloten. (slecht verkapte tvp)
Omdat een hedgefund voor de korte termijn gaat en een pensioenfonds voor de lange.quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 22:52 schreef flyguy het volgende:
Persoonlijk vraag ik mij ook altijd af waarom pensioenfondsen niet meer opereren zoals hedgefunds dat doen. Nu is hun manier van handelen te eenzijdig en te gevoelig voor crashes.
Maar wat ik helemaal jammer vind is dat er in Nederland geen regeling is die vergelijkbaar is met de Amerikaanse IRA-accounts. Op die manier zou ik veel liever een pensioen opbouwen.
Dan mogen pensioenfondsen wel even hun strategieën gaan aanpassen, want de huidige manier van opereren is in mijn ogen onhoudbaar.quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 22:55 schreef LXIV het volgende:
[..]
Omdat een hedgefund voor de korte termijn gaat en een pensioenfonds voor de lange.
Het probleem is dat ze én de premies niet enorm willen verhogen én nog goede pensioenen willen uitbetalen. Dat gaat niet als je niet uitgaat van een bepaald rendement (dus hoger risico).quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 23:06 schreef flyguy het volgende:
[..]
Dan mogen pensioenfondsen wel even hun strategieën gaan aanpassen, want de huidige manier van opereren is in mijn ogen onhoudbaar.
Dit is inderdaad een veel gemaakte fout wat je enorm vaak terugziet. Die verhogende premies komen vaak voort uit korte termijn symbool politiek achtige beslissingen. (en dat gaat 99/100 altijd nergens over)quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 22:46 schreef SeLang het volgende:
Ook wat betreft pensioenpremies redeneert men precies verkeerd. Bij een koersdaling zegt men: de pensioenpremies moeten omhoog om de dekkingsgraad te herstellen. NEE!! Als koersen dalen hoeven de pensioenpremies juist niet omhoog, want je kunt dan voor hetzelfde geld meer toekomstige bedrijfswinsten kopen. Juist bij stijgende aandelenwaarderingen zouden de premies omhoog moeten omdat er een lager rendement op dat geld gemaakt gaat worden.
Is dat niet enigszins zorgwekkend? Stel, om wat voor reden dan ook dat je het mis zult hebben met je beleggingen en je weer aan het werk moet. Dan heb je niet bepaald een 'ruim' pensioen. De kans dat er iets misgaat is er altijd.quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 22:59 schreef SeLang het volgende:
Uiteraard zit dat nu volledig in cash. Overigens, niet dat daar veel geld inzit bij mij (weinig arbeidsjaren), maar het gaat om het idee
Stoppen op je 40-ste is gewoon haalbaar.quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 23:11 schreef sitting_elfling het volgende:
De jongeren van nu (20+) moeten gewoon zorgen dat ze nu al een beetje een potje opbouwen voor hun pensioen zodat ze niet afhankelijk zijn van de overheid om met pensioen te gaan op je 69e over 40 jaar. Gewoon als jongere keihard aan het werk en geleidelijk je kapitaal gaan beleggen tot je op het 'Selang' punt bent gekomen. Dan genieten van het mooie leven!
Stoppen op je 40-ste is vooral haalbaar als je vrijgezel blijft en dus ook flexibel genoeg om elders te wonen en maar alleen jezelf hoeft te bekostigen.quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 23:20 schreef SeLang het volgende:
[..]
Stoppen op je 40-ste is gewoon haalbaar.
Het voelt trouwens alsof we binnenkort de de trend weer gaan voortzetten. Ik hoop maar dat we niet te snel/ te diep gaan crashen want vanaf de 16de ben ik weer 2 maanden in de Maleisie/ Indonesie, zonder PC of telefoon.
Ja die kans is er natuurlijk. Maar er kan niet zoveel misgaan met mijn strategie, behoudens een totale ineenstorting van de wereld zoals we die kennen. En dan zou ook een opgebouwd pensioen natuurlijk geen zekerheid bieden.quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 23:15 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Is dat niet enigszins zorgwekkend? Stel, om wat voor reden dan ook dat je het mis zult hebben met je beleggingen en je weer aan het werk moet. Dan heb je niet bepaald een 'ruim' pensioen. De kans dat er iets misgaat is er altijd.
Vrijgezel zijn is niet nodig. Een vrouw brengt gewoon poen binnen als je het goed regelt en je kunt kosten (zoals wonen, evt auto etc) delen.quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 23:25 schreef LXIV het volgende:
[..]
Stoppen op je 40-ste is vooral haalbaar als je vrijgezel blijft en dus ook flexibel genoeg om elders te wonen en maar alleen jezelf hoeft te bekostigen.
Als je aan Nederland gebonden bent (omdat je kinderen onderwijs volgen, gezondheidszorg nodig hebben, etc) en je "moet" vanwege je gezin ook een auto hebben, een ruim huis, vier monden voeden, in de toekomst schoolkosten kunnen betalen en je wil ook nog iets achterlaten, dan heb je significant meer geld nodig dan alleen. Als je dan wil stoppen denk ik toch wel aan zo'n 2 a 3 miljoen. En dat is in loondienst toch minder haalbaar, al spaar je nog zo ijverig en beleg je nog zo wijs.
Ja, je kunt ook gewoon een rijke vrouw trouwen.quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 23:40 schreef SeLang het volgende:
[..]
Vrijgezel zijn is niet nodig. Een vrouw brengt gewoon poen binnen als je het goed regelt en je kunt kosten (zoals wonen, evt auto etc) delen.
Kinderen lijken me inderdaad wel een flinke kapitaalvernietiging, als ik zo om me heen kijk. Al denk ik aan de andere kant ook dat mensen het vaak overdrijven. En iets achterlaten lijkt me niet nodig. Sowieso pikt de overheid dat in.
Mijn ruwe inschatting is dat zelfs een vrouw met een gemiddelde parttime baan al minstens kostenneutraal is.quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 23:44 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, je kunt ook gewoon een rijke vrouw trouwen.
Ja ik weet wel wat je bedoelt.quote:Overigens kosten kinderen zelf niet eens zo heel veel, maar brengen ze je wel in een situatie waarin je gewoon veel geld uitgeeft. Alleen wonende kun je gewoon iets goedkoops kiezen, desnoods in het buitenland. Met kinderen heb je toch meer eisen qua buurt, huis, etc. Idem voor een auto, idem voor verzekeringen, idem voor onderwijs, idem voor gezondheidszorg, vakanties en ga zo maar door. Ook zonder dat je je kinderen maar enigzins verwent moet je toch veel cash verbranden.
Duidelijk.quote:
Als je uit de markt bent op het moment dat de index 41% zakt dan is het toch juist prachtig dat je aan de index wordt getoetst?quote:Even heel simpel gesteld. Stel, de beurs is zwaar overgewaardeerd en dus is het te verwachten rendement laag. Jaar 1 wordt er bijvoorbeeld 6% rendement gemaakt terwijl de index 5% is gestegen. Index verslagen. Het jaar erop wordt er 40% verloren maar de index verloor 41% dus alweer de index verslagen en het resultaat is naar die maatstaven dus goed terwijl er een hoop geld is verloren. Er zijn misschien wel momenten dat het voor lange termijn beter is om niet in de markt te zijn, maar natuurlijk durft niemand dat omdat je elk jaar aan die index wordt getoetst.
Het gaat een pensioenfonds er niet om de index te verslaan maar om de gepensioeneerden uit te kunnen betalen. Beter haal je 20% winst bij een indexstijging van 30%, dan dat je 10% verliest als de index 30% daalt.quote:Op woensdag 25 augustus 2010 00:17 schreef Arcee het volgende:
Als je uit de markt bent op het moment dat de index 41% zakt dan is het toch juist prachtig dat je aan de index wordt getoetst?
Omdat hedge funds véél meer mogelijkheden hebben m.b.t. posities en het gebruiken van ingewikkelde derivaten. Dit heeft te maken met het 'type' investeerder dat zijn geld in een hedge fund of in een pensioenfonds steekt.quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 22:52 schreef flyguy het volgende:
Persoonlijk vraag ik mij ook altijd af waarom pensioenfondsen niet meer opereren zoals hedgefunds dat doen. Nu is hun manier van handelen te eenzijdig en te gevoelig voor crashes.
Maar wat ik helemaal jammer vind is dat er in Nederland geen regeling is die vergelijkbaar is met de Amerikaanse IRA-accounts. Op die manier zou ik veel liever een pensioen opbouwen.
Ik wou nog even reageren op deze post uit het vorige topic. Deze post is namelijk spot-on.quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 17:28 schreef jaco het volgende:
[..]
LXIV schrijft goede dingen, maar deze voorspelling is niet zo gewaagd. Uitgaande van het midden van 330, voorspelt hij een range van -/- 9,1 % tot + 9,1 %. Dit is wat je normaalgesproken van de AEX mag verwachten.
quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 23:57 schreef SeLang het volgende:
[..]
Mijn ruwe inschatting is dat zelfs een vrouw met een gemiddelde parttime baan al minstens kostenneutraal is.
Ik moet er eens een excel sheet van maken
[..]
Heb je nog geen kooporders voor AEX < 200 ingevoerd dan?quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 23:20 schreef SeLang het volgende:
Ik hoop maar dat we niet te snel/ te diep gaan crashen want vanaf de 16de ben ik weer 2 maanden in de Maleisie/ Indonesie, zonder PC of telefoon.
Ja, en die zijn niet eens meer nodig sinds de 'topic volgen'-knop.quote:Op woensdag 25 augustus 2010 14:15 schreef Lemans24 het volgende:
post er na 3 uur radiostilte weer eens iemand, is het zo'n fucking TVP...
Hmm. Ik zou DSM alleen shorten mits ik een goede kandidaat in dezelfde sector long zou kunnen gaan. Enig idee?quote:Op woensdag 25 augustus 2010 10:41 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
Heb je nog geen kooporders voor AEX < 200 ingevoerd dan?
Wat vinden jullie trouwens van DSM?
Het aandeel blijft maar dalen sinds de H1 cijfers.
Sja, ik denk over een maand of 1.5 als de volumes weer wat hoger zijn en de vakanties voorbij zijn zal de postfrequentie wel weer omhoog gaan.quote:Op woensdag 25 augustus 2010 14:15 schreef Lemans24 het volgende:
post er na 3 uur radiostilte weer eens iemand, is het zo'n fucking TVP...
Is SNS nu geen leuke kandidaat voor speculaties?
quote:Durable Goods Orders Rise 0.3 Percent in July
Orders to U.S. factories for big-ticket manufactured goods increased slightly in July, but businesses spent less as the economic recovery lost momentum.
The Commerce Department says demand for durable goods rose 0.3 percent last month. The overall increase was driven by a 75.9 percent increase in orders for commercial airplanes.
Without the volatile transportation sector, orders dropped 3.8 percent — the steepest decline since January. Businesses spent less on equipment and machines. Orders for capital goods were down 8.0 percent. Machinery and computers were especially hard-hit.
En dan te bedenken dat de verwachting 2.9%! groei was! Weer tekenen aan de wand dat het niet goed gaat.quote:
quote:Op woensdag 25 augustus 2010 14:53 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
En dan te bedenken dat de verwachting 2.9%! groei was! Weer tekenen aan de wand dat het niet goed gaat.
Gelukkig hebben ze op de markt vloer altijd nog wel tijd voor een geintje
![]()
Nog een TA-er hier die de handschoen oppakt?quote:Op woensdag 25 augustus 2010 02:46 schreef SeLang het volgende:
Dit is een leuke uitdaging voor iedereen die zich enigzins met TA bezighoudt:
- Neem S&P500 EOD data over een lange periode, bijvoorbeeld 20 jaar
- Doe een voorspelling voor de slotkoers met behulp van 2 methoden:
Methode 1: Neem aan dat de slotkoers van morgen exact gelijk is aan de slotkoers van vandaag. Bereken over deze dataset de fout tussen je voorspelling en de daadwerkelijke uitkomst. Bereken het gemiddelde en de standaarddeviatie van de fout
Methode 2: Gebruik je favoriete TA methode om de koers van morgen te voorspellen. Alles mag. Moving averages, lineaire regressie, steun/ weerstandslijnen, splines, oscillatoren, etc en bereken het gemiddelde en de standaarddeviatie van de fout.
Kans is groot dat je methode 1 niet verslaat. Sterker nog, veel methodes zullen significant slechter zijn dan simpelweg de koers van vandaag nemen als voorspelling voor morgen. Niet zozeer in het gemiddelde maar in de standaarddeviatie van de fout.
Ja, ik wil sowieso wel een gokje wagen omdat ik denk dat ik wel een methode heb die methode 1 wel kan verslaan. Maar heb op dit moment niet de data daar voor. (zit op het moment niet in Londen)quote:Op woensdag 25 augustus 2010 15:30 schreef SeLang het volgende:
[..]
Nog een TA-er hier die de handschoen oppakt?
Of is ons vertrouwen in TA echt zo laag?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |