quote:AMSTERDAM - Een Kamermeerderheid van VVD, PVV en CDA wil een onderzoek laten doen naar het verhogen van de maximumsnelheid op snelwegen. Dat schrijft De Telegraaf dinsdag.
"Wij hebben natuurlijk geen Duitse situatie zonder al te veel op- en afritten, maar als de minister kans ziet tot een hogere snelheid, dan horen wij dat graag", zegt CDA-Kamerlid Sander De Rouwe.
De VVD ziet volgens de krant een maximumsnelheid van 130 kilometer per uur wel zitten. De PVV wil de snelheid verhogen naar 140 kilometer per uur.
Rustige tijden
Minister van Verkeer Camiel Eurlings (CDA) zei zaterdag in De Telegraaf dat hij de maximumsnelheid op de verbrede A2 tussen Utrecht en Amsterdam op rustige tijden wil verhogen naar 120 kilometer per uur. VVD, CDA en PVV willen nu dat de minister bekijkt of dat op meer plaatsen mogelijk is.
VVD-Kamerlid Charlie Aptroot heeft al wat locaties in gedachten. Zo denkt hij aan de A16 tussen Dordrecht en Breda en de A4 tussen Leiderdorp en Den Haag. Volgens hem houden mensen zich slecht aan de maximumsnelheid omdat die vaak onredelijk is.
Deze partijen voelen blijkbaar dat die snel weer komenquote:Op dinsdag 24 augustus 2010 09:35 schreef mstx het volgende:
Huh? Zulke dingen roepen ze toch alleen vóór de verkiezingen?
Op rustige tijden?! Is na 15 jaar die kutweg eindelijk af, liggen er 2x 5 banen zetten ze de max op 100.quote:Minister van Verkeer Camiel Eurlings (CDA) zei zaterdag in De Telegraaf dat hij de maximumsnelheid op de verbrede A2 tussen Utrecht en Amsterdam op rustige tijden wil verhogen naar 120 kilometer per uur. VVD, CDA en PVV willen nu dat de minister bekijkt of dat op meer plaatsen mogelijk is.
De A28 naar het noorden is ook een geschikte snelweg. En de A50 richting Zwollequote:Op dinsdag 24 augustus 2010 09:44 schreef Loveless85 het volgende:
Goed zaak op >3 baans wegen zoals de A4 en A16 op bepaalde plekken.
Nu nog die 80km-zones om 'milieuredenen' afschaffen, aangezien allang is bewezen dat dat onzin is
Als je een beetje verstand van doorstroming hebt, verhoog je de maximum snelheid juist op de smallere wegen. Daarbij zijn de 4 en 5 baanswegen bijna altijd bij steden met veel op en afritten, wat het veel onrustiger maakt. Nooit gemerkt dat een 2 baansweg veel rustiger rijdt dan een 5 baans? Het enige nadeel is dat op tweebaanswegen het verschil tussen vrachtauto's en het overige verkeer erg groot wordt.quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 09:44 schreef Loveless85 het volgende:
Goed zaak op >3 baans wegen zoals de A4 en A16 op bepaalde plekken.
Nu nog die 80km-zones om 'milieuredenen' afschaffen, aangezien allang is bewezen dat dat onzin is
nooit gemerkt dat 2 banen of 5 banen in NL niet uitmaakt, omdat iedere sukkel zonodig op die linker baan moet hangen...?quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 09:51 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Als je een beetje verstand van doorstroming hebt, verhoog je de maximum snelheid juist op de smallere wegen. Daarbij zijn de 4 en 5 baanswegen bijna altijd bij steden met veel op en afritten, wat het veel onrustiger maakt. Nooit gemerkt dat een 2 baansweg veel rustiger rijdt dan een 5 baans? Het enige nadeel is dat op tweebaanswegen het verschil tussen vrachtauto's en het overige verkeer erg groot wordt.
Of ik nu 140 rijdt terwijl het mag of 140 rijdt terwijl het niet mag. 140 rijden gaat prima. Nooit last gehad van langzame vrachtwagensquote:Op dinsdag 24 augustus 2010 09:51 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Als je een beetje verstand van doorstroming hebt, verhoog je de maximum snelheid juist op de smallere wegen. Daarbij zijn de 4 en 5 baanswegen bijna altijd bij steden met veel op en afritten, wat het veel onrustiger maakt. Nooit gemerkt dat een 2 baansweg veel rustiger rijdt dan een 5 baans? Het enige nadeel is dat op tweebaanswegen het verschil tussen vrachtauto's en het overige verkeer erg groot wordt.
Gaat dat niet om geluidsoverlast, het "leefmilieu" zeg maar?quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 09:44 schreef Loveless85 het volgende:
Nu nog die 80km-zones om 'milieuredenen' afschaffen, aangezien allang is bewezen dat dat onzin is
Dat is helemaal niet slim, dan kan de politie minder bonnen aftikken en krijgt men een gat in de begroting.quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 10:03 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Absoluut één van de kernissues voor in het komende regeerakkoord
Kunnen ze gelijk de helft van de verkeerspolitie opheffen. Meer agenten doorsluisen naar veiligheid en bescherming van de burger. (en dan niet in de zin van "zogenaamde verkeersveiligheid".quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 10:19 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat is helemaal niet slim, dan kan de politie minder bonnen aftikken en krijgt men een gat in de begroting.
In het kader van bezuinigen zou men juist op elke snelweg 80 moeten invoeren om meer bonnen uit te schrijven.
\quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 10:20 schreef rutger05 het volgende:
Ik vraag mij af in hoeverre dan nog rekening wordt gehouden met verhoogde CO2 uitstoot, fijnstof uitstoot en een fors hoger gebruik van brandstof en verkeersveiligheid of telt dat helemaal niet meer mee bij de CDA, VVD en PVV.
Bron? Ik bedoel, het is heel populair om uitlatingen te doen over CO2 etc. maar wil je dan ook graag onderbouwen dat een auto die over 100km 120 rijdt minder uitstoot veroorzaakt als een auto die over 100km 140 rijdt? En wil je in die zoektocht direct het woordje toersnelheid meenemen?quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 10:20 schreef rutger05 het volgende:
Ik vraag mij af in hoeverre dan nog rekening wordt gehouden met verhoogde CO2 uitstoot, fijnstof uitstoot en een fors hoger gebruik van brandstof en verkeersveiligheid of telt dat helemaal niet meer mee bij de CDA, VVD en PVV.
Grof gezegd verbruik je meer energie als je harder rijdt i.v.m. luchtweerstand (en rolweerstand). Als je primaire energiebron fossiele brandstof als aardolie dus benzine is, stoot je dan meer CO2 uit, ook bij een volledige verbranding. Uiteindelijk kun je niet om CO2-uitstoot heen bij de verbranding van benzine. Hoe meer benzine je verbruikt hoe hoger je CO2-uitstoot.quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 10:39 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Bron? Ik bedoel, het is heel populair om uitlatingen te doen over CO2 etc. maar wil je dan ook graag onderbouwen dat een auto die over 100km 120 rijdt minder uitstoot veroorzaakt als een auto die over 100km 140 rijdt? En wil je in die zoektocht direct het woordje toersnelheid meenemen?
Leuk hoor die hele discussie over co2, maar zoals gisteren even op en neer naar het werk met harde tegenwind heen, moet ik dan ook maar 40 rijden om minder c02 uit te stoten? Immers neemt het verbruik dan enorm toe, dus ook de uitstoot. Dus helemaal verminderen gaat nooit lukken. (hoe zou dat zijn met een c1 en tegenwind? volgens mij dramatisch)quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 11:04 schreef waht het volgende:
[..]
Grof gezegd verbruik je meer energie als je harder rijdt i.v.m. luchtweerstand (en rolweerstand). Als je primaire energiebron fossiele brandstof als aardolie dus benzine is, stoot je dan meer CO2 uit, ook bij een volledige verbranding. Uiteindelijk kun je niet om CO2-uitstoot heen bij de verbranding van benzine. Hoe meer benzine je verbruikt hoe hoger je CO2-uitstoot.
Nu zijn er speciale gevallen met auto's die minder verbruiken als ze bijv. 100km/h in plaats van 80 rijden. Maar de luchtweerstand neemt exponentieel toe en boven een bepaald punt wordt het veel moeilijker om zuinig te rijden. Dus ik vraag me ten zeerste af of er wel normale auto's zijn die minder op 140 dan 120km/h verbruiken.
Ik zeg nergens dat iemand minder moet uitstoten. Ik maak mij niet zo druk om CO2-uitstoot.quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 11:12 schreef MdMa98 het volgende:
[..]
Leuk hoor die hele discussie over co2, maar zoals gisteren even op en neer naar het werk met harde tegenwind heen, moet ik dan ook maar 40 rijden om minder c02 uit te stoten? Immers neemt het verbruik dan enorm toe, dus ook de uitstoot. Dus helemaal verminderen gaat nooit lukken. (hoe zou dat zijn met een c1 en tegenwind? volgens mij dramatisch)
Gast.quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 10:39 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Bron? Ik bedoel, het is heel populair om uitlatingen te doen over CO2 etc. maar wil je dan ook graag onderbouwen dat een auto die over 100km 120 rijdt minder uitstoot veroorzaakt als een auto die over 100km 140 rijdt? En wil je in die zoektocht direct het woordje toersnelheid meenemen?
De luchtweerstand neemt idd exponentieel toe, echter neemt de tijd dat je nodig hebt voor een bepaalde afstand lineair af. Dus het verbruik over een bepaalde afstand neemt niet exponentieel toe. Rolweerstand neemt in eerste instantie af met de snelheid. Je motor is het zuinigst (als in brandstof per km, niet per tijd) in de hoogste versnelling. De meeste auto's zijn geloof ik het zuinigst tussen de 80 en 100 km/h.quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 11:04 schreef waht het volgende:
[..]
Grof gezegd verbruik je meer energie als je harder rijdt i.v.m. luchtweerstand (en rolweerstand). Als je primaire energiebron fossiele brandstof als aardolie dus benzine is, stoot je dan meer CO2 uit, ook bij een volledige verbranding. Uiteindelijk kun je niet om CO2-uitstoot heen bij de verbranding van benzine. Hoe meer benzine je verbruikt hoe hoger je CO2-uitstoot.
Nu zijn er speciale gevallen met auto's die minder verbruiken als ze bijv. 100km/h in plaats van 80 rijden. Maar de luchtweerstand neemt exponentieel toe en boven een bepaald punt wordt het veel moeilijker om zuinig te rijden. Dus ik vraag me ten zeerste af of er wel normale auto's zijn die minder op 140 dan 120km/h verbruiken.
De wegen zijn wel geschikt, nu nog de nederlandse automobilist er voor geschikt makenquote:Op dinsdag 24 augustus 2010 11:28 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
Slecht idee. De Nederlandse snelwegen zijn helemaal niet geschikt voor hoge snelheden. Kijk maar eens naar landen waar je wél 130 km/u mag rijden, zoals Frankrijk. De rijstroken zijn er veel breder, de bochten minder scherp, de invoegstroken langer en er zitten grotere afstanden tussen de opeenvolgende op- en afritten. In Nederland zou je constant op de rem moeten voor bijv. bochten die je niet lekker kunt nemen met 130 km/u of voor invoegers die op onze invoegstroken lang niet de 130 km/u kunnen bereiken en hun auto dus met relatief lage snelheid de rijbaan opsturen.
Zie ter vergelijking ook het Verenigd Koninkrijk, waar de maximumsnelheid op snelwegen niet voor niets slechts 113 km/u is: de invoegstroken zijn daar zo mogelijk nog korter dan in Nederland, voor zover de benaming strook überhaupt van toepassing is.
Wat een heerlijk Nederlandse reactie. Ipv 'wat fijn dat ze eerst van 3 naar 4 zijn gegaan en dat er nu 5 banen liggen' meteen 'boehoe, dan gaan ze vast veel meer flitsen'.quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 09:44 schreef Mr.J het volgende:
[..]
Op rustige tijden?! Is na 15 jaar die kutweg eindelijk af, liggen er 2x 5 banen zetten ze de max op 100.![]()
Maar goed, ze hebben er wel een nieuwe kassalokatie bij.
In vergelijking met het buitenland is dat toch echt niet het geval. Bij iedere op- en afrit krijg je dan nog grotere snelheidsverschillen.quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 11:31 schreef MdMa98 het volgende:
[..]
De wegen zijn wel geschikt, nu nog de nederlandse automobilist er voor geschikt maken
Invoegstroken langer? Ik weet niet welk Frankrijk, Duitsland or whatever jij bent geweest maar de invoegstroken kunnen volgens mij niet langer dan in Nederland..quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 11:28 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
Slecht idee. De Nederlandse snelwegen zijn helemaal niet geschikt voor hoge snelheden. Kijk maar eens naar landen waar je wél 130 km/u mag rijden, zoals Frankrijk. De rijstroken zijn er veel breder, de bochten minder scherp, de invoegstroken langer en er zitten grotere afstanden tussen de opeenvolgende op- en afritten. In Nederland zou je constant op de rem moeten voor bijv. bochten die je niet lekker kunt nemen met 130 km/u of voor invoegers die op onze invoegstroken lang niet de 130 km/u kunnen bereiken en hun auto dus met relatief lage snelheid de rijbaan opsturen.
Zie ter vergelijking ook het Verenigd Koninkrijk, waar de maximumsnelheid op snelwegen niet voor niets slechts 113 km/u is: de invoegstroken zijn daar zo mogelijk nog korter dan in Nederland, voor zover de benaming strook überhaupt van toepassing is.
Maar dat de meeste auto's het zuinigst tussen 80 en 100 km/h zijn is toch meer het gevolg van het ontwerp van de auto's en de verbrandingsmotor? (En wellicht ook nog aan de versnellingen.) Of ligt die grens waarboven luchtweerstand gewoon te veel wordt al rond die snelheden?quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 11:25 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
De luchtweerstand neemt idd exponentieel toe, echter neemt de tijd dat je nodig hebt voor een bepaalde afstand lineair af. Dus het verbruik over een bepaalde afstand neemt niet exponentieel toe. Rolweerstand neemt in eerste instantie af met de snelheid. Je motor is het zuinigst (als in brandstof per km, niet per tijd) in de hoogste versnelling. De meeste auto's zijn geloof ik het zuinigst tussen de 80 en 100 km/h.
Dat is mij ook opgevallen idd. Nederlandse invoegstroken zijn erg lang.quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 11:38 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Invoegstroken langer? Ik weet niet welk Frankrijk, Duitsland or whatever jij bent geweest maar de invoegstroken kunnen volgens mij niet langer dan in Nederland..
Dat zegt hij dan ook helemaal niet.quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 11:25 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
De luchtweerstand neemt idd exponentieel toe, echter neemt de tijd dat je nodig hebt voor een bepaalde afstand lineair af. Dus het verbruik over een bepaalde afstand neemt niet exponentieel toe. Rolweerstand neemt in eerste instantie af met de snelheid. Je motor is het zuinigst (als in brandstof per km, niet per tijd) in de hoogste versnelling. De meeste auto's zijn geloof ik het zuinigst tussen de 80 en 100 km/h.
Nederland heeft volgens mij zo'n beetje de langste in- en uitvoegstroken. En de bochten kan je zelfs met 180km/h nog prima nemen.quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 11:28 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
Slecht idee. De Nederlandse snelwegen zijn helemaal niet geschikt voor hoge snelheden. Kijk maar eens naar landen waar je wél 130 km/u mag rijden, zoals Frankrijk. De rijstroken zijn er veel breder, de bochten minder scherp, de invoegstroken langer en er zitten grotere afstanden tussen de opeenvolgende op- en afritten. In Nederland zou je constant op de rem moeten voor bijv. bochten die je niet lekker kunt nemen met 130 km/u of voor invoegers die op onze invoegstroken lang niet de 130 km/u kunnen bereiken en hun auto dus met relatief lage snelheid de rijbaan opsturen.
Zie ter vergelijking ook het Verenigd Koninkrijk, waar de maximumsnelheid op snelwegen niet voor niets slechts 113 km/u is: de invoegstroken zijn daar zo mogelijk nog korter dan in Nederland, voor zover de benaming strook überhaupt van toepassing is.
Deels ontwerp, denk aan versnellingsbak ratio's bijvoorbeeld. Maar om die luchtweerstand kan je ook niet meer heen op een gegeven moment. Doet me trouwens denken aan die top gear test een Prius tegen M5 oid. Prius reed op z'n max en de M5 reed dezelfde snelheid. De M5 was zuiniger.quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 11:41 schreef waht het volgende:
[..]
Maar dat de meeste auto's het zuinigst tussen 80 en 100 km/h zijn is toch meer het gevolg van het ontwerp van de auto's en de verbrandingsmotor? (En wellicht ook nog aan de versnellingen.) Of ligt die grens waarboven luchtweerstand gewoon te veel wordt al rond die snelheden?
quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 11:31 schreef MdMa98 het volgende:
[..]
De wegen zijn wel geschikt, nu nog de nederlandse automobilist er voor geschikt maken
Dat was een M3.quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 11:47 schreef Schuifpui het volgende:
Deels ontwerp, denk aan versnellingsbak ratio's bijvoorbeeld. Maar om die luchtweerstand kan je ook niet meer heen op een gegeven moment. Doet me trouwens denken aan die top gear test een Prius tegen M5 oid. Prius reed op z'n max en de M5 reed dezelfde snelheid. De M5 was zuiniger.
Volgens mij is stadsverkeer vooral heel onzuinig door de piekbelastingen, maar zou een auto in principe veel zuiniger zijn bij constant 50 rijden. Maar dat gebeurt eigenlijk nooit, en dus wordt dat ook niet bijgehouden. Op een gegeven moment hebben ze bedacht dat 90 km een goede maatstaf is, waarschijnlijk omdat het verbruik daarop vrij laag is, en dat was in het belang van de hele auto-industrie, laag verbruik verkoop altijd lekker, mensen denken dan toch 1:15, terwijl zij dat zelf nooit zullen halen.quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 11:41 schreef waht het volgende:
[..]
Maar dat de meeste auto's het zuinigst tussen 80 en 100 km/h zijn is toch meer het gevolg van het ontwerp van de auto's en de verbrandingsmotor? (En wellicht ook nog aan de versnellingen.)
Volgens mij begint het pas een beetje uit te maken bij 140, daar staat me iets van bij, dus of een auto een lage of een hoge luchtweerstand heeft. Dus dan is het kennelijk rond die snelheden niet zo'n grote factor. Het lijkt me dat de versnellingsverhoudingen en dus het toerental een grotere factor zijn en de meesten zijn wel gemaakt om rustig te kunnen kruisen op 150. Al dat gerem en weer optrekken voor de flitspalen zal voor meer CO2 uitstoot zorgen. Sowieso zal vermindering van het CO2 gebruik echt heel ergens anders vandaan moeten komen.quote:Of ligt die grens waarboven luchtweerstand gewoon te veel wordt al rond die snelheden?
Dat gaat natuurlijk nooit werken, een minimum snelheid.quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 11:59 schreef SlevinX het volgende:
Jippie nog meer irriteren aan te langzaam inhalende bejaarde! Minste ergenis heb ik op honderdwegen, daar rijden ze tenminste de max. snelheid. Maar mensen durven niet eens meer 120 te rijden! Gaan ze een vrachtwagen inhalen met 100!
Ze moeten gewoon per rijbaan een minimum snelheid toepassen.
Rechts 80, midden honderd, links 120. als het niet kan door drukte daargelaten.
Ik kom nu ook al ergens hoor, met mijn auto met benzinemotor.quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 12:12 schreef Salvad0R het volgende:
Als ze nou eens de achtergestelde verbrandingstechnologie verbieden en electromagnetische uberkaas invoeren, dan komen we ergens.
Jij bent echt koning in het roepen van willekeurige onzin hè?quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 12:26 schreef Wijze_appel het volgende:
Ein-de-lijk!!
Dan gaat de economie ook weer wat gelikter.
Je moest eens weten.quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 12:29 schreef waht het volgende:
[..]
Jij bent echt koning in het roepen van willekeurige onzin hè?
Maximumsnelheid van 120 naar 140 verhogen heeft niets met de economie te maken.
Dus we gaan een bak geld uitgeven aan een nieuw onderzoek waarvan ik nu al met 100% zekerheid kan zeggen wat de uitkomst gaat zijn.quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 12:34 schreef Wijze_appel het volgende:
[..]
Je moest eens weten.
Maar blijkbaar heb jij totaal geen notie van het bedrijfsleven en hoe transport/vervoer werkt.
1) Dat ligt absoluut aan de lengte van dat stuksnelweg, relatief zal dit rond de 16% liggen.quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 12:28 schreef Bankfurt het volgende:
3 vragen:
1) Hoeveel tijd win je op een stuk snelweg van 20 km, door i.p.v. 120 km/uur ineens 140 km/uur te rijden ?
2) Hoe lang duurt het om je neus te snuiten of naar het toilet te gaan ?
3) is deze winst het waard tegen meer benzineverbruik en meer gevaar voor de 1000 andere bestuurders en passagiers van voertuigen op dat stuk snelweg, inclusief betreffende bestuurder ?
Sja, dat dat onderzoek vooraf weggegooid geld is zal ik ook niet bediscussiëren.quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 12:36 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dus we gaan een bak geld uitgeven aan een nieuw onderzoek waarvan ik nu al met 100% zekerheid kan zeggen wat de uitkomst gaat zijn.
Fantastisch, past perfect in de bezuinigingsstrategie van de VVD.
Er is geen tijdswinst. Gelukkig verbruiken de bestelbusjes wel meer benzine als ze harder rijden.quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 12:34 schreef Wijze_appel het volgende:
[..]
Je moest eens weten.
Maar blijkbaar heb jij totaal geen notie van het bedrijfsleven en hoe transport/vervoer werkt.
Ik snap dat je meent dat dit extra opschiet. Maar bij op- en afritten krijg je hierdoor extreem gevaarlijke situaties.quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 12:37 schreef Apache4U het volgende:
Als Eurlings nu ook het verbod op rechts inhalen intrekt op snelwegen > 2 banen is ie alsnog mijn held.
Dus de maximum snelheid blijft hetzelfde, we hebben alleen een bergje extra geld uitgegeven, blij dat jij het met mij eens bentquote:Op dinsdag 24 augustus 2010 12:38 schreef Wijze_appel het volgende:
Sja, dat dat onderzoek vooraf weggegooid geld is zal ik ook niet bediscussiëren.
Laat het bedrijfsleven maar hun ding doen dan als je enkel vanuit de *** kunt praten.quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 12:39 schreef waht het volgende:
[..]
Er is geen tijdswinst. Gelukkig verbruiken de bestelbusjes wel meer benzine als ze harder rijden.
Het kost wat, maar dan heb je ook niks.
Als blijkt dat het onderzoek de bestaande snelheden in tact wil houden is het weggegooid geld inderdaad. Maar zover is het nog niet.quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 12:39 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dus de maximum snelheid blijft hetzelfde, we hebben alleen een bergje extra geld uitgegeven, blij dat jij het met mij eens bent
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |