abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_85283090
Vanochtend (14 augustus) stond er in de Telegraaf één grote pagina vol (pagina TA1) over de toenemende "oorlog op 't fietspad". Racefietsers/Hardrijders zouden de recreatieve fietsers (mensen die rustig een tochtje maken, vaak ouderen) angst aanjagen. De wielrenner en de tourfietser vormen zgn. een gevaar op de weg.

Vorig jaar is er door EenVandaag ook een reportage over "Oorlog op het fietspad" geweest. Klik hier om het filmpje te bekijken (moeite waard!).

Daarom wordt er steeds meer gepleit om de fietsregels aan te gaan passen. Mogelijke oplossingen:
1. De racefietser verplicht naar de gewone weg (waar de auto's rijden) laten uitwijken.
2. Fietspaden verbreden en/of speciale fietspaden voor racefietsers aanleggen (zogenaamde fietssnelwegen).

Graag zou ik willen vragen hoe jullie tegen bovengenoemde tweestrijd aankijken. Is de wielrenner nou echt zo asociaal? Zelf een actief racefietser zijnde, moet ik zeggen dat ik me vaak erger aan de "trage tweewieler". Ze fietsen vaak met tweeën naast elkaar, kunnen doorgaans erg lastig rechts houden, en wijken vaak naar links uit. Laatst kwam ik twee van deze breed naast elkaar fietsende recreanten tegemoet. De meneer maakte gebruik van mijn helft van het fietspad. Meneer was echter te druk in gesprek met mevrouw waardoor hij mij pas op het laatste moment zag (terwijl ik juist van voren aankwam!). Toch maar op tijd geroepen, en meneer schrikt. "Wat een K*Twielrenner" zal hij wel gedacht hebben. En dat terwijl ik me netjes aan de regels houd en niets fout doet. Mijns inziens is het niet altijd de wielrenner die iets fout doet, de trage tweewieler is net zo vaak fout bezig doordat ze niet goed opletten of weten waar ze mee bezig zijn. Aanpassen van de fietsregels is dus nergens voor nodig, en het laten uitwijken van wielrenners naar de grote weg brengt nog veel meer gevaren met zich mee.
Dat is mijn mening, en nu wil ik graag weten hoe jullie hier tegenover staan. :P
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 17:39:45 #2
168752 Carolyne1575
Rookworst zonder R is ookworst
pi_85283357
Het probleem met de recreatieve wielrenner is dat ze zichzelf zo fukking serieus nemen. Denkend dat ze Cancellara zelf zijn "denderen" ze met een matige 25 km/u over het fietspad en o wee als ze even in re remmen moeten ... dan hebben ze het idee dat ze helemaal uit hun ritme zijn en dat de wereldtijd die ze aan het rijden waren definitief verleden tijd is.

Even de ramen sproeien wanneer een dergelijke dwaas achter de auto zit en wanneer u genaderd wordt terwijl u rustig fietst ... even iets breder gaan rijden ... soms vallen ze ook echt op de grond ... *O*
Creationists eagerly seek a gap in present-day knowledge or understanding. If an apparent gap is found, it is assumed that God, by default, must fill it
pi_85283414
Het gros van de mensen zit op een gewone fiets en ja, dat gaat een stuk langzamer. Ik vind dat wielrenners gezien de snelheid niet op het fietspad horen. En eigenlijk ook niet op de weg, dat is ook schijtirritant. :D Ga maar op je balkon fietsen ofzo.
pi_85283420
Probleem is juist mensen die af en toe fietsen zich niet aan de regels houden. Ze fietsen met zijn tweeën naast elkaar en letten slecht op. Ze zijn ook snel beledigd als je ze snel inhaalt.

Vaak zijn wielrenners ook asociaal door heel snel en dicht op andere mensen in te halen, ze hebben geen fietsbel en laten niets horen als ze iemand inhalen.

Ik zou het wel fijn vinden als ik op de weg mag fietsen :9~ . Maar dat, en de fiets snelweg, is niet echt een oplossing.
pi_85283432
Mijn ervaringen met wielrenners zijn dat het stukken asociaal zijn die denken dat het fietspad van hen is. Er zullen vast wel vriendelijke wielrenners zijn die wel snelheid minderen als zij ouderen of kinderen naderen -maar die heb ik nog niet gezien.

En speciale fietspaden aanleggen voor wielrenners? Welke idioot heeft dat bedacht?
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 17:43:38 #6
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_85283446
Als je kijkt naar het gemiddelde verkeer op de fietspaden dan zijn dat over het algemeen de "trage" fietsers.
Als je dat zou vergelijken met een snelweg dan zullen de meesten dus 100-120km./u rijden, vervolgens heb je dan de racers die bijna anderhalf tot twee keer zo hard rijden.

Dus ik zou zeggen dat het niet de trage fietsers zijn die het probleem vormen maar juist de racers.
Daarbij verwacht je ook als fietser dat als je ingehaald wordt dat dat een gewone fietser is, niet een wielrenner die met dubbele snelheid langs je heen raast.

De manier van inhalen vind ik bij de meeste wielrenners ook behoorlijk asociaal: op het laatste moment bellen en hard "aan de kant" roepen en vooral geen vaart minderen of er even achter blijven zitten als passeren niet mogelijk is.
Ook racefietsers zijn gewone verkeersdeelnemers en die zouden zich beter aan de regels moeten houden.
pi_85283460
Als hun rijgedrag mij niet bevalt, haal ik ze meestal ff in en tik ze in de sloot.
The time you enjoy wasting is not wasted time.
pi_85283492
Allebei een beetje meer begrip voor elkaar opbrengen. Ik fiets zelf ook graag, maar rem ook wel eventjes als mensen mij niet gezien hebben.
Komt keesje bij de leraar: "Meester, ik word gepest, iedereen noemt me schele keesje"
Waarop de leraar antwoordt: "Wat kan jou dat nou schelen keesje ?"
_o_
pi_85283512
Iedereen reageert zo tof maar zullen het nooit tegen een wielrenner zelf op dat moment zeggen of de shit die zeggen werkelijk doen :')
pi_85283521
Weer zo'n topic :'), ik kijk het even aan, maar ik verwacht er weinig van.
sig verwijderd door FA
pi_85283570
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 17:42 schreef vault_tec het volgende:
Probleem is juist mensen die af en toe fietsen zich niet aan de regels houden. Ze fietsen met zijn tweeën naast elkaar en letten slecht op. Ze zijn ook snel beledigd als je ze snel inhaalt.

Vaak zijn wielrenners ook asociaal door heel snel en dicht op andere mensen in te halen, ze hebben geen fietsbel en laten niets horen als ze iemand inhalen.

Ik zou het wel fijn vinden als ik op de weg mag fietsen :9~ . Maar dat, en de fiets snelweg, is niet echt een oplossing.
Fietsbel gebruiken op de racefiets is het stomste dat je kunt doen. Fietsbel schijnt voor fietspadgebruikers "er komt iets aan, binnen nu en 5 minuten moet ik naar rechts gaan", te betekenen.
Een schreeuw werkt meteen.
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 17:51:58 #12
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_85283625
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 17:46 schreef vault_tec het volgende:
Iedereen reageert zo tof maar zullen het nooit tegen een wielrenner zelf op dat moment zeggen of de shit die zeggen werkelijk doen :')
Oh jawel hoor, alleen stellen ze dat nooit op prijs.
sterker nog, dan worden ze zwaar aggressief, zoals hierboven al gezegd werd: alsof ze de tijd van Armstrong aan het verbeteren zijn. (zelfde met voetbalfans trouwens, juichen alsof ze zelf gescoord hebben)
pi_85283629
Wat wel met de vooral ouderen fietsers is, is dat zij altijd wat te klagen hebben. Dan kom je bijvoorbeeld van rechts, maar mevrouw let niet op en moet je vol in de remmen. Zegt ze met een denigrerende toon: "Kijk toch uit!"...

Leuk alle internethelden! :')
Komt keesje bij de leraar: "Meester, ik word gepest, iedereen noemt me schele keesje"
Waarop de leraar antwoordt: "Wat kan jou dat nou schelen keesje ?"
_o_
pi_85283635
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 17:51 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Oh jawel hoor, alleen stellen ze dat nooit op prijs.
sterker nog, dan worden ze zwaar aggressief, zoals hierboven al gezegd werd: alsof ze de tijd van Armstrong aan het verbeteren zijn. (zelfde met voetbalfans trouwens, juichen alsof ze zelf gescoord hebben)
Wat ben jij zuur zeg.... :O
Komt keesje bij de leraar: "Meester, ik word gepest, iedereen noemt me schele keesje"
Waarop de leraar antwoordt: "Wat kan jou dat nou schelen keesje ?"
_o_
pi_85283678
Als je wilt racefietsen dan ga je maar naar het circuit.
In dit geval een wielerbaan.

Als een automobilist zich zo gedraagt als een fanatieke wielrenner met carbonframe is het een artikel 5 ;)
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
pi_85283707
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 17:54 schreef GizartFRL het volgende:
Als je wilt racefietsen dan ga je maar naar het circuit.
In dit geval een wielerbaan.

Als een automobilist zich zo gedraagt als een fanatieke wielrenner met carbonframe is het een artikel 5 ;)
wat is een artikel 5?
pi_85283730
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 17:55 schreef vault_tec het volgende:

[..]

wat is een artikel 5?
Rijbewijs kwijt omdat je teveel gevaar veroorzaakt.
sig verwijderd door FA
pi_85283733
Wielrenners :r zijn toch de ergste vorm van fietsers wat er rond fietst. Ik ben voorstander om wielrenners hun eigen fietscircuit maar moeten maken, we gaan toch ook niet voetballen in het weiland van de gemeente :').

Misschien is een snelheidslimiet voor fietsers een goed idee, maximaal 30 km/h.
pi_85283747
Tevens hebben fietspaden geen snelheidslimiet en veel mensen die af en toe in de zomer fietsen rijden erg sloom en nemen voor 60%+ het fiets pad in... Moeten hun niet gewoon netjes achter elkaar rijden?
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 17:57:27 #20
313017 Fructidor
Nu met extra inhoud !
pi_85283749
Interessant topic, ik fiets zelf altijd naar mijn werk, wat nogal een eindje is ( een goede 5 kwartier) . Hierbij kom ik langs allerlei landweggetjes en smalle fietspaden door/langs het bos, waarbij het soms nieteens goed mogelijk is om iemand fatsoenlijk in te halen. Als ik op zo'n smal paadje een wielrenner achter me krijg moet hij/zij maar even wachten tot we op een breder deel van het pad komen, want ik ga toch echt niet afstappen en met mijn schone broek in de vieze berm staan :{w
pi_85283752
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 17:56 schreef Brembo het volgende:
Misschien is een snelheidslimiet voor fietsers een goed idee, maximaal 30 km/h.
En dan is het verschil tussen 15 en 30 nog niet heel groot?
sig verwijderd door FA
pi_85283761
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 17:55 schreef vault_tec het volgende:

[..]

wat is een artikel 5?
Artikel 5
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 17:58:13 #23
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_85283766
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 17:52 schreef DaDude1987 het volgende:

[..]

Wat ben jij zuur zeg.... :O
Ik zal het nog zuurder maken, als een wielrenner achter met fietst en "aan de kant" roept ga ik juist extra breed rijden, ze gebruiken die bel op hun fiets maar.
Als ze bellen ga ik overigens wel weer meteen aan de kant.
Probleem is dat je volgens een wielrenner nooit snel genoeg aan de kant gaat maar dat komt volgens mij meer doordat de wielrenner vergeet dat hij/zij veel sneller is.
Ze moeten dus eerder bellen dan op een gewone fiets en niet op het laatste moment.

Dat is ook wat mij het meeste irriteert aan wilerenners, ze laten veel te laat weten dat ze achter je rijden en in willen halen en denken dat ze "king of the road" zijn.
Op brede wegen zonder fietspad ("landweggetjes") kan het overigens prima hoor, maar niet op smalle fietspaden.
pi_85283782
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 17:58 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Ik zal het nog zuurder maken, als een wielrenner achter met fietst en "aan de kant" roept ga ik juist extra breed rijden, ze gebruiken die bel op hun fiets maar.
Als ze bellen ga ik overigens wel weer meteen aan de kant.
Probleem is dat je volgens een wielrenner nooit snel genoeg aan de kant gaat maar dat komt volgens mij meer doordat de wielrenner vergeet dat hij/zij veel sneller is.
Ze moeten dus eerder bellen dan op een gewone fiets en niet op het laatste moment.

Dat is ook wat mij het meeste irriteert aan wilerenners, ze laten veel te laat weten dat ze achter je rijden en in willen halen en denken dat ze "king of the road" zijn.
Op brede wegen zonder fietspad ("landweggetjes") kan het overigens prima hoor, maar niet op smalle fietspaden.
Als je eerder belt horen 9 van de 10 het niet.
sig verwijderd door FA
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 18:00:33 #25
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_85283800
Ik neem, als ik mensen inhaal, meestal een klein uitstapje naar de weg.
En anders schreeuwen, maar het gros van de mensen kijkt als een droge mongool achterom en gaat een halve minuut later eens aan de kant :{
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
pi_85283805
Dit is een wellus nietus topic _O-
pi_85283811
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 18:00 schreef vault_tec het volgende:
Dit is een wellus nietus topic _O-
Daarom ga ik 'm zo ook sluiten.
sig verwijderd door FA
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 18:02:15 #28
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_85283825
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 17:59 schreef Ambrosius het volgende:

[..]

Als je eerder belt horen 9 van de 10 het niet.
Daar mag ook wel een verbod op komen trouwens: telefoneren en mp3 spelers op de fiets.
Maar dat is weer een andere discussie.

[ Bericht 0% gewijzigd door SiGNe op 14-08-2010 18:14:30 ]
pi_85283850
WTF iedereen hier vet veel haat tegen wielrenners. :') Waar komt dat ineens vandaan?
pi_85283876
wielrenners halen in het algemeen heel asociaal in, dit komt vooral omdat oudere fietsers sloom en naast elkaar rijden.

Dus daarom is dit een wellus/nietus topic.
pi_85283880
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 18:01 schreef Ambrosius het volgende:

[..]

Daarom ga ik 'm zo ook sluiten.
Aah kom op hey. Dit is bedoeld als een serieus topic naar aanleiding van een volwaardig artikel in de Telegraaf van vanochtend (ja, I know, de Telegraaf :')). Maar ik vind het een interessante discussie en wil graag weten hoe anderen dit zien. :)
pi_85283894
Ik fiets meestal op de weg ipv het fietspad, en waar het niet kan, dan neem ik die weg vaak niet.
Ach, hier op het Groningerland valt het wel mee.
pi_85283950
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 18:01 schreef Ambrosius het volgende:

[..]

Daarom ga ik 'm zo ook sluiten.
Wat loop je dat nou aan te kondigen. Laat mensen niet voor lul posten en kwak het dan meteen op slot. De reden ontgaat me volledig, maar dat terzijde.
pi_85283971
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 17:58 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Ik zal het nog zuurder maken, als een wielrenner achter met fietst en "aan de kant" roept ga ik juist extra breed rijden, ze gebruiken die bel op hun fiets maar.
Als ze bellen ga ik overigens wel weer meteen aan de kant.
Probleem is dat je volgens een wielrenner nooit snel genoeg aan de kant gaat maar dat komt volgens mij meer doordat de wielrenner vergeet dat hij/zij veel sneller is.
Ze moeten dus eerder bellen dan op een gewone fiets en niet op het laatste moment.

Dat is ook wat mij het meeste irriteert aan wilerenners, ze laten veel te laat weten dat ze achter je rijden en in willen halen en denken dat ze "king of the road" zijn.
Op brede wegen zonder fietspad ("landweggetjes") kan het overigens prima hoor, maar niet op smalle fietspaden.
Zoals ik net zei is roepen de enige manier. Maargoed, waarschijnlijk zelf nog nooit harder dan 30 gefietst en dan kom je daar niet achter.
Als iemand expres breed gaat rijden heb ik er geen enkele moeite mee om de linkerarm te raken.
pi_85284017
Tja, ik val zelf denk ik onder het kopje hard rijder (+/- 25 km/h gemiddeld) maar ook ik merk dat mensen gewoon totaal niet aan het opletten zijn of je 3 breedfietsend tegemoet komen en totaal niet uitwijken voor je. Mensen die niet vooruit komen (10 km/h) moeten zelf ook gewoon snappen dat er een hoop mensen harder dan hun gaan en zich daar op aanpassen.

En de betekenis van een bel snappen heel veel mensen ook niet, als je die hoort zit er iemand achter die er langs wilt, dan moet je niet eerst naar links uitwijken en eens omkijken....
pi_85284025
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 18:10 schreef Westerling het volgende:

[..]

Zoals ik net zei is roepen de enige manier. Maargoed, waarschijnlijk zelf nog nooit harder dan 30 gefietst en dan kom je daar niet achter.
Als iemand expres breed gaat rijden heb ik er geen enkele moeite mee om de linkerarm te raken.
Dit dus.
pi_85284172
Twee weken geleden fietste ik op een fietspad rustig afbouwend naar huis, met zo'n 20 km per uur. Fietst daar een dame voor me die aan het rondkijken was en twijfelend welke kant ze op moest. Ik belde 3 keer, de laatste keer op 5 meter afstand. En die vrouw gaat dan naar links sturen en ja hoor, bats. Ik had geen tijd om mijn voet er af te halen, dus viel ik om. Gelukkig zonder erg.
Maar soms denk ik, wat kan ik anders doen? Zeker als (oudere) fietsers denken dat ze alleen op de wereld (=fietspad) zijn.
pi_85284208
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 18:20 schreef FredWielergek het volgende:
Twee weken geleden fietste ik op een fietspad rustig afbouwend naar huis, met zo'n 20 km per uur. Fietst daar een dame voor me die aan het rondkijken was en twijfelend welke kant ze op moest. Ik belde 3 keer, de laatste keer op 5 meter afstand. En die vrouw gaat dan naar links sturen en ja hoor, bats. Ik had geen tijd om mijn voet er af te halen, dus viel ik om. Gelukkig zonder erg.
Maar soms denk ik, wat kan ik anders doen? Zeker als (oudere) fietsers denken dat ze alleen op de wereld (=fietspad) zijn.
Tja, je had verder kunnen afremmen als je al zag dat ze aan het twijfelen was (anticiperen enzo), maar dat dat mens zonder kijken naar links stuurt gaat natuurlijk ook nergens over en helaas iets wat ik ook vaak genoeg zie.
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 18:27:18 #39
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_85284306
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 18:10 schreef Westerling het volgende:

[..]

Zoals ik net zei is roepen de enige manier. Maargoed, waarschijnlijk zelf nog nooit harder dan 30 gefietst en dan kom je daar niet achter.
Als iemand expres breed gaat rijden heb ik er geen enkele moeite mee om de linkerarm te raken.
Ik fiets over het algemeen redelijk door, +/-25 maar als ik langzamere fietsers tegen kom dan ga ik niet proberen in te halen op plekken waar dat niet kan.
Als ik in de auto zit, ga ik ook niet via de vluchtstrook of nog net even tussen de vangrail en de auto door op de uiterst linkerbaan inhalen.
Dan minder ik snelheid en wacht op een moment waarop ik er wel normaal voorbij kan.
Je hebt gewoon rekening te houden met andere weggebruikers, ook als die langzamer zijn.

Ik kijk genoeg achter me om te zien of er snellere fietsers achter me zitten en als ze mij de tijd geven om aan de kant te gaan doe ik dat ook, maar als ze "aan de kant" roepen als ze al bijna naast je zitten dan zijn ze daar gewoon te laat mee en dan kan je daar ook niet op reageren.
Je zit misschien alleen op de fiets maar op de openbare weg is wielrennen geen solo-sport.
pi_85284309
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 18:22 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Tja, je had verder kunnen afremmen als je al zag dat ze aan het twijfelen was (anticiperen enzo), maar dat dat mens zonder kijken naar links stuurt gaat natuurlijk ook nergens over en helaas iets wat ik ook vaak genoeg zie.
Dat afremmen deed ik ook, op een gegeven moment fietste ik maar net 10 km per uur of zo. En dan nog.
pi_85284323
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 18:27 schreef FredWielergek het volgende:

[..]

Dat afremmen deed ik ook, op een gegeven moment fietste ik maar net 10 km per uur of zo. En dan nog.
Tja, dan kan je verder weinig doen inderdaad.
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 18:28:31 #42
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_85284334
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 17:43 schreef SiGNe het volgende:
Daarbij verwacht je ook als fietser dat als je ingehaald wordt dat dat een gewone fietser is, niet een wielrenner die met dubbele snelheid langs je heen raast.
Ik hoop dat jij geen rijbewijs hebt, want stel je voor dat je iets tegen komt dat je niet verwacht. :'(


Het bovenstaande geeft al aan wat het werkelijke probleem is en dat is de meeste fietsers, zoals meneer SiGNe, daadwerkelijk geen flauw idee hebben dat ze zich in het verkeer begeven en dat daarbij hoort dat je a) altijd op alles beducht bent, dus ook op geluiden, b) elke seconde de verkeerssituatie in ogenschouw houdt en c) elke seconde rekening houdt met mogelijk ander verkeer. En het ergste is nog dat, als ze dan eens wat anders moeten doen dan als een zombie de paden afrijden, ze ook geen flauw idee hebben wát ze moeten doen. Al slingerend over de weg omkijken waar dat belgeluid nou vandaan zou kunnen komen, ja, wat zou dat nou kunnen zijn. :|

Zodra het nodig is dat iemand moet bellen om te passeren, zit je al compleet fout. Een bel is bedoeld om gevaarlijke onvermijdbare situaties te voorkomen, niet om andere mensen aan te geven dat ze grove hinder veroorzaken en of ze daar alsjeblieft mee op willen houden. En grove hinder veroorzaak je als je je niet aan de verkeersregels houdt door niet zoveel mogelijk rechts te houden en met meerdere personen naast elkaar gaat fietsen terwijl dat wettelijk gezien niet mag omdat er geen passeerruimte meer is.

Als we toch artikel 5 gaan inzetten, dan weet ik wel bij welke groep fietsers het inzetten daarvan het allerallerhardste nodig is.

Ik heb het al eerder gezegd in zo'n topic en ik ga het weer zeggen. Ik pleit voor een fietsrijbewijs (en dan zakt minimaal 90 procent van de fietsers). Gewoon omdat mensen denken dat als je op de fiets zit je nergens op hoeft te letten.
pi_85284362
Het is dat wielrenner een beschermde diersoort is, maar anders had ik nou andere kleur bumper op mijn auto.
Ik weet dat niet iedereen zo is, maar zodra men in een peleton rijd, dan lijken ze net een kudde schapen. Maar ja 100 tegen 1 schiet ook niet op. Kunnen we niet een rotonde vrijgeven voor wielrenners? Dan kunnen ze daar lekker fietsen.
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 18:30:41 #44
17420 DeX090
bastard on parade
pi_85284376
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 17:56 schreef Brembo het volgende:
Wielrenners :r zijn toch de ergste vorm van fietsers wat er rond fietst. Ik ben voorstander om wielrenners hun eigen fietscircuit maar moeten maken, we gaan toch ook niet voetballen in het weiland van de gemeente :').

Misschien is een snelheidslimiet voor fietsers een goed idee, maximaal 30 km/h.
Volgens mij bestaat die al, en is de limiet voor fietsers 30 binnen- en 40 buiten de bebouwde kom. Het wordt alleen nooit gehandhaafd, maar het is dan wel weer zo dat men voor een wielrenwedstrijd ontheffing van die regels moet aanvragen. Beetje vaag bureaucratisch geneuzel, maar goed, we wonen in Nederland. We zijn het gewend.
Beter één joint in de hand, dan tien Joint Strike Fighters in de lucht.
pi_85284391
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 18:27 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Ik fiets over het algemeen redelijk door, +/-25 maar als ik langzamere fietsers tegen kom dan ga ik niet proberen in te halen op plekken waar dat niet kan.
Als ik in de auto zit, ga ik ook niet via de vluchtstrook of nog net even tussen de vangrail en de auto door op de uiterst linkerbaan inhalen.
Dan minder ik snelheid en wacht op een moment waarop ik er wel normaal voorbij kan.
Je hebt gewoon rekening te houden met andere weggebruikers, ook als die langzamer zijn.

Ik kijk genoeg achter me om te zien of er snellere fietsers achter me zitten en als ze mij de tijd geven om aan de kant te gaan doe ik dat ook, maar als ze "aan de kant" roepen als ze al bijna naast je zitten dan zijn ze daar gewoon te laat mee en dan kan je daar ook niet op reageren.
Je zit misschien alleen op de fiets maar op de openbare weg is wielrennen geen solo-sport.
Je vergeet dat vaak fietsers naast elkaar fietsen ipv achter elkaar...
pi_85284414
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 18:28 schreef Zelva het volgende:

[..]

Ik hoop dat jij geen rijbewijs hebt, want stel je voor dat je iets tegen komt dat je niet verwacht. :'(


Het bovenstaande geeft al aan wat het werkelijke probleem is en dat is de meeste fietsers, zoals meneer SiGNe, daadwerkelijk geen flauw idee hebben dat ze zich in het verkeer begeven en dat daarbij hoort dat je a) altijd op alles beducht bent, dus ook op geluiden, b) elke seconde de verkeerssituatie in ogenschouw houdt en c) elke seconde rekening houdt met mogelijk ander verkeer.

Zodra het nodig is dat iemand moet bellen om te passeren, zit je al compleet fout. Een bel is bedoeld om gevaarlijke onvermijdbare situaties te voorkomen, niet om andere mensen aan te geven dat ze grove hinder veroorzaken en of ze daar alsjeblieft mee op willen houden. En grove hinder veroorzaak je als je je niet aan de verkeersregels houdt door niet zoveel mogelijk rechts te houden en met meerdere personen naast elkaar gaat fietsen terwijl dat wettelijk gezien niet mag omdat er geen passeerruimte meer is.

Als we toch artikel 5 gaan inzetten, dan weet ik wel bij welke groep fietsers het inzetten daarvan het allerallerhardste nodig is.

Ik heb het al eerder gezegd in zo'n topic en ik ga het weer zeggen. Ik pleit voor een fietsrijbewijs (en dan zakt minimaal 90 procent van de fietsers). Gewoon omdat mensen denken dat als je op de fiets zit je nergens op hoeft te letten.
Hardrijders worden er inderdaad van beschuldigd dat ze denken dat ze alleen op de wereld zijn terwijl juist recreatieve rijders dat het hardst denken. Beetje rondkijken (dus slingeren), spontaan ergens midden op de weg stoppen, inhalen terwijl ze zelf worden ingehaald, 3 breed fietsen en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Mensen die er niet op bedacht zijn dat er anderen op het fietspad wel eens een heel stuk harder dan hun kunnen rijden mogen wat mij betreft gewoon thuis blijven.
pi_85284444
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 18:28 schreef Zelva het volgende:

[..]

Ik hoop dat jij geen rijbewijs hebt, want stel je voor dat je iets tegen komt dat je niet verwacht. :'(


Het bovenstaande geeft al aan wat het werkelijke probleem is en dat is de meeste fietsers, zoals meneer SiGNe, daadwerkelijk geen flauw idee hebben dat ze zich in het verkeer begeven en dat daarbij hoort dat je a) altijd op alles beducht bent, dus ook op geluiden, b) elke seconde de verkeerssituatie in ogenschouw houdt en c) elke seconde rekening houdt met mogelijk ander verkeer.

Zodra het nodig is dat iemand moet bellen om te passeren, zit je al compleet fout. Een bel is bedoeld om gevaarlijke onvermijdbare situaties te voorkomen, niet om andere mensen aan te geven dat ze grove hinder veroorzaken en of ze daar alsjeblieft mee op willen houden. En grove hinder veroorzaak je als je je niet aan de verkeersregels houdt door niet zoveel mogelijk rechts te houden en met meerdere personen naast elkaar gaat fietsen terwijl dat wettelijk gezien niet mag omdat er geen passeerruimte meer is.

Als we toch artikel 5 gaan inzetten, dan weet ik wel bij welke groep fietsers het inzetten daarvan het allerallerhardste nodig is.

Ik heb het al eerder gezegd in zo'n topic en ik ga het weer zeggen. Ik pleit voor een fietsrijbewijs (en dan zakt minimaal 90 procent van de fietsers). Gewoon omdat mensen denken dat als je op de fiets zit je nergens op hoeft te letten.
_O_ _O_ /nosarcasm
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 18:35:09 #48
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_85284482
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 18:30 schreef DeX090 het volgende:

[..]

Volgens mij bestaat die al, en is de limiet voor fietsers 30 binnen- en 40 buiten de bebouwde kom. Het wordt alleen nooit gehandhaafd, maar het is dan wel weer zo dat men voor een wielrenwedstrijd ontheffing van die regels moet aanvragen. Beetje vaag bureaucratisch geneuzel, maar goed, we wonen in Nederland. We zijn het gewend.
Nee hoor, er is geen enkele limiet voor fietsers, afgezien van artikel 5 dan. Een kilometerteller op een fiets is nou ook niet bepaald verplicht.
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 18:39:36 #49
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_85284588
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 18:28 schreef Zelva het volgende:

[..]

Ik hoop dat jij geen rijbewijs hebt, want stel je voor dat je iets tegen komt dat je niet verwacht. :'(


Het bovenstaande geeft al aan wat het werkelijke probleem is en dat is de meeste fietsers, zoals meneer SiGNe, daadwerkelijk geen flauw idee hebben dat ze zich in het verkeer begeven en dat daarbij hoort dat je a) altijd op alles beducht bent, dus ook op geluiden, b) elke seconde de verkeerssituatie in ogenschouw houdt en c) elke seconde rekening houdt met mogelijk ander verkeer.

Zodra het nodig is dat iemand moet bellen om te passeren, zit je al compleet fout. Een bel is bedoeld om gevaarlijke onvermijdbare situaties te voorkomen, niet om andere mensen aan te geven dat ze grove hinder veroorzaken en of ze daar alsjeblieft mee op willen houden. En grove hinder veroorzaak je als je je niet aan de verkeersregels houdt door niet zoveel mogelijk rechts te houden en met meerdere personen naast elkaar gaat fietsen terwijl dat wettelijk gezien niet mag omdat er geen passeerruimte meer is.

Als we toch artikel 5 gaan inzetten, dan weet ik wel bij welke groep fietsers het inzetten daarvan het allerallerhardste nodig is.

Ik heb het al eerder gezegd in zo'n topic en ik ga het weer zeggen. Ik pleit voor een fietsrijbewijs (en dan zakt minimaal 90 procent van de fietsers). Gewoon omdat mensen denken dat als je op de fiets zit je nergens op hoeft te letten.
Ik heb m'n rijbewijs al 16 jaar.. nooit een ongeluk gehad ook :)
En ik weet ook precies wat er om me heen zit, als ik op de weg zit, zowel op de fiets als in de auto.
Alleen verwacht je niet als je bijv. in de auto 100 rijdt en je ziet in je spiegel dat er verderop een auto achter je zit, dat die auto een seconde later al bijna op je bumper zit door het grote snelheidsverschil.
Dan heb je dus ook geen tijd gehad om aan de kant te gaan, zelfs niet als je elke seconde in je spiegel kijkt.

En dat is ook wat er vaak met wielrenners op het fietspad gebeurt, ze zitten opeens achter je en willen dat je meteen aan de kant gaat, of dat nou kan of niet.

Vraag ik me overigens wel af, zitten jullie in de auto nou ook zo vaak te toeteren omdat je in wil halen?
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 18:39:59 #50
17420 DeX090
bastard on parade
pi_85284606
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 18:35 schreef Zelva het volgende:

[..]

Nee hoor, er is geen enkele limiet voor fietsers, afgezien van artikel 5 dan. Een kilometerteller op een fiets is nou ook niet bepaald verplicht.
Er zijn zeker wel regels voor, zie deze bron. Het geldt alleen meer voor de wegen zelf dan voor de fietsers.
Beter één joint in de hand, dan tien Joint Strike Fighters in de lucht.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')