Fietsbel gebruiken op de racefiets is het stomste dat je kunt doen. Fietsbel schijnt voor fietspadgebruikers "er komt iets aan, binnen nu en 5 minuten moet ik naar rechts gaan", te betekenen.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 17:42 schreef vault_tec het volgende:
Probleem is juist mensen die af en toe fietsen zich niet aan de regels houden. Ze fietsen met zijn tweeën naast elkaar en letten slecht op. Ze zijn ook snel beledigd als je ze snel inhaalt.
Vaak zijn wielrenners ook asociaal door heel snel en dicht op andere mensen in te halen, ze hebben geen fietsbel en laten niets horen als ze iemand inhalen.
Ik zou het wel fijn vinden als ik op de weg mag fietsen. Maar dat, en de fiets snelweg, is niet echt een oplossing.
Oh jawel hoor, alleen stellen ze dat nooit op prijs.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 17:46 schreef vault_tec het volgende:
Iedereen reageert zo tof maar zullen het nooit tegen een wielrenner zelf op dat moment zeggen of de shit die zeggen werkelijk doen
Wat ben jij zuur zeg....quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 17:51 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Oh jawel hoor, alleen stellen ze dat nooit op prijs.
sterker nog, dan worden ze zwaar aggressief, zoals hierboven al gezegd werd: alsof ze de tijd van Armstrong aan het verbeteren zijn. (zelfde met voetbalfans trouwens, juichen alsof ze zelf gescoord hebben)
wat is een artikel 5?quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 17:54 schreef GizartFRL het volgende:
Als je wilt racefietsen dan ga je maar naar het circuit.
In dit geval een wielerbaan.
Als een automobilist zich zo gedraagt als een fanatieke wielrenner met carbonframe is het een artikel 5
En dan is het verschil tussen 15 en 30 nog niet heel groot?quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 17:56 schreef Brembo het volgende:
Misschien is een snelheidslimiet voor fietsers een goed idee, maximaal 30 km/h.
Artikel 5quote:
Ik zal het nog zuurder maken, als een wielrenner achter met fietst en "aan de kant" roept ga ik juist extra breed rijden, ze gebruiken die bel op hun fiets maar.quote:
Als je eerder belt horen 9 van de 10 het niet.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 17:58 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Ik zal het nog zuurder maken, als een wielrenner achter met fietst en "aan de kant" roept ga ik juist extra breed rijden, ze gebruiken die bel op hun fiets maar.
Als ze bellen ga ik overigens wel weer meteen aan de kant.
Probleem is dat je volgens een wielrenner nooit snel genoeg aan de kant gaat maar dat komt volgens mij meer doordat de wielrenner vergeet dat hij/zij veel sneller is.
Ze moeten dus eerder bellen dan op een gewone fiets en niet op het laatste moment.
Dat is ook wat mij het meeste irriteert aan wilerenners, ze laten veel te laat weten dat ze achter je rijden en in willen halen en denken dat ze "king of the road" zijn.
Op brede wegen zonder fietspad ("landweggetjes") kan het overigens prima hoor, maar niet op smalle fietspaden.
Daar mag ook wel een verbod op komen trouwens: telefoneren en mp3 spelers op de fiets.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 17:59 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
Als je eerder belt horen 9 van de 10 het niet.
Aah kom op hey. Dit is bedoeld als een serieus topic naar aanleiding van een volwaardig artikel in de Telegraaf van vanochtend (ja, I know, de Telegraafquote:Op zaterdag 14 augustus 2010 18:01 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
Daarom ga ik 'm zo ook sluiten.
Wat loop je dat nou aan te kondigen. Laat mensen niet voor lul posten en kwak het dan meteen op slot. De reden ontgaat me volledig, maar dat terzijde.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 18:01 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
Daarom ga ik 'm zo ook sluiten.
Zoals ik net zei is roepen de enige manier. Maargoed, waarschijnlijk zelf nog nooit harder dan 30 gefietst en dan kom je daar niet achter.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 17:58 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Ik zal het nog zuurder maken, als een wielrenner achter met fietst en "aan de kant" roept ga ik juist extra breed rijden, ze gebruiken die bel op hun fiets maar.
Als ze bellen ga ik overigens wel weer meteen aan de kant.
Probleem is dat je volgens een wielrenner nooit snel genoeg aan de kant gaat maar dat komt volgens mij meer doordat de wielrenner vergeet dat hij/zij veel sneller is.
Ze moeten dus eerder bellen dan op een gewone fiets en niet op het laatste moment.
Dat is ook wat mij het meeste irriteert aan wilerenners, ze laten veel te laat weten dat ze achter je rijden en in willen halen en denken dat ze "king of the road" zijn.
Op brede wegen zonder fietspad ("landweggetjes") kan het overigens prima hoor, maar niet op smalle fietspaden.
Dit dus.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 18:10 schreef Westerling het volgende:
[..]
Zoals ik net zei is roepen de enige manier. Maargoed, waarschijnlijk zelf nog nooit harder dan 30 gefietst en dan kom je daar niet achter.
Als iemand expres breed gaat rijden heb ik er geen enkele moeite mee om de linkerarm te raken.
Tja, je had verder kunnen afremmen als je al zag dat ze aan het twijfelen was (anticiperen enzo), maar dat dat mens zonder kijken naar links stuurt gaat natuurlijk ook nergens over en helaas iets wat ik ook vaak genoeg zie.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 18:20 schreef FredWielergek het volgende:
Twee weken geleden fietste ik op een fietspad rustig afbouwend naar huis, met zo'n 20 km per uur. Fietst daar een dame voor me die aan het rondkijken was en twijfelend welke kant ze op moest. Ik belde 3 keer, de laatste keer op 5 meter afstand. En die vrouw gaat dan naar links sturen en ja hoor, bats. Ik had geen tijd om mijn voet er af te halen, dus viel ik om. Gelukkig zonder erg.
Maar soms denk ik, wat kan ik anders doen? Zeker als (oudere) fietsers denken dat ze alleen op de wereld (=fietspad) zijn.
Ik fiets over het algemeen redelijk door, +/-25 maar als ik langzamere fietsers tegen kom dan ga ik niet proberen in te halen op plekken waar dat niet kan.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 18:10 schreef Westerling het volgende:
[..]
Zoals ik net zei is roepen de enige manier. Maargoed, waarschijnlijk zelf nog nooit harder dan 30 gefietst en dan kom je daar niet achter.
Als iemand expres breed gaat rijden heb ik er geen enkele moeite mee om de linkerarm te raken.
Dat afremmen deed ik ook, op een gegeven moment fietste ik maar net 10 km per uur of zo. En dan nog.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 18:22 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Tja, je had verder kunnen afremmen als je al zag dat ze aan het twijfelen was (anticiperen enzo), maar dat dat mens zonder kijken naar links stuurt gaat natuurlijk ook nergens over en helaas iets wat ik ook vaak genoeg zie.
Tja, dan kan je verder weinig doen inderdaad.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 18:27 schreef FredWielergek het volgende:
[..]
Dat afremmen deed ik ook, op een gegeven moment fietste ik maar net 10 km per uur of zo. En dan nog.
Ik hoop dat jij geen rijbewijs hebt, want stel je voor dat je iets tegen komt dat je niet verwacht.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 17:43 schreef SiGNe het volgende:
Daarbij verwacht je ook als fietser dat als je ingehaald wordt dat dat een gewone fietser is, niet een wielrenner die met dubbele snelheid langs je heen raast.
Volgens mij bestaat die al, en is de limiet voor fietsers 30 binnen- en 40 buiten de bebouwde kom. Het wordt alleen nooit gehandhaafd, maar het is dan wel weer zo dat men voor een wielrenwedstrijd ontheffing van die regels moet aanvragen. Beetje vaag bureaucratisch geneuzel, maar goed, we wonen in Nederland. We zijn het gewend.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 17:56 schreef Brembo het volgende:
Wielrennerszijn toch de ergste vorm van fietsers wat er rond fietst. Ik ben voorstander om wielrenners hun eigen fietscircuit maar moeten maken, we gaan toch ook niet voetballen in het weiland van de gemeente
.
Misschien is een snelheidslimiet voor fietsers een goed idee, maximaal 30 km/h.
Je vergeet dat vaak fietsers naast elkaar fietsen ipv achter elkaar...quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 18:27 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Ik fiets over het algemeen redelijk door, +/-25 maar als ik langzamere fietsers tegen kom dan ga ik niet proberen in te halen op plekken waar dat niet kan.
Als ik in de auto zit, ga ik ook niet via de vluchtstrook of nog net even tussen de vangrail en de auto door op de uiterst linkerbaan inhalen.
Dan minder ik snelheid en wacht op een moment waarop ik er wel normaal voorbij kan.
Je hebt gewoon rekening te houden met andere weggebruikers, ook als die langzamer zijn.
Ik kijk genoeg achter me om te zien of er snellere fietsers achter me zitten en als ze mij de tijd geven om aan de kant te gaan doe ik dat ook, maar als ze "aan de kant" roepen als ze al bijna naast je zitten dan zijn ze daar gewoon te laat mee en dan kan je daar ook niet op reageren.
Je zit misschien alleen op de fiets maar op de openbare weg is wielrennen geen solo-sport.
Hardrijders worden er inderdaad van beschuldigd dat ze denken dat ze alleen op de wereld zijn terwijl juist recreatieve rijders dat het hardst denken. Beetje rondkijken (dus slingeren), spontaan ergens midden op de weg stoppen, inhalen terwijl ze zelf worden ingehaald, 3 breed fietsen en zo kan ik nog wel even doorgaan.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 18:28 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ik hoop dat jij geen rijbewijs hebt, want stel je voor dat je iets tegen komt dat je niet verwacht.
Het bovenstaande geeft al aan wat het werkelijke probleem is en dat is de meeste fietsers, zoals meneer SiGNe, daadwerkelijk geen flauw idee hebben dat ze zich in het verkeer begeven en dat daarbij hoort dat je a) altijd op alles beducht bent, dus ook op geluiden, b) elke seconde de verkeerssituatie in ogenschouw houdt en c) elke seconde rekening houdt met mogelijk ander verkeer.
Zodra het nodig is dat iemand moet bellen om te passeren, zit je al compleet fout. Een bel is bedoeld om gevaarlijke onvermijdbare situaties te voorkomen, niet om andere mensen aan te geven dat ze grove hinder veroorzaken en of ze daar alsjeblieft mee op willen houden. En grove hinder veroorzaak je als je je niet aan de verkeersregels houdt door niet zoveel mogelijk rechts te houden en met meerdere personen naast elkaar gaat fietsen terwijl dat wettelijk gezien niet mag omdat er geen passeerruimte meer is.
Als we toch artikel 5 gaan inzetten, dan weet ik wel bij welke groep fietsers het inzetten daarvan het allerallerhardste nodig is.
Ik heb het al eerder gezegd in zo'n topic en ik ga het weer zeggen. Ik pleit voor een fietsrijbewijs (en dan zakt minimaal 90 procent van de fietsers). Gewoon omdat mensen denken dat als je op de fiets zit je nergens op hoeft te letten.
quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 18:28 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ik hoop dat jij geen rijbewijs hebt, want stel je voor dat je iets tegen komt dat je niet verwacht.
Het bovenstaande geeft al aan wat het werkelijke probleem is en dat is de meeste fietsers, zoals meneer SiGNe, daadwerkelijk geen flauw idee hebben dat ze zich in het verkeer begeven en dat daarbij hoort dat je a) altijd op alles beducht bent, dus ook op geluiden, b) elke seconde de verkeerssituatie in ogenschouw houdt en c) elke seconde rekening houdt met mogelijk ander verkeer.
Zodra het nodig is dat iemand moet bellen om te passeren, zit je al compleet fout. Een bel is bedoeld om gevaarlijke onvermijdbare situaties te voorkomen, niet om andere mensen aan te geven dat ze grove hinder veroorzaken en of ze daar alsjeblieft mee op willen houden. En grove hinder veroorzaak je als je je niet aan de verkeersregels houdt door niet zoveel mogelijk rechts te houden en met meerdere personen naast elkaar gaat fietsen terwijl dat wettelijk gezien niet mag omdat er geen passeerruimte meer is.
Als we toch artikel 5 gaan inzetten, dan weet ik wel bij welke groep fietsers het inzetten daarvan het allerallerhardste nodig is.
Ik heb het al eerder gezegd in zo'n topic en ik ga het weer zeggen. Ik pleit voor een fietsrijbewijs (en dan zakt minimaal 90 procent van de fietsers). Gewoon omdat mensen denken dat als je op de fiets zit je nergens op hoeft te letten.
Nee hoor, er is geen enkele limiet voor fietsers, afgezien van artikel 5 dan. Een kilometerteller op een fiets is nou ook niet bepaald verplicht.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 18:30 schreef DeX090 het volgende:
[..]
Volgens mij bestaat die al, en is de limiet voor fietsers 30 binnen- en 40 buiten de bebouwde kom. Het wordt alleen nooit gehandhaafd, maar het is dan wel weer zo dat men voor een wielrenwedstrijd ontheffing van die regels moet aanvragen. Beetje vaag bureaucratisch geneuzel, maar goed, we wonen in Nederland. We zijn het gewend.
Ik heb m'n rijbewijs al 16 jaar.. nooit een ongeluk gehad ookquote:Op zaterdag 14 augustus 2010 18:28 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ik hoop dat jij geen rijbewijs hebt, want stel je voor dat je iets tegen komt dat je niet verwacht.
Het bovenstaande geeft al aan wat het werkelijke probleem is en dat is de meeste fietsers, zoals meneer SiGNe, daadwerkelijk geen flauw idee hebben dat ze zich in het verkeer begeven en dat daarbij hoort dat je a) altijd op alles beducht bent, dus ook op geluiden, b) elke seconde de verkeerssituatie in ogenschouw houdt en c) elke seconde rekening houdt met mogelijk ander verkeer.
Zodra het nodig is dat iemand moet bellen om te passeren, zit je al compleet fout. Een bel is bedoeld om gevaarlijke onvermijdbare situaties te voorkomen, niet om andere mensen aan te geven dat ze grove hinder veroorzaken en of ze daar alsjeblieft mee op willen houden. En grove hinder veroorzaak je als je je niet aan de verkeersregels houdt door niet zoveel mogelijk rechts te houden en met meerdere personen naast elkaar gaat fietsen terwijl dat wettelijk gezien niet mag omdat er geen passeerruimte meer is.
Als we toch artikel 5 gaan inzetten, dan weet ik wel bij welke groep fietsers het inzetten daarvan het allerallerhardste nodig is.
Ik heb het al eerder gezegd in zo'n topic en ik ga het weer zeggen. Ik pleit voor een fietsrijbewijs (en dan zakt minimaal 90 procent van de fietsers). Gewoon omdat mensen denken dat als je op de fiets zit je nergens op hoeft te letten.
Er zijn zeker wel regels voor, zie deze bron. Het geldt alleen meer voor de wegen zelf dan voor de fietsers.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 18:35 schreef Zelva het volgende:
[..]
Nee hoor, er is geen enkele limiet voor fietsers, afgezien van artikel 5 dan. Een kilometerteller op een fiets is nou ook niet bepaald verplicht.
Zullen we het totale wegennet in Nederland splitsen in een fiets en auto gedeelte? Dan heeft u met uw penisverlenging geen last meer van ons. Als u dan later van de dokter ook aan fietsen moet gaat doen, hoop ik voor u dat men u nog voor een beschermd diersoort aanziet.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 18:29 schreef Antaris het volgende:
Het is dat wielrenner een beschermde diersoort is, maar anders had ik nou andere kleur bumper op mijn auto.
Ik weet dat niet iedereen zo is, maar zodra men in een peleton rijd, dan lijken ze net een kudde schapen. Maar ja 100 tegen 1 schiet ook niet op. Kunnen we niet een rotonde vrijgeven voor wielrenners? Dan kunnen ze daar lekker fietsen.
Ik zie daar nergens snelheden waar fietsers zich aan dienen te houden?quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 18:39 schreef DeX090 het volgende:
[..]
Er zijn zeker wel regels voor, zie deze bron. Het geldt alleen meer voor de wegen zelf dan voor de fietsers.
Fiets of brom/fietswegen binnen bebouwde kom, 30 km/h. Buiten de bebouwde kom 40km/h. Aangezien fietsers buiten de bebouwde kom over het algemeen niet op de weg mogen is dat dus de limiet. Het staat er overigens niet expliciet aangegeven voor fietsers zelf, maar dus voor de wegen.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 18:42 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Ik zie daar nergens snelheden waar fietsers zich aan dienen te houden?
Waar is je bron dan dat fietsers zich aan die snelheid moeten houden? Want naar mijn weten is dat nergens vastgelegd.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 18:51 schreef DeX090 het volgende:
[..]
Fiets of brom/fietswegen binnen bebouwde kom, 30 km/h. Buiten de bebouwde kom 40km/h. Aangezien fietsers buiten de bebouwde kom over het algemeen niet op de weg mogen is dat dus de limiet. Het staat er overigens niet expliciet aangegeven voor fietsers zelf, maar dus voor de wegen.
Ik doe ook aan fietsen maar niet met 200 man. Ga lekker in het bos fietsen. Daar heeft "vrijwel" niemand last van je. Trouwens fietsen in het bos is lichamelijk veel zwaarder dan wielrennen. Oh ja dat kunnen ze niet want dan moeten ze reageren en opstakels vermijden. Ik heb niks tegen fietsers maar aan mensen die schijt hebben aan iedereen.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 18:41 schreef horstjan het volgende:
[..]
Zullen we het totale wegennet in Nederland splitsen in een fiets en auto gedeelte? Dan heeft u met uw penisverlenging geen last meer van ons. Als u dan later van de dokter ook aan fietsen moet gaat doen, hoop ik voor u dat men u nog voor een beschermd diersoort aanziet.
Dat zeg ik dus ook al twee keerquote:Op zaterdag 14 augustus 2010 18:51 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Waar is je bron dan dat fietsers zich aan die snelheid moeten houden? Want naar mijn weten is dat nergens vastgelegd.
Toch wil ik graag weten in welke regio je woont, wellicht dat ik die kan vermijden.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 18:39 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Ik heb m'n rijbewijs al 16 jaar.. nooit een ongeluk gehad ook
Blijkbaar niet hè, want dat snelle fietsers achter je kunnen zitten, komt nooit in je op.quote:En ik weet ook precies wat er om me heen zit, als ik op de weg zit, zowel op de fiets als in de auto.
Waarom verwacht je dat niet? Iedereen weet dat er mensen zijn die veel harder rijden dan de toegestane snelheid en dus kan, nee mag je er helemaal niet vanuit gaan dat élke auto zich netjes aan de maximumsnelheid houdt. Waar heb jij je rijbewijs gehaald? In Tadjzikistan of zo?quote:Alleen verwacht je niet als je bijv. in de auto 100 rijdt en je ziet in je spiegel dat er verderop een auto achter je zit, dat die auto een seconde later al bijna op je bumper zit door het grote snelheidsverschil.
Dan heb je dus ook geen tijd gehad om aan de kant te gaan, zelfs niet als je elke seconde in je spiegel kijkt.
Ook hier weer, je bent asociaal door niet meteen al aan de kant te rijden en daar ook te blijven rijden, zoals de wet voorschrijft.quote:En dat is ook wat er vaak met wielrenners op het fietspad gebeurt, ze zitten opeens achter je en willen dat je meteen aan de kant gaat, of dat nou kan of niet.
Zinloze vergelijking, lees nog een keer wat ik gezegd heb over waar de fietsbel voor bedoeld is. Hetzelfde geldt voor de autotoeter.quote:Vraag ik me overigens wel af, zitten jullie in de auto nou ook zo vaak te toeteren omdat je in wil halen?
Ja wegen hebben snelheidslimieten ja, maar die gelden dus niet voor fietsers. In je vorige post beweer je namelijk nog dat fietsers binnen de bebouwde 30 km/h mogen (binnen de bebouwde kom is de snelheid overigens 50 km/h, tenzij anders aangegeven).quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 18:54 schreef DeX090 het volgende:
[..]
Dat zeg ik dus ook al twee keerJa, ik dacht dat het voor fietsers was maar dat is dus niet zo. Het gaat alleen om de wegen zelf.
Nee, in mijn vorige post beweer ik dat de limiet op fietspaden 30km/h is binnen de bebouwde kom. Alleen in mijn eerste post heb ik anders beweerd, maar na uitzoeken blijkt dus dat ik dat bij het verkeerde eind had. Lees anders mijn posts nog eens door, en voor het geval het nog niet duidelijk is: Je hebt gelijk! Echt waar, je hebt gelijk! Ik geef het toe, ik had het fout, jij had het goed!quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 18:56 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Ja wegen hebben snelheidslimieten ja, maar die gelden dus niet voor fietsers. In je vorige post beweer je namelijk nog dat fietsers binnen de bebouwde 30 km/h mogen (binnen de bebouwde kom is de snelheid overigens 50 km/h, tenzij anders aangegeven).
Een topic op een ander forum door juristen klikquote:Op zaterdag 14 augustus 2010 18:54 schreef DeX090 het volgende:
[..]
Dat zeg ik dus ook al twee keerJa, ik dacht dat het voor fietsers was maar dat is dus niet zo. Het gaat alleen om de wegen zelf.
Je neemt een hoop dingen aan, alleen klopt er verder helemaal niks van.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 18:55 schreef Zelva het volgende:
[..]
Toch wil ik graag weten in welke regio je woont, wellicht dat ik die kan vermijden.
[..]
Blijkbaar niet hè, want dat snelle fietsers achter je kunnen zitten, komt nooit in je op.
[..]
Waarom verwacht je dat niet? Iedereen weet dat er mensen zijn die veel harder rijden dan de toegestane snelheid en dus kan, nee mag je er helemaal niet vanuit gaan dat élke auto zich netjes aan de maximumsnelheid houdt. Waar heb jij je rijbewijs gehaald? In Tadjzikistan of zo?
En sowieso ook weer, je hindert andere mensen door links te plakken, want als je aan de kant kunt gaan is het nergens voor nodig om dat ook niet daadwerkelijk al eerder te doen.
[..]
Ook hier weer, je bent asociaal door niet meteen al aan de kant te rijden en daar ook te blijven rijden, zoals de wet voorschrijft.
Het moet helemaal niet nodig zijn dat er gebeld wordt en zodra dat wel gebeurt, ben je de verkeersregels aan het overtreden. Punt. Het is gewoon niet anders. En dan vind ik het helemaal nog niet zo erg als mensen gezellig met zijn tweeën naast elkaar van de natuur aan het genieten zijn en het fietspad in beslag nemen (wat dus niet mag), als ze maar blijven opletten en niet doen alsof de wereld vergaat als iemand ze wil inhalen, zoals jij kennelijk denkt dat normaal is. En als ze maar blijven opletten, zodat ze niet pas na twintig keer bellen, vanaf al geruime afstand, eens gaan omkijken waar dat geluid vandaan komt, om dan stug door te rijden tot je daadwerkelijk op hun achterwiel zit.
[..]
Zinloze vergelijking, lees nog een keer wat ik gezegd heb over waar de fietsbel voor bedoeld is. Hetzelfde geldt voor de autotoeter.
Die schreeuw zul je met de beste bedoelingen doen - maar het komt asociaal over.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 17:49 schreef Westerling het volgende:
[..]
Fietsbel gebruiken op de racefiets is het stomste dat je kunt doen. Fietsbel schijnt voor fietspadgebruikers "er komt iets aan, binnen nu en 5 minuten moet ik naar rechts gaan", te betekenen.
Een schreeuw werkt meteen.
Waarom moeten recreatieve fietsers 2 breed over het fietspad slingeren zonder op te letten? Het moet van beide kanten komen.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 19:15 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Die schreeuw zul je met de beste bedoelingen doen - maar het komt asociaal over.
Maar waarom moeten wielrenners per se op fietspaden hard racen? Er zijn toch ook genoeg verharde landweggetjes waar je heerlijk ongestoord je gang kan gaan, zo snel je wilt?
precies.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 17:45 schreef DaDude1987 het volgende:
Allebei een beetje meer begrip voor elkaar opbrengen. Ik fiets zelf ook graag, maar rem ook wel eventjes als mensen mij niet gezien hebben.
Als het van beide kanten komt moet je ook nog rekening houden met tegenliggersquote:Op zaterdag 14 augustus 2010 19:17 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Waarom moeten recreatieve fietsers 2 breed over het fietspad slingeren zonder op te letten? Het moet van beide kanten komen.
Omdat mijn tuin niet aansluit op zo'n landweggetjequote:Op zaterdag 14 augustus 2010 19:15 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Die schreeuw zul je met de beste bedoelingen doen - maar het komt asociaal over.
Maar waarom moeten wielrenners per se op fietspaden hard racen? Er zijn toch ook genoeg verharde landweggetjes waar je heerlijk ongestoord je gang kan gaan, zo snel je wilt?
quote:..roep ik ook wel even bedankt als ik passeer.
Helemaal mee eens. Dit opgeblazen probleem kan simpel opgelost worden.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 20:34 schreef marcodej het volgende:
Als de recreatieve fietser zich net zo actief met het verkeer/de omgeving bezighouden als de wielrenner, dan zouden er een stuk minder problemen zijn. Helaas denkt men dat men zich argeloos in het verkeer kan begeven.
Het moet van beide kanten komen: de wielrenner moet afremmen en zichzelf niet in elk gaatje frotten (wat al erg vaak gebeurd, maar dat ziet men dan niet), de recreatieve fietser moet zich wat actiever in het verkeer gaan begeven en zich niet zo breed maken.
Haha, goed verhaal!quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 18:28 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ik hoop dat jij geen rijbewijs hebt, want stel je voor dat je iets tegen komt dat je niet verwacht.
Het bovenstaande geeft al aan wat het werkelijke probleem is en dat is de meeste fietsers, zoals meneer SiGNe, daadwerkelijk geen flauw idee hebben dat ze zich in het verkeer begeven en dat daarbij hoort dat je a) altijd op alles beducht bent, dus ook op geluiden, b) elke seconde de verkeerssituatie in ogenschouw houdt en c) elke seconde rekening houdt met mogelijk ander verkeer. En het ergste is nog dat, als ze dan eens wat anders moeten doen dan als een zombie de paden afrijden, ze ook geen flauw idee hebben wát ze moeten doen. Al slingerend over de weg omkijken waar dat belgeluid nou vandaan zou kunnen komen, ja, wat zou dat nou kunnen zijn. :|
Zodra het nodig is dat iemand moet bellen om te passeren, zit je al compleet fout. Een bel is bedoeld om gevaarlijke onvermijdbare situaties te voorkomen, niet om andere mensen aan te geven dat ze grove hinder veroorzaken en of ze daar alsjeblieft mee op willen houden. En grove hinder veroorzaak je als je je niet aan de verkeersregels houdt door niet zoveel mogelijk rechts te houden en met meerdere personen naast elkaar gaat fietsen terwijl dat wettelijk gezien niet mag omdat er geen passeerruimte meer is.
Als we toch artikel 5 gaan inzetten, dan weet ik wel bij welke groep fietsers het inzetten daarvan het allerallerhardste nodig is.
Ik heb het al eerder gezegd in zo'n topic en ik ga het weer zeggen. Ik pleit voor een fietsrijbewijs (en dan zakt minimaal 90 procent van de fietsers). Gewoon omdat mensen denken dat als je op de fiets zit je nergens op hoeft te letten.
Wat een ongelofelijke zeik.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 19:13 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Maar als ik dan zelf een langzamere fietser wil inhalen (en ik heb achter me gekeken of ik kan inhalen!) en er zit opeens een wielrenner vlak achter me, dan moet die maar even achten tot ik mijn inhaalmanouvre afgerond heb.
In de auto precies hetzelfde, iemand die harder rijdt dan de gemiddelde weggebruiker moet zich maar aanpassen, niet degenen die gewoon normaal rijden.
[..]
Ga eens koersen, dan merk je gauw zat wat zwaarder is... Doet niet echt voor elkaar onder....quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 18:52 schreef Antaris het volgende:
[..]
Ik doe ook aan fietsen maar niet met 200 man. Ga lekker in het bos fietsen. Daar heeft "vrijwel" niemand last van je. Trouwens fietsen in het bos is lichamelijk veel zwaarder dan wielrennen. Oh ja dat kunnen ze niet want dan moeten ze reageren en opstakels vermijden. Ik heb niks tegen fietsers maar aan mensen die schijt hebben aan iedereen.
Jij fietst vast ook niet harder dan 25km/u. Ik rij altijd netjes en harder maar zodra ik zie dat ik mensen moet gaan passeren of iets dan rij ik wat langzamer, ik bel en ik ga erlangs. Jij bent vast zo'n gefrusteerde bestuurder die giftig wordt als je even moet afremmen voor het een of ander.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 17:39 schreef Carolyne1575 het volgende:
Het probleem met de recreatieve wielrenner is dat ze zichzelf zo fukking serieus nemen. Denkend dat ze Cancellara zelf zijn "denderen" ze met een matige 25 km/u over het fietspad en o wee als ze even in re remmen moeten ... dan hebben ze het idee dat ze helemaal uit hun ritme zijn en dat de wereldtijd die ze aan het rijden waren definitief verleden tijd is.
Even de ramen sproeien wanneer een dergelijke dwaas achter de auto zit en wanneer u genaderd wordt terwijl u rustig fietst ... even iets breder gaan rijden ... soms vallen ze ook echt op de grond ...
Weet je wat het is. Ik weet niet hoe andere renners het doen maar de mensen waar ik mee fiets bellen al een lange tijd van te voren. Maar als jij doof bent, of wind of een mp3 speler op heb dan hoor je dat niet. Racefietsen maken ook weinig geluid dus die hoor je dan al niet. Als wij al 5x gebeld hebben en je geeft geen sjoege dan kan je een hand op je schouder verwachten om aan te geven dat er mensen langs moeten.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 17:43 schreef SiGNe het volgende:
Als je kijkt naar het gemiddelde verkeer op de fietspaden dan zijn dat over het algemeen de "trage" fietsers.
Als je dat zou vergelijken met een snelweg dan zullen de meesten dus 100-120km./u rijden, vervolgens heb je dan de racers die bijna anderhalf tot twee keer zo hard rijden.
Dus ik zou zeggen dat het niet de trage fietsers zijn die het probleem vormen maar juist de racers.
Daarbij verwacht je ook als fietser dat als je ingehaald wordt dat dat een gewone fietser is, niet een wielrenner die met dubbele snelheid langs je heen raast.
De manier van inhalen vind ik bij de meeste wielrenners ook behoorlijk asociaal: op het laatste moment bellen en hard "aan de kant" roepen en vooral geen vaart minderen of er even achter blijven zitten als passeren niet mogelijk is.
Ook racefietsers zijn gewone verkeersdeelnemers en die zouden zich beter aan de regels moeten houden.
Onzin.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 17:49 schreef Westerling het volgende:
[..]
Fietsbel gebruiken op de racefiets is het stomste dat je kunt doen. Fietsbel schijnt voor fietspadgebruikers "er komt iets aan, binnen nu en 5 minuten moet ik naar rechts gaan", te betekenen.
Een schreeuw werkt meteen.
Rij jij met mij maar eens een wedstrijd mee danquote:Op zaterdag 14 augustus 2010 18:52 schreef Antaris het volgende:
[..]
Ik doe ook aan fietsen maar niet met 200 man. Ga lekker in het bos fietsen. Daar heeft "vrijwel" niemand last van je. Trouwens fietsen in het bos is lichamelijk veel zwaarder dan wielrennen. Oh ja dat kunnen ze niet want dan moeten ze reageren en opstakels vermijden. Ik heb niks tegen fietsers maar aan mensen die schijt hebben aan iedereen.
quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 17:58 schreef SiGNe het volgende:
[..]
als een wielrenner achter met fietst en "aan de kant" roept ga ik juist extra breed rijden
Dan kan je met 30 km/h over die verhoging heen stuiteren?quote:Op maandag 16 augustus 2010 11:29 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Maar serieus...een doorgetrokken streep op dit soort fietspaden, liefst licht verhoogd lijkt me wel wat. Dan krijgen mensen tenminste visuele hints dat je niet het hele fietspad in beslag mag nemen. Waar ruimte is voor tegemoetkomend verkeer, is ook ruimte voor een normale inhaalmanoevre.
Vervang "fiets" door "auto" en het is een heel stuk makkelijker geworden:quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 17:28 schreef Marurk het volgende:
Vanochtend (14 augustus) stond er in de Telegraaf één grote pagina vol (pagina TA1) over de toenemende "oorlog op 't fietspad". Racefietsers/Hardrijders zouden de recreatieve fietsers (mensen die rustig een tochtje maken, vaak ouderen) angst aanjagen. De wielrenner en de tourfietser vormen zgn. een gevaar op de weg.
Vorig jaar is er door EenVandaag ook een reportage over "Oorlog op het fietspad" geweest. Klik hier om het filmpje te bekijken (moeite waard!).
Daarom wordt er steeds meer gepleit om de fietsregels aan te gaan passen. Mogelijke oplossingen:
1. De racefietser verplicht naar de gewone weg (waar de auto's rijden) laten uitwijken.
2. Fietspaden verbreden en/of speciale fietspaden voor racefietsers aanleggen (zogenaamde fietssnelwegen).
Graag zou ik willen vragen hoe jullie tegen bovengenoemde tweestrijd aankijken. Is de wielrenner nou echt zo asociaal? Zelf een actief racefietser zijnde, moet ik zeggen dat ik me vaak erger aan de "trage tweewieler". Ze fietsen vaak met tweeën naast elkaar, kunnen doorgaans erg lastig rechts houden, en wijken vaak naar links uit. Laatst kwam ik twee van deze breed naast elkaar fietsende recreanten tegemoet. De meneer maakte gebruik van mijn helft van het fietspad. Meneer was echter te druk in gesprek met mevrouw waardoor hij mij pas op het laatste moment zag (terwijl ik juist van voren aankwam!). Toch maar op tijd geroepen, en meneer schrikt. "Wat een K*Twielrenner" zal hij wel gedacht hebben. En dat terwijl ik me netjes aan de regels houd en niets fout doet. Mijns inziens is het niet altijd de wielrenner die iets fout doet, de trage tweewieler is net zo vaak fout bezig doordat ze niet goed opletten of weten waar ze mee bezig zijn. Aanpassen van de fietsregels is dus nergens voor nodig, en het laten uitwijken van wielrenners naar de grote weg brengt nog veel meer gevaren met zich mee.
Dat is mijn mening, en nu wil ik graag weten hoe jullie hier tegenover staan.
Nee, je moet dit vergelijken met de autobaan, daar houden mensen er ook rekening mee dat er wel eens iemand aan komen die 2x zo hard gaat als jijzelf. Op fietspaden gelden namelijk geen snelheidslimieten als op de snelweg.quote:Op maandag 16 augustus 2010 11:35 schreef Casos het volgende:
[..]
Vervang "fiets" door "auto" en het is een heel stuk makkelijker geworden:
Raceauto's zouden de recreatieve auto's (mensen die rustig een tochtje maken, vaak ouderen) angst aanjagen. De coureur en de tourrijder vormen zgn. een gevaar op de weg.
Kortom, wil je racefietsen, ga je naar een daarvoor geschikt terrein en gezien dit bericht, is de openbare weg dat zeer zeker niet.
Laatst ook twee van die oude dozen met een 2 x 2 m landkaart midden op 't fietspad.quote:Op maandag 16 augustus 2010 11:32 schreef Atreidez het volgende:
Toch ook wel grappig soms hoor, die mensen die in de duinen onderaan een helling midden op het fietspad met 2 naast elkaar een sneetje ontbijtkoek staan te smeren.. En het dan raar vinden dat mensen er wat van zeggenzelf gezien, t weekend
Waarom mag je niet met 30 km/h of harder iemand inhalen als daar de ruimte voor is? Omdat ze dan schrikken?quote:Op maandag 16 augustus 2010 11:33 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Dan kan je met 30 km/h over die verhoging heen stuiteren?
Op de autobaan mag je nog steeds niet racen, dat doen die racefietsers wel. Ze hebben schijt aan alle regels en wee diegene die er wat van zegt. Hoog tijd dat er wel maximumsnelheden komen voor fietsers. Ze maken het er zelf naar.quote:Op maandag 16 augustus 2010 11:37 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Nee, je moet dit vergelijken met de autobaan, daar houden mensen er ook rekening mee dat er wel eens iemand aan komen die 2x zo hard gaat als jijzelf. Op fietspaden gelden namelijk geen snelheidslimieten als op de snelweg.
Volgens mij snap je mijn punt niet, hij wil een verhoging maken, zodat je normaal in kunt halen, wel eens met 30 km/h over een verhoging gestuurd? Dat gaat over het algemeen niet zachtzinnig.quote:Op maandag 16 augustus 2010 11:39 schreef Marurk het volgende:
[..]
Laatst ook twee van die oude dozen met een 2 x 2 m landkaart midden op 't fietspad.Kwamen er een aantal wielrenners aanrijden met 30+ km/h die riepen "Pas op!", waren ze achteraf aan het klagen dat wielrenners asociaal zijn en dat ze geen bel hebben.
Opbokken, graftakken!
[..]
Waarom mag je niet met 30 km/h of harder iemand inhalen als daar de ruimte voor is? Omdat ze dan schrikken?
WTF waarom zouden wij wielrenners naar een circuit moeten?quote:Op maandag 16 augustus 2010 11:35 schreef Casos het volgende:
[..]
Vervang "fiets" door "auto" en het is een heel stuk makkelijker geworden:
Raceauto's zouden de recreatieve auto's (mensen die rustig een tochtje maken, vaak ouderen) angst aanjagen. De coureur en de tourrijder vormen zgn. een gevaar op de weg.
Kortom, wil je racefietsen, ga je naar een daarvoor geschikt terrein en gezien dit bericht, is de openbare weg dat zeer zeker niet.
Nee niet echt, met hard rijden val je in principe niemand lastig, met z'n 2en naast elkaar fietsen in principe ook niet, tenzij je het fietspad vervolgens volledig blokkeert, wat dus niet mag.quote:Op maandag 16 augustus 2010 11:40 schreef Flappekz het volgende:
Als ik met zn tweeen naast elkaar mag fietsen op een fietspad, dan doe ik dat.
Net zoals wielrenners zeggen: Als ik zo hard mag fietsen als ik wil op het fietspad, dan doe ik dat.
Dus iedereen is asociaal.
Omdat je dan lekker je gang kan gaan en geen last hebt van overige weggebruikers. Net zoals dat bijv. geldt voor mensen in de auto.quote:Op maandag 16 augustus 2010 11:41 schreef Marurk het volgende:
[..]
WTF waarom zouden wij wielrenners naar een circuit moeten?
En waar sturen we de recreant dan heen? Naar speciale afgesloten gebieden waar ze geen problemen kunnen veroorzaken?quote:Op maandag 16 augustus 2010 11:42 schreef Casos het volgende:
[..]
Omdat je dan lekker je gang kan gaan en geen last hebt van overige weggebruikers. Net zoals dat bijv. geldt voor mensen in de auto.
En of je er mensen mee lastig valtquote:Op maandag 16 augustus 2010 11:42 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Nee niet echt, met hard rijden val je in principe niemand lastig, met z'n 2en naast elkaar fietsen in principe ook niet, tenzij je het fietspad vervolgens volledig blokkeert, wat dus niet mag.
Uh, recreatiegebieden misschien? Die zijn daar uitermate geschikt voor.quote:Op maandag 16 augustus 2010 11:43 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
En waar sturen we de recreant dan heen? Naar speciale afgesloten gebieden waar ze geen problemen kunnen veroorzaken?
Wat heb jij er last van als ik hard fiets? Als ik jouw gewoon inhaal waar dat kan is er niets aan de hand.quote:Op maandag 16 augustus 2010 11:44 schreef Flappekz het volgende:
[..]
En of je er mensen mee lastig valt
Als je deelneemt aan het verkeer, dien je rekening te houden met je medeweggebruikers. Zowel de "langzame slakken" als de wielrenner.
Ik had het niet over een stel vangrails, gewoon een bescheiden verhoging zodat het wel duidelijk aangeeft dat het fietspad voor verkeer van twee richtingen is, maar laag genoeg om, ALS HET VERKEER HET TOELAAT even overheen te wippen om mensen in te halen.quote:Op maandag 16 augustus 2010 11:40 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Volgens mij snap je mijn punt niet, hij wil een verhoging maken, zodat je normaal in kunt halen, wel eens met 30 km/h over een verhoging gestuurd? Dat gaat over het algemeen niet zachtzinnig.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |