Fietsbel gebruiken op de racefiets is het stomste dat je kunt doen. Fietsbel schijnt voor fietspadgebruikers "er komt iets aan, binnen nu en 5 minuten moet ik naar rechts gaan", te betekenen.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 17:42 schreef vault_tec het volgende:
Probleem is juist mensen die af en toe fietsen zich niet aan de regels houden. Ze fietsen met zijn tweeën naast elkaar en letten slecht op. Ze zijn ook snel beledigd als je ze snel inhaalt.
Vaak zijn wielrenners ook asociaal door heel snel en dicht op andere mensen in te halen, ze hebben geen fietsbel en laten niets horen als ze iemand inhalen.
Ik zou het wel fijn vinden als ik op de weg mag fietsen. Maar dat, en de fiets snelweg, is niet echt een oplossing.
Oh jawel hoor, alleen stellen ze dat nooit op prijs.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 17:46 schreef vault_tec het volgende:
Iedereen reageert zo tof maar zullen het nooit tegen een wielrenner zelf op dat moment zeggen of de shit die zeggen werkelijk doen
Wat ben jij zuur zeg....quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 17:51 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Oh jawel hoor, alleen stellen ze dat nooit op prijs.
sterker nog, dan worden ze zwaar aggressief, zoals hierboven al gezegd werd: alsof ze de tijd van Armstrong aan het verbeteren zijn. (zelfde met voetbalfans trouwens, juichen alsof ze zelf gescoord hebben)
wat is een artikel 5?quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 17:54 schreef GizartFRL het volgende:
Als je wilt racefietsen dan ga je maar naar het circuit.
In dit geval een wielerbaan.
Als een automobilist zich zo gedraagt als een fanatieke wielrenner met carbonframe is het een artikel 5
En dan is het verschil tussen 15 en 30 nog niet heel groot?quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 17:56 schreef Brembo het volgende:
Misschien is een snelheidslimiet voor fietsers een goed idee, maximaal 30 km/h.
Artikel 5quote:
Ik zal het nog zuurder maken, als een wielrenner achter met fietst en "aan de kant" roept ga ik juist extra breed rijden, ze gebruiken die bel op hun fiets maar.quote:
Als je eerder belt horen 9 van de 10 het niet.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 17:58 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Ik zal het nog zuurder maken, als een wielrenner achter met fietst en "aan de kant" roept ga ik juist extra breed rijden, ze gebruiken die bel op hun fiets maar.
Als ze bellen ga ik overigens wel weer meteen aan de kant.
Probleem is dat je volgens een wielrenner nooit snel genoeg aan de kant gaat maar dat komt volgens mij meer doordat de wielrenner vergeet dat hij/zij veel sneller is.
Ze moeten dus eerder bellen dan op een gewone fiets en niet op het laatste moment.
Dat is ook wat mij het meeste irriteert aan wilerenners, ze laten veel te laat weten dat ze achter je rijden en in willen halen en denken dat ze "king of the road" zijn.
Op brede wegen zonder fietspad ("landweggetjes") kan het overigens prima hoor, maar niet op smalle fietspaden.
Daar mag ook wel een verbod op komen trouwens: telefoneren en mp3 spelers op de fiets.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 17:59 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
Als je eerder belt horen 9 van de 10 het niet.
Aah kom op hey. Dit is bedoeld als een serieus topic naar aanleiding van een volwaardig artikel in de Telegraaf van vanochtend (ja, I know, de Telegraafquote:Op zaterdag 14 augustus 2010 18:01 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
Daarom ga ik 'm zo ook sluiten.
Wat loop je dat nou aan te kondigen. Laat mensen niet voor lul posten en kwak het dan meteen op slot. De reden ontgaat me volledig, maar dat terzijde.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 18:01 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
Daarom ga ik 'm zo ook sluiten.
Zoals ik net zei is roepen de enige manier. Maargoed, waarschijnlijk zelf nog nooit harder dan 30 gefietst en dan kom je daar niet achter.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 17:58 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Ik zal het nog zuurder maken, als een wielrenner achter met fietst en "aan de kant" roept ga ik juist extra breed rijden, ze gebruiken die bel op hun fiets maar.
Als ze bellen ga ik overigens wel weer meteen aan de kant.
Probleem is dat je volgens een wielrenner nooit snel genoeg aan de kant gaat maar dat komt volgens mij meer doordat de wielrenner vergeet dat hij/zij veel sneller is.
Ze moeten dus eerder bellen dan op een gewone fiets en niet op het laatste moment.
Dat is ook wat mij het meeste irriteert aan wilerenners, ze laten veel te laat weten dat ze achter je rijden en in willen halen en denken dat ze "king of the road" zijn.
Op brede wegen zonder fietspad ("landweggetjes") kan het overigens prima hoor, maar niet op smalle fietspaden.
Dit dus.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 18:10 schreef Westerling het volgende:
[..]
Zoals ik net zei is roepen de enige manier. Maargoed, waarschijnlijk zelf nog nooit harder dan 30 gefietst en dan kom je daar niet achter.
Als iemand expres breed gaat rijden heb ik er geen enkele moeite mee om de linkerarm te raken.
Tja, je had verder kunnen afremmen als je al zag dat ze aan het twijfelen was (anticiperen enzo), maar dat dat mens zonder kijken naar links stuurt gaat natuurlijk ook nergens over en helaas iets wat ik ook vaak genoeg zie.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 18:20 schreef FredWielergek het volgende:
Twee weken geleden fietste ik op een fietspad rustig afbouwend naar huis, met zo'n 20 km per uur. Fietst daar een dame voor me die aan het rondkijken was en twijfelend welke kant ze op moest. Ik belde 3 keer, de laatste keer op 5 meter afstand. En die vrouw gaat dan naar links sturen en ja hoor, bats. Ik had geen tijd om mijn voet er af te halen, dus viel ik om. Gelukkig zonder erg.
Maar soms denk ik, wat kan ik anders doen? Zeker als (oudere) fietsers denken dat ze alleen op de wereld (=fietspad) zijn.
Ik fiets over het algemeen redelijk door, +/-25 maar als ik langzamere fietsers tegen kom dan ga ik niet proberen in te halen op plekken waar dat niet kan.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 18:10 schreef Westerling het volgende:
[..]
Zoals ik net zei is roepen de enige manier. Maargoed, waarschijnlijk zelf nog nooit harder dan 30 gefietst en dan kom je daar niet achter.
Als iemand expres breed gaat rijden heb ik er geen enkele moeite mee om de linkerarm te raken.
Dat afremmen deed ik ook, op een gegeven moment fietste ik maar net 10 km per uur of zo. En dan nog.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 18:22 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Tja, je had verder kunnen afremmen als je al zag dat ze aan het twijfelen was (anticiperen enzo), maar dat dat mens zonder kijken naar links stuurt gaat natuurlijk ook nergens over en helaas iets wat ik ook vaak genoeg zie.
Tja, dan kan je verder weinig doen inderdaad.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 18:27 schreef FredWielergek het volgende:
[..]
Dat afremmen deed ik ook, op een gegeven moment fietste ik maar net 10 km per uur of zo. En dan nog.
Ik hoop dat jij geen rijbewijs hebt, want stel je voor dat je iets tegen komt dat je niet verwacht.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 17:43 schreef SiGNe het volgende:
Daarbij verwacht je ook als fietser dat als je ingehaald wordt dat dat een gewone fietser is, niet een wielrenner die met dubbele snelheid langs je heen raast.
Volgens mij bestaat die al, en is de limiet voor fietsers 30 binnen- en 40 buiten de bebouwde kom. Het wordt alleen nooit gehandhaafd, maar het is dan wel weer zo dat men voor een wielrenwedstrijd ontheffing van die regels moet aanvragen. Beetje vaag bureaucratisch geneuzel, maar goed, we wonen in Nederland. We zijn het gewend.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 17:56 schreef Brembo het volgende:
Wielrennerszijn toch de ergste vorm van fietsers wat er rond fietst. Ik ben voorstander om wielrenners hun eigen fietscircuit maar moeten maken, we gaan toch ook niet voetballen in het weiland van de gemeente
.
Misschien is een snelheidslimiet voor fietsers een goed idee, maximaal 30 km/h.
Je vergeet dat vaak fietsers naast elkaar fietsen ipv achter elkaar...quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 18:27 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Ik fiets over het algemeen redelijk door, +/-25 maar als ik langzamere fietsers tegen kom dan ga ik niet proberen in te halen op plekken waar dat niet kan.
Als ik in de auto zit, ga ik ook niet via de vluchtstrook of nog net even tussen de vangrail en de auto door op de uiterst linkerbaan inhalen.
Dan minder ik snelheid en wacht op een moment waarop ik er wel normaal voorbij kan.
Je hebt gewoon rekening te houden met andere weggebruikers, ook als die langzamer zijn.
Ik kijk genoeg achter me om te zien of er snellere fietsers achter me zitten en als ze mij de tijd geven om aan de kant te gaan doe ik dat ook, maar als ze "aan de kant" roepen als ze al bijna naast je zitten dan zijn ze daar gewoon te laat mee en dan kan je daar ook niet op reageren.
Je zit misschien alleen op de fiets maar op de openbare weg is wielrennen geen solo-sport.
Hardrijders worden er inderdaad van beschuldigd dat ze denken dat ze alleen op de wereld zijn terwijl juist recreatieve rijders dat het hardst denken. Beetje rondkijken (dus slingeren), spontaan ergens midden op de weg stoppen, inhalen terwijl ze zelf worden ingehaald, 3 breed fietsen en zo kan ik nog wel even doorgaan.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 18:28 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ik hoop dat jij geen rijbewijs hebt, want stel je voor dat je iets tegen komt dat je niet verwacht.
Het bovenstaande geeft al aan wat het werkelijke probleem is en dat is de meeste fietsers, zoals meneer SiGNe, daadwerkelijk geen flauw idee hebben dat ze zich in het verkeer begeven en dat daarbij hoort dat je a) altijd op alles beducht bent, dus ook op geluiden, b) elke seconde de verkeerssituatie in ogenschouw houdt en c) elke seconde rekening houdt met mogelijk ander verkeer.
Zodra het nodig is dat iemand moet bellen om te passeren, zit je al compleet fout. Een bel is bedoeld om gevaarlijke onvermijdbare situaties te voorkomen, niet om andere mensen aan te geven dat ze grove hinder veroorzaken en of ze daar alsjeblieft mee op willen houden. En grove hinder veroorzaak je als je je niet aan de verkeersregels houdt door niet zoveel mogelijk rechts te houden en met meerdere personen naast elkaar gaat fietsen terwijl dat wettelijk gezien niet mag omdat er geen passeerruimte meer is.
Als we toch artikel 5 gaan inzetten, dan weet ik wel bij welke groep fietsers het inzetten daarvan het allerallerhardste nodig is.
Ik heb het al eerder gezegd in zo'n topic en ik ga het weer zeggen. Ik pleit voor een fietsrijbewijs (en dan zakt minimaal 90 procent van de fietsers). Gewoon omdat mensen denken dat als je op de fiets zit je nergens op hoeft te letten.
quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 18:28 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ik hoop dat jij geen rijbewijs hebt, want stel je voor dat je iets tegen komt dat je niet verwacht.
Het bovenstaande geeft al aan wat het werkelijke probleem is en dat is de meeste fietsers, zoals meneer SiGNe, daadwerkelijk geen flauw idee hebben dat ze zich in het verkeer begeven en dat daarbij hoort dat je a) altijd op alles beducht bent, dus ook op geluiden, b) elke seconde de verkeerssituatie in ogenschouw houdt en c) elke seconde rekening houdt met mogelijk ander verkeer.
Zodra het nodig is dat iemand moet bellen om te passeren, zit je al compleet fout. Een bel is bedoeld om gevaarlijke onvermijdbare situaties te voorkomen, niet om andere mensen aan te geven dat ze grove hinder veroorzaken en of ze daar alsjeblieft mee op willen houden. En grove hinder veroorzaak je als je je niet aan de verkeersregels houdt door niet zoveel mogelijk rechts te houden en met meerdere personen naast elkaar gaat fietsen terwijl dat wettelijk gezien niet mag omdat er geen passeerruimte meer is.
Als we toch artikel 5 gaan inzetten, dan weet ik wel bij welke groep fietsers het inzetten daarvan het allerallerhardste nodig is.
Ik heb het al eerder gezegd in zo'n topic en ik ga het weer zeggen. Ik pleit voor een fietsrijbewijs (en dan zakt minimaal 90 procent van de fietsers). Gewoon omdat mensen denken dat als je op de fiets zit je nergens op hoeft te letten.
Nee hoor, er is geen enkele limiet voor fietsers, afgezien van artikel 5 dan. Een kilometerteller op een fiets is nou ook niet bepaald verplicht.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 18:30 schreef DeX090 het volgende:
[..]
Volgens mij bestaat die al, en is de limiet voor fietsers 30 binnen- en 40 buiten de bebouwde kom. Het wordt alleen nooit gehandhaafd, maar het is dan wel weer zo dat men voor een wielrenwedstrijd ontheffing van die regels moet aanvragen. Beetje vaag bureaucratisch geneuzel, maar goed, we wonen in Nederland. We zijn het gewend.
Ik heb m'n rijbewijs al 16 jaar.. nooit een ongeluk gehad ookquote:Op zaterdag 14 augustus 2010 18:28 schreef Zelva het volgende:
[..]
Er zijn zeker wel regels voor, zie deze bron. Het geldt alleen meer voor de wegen zelf dan voor de fietsers.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 18:35 schreef Zelva het volgende:
[..]
Nee hoor, er is geen enkele limiet voor fietsers, afgezien van artikel 5 dan. Een kilometerteller op een fiets is nou ook niet bepaald verplicht.
Zullen we het totale wegennet in Nederland splitsen in een fiets en auto gedeelte? Dan heeft u met uw penisverlenging geen last meer van ons. Als u dan later van de dokter ook aan fietsen moet gaat doen, hoop ik voor u dat men u nog voor een beschermd diersoort aanziet.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 18:29 schreef Antaris het volgende:
Het is dat wielrenner een beschermde diersoort is, maar anders had ik nou andere kleur bumper op mijn auto.
Ik weet dat niet iedereen zo is, maar zodra men in een peleton rijd, dan lijken ze net een kudde schapen. Maar ja 100 tegen 1 schiet ook niet op. Kunnen we niet een rotonde vrijgeven voor wielrenners? Dan kunnen ze daar lekker fietsen.
Ik zie daar nergens snelheden waar fietsers zich aan dienen te houden?quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 18:39 schreef DeX090 het volgende:
[..]
Er zijn zeker wel regels voor, zie deze bron. Het geldt alleen meer voor de wegen zelf dan voor de fietsers.
Fiets of brom/fietswegen binnen bebouwde kom, 30 km/h. Buiten de bebouwde kom 40km/h. Aangezien fietsers buiten de bebouwde kom over het algemeen niet op de weg mogen is dat dus de limiet. Het staat er overigens niet expliciet aangegeven voor fietsers zelf, maar dus voor de wegen.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 18:42 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Ik zie daar nergens snelheden waar fietsers zich aan dienen te houden?
Waar is je bron dan dat fietsers zich aan die snelheid moeten houden? Want naar mijn weten is dat nergens vastgelegd.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 18:51 schreef DeX090 het volgende:
[..]
Fiets of brom/fietswegen binnen bebouwde kom, 30 km/h. Buiten de bebouwde kom 40km/h. Aangezien fietsers buiten de bebouwde kom over het algemeen niet op de weg mogen is dat dus de limiet. Het staat er overigens niet expliciet aangegeven voor fietsers zelf, maar dus voor de wegen.
Ik doe ook aan fietsen maar niet met 200 man. Ga lekker in het bos fietsen. Daar heeft "vrijwel" niemand last van je. Trouwens fietsen in het bos is lichamelijk veel zwaarder dan wielrennen. Oh ja dat kunnen ze niet want dan moeten ze reageren en opstakels vermijden. Ik heb niks tegen fietsers maar aan mensen die schijt hebben aan iedereen.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 18:41 schreef horstjan het volgende:
[..]
Zullen we het totale wegennet in Nederland splitsen in een fiets en auto gedeelte? Dan heeft u met uw penisverlenging geen last meer van ons. Als u dan later van de dokter ook aan fietsen moet gaat doen, hoop ik voor u dat men u nog voor een beschermd diersoort aanziet.
Dat zeg ik dus ook al twee keerquote:Op zaterdag 14 augustus 2010 18:51 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Waar is je bron dan dat fietsers zich aan die snelheid moeten houden? Want naar mijn weten is dat nergens vastgelegd.
Toch wil ik graag weten in welke regio je woont, wellicht dat ik die kan vermijden.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 18:39 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Ik heb m'n rijbewijs al 16 jaar.. nooit een ongeluk gehad ook
Blijkbaar niet hè, want dat snelle fietsers achter je kunnen zitten, komt nooit in je op.quote:En ik weet ook precies wat er om me heen zit, als ik op de weg zit, zowel op de fiets als in de auto.
Waarom verwacht je dat niet? Iedereen weet dat er mensen zijn die veel harder rijden dan de toegestane snelheid en dus kan, nee mag je er helemaal niet vanuit gaan dat élke auto zich netjes aan de maximumsnelheid houdt. Waar heb jij je rijbewijs gehaald? In Tadjzikistan of zo?quote:Alleen verwacht je niet als je bijv. in de auto 100 rijdt en je ziet in je spiegel dat er verderop een auto achter je zit, dat die auto een seconde later al bijna op je bumper zit door het grote snelheidsverschil.
Dan heb je dus ook geen tijd gehad om aan de kant te gaan, zelfs niet als je elke seconde in je spiegel kijkt.
Ook hier weer, je bent asociaal door niet meteen al aan de kant te rijden en daar ook te blijven rijden, zoals de wet voorschrijft.quote:En dat is ook wat er vaak met wielrenners op het fietspad gebeurt, ze zitten opeens achter je en willen dat je meteen aan de kant gaat, of dat nou kan of niet.
Zinloze vergelijking, lees nog een keer wat ik gezegd heb over waar de fietsbel voor bedoeld is. Hetzelfde geldt voor de autotoeter.quote:Vraag ik me overigens wel af, zitten jullie in de auto nou ook zo vaak te toeteren omdat je in wil halen?
Ja wegen hebben snelheidslimieten ja, maar die gelden dus niet voor fietsers. In je vorige post beweer je namelijk nog dat fietsers binnen de bebouwde 30 km/h mogen (binnen de bebouwde kom is de snelheid overigens 50 km/h, tenzij anders aangegeven).quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 18:54 schreef DeX090 het volgende:
[..]
Dat zeg ik dus ook al twee keerJa, ik dacht dat het voor fietsers was maar dat is dus niet zo. Het gaat alleen om de wegen zelf.
Nee, in mijn vorige post beweer ik dat de limiet op fietspaden 30km/h is binnen de bebouwde kom. Alleen in mijn eerste post heb ik anders beweerd, maar na uitzoeken blijkt dus dat ik dat bij het verkeerde eind had. Lees anders mijn posts nog eens door, en voor het geval het nog niet duidelijk is: Je hebt gelijk! Echt waar, je hebt gelijk! Ik geef het toe, ik had het fout, jij had het goed!quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 18:56 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Ja wegen hebben snelheidslimieten ja, maar die gelden dus niet voor fietsers. In je vorige post beweer je namelijk nog dat fietsers binnen de bebouwde 30 km/h mogen (binnen de bebouwde kom is de snelheid overigens 50 km/h, tenzij anders aangegeven).
Een topic op een ander forum door juristen klikquote:Op zaterdag 14 augustus 2010 18:54 schreef DeX090 het volgende:
[..]
Dat zeg ik dus ook al twee keerJa, ik dacht dat het voor fietsers was maar dat is dus niet zo. Het gaat alleen om de wegen zelf.
Je neemt een hoop dingen aan, alleen klopt er verder helemaal niks van.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 18:55 schreef Zelva het volgende:
[..]
Toch wil ik graag weten in welke regio je woont, wellicht dat ik die kan vermijden.
[..]
Blijkbaar niet hè, want dat snelle fietsers achter je kunnen zitten, komt nooit in je op.
[..]
Waarom verwacht je dat niet? Iedereen weet dat er mensen zijn die veel harder rijden dan de toegestane snelheid en dus kan, nee mag je er helemaal niet vanuit gaan dat élke auto zich netjes aan de maximumsnelheid houdt. Waar heb jij je rijbewijs gehaald? In Tadjzikistan of zo?
En sowieso ook weer, je hindert andere mensen door links te plakken, want als je aan de kant kunt gaan is het nergens voor nodig om dat ook niet daadwerkelijk al eerder te doen.
[..]
Ook hier weer, je bent asociaal door niet meteen al aan de kant te rijden en daar ook te blijven rijden, zoals de wet voorschrijft.
Het moet helemaal niet nodig zijn dat er gebeld wordt en zodra dat wel gebeurt, ben je de verkeersregels aan het overtreden. Punt. Het is gewoon niet anders. En dan vind ik het helemaal nog niet zo erg als mensen gezellig met zijn tweeën naast elkaar van de natuur aan het genieten zijn en het fietspad in beslag nemen (wat dus niet mag), als ze maar blijven opletten en niet doen alsof de wereld vergaat als iemand ze wil inhalen, zoals jij kennelijk denkt dat normaal is. En als ze maar blijven opletten, zodat ze niet pas na twintig keer bellen, vanaf al geruime afstand, eens gaan omkijken waar dat geluid vandaan komt, om dan stug door te rijden tot je daadwerkelijk op hun achterwiel zit.
[..]
Zinloze vergelijking, lees nog een keer wat ik gezegd heb over waar de fietsbel voor bedoeld is. Hetzelfde geldt voor de autotoeter.
Die schreeuw zul je met de beste bedoelingen doen - maar het komt asociaal over.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 17:49 schreef Westerling het volgende:
[..]
Fietsbel gebruiken op de racefiets is het stomste dat je kunt doen. Fietsbel schijnt voor fietspadgebruikers "er komt iets aan, binnen nu en 5 minuten moet ik naar rechts gaan", te betekenen.
Een schreeuw werkt meteen.
Waarom moeten recreatieve fietsers 2 breed over het fietspad slingeren zonder op te letten? Het moet van beide kanten komen.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 19:15 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Die schreeuw zul je met de beste bedoelingen doen - maar het komt asociaal over.
Maar waarom moeten wielrenners per se op fietspaden hard racen? Er zijn toch ook genoeg verharde landweggetjes waar je heerlijk ongestoord je gang kan gaan, zo snel je wilt?
precies.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 17:45 schreef DaDude1987 het volgende:
Allebei een beetje meer begrip voor elkaar opbrengen. Ik fiets zelf ook graag, maar rem ook wel eventjes als mensen mij niet gezien hebben.
Als het van beide kanten komt moet je ook nog rekening houden met tegenliggersquote:Op zaterdag 14 augustus 2010 19:17 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Waarom moeten recreatieve fietsers 2 breed over het fietspad slingeren zonder op te letten? Het moet van beide kanten komen.
Omdat mijn tuin niet aansluit op zo'n landweggetjequote:Op zaterdag 14 augustus 2010 19:15 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Die schreeuw zul je met de beste bedoelingen doen - maar het komt asociaal over.
Maar waarom moeten wielrenners per se op fietspaden hard racen? Er zijn toch ook genoeg verharde landweggetjes waar je heerlijk ongestoord je gang kan gaan, zo snel je wilt?
quote:..roep ik ook wel even bedankt als ik passeer.
Helemaal mee eens. Dit opgeblazen probleem kan simpel opgelost worden.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 20:34 schreef marcodej het volgende:
Als de recreatieve fietser zich net zo actief met het verkeer/de omgeving bezighouden als de wielrenner, dan zouden er een stuk minder problemen zijn. Helaas denkt men dat men zich argeloos in het verkeer kan begeven.
Het moet van beide kanten komen: de wielrenner moet afremmen en zichzelf niet in elk gaatje frotten (wat al erg vaak gebeurd, maar dat ziet men dan niet), de recreatieve fietser moet zich wat actiever in het verkeer gaan begeven en zich niet zo breed maken.
Haha, goed verhaal!quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 18:28 schreef Zelva het volgende:
[..]
Het bovenstaande geeft al aan wat het werkelijke probleem is en dat is de meeste fietsers, zoals meneer SiGNe, daadwerkelijk geen flauw idee hebben dat ze zich in het verkeer begeven en dat daarbij hoort dat je a) altijd op alles beducht bent, dus ook op geluiden, b) elke seconde de verkeerssituatie in ogenschouw houdt en c) elke seconde rekening houdt met mogelijk ander verkeer. En het ergste is nog dat, als ze dan eens wat anders moeten doen dan als een zombie de paden afrijden, ze ook geen flauw idee hebben wát ze moeten doen. Al slingerend over de weg omkijken waar dat belgeluid nou vandaan zou kunnen komen, ja, wat zou dat nou kunnen zijn. :|
Wat een ongelofelijke zeik.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 19:13 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Maar als ik dan zelf een langzamere fietser wil inhalen (en ik heb achter me gekeken of ik kan inhalen!) en er zit opeens een wielrenner vlak achter me, dan moet die maar even achten tot ik mijn inhaalmanouvre afgerond heb.
In de auto precies hetzelfde, iemand die harder rijdt dan de gemiddelde weggebruiker moet zich maar aanpassen, niet degenen die gewoon normaal rijden.
[..]
Ga eens koersen, dan merk je gauw zat wat zwaarder is... Doet niet echt voor elkaar onder....quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 18:52 schreef Antaris het volgende:
[..]
Ik doe ook aan fietsen maar niet met 200 man. Ga lekker in het bos fietsen. Daar heeft "vrijwel" niemand last van je. Trouwens fietsen in het bos is lichamelijk veel zwaarder dan wielrennen. Oh ja dat kunnen ze niet want dan moeten ze reageren en opstakels vermijden. Ik heb niks tegen fietsers maar aan mensen die schijt hebben aan iedereen.
Jij fietst vast ook niet harder dan 25km/u. Ik rij altijd netjes en harder maar zodra ik zie dat ik mensen moet gaan passeren of iets dan rij ik wat langzamer, ik bel en ik ga erlangs. Jij bent vast zo'n gefrusteerde bestuurder die giftig wordt als je even moet afremmen voor het een of ander.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 17:39 schreef Carolyne1575 het volgende:
Het probleem met de recreatieve wielrenner is dat ze zichzelf zo fukking serieus nemen. Denkend dat ze Cancellara zelf zijn "denderen" ze met een matige 25 km/u over het fietspad en o wee als ze even in re remmen moeten ... dan hebben ze het idee dat ze helemaal uit hun ritme zijn en dat de wereldtijd die ze aan het rijden waren definitief verleden tijd is.
Even de ramen sproeien wanneer een dergelijke dwaas achter de auto zit en wanneer u genaderd wordt terwijl u rustig fietst ... even iets breder gaan rijden ... soms vallen ze ook echt op de grond ...
Weet je wat het is. Ik weet niet hoe andere renners het doen maar de mensen waar ik mee fiets bellen al een lange tijd van te voren. Maar als jij doof bent, of wind of een mp3 speler op heb dan hoor je dat niet. Racefietsen maken ook weinig geluid dus die hoor je dan al niet. Als wij al 5x gebeld hebben en je geeft geen sjoege dan kan je een hand op je schouder verwachten om aan te geven dat er mensen langs moeten.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 17:43 schreef SiGNe het volgende:
Als je kijkt naar het gemiddelde verkeer op de fietspaden dan zijn dat over het algemeen de "trage" fietsers.
Als je dat zou vergelijken met een snelweg dan zullen de meesten dus 100-120km./u rijden, vervolgens heb je dan de racers die bijna anderhalf tot twee keer zo hard rijden.
Dus ik zou zeggen dat het niet de trage fietsers zijn die het probleem vormen maar juist de racers.
Daarbij verwacht je ook als fietser dat als je ingehaald wordt dat dat een gewone fietser is, niet een wielrenner die met dubbele snelheid langs je heen raast.
De manier van inhalen vind ik bij de meeste wielrenners ook behoorlijk asociaal: op het laatste moment bellen en hard "aan de kant" roepen en vooral geen vaart minderen of er even achter blijven zitten als passeren niet mogelijk is.
Ook racefietsers zijn gewone verkeersdeelnemers en die zouden zich beter aan de regels moeten houden.
Onzin.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 17:49 schreef Westerling het volgende:
[..]
Fietsbel gebruiken op de racefiets is het stomste dat je kunt doen. Fietsbel schijnt voor fietspadgebruikers "er komt iets aan, binnen nu en 5 minuten moet ik naar rechts gaan", te betekenen.
Een schreeuw werkt meteen.
Rij jij met mij maar eens een wedstrijd mee danquote:Op zaterdag 14 augustus 2010 18:52 schreef Antaris het volgende:
[..]
Ik doe ook aan fietsen maar niet met 200 man. Ga lekker in het bos fietsen. Daar heeft "vrijwel" niemand last van je. Trouwens fietsen in het bos is lichamelijk veel zwaarder dan wielrennen. Oh ja dat kunnen ze niet want dan moeten ze reageren en opstakels vermijden. Ik heb niks tegen fietsers maar aan mensen die schijt hebben aan iedereen.
quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 17:58 schreef SiGNe het volgende:
[..]
als een wielrenner achter met fietst en "aan de kant" roept ga ik juist extra breed rijden
Dan kan je met 30 km/h over die verhoging heen stuiteren?quote:Op maandag 16 augustus 2010 11:29 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Maar serieus...een doorgetrokken streep op dit soort fietspaden, liefst licht verhoogd lijkt me wel wat. Dan krijgen mensen tenminste visuele hints dat je niet het hele fietspad in beslag mag nemen. Waar ruimte is voor tegemoetkomend verkeer, is ook ruimte voor een normale inhaalmanoevre.
Vervang "fiets" door "auto" en het is een heel stuk makkelijker geworden:quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 17:28 schreef Marurk het volgende:
Vanochtend (14 augustus) stond er in de Telegraaf één grote pagina vol (pagina TA1) over de toenemende "oorlog op 't fietspad". Racefietsers/Hardrijders zouden de recreatieve fietsers (mensen die rustig een tochtje maken, vaak ouderen) angst aanjagen. De wielrenner en de tourfietser vormen zgn. een gevaar op de weg.
Vorig jaar is er door EenVandaag ook een reportage over "Oorlog op het fietspad" geweest. Klik hier om het filmpje te bekijken (moeite waard!).
Daarom wordt er steeds meer gepleit om de fietsregels aan te gaan passen. Mogelijke oplossingen:
1. De racefietser verplicht naar de gewone weg (waar de auto's rijden) laten uitwijken.
2. Fietspaden verbreden en/of speciale fietspaden voor racefietsers aanleggen (zogenaamde fietssnelwegen).
Graag zou ik willen vragen hoe jullie tegen bovengenoemde tweestrijd aankijken. Is de wielrenner nou echt zo asociaal? Zelf een actief racefietser zijnde, moet ik zeggen dat ik me vaak erger aan de "trage tweewieler". Ze fietsen vaak met tweeën naast elkaar, kunnen doorgaans erg lastig rechts houden, en wijken vaak naar links uit. Laatst kwam ik twee van deze breed naast elkaar fietsende recreanten tegemoet. De meneer maakte gebruik van mijn helft van het fietspad. Meneer was echter te druk in gesprek met mevrouw waardoor hij mij pas op het laatste moment zag (terwijl ik juist van voren aankwam!). Toch maar op tijd geroepen, en meneer schrikt. "Wat een K*Twielrenner" zal hij wel gedacht hebben. En dat terwijl ik me netjes aan de regels houd en niets fout doet. Mijns inziens is het niet altijd de wielrenner die iets fout doet, de trage tweewieler is net zo vaak fout bezig doordat ze niet goed opletten of weten waar ze mee bezig zijn. Aanpassen van de fietsregels is dus nergens voor nodig, en het laten uitwijken van wielrenners naar de grote weg brengt nog veel meer gevaren met zich mee.
Dat is mijn mening, en nu wil ik graag weten hoe jullie hier tegenover staan.
Nee, je moet dit vergelijken met de autobaan, daar houden mensen er ook rekening mee dat er wel eens iemand aan komen die 2x zo hard gaat als jijzelf. Op fietspaden gelden namelijk geen snelheidslimieten als op de snelweg.quote:Op maandag 16 augustus 2010 11:35 schreef Casos het volgende:
[..]
Vervang "fiets" door "auto" en het is een heel stuk makkelijker geworden:
Raceauto's zouden de recreatieve auto's (mensen die rustig een tochtje maken, vaak ouderen) angst aanjagen. De coureur en de tourrijder vormen zgn. een gevaar op de weg.
Kortom, wil je racefietsen, ga je naar een daarvoor geschikt terrein en gezien dit bericht, is de openbare weg dat zeer zeker niet.
Laatst ook twee van die oude dozen met een 2 x 2 m landkaart midden op 't fietspad.quote:Op maandag 16 augustus 2010 11:32 schreef Atreidez het volgende:
Toch ook wel grappig soms hoor, die mensen die in de duinen onderaan een helling midden op het fietspad met 2 naast elkaar een sneetje ontbijtkoek staan te smeren.. En het dan raar vinden dat mensen er wat van zeggenzelf gezien, t weekend
Waarom mag je niet met 30 km/h of harder iemand inhalen als daar de ruimte voor is? Omdat ze dan schrikken?quote:Op maandag 16 augustus 2010 11:33 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Dan kan je met 30 km/h over die verhoging heen stuiteren?
Op de autobaan mag je nog steeds niet racen, dat doen die racefietsers wel. Ze hebben schijt aan alle regels en wee diegene die er wat van zegt. Hoog tijd dat er wel maximumsnelheden komen voor fietsers. Ze maken het er zelf naar.quote:Op maandag 16 augustus 2010 11:37 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Nee, je moet dit vergelijken met de autobaan, daar houden mensen er ook rekening mee dat er wel eens iemand aan komen die 2x zo hard gaat als jijzelf. Op fietspaden gelden namelijk geen snelheidslimieten als op de snelweg.
Volgens mij snap je mijn punt niet, hij wil een verhoging maken, zodat je normaal in kunt halen, wel eens met 30 km/h over een verhoging gestuurd? Dat gaat over het algemeen niet zachtzinnig.quote:Op maandag 16 augustus 2010 11:39 schreef Marurk het volgende:
[..]
Laatst ook twee van die oude dozen met een 2 x 2 m landkaart midden op 't fietspad.Kwamen er een aantal wielrenners aanrijden met 30+ km/h die riepen "Pas op!", waren ze achteraf aan het klagen dat wielrenners asociaal zijn en dat ze geen bel hebben.
Opbokken, graftakken!
[..]
Waarom mag je niet met 30 km/h of harder iemand inhalen als daar de ruimte voor is? Omdat ze dan schrikken?
WTF waarom zouden wij wielrenners naar een circuit moeten?quote:Op maandag 16 augustus 2010 11:35 schreef Casos het volgende:
[..]
Vervang "fiets" door "auto" en het is een heel stuk makkelijker geworden:
Raceauto's zouden de recreatieve auto's (mensen die rustig een tochtje maken, vaak ouderen) angst aanjagen. De coureur en de tourrijder vormen zgn. een gevaar op de weg.
Kortom, wil je racefietsen, ga je naar een daarvoor geschikt terrein en gezien dit bericht, is de openbare weg dat zeer zeker niet.
Nee niet echt, met hard rijden val je in principe niemand lastig, met z'n 2en naast elkaar fietsen in principe ook niet, tenzij je het fietspad vervolgens volledig blokkeert, wat dus niet mag.quote:Op maandag 16 augustus 2010 11:40 schreef Flappekz het volgende:
Als ik met zn tweeen naast elkaar mag fietsen op een fietspad, dan doe ik dat.
Net zoals wielrenners zeggen: Als ik zo hard mag fietsen als ik wil op het fietspad, dan doe ik dat.
Dus iedereen is asociaal.
Omdat je dan lekker je gang kan gaan en geen last hebt van overige weggebruikers. Net zoals dat bijv. geldt voor mensen in de auto.quote:Op maandag 16 augustus 2010 11:41 schreef Marurk het volgende:
[..]
WTF waarom zouden wij wielrenners naar een circuit moeten?
En waar sturen we de recreant dan heen? Naar speciale afgesloten gebieden waar ze geen problemen kunnen veroorzaken?quote:Op maandag 16 augustus 2010 11:42 schreef Casos het volgende:
[..]
Omdat je dan lekker je gang kan gaan en geen last hebt van overige weggebruikers. Net zoals dat bijv. geldt voor mensen in de auto.
En of je er mensen mee lastig valtquote:Op maandag 16 augustus 2010 11:42 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Nee niet echt, met hard rijden val je in principe niemand lastig, met z'n 2en naast elkaar fietsen in principe ook niet, tenzij je het fietspad vervolgens volledig blokkeert, wat dus niet mag.
Uh, recreatiegebieden misschien? Die zijn daar uitermate geschikt voor.quote:Op maandag 16 augustus 2010 11:43 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
En waar sturen we de recreant dan heen? Naar speciale afgesloten gebieden waar ze geen problemen kunnen veroorzaken?
Wat heb jij er last van als ik hard fiets? Als ik jouw gewoon inhaal waar dat kan is er niets aan de hand.quote:Op maandag 16 augustus 2010 11:44 schreef Flappekz het volgende:
[..]
En of je er mensen mee lastig valt
Als je deelneemt aan het verkeer, dien je rekening te houden met je medeweggebruikers. Zowel de "langzame slakken" als de wielrenner.
Ik had het niet over een stel vangrails, gewoon een bescheiden verhoging zodat het wel duidelijk aangeeft dat het fietspad voor verkeer van twee richtingen is, maar laag genoeg om, ALS HET VERKEER HET TOELAAT even overheen te wippen om mensen in te halen.quote:Op maandag 16 augustus 2010 11:40 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Volgens mij snap je mijn punt niet, hij wil een verhoging maken, zodat je normaal in kunt halen, wel eens met 30 km/h over een verhoging gestuurd? Dat gaat over het algemeen niet zachtzinnig.
Duidelijk, dus van de rest van de fietspaden mogen ze dan verdwijnen?quote:Op maandag 16 augustus 2010 11:44 schreef Casos het volgende:
[..]
Uh, recreatiegebieden misschien? Die zijn daar uitermate geschikt voor.
Nee, daar moeten ze zich dan weer als normale fietsers gedragenquote:Op maandag 16 augustus 2010 11:45 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Duidelijk, dus van de rest van de fietspaden mogen ze dan verdwijnen?
Ja, ja, het was maar een grapje, zie de PI. Kan ik het helpen dat de vorige poster er ineens op ingaat.quote:Op maandag 16 augustus 2010 11:45 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
Ik had het niet over een stel vangrails, gewoon een bescheiden verhoging zodat het wel duidelijk aangeeft dat het fietspad voor verkeer van twee richtingen is, maar laag genoeg om, ALS HET VERKEER HET TOELAAT even overheen te wippen om mensen in te halen.
Laat dat nou net een probleem zijn....quote:Op maandag 16 augustus 2010 11:46 schreef Casos het volgende:
[..]
Nee, daar moeten ze zich dan weer als normale fietsers gedragen
Grotendeels van de racefietsers ....quote:Op maandag 16 augustus 2010 11:46 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Laat dat nou net een probleem zijn....
Waar dat kan is dat inderdaad geen probleem. Maar aan komen scheuren en schreeuwen dat je er langs wilt, is voor mij hetzelfde als op de snelweg aan komen scheuren en seinen dat je er langs wilt.quote:Op maandag 16 augustus 2010 11:44 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Wat heb jij er last van als ik hard fiets? Als ik jouw gewoon inhaal waar dat kan is er niets aan de hand.
Mensen die zomaar stil gaan staan, zonder omkijken afslaan, 3 breed over een fietspad fietsen noem ik niet alleen een probleem voor de hardfietser, maar voor iedereen die deelneemt aan het verkeer.quote:Op maandag 16 augustus 2010 11:47 schreef Casos het volgende:
[..]
Grotendeels van de racefietsers ....
Dan kun je ook gewoon even aan de kant gaan, ik zie het probleem niet zo. Zolang ze je maar niet omver fietsen.quote:Op maandag 16 augustus 2010 11:47 schreef Flappekz het volgende:
[..]
Waar dat kan is dat inderdaad geen probleem. Maar aan komen scheuren en schreeuwen dat je er langs wilt, is voor mij hetzelfde als op de snelweg aan komen scheuren en seinen dat je er langs wilt.
Asociaal dus. En dan kun je inderdaad net zo asociale reacties terugverwachten, zoals mensen die ff wachten met opzij gaan
Maar door de hogere snelheid van de racefietsers, wordt dat probleem een stuk groter. Daarom, wil je op je max fietsen, zoek je daar een geschikte plek voor uit en het moge duidelijk zijn dat de openbare weg dat niet is.quote:Op maandag 16 augustus 2010 11:48 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Mensen die zomaar stil gaan staan, zonder omkijken afslaan, 3 breed over een fietspad fietsen noem ik niet alleen een probleem voor de hardfietser, maar voor iedereen die deelneemt aan het verkeer.
Als jij met 80 km/u links rijdt op de snelweg rijdt kun je gaan verwachten dat mensen gaan seinen. Dat is vergelijkbaar met slome fietser die 12 km/u rijden en ook nog eens het hele fietspad in beslag nemen.quote:Op maandag 16 augustus 2010 11:47 schreef Flappekz het volgende:
[..]
Waar dat kan is dat inderdaad geen probleem. Maar aan komen scheuren en schreeuwen dat je er langs wilt, is voor mij hetzelfde als op de snelweg aan komen scheuren en seinen dat je er langs wilt.
Asociaal dus. En dan kun je inderdaad net zo asociale reacties terugverwachten, zoals mensen die ff wachten met opzij gaan
Even voor de duidelijkheid lieverd, normaal gedragen is dus :quote:Op maandag 16 augustus 2010 11:46 schreef Casos het volgende:
[..]
Nee, daar moeten ze zich dan weer als normale fietsers gedragen
En ik vind dat de traagrijders het overgrote deel van het probleem veroorzaken.quote:Op maandag 16 augustus 2010 11:47 schreef Casos het volgende:
[..]
Grotendeels van de racefietsers ....
Inderdaad, er zijn maar weinig fietsers, zeker recreatieve fietsers, die snappen hoe het hoort. Die zijn verbaasd als er iemand langs wilt (ongeacht het snelheidsverschil).quote:Op maandag 16 augustus 2010 11:52 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
Even voor de duidelijkheid lieverd, normaal gedragen is dus :
• 1 rijdt uiterst rechts, de ander uiterst links zodat het hele pad geblokkeerd is
• als er achter je gebeld wordt ga je eerst nog een stuk naar links, omkijken, en dan pas heel langzaam naar rechts
• met een telefoon aan je oor of druk SMS' end van links naar rechts over het fietspad gaan
• zie vorige, maar dan met muziek in de oren zodat je geen bel meer hoort
Ik bedoel, als ik dat soort mensen, na 10 keer belllen eens toeschreeuw ben ik een associale hond, als ik het goed begrijp?
Als je in een toeristengebied woont heb je daar wel wat vaker last van.quote:Op maandag 16 augustus 2010 11:52 schreef horstjan het volgende:
Ach, het hele probleem speelt maar 2 maandjes per jaar en dan vooral op zondagmiddag!
Alle andere maanden zie je geen kip op het fietspad. Dus gewoon even aanpassen.
Ach, alsof racefietsers het alleen in die situaties doen... nee, ik heb 25 jaar langs een weg gewoond waar de racefietsers in grote getalen voorbij kwamen racen (lees, 30 km zone langs een rivier). Je geeft hierboven nl. keurig aan waarom de openbare weg niet geschikt is voor racefietsen.quote:Op maandag 16 augustus 2010 11:52 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
Even voor de duidelijkheid lieverd, normaal gedragen is dus :
• 1 rijdt uiterst rechts, de ander uiterst links zodat het hele pad geblokkeerd is
• als er achter je gebeld wordt ga je eerst nog een stuk naar links, omkijken, en dan pas heel langzaam naar rechts
• met een telefoon aan je oor of druk SMS' end van links naar rechts over het fietspad gaan
• zie vorige, maar dan met muziek in de oren zodat je geen bel meer hoort
Ik bedoel, als ik dat soort mensen, na 10 keer belllen eens toeschreeuw ben ik een associale hond, als ik het goed begrijp?
Naast racefietsers heb je ook nog de mensen die gewoon hard fietsen, die hebben er net zoveel last van.quote:Op maandag 16 augustus 2010 11:55 schreef Casos het volgende:
[..]
Ach, alsof racefietsers het alleen in die situaties doen... nee, ik heb 25 jaar langs een weg gewoond waar de racefietsers in grote getalen voorbij kwamen racen (lees, 30 km zone langs een rivier). Je geeft hierboven nl. keurig aan waarom de openbare weg niet geschikt is voor racefietsen.
Als jij het verkeer ophoudt door de hele weg in beslag te nemen, dan is het logisch dat degene die achterop komt rijden en die er langs wil, gaat seinen dat je moet schuiven. Je lokt het dus zelf uit.quote:Op maandag 16 augustus 2010 11:47 schreef Flappekz het volgende:
[..]
kom op zegquote:Op maandag 16 augustus 2010 11:56 schreef Marurk het volgende:
[..]
Als jij het verkeer ophoudt door de hele weg in beslag te nemen, dan is het logisch dat degene die achterop komt rijden en die er langs wil, gaat seinen dat je moet schuiven. Je lokt het dus zelf uit.
Vergelijk dit met de autobaan, en ja, daar wordt wel met lichten geseind.quote:Op maandag 16 augustus 2010 11:58 schreef DarkElf het volgende:
[..]
kom op zegals je op de snelweg rijdt op de linkerbaan om even iemand in te halen en iemand achterop komt met 150 en gaat toeteren en seinen dat hij er langs wilt vindt je dat dan nog steeds zo normaal?
Ik snap je punt niet.quote:Op maandag 16 augustus 2010 11:55 schreef Casos het volgende:
[..]
Ach, alsof racefietsers het alleen in die situaties doen... nee, ik heb 25 jaar langs een weg gewoond waar de racefietsers in grote getalen voorbij kwamen racen (lees, 30 km zone langs een rivier). Je geeft hierboven nl. keurig aan waarom de openbare weg niet geschikt is voor racefietsen.
quote:Op maandag 16 augustus 2010 11:59 schreef Igen het volgende:
Gôh, dat hier een speciaal topic voor is!
Ten eerste: de fietsbel is geen auto-toeter. Op de basisschool leer je al dat een fietsbel gerust gebruikt mag worden als je iemand inhaalt. Zelfs als er genoeg ruimte is, simpelweg om de andere fietsers attent te maken op de manoevre die je gaat maken.
Ten tweede: het fietspad is geen race-circuit. Andere fietsers zijn belangrijker dan het gemiddelde van een wielrenner.
Dus het is heel simpel: Als je als wielrenner er niet langs kan, dan rem je af, gebruik je de bel, en ga je er pas langs als het kan. Simpel als dat.
Dat ding wat in Duitsland ligt, waar er net als op een fietspad geen snelheidsbeperking is (op veel stukken). De vergelijking die hier heel de tijd wordt gemaakt met de snelweg gaat volledig scheef namelijk, dan komt de autobaan nog dichter in de buurt.quote:Op maandag 16 augustus 2010 12:00 schreef Casos het volgende:
Er is een groot verschil tussen hard fietsen en racefietsen.
En wat bedoel je nou steeds met autobaan??
Ik ga niet inhalen als ik zie dat er een auto met 150 km/h van achteren nadert.quote:Op maandag 16 augustus 2010 11:58 schreef DarkElf het volgende:
[..]
kom op zegals je op de snelweg rijdt op de linkerbaan om even iemand in te halen en iemand achterop komt met 150 en gaat toeteren en seinen dat hij er langs wilt vindt je dat dan nog steeds zo normaal?
Ga jij een fietspad nu vergelijken met de Duitse Autobahnquote:Op maandag 16 augustus 2010 12:01 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Dat ding wat in Duitsland ligt, waar er net als op een fietspad geen snelheidsbeperking is (op veel stukken). De vergelijking die hier heel de tijd wordt gemaakt met de snelweg gaat volledig scheef namelijk, dan komt de autobaan nog dichter in de buurt.
quote:Op maandag 16 augustus 2010 12:02 schreef Casos het volgende:
[..]
Ga jij een fietspad nu vergelijken met de Duitse Autobahn? Ga dan lekker op de autobahn racefietsen......
right, jij doet nooit iets wat een ander eventueel zou hinderen, tis duidelijkquote:Op maandag 16 augustus 2010 12:02 schreef Marurk het volgende:
[..]
Ik ga niet inhalen als ik zie dat er een auto met 150 km/h van achteren nadert.Want dan hinder ik die auto, en dat mag niet volgens de wet (en dat hij dan 30 km/h te hard rijdt, heeft daar niks mee te maken).
Dat doe ik ook niet, ik vergelijk het met de openbare weg en daar wordt nu eenmaal niet geraced, daar hebben we andere plekken voor.quote:Op maandag 16 augustus 2010 12:03 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Blijf jij het dan maar net als de rest vergelijken met een snelweg...
Als je iemand aan het inhalen bent val je in principe buiten de discussie hier natuurlijk.. Als je op een 2 baanssnelweg naast een andere auto rijdt met dezelfde snelheid en zonder de intentie er voorbij te gaan, ja dan gaan ze toeteren en seinen.. Logisch lijkt mequote:Op maandag 16 augustus 2010 11:58 schreef DarkElf het volgende:
[..]
In het verkeer zeer zeker niet nee.quote:Op maandag 16 augustus 2010 12:03 schreef DarkElf het volgende:
[..]
right, jij doet nooit iets wat een ander eventueel zou hinderen, tis duidelijk
Ik had de discussie over de snelweg/autobaan dan ook niet met jou, maar met mensen die de vergelijking maken met de snelweg.quote:Op maandag 16 augustus 2010 12:04 schreef Casos het volgende:
[..]
Dat doe ik ook niet, ik vergelijk het met de openbare weg en daar wordt nu eenmaal niet geraced, daar hebben we andere plekken voor.
Maakt niet uit, mijn opmerking blijft staan. Racen doe je niet op de openbare weg.quote:Op maandag 16 augustus 2010 12:05 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Ik had de discussie over de snelweg/autobaan dan ook niet met jou, maar met mensen die de vergelijking maken met de snelweg.
Maar ook op de Autobahn is racen (wat wielrenners doen) strikt verboden.quote:Op maandag 16 augustus 2010 12:01 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Dat ding wat in Duitsland ligt, waar er net als op een fietspad geen snelheidsbeperking is (op veel stukken). De vergelijking die hier heel de tijd wordt gemaakt met de snelweg gaat volledig scheef namelijk, dan komt de autobaan nog dichter in de buurt.
er werd eerder hier een voorbeeld gegeven van iemand die een langzame fietser ging inhalen en een wielrenner achterop kreegquote:Op maandag 16 augustus 2010 12:04 schreef Atreidez het volgende:
[..]
Als je iemand aan het inhalen bent val je in principe buiten de discussie hier natuurlijk.. Als je op een 2 baanssnelweg naast een andere auto rijdt met dezelfde snelheid en zonder de intentie er voorbij te gaan, ja dan gaan ze toeteren en seinen.. Logisch lijkt me
Ja waar al die langzame oudjes naartoe gaan. Dat is niet zo slim he.quote:Op maandag 16 augustus 2010 11:44 schreef Casos het volgende:
[..]
Uh, recreatiegebieden misschien? Die zijn daar uitermate geschikt voor.
Zeg dat tegen al die automobilisten die keihard over de snelweg zigzaggend heen en weer rossen.quote:Op maandag 16 augustus 2010 12:07 schreef Igen het volgende:
[..]
Maar ook op de Autobahn is racen (wat wielrenners doen) strikt verboden.
Als iedereen gewoon netjes zoveel mogelijk rechts fietst hoeft men ook niet te remmen. Laat het fietspad inhalen niet toe dan spreekt voor zich dat de inhaler even zal moeten wachten. Maar ik denk niet dat er veel fietsers zijn die denken "nou ik rem niet, ik klap er gewoon bovenop en zie wel wat er gebeurd".quote:
ik dnek dat er meer fietsers racen dan automobilisten, denk je ook niet?quote:Op maandag 16 augustus 2010 12:11 schreef CyclingGirl het volgende:
[..]
Zeg dat tegen al die automobilisten die keihard over de snelweg zigzaggend heen en weer rossen.
quote:Op maandag 16 augustus 2010 12:08 schreef Amabo het volgende:
Ik heb die reportage gekeken. Wat een belachelijk verhaal. "...omdat argeloze andere fietsers zich een rotje schrikken van de het driftige geklingel vlak achter hen en van intimiderend macho gedrag op de weg". De manier waarop de reportage de kant kiest van de "zwakkere", niet normaal. Ze vergeten wel dat het vaak die argeloze fietsers zijn die voor problemen zorgen. Vaak met 2 of meer naast elkaar fietsen. Voor de argeloze fietser gaan nogal veel dingen te hard en te snel, zal de leeftijd wel zijn. Donder toch op.
En wat zielig voor Benedicte. Belachelijk dat zij wilt dat racefietsers op de normale weg gaan fietsen. "Dat vinden zij waarschijnlijk eng, maar ik vind hen eng". Dus zolang de belangen van de argeloze fietser maar behartigd worden, die van de rest maakt niet zoveel uit. Zeikwijf!
DONDERSTRAAL een eind op!
Grappig hoe een reportage roet in het eten kan gooien. Ik wilde een goed beargumenteerd verhaal typen maar ik raakte gefrustreerd door het filmpje.
Nja boodschap blijft hetzelfde; sisi-lights(lees:argeloze fietsers), thuisblijven of niet piepen!
quote:Op maandag 16 augustus 2010 12:13 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Ik voel wel wat voor een maximum snelheid voor fietsers, 25 ofzo. Harder is niet nodig en bovendien gevaarlijk.
25 is echt niet hard, als je dat hard vind hoor je echt niet op het fietspad thuis.quote:Op maandag 16 augustus 2010 12:13 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
ik dnek dat er meer fietsers racen dan automobilisten, denk je ook niet?
Ik voel wel wat voor een maximum snelheid voor fietsers, 25 ofzo. Harder is niet nodig en bovendien gevaarlijk.
Zoals een paar posts hierboven al wordt gezegd, hardrijders hebben dezelfde problemen met recreanten. Ik heb ook al zo vaak bijna een frontale botsing gehad met mensen die 2/3 breed fietsend mij tegemoet komen en me gewoon niet zien tot op het laatste moment.quote:Op maandag 16 augustus 2010 12:19 schreef Casos het volgende:
En die pelotons zijn dan ook het probleem. Een wielrenner alleen zal ook nooit zo'n grote bek opzetten als die gasten in zo'n peloton doen.
Dat dus. En dan zijn wij asociaal omdat we "te hard rijden" of "geen bel hebben" en dus moet er maar een maximumsnelheid voor fietsers worden ingevoerd?quote:Op maandag 16 augustus 2010 12:20 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Zoals een paar posts hierboven al wordt gezegd, hardrijders hebben dezelfde problemen met recreanten. Ik heb ook al zo vaak bijna een frontale botsing gehad met mensen die 2/3 breed fietsend mij tegemoet komen en me gewoon niet zien tot op het laatste moment.
Misschien wordt het wel eens tijd voor fietsrijbewijs.quote:Op maandag 16 augustus 2010 12:21 schreef Marurk het volgende:
[..]
Dat dus. En dan zijn wij asociaal omdat we "te hard rijden" of "geen bel hebben" en dus moet er maar een maximumsnelheid voor fietsers worden ingevoerd?
Daar ben ik helemaal voor in!quote:Op maandag 16 augustus 2010 12:22 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Misschien wordt het wel eens tijd voor fietsrijbewijs.
Inderdaad. Fietser hebben in nederland als bestuurder een bijzondere positie. In tegenstelling tot andere vervoermiddelen geldt voor het besturen van een fiets bijv. geen minimum leeftijd of rijbewijs, en zijn ook allerhande beschermende maatregelen zoals helmen niet verplicht. Dat is fijn, dat we zoveel vrijheid hebben. Daar moet dan wel tegenover staan dat fietsers ook bijzondere verantwoordelijkheden hebben. Bijvoorbeeld zodanig fietsen dat ook bejaarden en hele jonge kinderen veilig en ongehinderd van het fietspad gebruik kunnen maken.quote:Op maandag 16 augustus 2010 12:21 schreef Marurk het volgende:
[..]
Dat dus. En dan zijn wij asociaal omdat we "te hard rijden" of "geen bel hebben" en dus moet er maar een maximumsnelheid voor fietsers worden ingevoerd?
Alleen 25 is niet hard, klaar. Nogmaals, racen ben ik ook geen fan van, maar gewoon doortrappen moet kunnen. Zeker omdat je daar niet zomaar iemand mee lastig valt tenzij je rare capriolen uithaalt, maar dat kan ook als je 15 fietst.quote:Op maandag 16 augustus 2010 12:44 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Inderdaad. Fietser hebben in nederland als bestuurder een bijzondere positie. In tegenstelling tot andere vervoermiddelen geldt voor het besturen van een fiets bijv. geen minimum leeftijd of rijbewijs, en zijn ook allerhande beschermende maatregelen zoals helmen niet verplicht. Dat is fijn, dat we zoveel vrijheid hebben. Daar moet dan wel tegenover staan dat fietsers ook bijzondere verantwoordelijkheden hebben. Bijvoorbeeld zodanig fietsen dat ook bejaarden en hele jonge kinderen veilig en ongehinderd van het fietspad gebruik kunnen maken.
Kennelijk zijn er groepen die niet met die vrijheid om kunnen gaan en denken dat racen op een fietspad hun recht is. Dat is jammer, zo'n asociale gedachte hoort niet in ons vrije landje. Een uitsprak als "Iemand die 25 hard vind hoort niet op het fietspad" onderstreept dat nog eens precies: het fietspad is er voor iedereen en niet alleen voor mensen die 25 niet hard vinden.
Nogmaals: als je hard wilt fietsen: ga naar het spinningklasje in de sportschool. Kun je zo hard als je wilt en ben je niemand ten last.
Als je er gewoon langs hoort te kunnen heb je alle recht om iemand daarop attent te maken lijkt mij.quote:Op maandag 16 augustus 2010 11:47 schreef Flappekz het volgende:
[..]
Oh, dus omdat er zoveel vrijheid op het fietspad is (lees: je mag er doen en laten wat je wilt, zelfs met tweeën breed naast elkaar fietsen, de weg blokkeren voor anderen, rare zijwaartse bewegingen maken en dergelijke), moeten mensen die iets harder dan normaal fietsen dat verkeersgedrag accepteren? En zich stil houden als ze er langs willen?quote:Op maandag 16 augustus 2010 12:44 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Inderdaad. Fietser hebben in nederland als bestuurder een bijzondere positie. In tegenstelling tot andere vervoermiddelen geldt voor het besturen van een fiets bijv. geen minimum leeftijd of rijbewijs, en zijn ook allerhande beschermende maatregelen zoals helmen niet verplicht. Dat is fijn, dat we zoveel vrijheid hebben. Daar moet dan wel tegenover staan dat fietsers ook bijzondere verantwoordelijkheden hebben. Bijvoorbeeld zodanig fietsen dat ook bejaarden en hele jonge kinderen veilig en ongehinderd van het fietspad gebruik kunnen maken.
Kennelijk zijn er groepen die niet met die vrijheid om kunnen gaan en denken dat racen op een fietspad hun recht is. Dat is jammer, zo'n asociale gedachte hoort niet in ons vrije landje. Een uitsprak als "Iemand die 25 hard vind hoort niet op het fietspad" onderstreept dat nog eens precies: het fietspad is er voor iedereen en niet alleen voor mensen die 25 niet hard vinden.
Nogmaals: als je hard wilt fietsen: ga naar het spinningklasje in de sportschool. Kun je zo hard als je wilt en ben je niemand ten last.
Je hebt het hier dus vooral over wielrenners en niet per se over mensen die gewoon doortrappen/hard rijden.quote:Op maandag 16 augustus 2010 12:52 schreef SingleCoil het volgende:
Mijn oma vindt 25 best wel hard
Gewoon doortrappen moet kunnen, maar het princiepe blijft dat wie voor je rijdt voorrang heeft, en als ik iemand inhaal moet ik dus niet van achteren belaagd worden door zo'n stel van die blinde mongolen die niks anders meer zien dan het achterwiel van hun voorganger en die het gevoel hebben superieur te zijn aan andere weggebruikers. Je moet bijv. maar eens zo'n kluitje gekken tegenkomen terwijl jij net een zebra oversteekt, denk je dat ze afremmen? Nee, trappe trappe trappe, het heilig vuur brand hoog
Maar goed, wegmisbruikers en asocialen zul je altijd wel houden.
Dus snel passeren is asociaal?quote:Op maandag 16 augustus 2010 12:54 schreef Atreidez het volgende:
Hardrijden zelf is t probleem gewoon niet.. Passeren en snelheidsverschil gaat het om, dat heb je ook bij een moeder met kleuter (10km/u) en een normale fietser (20/25 km/u).
Jij hebt nog nooit meegemaakt dat ze eerst hun hoofd linksom draaien, daardoor naar links zwabberen en vervolgens tot de conclusie komen dat er een wielrenner met gelijke snelheid achter ze rijdt (tegen die tijd sta je ongeveer al stil)? Dan fiets je waarschijnlijk in een andere wereld dan ik.quote:
Dat is ook levensgevaarlijk en dan zou je ook gewoon in moeten houden als tegenligger/inhalende.quote:Op maandag 16 augustus 2010 12:55 schreef Swetsenegger het volgende:
Ik fiets veel in een recreatieve omgeving met mijn kinderen. En ja die fietsen a. niet snel en b. niet netjes aan de rechterkant. En als er dan zo'n peloton vadsige veertigers in zo'n te strakke broek voorbij komt denderen houd ik mijn hart vast op die smalle fietspaadjes.
Met z'n tweeën naast elkaar is gewoon toegestaan hoor. Ik zie dat men zich in dit topic daar groen en geel aan ergert, maar dat is dus volstrekt onterecht.quote:Op maandag 16 augustus 2010 12:53 schreef Marurk het volgende:
[..]
Oh, dus omdat er zoveel vrijheid op het fietspad is (lees: je mag er doen en laten wat je wilt, zelfs met tweeën breed naast elkaar fietsen, de weg blokkeren voor anderen, rare zijwaartse bewegingen maken en dergelijke), moeten mensen die iets harder dan normaal fietsen dat verkeersgedrag accepteren?
Nee. Gewoon de standaardprocedure aanhouden:quote:En zich stil houden als ze er langs willen?
Ja, inderdaad. Want je kunt van ouderen of jonge kinderen niet verwachten dat ze geen "rare zijwaartse beweginen maken". Wat wil je dan? Doodrijden, wegens gebrek aan verkeersdiscipline? Het fietspad is er in de eerste plaats voor fietsers die gewoon van A naar B willen. Pas daarna komen de sporters die de fietspaden voor hun sport willen gebruiken. Ik vind dat prima, zoland het normale gebruik er maar niet door gehidnerd wordt, want dat gaat dus altijd voor. Ja, jammer.quote:Op maandag 16 augustus 2010 12:53 schreef Marurk het volgende:
[..]
Oh, dus omdat er zoveel vrijheid op het fietspad is (lees: je mag er doen en laten wat je wilt, zelfs met tweeën breed naast elkaar fietsen, de weg blokkeren voor anderen, rare zijwaartse bewegingen maken en dergelijke), moeten mensen die iets harder dan normaal fietsen dat verkeersgedrag accepteren? En zich stil houden als ze er langs willen?
Nog beter zou zijn als de langzame fietsers genoeg ruimte houden om te kunnen passeren. Dat houdt in dat je op smalle paden achter elkaar fietst en op andere fietspaden met z'n 2en naast elkaar zodat je er nog langs kan. Maar dat is natuurlijk helemaal een utopie.quote:Op maandag 16 augustus 2010 13:00 schreef Igen het volgende:
[..]
Met z'n tweeën naast elkaar is gewoon toegestaan hoor. Ik zie dat men zich in dit topic daar groen en geel aan ergert, maar dat is dus volstrekt onterecht.
[..]
Nee. Gewoon de standaardprocedure aanhouden:
1. Snelle fietser remt af
2. Snelle fietser belt
3. Langzame fietser maakt ruimte door naar rechts te gaan en evt. achter elkaar te gaan fietsen
4. Snelle fietser passeert
Dát is de juiste volgorde. En dus niet:
1. Snelle fietser mindert vaart niet
2. Snelle fietser slaakt op het laatste moment een kreet uit om een kopstaartbotsing af te wenden
3. Langzame fietser rijdt van schrik in de sloot
4. Snelle fietser haalt een bevredigende gemiddelde snelheid
(Maar ook niet:
2. Snelle fietser belt
3. Langzame fietser houdt zich oostindisch doof
4. Snelle fietser komt te laat op zijn/haar werk)
Niet alleen sporters fietsen hard hoor, ik als woon-werk fietser trap dus ook gewoon door. Dus dan heb ik wel het recht om hard te fietsen?quote:Op maandag 16 augustus 2010 13:01 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Ja, inderdaad. Want je kunt van ouderen of jonge kinderen niet verwachten dat ze geen "rare zijwaartse beweginen maken". Wat wil je dan? Doodrijden, wegens gebrek aan verkeersdiscipline? Het fietspad is er in de eerste plaats voor fietsers die gewoon van A naar B willen. Pas daarna komen de sporters die de fietspaden voor hun sport willen gebruiken. Ik vind dat prima, zoland het normale gebruik er maar niet door gehidnerd wordt, want dat gaat dus altijd voor. Ja, jammer.
Geen enkele verkeersdeelnemer kan ongehinderd gebruik maken van een fietspad. En waarom alleen de verantwoordelijkheid bij wielrenners leggen? Andere fietsers hebben ook de verantwoordelijkheid om anderen op een redelijke wijze te laten passeren.quote:Op maandag 16 augustus 2010 12:44 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
En dus moet iedereen zich aanpassen en opletten. Niet 1 groep fietsers.quote:Op maandag 16 augustus 2010 13:08 schreef SingleCoil het volgende:
Vreemd genoeg doen de hiervoor gemelde incidenten zich vooral voor bij de eerder genoemde groepjes 40gers met te krappe broekjes. Maar als je als individuele fietser anderen in gevaar brengt, waarom zou dat dan ineens wel mogen? Het gaat om een veilig en redelijk gebruik van de het fietspad, niet of je wel of niet hetzelfde shirtje als een andere fietser aan hebt.
Gelukkig doe ik het ook zo.quote:Op maandag 16 augustus 2010 13:00 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee. Gewoon de standaardprocedure aanhouden:
2. Snelle fietser belt
3. Langzame fietser maakt ruimte door naar rechts te gaan en evt. achter elkaar te gaan fietsen
4. Snelle fietser passeert
[..]
Mensen die zich niet uiterst rechts houden op het fietspad en die maar wat aankloten op de fiets (lees: de regels niet goed kennen en/of hun fiets niet beheersen) horen mijns inziens ook niet op een fietspad thuis. Zulke mensen kunnen beter niet op het fietspad fietsen en eerst op het speelpleintje oefenen om fatsoenlijk te fietsen. Zo simpel is het. Daarom zou een fietsrijbewijs zo gek nog niet zijn.quote:Op maandag 16 augustus 2010 13:01 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Ja, inderdaad. Want je kunt van ouderen of jonge kinderen niet verwachten dat ze geen "rare zijwaartse beweginen maken". Wat wil je dan? Doodrijden, wegens gebrek aan verkeersdiscipline? Het fietspad is er in de eerste plaats voor fietsers die gewoon van A naar B willen. Pas daarna komen de sporters die de fietspaden voor hun sport willen gebruiken. Ik vind dat prima, zoland het normale gebruik er maar niet door gehidnerd wordt, want dat gaat dus altijd voor. Ja, jammer.
Hoezo niet? Je maakt denk ik ten onrechte geen onderscheid tussen ongehinderd en onbeperktquote:Op maandag 16 augustus 2010 13:08 schreef marcodej het volgende:
[..]
Geen enkele verkeersdeelnemer kan ongehinderd gebruik maken van een fietspad.
Inderdaad. Maar ik ben nog nooit van het fietspad afgeschreeuwd door een slingerende kleuter of oma, jij wel?quote:En waarom alleen de verantwoordelijkheid bij wielrenners leggen? Andere fietsers hebben ook de verantwoordelijkheid om anderen op een redelijke wijze te laten passeren.
Kennelijk kan het dus wel, als je maar afremt. Waarom kan dat dan niet? Waarom is dat een probleem?quote:Overigens ben ik ook van mening dat de fietspaden breder mogen. Het is mij uberhaupt nog nooit gelukt om zonder afremmen een tweetal dat naast elkaar fietst te passeren.
Nee, maar wel flink gehinderd. En dat belemmert ook het redelijker wijs kunnen passeren.quote:Op maandag 16 augustus 2010 13:13 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Inderdaad. Maar ik ben nog nooit van het fietspad afgeschreeuwd door een slingerende kleuter of oma, jij wel?
[..]
Kinderen oma's hoeven dan ook niet te schreeuwen omdat deze over het algemeen ook niet hoeven in te halen/niet zo hard gaan. Overigens ben ik zelf ook nog nooit aan de kant geschreeuwd, hoogstens iemand die mij erop attenteerde dat hij er langs wilde.quote:Op maandag 16 augustus 2010 13:13 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Hoezo niet? Je maakt denk ik ten onrechte geen onderscheid tussen ongehinderd en onbeperkt
[..]
Inderdaad. Maar ik ben nog nooit van het fietspad afgeschreeuwd door een slingerende kleuter of oma, jij wel?
[..]
Kennelijk kan het dus wel, als je maar afremt. Waarom kan dat dan niet? Waarom is dat een probleem?
Omdat je ook regels op een fietspad hebt en je rekening moet houden met medeweggebruikers.quote:Op maandag 16 augustus 2010 13:13 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Hoezo niet? Je maakt denk ik ten onrechte geen onderscheid tussen ongehinderd en onbeperkt
Ach, ik krijg vaak genoeg een bijdehande opmerking als ik netjes aangeef dat ze niet zo schrikachtig hoeven te reageren. Zelfs als ik "bedankt!" roep bij het passeren denken ze soms dat ik het cynisch bedoel ofzo. Ik ben echter nog nooit van een fietspad afgeschreeuwd door wielrenners. Op mijn stadsfiets hou ik namelijk zoveel mogelijk rechts. En als ik een keer een foutje maak en niet snel genoeg reageer krijg ik hooguit een afkeurende blik, meer ook niet. Maar dat is terecht, want ik maak dat foutje. En als ze hun ongenoegen op een asociale manier kenbaar maken, dan laat ik dat direct weten.quote:Inderdaad. Maar ik ben nog nooit van het fietspad afgeschreeuwd door een slingerende kleuter of oma, jij wel?
Remmen kan altijd tijd en in het overgrote deel van de situaties doen de wielrenners dat ook gewoon. Een probleem is het dan ook niet zozeer, voor mij althans niet, maar soms is gewoon duidelijk dat de moeilijke situaties niet hoeven voor te komen als ook de andere weggebruiker zich wat correcter op een fietspad begeeft.quote:[..]
Kennelijk kan het dus wel, als je maar afremt. Waarom kan dat dan niet? Waarom is dat een probleem?
Dat moeten we inderdaad niet vergeten, dat heel veel fietsers (zowel traagrijders als racefietsers) het gewoon heel goed doen.quote:Op maandag 16 augustus 2010 13:23 schreef Sloggi het volgende:
[..]
En: er zijn ook heel veel fietsers (wielrenners en 'gewone' fietsers) die het wel goed doen. Het is natuurlijk zo dat de probleemgevallen je bijblijven.
Weet jij waar het om draait in het verkeer? Anticiperen. Inspelen op elkaars gedragingen en vooral (en helaas): elkaars fouten oplossen. Dan kun jij wielrenners wel tot boeman bombarderen, maar ik vind als ik op mijn herenfiets zit een moeder met twee kleuters stukken irritanter dan een paar wielrenners. Misschien moeten we dan ook maar een apart kleuterpad maken?quote:Op maandag 16 augustus 2010 13:30 schreef SingleCoil het volgende:
Kijk eens, de "wielrenner" gaat maar lekker op de baan wielrennen waar hij niemand tot last is. Het fietspad is er niet voor wielrenners maar voor fietsers. De wielrenner heeft dus maar te accepteren dat er ook gewone fietsers zijn en het is terecht dat die geen rekening houden met wielrenners. Wat mij betreft wordt het in groepsverband wielrennen gewoon verboden. Ik ben zelf nogal athletiek fanaat, ik kan toch ook niet zomaar in een park gaan speerwerpen of discuswerpen?
Dus een wielrenner is geen fietser?quote:Op maandag 16 augustus 2010 13:30 schreef SingleCoil het volgende:
Kijk eens, de "wielrenner" gaat maar lekker op de baan wielrennen waar hij niemand tot last is. Het fietspad is er niet voor wielrenners maar voor fietsers. De wielrenner heeft dus maar te accepteren dat er ook gewone fietsers zijn en het is terecht dat die geen rekening houden met wielrenners. Wat mij betreft wordt het in groepsverband wielrennen gewoon verboden. Ik ben zelf nogal athletiek fanaat, ik kan toch ook niet zomaar in een park gaan speerwerpen of discuswerpen?
Dus als ik wil rondrijden met m'n auto (lees: ik ga niet van A naar B maar van A naar A, dus wat rondrijden en weer terug), dan mag ik niet op de weg komen omdat de weg daar niet voor is gemaakt?quote:Op maandag 16 augustus 2010 13:34 schreef SingleCoil het volgende:
je mist het punt. Die moeder met die twee kleuters gebruikt het fietspad waar het voor gemaakt is: om van A naar B te komen. De wielrenners gebruiken het fietspad om hun sport op uit te oefenen, en daarvoor was het fietspad niet gemaakt. Zie je het verschil?
Het fietspad is om te fietsen. Op een racefiets kun je ook van A naar B en daar wordt ie ook veelvuldig voor gebruikt. Ook zij ondervinden dezelfde hinder van mensen die nauwelijks bewust aan het verkeer deelnemen terwijl zij het fietspad gebruiken exact waar het voor bedoeld is.quote:Op maandag 16 augustus 2010 13:34 schreef SingleCoil het volgende:
je mist het punt. Die moeder met die twee kleuters gebruikt het fietspad waar het voor gemaakt is: om van A naar B te komen. De wielrenners gebruiken het fietspad om hun sport op uit te oefenen, en daarvoor was het fietspad niet gemaakt. Zie je het verschil?
Daar zit dus het probleem.quote:Op maandag 16 augustus 2010 13:30 schreef SingleCoil het volgende:
Slechte basisschool. Sterker nog, je mag eigenlijk helemaal niet bellen om in te halen. Theoretisch kun je er zelfs een boete voor krijgen.quote:Op maandag 16 augustus 2010 11:59 schreef Igen het volgende:
Gôh, dat hier een speciaal topic voor is!
Ten eerste: de fietsbel is geen auto-toeter. Op de basisschool leer je al dat een fietsbel gerust gebruikt mag worden als je iemand inhaalt. Zelfs als er genoeg ruimte is, simpelweg om de andere fietsers attent te maken op de manoevre die je gaat maken.
quote:Artikel 28, Reglement verkeersregels en verkeerstekens
Bestuurders mogen slechts geluidssignalen en knippersignalen geven ter afwending van dreigend gevaar.
En dat bepaal jij? Dacht het niet. Alle fietsers zijn even belangrijk en dat betekent dat langzame fietsers op een dusdanige manier van de weg moeten gebruiken dat andere weggebruikers altijd kunnen passeren.quote:Andere fietsers zijn belangrijker dan het gemiddelde van een wielrenner.
No shit Sherlock.quote:Dus het is heel simpel: Als je als wielrenner er niet langs kan, dan rem je af, gebruik je de bel, en ga je er pas langs als het kan. Simpel als dat.
En dat gebeurt dus niet, daar ligt het probleem. En ga ik het nog een keer zeggen, als jij op een dusdanige manier rijdt dat andere mensen niet kunnen passeren, ben jij degene die fout zit. Je moet helemaal niet aan de kant als iemand belt, je moet altijd aan de kant rijden.quote:En als recreatieve fietser fiets je uiteraard niet met z'n drieën naast elkaar en ga je aan de kant als iemand belt om erlangs te kunnen.
Prima, dan mogen alle motoren die aan het toeren zijn ook wegquote:Op maandag 16 augustus 2010 13:34 schreef SingleCoil het volgende:
Het fietspad is gemaakt om op te fietsen en met welk doel je dat doet maakt niet uit.quote:Op maandag 16 augustus 2010 13:34 schreef SingleCoil het volgende:
Een fietspad is bedoeld om te fietsen. Er zijn geen regels die stellen hoe hard je mag.quote:Op maandag 16 augustus 2010 13:38 schreef SingleCoil het volgende:
een wielrenner is een fietser die aan het racen is, op een fietspad dat daar niet voor bedoeld is. Het is terecht dat andere fietsers daar geen rekening mee houden. Net zo min als dat je rekening houdt met mensen die dronken op de fiets zitten of die rare capriolen uithalen. Je fietst er niet tegenaan natuurlijk maar je rekent er niet mee dat dat gebeurt.
En schelden kunnen we allemaal, het duidt vaak op een niet-verwerkt verlies. Bij jou ook?
Hoezo "op een fietspad dat daar niet voor bedoeld is"?quote:Op maandag 16 augustus 2010 13:38 schreef SingleCoil het volgende:
een wielrenner is een fietser die aan het racen is, op een fietspad dat daar niet voor bedoeld is. Het is terecht dat andere fietsers daar geen rekening mee houden. Net zo min als dat je rekening houdt met mensen die dronken op de fiets zitten of die rare capriolen uithalen. Je fietst er niet tegenaan natuurlijk maar je rekent er niet mee dat dat gebeurt.
En schelden kunnen we allemaal, het duidt vaak op een niet-verwerkt verlies. Bij jou ook?
Wielrenners racen niet, ze rijden alleen harder dan de recreant.quote:Op maandag 16 augustus 2010 13:38 schreef SingleCoil het volgende:
Ach iemand die op een wielrenfiets zit kan gewoon wat harder gaan dan iemand die op een stadsfiets aan het knallen is. Om dan meteen te zeggen dat we aan het racen zijn? Mhaww Ik vrees dat je haat om wielrenners zwart te maken helemaal aan het mislukken is, zeker met de geweldigequote:Op maandag 16 augustus 2010 13:38 schreef SingleCoil het volgende:
Fietspaden zijn zowel geschikt voor mensen die 30 rijden als voor mensen die 15 rijden. Onzin.quote:Op maandag 16 augustus 2010 13:38 schreef SingleCoil het volgende:
een wielrenner is een fietser die aan het racen is, op een fietspad dat daar niet voor bedoeld is.
Nee, dat is niet terecht en mensen die dat wel denken zou verboden moeten worden om op een voertuig aan het verkeer deel te nemen. Veel te gevaarlijk.quote:Het is terecht dat andere fietsers daar geen rekening mee houden.
Je houdt altijd overal rekening mee in het verkeer. Mensen die daartoe niet in staat zijn horen niet thuis in het verkeer en zouden verboden moeten worden om op een voertuig aan het verkeer deel te nemen. Veel te gevaarlijk.quote:Net zo min als dat je rekening houdt met mensen die dronken op de fiets zitten of die rare capriolen uithalen. Je fietst er niet tegenaan natuurlijk maar je rekent er niet mee dat dat gebeurt.
Vriend, een fietspad is bedoeld om fietsers te transporteren. Of ze nu naar de kroeg fietsen of doelloos een rondje fietsen. Volgens jouw redenering moeten toerende bejaarden ook maar lekker thuisblijven?quote:Op maandag 16 augustus 2010 13:34 schreef SingleCoil het volgende:
Oh, okee.quote:Op maandag 16 augustus 2010 13:38 schreef Zelva het volgende:
[..]
Slechte basisschool. Sterker nog, je mag eigenlijk helemaal niet bellen om in te halen. Theoretisch kun je er zelfs een boete voor krijgen.
[..]
Alle fietsers zijn even belangrijk en dat betekent dat een veilig verkeer belangrijker is dan het behalen van een hoge gemiddelde snelheid. En dat betekent dus dat een wielrenner moet afremmen als de verkeerssituatie dat vereist.quote:[..]
En dat bepaal jij? Dacht het niet. Alle fietsers zijn even belangrijk en dat betekent dat langzame fietsers op een dusdanige manier van de weg moeten gebruiken dat andere weggebruikers altijd kunnen passeren.
Vaak zijn fietspaden simpelweg niet breed genoeg om een volkomen ongehinderd passeren mogelijk te maken, zeker niet als je met z'n tweeën naast elkaar fietst, wat voor zover ik weet gewoon is toegestaan.quote:[..]
En dat gebeurt dus niet, daar ligt het probleem. En ga ik het nog een keer zeggen, als jij op een dusdanige manier rijdt dat andere mensen niet kunnen passeren, ben jij degene die fout zit. Je moet helemaal niet aan de kant als iemand belt, je moet altijd aan de kant rijden.
Het gaat niet om mogen.quote:Op maandag 16 augustus 2010 13:44 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Vriend, een fietspad is bedoeld om fietsers te transporteren. Of ze nu naar de kroeg fietsen of doelloos een rondje fietsen. Volgens jouw redenering moeten toerende bejaarden ook maar lekker thuisblijven?
Het geeft juist meer aan dat er overal problemen zijn met verkeersdeelnemers.quote:Op maandag 16 augustus 2010 13:45 schreef SingleCoil het volgende:
Grappig, als je naar wielrenners wijst krijg je gelijk reacties als "en motorrijders dan? En automobilisten? En hardlopers?" Ik denk dat dat wel bewijst dat ook wielrenners wel snappen dat ze fout zitten.
Waar baseer je overigens op dat ik als fietser die naast een andere fietser fietst, voor een achteropkomende snellere fietser aan de kant zou moeten gaan? Volgens mij mogenm twee fietsers gewoon naast elkaar fietsen en bestaat er geen regel die aangeeft dat je voor een achteropkomende fietser aan de kant zou moeten.
Je mag iemand niet hinderen. Artikel 5 volgens mij? Ik ga ook niet met mijn auto naast een andere auto rijden en op die manier verhinderen dat anderen die sneller willen niet langs kunnen.quote:Op maandag 16 augustus 2010 13:45 schreef SingleCoil het volgende:
Grappig, als je naar wielrenners wijst krijg je gelijk reacties als "en motorrijders dan? En automobilisten? En hardlopers?" Ik denk dat dat wel bewijst dat ook wielrenners wel snappen dat ze fout zitten.
Waar baseer je overigens op dat ik als fietser die naast een andere fietser fietst, voor een achteropkomende snellere fietser aan de kant zou moeten gaan? Volgens mij mogenm twee fietsers gewoon naast elkaar fietsen en bestaat er geen regel die aangeeft dat je voor een achteropkomende fietser aan de kant zou moeten.
Daar gaat het hier helemaal niet om, het gaat erom dat Singlecoil wielrenners wil weren van de openbare weg. Om die stelling kracht bij te zetten haalt hij er een paar achterlijke vergelijkingen bij.quote:Op maandag 16 augustus 2010 13:48 schreef Igen het volgende:
[..]
Het gaat niet om mogen.
Het gaat erom dat een recreatieve autorijder ook niet moet zeuren dat 'ie geen 120 kan blijven rijden als een andere verkeersdeelnemer met 115 een touringcar inhaalt. Om maar eens een analogie te maken.
Jij komt redelijk asociaal over moet ik zeggen, hoe moeilijk is het nou om rekening te houden met elkaar in het verkeer? Rij gewoon aan de kant zodat mensen langs je kunnen, of blijf je ook stug 2 breed rijden als er tegenliggers aan komen?quote:Op maandag 16 augustus 2010 13:45 schreef SingleCoil het volgende:
Als jij met 115 km/h een touringcar inhaalt, en je hindert door die inhaalmanoeuvre het achteropkomend verkeer dat 120 km/h of harder rijdt, dan betwijfel ik of je je rijbewijs wel krijgt als je dit doet bij je rijexamen.quote:Op maandag 16 augustus 2010 13:48 schreef Igen het volgende:
[..]
Het gaat niet om mogen.
Het gaat erom dat een recreatieve autorijder ook niet moet zeuren dat 'ie geen 120 kan blijven rijden als een andere verkeersdeelnemer met 115 een touringcar inhaalt.
Maar dat wil niet zeggen dat je overal en altijd de maximumsnelheid moet kunnen rijden en dat iedereen die ook maar één km/u langzamer rijdt meteen de regels overtreedt.quote:Op maandag 16 augustus 2010 13:48 schreef Marurk het volgende:
[..]
Je mag iemand niet hinderen. Artikel 5 volgens mij? Ik ga ook niet met mijn auto naast een andere auto rijden en op die manier verhinderen dat anderen die sneller willen niet langs kunnen.
Natuurlijk wel.quote:Op maandag 16 augustus 2010 13:49 schreef Marurk het volgende:
[..]
Als jij met 115 km/h een touringcar inhaalt, en je hindert door die inhaalmanoeuvre het achterop komend verkeer dat 120 km/h of harder rijdt, dan betwijfel ik of je je rijbewijs wel krijgt als je dit doet bij je rijexamen.
Nee schat, artikel 5 is weer iets heel anders.quote:Op maandag 16 augustus 2010 13:48 schreef Marurk het volgende:
[..]
Je mag iemand niet hinderen. Artikel 5 volgens mij? Ik ga ook niet met mijn auto naast een andere auto rijden en op die manier verhinderen dat anderen die sneller willen niet langs kunnen.
Klopt, maar zodra je mensen gaat hinderen door met een veel lager tempo anderen te gaan inhalen, dan ben je verkeerd bezig. Als ik een auto aan het inhalen ben met 120 km/h, en ik zie dat er van achteren een snellere auto op mij afkomt, dan geef ik soms zelfs wat gas bij zodat ik hem zo min mogelijk hinder, en ga dan zo snel mogelijk (na het inhalen) weer naar rechts (zonder de ingehaalde auto te snijden natuurlijk). Maar blijkbaar is niet iedereen zo sociaal.quote:Op maandag 16 augustus 2010 13:50 schreef Igen het volgende:
[..]
Maar dat wil niet zeggen dat je overal en altijd de maximumsnelheid moet kunnen rijden en dat iedereen die ook maar één km/u langzamer rijdt meteen de regels overtreedt.
quote:Op maandag 16 augustus 2010 13:45 schreef SingleCoil het volgende:
quote:Op maandag 16 augustus 2010 13:44 schreef Igen het volgende:
Vaak zijn fietspaden simpelweg niet breed genoeg om een volkomen ongehinderd passeren mogelijk te maken, zeker niet als je met z'n tweeën naast elkaar fietst, wat voor zover ik weet gewoon is toegestaan.
Nee, dat mag dus niet als je de weg blokkeert en is gewoon verboden. Zo triest als mensen gewoon geen weet hebben van de verkeersregels en zich dan toch gewoon doodleuk in het verkeer gaan begeven.quote:Artikel 5 Wegenverkeerswet
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd
Je kan wel zien dat jij nooit op een racefiets hebt gezeten. Als je een beetje nadenkt weet je dat een spinningklasje nooit een goede training kan zijn voor een wedstrijd.quote:Op maandag 16 augustus 2010 12:11 schreef SingleCoil het volgende:
Racefietsen doe je maar gewoon op de sportschool, veilig in het spinning-klasje. De openbare weg is daar niet voor bedoeld.
Dat laatste vind ik dus onzin, dat zij hun fiets onder controle hebben is leuk voor, maar de mensen die je inhaalt zijn daar niet op berekend en felle manoeuvres komen asociaal over.quote:Op maandag 16 augustus 2010 13:55 schreef Kandijfijn het volgende:
Even wat misverstanden uit de wereld helpen.
1) Wielrenners bellen vaak wel degelijk, maar het geluid van een bel komt niet veel verder dan 25 meter, afhankelijk van de snelheid zijn dat 2,3 seconden om te reageren. Vandaar dat ze altijd op het laatste moment bellen.
2) Er word wel degelijk geremd, veel wielrenners hebben lef en nemen risico's maar ze zijn niet suïcidaal. Afremmen naar 24-28 is nog altijd een behoorlijk verschil als je weet dat veel mensen 15-18 rijden.
3) Zo gevaarlijk zijn de inhaalmanoeuvres niet, wielrenners zijn vaak heel vaardig met hun fiets en weten heus wel wat ze doen.
Ik denk dat dat wel bewijst dat wielrenners niet ontkennen dat er problemen zijn tussen wielrenners en andere weggebruikers, dat die problemen ook bestaan bij andere soorten vervoer en dat die problemen niet alleen door wielrenners veroorzaakt worden.quote:Op maandag 16 augustus 2010 13:45 schreef SingleCoil het volgende:
En al zou die regel niet bestaan, als iemand aangeeft te willen passeren dan doe je dat gewoon. Dat noem je gewoon "normaal, sociaal gedrag."quote:Waar baseer je overigens op dat ik als fietser die naast een andere fietser fietst, voor een achteropkomende snellere fietser aan de kant zou moeten gaan? Volgens mij mogenm twee fietsers gewoon naast elkaar fietsen en bestaat er geen regel die aangeeft dat je voor een achteropkomende fietser aan de kant zou moeten.
Wielrenners rijden dan ook nooit altijd de maximale snelheid en wielrenners zeggen ook niet dat iedereen die 1 km/u langzamer rijdt meteen de regels overtreedt.quote:Op maandag 16 augustus 2010 13:50 schreef Igen het volgende:
[..]
Maar dat wil niet zeggen dat je overal en altijd de maximumsnelheid moet kunnen rijden en dat iedereen die ook maar één km/u langzamer rijdt meteen de regels overtreedt.
Volgens mij hoort een wielrenner tot de categorie 'fietser'. Deze hoort dus thuis op een fietspad (Een hardloper dient ook te hardlopen op de stoep). Daarbij is een fietspad onderdeel van de openbare weg. Dat betekent dus dat een fietspad openbaar toegankelijk is voor diegenen die fietsen. Daarbij kun je meteen impliceren dat men met elkaar rekening dient te houden op de openbare weg. Dat betekent dus van twee kanten. Een wielrenner moet op tijd aangeven door middel van een bel of eventueel een schreeuw dat die eraan komt, en de recrant gaat vervolgens opzij.quote:Op maandag 16 augustus 2010 13:30 schreef SingleCoil het volgende:
Een fietspad is niet per definitie gemaakt om van A naar B te komen. Wielrenners, hardlopers, (snel)wandelaars, fietsrecreanten etc. Allen gebruiken de openbare weg om te recreëren. Daarbij heeft niemand méér recht om op het fietspad aanwezig te zijn dan de ander.quote:Op maandag 16 augustus 2010 13:34 schreef SingleCoil het volgende:
Als ik op een 80km weg rij, en er rijdt voor me een bejaarde met 65, mag ik die van de wet inhalen tenzij anders aangegeven. Als ik dat doe op een passende manier, maar de bejaarde schrikt en rijdt een greppel in (omdat hij/zij geen verkeer kan handelen dat harder gaat dan zijzelf) wiens fout is dat dan?quote:Op maandag 16 augustus 2010 13:56 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Dat laatste vind ik dus onzin, dat zij hun fiets onder controle hebben is leuk voor, maar de mensen die je inhaalt zijn daar niet op berekend en felle manoeuvres komen asociaal over.
dan mis je inzicht en hou je geen rekening met andere weggebruikers die onverwachte dingen kunnen doen.quote:Op maandag 16 augustus 2010 16:12 schreef Blik het volgende:
Een voorbeeld wat ik paar weken geleden meemaakte:
Een fietser met een klein kindje achterop stopt opeens vanuit het niets op het fietspad. Ik reed daar ongeveer 300 meter achter. De fietser blijft even staan en ondertussen kom ik dichterbij. Opeens besluit mevrouw om midden op het fietspad om te keren, zonder ook maar om te kijken ofzoiets dergelijks. Dan schrik je je echt wel kapot als je met 30 p/u aan komt fietsen en je opeens vol de berm in moet. Het ergste is dan nog dat ze boos wordt op mij, want ik zou d'r kindje overstuur maken...
Het lijkt me wel handig om zeker vaart te verminderen als iemand met kind midden op het fietspad gaat. Tenminste ik verwacht dan altijd het ergst, want ze zal nooit bezig zijn met het overige verkeer en alleen naar haar kind kijkenquote:Op maandag 16 augustus 2010 16:12 schreef Blik het volgende:
Een voorbeeld wat ik paar weken geleden meemaakte:
Een fietser met een klein kindje achterop stopt opeens vanuit het niets op het fietspad. Ik reed daar ongeveer 300 meter achter. De fietser blijft even staan en ondertussen kom ik dichterbij. Opeens besluit mevrouw om midden op het fietspad om te keren, zonder ook maar om te kijken ofzoiets dergelijks. Dan schrik je je echt wel kapot als je met 30 p/u aan komt fietsen en je opeens vol de berm in moet. Het ergste is dan nog dat ze boos wordt op mij, want ik zou d'r kindje overstuur maken...
Ik zag geen enkele reden om vaart te moeten minderen, het betreffende fietspad was zo'n 5 meter breed en er was meer dan genoeg ruimte om te passeren als ze gewoon was blijven staan. Als automobilist ga je toch ook niet zonder te kijken opeens keren?quote:Op maandag 16 augustus 2010 16:15 schreef Klonk het volgende:
[..]
dan mis je inzicht en hou je geen rekening met andere weggebruikers die onverwachte dingen kunnen doen.
Oh en voor het geval dat, ik fiets een kleine 1000-1100 km per maand op een normale fiets met veel versnellingen, dus ik weet wat er zich ongeveer afspeeld op de nederlandse fietspaden.
Als een auto midden op de rijbaan stilstaat vlieg jij er gewoon met 80 langs?quote:Op maandag 16 augustus 2010 16:35 schreef Blik het volgende:
[..]
Ik zag geen enkele reden om vaart te moeten minderen, het betreffende fietspad was zo'n 5 meter breed en er was meer dan genoeg ruimte om te passeren als ze gewoon was blijven staan. Als automobilist ga je toch ook niet zonder te kijken opeens keren?
Als het in de bebouwde kom zou zijn, dan was ik er gewoon met de normale snelheid langs gereden als er geen tegenliggers waren geweest.quote:Op maandag 16 augustus 2010 16:41 schreef Piles het volgende:
[..]
Als een auto midden op de rijbaan stilstaat vlieg jij er gewoon met 80 langs?
Nee, maar als er een auto op de weg staat blaas ik er ook niet met 80 voorbij?quote:Op maandag 16 augustus 2010 16:35 schreef Blik het volgende:
[..]
Ik zag geen enkele reden om vaart te moeten minderen, het betreffende fietspad was zo'n 5 meter breed en er was meer dan genoeg ruimte om te passeren als ze gewoon was blijven staan. Als automobilist ga je toch ook niet zonder te kijken opeens keren?
Als jij op een N-weg rijdt, en een auto voor je staat stil om een oprit in te gaan, en je kan zien dat op de andere weghelft niemand aan komt, waarom niet?quote:Op maandag 16 augustus 2010 16:45 schreef Drassss het volgende:
[..]
Nee, maar als er een auto op de weg staat blaas ik er ook niet met 80 voorbij?
ik ook niet, maar wel met 30 km/uquote:Op maandag 16 augustus 2010 16:45 schreef Drassss het volgende:
[..]
Nee, maar als er een auto op de weg staat blaas ik er ook niet met 80 voorbij?
Het vraagstuk ging over een verkeersdeelnemers die op een fietspad stond ( maak ik even een weg van ) die even niet weet wat hij moet doen. Het lijkt me ontzettend onverstandig om desbetreffende persoon met 80 of hoe hard je normaal ook op die weg zou rijden in te halenquote:Op maandag 16 augustus 2010 16:48 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
Als jij op een N-weg rijdt, en een auto voor je staat stil om een oprit in te gaan, en je kan zien dat op de andere weghelft niemand aan komt, waarom niet?
Ach, met die naar links zwalkende medefietser hou ik bij voorbaat al rekening tegenwoordig. Van de week een nieuw fenomeen: de bejaarde medemens die met opzet wat naar links gaat om je rechts te laten passeren.quote:Op maandag 16 augustus 2010 16:52 schreef Kandijfijn het volgende:
Nog eentje dan: een post die elke wielrenner gaat begrijpen![]()
''Waarom moet je in Godsnaam naar links zwalken als je omkijkt, leer godverdomme in een rechte lijn rijden''![]()
Zo dat lucht op
Zoals ik in mijn post hierboven al zei. het fietspad was in dit geval enorm breed. De breedte van 2 auto's. Ik had dus zeker 2 meter tussenruimte om te passeren. Ik ben over het algemeen best voorzichtig met inhalen en ben ook altijd heel beleefd. Maar dat er opeens een fietser om gaat keren kan niemand verwachten.quote:Op maandag 16 augustus 2010 16:53 schreef Drassss het volgende:
[..]
Het vraagstuk ging over een verkeersdeelnemers die op een fietspad stond ( maak ik even een weg van ) die even niet weet wat hij moet doen. Het lijkt me ontzettend onverstandig om desbetreffende persoon met 80 of hoe hard je normaal ook op die weg zou rijden in te halen![]()
Puur mijn persoonlijke mening en het is gewoon vragen om ellende. Het zal vast 9 vd 10x goed gaan, maar je moet niet piepen wanneer je dus 1x vol de berm in vliegt omdat je met 30 ( met dat is best rap met een wielrenfiets ) voorbij wil gaan
Achja zo verschillen wielrenners ook van mening en dat is helemaal niet erg. Waar ik wel van baal is dat er een groep is die het verzieken voor de " nette " wielrenners en die moeten ze letterlijk van de fiets af trappen is mijn mening.
Mijn ervaring is vaak niet positief als het over andere weggebruikers gaat. Daarom ben ik extreem voorzichtig en zal ik altijd vaart verminderenquote:Op maandag 16 augustus 2010 17:02 schreef Blik het volgende:
[..]
Zoals ik in mijn post hierboven al zei. het fietspad was in dit geval enorm breed. De breedte van 2 auto's. Ik had dus zeker 2 meter tussenruimte om te passeren. Ik ben over het algemeen best voorzichtig met inhalen en ben ook altijd heel beleefd. Maar dat er opeens een fietser om gaat keren kan niemand verwachten.
Maar de wending van mijn verhaal is wel typisch. De schuld wordt als eerste bij de wielrenner gelegd omdat die maar beter moet anticiperen, en niet bij de persoon die zonder omkijken (met nota bene een klein kind) op de weg omkeert.
Helemaal mee eens. Het is toch van de zotte dat je als oplettende wielrenner continu rekening moet houden met het onvoorspellend gedrag van enkele debielen? De fout wordt in dit geval onterecht bij de wielrenner gelegd: "hij moet maar niet zo hard rijden, dat is asociaal en nergens voor nodig" (waar staat dat dat nergens voor nodig is?). Je moet gewoon niet midden op de weg gaan uitwijken/keren zonder om te kijken.quote:Op maandag 16 augustus 2010 17:02 schreef Blik het volgende:
[..]
Maar de wending van mijn verhaal is wel typisch. De schuld wordt als eerste bij de wielrenner gelegd omdat die maar beter moet anticiperen, en niet bij de persoon die zonder omkijken (met nota bene een klein kind) op de weg omkeert, en daarmee een gevaarlijke situatie creeert waarbij 3 mensen gewond hadden kunnen raken.
Nee, dat is niet van de zotte. Dat hoort bij adequaat aan het verkeer deelnemen.quote:Op maandag 16 augustus 2010 17:22 schreef Marurk het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Het is toch van de zotte dat je als oplettende wielrenner continu rekening moet houden met het onvoorspellend gedrag van enkele debielen?
Nou nou, wat een frustratiequote:Op maandag 16 augustus 2010 17:22 schreef Marurk het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Het is toch van de zotte dat je als oplettende wielrenner continu rekening moet houden met het onvoorspellend gedrag van enkele debielen? De fout wordt in dit geval onterecht bij de wielrenner gelegd: "hij moet maar niet zo hard rijden, dat is asociaal en nergens voor nodig" (waar staat dat dat nergens voor nodig is?). Je moet gewoon niet midden op de weg gaan uitwijken/keren zonder om te kijken.En natuurlijk moet je rekening houden met onvoorspelbaar gedrag, maar de wielrenner is hier 0,0% fout, maar dat wordt niet gezien. De wielrenner behoort namelijk tot een aparte groep, waarbij wielrennen vaak als "niet normaal" wordt gezien (als je gewoon fietst, dan is dat normaal, anders niet). Kom op zeg, waar gaat het heen met de maatschappij. Het is compleet de omgekeerde wereld tegenwoordig.
Inderdaad. Als je daar niet toe in staat bent kun je beter thuis blijven.quote:Op maandag 16 augustus 2010 17:25 schreef marcodej het volgende:
[..]
Nee, dat is niet van de zotte. Dat hoort bij adequaat aan het verkeer deelnemen.
Op zich wel met je eens, maar er zijn natuurlijk wel grenzen. En een vanuit het niets omkerende fietser ligt niet binnen die grenzen wat mij betreft...quote:Op maandag 16 augustus 2010 17:25 schreef marcodej het volgende:
[..]
Nee, dat is niet van de zotte. Dat hoort bij adequaat aan het verkeer deelnemen.
Nee, maar het is toch logisch dat je 100% oplet wat jij en de rest om je heen doet? Het wil niet zeggen dat jij schuldig bent aan een ongeval, maar je mag zelf toch ook iets proberen om een ongeval te voorkomen wanneer iemand iets doms uithaalt?quote:Op maandag 16 augustus 2010 17:22 schreef Marurk het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Het is toch van de zotte dat je als oplettende wielrenner continu rekening moet houden met het onvoorspellend gedrag van enkele debielen? De fout wordt in dit geval onterecht bij de wielrenner gelegd: "hij moet maar niet zo hard rijden, dat is asociaal en nergens voor nodig" (waar staat dat dat nergens voor nodig is?). Je moet gewoon niet midden op de weg gaan uitwijken/keren zonder om te kijken.En natuurlijk moet je rekening houden met onvoorspelbaar gedrag, maar de wielrenner is hier 0,0% fout, maar dat wordt niet gezien. De wielrenner behoort namelijk tot een aparte groep, waarbij wielrennen vaak als "niet normaal" wordt gezien (als je gewoon fietst, dan is dat normaal, anders niet). Kom op zeg, waar gaat het heen met de maatschappij. Het is compleet de omgekeerde wereld tegenwoordig.
En dan heeft hij nog een gebrek aan inzicht? Die vrouw doet gewoon iets compleet stompzinnigs. En ja, als wielrenner moet je rekening houden met compleet stompzinnige acties maar actie die Marurk omschreef is wel extreem achterlijk. Scooters rijden der gewoon plat in zo'n gevalquote:Op maandag 16 augustus 2010 16:15 schreef Klonk het volgende:
[..]
dan mis je inzicht en hou je geen rekening met andere weggebruikers die onverwachte dingen kunnen doen.
Oh en voor het geval dat, ik fiets een kleine 1000-1100 km per maand op een normale fiets met veel versnellingen, dus ik weet wat er zich ongeveer afspeeld op de nederlandse fietspaden.
Ik ken de precieze situatie niet, maar zoals jij die beschrijft maakt de vrouw een achterlijke actie en heeft zij veel meer schuld. Desalniettemin is het altijd verstandig wat meer af te remmen (minimaal de benen stil houden) of meer ruimte te nemen dan op het eerste gezicht nodig lijkt.quote:Op maandag 16 augustus 2010 17:29 schreef Blik het volgende:
[..]
Op zich wel met je eens, maar er zijn natuurlijk wel grenzen. En een vanuit het niets omkerende fietser ligt niet binnen die grenzen wat mij betreft...
Klopt, maar dat zei ik ookquote:Op maandag 16 augustus 2010 17:25 schreef marcodej het volgende:
[..]
Punt is gewoon dat de wielrenner altijd scheef wordt aangekeken en niet de debiel, want "de wielrenner is abnormaal". Wat idioot is is dat de debiel niet fatsoenlijk kan inspelen op voorspellend gedrag (hey, er zou eens een fietser achter me kunnen zitten). Als wielrenner moet je altijd rekening houden met onvoorspelbaar gedrag, en onvoorspelbaren hoeven nergens rekening mee te houden? Het moet van twee kanten komen.quote:Op maandag 16 augustus 2010 17:22 schreef Marurk het volgende:
[..] En natuurlijk moet je rekening houden met onvoorspelbaar gedrag, maar [..]
Dat ze d'r weg weer zou vervolgen zonder te kijken zou ik ook nog kunnen bedenken, maar dat ze uit het niets omkeert dan ben je toch wel heel dom bezig. Zoiets zou ik ook niet verwachten.quote:Op maandag 16 augustus 2010 16:15 schreef Klonk het volgende:
[..]
Tijdje gaan wielrennen, na een tijdje ga het normaal vindenquote:Op maandag 16 augustus 2010 17:36 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Dat ze d'r weg weer zou vervolgen zonder te kijken zou ik ook nog kunnen bedenken, maar dat ze uit het niets omkeert dan ben je toch wel heel dom bezig. Zoiets zou ik ook niet verwachten.
Wat betaaal je daar voor? Bikey4you biedt ze bij ons ook aan, maar vind ze nogal duur.quote:Op maandag 16 augustus 2010 17:39 schreef Marurk het volgende:
Heb vanwege al die onvoorspelbaren in de maatschappij dus vorige week maar voor de zekerheid een fietsverzekering afgesloten voor ongevallen en schade aan de fiets door vallen.
+1 Inmiddels kennen we het wel.quote:
Als je lid wordt van de Nederlandse Toer Fiets Unie (NTFU), dan ben je tot 1000 euro verzekerd voor schade aan de fiets en persoonlijke eigendommen. Tegen meerprijs kun je je voor een hoger bedrag verzekeren. Kijk maar eens op www.ntfu.nl.quote:Op maandag 16 augustus 2010 18:09 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Wat betaaal je daar voor? Bikey4you biedt ze bij ons ook aan, maar vind ze nogal duur.
+1quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 18:32 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Hardrijders worden er inderdaad van beschuldigd dat ze denken dat ze alleen op de wereld zijn terwijl juist recreatieve rijders dat het hardst denken. Beetje rondkijken (dus slingeren), spontaan ergens midden op de weg stoppen, inhalen terwijl ze zelf worden ingehaald, 3 breed fietsen en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Mensen die er niet op bedacht zijn dat er anderen op het fietspad wel eens een heel stuk harder dan hun kunnen rijden mogen wat mij betreft gewoon thuis blijven.
quote:Op maandag 16 augustus 2010 16:15 schreef Klonk het volgende:
[..]
als je het normaal vindt dan kun je er toch ook gewoon rekening mee houden?quote:Op maandag 16 augustus 2010 17:37 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Tijdje gaan wielrennen, na een tijdje ga het normaal vinden
quote:Op dinsdag 17 augustus 2010 01:34 schreef SingleCoil het volgende:
te weinig afstand gehouden, als je iemand die plots midden op de weg stopt niet kunt ontwijken.
lezen is niet jouw sterkste punt hè?quote:Op dinsdag 17 augustus 2010 01:34 schreef SingleCoil het volgende:
te weinig afstand gehouden, als je iemand die plots midden op de weg stopt niet kunt ontwijken.
Nee, maar ik weet wel altijd alles beter!quote:Op dinsdag 17 augustus 2010 08:42 schreef Blik het volgende:
[..]
lezen is niet jouw sterkste punt hè?
oef, nog nooit zo'n opvallende troll gezien, waar sommigen nog in trappen ook.quote:Op dinsdag 17 augustus 2010 01:35 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
als je het normaal vindt dan kun je er toch ook gewoon rekening mee houden?
yes,successful troll is being successful. Is af en toe nodig, als de ego's van de dames en heren in de te kleine broekjes weer wat te groot voor hun toch al benauwend krappe zadeltjes wordenquote:Op dinsdag 17 augustus 2010 08:43 schreef SkollZwaar09 het volgende:
[..]
oef, nog nooit zo'n opvallende troll gezien, waar sommigen nog in trappen ook.
quote:Op dinsdag 17 augustus 2010 08:45 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
yes,successful troll is being successful. Is af en toe nodig, als de ego's van de dames en heren in de te kleine broekjes weer wat te groot voor hun toch al benauwend krappe zadeltjes worden
Tuurlijk.quote:Op dinsdag 17 augustus 2010 08:45 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
yes,successful troll is being successful. Is af en toe nodig, als de ego's van de dames en heren in de te kleine broekjes weer wat te groot voor hun toch al benauwend krappe zadeltjes worden
quote:Op dinsdag 17 augustus 2010 08:45 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Net zo vaak als overige fietsersquote:Op dinsdag 17 augustus 2010 11:22 schreef valek het volgende:
Dan wil ik ook een racebaan voor auto's. Kan ik lekker doorrijden en die langzame rijders op de gewone weg.
Pure onzin dus. Wielrenners moeten zich gewoon normaal gedragen. Ze zijn vaak irritant.
Ik heb liever een groot zadelquote:Op dinsdag 17 augustus 2010 08:45 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Brooks B17...quote:Op dinsdag 17 augustus 2010 12:06 schreef CyclingGirl het volgende:
[..]
Ik heb liever een groot zadel
quote:Op dinsdag 17 augustus 2010 11:37 schreef FredWielergek het volgende:
Wat een typisch Nederlands verwende gezeik zeg.
Ik ben in Frankrijk op vakantie geweest en daar fiets je dus gewoon op de weg.
Met verkeer dat langs je raast, soms wel 90 km per uur.
In Frankrijk hebben ze alleen maar bewondering voor wielrenners heb ik de indruk.
De Nederlanders zie ik 2 groepen, een grote groep die respect toont voor wielrenners en rekening houdt met anderen en een klein groepje mensen die meestal ook PVV stemmen en zich ergeren aan alles, en misschien toch ook jaloezie en frustatie over zichzelf.
* Alicey wacht hier nog steeds op.quote:Op maandag 16 augustus 2010 13:51 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Nee schat, artikel 5 is weer iets heel anders.
Nou, genoeg fun gehad. Ik ga ff een groter voortandwiel op de fiets van mijnzetten, ze vind het verzet niet groot genoeg
quote:Op dinsdag 17 augustus 2010 15:27 schreef SingleCoil het volgende:
ok, ok... http://bicycletutor.com/replace-freewheel/
Moet wel ff opzoeken wat er precies op moet dan...
Maak er een fixie van.quote:Op dinsdag 17 augustus 2010 15:27 schreef SingleCoil het volgende:
ok, ok... http://bicycletutor.com/replace-freewheel/
Moet wel ff opzoeken wat er precies op moet dan...
Dat is inderdaad ook wel iets typisch; op een of andere manier schijnen fietsers altijd op een kruising met elkaar te moeten gaan kleppen.quote:Op dinsdag 17 augustus 2010 16:49 schreef vault_tec het volgende:
[..]
Maak er een fixie van.
Vandaag, ik hou mij netjes aan de regelsrem af want stop licht staat op rood. Staan er aan de overkant 3 oudere dames naast elkaar die heel het fietspad in beslag nemen. Licht springt op groen ze blijven gewoon naast elkaar rijden
![]()
Mooi opgelost.quote:
quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |