Fietsbel gebruiken op de racefiets is het stomste dat je kunt doen. Fietsbel schijnt voor fietspadgebruikers "er komt iets aan, binnen nu en 5 minuten moet ik naar rechts gaan", te betekenen.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 17:42 schreef vault_tec het volgende:
Probleem is juist mensen die af en toe fietsen zich niet aan de regels houden. Ze fietsen met zijn tweeën naast elkaar en letten slecht op. Ze zijn ook snel beledigd als je ze snel inhaalt.
Vaak zijn wielrenners ook asociaal door heel snel en dicht op andere mensen in te halen, ze hebben geen fietsbel en laten niets horen als ze iemand inhalen.
Ik zou het wel fijn vinden als ik op de weg mag fietsen. Maar dat, en de fiets snelweg, is niet echt een oplossing.
Oh jawel hoor, alleen stellen ze dat nooit op prijs.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 17:46 schreef vault_tec het volgende:
Iedereen reageert zo tof maar zullen het nooit tegen een wielrenner zelf op dat moment zeggen of de shit die zeggen werkelijk doen
Wat ben jij zuur zeg....quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 17:51 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Oh jawel hoor, alleen stellen ze dat nooit op prijs.
sterker nog, dan worden ze zwaar aggressief, zoals hierboven al gezegd werd: alsof ze de tijd van Armstrong aan het verbeteren zijn. (zelfde met voetbalfans trouwens, juichen alsof ze zelf gescoord hebben)
wat is een artikel 5?quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 17:54 schreef GizartFRL het volgende:
Als je wilt racefietsen dan ga je maar naar het circuit.
In dit geval een wielerbaan.
Als een automobilist zich zo gedraagt als een fanatieke wielrenner met carbonframe is het een artikel 5
En dan is het verschil tussen 15 en 30 nog niet heel groot?quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 17:56 schreef Brembo het volgende:
Misschien is een snelheidslimiet voor fietsers een goed idee, maximaal 30 km/h.
Artikel 5quote:
Ik zal het nog zuurder maken, als een wielrenner achter met fietst en "aan de kant" roept ga ik juist extra breed rijden, ze gebruiken die bel op hun fiets maar.quote:
Als je eerder belt horen 9 van de 10 het niet.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 17:58 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Ik zal het nog zuurder maken, als een wielrenner achter met fietst en "aan de kant" roept ga ik juist extra breed rijden, ze gebruiken die bel op hun fiets maar.
Als ze bellen ga ik overigens wel weer meteen aan de kant.
Probleem is dat je volgens een wielrenner nooit snel genoeg aan de kant gaat maar dat komt volgens mij meer doordat de wielrenner vergeet dat hij/zij veel sneller is.
Ze moeten dus eerder bellen dan op een gewone fiets en niet op het laatste moment.
Dat is ook wat mij het meeste irriteert aan wilerenners, ze laten veel te laat weten dat ze achter je rijden en in willen halen en denken dat ze "king of the road" zijn.
Op brede wegen zonder fietspad ("landweggetjes") kan het overigens prima hoor, maar niet op smalle fietspaden.
Daar mag ook wel een verbod op komen trouwens: telefoneren en mp3 spelers op de fiets.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 17:59 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
Als je eerder belt horen 9 van de 10 het niet.
Aah kom op hey. Dit is bedoeld als een serieus topic naar aanleiding van een volwaardig artikel in de Telegraaf van vanochtend (ja, I know, de Telegraafquote:Op zaterdag 14 augustus 2010 18:01 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
Daarom ga ik 'm zo ook sluiten.
Wat loop je dat nou aan te kondigen. Laat mensen niet voor lul posten en kwak het dan meteen op slot. De reden ontgaat me volledig, maar dat terzijde.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 18:01 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
Daarom ga ik 'm zo ook sluiten.
Zoals ik net zei is roepen de enige manier. Maargoed, waarschijnlijk zelf nog nooit harder dan 30 gefietst en dan kom je daar niet achter.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 17:58 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Ik zal het nog zuurder maken, als een wielrenner achter met fietst en "aan de kant" roept ga ik juist extra breed rijden, ze gebruiken die bel op hun fiets maar.
Als ze bellen ga ik overigens wel weer meteen aan de kant.
Probleem is dat je volgens een wielrenner nooit snel genoeg aan de kant gaat maar dat komt volgens mij meer doordat de wielrenner vergeet dat hij/zij veel sneller is.
Ze moeten dus eerder bellen dan op een gewone fiets en niet op het laatste moment.
Dat is ook wat mij het meeste irriteert aan wilerenners, ze laten veel te laat weten dat ze achter je rijden en in willen halen en denken dat ze "king of the road" zijn.
Op brede wegen zonder fietspad ("landweggetjes") kan het overigens prima hoor, maar niet op smalle fietspaden.
Dit dus.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 18:10 schreef Westerling het volgende:
[..]
Zoals ik net zei is roepen de enige manier. Maargoed, waarschijnlijk zelf nog nooit harder dan 30 gefietst en dan kom je daar niet achter.
Als iemand expres breed gaat rijden heb ik er geen enkele moeite mee om de linkerarm te raken.
Tja, je had verder kunnen afremmen als je al zag dat ze aan het twijfelen was (anticiperen enzo), maar dat dat mens zonder kijken naar links stuurt gaat natuurlijk ook nergens over en helaas iets wat ik ook vaak genoeg zie.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 18:20 schreef FredWielergek het volgende:
Twee weken geleden fietste ik op een fietspad rustig afbouwend naar huis, met zo'n 20 km per uur. Fietst daar een dame voor me die aan het rondkijken was en twijfelend welke kant ze op moest. Ik belde 3 keer, de laatste keer op 5 meter afstand. En die vrouw gaat dan naar links sturen en ja hoor, bats. Ik had geen tijd om mijn voet er af te halen, dus viel ik om. Gelukkig zonder erg.
Maar soms denk ik, wat kan ik anders doen? Zeker als (oudere) fietsers denken dat ze alleen op de wereld (=fietspad) zijn.
Ik fiets over het algemeen redelijk door, +/-25 maar als ik langzamere fietsers tegen kom dan ga ik niet proberen in te halen op plekken waar dat niet kan.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 18:10 schreef Westerling het volgende:
[..]
Zoals ik net zei is roepen de enige manier. Maargoed, waarschijnlijk zelf nog nooit harder dan 30 gefietst en dan kom je daar niet achter.
Als iemand expres breed gaat rijden heb ik er geen enkele moeite mee om de linkerarm te raken.
Dat afremmen deed ik ook, op een gegeven moment fietste ik maar net 10 km per uur of zo. En dan nog.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 18:22 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Tja, je had verder kunnen afremmen als je al zag dat ze aan het twijfelen was (anticiperen enzo), maar dat dat mens zonder kijken naar links stuurt gaat natuurlijk ook nergens over en helaas iets wat ik ook vaak genoeg zie.
Tja, dan kan je verder weinig doen inderdaad.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 18:27 schreef FredWielergek het volgende:
[..]
Dat afremmen deed ik ook, op een gegeven moment fietste ik maar net 10 km per uur of zo. En dan nog.
Ik hoop dat jij geen rijbewijs hebt, want stel je voor dat je iets tegen komt dat je niet verwacht.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 17:43 schreef SiGNe het volgende:
Daarbij verwacht je ook als fietser dat als je ingehaald wordt dat dat een gewone fietser is, niet een wielrenner die met dubbele snelheid langs je heen raast.
Volgens mij bestaat die al, en is de limiet voor fietsers 30 binnen- en 40 buiten de bebouwde kom. Het wordt alleen nooit gehandhaafd, maar het is dan wel weer zo dat men voor een wielrenwedstrijd ontheffing van die regels moet aanvragen. Beetje vaag bureaucratisch geneuzel, maar goed, we wonen in Nederland. We zijn het gewend.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 17:56 schreef Brembo het volgende:
Wielrennerszijn toch de ergste vorm van fietsers wat er rond fietst. Ik ben voorstander om wielrenners hun eigen fietscircuit maar moeten maken, we gaan toch ook niet voetballen in het weiland van de gemeente
.
Misschien is een snelheidslimiet voor fietsers een goed idee, maximaal 30 km/h.
Je vergeet dat vaak fietsers naast elkaar fietsen ipv achter elkaar...quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 18:27 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Ik fiets over het algemeen redelijk door, +/-25 maar als ik langzamere fietsers tegen kom dan ga ik niet proberen in te halen op plekken waar dat niet kan.
Als ik in de auto zit, ga ik ook niet via de vluchtstrook of nog net even tussen de vangrail en de auto door op de uiterst linkerbaan inhalen.
Dan minder ik snelheid en wacht op een moment waarop ik er wel normaal voorbij kan.
Je hebt gewoon rekening te houden met andere weggebruikers, ook als die langzamer zijn.
Ik kijk genoeg achter me om te zien of er snellere fietsers achter me zitten en als ze mij de tijd geven om aan de kant te gaan doe ik dat ook, maar als ze "aan de kant" roepen als ze al bijna naast je zitten dan zijn ze daar gewoon te laat mee en dan kan je daar ook niet op reageren.
Je zit misschien alleen op de fiets maar op de openbare weg is wielrennen geen solo-sport.
Hardrijders worden er inderdaad van beschuldigd dat ze denken dat ze alleen op de wereld zijn terwijl juist recreatieve rijders dat het hardst denken. Beetje rondkijken (dus slingeren), spontaan ergens midden op de weg stoppen, inhalen terwijl ze zelf worden ingehaald, 3 breed fietsen en zo kan ik nog wel even doorgaan.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 18:28 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ik hoop dat jij geen rijbewijs hebt, want stel je voor dat je iets tegen komt dat je niet verwacht.
Het bovenstaande geeft al aan wat het werkelijke probleem is en dat is de meeste fietsers, zoals meneer SiGNe, daadwerkelijk geen flauw idee hebben dat ze zich in het verkeer begeven en dat daarbij hoort dat je a) altijd op alles beducht bent, dus ook op geluiden, b) elke seconde de verkeerssituatie in ogenschouw houdt en c) elke seconde rekening houdt met mogelijk ander verkeer.
Zodra het nodig is dat iemand moet bellen om te passeren, zit je al compleet fout. Een bel is bedoeld om gevaarlijke onvermijdbare situaties te voorkomen, niet om andere mensen aan te geven dat ze grove hinder veroorzaken en of ze daar alsjeblieft mee op willen houden. En grove hinder veroorzaak je als je je niet aan de verkeersregels houdt door niet zoveel mogelijk rechts te houden en met meerdere personen naast elkaar gaat fietsen terwijl dat wettelijk gezien niet mag omdat er geen passeerruimte meer is.
Als we toch artikel 5 gaan inzetten, dan weet ik wel bij welke groep fietsers het inzetten daarvan het allerallerhardste nodig is.
Ik heb het al eerder gezegd in zo'n topic en ik ga het weer zeggen. Ik pleit voor een fietsrijbewijs (en dan zakt minimaal 90 procent van de fietsers). Gewoon omdat mensen denken dat als je op de fiets zit je nergens op hoeft te letten.
quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 18:28 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ik hoop dat jij geen rijbewijs hebt, want stel je voor dat je iets tegen komt dat je niet verwacht.
Het bovenstaande geeft al aan wat het werkelijke probleem is en dat is de meeste fietsers, zoals meneer SiGNe, daadwerkelijk geen flauw idee hebben dat ze zich in het verkeer begeven en dat daarbij hoort dat je a) altijd op alles beducht bent, dus ook op geluiden, b) elke seconde de verkeerssituatie in ogenschouw houdt en c) elke seconde rekening houdt met mogelijk ander verkeer.
Zodra het nodig is dat iemand moet bellen om te passeren, zit je al compleet fout. Een bel is bedoeld om gevaarlijke onvermijdbare situaties te voorkomen, niet om andere mensen aan te geven dat ze grove hinder veroorzaken en of ze daar alsjeblieft mee op willen houden. En grove hinder veroorzaak je als je je niet aan de verkeersregels houdt door niet zoveel mogelijk rechts te houden en met meerdere personen naast elkaar gaat fietsen terwijl dat wettelijk gezien niet mag omdat er geen passeerruimte meer is.
Als we toch artikel 5 gaan inzetten, dan weet ik wel bij welke groep fietsers het inzetten daarvan het allerallerhardste nodig is.
Ik heb het al eerder gezegd in zo'n topic en ik ga het weer zeggen. Ik pleit voor een fietsrijbewijs (en dan zakt minimaal 90 procent van de fietsers). Gewoon omdat mensen denken dat als je op de fiets zit je nergens op hoeft te letten.
Nee hoor, er is geen enkele limiet voor fietsers, afgezien van artikel 5 dan. Een kilometerteller op een fiets is nou ook niet bepaald verplicht.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 18:30 schreef DeX090 het volgende:
[..]
Volgens mij bestaat die al, en is de limiet voor fietsers 30 binnen- en 40 buiten de bebouwde kom. Het wordt alleen nooit gehandhaafd, maar het is dan wel weer zo dat men voor een wielrenwedstrijd ontheffing van die regels moet aanvragen. Beetje vaag bureaucratisch geneuzel, maar goed, we wonen in Nederland. We zijn het gewend.
Ik heb m'n rijbewijs al 16 jaar.. nooit een ongeluk gehad ookquote:Op zaterdag 14 augustus 2010 18:28 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ik hoop dat jij geen rijbewijs hebt, want stel je voor dat je iets tegen komt dat je niet verwacht.
Het bovenstaande geeft al aan wat het werkelijke probleem is en dat is de meeste fietsers, zoals meneer SiGNe, daadwerkelijk geen flauw idee hebben dat ze zich in het verkeer begeven en dat daarbij hoort dat je a) altijd op alles beducht bent, dus ook op geluiden, b) elke seconde de verkeerssituatie in ogenschouw houdt en c) elke seconde rekening houdt met mogelijk ander verkeer.
Zodra het nodig is dat iemand moet bellen om te passeren, zit je al compleet fout. Een bel is bedoeld om gevaarlijke onvermijdbare situaties te voorkomen, niet om andere mensen aan te geven dat ze grove hinder veroorzaken en of ze daar alsjeblieft mee op willen houden. En grove hinder veroorzaak je als je je niet aan de verkeersregels houdt door niet zoveel mogelijk rechts te houden en met meerdere personen naast elkaar gaat fietsen terwijl dat wettelijk gezien niet mag omdat er geen passeerruimte meer is.
Als we toch artikel 5 gaan inzetten, dan weet ik wel bij welke groep fietsers het inzetten daarvan het allerallerhardste nodig is.
Ik heb het al eerder gezegd in zo'n topic en ik ga het weer zeggen. Ik pleit voor een fietsrijbewijs (en dan zakt minimaal 90 procent van de fietsers). Gewoon omdat mensen denken dat als je op de fiets zit je nergens op hoeft te letten.
Er zijn zeker wel regels voor, zie deze bron. Het geldt alleen meer voor de wegen zelf dan voor de fietsers.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 18:35 schreef Zelva het volgende:
[..]
Nee hoor, er is geen enkele limiet voor fietsers, afgezien van artikel 5 dan. Een kilometerteller op een fiets is nou ook niet bepaald verplicht.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |