abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_85242068
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 15:02 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Het corporatieverhaal is een stuk apart. Zou een apart topic voor moeten komen. Ik ga uit van koopwoningen van particulieren.
momenteel zijn de meeste woningen die verkocht worden afkomstig van de corporaties, die willen er met gang vanaf
When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you have a thousand reasons to smile.
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 16:14:34 #202
28033 Pek
je moet wat
pi_85242185
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 16:09 schreef Foksnor het volgende:

[..]

onzin je kunt een woning op vier inkomens financieren, ik denk dat dit in de toekomst vaker voor gaat komen, men wilt toch wonen, en op die manier is het te financieren, gewoon een eensgezinswoning delen
Je moet het dan wel goed eens zijn met elkaar, inderdaad.
The difference between the three Abrahamic religions:
- Christianity mumbling to the ceiling,
- Judaism mumbling to the wall,
- Islam mumbling to the floor.
pi_85242552
quote:

[..]

onzin je kunt een woning op vier inkomens financieren, ik denk dat dit in de toekomst vaker voor gaat komen, men wilt toch wonen, en op die manier is het te financieren, gewoon een eensgezinswoning delen
Wanneer worden de eerste viergezinswoningen gebouwd?
pi_85243372
quote:

[..]

Met vier inkomens is er veel minder risico, want als een van de vier "wegvalt", dan is de last voor de andere drie wel te dragen. Bovendien is het veel gemakkelijker voor iemand anders om dan aan te sluiten, want de lasten zijn laag. Maar wil jij met vier mensen die verder geen relatie/huwelijk/whatsoever in een eengezinswoning gaan zitten? Dat klinkt meer als kraak dan als een normale situatie.

Het probleem is gewoon dat de huizenmarkt de normale redenering omdraait. Je kan gemakkelijker een hypotheek krijgen als je twee inkomens hebt, terwijl dat nu net een enorm risico vormt. Bekijk de echtscheidingscijfers maar eens in Nederland. Het is eigenlijk van de gekke dat banken hypotheken verstrekken, enkel gebaseerd eigenlijk op de "huwelijksbelofte" van twee mensen.

Als je alleenstaand bent en er overkomt je iets, dan is het heel simpel: je moet het huis uit, de bank verkoopt het huis, en jij kan eventueel iets gaan huren of later iets anders kopen.
pi_85246408
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 14:54 schreef Foksnor het volgende:

[..]

nee toen was de rente 8 - 9% ik heb toen afgesloten voor 8,75% 5jr vast en een nieuwbouwwoning koste toen 130.000 gulden
Begin 1987 had ik annuiteiten hypotheek voor 12 jaar vast met bedenktijd voor 6.2 % rente.
Variabel was iets meer dan 5 %.
Voor 130.000 gulden kocht je in het midden van het land een 2 onder 1 kap uit de jaren 30.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-08-2010 17:47:43 ]
pi_85246515
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 14:45 schreef Sjabba het volgende:

[..]

5% voor 30 jaar vast?

En waarom kocht toen niet iedereen dan? Of denken sommige mensen dat het altijd beter voor minder kan?
Variabel 5%.
In die tijd was de werkeloosheid hoog, weinig tweeverdieners en waren de huren nog relatief laag.
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 20:07:50 #207
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_85252679
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 16:11 schreef Foksnor het volgende:

[..]

momenteel zijn de meeste woningen die verkocht worden afkomstig van de corporaties, die willen er met gang vanaf
Dat bedoel ik juist, die zijn dan toch particulier eigendom. Jij stelt dat de corp. moet renoveren, dat doen ze dus niet als het verkocht is....
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 20:10:30 #208
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_85252794
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 17:47 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Variabel 5%.
In die tijd was de werkeloosheid hoog, weinig tweeverdieners en waren de huren nog relatief laag.
Dat is nogal ene verschil he? Variabel of 30 jaar vast. Na die 30 jaar is de schuld ook afgelost. Je weet dus precies waar je aan toe bent.

Maar je wilt het niet snappen lijkt wel.

Door de hoge werkeloosheid, weinig tweeverdieners en lage huur was het niet interessant om te kopen. Misschien verklaart dat die lage prijs wel en die hoge rente....
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
pi_85253399
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 20:10 schreef Sjabba het volgende:

Door de hoge werkeloosheid, weinig tweeverdieners en lage huur was het niet interessant om te kopen. Misschien verklaart dat die lage prijs wel en die hoge rente....
Degene die een vaste baan met goed salaris hadden in die tijd hebben in die jaren vaak de overstap gemaakt naar een koophuis.
Op 2 inkomens een hypotheek krijgen was zo goed als onmogelijk, spaarhypotheek en andere constructies bestonden niet.

Op 1 inkomen had ik een hypotheek van 132.000 met bruto aflossing van 880 gulden in de maand.
Na aftrek HRA was dat netto zo'n 600 gulden.
Was voor de modale alleenverdiener toen teveel en die bleven daardoor huren.
In de jaren 90 is de markt gaan boomen toen er steeds meer banken kwamen met creatieve hypotheekconstructies en het meetellen van 2e inkomen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-08-2010 20:25:39 ]
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 21:14:54 #210
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_85255652
=Jongeren die lid zijn van een vakbond zijn matennaaiers!=
Disclaimer: Mijn uitingen zijn slechts mijn mening en niet meer dan dat. Onder geen beding mogen mijn uitingen worden opgevat als advies! Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid.
pi_85258329
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 21:14 schreef droom_econoom8 het volgende:
fillumpie:

geniaal weer :D zeepbelsite ftw c_/
pi_85285847
Lang leven de vrije huurmarkt.. ?

quote:
Huizenmarkt: nu ook huurmarkt onderuit

Na de koophuizenmarkt zakt nu ook de huurmarkt in. Huurders worden gelokt met acties; maar betaal je als zittende huurder nu te veel?

Brief ING
Verhuurders hebben steeds meer moeite om huurders te vinden. Vooral in de duurdere prijsklasse, boven de 650 euro per maand, staat er veel leeg. ING Real Estate heeft daarom de 11.000 bestaande huurders een brief gestuurd: als ze een nieuwe huurder vinden, hoeven ze een maand geen huur te betalen.

NVM
De Nederlandse Vereniging van Makelaars erkent het probleem. Woordvoerder Ger Hukker vindt dan ook normaal dat de verhuurders hun prijzen moeten laten zakken. Dat gebeurt in de praktijk ook al, zegt Ronald Paping, directeur van de Woonbond Nederland, maar hij vindt het geen goede zaak.

'Niet eerlijk'
Verhuurders verlagen de huurprijzen om hun complexen vol te krijgen. Dat dupeert volgens Paping de bestaande bewoners. Die krijgen gewoon de jaarlijkse huurverhoging doorberekend en hebben te maken met buren die minder betalen.

http://www.rtl.nl/%28/financien/rtlz/nieuws/%29/components/financien/rtlz/2010/weken_2010/32/0814_1915_huurmarkt_onderuit.xml
pi_85286359
quote:
Verhuurders verlagen de huurprijzen om hun complexen vol te krijgen. Dat dupeert volgens Paping de bestaande bewoners. Die krijgen gewoon de jaarlijkse huurverhoging doorberekend en hebben te maken met buren die minder betalen.
Ik zeg: alle huurprijzen omlaag!!
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 20:20:19 #214
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_85287253
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 19:47 schreef pberends het volgende:

[..]

Ik zeg: alle huurprijzen omlaag!!
Dat lijkt me een logische gevolgtrekking. Nu de vraag: Hoe moeten huurders dat aanpakken?

- Marxistische aanpak?
- Collectief heronderhandelen?
- Individueel je verhuurder dreigen weg te gaan?
Disclaimer: Mijn uitingen zijn slechts mijn mening en niet meer dan dat. Onder geen beding mogen mijn uitingen worden opgevat als advies! Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid.
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 20:26:17 #215
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_85287389
In Nederland kan vanwege de HRA praktisch niet rendabel verhuurd worden.

Toevallig zag ik vandaag een huurwoning (tweekapper) voor 2.400 euro p/m aangeboden staan. Dan vraag ik me echt af of daar ooit iemand inkomt. Een wat minder ruime woning kost hier gemiddeld zo'n 550 euro, en daarvoor hoef je echt geen jaren te wachten.

Vanuit de verhuurder gerekend is 2400 euro best een redelijke vraagprijs. Wil je een beetje je tijd en kosten eruit halen, zit je daar al snel aan.
The End Times are wild
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 20:31:10 #216
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_85287528
quote:
'Niet eerlijk'
Ben ik nu de enige in heel NL die meteen inziet hoe volkomen onlogisch en onwaar zo'n uitspraak weer is? Op de eerste plaats is er van duperen geen enkele sprake. Want de zittende huurders kost het niks, al wonen de buren gratis.
Daarnaast is het eigenlijk regel dat de huur bij een nieuwe huurder fors verhoogd wordt. Juist oudere huurders betalen vaak een schijntje in vergelijking met nieuwe huurders. Maar als nieuwe huurders opeens wat minder (en dan gaat het om procenten) betalen is het allemaal niet eerlijk meer? Wat een absoluut gelul toch weer van de NVM.
The End Times are wild
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 20:34:33 #217
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_85287612
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 20:26 schreef LXIV het volgende:
In Nederland kan vanwege de HRA praktisch niet rendabel verhuurd worden.
...
Nu de waarde van je investering daalt is dat inderdaad lastig.
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 20:44:23 #218
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_85287883
Eigenlijk is dat toch de normale situatie?
The End Times are wild
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 20:46:25 #219
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_85287953
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 20:44 schreef LXIV het volgende:
Eigenlijk is dat toch de normale situatie?
Volgens mij is het abnormale van onze situatie dat vastgoed een zeepbel is. Nu die zeepbel langzaam leegloopt, verliezen investeerders geld.

Normaal zou vastgoed een investering zijn met weinig winstkans, maar ook weinig risico.
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 20:54:28 #220
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_85288182
Normaal gesproken zouden inflatie en afschrijving ongeveer in evenwicht moeten zijn. Dan moet de huuropbrengst gelijk zijn aan het rendement over eigen vermogen.
The End Times are wild
pi_85288292
Idem de Telegraaf, nu dan moet het haast wel waar zijn

http://www.telegraaf.nl/b(...)_.html?sn=binnenland,buitenland
quote:
za 14 aug 2010, 20:19
Huurhuizen steeds vaker leeg
AMSTERDAM - Niet alleen de markt voor koopwoningen ligt nagenoeg stil, ook voor huurhuizen in het duurdere segment is het moeilijk bewoners te vinden.
Vooral huurwoningen boven de 650 euro per maand staan de laatste tijd steeds vaker leeg, zo meldt RTL Nieuws.
ING Real Estate heeft daarom een actie bedacht om iets te doen aan de leegstand. Wie als bestaande bewoner een nieuwe huurder vindt, hoeft een maand geen huur te betalen.

[ Bericht 7% gewijzigd door Verburg_K op 14-08-2010 23:14:08 ]
Het meest bijzondere vind ik wel dat de minister van Volksgezondheid uit de directiekamer van Achmea komt, dus de zorgmaffia zit nu in de regering
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 20:57:52 #222
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_85288296
Het is wel frappant dat er zowel een recordaantal koophuizen te koop staat als een recordaantal huizen te huur wordt aangeboden. Alleen op de sociale woningmarkt heerst schaarste.
Zo kun je zien dat die woonbehoefte ook een heel relatief iets is. In de booming markt van de afgelopen decennia was het helemaal niet onverstandig om alleen in een groot huis te blijven wonen. De waardestijging compenseerde de rente ruimschoots.

Nu de markt langzaam gedraaid is verandert dit natuurlijk. Nu wordt het juist extra duur. Ik denk dat er een potentiėle flexibiliteit van zeker een half miljoen woningen is in Nederland.
The End Times are wild
pi_85288411
Ik vrees dat het nooit meer goed komt, als de woningmarkt herstelt dan gaan we over in de periode dat babyboomers naar Spanje of naar het verpleeghuis gaan.
Ze zullen in ieder geval snel nog willen cashen

Een forse huurverhoging zal een tegengesteld effect hebben, namelijk nog meer lege woningen
Het meest bijzondere vind ik wel dat de minister van Volksgezondheid uit de directiekamer van Achmea komt, dus de zorgmaffia zit nu in de regering
pi_85301139
Of ze moeten verbieden dat men op een woning in het buitenland nog de unieke Nederlandse HRA kan krijgen

[ Bericht 5% gewijzigd door Verburg_K op 15-08-2010 10:16:03 ]
  zondag 15 augustus 2010 @ 10:11:42 #225
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_85301237
quote:
Op zondag 15 augustus 2010 09:59 schreef Verburg_K het volgende:
Of ze moeten verbieden dat men op een woning in het buitenland nog de Nederlandse HRA kan krijgen
Dan zul je moeten verbieden dat ze in Nederland inkomstenbelasting betalen, of de HRA voor iedereen afschaffen, of de HRA alleen voor starters op de woningmarkt handhaven. Maar je kunt burgers niet discrimineren naar hun woonplaats.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')