momenteel zijn de meeste woningen die verkocht worden afkomstig van de corporaties, die willen er met gang vanafquote:Op vrijdag 13 augustus 2010 15:02 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Het corporatieverhaal is een stuk apart. Zou een apart topic voor moeten komen. Ik ga uit van koopwoningen van particulieren.
Je moet het dan wel goed eens zijn met elkaar, inderdaad.quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 16:09 schreef Foksnor het volgende:
[..]
onzin je kunt een woning op vier inkomens financieren, ik denk dat dit in de toekomst vaker voor gaat komen, men wilt toch wonen, en op die manier is het te financieren, gewoon een eensgezinswoning delen
Wanneer worden de eerste viergezinswoningen gebouwd?quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 16:09 schreef Foksnor het volgende:
[..]
onzin je kunt een woning op vier inkomens financieren, ik denk dat dit in de toekomst vaker voor gaat komen, men wilt toch wonen, en op die manier is het te financieren, gewoon een eensgezinswoning delen
Met vier inkomens is er veel minder risico, want als een van de vier "wegvalt", dan is de last voor de andere drie wel te dragen. Bovendien is het veel gemakkelijker voor iemand anders om dan aan te sluiten, want de lasten zijn laag. Maar wil jij met vier mensen die verder geen relatie/huwelijk/whatsoever in een eengezinswoning gaan zitten? Dat klinkt meer als kraak dan als een normale situatie.quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 16:09 schreef Foksnor het volgende:
[..]
Begin 1987 had ik annuiteiten hypotheek voor 12 jaar vast met bedenktijd voor 6.2 % rente.quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 14:54 schreef Foksnor het volgende:
[..]
nee toen was de rente 8 - 9% ik heb toen afgesloten voor 8,75% 5jr vast en een nieuwbouwwoning koste toen 130.000 gulden
Variabel 5%.quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 14:45 schreef Sjabba het volgende:
[..]
5% voor 30 jaar vast?
En waarom kocht toen niet iedereen dan? Of denken sommige mensen dat het altijd beter voor minder kan?
Dat bedoel ik juist, die zijn dan toch particulier eigendom. Jij stelt dat de corp. moet renoveren, dat doen ze dus niet als het verkocht is....quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 16:11 schreef Foksnor het volgende:
[..]
momenteel zijn de meeste woningen die verkocht worden afkomstig van de corporaties, die willen er met gang vanaf
Dat is nogal ene verschil he? Variabel of 30 jaar vast. Na die 30 jaar is de schuld ook afgelost. Je weet dus precies waar je aan toe bent.quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 17:47 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Variabel 5%.
In die tijd was de werkeloosheid hoog, weinig tweeverdieners en waren de huren nog relatief laag.
Degene die een vaste baan met goed salaris hadden in die tijd hebben in die jaren vaak de overstap gemaakt naar een koophuis.quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 20:10 schreef Sjabba het volgende:
Door de hoge werkeloosheid, weinig tweeverdieners en lage huur was het niet interessant om te kopen. Misschien verklaart dat die lage prijs wel en die hoge rente....
geniaal weerquote:
quote:Huizenmarkt: nu ook huurmarkt onderuit
Na de koophuizenmarkt zakt nu ook de huurmarkt in. Huurders worden gelokt met acties; maar betaal je als zittende huurder nu te veel?
Brief ING
Verhuurders hebben steeds meer moeite om huurders te vinden. Vooral in de duurdere prijsklasse, boven de 650 euro per maand, staat er veel leeg. ING Real Estate heeft daarom de 11.000 bestaande huurders een brief gestuurd: als ze een nieuwe huurder vinden, hoeven ze een maand geen huur te betalen.
NVM
De Nederlandse Vereniging van Makelaars erkent het probleem. Woordvoerder Ger Hukker vindt dan ook normaal dat de verhuurders hun prijzen moeten laten zakken. Dat gebeurt in de praktijk ook al, zegt Ronald Paping, directeur van de Woonbond Nederland, maar hij vindt het geen goede zaak.
'Niet eerlijk'
Verhuurders verlagen de huurprijzen om hun complexen vol te krijgen. Dat dupeert volgens Paping de bestaande bewoners. Die krijgen gewoon de jaarlijkse huurverhoging doorberekend en hebben te maken met buren die minder betalen.
Ik zeg: alle huurprijzen omlaag!!quote:Verhuurders verlagen de huurprijzen om hun complexen vol te krijgen. Dat dupeert volgens Paping de bestaande bewoners. Die krijgen gewoon de jaarlijkse huurverhoging doorberekend en hebben te maken met buren die minder betalen.
Dat lijkt me een logische gevolgtrekking. Nu de vraag: Hoe moeten huurders dat aanpakken?quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 19:47 schreef pberends het volgende:
[..]
Ik zeg: alle huurprijzen omlaag!!
Ben ik nu de enige in heel NL die meteen inziet hoe volkomen onlogisch en onwaar zo'n uitspraak weer is? Op de eerste plaats is er van duperen geen enkele sprake. Want de zittende huurders kost het niks, al wonen de buren gratis.quote:'Niet eerlijk'
Verhuurders verlagen de huurprijzen om hun complexen vol te krijgen. Dat dupeert volgens Paping de bestaande bewoners. Die krijgen gewoon de jaarlijkse huurverhoging doorberekend en hebben te maken met buren die minder betalen.
Nu de waarde van je investering daalt is dat inderdaad lastig.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 20:26 schreef LXIV het volgende:
In Nederland kan vanwege de HRA praktisch niet rendabel verhuurd worden.
...
Volgens mij is het abnormale van onze situatie dat vastgoed een zeepbel is. Nu die zeepbel langzaam leegloopt, verliezen investeerders geld.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 20:44 schreef LXIV het volgende:
Eigenlijk is dat toch de normale situatie?
quote:za 14 aug 2010, 20:19
Huurhuizen steeds vaker leeg
AMSTERDAM - Niet alleen de markt voor koopwoningen ligt nagenoeg stil, ook voor huurhuizen in het duurdere segment is het moeilijk bewoners te vinden.
Vooral huurwoningen boven de 650 euro per maand staan de laatste tijd steeds vaker leeg, zo meldt RTL Nieuws.
ING Real Estate heeft daarom een actie bedacht om iets te doen aan de leegstand. Wie als bestaande bewoner een nieuwe huurder vindt, hoeft een maand geen huur te betalen.
Dan zul je moeten verbieden dat ze in Nederland inkomstenbelasting betalen, of de HRA voor iedereen afschaffen, of de HRA alleen voor starters op de woningmarkt handhaven. Maar je kunt burgers niet discrimineren naar hun woonplaats.quote:Op zondag 15 augustus 2010 09:59 schreef Verburg_K het volgende:
Of ze moeten verbieden dat men op een woning in het buitenland nog de Nederlandse HRA kan krijgen
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |