abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_85283090
Vanochtend (14 augustus) stond er in de Telegraaf één grote pagina vol (pagina TA1) over de toenemende "oorlog op 't fietspad". Racefietsers/Hardrijders zouden de recreatieve fietsers (mensen die rustig een tochtje maken, vaak ouderen) angst aanjagen. De wielrenner en de tourfietser vormen zgn. een gevaar op de weg.

Vorig jaar is er door EenVandaag ook een reportage over "Oorlog op het fietspad" geweest. Klik hier om het filmpje te bekijken (moeite waard!).

Daarom wordt er steeds meer gepleit om de fietsregels aan te gaan passen. Mogelijke oplossingen:
1. De racefietser verplicht naar de gewone weg (waar de auto's rijden) laten uitwijken.
2. Fietspaden verbreden en/of speciale fietspaden voor racefietsers aanleggen (zogenaamde fietssnelwegen).

Graag zou ik willen vragen hoe jullie tegen bovengenoemde tweestrijd aankijken. Is de wielrenner nou echt zo asociaal? Zelf een actief racefietser zijnde, moet ik zeggen dat ik me vaak erger aan de "trage tweewieler". Ze fietsen vaak met tweeën naast elkaar, kunnen doorgaans erg lastig rechts houden, en wijken vaak naar links uit. Laatst kwam ik twee van deze breed naast elkaar fietsende recreanten tegemoet. De meneer maakte gebruik van mijn helft van het fietspad. Meneer was echter te druk in gesprek met mevrouw waardoor hij mij pas op het laatste moment zag (terwijl ik juist van voren aankwam!). Toch maar op tijd geroepen, en meneer schrikt. "Wat een K*Twielrenner" zal hij wel gedacht hebben. En dat terwijl ik me netjes aan de regels houd en niets fout doet. Mijns inziens is het niet altijd de wielrenner die iets fout doet, de trage tweewieler is net zo vaak fout bezig doordat ze niet goed opletten of weten waar ze mee bezig zijn. Aanpassen van de fietsregels is dus nergens voor nodig, en het laten uitwijken van wielrenners naar de grote weg brengt nog veel meer gevaren met zich mee.
Dat is mijn mening, en nu wil ik graag weten hoe jullie hier tegenover staan. :P
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 17:39:45 #2
168752 Carolyne1575
Rookworst zonder R is ookworst
pi_85283357
Het probleem met de recreatieve wielrenner is dat ze zichzelf zo fukking serieus nemen. Denkend dat ze Cancellara zelf zijn "denderen" ze met een matige 25 km/u over het fietspad en o wee als ze even in re remmen moeten ... dan hebben ze het idee dat ze helemaal uit hun ritme zijn en dat de wereldtijd die ze aan het rijden waren definitief verleden tijd is.

Even de ramen sproeien wanneer een dergelijke dwaas achter de auto zit en wanneer u genaderd wordt terwijl u rustig fietst ... even iets breder gaan rijden ... soms vallen ze ook echt op de grond ... *O*
Creationists eagerly seek a gap in present-day knowledge or understanding. If an apparent gap is found, it is assumed that God, by default, must fill it
pi_85283414
Het gros van de mensen zit op een gewone fiets en ja, dat gaat een stuk langzamer. Ik vind dat wielrenners gezien de snelheid niet op het fietspad horen. En eigenlijk ook niet op de weg, dat is ook schijtirritant. :D Ga maar op je balkon fietsen ofzo.
pi_85283420
Probleem is juist mensen die af en toe fietsen zich niet aan de regels houden. Ze fietsen met zijn tweeën naast elkaar en letten slecht op. Ze zijn ook snel beledigd als je ze snel inhaalt.

Vaak zijn wielrenners ook asociaal door heel snel en dicht op andere mensen in te halen, ze hebben geen fietsbel en laten niets horen als ze iemand inhalen.

Ik zou het wel fijn vinden als ik op de weg mag fietsen :9~ . Maar dat, en de fiets snelweg, is niet echt een oplossing.
pi_85283432
Mijn ervaringen met wielrenners zijn dat het stukken asociaal zijn die denken dat het fietspad van hen is. Er zullen vast wel vriendelijke wielrenners zijn die wel snelheid minderen als zij ouderen of kinderen naderen -maar die heb ik nog niet gezien.

En speciale fietspaden aanleggen voor wielrenners? Welke idioot heeft dat bedacht?
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 17:43:38 #6
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_85283446
Als je kijkt naar het gemiddelde verkeer op de fietspaden dan zijn dat over het algemeen de "trage" fietsers.
Als je dat zou vergelijken met een snelweg dan zullen de meesten dus 100-120km./u rijden, vervolgens heb je dan de racers die bijna anderhalf tot twee keer zo hard rijden.

Dus ik zou zeggen dat het niet de trage fietsers zijn die het probleem vormen maar juist de racers.
Daarbij verwacht je ook als fietser dat als je ingehaald wordt dat dat een gewone fietser is, niet een wielrenner die met dubbele snelheid langs je heen raast.

De manier van inhalen vind ik bij de meeste wielrenners ook behoorlijk asociaal: op het laatste moment bellen en hard "aan de kant" roepen en vooral geen vaart minderen of er even achter blijven zitten als passeren niet mogelijk is.
Ook racefietsers zijn gewone verkeersdeelnemers en die zouden zich beter aan de regels moeten houden.
pi_85283460
Als hun rijgedrag mij niet bevalt, haal ik ze meestal ff in en tik ze in de sloot.
The time you enjoy wasting is not wasted time.
pi_85283492
Allebei een beetje meer begrip voor elkaar opbrengen. Ik fiets zelf ook graag, maar rem ook wel eventjes als mensen mij niet gezien hebben.
Komt keesje bij de leraar: "Meester, ik word gepest, iedereen noemt me schele keesje"
Waarop de leraar antwoordt: "Wat kan jou dat nou schelen keesje ?"
_o_
pi_85283512
Iedereen reageert zo tof maar zullen het nooit tegen een wielrenner zelf op dat moment zeggen of de shit die zeggen werkelijk doen :')
pi_85283521
Weer zo'n topic :'), ik kijk het even aan, maar ik verwacht er weinig van.
sig verwijderd door FA
pi_85283570
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 17:42 schreef vault_tec het volgende:
Probleem is juist mensen die af en toe fietsen zich niet aan de regels houden. Ze fietsen met zijn tweeën naast elkaar en letten slecht op. Ze zijn ook snel beledigd als je ze snel inhaalt.

Vaak zijn wielrenners ook asociaal door heel snel en dicht op andere mensen in te halen, ze hebben geen fietsbel en laten niets horen als ze iemand inhalen.

Ik zou het wel fijn vinden als ik op de weg mag fietsen :9~ . Maar dat, en de fiets snelweg, is niet echt een oplossing.
Fietsbel gebruiken op de racefiets is het stomste dat je kunt doen. Fietsbel schijnt voor fietspadgebruikers "er komt iets aan, binnen nu en 5 minuten moet ik naar rechts gaan", te betekenen.
Een schreeuw werkt meteen.
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 17:51:58 #12
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_85283625
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 17:46 schreef vault_tec het volgende:
Iedereen reageert zo tof maar zullen het nooit tegen een wielrenner zelf op dat moment zeggen of de shit die zeggen werkelijk doen :')
Oh jawel hoor, alleen stellen ze dat nooit op prijs.
sterker nog, dan worden ze zwaar aggressief, zoals hierboven al gezegd werd: alsof ze de tijd van Armstrong aan het verbeteren zijn. (zelfde met voetbalfans trouwens, juichen alsof ze zelf gescoord hebben)
pi_85283629
Wat wel met de vooral ouderen fietsers is, is dat zij altijd wat te klagen hebben. Dan kom je bijvoorbeeld van rechts, maar mevrouw let niet op en moet je vol in de remmen. Zegt ze met een denigrerende toon: "Kijk toch uit!"...

Leuk alle internethelden! :')
Komt keesje bij de leraar: "Meester, ik word gepest, iedereen noemt me schele keesje"
Waarop de leraar antwoordt: "Wat kan jou dat nou schelen keesje ?"
_o_
pi_85283635
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 17:51 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Oh jawel hoor, alleen stellen ze dat nooit op prijs.
sterker nog, dan worden ze zwaar aggressief, zoals hierboven al gezegd werd: alsof ze de tijd van Armstrong aan het verbeteren zijn. (zelfde met voetbalfans trouwens, juichen alsof ze zelf gescoord hebben)
Wat ben jij zuur zeg.... :O
Komt keesje bij de leraar: "Meester, ik word gepest, iedereen noemt me schele keesje"
Waarop de leraar antwoordt: "Wat kan jou dat nou schelen keesje ?"
_o_
pi_85283678
Als je wilt racefietsen dan ga je maar naar het circuit.
In dit geval een wielerbaan.

Als een automobilist zich zo gedraagt als een fanatieke wielrenner met carbonframe is het een artikel 5 ;)
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
pi_85283707
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 17:54 schreef GizartFRL het volgende:
Als je wilt racefietsen dan ga je maar naar het circuit.
In dit geval een wielerbaan.

Als een automobilist zich zo gedraagt als een fanatieke wielrenner met carbonframe is het een artikel 5 ;)
wat is een artikel 5?
pi_85283730
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 17:55 schreef vault_tec het volgende:

[..]

wat is een artikel 5?
Rijbewijs kwijt omdat je teveel gevaar veroorzaakt.
sig verwijderd door FA
pi_85283733
Wielrenners :r zijn toch de ergste vorm van fietsers wat er rond fietst. Ik ben voorstander om wielrenners hun eigen fietscircuit maar moeten maken, we gaan toch ook niet voetballen in het weiland van de gemeente :').

Misschien is een snelheidslimiet voor fietsers een goed idee, maximaal 30 km/h.
pi_85283747
Tevens hebben fietspaden geen snelheidslimiet en veel mensen die af en toe in de zomer fietsen rijden erg sloom en nemen voor 60%+ het fiets pad in... Moeten hun niet gewoon netjes achter elkaar rijden?
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 17:57:27 #20
313017 Fructidor
Nu met extra inhoud !
pi_85283749
Interessant topic, ik fiets zelf altijd naar mijn werk, wat nogal een eindje is ( een goede 5 kwartier) . Hierbij kom ik langs allerlei landweggetjes en smalle fietspaden door/langs het bos, waarbij het soms nieteens goed mogelijk is om iemand fatsoenlijk in te halen. Als ik op zo'n smal paadje een wielrenner achter me krijg moet hij/zij maar even wachten tot we op een breder deel van het pad komen, want ik ga toch echt niet afstappen en met mijn schone broek in de vieze berm staan :{w
pi_85283752
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 17:56 schreef Brembo het volgende:
Misschien is een snelheidslimiet voor fietsers een goed idee, maximaal 30 km/h.
En dan is het verschil tussen 15 en 30 nog niet heel groot?
sig verwijderd door FA
pi_85283761
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 17:55 schreef vault_tec het volgende:

[..]

wat is een artikel 5?
Artikel 5
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 17:58:13 #23
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_85283766
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 17:52 schreef DaDude1987 het volgende:

[..]

Wat ben jij zuur zeg.... :O
Ik zal het nog zuurder maken, als een wielrenner achter met fietst en "aan de kant" roept ga ik juist extra breed rijden, ze gebruiken die bel op hun fiets maar.
Als ze bellen ga ik overigens wel weer meteen aan de kant.
Probleem is dat je volgens een wielrenner nooit snel genoeg aan de kant gaat maar dat komt volgens mij meer doordat de wielrenner vergeet dat hij/zij veel sneller is.
Ze moeten dus eerder bellen dan op een gewone fiets en niet op het laatste moment.

Dat is ook wat mij het meeste irriteert aan wilerenners, ze laten veel te laat weten dat ze achter je rijden en in willen halen en denken dat ze "king of the road" zijn.
Op brede wegen zonder fietspad ("landweggetjes") kan het overigens prima hoor, maar niet op smalle fietspaden.
pi_85283782
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 17:58 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Ik zal het nog zuurder maken, als een wielrenner achter met fietst en "aan de kant" roept ga ik juist extra breed rijden, ze gebruiken die bel op hun fiets maar.
Als ze bellen ga ik overigens wel weer meteen aan de kant.
Probleem is dat je volgens een wielrenner nooit snel genoeg aan de kant gaat maar dat komt volgens mij meer doordat de wielrenner vergeet dat hij/zij veel sneller is.
Ze moeten dus eerder bellen dan op een gewone fiets en niet op het laatste moment.

Dat is ook wat mij het meeste irriteert aan wilerenners, ze laten veel te laat weten dat ze achter je rijden en in willen halen en denken dat ze "king of the road" zijn.
Op brede wegen zonder fietspad ("landweggetjes") kan het overigens prima hoor, maar niet op smalle fietspaden.
Als je eerder belt horen 9 van de 10 het niet.
sig verwijderd door FA
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 18:00:33 #25
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_85283800
Ik neem, als ik mensen inhaal, meestal een klein uitstapje naar de weg.
En anders schreeuwen, maar het gros van de mensen kijkt als een droge mongool achterom en gaat een halve minuut later eens aan de kant :{
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
pi_85283805
Dit is een wellus nietus topic _O-
pi_85283811
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 18:00 schreef vault_tec het volgende:
Dit is een wellus nietus topic _O-
Daarom ga ik 'm zo ook sluiten.
sig verwijderd door FA
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 18:02:15 #28
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_85283825
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 17:59 schreef Ambrosius het volgende:

[..]

Als je eerder belt horen 9 van de 10 het niet.
Daar mag ook wel een verbod op komen trouwens: telefoneren en mp3 spelers op de fiets.
Maar dat is weer een andere discussie.

[ Bericht 0% gewijzigd door SiGNe op 14-08-2010 18:14:30 ]
pi_85283850
WTF iedereen hier vet veel haat tegen wielrenners. :') Waar komt dat ineens vandaan?
pi_85283876
wielrenners halen in het algemeen heel asociaal in, dit komt vooral omdat oudere fietsers sloom en naast elkaar rijden.

Dus daarom is dit een wellus/nietus topic.
pi_85283880
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 18:01 schreef Ambrosius het volgende:

[..]

Daarom ga ik 'm zo ook sluiten.
Aah kom op hey. Dit is bedoeld als een serieus topic naar aanleiding van een volwaardig artikel in de Telegraaf van vanochtend (ja, I know, de Telegraaf :')). Maar ik vind het een interessante discussie en wil graag weten hoe anderen dit zien. :)
pi_85283894
Ik fiets meestal op de weg ipv het fietspad, en waar het niet kan, dan neem ik die weg vaak niet.
Ach, hier op het Groningerland valt het wel mee.
pi_85283950
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 18:01 schreef Ambrosius het volgende:

[..]

Daarom ga ik 'm zo ook sluiten.
Wat loop je dat nou aan te kondigen. Laat mensen niet voor lul posten en kwak het dan meteen op slot. De reden ontgaat me volledig, maar dat terzijde.
pi_85283971
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 17:58 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Ik zal het nog zuurder maken, als een wielrenner achter met fietst en "aan de kant" roept ga ik juist extra breed rijden, ze gebruiken die bel op hun fiets maar.
Als ze bellen ga ik overigens wel weer meteen aan de kant.
Probleem is dat je volgens een wielrenner nooit snel genoeg aan de kant gaat maar dat komt volgens mij meer doordat de wielrenner vergeet dat hij/zij veel sneller is.
Ze moeten dus eerder bellen dan op een gewone fiets en niet op het laatste moment.

Dat is ook wat mij het meeste irriteert aan wilerenners, ze laten veel te laat weten dat ze achter je rijden en in willen halen en denken dat ze "king of the road" zijn.
Op brede wegen zonder fietspad ("landweggetjes") kan het overigens prima hoor, maar niet op smalle fietspaden.
Zoals ik net zei is roepen de enige manier. Maargoed, waarschijnlijk zelf nog nooit harder dan 30 gefietst en dan kom je daar niet achter.
Als iemand expres breed gaat rijden heb ik er geen enkele moeite mee om de linkerarm te raken.
pi_85284017
Tja, ik val zelf denk ik onder het kopje hard rijder (+/- 25 km/h gemiddeld) maar ook ik merk dat mensen gewoon totaal niet aan het opletten zijn of je 3 breedfietsend tegemoet komen en totaal niet uitwijken voor je. Mensen die niet vooruit komen (10 km/h) moeten zelf ook gewoon snappen dat er een hoop mensen harder dan hun gaan en zich daar op aanpassen.

En de betekenis van een bel snappen heel veel mensen ook niet, als je die hoort zit er iemand achter die er langs wilt, dan moet je niet eerst naar links uitwijken en eens omkijken....
pi_85284025
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 18:10 schreef Westerling het volgende:

[..]

Zoals ik net zei is roepen de enige manier. Maargoed, waarschijnlijk zelf nog nooit harder dan 30 gefietst en dan kom je daar niet achter.
Als iemand expres breed gaat rijden heb ik er geen enkele moeite mee om de linkerarm te raken.
Dit dus.
pi_85284172
Twee weken geleden fietste ik op een fietspad rustig afbouwend naar huis, met zo'n 20 km per uur. Fietst daar een dame voor me die aan het rondkijken was en twijfelend welke kant ze op moest. Ik belde 3 keer, de laatste keer op 5 meter afstand. En die vrouw gaat dan naar links sturen en ja hoor, bats. Ik had geen tijd om mijn voet er af te halen, dus viel ik om. Gelukkig zonder erg.
Maar soms denk ik, wat kan ik anders doen? Zeker als (oudere) fietsers denken dat ze alleen op de wereld (=fietspad) zijn.
pi_85284208
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 18:20 schreef FredWielergek het volgende:
Twee weken geleden fietste ik op een fietspad rustig afbouwend naar huis, met zo'n 20 km per uur. Fietst daar een dame voor me die aan het rondkijken was en twijfelend welke kant ze op moest. Ik belde 3 keer, de laatste keer op 5 meter afstand. En die vrouw gaat dan naar links sturen en ja hoor, bats. Ik had geen tijd om mijn voet er af te halen, dus viel ik om. Gelukkig zonder erg.
Maar soms denk ik, wat kan ik anders doen? Zeker als (oudere) fietsers denken dat ze alleen op de wereld (=fietspad) zijn.
Tja, je had verder kunnen afremmen als je al zag dat ze aan het twijfelen was (anticiperen enzo), maar dat dat mens zonder kijken naar links stuurt gaat natuurlijk ook nergens over en helaas iets wat ik ook vaak genoeg zie.
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 18:27:18 #39
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_85284306
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 18:10 schreef Westerling het volgende:

[..]

Zoals ik net zei is roepen de enige manier. Maargoed, waarschijnlijk zelf nog nooit harder dan 30 gefietst en dan kom je daar niet achter.
Als iemand expres breed gaat rijden heb ik er geen enkele moeite mee om de linkerarm te raken.
Ik fiets over het algemeen redelijk door, +/-25 maar als ik langzamere fietsers tegen kom dan ga ik niet proberen in te halen op plekken waar dat niet kan.
Als ik in de auto zit, ga ik ook niet via de vluchtstrook of nog net even tussen de vangrail en de auto door op de uiterst linkerbaan inhalen.
Dan minder ik snelheid en wacht op een moment waarop ik er wel normaal voorbij kan.
Je hebt gewoon rekening te houden met andere weggebruikers, ook als die langzamer zijn.

Ik kijk genoeg achter me om te zien of er snellere fietsers achter me zitten en als ze mij de tijd geven om aan de kant te gaan doe ik dat ook, maar als ze "aan de kant" roepen als ze al bijna naast je zitten dan zijn ze daar gewoon te laat mee en dan kan je daar ook niet op reageren.
Je zit misschien alleen op de fiets maar op de openbare weg is wielrennen geen solo-sport.
pi_85284309
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 18:22 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Tja, je had verder kunnen afremmen als je al zag dat ze aan het twijfelen was (anticiperen enzo), maar dat dat mens zonder kijken naar links stuurt gaat natuurlijk ook nergens over en helaas iets wat ik ook vaak genoeg zie.
Dat afremmen deed ik ook, op een gegeven moment fietste ik maar net 10 km per uur of zo. En dan nog.
pi_85284323
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 18:27 schreef FredWielergek het volgende:

[..]

Dat afremmen deed ik ook, op een gegeven moment fietste ik maar net 10 km per uur of zo. En dan nog.
Tja, dan kan je verder weinig doen inderdaad.
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 18:28:31 #42
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_85284334
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 17:43 schreef SiGNe het volgende:
Daarbij verwacht je ook als fietser dat als je ingehaald wordt dat dat een gewone fietser is, niet een wielrenner die met dubbele snelheid langs je heen raast.
Ik hoop dat jij geen rijbewijs hebt, want stel je voor dat je iets tegen komt dat je niet verwacht. :'(


Het bovenstaande geeft al aan wat het werkelijke probleem is en dat is de meeste fietsers, zoals meneer SiGNe, daadwerkelijk geen flauw idee hebben dat ze zich in het verkeer begeven en dat daarbij hoort dat je a) altijd op alles beducht bent, dus ook op geluiden, b) elke seconde de verkeerssituatie in ogenschouw houdt en c) elke seconde rekening houdt met mogelijk ander verkeer. En het ergste is nog dat, als ze dan eens wat anders moeten doen dan als een zombie de paden afrijden, ze ook geen flauw idee hebben wát ze moeten doen. Al slingerend over de weg omkijken waar dat belgeluid nou vandaan zou kunnen komen, ja, wat zou dat nou kunnen zijn. :|

Zodra het nodig is dat iemand moet bellen om te passeren, zit je al compleet fout. Een bel is bedoeld om gevaarlijke onvermijdbare situaties te voorkomen, niet om andere mensen aan te geven dat ze grove hinder veroorzaken en of ze daar alsjeblieft mee op willen houden. En grove hinder veroorzaak je als je je niet aan de verkeersregels houdt door niet zoveel mogelijk rechts te houden en met meerdere personen naast elkaar gaat fietsen terwijl dat wettelijk gezien niet mag omdat er geen passeerruimte meer is.

Als we toch artikel 5 gaan inzetten, dan weet ik wel bij welke groep fietsers het inzetten daarvan het allerallerhardste nodig is.

Ik heb het al eerder gezegd in zo'n topic en ik ga het weer zeggen. Ik pleit voor een fietsrijbewijs (en dan zakt minimaal 90 procent van de fietsers). Gewoon omdat mensen denken dat als je op de fiets zit je nergens op hoeft te letten.
pi_85284362
Het is dat wielrenner een beschermde diersoort is, maar anders had ik nou andere kleur bumper op mijn auto.
Ik weet dat niet iedereen zo is, maar zodra men in een peleton rijd, dan lijken ze net een kudde schapen. Maar ja 100 tegen 1 schiet ook niet op. Kunnen we niet een rotonde vrijgeven voor wielrenners? Dan kunnen ze daar lekker fietsen.
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 18:30:41 #44
17420 DeX090
bastard on parade
pi_85284376
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 17:56 schreef Brembo het volgende:
Wielrenners :r zijn toch de ergste vorm van fietsers wat er rond fietst. Ik ben voorstander om wielrenners hun eigen fietscircuit maar moeten maken, we gaan toch ook niet voetballen in het weiland van de gemeente :').

Misschien is een snelheidslimiet voor fietsers een goed idee, maximaal 30 km/h.
Volgens mij bestaat die al, en is de limiet voor fietsers 30 binnen- en 40 buiten de bebouwde kom. Het wordt alleen nooit gehandhaafd, maar het is dan wel weer zo dat men voor een wielrenwedstrijd ontheffing van die regels moet aanvragen. Beetje vaag bureaucratisch geneuzel, maar goed, we wonen in Nederland. We zijn het gewend.
Beter één joint in de hand, dan tien Joint Strike Fighters in de lucht.
pi_85284391
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 18:27 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Ik fiets over het algemeen redelijk door, +/-25 maar als ik langzamere fietsers tegen kom dan ga ik niet proberen in te halen op plekken waar dat niet kan.
Als ik in de auto zit, ga ik ook niet via de vluchtstrook of nog net even tussen de vangrail en de auto door op de uiterst linkerbaan inhalen.
Dan minder ik snelheid en wacht op een moment waarop ik er wel normaal voorbij kan.
Je hebt gewoon rekening te houden met andere weggebruikers, ook als die langzamer zijn.

Ik kijk genoeg achter me om te zien of er snellere fietsers achter me zitten en als ze mij de tijd geven om aan de kant te gaan doe ik dat ook, maar als ze "aan de kant" roepen als ze al bijna naast je zitten dan zijn ze daar gewoon te laat mee en dan kan je daar ook niet op reageren.
Je zit misschien alleen op de fiets maar op de openbare weg is wielrennen geen solo-sport.
Je vergeet dat vaak fietsers naast elkaar fietsen ipv achter elkaar...
pi_85284414
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 18:28 schreef Zelva het volgende:

[..]

Ik hoop dat jij geen rijbewijs hebt, want stel je voor dat je iets tegen komt dat je niet verwacht. :'(


Het bovenstaande geeft al aan wat het werkelijke probleem is en dat is de meeste fietsers, zoals meneer SiGNe, daadwerkelijk geen flauw idee hebben dat ze zich in het verkeer begeven en dat daarbij hoort dat je a) altijd op alles beducht bent, dus ook op geluiden, b) elke seconde de verkeerssituatie in ogenschouw houdt en c) elke seconde rekening houdt met mogelijk ander verkeer.

Zodra het nodig is dat iemand moet bellen om te passeren, zit je al compleet fout. Een bel is bedoeld om gevaarlijke onvermijdbare situaties te voorkomen, niet om andere mensen aan te geven dat ze grove hinder veroorzaken en of ze daar alsjeblieft mee op willen houden. En grove hinder veroorzaak je als je je niet aan de verkeersregels houdt door niet zoveel mogelijk rechts te houden en met meerdere personen naast elkaar gaat fietsen terwijl dat wettelijk gezien niet mag omdat er geen passeerruimte meer is.

Als we toch artikel 5 gaan inzetten, dan weet ik wel bij welke groep fietsers het inzetten daarvan het allerallerhardste nodig is.

Ik heb het al eerder gezegd in zo'n topic en ik ga het weer zeggen. Ik pleit voor een fietsrijbewijs (en dan zakt minimaal 90 procent van de fietsers). Gewoon omdat mensen denken dat als je op de fiets zit je nergens op hoeft te letten.
Hardrijders worden er inderdaad van beschuldigd dat ze denken dat ze alleen op de wereld zijn terwijl juist recreatieve rijders dat het hardst denken. Beetje rondkijken (dus slingeren), spontaan ergens midden op de weg stoppen, inhalen terwijl ze zelf worden ingehaald, 3 breed fietsen en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Mensen die er niet op bedacht zijn dat er anderen op het fietspad wel eens een heel stuk harder dan hun kunnen rijden mogen wat mij betreft gewoon thuis blijven.
pi_85284444
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 18:28 schreef Zelva het volgende:

[..]

Ik hoop dat jij geen rijbewijs hebt, want stel je voor dat je iets tegen komt dat je niet verwacht. :'(


Het bovenstaande geeft al aan wat het werkelijke probleem is en dat is de meeste fietsers, zoals meneer SiGNe, daadwerkelijk geen flauw idee hebben dat ze zich in het verkeer begeven en dat daarbij hoort dat je a) altijd op alles beducht bent, dus ook op geluiden, b) elke seconde de verkeerssituatie in ogenschouw houdt en c) elke seconde rekening houdt met mogelijk ander verkeer.

Zodra het nodig is dat iemand moet bellen om te passeren, zit je al compleet fout. Een bel is bedoeld om gevaarlijke onvermijdbare situaties te voorkomen, niet om andere mensen aan te geven dat ze grove hinder veroorzaken en of ze daar alsjeblieft mee op willen houden. En grove hinder veroorzaak je als je je niet aan de verkeersregels houdt door niet zoveel mogelijk rechts te houden en met meerdere personen naast elkaar gaat fietsen terwijl dat wettelijk gezien niet mag omdat er geen passeerruimte meer is.

Als we toch artikel 5 gaan inzetten, dan weet ik wel bij welke groep fietsers het inzetten daarvan het allerallerhardste nodig is.

Ik heb het al eerder gezegd in zo'n topic en ik ga het weer zeggen. Ik pleit voor een fietsrijbewijs (en dan zakt minimaal 90 procent van de fietsers). Gewoon omdat mensen denken dat als je op de fiets zit je nergens op hoeft te letten.
_O_ _O_ /nosarcasm
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 18:35:09 #48
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_85284482
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 18:30 schreef DeX090 het volgende:

[..]

Volgens mij bestaat die al, en is de limiet voor fietsers 30 binnen- en 40 buiten de bebouwde kom. Het wordt alleen nooit gehandhaafd, maar het is dan wel weer zo dat men voor een wielrenwedstrijd ontheffing van die regels moet aanvragen. Beetje vaag bureaucratisch geneuzel, maar goed, we wonen in Nederland. We zijn het gewend.
Nee hoor, er is geen enkele limiet voor fietsers, afgezien van artikel 5 dan. Een kilometerteller op een fiets is nou ook niet bepaald verplicht.
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 18:39:36 #49
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_85284588
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 18:28 schreef Zelva het volgende:

[..]

Ik hoop dat jij geen rijbewijs hebt, want stel je voor dat je iets tegen komt dat je niet verwacht. :'(


Het bovenstaande geeft al aan wat het werkelijke probleem is en dat is de meeste fietsers, zoals meneer SiGNe, daadwerkelijk geen flauw idee hebben dat ze zich in het verkeer begeven en dat daarbij hoort dat je a) altijd op alles beducht bent, dus ook op geluiden, b) elke seconde de verkeerssituatie in ogenschouw houdt en c) elke seconde rekening houdt met mogelijk ander verkeer.

Zodra het nodig is dat iemand moet bellen om te passeren, zit je al compleet fout. Een bel is bedoeld om gevaarlijke onvermijdbare situaties te voorkomen, niet om andere mensen aan te geven dat ze grove hinder veroorzaken en of ze daar alsjeblieft mee op willen houden. En grove hinder veroorzaak je als je je niet aan de verkeersregels houdt door niet zoveel mogelijk rechts te houden en met meerdere personen naast elkaar gaat fietsen terwijl dat wettelijk gezien niet mag omdat er geen passeerruimte meer is.

Als we toch artikel 5 gaan inzetten, dan weet ik wel bij welke groep fietsers het inzetten daarvan het allerallerhardste nodig is.

Ik heb het al eerder gezegd in zo'n topic en ik ga het weer zeggen. Ik pleit voor een fietsrijbewijs (en dan zakt minimaal 90 procent van de fietsers). Gewoon omdat mensen denken dat als je op de fiets zit je nergens op hoeft te letten.
Ik heb m'n rijbewijs al 16 jaar.. nooit een ongeluk gehad ook :)
En ik weet ook precies wat er om me heen zit, als ik op de weg zit, zowel op de fiets als in de auto.
Alleen verwacht je niet als je bijv. in de auto 100 rijdt en je ziet in je spiegel dat er verderop een auto achter je zit, dat die auto een seconde later al bijna op je bumper zit door het grote snelheidsverschil.
Dan heb je dus ook geen tijd gehad om aan de kant te gaan, zelfs niet als je elke seconde in je spiegel kijkt.

En dat is ook wat er vaak met wielrenners op het fietspad gebeurt, ze zitten opeens achter je en willen dat je meteen aan de kant gaat, of dat nou kan of niet.

Vraag ik me overigens wel af, zitten jullie in de auto nou ook zo vaak te toeteren omdat je in wil halen?
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 18:39:59 #50
17420 DeX090
bastard on parade
pi_85284606
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 18:35 schreef Zelva het volgende:

[..]

Nee hoor, er is geen enkele limiet voor fietsers, afgezien van artikel 5 dan. Een kilometerteller op een fiets is nou ook niet bepaald verplicht.
Er zijn zeker wel regels voor, zie deze bron. Het geldt alleen meer voor de wegen zelf dan voor de fietsers.
Beter één joint in de hand, dan tien Joint Strike Fighters in de lucht.
pi_85284661
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 18:29 schreef Antaris het volgende:
Het is dat wielrenner een beschermde diersoort is, maar anders had ik nou andere kleur bumper op mijn auto.
Ik weet dat niet iedereen zo is, maar zodra men in een peleton rijd, dan lijken ze net een kudde schapen. Maar ja 100 tegen 1 schiet ook niet op. Kunnen we niet een rotonde vrijgeven voor wielrenners? Dan kunnen ze daar lekker fietsen.
Zullen we het totale wegennet in Nederland splitsen in een fiets en auto gedeelte? Dan heeft u met uw penisverlenging geen last meer van ons. Als u dan later van de dokter ook aan fietsen moet gaat doen, hoop ik voor u dat men u nog voor een beschermd diersoort aanziet. :(
janneman
pi_85284678
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 18:39 schreef DeX090 het volgende:

[..]

Er zijn zeker wel regels voor, zie deze bron. Het geldt alleen meer voor de wegen zelf dan voor de fietsers.
Ik zie daar nergens snelheden waar fietsers zich aan dienen te houden?
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 18:51:03 #53
17420 DeX090
bastard on parade
pi_85284894
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 18:42 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Ik zie daar nergens snelheden waar fietsers zich aan dienen te houden?
Fiets of brom/fietswegen binnen bebouwde kom, 30 km/h. Buiten de bebouwde kom 40km/h. Aangezien fietsers buiten de bebouwde kom over het algemeen niet op de weg mogen is dat dus de limiet. Het staat er overigens niet expliciet aangegeven voor fietsers zelf, maar dus voor de wegen.
Beter één joint in de hand, dan tien Joint Strike Fighters in de lucht.
pi_85284912
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 18:51 schreef DeX090 het volgende:

[..]

Fiets of brom/fietswegen binnen bebouwde kom, 30 km/h. Buiten de bebouwde kom 40km/h. Aangezien fietsers buiten de bebouwde kom over het algemeen niet op de weg mogen is dat dus de limiet. Het staat er overigens niet expliciet aangegeven voor fietsers zelf, maar dus voor de wegen.
Waar is je bron dan dat fietsers zich aan die snelheid moeten houden? Want naar mijn weten is dat nergens vastgelegd.
pi_85284934
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 18:41 schreef horstjan het volgende:

[..]

Zullen we het totale wegennet in Nederland splitsen in een fiets en auto gedeelte? Dan heeft u met uw penisverlenging geen last meer van ons. Als u dan later van de dokter ook aan fietsen moet gaat doen, hoop ik voor u dat men u nog voor een beschermd diersoort aanziet. :(
Ik doe ook aan fietsen maar niet met 200 man. Ga lekker in het bos fietsen. Daar heeft "vrijwel" niemand last van je. Trouwens fietsen in het bos is lichamelijk veel zwaarder dan wielrennen. Oh ja dat kunnen ze niet want dan moeten ze reageren en opstakels vermijden. Ik heb niks tegen fietsers maar aan mensen die schijt hebben aan iedereen.
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 18:54:24 #56
17420 DeX090
bastard on parade
pi_85284969
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 18:51 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Waar is je bron dan dat fietsers zich aan die snelheid moeten houden? Want naar mijn weten is dat nergens vastgelegd.
Dat zeg ik dus ook al twee keer :') Ja, ik dacht dat het voor fietsers was maar dat is dus niet zo. Het gaat alleen om de wegen zelf.
Beter één joint in de hand, dan tien Joint Strike Fighters in de lucht.
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 18:55:43 #57
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_85285003
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 18:39 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Ik heb m'n rijbewijs al 16 jaar.. nooit een ongeluk gehad ook :)
Toch wil ik graag weten in welke regio je woont, wellicht dat ik die kan vermijden.

quote:
En ik weet ook precies wat er om me heen zit, als ik op de weg zit, zowel op de fiets als in de auto.
Blijkbaar niet hè, want dat snelle fietsers achter je kunnen zitten, komt nooit in je op.

quote:
Alleen verwacht je niet als je bijv. in de auto 100 rijdt en je ziet in je spiegel dat er verderop een auto achter je zit, dat die auto een seconde later al bijna op je bumper zit door het grote snelheidsverschil.
Dan heb je dus ook geen tijd gehad om aan de kant te gaan, zelfs niet als je elke seconde in je spiegel kijkt.
Waarom verwacht je dat niet? Iedereen weet dat er mensen zijn die veel harder rijden dan de toegestane snelheid en dus kan, nee mag je er helemaal niet vanuit gaan dat élke auto zich netjes aan de maximumsnelheid houdt. Waar heb jij je rijbewijs gehaald? In Tadjzikistan of zo?

En sowieso ook weer, je hindert andere mensen door links te plakken, want als je aan de kant kunt gaan is het nergens voor nodig om dat ook niet daadwerkelijk al eerder te doen.

quote:
En dat is ook wat er vaak met wielrenners op het fietspad gebeurt, ze zitten opeens achter je en willen dat je meteen aan de kant gaat, of dat nou kan of niet.
Ook hier weer, je bent asociaal door niet meteen al aan de kant te rijden en daar ook te blijven rijden, zoals de wet voorschrijft.

Het moet helemaal niet nodig zijn dat er gebeld wordt en zodra dat wel gebeurt, ben je de verkeersregels aan het overtreden. Punt. Het is gewoon niet anders. En dan vind ik het helemaal nog niet zo erg als mensen gezellig met zijn tweeën naast elkaar van de natuur aan het genieten zijn en het fietspad in beslag nemen (wat dus niet mag), als ze maar blijven opletten en niet doen alsof de wereld vergaat als iemand ze wil inhalen, zoals jij kennelijk denkt dat normaal is. En als ze maar blijven opletten, zodat ze niet pas na twintig keer bellen, vanaf al geruime afstand, eens gaan omkijken waar dat geluid vandaan komt, om dan stug door te rijden tot je daadwerkelijk op hun achterwiel zit.

quote:
Vraag ik me overigens wel af, zitten jullie in de auto nou ook zo vaak te toeteren omdat je in wil halen?
Zinloze vergelijking, lees nog een keer wat ik gezegd heb over waar de fietsbel voor bedoeld is. Hetzelfde geldt voor de autotoeter.

[ Bericht 0% gewijzigd door Zelva op 14-08-2010 19:01:59 ]
pi_85285012
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 18:54 schreef DeX090 het volgende:

[..]

Dat zeg ik dus ook al twee keer :') Ja, ik dacht dat het voor fietsers was maar dat is dus niet zo. Het gaat alleen om de wegen zelf.
Ja wegen hebben snelheidslimieten ja, maar die gelden dus niet voor fietsers. In je vorige post beweer je namelijk nog dat fietsers binnen de bebouwde 30 km/h mogen (binnen de bebouwde kom is de snelheid overigens 50 km/h, tenzij anders aangegeven).
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 18:59:25 #59
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_85285090
Alleen op een woonerf, daar moeten fietsers ook stapvoets rijden.
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 19:00:05 #60
17420 DeX090
bastard on parade
pi_85285102
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 18:56 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Ja wegen hebben snelheidslimieten ja, maar die gelden dus niet voor fietsers. In je vorige post beweer je namelijk nog dat fietsers binnen de bebouwde 30 km/h mogen (binnen de bebouwde kom is de snelheid overigens 50 km/h, tenzij anders aangegeven).
Nee, in mijn vorige post beweer ik dat de limiet op fietspaden 30km/h is binnen de bebouwde kom. Alleen in mijn eerste post heb ik anders beweerd, maar na uitzoeken blijkt dus dat ik dat bij het verkeerde eind had. Lees anders mijn posts nog eens door, en voor het geval het nog niet duidelijk is: Je hebt gelijk! Echt waar, je hebt gelijk! Ik geef het toe, ik had het fout, jij had het goed!

Dan kunnen we nu gewoon door met ons leven.
Beter één joint in de hand, dan tien Joint Strike Fighters in de lucht.
pi_85285133
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 18:54 schreef DeX090 het volgende:

[..]

Dat zeg ik dus ook al twee keer :') Ja, ik dacht dat het voor fietsers was maar dat is dus niet zo. Het gaat alleen om de wegen zelf.
Een topic op een ander forum door juristen klik


Over fietsbellen.. Ik heb er ook geen op mijn racer. Vrij simpel, als ik eerder dan 10 sec van te voren bel, hoort de betreffende persoon me niet. Doe ik het erna, dan is de kans vrij groot dat de betreffende persoon schrikt en alle kanten op schiet..

Dus ik rem gewoon rustig af als ik er niet langs kan, vraag vriendelijk of ik er langs kan en trek weer lekker op. Kan ik er wel normaal langs dan zorg ik er wel voor dat ik zo wijd mogelijk passeer..
Het is misschien slecht voor mijn gemiddelde, maar het is wel weer een extra mogelijkheid even flink aan te zetten als ik er voor bij ben :)
Gemiddelden zeggen toch vrij weinig, als je stil moet staan voor een stoplicht kost t je ook tijd..

[ Bericht 7% gewijzigd door SkollZwaar09 op 14-08-2010 19:06:56 ]
It is fatal to enter any war without the will to win it.
Voor Skøll en het Erevlot!
pi_85285304
Op tijd bellen, horen ze het niet? Afremmen en nog eens bellen. Als het zo uit komt bedankt zeggen. Dit probeer ik al een tijdje te hanteren en ik hoop het imago van de asociale wielrenner af te nemen. Straffen is beter dan belonen en wellicht zullen ze meer rekening met de wielrenners houden. Ik kan nu ook wel aantal situaties beschrijven maar daar schiet je niks mee op. Apart is dat er niet meer veel gezeur is over brommers. Die hoor je aankomen en daar wil je geen problemen mee, omdat je zwakker bent als fietser.
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 19:13:11 #63
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_85285397
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 18:55 schreef Zelva het volgende:

[..]

Toch wil ik graag weten in welke regio je woont, wellicht dat ik die kan vermijden.
[..]

Blijkbaar niet hè, want dat snelle fietsers achter je kunnen zitten, komt nooit in je op.
[..]

Waarom verwacht je dat niet? Iedereen weet dat er mensen zijn die veel harder rijden dan de toegestane snelheid en dus kan, nee mag je er helemaal niet vanuit gaan dat élke auto zich netjes aan de maximumsnelheid houdt. Waar heb jij je rijbewijs gehaald? In Tadjzikistan of zo?

En sowieso ook weer, je hindert andere mensen door links te plakken, want als je aan de kant kunt gaan is het nergens voor nodig om dat ook niet daadwerkelijk al eerder te doen.
[..]

Ook hier weer, je bent asociaal door niet meteen al aan de kant te rijden en daar ook te blijven rijden, zoals de wet voorschrijft.

Het moet helemaal niet nodig zijn dat er gebeld wordt en zodra dat wel gebeurt, ben je de verkeersregels aan het overtreden. Punt. Het is gewoon niet anders. En dan vind ik het helemaal nog niet zo erg als mensen gezellig met zijn tweeën naast elkaar van de natuur aan het genieten zijn en het fietspad in beslag nemen (wat dus niet mag), als ze maar blijven opletten en niet doen alsof de wereld vergaat als iemand ze wil inhalen, zoals jij kennelijk denkt dat normaal is. En als ze maar blijven opletten, zodat ze niet pas na twintig keer bellen, vanaf al geruime afstand, eens gaan omkijken waar dat geluid vandaan komt, om dan stug door te rijden tot je daadwerkelijk op hun achterwiel zit.
[..]

Zinloze vergelijking, lees nog een keer wat ik gezegd heb over waar de fietsbel voor bedoeld is. Hetzelfde geldt voor de autotoeter.
Je neemt een hoop dingen aan, alleen klopt er verder helemaal niks van.
Ik rij over het algemeen uiterst rechts, zowel op het fietspad als in de auto.
Op het fietspad zit ik zelfs vaak nog net niet met m'n trappers op de stoeprand, iedereen heeft ruimte genoeg om me te passeren.
Maar als ik dan zelf een langzamere fietser wil inhalen (en ik heb achter me gekeken of ik kan inhalen!) en er zit opeens een wielrenner vlak achter me, dan moet die maar even achten tot ik mijn inhaalmanouvre afgerond heb.

In de auto precies hetzelfde, iemand die harder rijdt dan de gemiddelde weggebruiker moet zich maar aanpassen, niet degenen die gewoon normaal rijden.

En je hebt helemaal gelijk dat bellen niet nodig zou moeten zijn, maar dat vraagt meer van de wielrenners dan van de gewone fietsers.
Op een fiets zitten geen spiegels dus het achterop komende verkeer zal zijn snelheid dus aan moeten passen bij het inhalen.
Je kan niet verwachten dat een fietser om de zoveel tijd achterom kijkt, het is beter als degene die in wil halen goed uit z'n doppen kijkt.
Het bellen is daarbij geen waarschuwing "kijk uit, ik kom eraan" maar een kennisgeving "ik rij achter je en zou er langs willen"
pi_85285460
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 17:49 schreef Westerling het volgende:

[..]

Fietsbel gebruiken op de racefiets is het stomste dat je kunt doen. Fietsbel schijnt voor fietspadgebruikers "er komt iets aan, binnen nu en 5 minuten moet ik naar rechts gaan", te betekenen.
Een schreeuw werkt meteen.
Die schreeuw zul je met de beste bedoelingen doen - maar het komt asociaal over.

Maar waarom moeten wielrenners per se op fietspaden hard racen? Er zijn toch ook genoeg verharde landweggetjes waar je heerlijk ongestoord je gang kan gaan, zo snel je wilt?
pi_85285465
Mensen die langzaam zijn moeten gewoon hun plek kennen. Het klopt gewoon niet dat je het hele fietspad mag gebruiken als je 15 km/u rijdt.
Kijk naar de snelweg/autobahn, daar ga je toch ook niet met 100 km/u het snelle verkeer op de linkerbaan tegenhouden??
Het geeft natuurlijk niet het recht aan wielrenners om asociaal te gaan rijden en snijden mocht de langzame fietser toevallig geen rechts houden.
pi_85285522
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 19:15 schreef Nemephis het volgende:

[..]

Die schreeuw zul je met de beste bedoelingen doen - maar het komt asociaal over.

Maar waarom moeten wielrenners per se op fietspaden hard racen? Er zijn toch ook genoeg verharde landweggetjes waar je heerlijk ongestoord je gang kan gaan, zo snel je wilt?
Waarom moeten recreatieve fietsers 2 breed over het fietspad slingeren zonder op te letten? Het moet van beide kanten komen.
pi_85285716
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 17:45 schreef DaDude1987 het volgende:
Allebei een beetje meer begrip voor elkaar opbrengen. Ik fiets zelf ook graag, maar rem ook wel eventjes als mensen mij niet gezien hebben.
precies.
Ik bel ook gewoon en bedank altijd even.

Fietspaden met een weg er direct naast zonder tussenberm gebruik ik ook wel eens om direct in te halen.
Even kijken of er geen auto komt en hup inhalen.en ja, soms moet je even vaart minderen of inhouden. so be it. Soms horen mensen je niet.

Wielrenners die door rood knallen en de aso uithangen heb ik niks mee. Fietsers die je er bewust niet langs laten, langzamer gaan fietsen en tegen elkaar zeggen: het fietspad is ook van ons vind ik om te kotsen. Dan heb je er weinig van begrepen.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 19:24:02 #68
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_85285722
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 19:17 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Waarom moeten recreatieve fietsers 2 breed over het fietspad slingeren zonder op te letten? Het moet van beide kanten komen.
Als het van beide kanten komt moet je ook nog rekening houden met tegenliggers ;)

Overigens mogen fietsers met z'n tweeën naast alkaar rijden van de wet, dat er veel (jongeren) niet opletten ben ik geheel met je eens.
Sinds ik m'n rijbewijs heb ben ik zelf ook heel anders gaan fietsen.
Doordat ik merkte hoe irritant fietsers kunnen zijn heb ik mijn eigen fietsstijl erop aangepast.
Richting aangeven bijvoorbeeld, vroeger deed ik het zelden, tegenwoordig altijd als er iemand achter me zit.
pi_85285729
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 19:15 schreef Nemephis het volgende:

[..]

Die schreeuw zul je met de beste bedoelingen doen - maar het komt asociaal over.

Maar waarom moeten wielrenners per se op fietspaden hard racen? Er zijn toch ook genoeg verharde landweggetjes waar je heerlijk ongestoord je gang kan gaan, zo snel je wilt?
Omdat mijn tuin niet aansluit op zo'n landweggetje ;) . Uiteraard vermijd ik de drukkere fietspaden als t kan, maar ik woon in de randstad en daar rustige landweggetjes zonder fietsers vinden is erg moeilijk.

En ik weet dat die schreeuw niet aardig klinkt maar t werkt wel het beste, en als t snelheidsverschil niet te groot is en ik er lucht voor heb roep ik ook wel even bedankt als ik passeer.
pi_85286378
quote:
..roep ik ook wel even bedankt als ik passeer.
^O^

Het moet van twee kanten komen inderdaad. Om een heel lang verhaal kort te maken.
pi_85287627
Als de recreatieve fietser zich net zo actief met het verkeer/de omgeving bezighouden als de wielrenner, dan zouden er een stuk minder problemen zijn. Helaas denkt men dat men zich argeloos in het verkeer kan begeven.

Het moet van beide kanten komen: de wielrenner moet afremmen en zichzelf niet in elk gaatje frotten (wat al erg vaak gebeurd, maar dat ziet men dan niet), de recreatieve fietser moet zich wat actiever in het verkeer gaan begeven en zich niet zo breed maken.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
pi_85287821
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 20:34 schreef marcodej het volgende:
Als de recreatieve fietser zich net zo actief met het verkeer/de omgeving bezighouden als de wielrenner, dan zouden er een stuk minder problemen zijn. Helaas denkt men dat men zich argeloos in het verkeer kan begeven.

Het moet van beide kanten komen: de wielrenner moet afremmen en zichzelf niet in elk gaatje frotten (wat al erg vaak gebeurd, maar dat ziet men dan niet), de recreatieve fietser moet zich wat actiever in het verkeer gaan begeven en zich niet zo breed maken.
Helemaal mee eens. Dit opgeblazen probleem kan simpel opgelost worden.
pi_85287952
De traagfietser heb ik niet eens zo'n problemen mee.. Het zijn die stelletjes naast elkaar die zo nodig een compleet 2 richtingsfietspad in beslag nemen. Als je van voren aankomt gaan ze nog wel opzij, al is snelheid inschatten kennelijk ook niet altijd even makkelijk, maar van achteren hebben ze totaal geen oog voor. Er worden toch niet voor niets alleen tandems gemaakt waarbij je achter mekaar zit, laat ze dat voor stelletjes ook gewoon verplichten. Scheelt al een hoop gezeik :Y
Where facts are few, experts are many.
pi_85288475
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 18:28 schreef Zelva het volgende:

[..]

Ik hoop dat jij geen rijbewijs hebt, want stel je voor dat je iets tegen komt dat je niet verwacht. :'(


Het bovenstaande geeft al aan wat het werkelijke probleem is en dat is de meeste fietsers, zoals meneer SiGNe, daadwerkelijk geen flauw idee hebben dat ze zich in het verkeer begeven en dat daarbij hoort dat je a) altijd op alles beducht bent, dus ook op geluiden, b) elke seconde de verkeerssituatie in ogenschouw houdt en c) elke seconde rekening houdt met mogelijk ander verkeer. En het ergste is nog dat, als ze dan eens wat anders moeten doen dan als een zombie de paden afrijden, ze ook geen flauw idee hebben wát ze moeten doen. Al slingerend over de weg omkijken waar dat belgeluid nou vandaan zou kunnen komen, ja, wat zou dat nou kunnen zijn. :|

Zodra het nodig is dat iemand moet bellen om te passeren, zit je al compleet fout. Een bel is bedoeld om gevaarlijke onvermijdbare situaties te voorkomen, niet om andere mensen aan te geven dat ze grove hinder veroorzaken en of ze daar alsjeblieft mee op willen houden. En grove hinder veroorzaak je als je je niet aan de verkeersregels houdt door niet zoveel mogelijk rechts te houden en met meerdere personen naast elkaar gaat fietsen terwijl dat wettelijk gezien niet mag omdat er geen passeerruimte meer is.

Als we toch artikel 5 gaan inzetten, dan weet ik wel bij welke groep fietsers het inzetten daarvan het allerallerhardste nodig is.

Ik heb het al eerder gezegd in zo'n topic en ik ga het weer zeggen. Ik pleit voor een fietsrijbewijs (en dan zakt minimaal 90 procent van de fietsers). Gewoon omdat mensen denken dat als je op de fiets zit je nergens op hoeft te letten.
Haha, goed verhaal! _O- Ben het eigenlijk op alle fronten met je eens. :@
pi_85288788
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 19:13 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Maar als ik dan zelf een langzamere fietser wil inhalen (en ik heb achter me gekeken of ik kan inhalen!) en er zit opeens een wielrenner vlak achter me, dan moet die maar even achten tot ik mijn inhaalmanouvre afgerond heb.

In de auto precies hetzelfde, iemand die harder rijdt dan de gemiddelde weggebruiker moet zich maar aanpassen, niet degenen die gewoon normaal rijden.

[..]
Wat een ongelofelijke zeik. :') Ik maak het zo vaak mee dat ik met de auto op de snelweg rijd en dat ik een auto voor me die langzamer rijdt wil passeren. Echter, dat gaat niet altijd, want als achter me een veel snellere auto rijdt die al initiatief heeft genomen om te willen passeren (knipperlicht aan), dan zal ik toch echt even moeten wachten totdat al het sneller achteropkomend verkeer is gepasseerd alvorens ikzelf ga passeren. Anders breng ik hun in gevaar. Of ze nou harder rijden dan de maximumsnelheid of niet heeft daar geen reet mee te maken. :D Je mag een ander niet in gevaar brengen, punt.
pi_85315157
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 18:52 schreef Antaris het volgende:

[..]

Ik doe ook aan fietsen maar niet met 200 man. Ga lekker in het bos fietsen. Daar heeft "vrijwel" niemand last van je. Trouwens fietsen in het bos is lichamelijk veel zwaarder dan wielrennen. Oh ja dat kunnen ze niet want dan moeten ze reageren en opstakels vermijden. Ik heb niks tegen fietsers maar aan mensen die schijt hebben aan iedereen.
Ga eens koersen, dan merk je gauw zat wat zwaarder is... Doet niet echt voor elkaar onder....
http://upcomingaward.nl/#_band-groovegarden
Stemt allen op Groove Garden!
pi_85338080
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 17:39 schreef Carolyne1575 het volgende:
Het probleem met de recreatieve wielrenner is dat ze zichzelf zo fukking serieus nemen. Denkend dat ze Cancellara zelf zijn "denderen" ze met een matige 25 km/u over het fietspad en o wee als ze even in re remmen moeten ... dan hebben ze het idee dat ze helemaal uit hun ritme zijn en dat de wereldtijd die ze aan het rijden waren definitief verleden tijd is.

Even de ramen sproeien wanneer een dergelijke dwaas achter de auto zit en wanneer u genaderd wordt terwijl u rustig fietst ... even iets breder gaan rijden ... soms vallen ze ook echt op de grond ... *O*
Jij fietst vast ook niet harder dan 25km/u. Ik rij altijd netjes en harder maar zodra ik zie dat ik mensen moet gaan passeren of iets dan rij ik wat langzamer, ik bel en ik ga erlangs. Jij bent vast zo'n gefrusteerde bestuurder die giftig wordt als je even moet afremmen voor het een of ander.
Haters gonna hate.
pi_85338132
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 17:43 schreef SiGNe het volgende:
Als je kijkt naar het gemiddelde verkeer op de fietspaden dan zijn dat over het algemeen de "trage" fietsers.
Als je dat zou vergelijken met een snelweg dan zullen de meesten dus 100-120km./u rijden, vervolgens heb je dan de racers die bijna anderhalf tot twee keer zo hard rijden.

Dus ik zou zeggen dat het niet de trage fietsers zijn die het probleem vormen maar juist de racers.
Daarbij verwacht je ook als fietser dat als je ingehaald wordt dat dat een gewone fietser is, niet een wielrenner die met dubbele snelheid langs je heen raast.

De manier van inhalen vind ik bij de meeste wielrenners ook behoorlijk asociaal: op het laatste moment bellen en hard "aan de kant" roepen en vooral geen vaart minderen of er even achter blijven zitten als passeren niet mogelijk is.
Ook racefietsers zijn gewone verkeersdeelnemers en die zouden zich beter aan de regels moeten houden.
Weet je wat het is. Ik weet niet hoe andere renners het doen maar de mensen waar ik mee fiets bellen al een lange tijd van te voren. Maar als jij doof bent, of wind of een mp3 speler op heb dan hoor je dat niet. Racefietsen maken ook weinig geluid dus die hoor je dan al niet. Als wij al 5x gebeld hebben en je geeft geen sjoege dan kan je een hand op je schouder verwachten om aan te geven dat er mensen langs moeten.

Ik had het van het weekend nog. 2 oude mensjes, spiegels op hun fiets. Ik bellen. Niks. Nou dan er maar voorzichtig langs, maar net op dat moment wil het oude meneertje zien wat hem in haalt en maakt een zwieber naar links. Ik reed toen 15km/u omdat ik er niet hard langs wilde racen omdat je weet dat die oude mensjes onverwachte manouevres kunnen maken. Als ik er dan voorbij ben dan trek ik aan en zit ik zo weer op 30 of hoger. Veel wedstrijdrenners rijden voorzichtiger als dat recreanten doen. Dat is echt een feit. Hoe vaak kom ik geen recreanten tegen die uitgespreid over de weg rijden en mij dan nog bijna van mijn helft van de weg afrijden.

Ik vind het geen slecht idee om racefietsers op de rijbaan te laten. In Spanje en andere landen gebeurt dat overigens ook en dat gaat altijd goed, ook bij de rotondes.
Haters gonna hate.
pi_85338145
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 17:49 schreef Westerling het volgende:

[..]

Fietsbel gebruiken op de racefiets is het stomste dat je kunt doen. Fietsbel schijnt voor fietspadgebruikers "er komt iets aan, binnen nu en 5 minuten moet ik naar rechts gaan", te betekenen.
Een schreeuw werkt meteen.
Onzin.
Haters gonna hate.
pi_85338169
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 18:52 schreef Antaris het volgende:

[..]

Ik doe ook aan fietsen maar niet met 200 man. Ga lekker in het bos fietsen. Daar heeft "vrijwel" niemand last van je. Trouwens fietsen in het bos is lichamelijk veel zwaarder dan wielrennen. Oh ja dat kunnen ze niet want dan moeten ze reageren en opstakels vermijden. Ik heb niks tegen fietsers maar aan mensen die schijt hebben aan iedereen.
Rij jij met mij maar eens een wedstrijd mee dan ;)
Haters gonna hate.
pi_85340879
Ik haal wel eens rechts, over het voetpad in als er links geen ruimte is. :@
janneman
pi_85341085
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 17:58 schreef SiGNe het volgende:

[..]

als een wielrenner achter met fietst en "aan de kant" roept ga ik juist extra breed rijden
:')
pi_85341193
Een bekend gezegde in de wielerwereld is: Als er een krant door kan, dan kan een ik het ook! O-)
janneman
pi_85341386
Mja, wat dat betreft heb ik een prima oplossing voor mezelf, ik fiets meestal op een mountainbike rond. Banden maken aardig wat geluid en mocht er weer zo'n stoet van die slakken over de weg fietsen (die m'n banden + bel niet eens kunnen horen) duik ik wel door het gras of zand heen. Geen probleem :)

En dat beetje extra weerstand, goed voor je conditie. Hou m'n snelheid afhankelijk van de wind tussen de 25 en 32km/h, snel zat wat mij betreft. Heb geen racefiets nodig om snel en lang te kunnen fietsen, hoewel ik er misschien toch eens een zal proberen. Hopelijk is er wat te vinden voor mij en m'n 2,03m :)
  maandag 16 augustus 2010 @ 11:29:12 #85
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_85341437
Je hebt het mooiste van het artikel overgeslagen...het klagende oudje gaf toe dat ze nooit wist dat je op een fietspad ook ruimte moet laten voor tegemoetkomend verkeer, en dus niet naast elkaar het hele pad in beslag mag nemen _O- Haar dochter had het haar toch maar eens uitgelegd.
Het is wel 1 van de grootste problemen die je als wielrenner tegenkomt. Fietspaden langs een N-weg zijn vaak maar aan 1 kant van de weg. Dus het is te vergelijken met een autoweg zonder doorgetrokken middenstreep. Maar het gemiddelde recreërende oudje fiets erop alsof het 1 richtingsverkeer is. waardoor het onmogelijk is om als snellere weggebuiker er op een nette maniet langs te gaan zonder bellen/roepen/gebruik maken van een Uzi :+ .
Maar serieus...een doorgetrokken streep op dit soort fietspaden, liefst licht verhoogd lijkt me wel wat. Dan krijgen mensen tenminste visuele hints dat je niet het hele fietspad in beslag mag nemen. Waar ruimte is voor tegemoetkomend verkeer, is ook ruimte voor een normale inhaalmanoevre. *O*
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_85341544
Toch ook wel grappig soms hoor, die mensen die in de duinen onderaan een helling midden op het fietspad met 2 naast elkaar een sneetje ontbijtkoek staan te smeren.. En het dan raar vinden dat mensen er wat van zeggen _O- zelf gezien, t weekend
Where facts are few, experts are many.
pi_85341561
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 11:29 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Maar serieus...een doorgetrokken streep op dit soort fietspaden, liefst licht verhoogd lijkt me wel wat. Dan krijgen mensen tenminste visuele hints dat je niet het hele fietspad in beslag mag nemen. Waar ruimte is voor tegemoetkomend verkeer, is ook ruimte voor een normale inhaalmanoevre. *O*
Dan kan je met 30 km/h over die verhoging heen stuiteren?
pi_85341636
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 17:28 schreef Marurk het volgende:
Vanochtend (14 augustus) stond er in de Telegraaf één grote pagina vol (pagina TA1) over de toenemende "oorlog op 't fietspad". Racefietsers/Hardrijders zouden de recreatieve fietsers (mensen die rustig een tochtje maken, vaak ouderen) angst aanjagen. De wielrenner en de tourfietser vormen zgn. een gevaar op de weg.

Vorig jaar is er door EenVandaag ook een reportage over "Oorlog op het fietspad" geweest. Klik hier om het filmpje te bekijken (moeite waard!).

Daarom wordt er steeds meer gepleit om de fietsregels aan te gaan passen. Mogelijke oplossingen:
1. De racefietser verplicht naar de gewone weg (waar de auto's rijden) laten uitwijken.
2. Fietspaden verbreden en/of speciale fietspaden voor racefietsers aanleggen (zogenaamde fietssnelwegen).

Graag zou ik willen vragen hoe jullie tegen bovengenoemde tweestrijd aankijken. Is de wielrenner nou echt zo asociaal? Zelf een actief racefietser zijnde, moet ik zeggen dat ik me vaak erger aan de "trage tweewieler". Ze fietsen vaak met tweeën naast elkaar, kunnen doorgaans erg lastig rechts houden, en wijken vaak naar links uit. Laatst kwam ik twee van deze breed naast elkaar fietsende recreanten tegemoet. De meneer maakte gebruik van mijn helft van het fietspad. Meneer was echter te druk in gesprek met mevrouw waardoor hij mij pas op het laatste moment zag (terwijl ik juist van voren aankwam!). Toch maar op tijd geroepen, en meneer schrikt. "Wat een K*Twielrenner" zal hij wel gedacht hebben. En dat terwijl ik me netjes aan de regels houd en niets fout doet. Mijns inziens is het niet altijd de wielrenner die iets fout doet, de trage tweewieler is net zo vaak fout bezig doordat ze niet goed opletten of weten waar ze mee bezig zijn. Aanpassen van de fietsregels is dus nergens voor nodig, en het laten uitwijken van wielrenners naar de grote weg brengt nog veel meer gevaren met zich mee.
Dat is mijn mening, en nu wil ik graag weten hoe jullie hier tegenover staan. :P
Vervang "fiets" door "auto" en het is een heel stuk makkelijker geworden:

Raceauto's zouden de recreatieve auto's (mensen die rustig een tochtje maken, vaak ouderen) angst aanjagen. De coureur en de tourrijder vormen zgn. een gevaar op de weg.

Kortom, wil je racefietsen, ga je naar een daarvoor geschikt terrein en gezien dit bericht, is de openbare weg dat zeer zeker niet.
pi_85341689
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 11:35 schreef Casos het volgende:

[..]

Vervang "fiets" door "auto" en het is een heel stuk makkelijker geworden:

Raceauto's zouden de recreatieve auto's (mensen die rustig een tochtje maken, vaak ouderen) angst aanjagen. De coureur en de tourrijder vormen zgn. een gevaar op de weg.

Kortom, wil je racefietsen, ga je naar een daarvoor geschikt terrein en gezien dit bericht, is de openbare weg dat zeer zeker niet.
Nee, je moet dit vergelijken met de autobaan, daar houden mensen er ook rekening mee dat er wel eens iemand aan komen die 2x zo hard gaat als jijzelf. Op fietspaden gelden namelijk geen snelheidslimieten als op de snelweg.
pi_85341776
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 11:32 schreef Atreidez het volgende:
Toch ook wel grappig soms hoor, die mensen die in de duinen onderaan een helling midden op het fietspad met 2 naast elkaar een sneetje ontbijtkoek staan te smeren.. En het dan raar vinden dat mensen er wat van zeggen _O- zelf gezien, t weekend
Laatst ook twee van die oude dozen met een 2 x 2 m landkaart midden op 't fietspad. :') Kwamen er een aantal wielrenners aanrijden met 30+ km/h die riepen "Pas op!", waren ze achteraf aan het klagen dat wielrenners asociaal zijn en dat ze geen bel hebben. :') Opbokken, graftakken! :r

quote:
Op maandag 16 augustus 2010 11:33 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Dan kan je met 30 km/h over die verhoging heen stuiteren?
Waarom mag je niet met 30 km/h of harder iemand inhalen als daar de ruimte voor is? Omdat ze dan schrikken?
pi_85341799
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 11:37 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Nee, je moet dit vergelijken met de autobaan, daar houden mensen er ook rekening mee dat er wel eens iemand aan komen die 2x zo hard gaat als jijzelf. Op fietspaden gelden namelijk geen snelheidslimieten als op de snelweg.
Op de autobaan mag je nog steeds niet racen, dat doen die racefietsers wel. Ze hebben schijt aan alle regels en wee diegene die er wat van zegt. Hoog tijd dat er wel maximumsnelheden komen voor fietsers. Ze maken het er zelf naar.
pi_85341800
Als ik met zn tweeen naast elkaar mag fietsen op een fietspad, dan doe ik dat.

Net zoals wielrenners zeggen: Als ik zo hard mag fietsen als ik wil op het fietspad, dan doe ik dat.

Dus iedereen is asociaal.
Ik ben van pindavlees
pi_85341810
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 11:39 schreef Marurk het volgende:

[..]

Laatst ook twee van die oude dozen met een 2 x 2 m landkaart midden op 't fietspad. :') Kwamen er een aantal wielrenners aanrijden met 30+ km/h die riepen "Pas op!", waren ze achteraf aan het klagen dat wielrenners asociaal zijn en dat ze geen bel hebben. :') Opbokken, graftakken! :r
[..]

Waarom mag je niet met 30 km/h of harder iemand inhalen als daar de ruimte voor is? Omdat ze dan schrikken?
Volgens mij snap je mijn punt niet, hij wil een verhoging maken, zodat je normaal in kunt halen, wel eens met 30 km/h over een verhoging gestuurd? Dat gaat over het algemeen niet zachtzinnig.
pi_85341813
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 11:35 schreef Casos het volgende:

[..]

Vervang "fiets" door "auto" en het is een heel stuk makkelijker geworden:

Raceauto's zouden de recreatieve auto's (mensen die rustig een tochtje maken, vaak ouderen) angst aanjagen. De coureur en de tourrijder vormen zgn. een gevaar op de weg.

Kortom, wil je racefietsen, ga je naar een daarvoor geschikt terrein en gezien dit bericht, is de openbare weg dat zeer zeker niet.
WTF waarom zouden wij wielrenners naar een circuit moeten? :')
pi_85341857
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 11:40 schreef Flappekz het volgende:
Als ik met zn tweeen naast elkaar mag fietsen op een fietspad, dan doe ik dat.

Net zoals wielrenners zeggen: Als ik zo hard mag fietsen als ik wil op het fietspad, dan doe ik dat.

Dus iedereen is asociaal.
Nee niet echt, met hard rijden val je in principe niemand lastig, met z'n 2en naast elkaar fietsen in principe ook niet, tenzij je het fietspad vervolgens volledig blokkeert, wat dus niet mag.
pi_85341869
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 11:41 schreef Marurk het volgende:

[..]

WTF waarom zouden wij wielrenners naar een circuit moeten? :')
Omdat je dan lekker je gang kan gaan en geen last hebt van overige weggebruikers. Net zoals dat bijv. geldt voor mensen in de auto.
pi_85341898
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 11:42 schreef Casos het volgende:

[..]

Omdat je dan lekker je gang kan gaan en geen last hebt van overige weggebruikers. Net zoals dat bijv. geldt voor mensen in de auto.
En waar sturen we de recreant dan heen? Naar speciale afgesloten gebieden waar ze geen problemen kunnen veroorzaken?
pi_85341927
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 11:42 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Nee niet echt, met hard rijden val je in principe niemand lastig, met z'n 2en naast elkaar fietsen in principe ook niet, tenzij je het fietspad vervolgens volledig blokkeert, wat dus niet mag.
En of je er mensen mee lastig valt :Y

Als je deelneemt aan het verkeer, dien je rekening te houden met je medeweggebruikers. Zowel de "langzame slakken" als de wielrenner.
Ik ben van pindavlees
pi_85341937
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 11:43 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

En waar sturen we de recreant dan heen? Naar speciale afgesloten gebieden waar ze geen problemen kunnen veroorzaken?
Uh, recreatiegebieden misschien? Die zijn daar uitermate geschikt voor.
pi_85341945
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 11:44 schreef Flappekz het volgende:

[..]

En of je er mensen mee lastig valt :Y

Als je deelneemt aan het verkeer, dien je rekening te houden met je medeweggebruikers. Zowel de "langzame slakken" als de wielrenner.
Wat heb jij er last van als ik hard fiets? Als ik jouw gewoon inhaal waar dat kan is er niets aan de hand.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')