Ja, nou, dat weet ik dus juist nietquote:Op woensdag 18 augustus 2010 17:03 schreef KingOfMars het volgende:
Als je moét bedenken of je het wel wil, wíl je het dan wel?
Wat ik niet snap is dat het kennelijk een verplichting lijkt te moeten nadenken over een eventueel tweede kind. Als alles goed voelt en is, dan is het prima toch?quote:Op woensdag 18 augustus 2010 17:04 schreef k_i_m het volgende:
[..]
Ja, nou, dat weet ik dus juist niet. Soms denk ik van wel, en soms van niet.
Anosquote:Op woensdag 18 augustus 2010 17:04 schreef Anosmie het volgende:
Waarom denk je dat het steeds lastiger wordt naarmate je langer wacht? Beppie wordt steeds zelfstandiger, kan steeds meer dingen zelf. Zo heb je meer tijd en een extra paar handjes bij een eventuele tweede. Nog meer voordelen van 1 wat ouder kindje bij een baby: Nooit 2 kids tegelijk meezeulen, 1 kan lopen. Geen gekloot met dubbele wagens en onpraktische winkelindelingen. Nooit 2 kids tegelijk aan het janken omdat 1 een fles mot en de ander een schone luier. Hoe ouder Bep is, hoe duidelijker zaken aan haar uit te leggen zijn. Heel even wachten, eerst even Ot een schone luier. Help maar even. En natuurlijk verloopt niet elke dag zo soepeltjes en idyllisch.. Maar het scheelt volgens mij echt flink als kind 1 wat ouder en wijzer is.
Omdat het op een bepaald moment niet meer kan, natuurlijk, en niemand wil met spijt terugkijken op gemiste kansen.quote:Op woensdag 18 augustus 2010 17:06 schreef KingOfMars het volgende:
[..]
Wat ik niet snap is dat het kennelijk een verplichting lijkt te moeten nadenken over een eventueel tweede kind. Als alles goed voelt en is, dan is het prima toch?
Ahja, voor vrouwen zal het idd anders aanvoelen dan voor mannen bedenk ik me nu nav jouw post.quote:Op woensdag 18 augustus 2010 17:09 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Omdat het op een bepaald moment niet meer kan, natuurlijk, en niemand wil met spijt terugkijken op gemiste kansen.
quote:Op woensdag 18 augustus 2010 16:39 schreef Vivi het volgende:
Koristes, ik kreeg bijna een leverberoerte toen ik jouw naam hier zag staan. Maar ik kom gezellig mee niet-rammelen hoor! Ben zoo blij dat ik van het zure braaksel, gestress met voedingen en het totale geleefd worden af ben. Al had ik het niet willen missen hoor, maar die hele rataplan weer opnieuw beleven trekt me totaal niet.
Nou ja, het is ook een beetje een flauw antwoord van me. In wezen is het natuurlijk wel zo, en bij vrouwen die richting 35+ gaan spelen ook medische redenen een rol. Maar ik denk dat veel vrouwen zich ook een ideaalbeeld voorhouden van hun gezinsvorming. Er moet bijvoorbeeld een bepaalde tijd tussen de eerste en de tweede zitten, want <vul maar een reden in>. Ik moest voor mijn gevoel snel een beslissing nemen, want ik wist niet of ik nog een keer een zwangerschap aan zou durven (met alle lichamelijke veranderingen die erbij horen) als ik mezelf eenmaal 'hervonden' had*. En tja, als je op het moment waarvan je denkt dat je een keuze moet hebben gemaakt nog geen beslissing hebt genomen, dan kan dat wel lastig zijn, lijkt me.quote:Op woensdag 18 augustus 2010 17:10 schreef KingOfMars het volgende:
Ahja, voor vrouwen zal het idd anders aanvoelen dan voor mannen bedenk ik me nu nav jouw post.
Ja, dan sta je op een dag op met een onbedwingbare craving naar gebroken nachten, spuitluiers en een karavaan met spullen die je mee moet zeulen als je de deur uit gaat. Dat, terwijl je puber je ondertussen toeblaft, "Ach mens, wat weet JIJ er nu van!quote:Op woensdag 18 augustus 2010 17:14 schreef k_i_m het volgende:
[..].
Ik wil het eigenlijk gewoon nog lekker 10 jaar uitstellen.
En toen dat bij mijn vader gebeurde kon ik ineens voor hem én mijn broertje zorgen. Juist tijdens zulke situaties kunnen broers en zussen van elkaar vervreemden en kan een familie uit elkaar vallen. Nee, je weet gewoon niet hoe die dingen lopen.quote:Op woensdag 18 augustus 2010 20:29 schreef debuurvrouw het volgende:
Als je ouder ziek is is het fijn als je het kan delen, de zorg.... Vast een heel debiele reden, maar ik deel m toch maar even.
Maar ik koester onderbewust die hoop toch wel, dat ze iets aan elkaar hebben. Is geen reden voor mij, maar toch, ik hoop dat Beisan en ander nageslacht van mij/ons toch wel elkaar kunnen steunen 'in goede en slechte tijden'... Al kan het natuurlijk best zijn dat ze later een veel warmere band opbouwen met een buurmeisje ofzo...quote:Op woensdag 18 augustus 2010 20:32 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
En toen dat bij mijn vader gebeurde kon ik ineens voor hem én mijn broertje zorgen. Juist tijdens zulke situaties kunnen broers en zussen van elkaar vervreemden en kan een familie uit elkaar vallen. Nee, je weet gewoon niet hoe die dingen lopen.
Ik ervaar het heel anders omdat ik eigenlijk alleen maar zorgen om mijn broertje heb gehad. Het is heel zuur om te zeggen, maar mijn leven zou makkelijker zijn geweest zonder hem. Nu hij er eenmaal is houd ik van hem, wil ik dat het hem goed gaat, maak ik me zorgen en raak ik vreselijk vaak teleurgesteld. Vooral de geboorte van mijn eigen kind heeft die teleurstelling aangewakkerd omdat hij pijnlijk afwezig is als oom.quote:Op woensdag 18 augustus 2010 20:36 schreef Basboussa het volgende:
[..]
Maar ik koester onderbewust die hoop toch wel, dat ze iets aan elkaar hebben. Is geen reden voor mij, maar toch, ik hoop dat Beisan en ander nageslacht van mij/ons toch wel elkaar kunnen steunen 'in goede en slechte tijden'... Al kan het natuurlijk best zijn dat ze later een veel warmere band opbouwen met een buurmeisje ofzo...
Dat vind ik dan weer een beetje eng klinken. Als je er al zo negatief naar uitkijkt en je hebt dan straks ook nog die hormonen op je dak, en een kindje om je heen wat je gaat uitproberen... Voor mij zou dat echt een diepe depressie opleveren vóór, tijdens en na de zwangerschapquote:Op woensdag 18 augustus 2010 19:14 schreef mefke79 het volgende:
Claudia, zo mooi. De reden die jij aangeeft "het jezelf hervinden en dan niet meer durven" was hier precies de reden om het dan nu maar te doen. Dan kan ik mezelf daarna echt storten op mezelf zijn zonder in mijn achterhoofd te hoeven houden dat ik ooit weer zwanger zal zijn.
Kim, hier dus ook echt een keuze vanuit praktische en rationele zin, niet vanuit gevoel.
Psies, als het wel 'klikt' dan lijkt het me fantastisch voor haar/welk kind dan ook. Maar als het niets is, dan is het vaak deste pijnlijker. Heb met 1 zusje ook helemaal niets, het tegengestelde juist denk ik, mijn broertje is eigenlijk heel erg met zijn eigen ding bezig, die neemt nooit contact op (maar is erg jong, en 'dat zal wel komen'), maar met mijn andere zusje heb ik wel heel veel contact en raakvlakken en dat is me heel dierbaar....quote:Op woensdag 18 augustus 2010 20:41 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik ervaar het heel anders omdat ik eigenlijk alleen maar zorgen om mijn broertje heb gehad. Het is heel zuur om te zeggen, maar mijn leven zou makkelijker zijn geweest zonder hem. Nu hij er eenmaal is houd ik van hem, wil ik dat het hem goed gaat, maak ik me zorgen en raak ik vreselijk vaak teleurgesteld. Vooral de geboorte van mijn eigen kind heeft die teleurstelling aangewakkerd omdat hij pijnlijk afwezig is als oom.
Dat neemt niet weg dat het ook heel bijzonder is om iemand te hebben waarmee je je jeugd vanuit eenzelfde perspectief hebt gedeeld. Op de zeldzame momenten dat we het daarover hebben vind ik het heel fijn om een broertje te hebben.
Jawel joh, want dan kan ik er mooi 3 nemen!quote:Op woensdag 18 augustus 2010 20:41 schreef Breathtaking het volgende:
Neem nog eentje, als je niet 2,1 kind krijgt dan kunnen we onze populatie niet in stand houden!
Ik dacht het jij zei het!quote:Op woensdag 18 augustus 2010 21:40 schreef Moonah het volgende:
Ik vind het altijd een beetje vreemd tov het tweede kind als ouders dat willen 'voor het eerste kind'. Alsof het tweede kind niet een individueel bestaansrecht zou hebben, maar er puur en alleen ter vermaak van de eerste is.
Misschien is het niet zuiver lineair temporeel te bekijken, maar wordt er door ouders in een plaatje gedacht met een eerste en een tweede die een hoop aan elkaar gaan hebben. Dan is de eerste net zo "afhankelijk" van de jongste als andersom.quote:Op woensdag 18 augustus 2010 21:40 schreef Moonah het volgende:
Ik vind het altijd een beetje vreemd tov het tweede kind als ouders dat willen 'voor het eerste kind'. Alsof het tweede kind niet een individueel bestaansrecht zou hebben, maar er puur en alleen ter vermaak van de eerste is.
...
Nou, in mijn geval is dat zeker niet zo. Want ik weet zeker dat mijn oudste helemaal niet gevraagd heeft om een broer of zus. Sterkter nog, die moest aandacht delen! had hij mogen kiezen had ie dat op zeker niet gedaan. (zover kinderen van een jaar daar over kunnen beslissenquote:Op woensdag 18 augustus 2010 21:40 schreef Moonah het volgende:
Overigens rammel ik gelukkig nooit meer!
Dat is ook heel naar, ik heb ( gelukkig) een heel andere ervaring met mijn broer.quote:Op woensdag 18 augustus 2010 20:41 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik ervaar het heel anders omdat ik eigenlijk alleen maar zorgen om mijn broertje heb gehad. Het is heel zuur om te zeggen, maar mijn leven zou makkelijker zijn geweest zonder hem. Nu hij er eenmaal is houd ik van hem, wil ik dat het hem goed gaat, maak ik me zorgen en raak ik vreselijk vaak teleurgesteld. Vooral de geboorte van mijn eigen kind heeft die teleurstelling aangewakkerd omdat hij pijnlijk afwezig is als oom.
Dat neemt niet weg dat het ook heel bijzonder is om iemand te hebben waarmee je je jeugd vanuit eenzelfde perspectief hebt gedeeld. Op de zeldzame momenten dat we het daarover hebben vind ik het heel fijn om een broertje te hebben.
Ik ben voor het gemak maar even uitgegaan van de duidelijke signalen, zoals altijd al geweten hebben dat je veel kinderen wil hebben, bij babietjes van anderen gelijk ook zelf weer een babietje willen, er gewoon veel mee bezig zijn, en het gevoel dat je biologische klok aan het tikken is.quote:Op woensdag 18 augustus 2010 22:13 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
En wat is rammelen? Misschien is je stiekem afvragen hoe een tweede er uitziet wel wat een ander rammelen noemt.....
Of juist moeilijk, ik rammel een beetje.. soms wat meer dan anders. Maar ik wil nog zoveel doen & ben dan bang dat met een 2de erbij dat moeilijk wordt. En omdat we wel de ruimte hebben, mee bezig zijn, dochtertje wordt ouder & ik wil geen puber + dreumes maakt 't de keuze alleen maar moeilijker, kies ik voor meer vrijheid of voor nog een kindje erbij. Maar ik ben dus iemand die zei, nooit kinderen, toen ging naar nou oké èèntje dan. En nu wil ik er het liefst 3 ooooooooit.quote:Op woensdag 18 augustus 2010 22:47 schreef k_i_m het volgende:
[..]
Het maakt een dergelijk besluit wmb wel een stuk makkelijker, als de rest van de situatie zich er ook voor leent.
ja, financieel is ook een goeie ja. mèn! de prijs vna een spijkerbroek gaat rechtevenredig omhoog met de maat! Schoenen idem dito. Niet grappig meer zeg. aan de andere kant wat ís een goede toekomst? dat je ze alles kan geven wat je wil materieel of dat ze welkom zijn, gewenst en geliefd?quote:Op woensdag 19 januari 2011 13:39 schreef mikoxx het volgende:
Buuf, wat een heerlijke omschrijving. Eerlijk en oprecht en je keuzes zijn heel duidelijk geweest volgens mij. Voor ons begint die vraag ook wel te spelen. Drie zouden we beide ideaal vinden, dat hebben we ook altijd gezegd voor we kinderen kregen. Maar ja, toen kregen we er 2 in één keer en nu durven we er niet goed voor te gaan. Omdat vier kindjes toch wel een en ander betekent (qua vervoer bijvoorbeeld...., maar ook financieel in de toekomst, we willen alle kindjes graag een goede toekomst kunnen bieden, ook financieel). Moeilijk hoor...
dat je eierstokken gaan klepperenquote:Op woensdag 19 januari 2011 13:44 schreef Beregd het volgende:
Ik ben Belg, wat wordt vhier bedoeld met rammelen?
Precies andersom dus want ik zeg heel vaak, zo druk kan een tweede nooit zijnquote:Op woensdag 19 januari 2011 13:47 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
@Estrys, hier is het net iets anders. Dana is een makkelijk kindje, in bijna alle opzichten. Het opvoeden tot nu toe is me eigenlijk heel erg meegevallen (daar komt ik gegarandeerd op terug in de pubertijd ofzo)
En nu ben ik bang dat de tweede heel erg gaat tegenvallen want zoveel geluk heb je geen 2e keer
ah, ok.quote:Op woensdag 19 januari 2011 13:47 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
dat je eierstokken gaan klepperen![]()
Maar goed, de behoefte om een kind te krijgen.
mja.ik heb geen recht van spreken ben ik bang, want mijn oudste was buiten het feit dat ie de eerste 7 maanden huilde en hij bijna niet sliep overdag, een supermakkelijk kind. Mijn tweede is veel meer ondernemend, nog steeds. sportief en initiatiefrijk. Véél laten bewegen, dan is het te doen.quote:Op woensdag 19 januari 2011 13:42 schreef Estrys het volgende:
Grootser en omvattender inderdaad. Ik vond/vind het eerlijk gezegd best wel veel moeilijker dan ik had gedacht, een kind opvoeden, verzorgen, de verantwoordelijkheid. Ik heb het duidelijk allemaal een beetje onderschat. Wij hebben vaak zoiets van dadelijk is een tweede OOK zo'n ondernemer zeg maarIk denk dat ik dat niet trek. Dus wachten we vooralsnog tot hij wat groter is. Misschien denken we daar in het nieuwe huis anders over
Maar hebben jullie al eens gesproken met een vk of gyn over hoe groot de kans nu werkelijk is dat het weer een tweeling is?quote:Op woensdag 19 januari 2011 13:51 schreef mikoxx het volgende:
Buuf, natuurlijk is het gevoel welkom en gewenst te zijn wat ons betreft dé factor. Maar we vinden het bijvoorbeeld ook belangrijk dat ze, als ze dat willen, bijvoorbeeld de studie kunnen gaan volgen die ze willen. Dat daar geen belemmeringen zijn op dat gebied. En wat je zegt: het kan zomaar gebeuren hoor, een tweelingEn hoewel we het ontzettend leuk, geweldig en weet ik wat nog meer vinden
![]()
, is twee tweelingen wel heftig denk ik. Het eerste jaar met de jongens was echt een tropenjaar voor ons.....
Nou ja, niet welkom zijn is een groot woord, maar ik kan me voorstellen dat het een grote drempel kan zijn. Natuuriljk ben je hartstikke blij met je twee jongens, maar twee tweelingen is nogal watquote:Op woensdag 19 januari 2011 13:59 schreef mikoxx het volgende:
Nog niet Miss, ik weet wel dat de kans bij ons vergroot is omdat t een erfelijke dubbele eisprong is. En hoe ouder je wordt hoe groter de kans, maar die vergrote kans is volgens mij pas bij 37 jaar een grote(re) factor, en ik ben pas 29.
De stap om een afspraak te maken vind ik ook nog wel groot eerlijk gezegd. Het lijkt toch een beetje alsof een tweeling niet welkom zou zijn en dat voelt ook niet eerlijk .... ofzo. Daarbij weet ik eigenlijk niet of je een gyn daarover kan 'spreken'.
Geen idee hoe het met gynaecologen zit, maar veel verloskundigen hebben tegenwoordig een kinderwensspreekuur, misschien kan je het daar eens navragen?quote:Op woensdag 19 januari 2011 13:59 schreef mikoxx het volgende:
Daarbij weet ik eigenlijk niet of je een gyn daarover kan 'spreken'.
mijn schoonzus is de helft van een tweeling, en heeft nog een tweeling broer en zus. Twee tweelingen dus. lijkt me echt héél heftig. maar haar moeder zegt altijd: ik wist niet beter, die eersten waren met twee, en daarna weer twee.quote:Op woensdag 19 januari 2011 14:08 schreef mikoxx het volgende:
Precies miss 'niet welkom' is niet helemaal de juiste omschrijving. Het is meer zoals ik hierboven al beschreven hebt... maar je snapt me.
En ik begrijp wat je bedoelt hoor. Misschien is dat voor ons als eerste een goede stap. Manlief wil er iig nu nog niet aan denken, maar ik weet dat dat bij hem alles te maken heeft met de kans op..... en zelf vind ik het zo jammer om er zoveel leeftijdsverschil tussen te laten. Ik weet alleen niet zo goed waar te informeren. Ziekenhuis bellen oid???
jongen/meisje jongen/meisje dus héél andersquote:
Brusje? ongi? klussen? onderkantje? ook niet nee?quote:
ontplofte mol vast wel!quote:Op woensdag 19 januari 2011 14:15 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Brusje? ongi? klussen? onderkantje? ook niet nee?
Nope, Nope, Ja, maar in verbouwingstermen, Ja, maar in andere context. Goed, dus.quote:Op woensdag 19 januari 2011 14:15 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Brusje? ongi? klussen? onderkantje? ook niet nee?
Nou, welkom in OUD.quote:Op woensdag 19 januari 2011 14:16 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nope, Nope, Ja, maar in verbouwingstermen, Ja, maar in andere context. Goed, dus.
Use your imagination...quote:
Die ken ik wel van de trauma`s die ik heb overgehouden aan een bepaalde zaterdagavond.quote:Op woensdag 19 januari 2011 14:20 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Use your imagination...
of, misschien maar beter van niet, eigenlijk
Wat doe jij op zaterdagavondquote:Op woensdag 19 januari 2011 14:21 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Die ken ik wel van de trauma`s die ik heb overgehouden aan een bepaalde zaterdagavond.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |