En wéér wordt er op een Minority Report gehandeld.quote:Landelijk opsporingsbericht: uw kenteken gezocht
Als het aan de politie ligt, wordt uw kenteken straks overal gescand. Niet alleen kijkt de politie of u iets op uw kerfstok heeft, maar ook of u op basis van uw reisprofiel van plan bent om rottigheid uit te halen: een soort Minority Report op de weg dus. Daarbij worden kentekenscans mogelijk centraal opgeslagen en informatie en camerabeelden uitgewisseld tussen politie en de private sector.
[..]
Wanneer een ongewoon reispatroon door middel van analyse van het politieregister ANPR aan het licht komt, kan dat voor de politie reden zijn om een onderzoek in te stellen. Zo kunnen potentiële criminele activiteiten tijdig worden onderkend.
[..]
“In theorie is het mogelijk dat personen die niets met een specifiek delict te maken hebben maar die op het verkeerde moment op een verkeerde plaats verblijven in een ‘potentiële verdachten’ bestand terechtkomen. Van belang is dus om als politie goed uit te leggen wat proactief onderzoek inhoudt en dat voldoende wettelijke waarborgen bestaan om onterecht te worden bestempeld als een verdachte.”
bron
quote:-> BNW
Dit gaat wel (weer) erg ver. Wie gaat bepalen wat een 'ongewoon reispatroon' is?quote:Wanneer een ongewoon reispatroon door middel van analyse van het politieregister ANPR aan het licht komt, kan dat voor de politie reden zijn om een onderzoek in te stellen.
Dat maakt niet uit, dan gaan ze gewoon net als in Groot - Brittanië uiteindelijk vrijwilligers inzettenquote:Op zaterdag 14 augustus 2010 08:36 schreef densmee het volgende:
wat Een goed idee is dat, het zal het politie apparaat alleen wel flink verzwaren
Eigenlijk is het jammer dat je dit nieuws met zulk commentaar brengt, daardoor neemt niemand je echt serieus, maar als je de moeite neemt het bronartikel te lezen... *ril*quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 07:59 schreef Lambiekje het volgende:
En wéér wordt er op een Minority Report gehandeld.
Spielberg heeft zijn huiswerk goed gedaan met futurologen.
We zijn dus nu gewoon een grote peilzender met onze pasjes, paspoorten, mobieltjes en dan nu ook de nummerplaat.
Een weer een maatregel die een politiestaat bevestigd. En wéér ontstaat er de potentiële omgekeerde bewijslast.
Potentiele crinminelen? nee, "balansverstoorders" pardon? "Meneer we houden u aan omdat u op basis van de ons bekende gegevens "de balans" verstoort"quote:Een bredere inzet kan ook betekenen dat er meerdere hotlists worden gekoppeld aan de ANPR-camera. Op dit moment wordt vooral gecontroleerd met gegevens van de Rijksdienst voor het Wegverkeer, gegevens van het Centraal Justitieel Incassobureau, gegevens van Politie en gegevens van Justitie. Deze verzameling kan uitgebreid worden met hotlists van andere overheidsinstellingen.
Samenwerking draagt bovendien bij aan het streven van het kabinet naar één controlerende overheid. Door (al dan niet structureel) samen te werken met eerdergenoemde partijen ontstaat een veel groter arsenaal aan bevoegdheden, interventiemogelijkheden en informatie die in samenhang kan worden ingezet. Deze samenwerking vindt al vaak plaats in het kader van het integrale veiligheidsbeleid, de bestuurlijke aanpak van de georganiseerde criminaliteit, de inzet van Bibob en de multidisciplinaire samenwerking met de Bijzondere Opsporingsdiensten.
(…) Vanwege de identificerende en signalerende werking krijgt de politie een steeds beter beeld van (potentiële) balansverstoringen en (potentiële) balansverstoorders met een veiligere samenleving als gevolg. (…)
Net zo triest vind ik dat meningen over zeer twijfelachtige en ingrijpende maatregelen direct gekoppeld worden aan stereotypering van degenen die zich meer dan gemiddeld met het onderwerp bezig houden. Dat ondergraaft iedere discussie.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 08:53 schreef Pietverdriet het volgende:
het trieste is hieraan dat de enige mensen die het schijnen op nemen voor onze privacy samenzweringsgekken als lambiekje zijn.
sorry, maar Lambiekje is een blinde kip die af en toe een graankorrel piktquote:Op zaterdag 14 augustus 2010 08:58 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
[..]
Net zo triest vind ik dat meningen over zeer twijfelachtige en ingrijpende maatregelen direct gekoppeld worden aan stereotypering van degenen die zich meer dan gemiddeld met het onderwerp bezig houden. Dat ondergraaft iedere discussie.
Het trieste is dat veel mensen er gewoon blind voor zijn... Waar zijn al die self-proclaimed geniuses?quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 08:53 schreef Pietverdriet het volgende:
het trieste is hieraan dat de enige mensen die het schijnen op nemen voor onze privacy samenzweringsgekken als lambiekje zijn.
Zo raar is dat toch niet als het op deze manier gebracht wordt. Het blijft me verbazen dat de mensen die het klaarblijkelijk zo goed voor hebben met ons het altijd zo weten te brengen dat het ergens in een hoekje weggestopt wordt.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 08:53 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
Ja, tuurlijk, kick alle topics over discutabele privacyschendende maatregelen gewoon naar BNW, dan ben je er ook van af.
Ignorance is bliss...
quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 08:01 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Door gasten zou als jij waren we in een Tweede wereldoorlog beland. Open je ogen.
De politie gaat zulke bevoegdheden krijgen.
Dus rot is even heel gauw op met je opmerkingen!
Mogelijk.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 09:08 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Zo raar is dat toch niet als het op deze manier gebracht wordt.
[..]
Dus als de politie je spot op het moment van een delict dan kun onderworpen worden aan onderzoek. Dat is volgens mij al jaren het geval.quote:“In theorie is het mogelijk dat personen die niets met een specifiek delict te maken hebben maar die op het verkeerde moment op een verkeerde plaats verblijven in een ‘potentiële verdachten’ bestand terechtkomen. Van belang is dus om als politie goed uit te leggen wat proactief onderzoek inhoudt en dat voldoende wettelijke waarborgen bestaan om onterecht te worden bestempeld als een verdachte.”
Ik wel.quote:
quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 09:21 schreef Pietverdriet het volgende:
Maar goed
Overal kentekenscan betekend overal trajectcontrole, het betekend het vastleggen van waar de auto overal naartoe geweest is, iets wat je trouwens allang kan met mobiele telefoons.
Vervolgens de camera systemen uitrusten met gezichtsherkenning (in veel steden al het geval, bv Londen). Al het IP verkeer vastleggen, je mail, je telefoontjes en je medisch dossier centraal vastleggen.
Dit is geen SF, dit is geen paranoide geleuter, dit gebeurd.
Nog een DNA databankje?
Maar jij hebt natuurlijk niets te verbergen.
Dit gaat allemaal zolang goed zolang de staat nog een beetje te vertrouwen is. Staat, staat, zei ik staat, nee natuurlijk heeft die geen FUCK meer te vertellen want alles wordt in Brussel besloten en die in Den Haag zijn er alleen maar voor de implentatie ervan wat het ondemocratische Brussel heeft opgelegd.
Al je betalingsverkeer aan de VS uitleveren? Natuurlijk..
... tja wat maanden geleden al besproken werd op BNW/TRU sijpelt langzamerhand in de MSM. In het begin werden topics nog wel te gemakkelijk verplaatst. Maar tegenwoordig is dat anders. Er gaat echt maanden over heen voor dat het 'gemeen goed' is gewornen of iig wat tijdens social talk wat behandeld. Er valt gewoon weg niet te ontkomen aan de privacy-schedende maatregelen.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 19:25 schreef ender_xenocide het volgende:
[..]
Idd, en kijkend naar de afgelopen tijd (bijv. dat je ziet dat Lambiekje steeds meer topics in NWS opent die daar blijven hangen) komen er steeds MSM berichten die vroeger in BNW thuishoorden maar nu dus gewoon in nieuws.
Maar dat mag schijnbaar niet in NWS gezegd....quote:Op zondag 15 augustus 2010 11:05 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
eerst was er nog een hele heisa over dat de politie ongeoorloofd kentekengegevens bewaarde en als volgsysteem gebruikte. Nu is het duidelijk dat het invoeren van een dergelijk systeem al de hele tijd de bedoeling is geweest.
Zoals ik al zei, een blinde kip pikt ook wel eens een graankorrel. Met de hoeveelheden onzin die je post is de kans aanwezig dat je de plank een keertje niet helemaal misslaat aanwezig.quote:Op zondag 15 augustus 2010 00:12 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
... tja wat maanden geleden al besproken werd op BNW/TRU sijpelt langzamerhand in de MSM. In het begin werden topics nog wel te gemakkelijk verplaatst. Maar tegenwoordig is dat anders. Er gaat echt maanden over heen voor dat het 'gemeen goed' is gewornen of iig wat tijdens social talk wat behandeld. Er valt gewoon weg niet te ontkomen aan de privacy-schedende maatregelen.
en wat heb jij dan gedaan, op FOK! gepost dat je er tegen was?quote:Op zondag 15 augustus 2010 18:24 schreef Salvad0R het volgende:
Kutvolk met hun smerige oogkleppen verdienen het gewoon dat hun ouders en kinderen uithongeren strax.
Beter dan op Fok! ontkennen dat zulke dingen gebeuren (quote:Op zondag 15 augustus 2010 18:42 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
en wat heb jij dan gedaan, op FOK! gepost dat je er tegen was?
Ik blijf me verbazen dat deze ontwikkelingen niet opgepikt worden door minstens 1 politieke partij die hier echt werk van maakt.
Lijkt mij duidelijk waarom geen enkele partij hier echt tegen is: op het moment dat zij aan de macht komen kunnen ze er mooi zelf gebruik van maken.quote:Op zondag 15 augustus 2010 18:42 schreef Citizen.Erased het volgende:
Ik blijf me verbazen dat deze ontwikkelingen niet opgepikt worden door minstens 1 politieke partij die hier echt werk van maakt.
Jou op de kast krijgen is nog veel makkelijkerquote:Op zondag 15 augustus 2010 19:06 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
Makkelijk he. Oogkleppen..
http://www.brabantsdagbla(...)l-loeren-cameras.ece
http://www.nrc.nl/binnenl(...)cannen_van_kentekens
http://www.bndestem.nl/al(...)oeren-de-cameras.ece
Oh nu wilde je me op de kast krijgen in plaats van feitelijke informatie minachten?quote:Op zondag 15 augustus 2010 19:09 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Jou op de kast krijgen is nog veel makkelijker.
Ik vond je kritiek op de move van NWS naar hier al grappig genoegquote:Op zondag 15 augustus 2010 19:10 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
Oh nu wilde je me op de kast krijgen in plaats van feitelijke informatie minachten?
Nee.
Doe niet zo triest joh. Deze informatie is niets om grappig over te doen.quote:Op zondag 15 augustus 2010 19:11 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Ik vond je kritiek op de move van NWS naar hier al grappig genoeg.
Dus : ja.
Oh, misschien niet, maar de totale waanzin die erover geuit wordt, de toon waarop is dat weldegelijkquote:Op zondag 15 augustus 2010 19:23 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
Doe niet zo triest joh. Deze informatie is niets om grappig over te doen.
Ach jee.. niet ANP genoeg?quote:
Dat verontrust mij ook, veel van die zaken zijn al goed en wel ingevoerd voordat er openlijk een discussie over plaatsgevonden heeft. Waar ligt dan volgens jou het probleem. Boeit het de mensen niet, probeert de politiek het er snel door te drukken of is het iets anders.quote:Op zondag 15 augustus 2010 18:54 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
Beter dan op Fok! ontkennen dat zulke dingen gebeuren ()
Als je nu nog steeds niet doorhebt dat de politiek een farce is, juist om dit soort beleid te kunnen implementeren zonder dat er kritische vragen gesteld worden, -edit-
Het boeit de mensen weldegelijk, alleen is de politiek er niet om de belangen van het volk te behartigen, maar om als gezicht te fungeren voor het volk om de schuld te krijgen van het gevoerde beleid, terwijl de politici het beleid helemaal niet bedenken.quote:Op zondag 15 augustus 2010 19:45 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Dat verontrust mij ook, veel van die zaken zijn al goed en wel ingevoerd voordat er openlijk een discussie over plaatsgevonden heeft. Waar ligt dan volgens jou het probleem. Boeit het de mensen niet, probeert de politiek het er snel door te drukken of is het iets anders.
Dat is al sinds alle kentekenplaten zijn vervangen door een EU-type met tevens aangepaste letters en cijfers, dit voor de correcte herkenning dmv de speciale kenteken-camera's. Dit plan was dus al lang geleden gestart, meer dan 10 jaar geleden.quote:Op zondag 15 augustus 2010 11:05 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
eerst was er nog een hele heisa over dat de politie ongeoorloofd kentekengegevens bewaarde en als volgsysteem gebruikte. Nu is het duidelijk dat het invoeren van een dergelijk systeem al de hele tijd de bedoeling is geweest.
Dat is wat lastig controleren, aangezien alle "bronnen" verwijzingen zijn naar pagina's op de eigen site.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 08:05 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Als het verhaal van de bron klopt, dan maakt Lambiekje een valide punt.
Misschien kun je ruilen met Gratis cholesterolverlagers bij fastfood verplichtenquote:Op zondag 15 augustus 2010 22:36 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dat vind ik een beetje kort door de bocht, Paddy heeft het razend druk, collega's op vakantie dus ik kan me voorstellen dat er dan weleens iets aan je aandacht ontglipt.
Maar zal haar vragen of het terug kan naar NWS.
Precies. Paddy is normaal heel evenwichtig en eerlijk. Zal dus wel een gevalletje "snel eroverheen gekeken" zijn.quote:Op zondag 15 augustus 2010 22:36 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dat vind ik een beetje kort door de bocht, Paddy heeft het razend druk, collega's op vakantie dus ik kan me voorstellen dat er dan weleens iets aan je aandacht ontglipt.
Maar zal haar vragen of het terug kan naar NWS.
Heb je hem ook weer te melken.quote:Op zondag 15 augustus 2010 22:38 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Misschien kun je ruilen met Gratis cholesterolverlagers bij fastfood verplichten
Daar loopt Lambiekje weer wat leugens te verspreiden.
http://www.brabantsdagbla(...)l-loeren-cameras.ecequote:Op zondag 15 augustus 2010 22:10 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Dat is wat lastig controleren, aangezien alle "bronnen" verwijzingen zijn naar pagina's op de eigen site.
Precies, heb het al gevraagd. Nu dus even geduld allemaal tot er antwoord komtquote:Op zondag 15 augustus 2010 22:39 schreef Wijze_appel het volgende:
[..]
Precies. Paddy is normaal heel evenwichtig en eerlijk. Zal dus wel een gevalletje "snel eroverheen gekeken" zijn.
Gewoon even melden. Geen man overboord.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |