abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_85283090
Vanochtend (14 augustus) stond er in de Telegraaf één grote pagina vol (pagina TA1) over de toenemende "oorlog op 't fietspad". Racefietsers/Hardrijders zouden de recreatieve fietsers (mensen die rustig een tochtje maken, vaak ouderen) angst aanjagen. De wielrenner en de tourfietser vormen zgn. een gevaar op de weg.

Vorig jaar is er door EenVandaag ook een reportage over "Oorlog op het fietspad" geweest. Klik hier om het filmpje te bekijken (moeite waard!).

Daarom wordt er steeds meer gepleit om de fietsregels aan te gaan passen. Mogelijke oplossingen:
1. De racefietser verplicht naar de gewone weg (waar de auto's rijden) laten uitwijken.
2. Fietspaden verbreden en/of speciale fietspaden voor racefietsers aanleggen (zogenaamde fietssnelwegen).

Graag zou ik willen vragen hoe jullie tegen bovengenoemde tweestrijd aankijken. Is de wielrenner nou echt zo asociaal? Zelf een actief racefietser zijnde, moet ik zeggen dat ik me vaak erger aan de "trage tweewieler". Ze fietsen vaak met tweeën naast elkaar, kunnen doorgaans erg lastig rechts houden, en wijken vaak naar links uit. Laatst kwam ik twee van deze breed naast elkaar fietsende recreanten tegemoet. De meneer maakte gebruik van mijn helft van het fietspad. Meneer was echter te druk in gesprek met mevrouw waardoor hij mij pas op het laatste moment zag (terwijl ik juist van voren aankwam!). Toch maar op tijd geroepen, en meneer schrikt. "Wat een K*Twielrenner" zal hij wel gedacht hebben. En dat terwijl ik me netjes aan de regels houd en niets fout doet. Mijns inziens is het niet altijd de wielrenner die iets fout doet, de trage tweewieler is net zo vaak fout bezig doordat ze niet goed opletten of weten waar ze mee bezig zijn. Aanpassen van de fietsregels is dus nergens voor nodig, en het laten uitwijken van wielrenners naar de grote weg brengt nog veel meer gevaren met zich mee.
Dat is mijn mening, en nu wil ik graag weten hoe jullie hier tegenover staan. :P
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 17:39:45 #2
168752 Carolyne1575
Rookworst zonder R is ookworst
pi_85283357
Het probleem met de recreatieve wielrenner is dat ze zichzelf zo fukking serieus nemen. Denkend dat ze Cancellara zelf zijn "denderen" ze met een matige 25 km/u over het fietspad en o wee als ze even in re remmen moeten ... dan hebben ze het idee dat ze helemaal uit hun ritme zijn en dat de wereldtijd die ze aan het rijden waren definitief verleden tijd is.

Even de ramen sproeien wanneer een dergelijke dwaas achter de auto zit en wanneer u genaderd wordt terwijl u rustig fietst ... even iets breder gaan rijden ... soms vallen ze ook echt op de grond ... *O*
Creationists eagerly seek a gap in present-day knowledge or understanding. If an apparent gap is found, it is assumed that God, by default, must fill it
pi_85283414
Het gros van de mensen zit op een gewone fiets en ja, dat gaat een stuk langzamer. Ik vind dat wielrenners gezien de snelheid niet op het fietspad horen. En eigenlijk ook niet op de weg, dat is ook schijtirritant. :D Ga maar op je balkon fietsen ofzo.
pi_85283420
Probleem is juist mensen die af en toe fietsen zich niet aan de regels houden. Ze fietsen met zijn tweeën naast elkaar en letten slecht op. Ze zijn ook snel beledigd als je ze snel inhaalt.

Vaak zijn wielrenners ook asociaal door heel snel en dicht op andere mensen in te halen, ze hebben geen fietsbel en laten niets horen als ze iemand inhalen.

Ik zou het wel fijn vinden als ik op de weg mag fietsen :9~ . Maar dat, en de fiets snelweg, is niet echt een oplossing.
pi_85283432
Mijn ervaringen met wielrenners zijn dat het stukken asociaal zijn die denken dat het fietspad van hen is. Er zullen vast wel vriendelijke wielrenners zijn die wel snelheid minderen als zij ouderen of kinderen naderen -maar die heb ik nog niet gezien.

En speciale fietspaden aanleggen voor wielrenners? Welke idioot heeft dat bedacht?
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 17:43:38 #6
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_85283446
Als je kijkt naar het gemiddelde verkeer op de fietspaden dan zijn dat over het algemeen de "trage" fietsers.
Als je dat zou vergelijken met een snelweg dan zullen de meesten dus 100-120km./u rijden, vervolgens heb je dan de racers die bijna anderhalf tot twee keer zo hard rijden.

Dus ik zou zeggen dat het niet de trage fietsers zijn die het probleem vormen maar juist de racers.
Daarbij verwacht je ook als fietser dat als je ingehaald wordt dat dat een gewone fietser is, niet een wielrenner die met dubbele snelheid langs je heen raast.

De manier van inhalen vind ik bij de meeste wielrenners ook behoorlijk asociaal: op het laatste moment bellen en hard "aan de kant" roepen en vooral geen vaart minderen of er even achter blijven zitten als passeren niet mogelijk is.
Ook racefietsers zijn gewone verkeersdeelnemers en die zouden zich beter aan de regels moeten houden.
pi_85283460
Als hun rijgedrag mij niet bevalt, haal ik ze meestal ff in en tik ze in de sloot.
The time you enjoy wasting is not wasted time.
pi_85283492
Allebei een beetje meer begrip voor elkaar opbrengen. Ik fiets zelf ook graag, maar rem ook wel eventjes als mensen mij niet gezien hebben.
Komt keesje bij de leraar: "Meester, ik word gepest, iedereen noemt me schele keesje"
Waarop de leraar antwoordt: "Wat kan jou dat nou schelen keesje ?"
_o_
pi_85283512
Iedereen reageert zo tof maar zullen het nooit tegen een wielrenner zelf op dat moment zeggen of de shit die zeggen werkelijk doen :')
pi_85283521
Weer zo'n topic :'), ik kijk het even aan, maar ik verwacht er weinig van.
sig verwijderd door FA
pi_85283570
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 17:42 schreef vault_tec het volgende:
Probleem is juist mensen die af en toe fietsen zich niet aan de regels houden. Ze fietsen met zijn tweeën naast elkaar en letten slecht op. Ze zijn ook snel beledigd als je ze snel inhaalt.

Vaak zijn wielrenners ook asociaal door heel snel en dicht op andere mensen in te halen, ze hebben geen fietsbel en laten niets horen als ze iemand inhalen.

Ik zou het wel fijn vinden als ik op de weg mag fietsen :9~ . Maar dat, en de fiets snelweg, is niet echt een oplossing.
Fietsbel gebruiken op de racefiets is het stomste dat je kunt doen. Fietsbel schijnt voor fietspadgebruikers "er komt iets aan, binnen nu en 5 minuten moet ik naar rechts gaan", te betekenen.
Een schreeuw werkt meteen.
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 17:51:58 #12
45 SiGNe
pi_85283625
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 17:46 schreef vault_tec het volgende:
Iedereen reageert zo tof maar zullen het nooit tegen een wielrenner zelf op dat moment zeggen of de shit die zeggen werkelijk doen :')
Oh jawel hoor, alleen stellen ze dat nooit op prijs.
sterker nog, dan worden ze zwaar aggressief, zoals hierboven al gezegd werd: alsof ze de tijd van Armstrong aan het verbeteren zijn. (zelfde met voetbalfans trouwens, juichen alsof ze zelf gescoord hebben)
pi_85283629
Wat wel met de vooral ouderen fietsers is, is dat zij altijd wat te klagen hebben. Dan kom je bijvoorbeeld van rechts, maar mevrouw let niet op en moet je vol in de remmen. Zegt ze met een denigrerende toon: "Kijk toch uit!"...

Leuk alle internethelden! :')
Komt keesje bij de leraar: "Meester, ik word gepest, iedereen noemt me schele keesje"
_o_
pi_85283635
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 17:51 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Oh jawel hoor, alleen stellen ze dat nooit op prijs.
sterker nog, dan worden ze zwaar aggressief, zoals hierboven al gezegd werd: alsof ze de tijd van Armstrong aan het verbeteren zijn. (zelfde met voetbalfans trouwens, juichen alsof ze zelf gescoord hebben)
Wat ben jij zuur zeg.... :O
_o_
pi_85283678
Als je wilt racefietsen dan ga je maar naar het circuit.
In dit geval een wielerbaan.

Als een automobilist zich zo gedraagt als een fanatieke wielrenner met carbonframe is het een artikel 5 ;)
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
pi_85283707
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 17:54 schreef GizartFRL het volgende:
Als je wilt racefietsen dan ga je maar naar het circuit.
In dit geval een wielerbaan.

Als een automobilist zich zo gedraagt als een fanatieke wielrenner met carbonframe is het een artikel 5 ;)
wat is een artikel 5?
pi_85283730
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 17:55 schreef vault_tec het volgende:

[..]

wat is een artikel 5?
Rijbewijs kwijt omdat je teveel gevaar veroorzaakt.
sig verwijderd door FA
pi_85283733
Wielrenners :r zijn toch de ergste vorm van fietsers wat er rond fietst. Ik ben voorstander om wielrenners hun eigen fietscircuit maar moeten maken, we gaan toch ook niet voetballen in het weiland van de gemeente :').

Misschien is een snelheidslimiet voor fietsers een goed idee, maximaal 30 km/h.
pi_85283747
Tevens hebben fietspaden geen snelheidslimiet en veel mensen die af en toe in de zomer fietsen rijden erg sloom en nemen voor 60%+ het fiets pad in... Moeten hun niet gewoon netjes achter elkaar rijden?
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 17:57:27 #20
313017 Fructidor
Nu met extra inhoud !
pi_85283749
Interessant topic, ik fiets zelf altijd naar mijn werk, wat nogal een eindje is ( een goede 5 kwartier) . Hierbij kom ik langs allerlei landweggetjes en smalle fietspaden door/langs het bos, waarbij het soms nieteens goed mogelijk is om iemand fatsoenlijk in te halen. Als ik op zo'n smal paadje een wielrenner achter me krijg moet hij/zij maar even wachten tot we op een breder deel van het pad komen, want ik ga toch echt niet afstappen en met mijn schone broek in de vieze berm staan :{w
pi_85283752
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 17:56 schreef Brembo het volgende:
Misschien is een snelheidslimiet voor fietsers een goed idee, maximaal 30 km/h.
En dan is het verschil tussen 15 en 30 nog niet heel groot?
sig verwijderd door FA
pi_85283761
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 17:55 schreef vault_tec het volgende:

[..]

wat is een artikel 5?
Artikel 5
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 17:58:13 #23
45 SiGNe
pi_85283766
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 17:52 schreef DaDude1987 het volgende:

[..]

Wat ben jij zuur zeg.... :O
Ik zal het nog zuurder maken, als een wielrenner achter met fietst en "aan de kant" roept ga ik juist extra breed rijden, ze gebruiken die bel op hun fiets maar.
Als ze bellen ga ik overigens wel weer meteen aan de kant.
Probleem is dat je volgens een wielrenner nooit snel genoeg aan de kant gaat maar dat komt volgens mij meer doordat de wielrenner vergeet dat hij/zij veel sneller is.
Ze moeten dus eerder bellen dan op een gewone fiets en niet op het laatste moment.

Dat is ook wat mij het meeste irriteert aan wilerenners, ze laten veel te laat weten dat ze achter je rijden en in willen halen en denken dat ze "king of the road" zijn.
Op brede wegen zonder fietspad ("landweggetjes") kan het overigens prima hoor, maar niet op smalle fietspaden.
pi_85283782
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 17:58 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Ik zal het nog zuurder maken, als een wielrenner achter met fietst en "aan de kant" roept ga ik juist extra breed rijden, ze gebruiken die bel op hun fiets maar.
Als ze bellen ga ik overigens wel weer meteen aan de kant.
Probleem is dat je volgens een wielrenner nooit snel genoeg aan de kant gaat maar dat komt volgens mij meer doordat de wielrenner vergeet dat hij/zij veel sneller is.
Ze moeten dus eerder bellen dan op een gewone fiets en niet op het laatste moment.

Dat is ook wat mij het meeste irriteert aan wilerenners, ze laten veel te laat weten dat ze achter je rijden en in willen halen en denken dat ze "king of the road" zijn.
Op brede wegen zonder fietspad ("landweggetjes") kan het overigens prima hoor, maar niet op smalle fietspaden.
Als je eerder belt horen 9 van de 10 het niet.
sig verwijderd door FA
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 18:00:33 #25
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_85283800
Ik neem, als ik mensen inhaal, meestal een klein uitstapje naar de weg.
En anders schreeuwen, maar het gros van de mensen kijkt als een droge mongool achterom en gaat een halve minuut later eens aan de kant :{
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')