Daar is-ie na 47 jaar lekker op tijd achter zeg!quote:Cubaanse crisis in 1963 had menselijke ras al kunnen uitroeien
Waarom zou dat de relativiteitstheorie ontkrachten? Dat is toch precies wat de relativiteitstheorie voorspelt?quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 10:22 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
10-08-2010
Stephen Hawking: "De mens zal definitief verdwijnen als hij de ruimte niet koloniseert"
...
Hawking pleit dan ook voor bemande ruimtevluchten. Eerder dit jaar beweerde hij al dat een ruimteschip dat door de tijd zou kunnen reizen - enkel in de toekomst, niet in het verleden - de relativiteitstheorie van Einstein zou ontkrachten. ....
...
Je moet denk ik op een veel grotere schaal denken, bovendien zal in toekomst door technologische vooruitgang een tripje Aarde - Kolonie net zoiets zijn als Europa - Amerika 50 jaar geleden.quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 10:43 schreef mvdejong het volgende:
De eerste vraag om te beantwoorden : waarom zou de mensheid zonodig moeten voortbestaan ?
Probleem : als we gaan koloniseren, zullen de verschillende kolonien bestaan uit de nakomelingen van een heel klein groepje oorspronkelijke kolonisten (mogelijke zelfs maar enkele tientallen als absoluut maximum enkele tienduizenden), en in tegenstelling tot een voormalige kolonie als Amerika, zal er geen voortdurende instroom blijven komen (omdat de mensheid op de aarde dan zal hebben opgehouden te bestaan). Inteelt wordt een groot probleem voor de lange-termijn bestaanbaarheid van de kolonies.
Probleem : wie bepaalt wie die kolonisten worden ? Op zijn best zullen er 3 economieen zijn met de mogelijkheid om een kolonisatie-project op te zetten (VS, China, Europa).
Probleem : zelfs binnen die 3 economieen, zit de 99.999 % achterblijvers erop te wachten om hun economie de grond in te boren om een heel select groepje zich te laten voortplanten in de ruimte, terwijl zij zelf als een doodlopende straat worden beschouwd ?
Optimist !quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 10:50 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Je moet denk ik op een veel grotere schaal denken, bovendien zal in toekomst door technologische vooruitgang een tripje Aarde - Kolonie net zoiets zijn als Europa - Amerika 50 jaar geleden.
For fucks sake zeg.quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 10:41 schreef RemcoDelft het volgende:
Bij deze man vraag ik me altijd af of-ie ook zoveel aandacht zou krijgen als-ie niet in een rolstoel zat...
Onkruid vergaat niet...quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 11:04 schreef 1-of-6Billion het volgende:
Aan de andere kant krijg je met wat voor een atoomoorlog dan ook de mensheid nooit volledig uitgeroeid.
gast, de bedoeling is dat ze zinnig over de TT praten,geen Startrek onzin verkondigenquote:
Ja, die alsmaar afnemende entropie van heelal, dat is het echte probleem. Een andere planeet koloniseren is kinderspel over 1000 jaar. Maar wat doen we tegen de entropie. Straks is het hele heelal niks anders dan een verzameling van lauwe deeltjes met wat zwarte gaten ertussen. Waar gaan we dan met z'n allen zitten?quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 10:41 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Daar is-ie na 47 jaar lekker op tijd achter zeg!
Bij deze man vraag ik me altijd af of-ie ook zoveel aandacht zou krijgen als-ie niet in een rolstoel zat...
Ontopic: who cares! 95-99.9% (schattingen varieren) van alle soorten die ooit op aarde hebben geleefd, is uitgestorven. En niemand mist ze! Hetzelfde gaat voor ons gelden...
En om je nou zorgen te maken over de zon die over een paar miljard jaar supernova gaat doen.... Tsja... Maak je dan ook maar meteen zorgen over de warmte-dood van het hele heelal, de entropie kan niet onbeperkt blijven toenemen dus ook dat houdt met enkele tientallen miljarden jaren gewoon op.
Maar ik lig er niet van wakker
Naar het volgende heelal. Multiverse-theory enzo.quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 13:44 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, die alsmaar afnemende entropie van heelal, dat is het echte probleem. Een andere planeet koloniseren is kinderspel over 1000 jaar. Maar wat doen we tegen de entropie. Straks is het hele heelal niks anders dan een verzameling van lauwe deeltjes met wat zwarte gaten ertussen. Waar gaan we dan met z'n allen zitten?
Nee hoor. Kosmische straling zorgt voor extra veel mutaties. Als er hard genoeg wordt doorgefokt heb je de ideale omstandigheden om een humanoïde ruimte-dier te kweken.quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 10:43 schreef mvdejong het volgende:
Inteelt wordt een groot probleem voor de lange-termijn bestaanbaarheid van de kolonies.
We kunnen tegenwoordig toch spermmacellen en eicellen invriezen, gewoon eeen ivf kliniek meevliegen.quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 10:43 schreef mvdejong het volgende:
Probleem : als we gaan koloniseren, zullen de verschillende kolonien bestaan uit de nakomelingen van een heel klein groepje oorspronkelijke kolonisten (mogelijke zelfs maar enkele tientallen als absoluut maximum enkele tienduizenden), en in tegenstelling tot een voormalige kolonie als Amerika, zal er geen voortdurende instroom blijven komen (omdat de mensheid op de aarde dan zal hebben opgehouden te bestaan). Inteelt wordt een groot probleem voor de lange-termijn bestaanbaarheid van de kolonies.
Spreiding van kansen.quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 18:14 schreef Harunobu het volgende:
Vijfde, de mens sterft toch wel uit. Of we nu op 1 of op 100,000 planeten wonen. Wat maakt het uiteindelijk uit? Het gaat toch om de kwaliteit van leven van individiuele mensen?
Dood, denk ik.quote:Op woensdag 11 augustus 2010 00:48 schreef sneakypete het volgende:
Wat is dan de status van deze wetenschapper?
Kansen om te overleven als soort ja, maar die drang heeft de mens niet meer. Bij ons gaat het om overleven als individu en het liefst zo luxe mogelijk. En waarom op mars gaan zitten als de kans om een lekker leven te hebben daar aanzienlijk kleiner is dan op aarde. Tenzij de aarder natuurlijk op een dag zo verrot is dat je nog liever in een cabine van een paar meter zit de rest van je leven...quote:
Nooit gehad ook. Dieren hebben ook geen soort-overlevings-instinct. Ze gaan ook voor zichzelf en soms hebben ze last van sociaal gedrag. Maar daar zijn ze zich net zo min van bewust als mensen. Ze gehoorzamen slechts aan natuurwetten.quote:Op woensdag 11 augustus 2010 10:35 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Kansen om te overleven als soort ja, maar die drang heeft de mens niet meer.
Tuurlijk mag je hem filosoof noemen! Geweldig kranten-knipsel filosoof, dat wel.quote:Op woensdag 11 augustus 2010 00:48 schreef sneakypete het volgende:
Volgens de Britse denker (mag ik hem filosoof noemen? vooruit) John Gray zijn apocalyptische visioenen typisch Westers. Het idee dat het einde der mensheid nadert is ingebakken in ons denken, ontleend aan het Christendom. Dat gezegd hebbende: hoe serieus moet ik deze wetenschapper nemen?
Ja, Hawkins heeft inderdaad deze uitspraak nodig om over honderden jaren nog aangehaald te wordenquote:Op donderdag 12 augustus 2010 01:03 schreef Bovenmens het volgende:
[..]
Tuurlijk mag je hem filosoof noemen! Geweldig kranten-knipsel filosoof, dat wel.
Ik denk overigens niet dat Hawkins pleit voor het eeuwige leven, ik denk dat hij ook wel ziet dat elke verschijningsvorm uiteindelijk zal veranderen in een andere... maar 200 jaar is grijpbaar, 500 ook...
Verder denk ik dat dit zijn afscheidsboodschap is, een soort van profetie... hij zal hopen dat mensen hem over 100 jaar zullen aanhalen; damnz, hij had gelijk...
Doei hawkins, dit kan elk kind bedenken, waar is de onderbouwing ?
Oh en trouwens, ik denk dat hij de hoop heeft dat wij ooit achter de waarheid (of totaal begrip van het bestaan) zullen komen mits we lang genoeg leven... een leuke droom om te koesteren voor het einde van je eigen bestaan![]()
Klaarblijkelijk niet.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 16:38 schreef Shazbot het volgende:
[..]
Ja, Hawkins heeft inderdaad deze uitspraak nodig om over honderden jaren nog aangehaald te worden. Zijn aandeel in de theoretische natuurkunde was nog niet genoeg....
Hoezo zal de mensheid uitsterven?quote:Op donderdag 12 augustus 2010 22:56 schreef Harunobu het volgende:
Ja, de mens overleeft langer als je 100,000 planeten hebt ipv 1. Maar uiteindelijk is het resultaat hetzelfde. De mens zal toch uitsterven. Dus ik vraag waarom het uitmaakt wanneer dat gebeurd?
Volgens mij zijn 100,000 armageddons nog altijd erger dan maar 1tje. Nu hoeft niet elke keer uitsterven een armageddon te zijn, maar hoe meer planeten hoe vaker er mensen uitsterven.
Omdat het onmogelijk is niet uit te sterven. Het universum gaat zelf ook een keer 'dood'. Er zijn allerlei redenen waarom de mensheid nog eerder uit zou kunnen sterven. Maar oneindig maar door blijven leven, dat kan natuurlijk niet.quote:
Nee, dat is niet zo. En om meerdere redenen. Sommige zijn niet echt relevant. Maar ik had het over planeten waar mensen uitsterven. Dat is ongeveer hetzelfde als mensen op aarde die uitsterven. In theorie kan de mens in het gehele universum uitsterven. Maar zolang er nog ergens mensenDNA is kan de mens in theorie nog een tweede keer uitsterven.quote:En de mensheid kan maar één keer uitsterven. Wel kan het aantal mensen dat sterft hoger liggen.
Zo aan het begin van de eeuw, schat ik dat het er minimaal 7 miljard zullen zijn die ergens deze eeuw zullen stervenquote:Op woensdag 11 augustus 2010 00:48 schreef sneakypete het volgende:
Hij heeft ongetwijfeld (John Gray zou het beamen) gelijk als hij stelt dat ook in de komende eeuw enorm veel rampspoed heersen zal. Het masker van het humanisme zal in veel situaties afgezet worden en vervangen worden door een afgrijselijke wil tot overleven of zelfs wil tot het behouden van eigen rijkdom ten koste van anderen. Sterker nog: wie het nieuws aanzet ziet dat het allang zo is en wie geschiedenis kent weet dat het nooit anders was. Maar de mensheid die spoedig uitsterft? Dat vind ik apocalyptisch denken in een sciëntistisch jasje. Ik denk dat deze eeuw heel veel mensen de dood zullen vinden. Misschien (maar 'weten' kun je dat niet) zelfs een forse populatiekrimp van enkele miljarden.
Met uitsterven bedoelt men over het algemeen dat een 'diersoort' verdwijnt doordat het bijvoorbeeld uitgeroeid wordt door gebrek aan voedsel of doordat 't simpelweg opgegeten wordt door een 'diersoort' dat hoger in de rangorde staat. Een imploderen universum, wat nog wel 'even' gaat duren, valt niet echt onder de standaard definitie.quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 15:04 schreef Harunobu het volgende:
Omdat het onmogelijk is niet uit te sterven. Het universum gaat zelf ook een keer 'dood'. Er zijn allerlei redenen waarom de mensheid nog eerder uit zou kunnen sterven. Maar oneindig maar door blijven leven, dat kan natuurlijk niet.
Een diersoort sterft uit als er geen enkel exemplaar meer van in leven is. Je kunt niet ff ter plekke dit soort definities aanpassen.quote:Nee, dat is niet zo. En om meerdere redenen. Sommige zijn niet echt relevant. Maar ik had het over planeten waar mensen uitsterven. Dat is ongeveer hetzelfde als mensen op aarde die uitsterven. In theorie kan de mens in het gehele universum uitsterven. Maar zolang er nog ergens mensenDNA is kan de mens in theorie nog een tweede keer uitsterven.
Ik denk dat deze armoede explosief stijgt, waardeloos artikel dus.quote:Op dit moment moet één op de zeven mensen genoegen nemen met te weinig, of kwalitatief onvolwaardig voedsel. We moeten ervan uitgaan dat deze armoede omstreeks 2050 uitgeroeid zal zijn
Sorry hoor, maar says who? "In de biologie en ecologie is uitsterven het eindigen van het bestaan van een soort of een andere taxonomische groep.". Volgens mij is dat vrij aardig de gangbare definitie.quote:Op woensdag 1 september 2010 13:05 schreef Harunobu het volgende:
Catbert, je definities kloppen niet.
Iets kan uitsterven in Nederland of op aarde, etc.
Als dat jou niet uitmaakt dat de mensheid over 100 jaar uitgestorven is, dan moet je hulp zoeken.quote:En verder is het wel zeker het belangrijkste punt dat als het niet uitmaakt dat we over 100 miljard jaar uitgestorven zijn waarom het dan wel uitmaakt als we over 100 jaar uitgestorven zijn.
quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 10:41 schreef RemcoDelft het volgende:
persoonlijk denk ik dat er meer gevaar rust in een botsing met 1 of ander ruimte object, dan in een atoomoorlog. En als het ruimte object maar groot genoeg is overleeft er heel erg weinig op aarde.quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 11:04 schreef 1-of-6Billion het volgende:
Aan de ene kant heeft ie gelijk. Over pak 'm beet 1 miljard jaar, is de zon zo opgezwollen dat de aarde niet meer leefbaar is. ALS we voor die tijd niet wat kolonies hebben gesticht, is het onherroepelijk einde verhaal voor welke dominante levensvorm dan ook![]()
Aan de andere kant krijg je met wat voor een atoomoorlog dan ook de mensheid nooit volledig uitgeroeid.
En aan dat laatste twijfel ik dus nogal. Dat er prijsstijgingen komen is natuurlijk aannemelijk, maar waarom wordt er gedacht dat er een grote omslag zal plaatsvinden? Mensen veranderen hun dieet niet zomaar. Dat kan alleen wanneer het eenmaal niet anders is (door accute schaarste bijv na een misoogst). Maar dan kan het dus al niet meer gepland en 'doordacht' zijn.quote:Klimaatverandering, stijgende prijzen en een onvoorspelbare markt zullen ervoor zorgen dat meer landen fors zullen investeren in de productie van primaire voedingsmiddelen op eigen grond, en voor strakke controle van de in- en uitvoer. En Europa zal daaraan niet ontkomen. Ook hier zullen we qua voedsel zoveel mogelijk zelfvoorzienend moeten worden. Niet de ‘agro-revolutie’, niet de biotechnologie, niet het broeikaseffect, maar bevolkingsgroei en de politieke realiteit zullen ons dagelijks menu sterk veranderen. Ons voedsel wordt duurder, eenvoudiger, is vaak lokaal geproduceerd en vooral: er is voor het eerst goed over nagedacht.
Noem je John Gray een krantenknipselfilosoof, of heb je het nu over die Hawkins?quote:Op donderdag 12 augustus 2010 01:03 schreef Bovenmens het volgende:
[..]
Tuurlijk mag je hem filosoof noemen! Geweldig kranten-knipsel filosoof, dat wel.
Over 100 jaar zijn wij drieën dood, natuurlijk maakt het ons dan niet uit.quote:Op woensdag 1 september 2010 14:49 schreef Catbert het volgende:
[..]
Als dat jou niet uitmaakt dat de mensheid over 100 jaar uitgestorven is, dan moet je hulp zoeken.
Dit idd. Sneu voor de mens, maar op universele schaal boeit het geen drol.quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 10:41 schreef RemcoDelft het volgende:
95-99.9% (schattingen varieren) van alle soorten die ooit op aarde hebben geleefd, is uitgestorven. En niemand mist ze! Hetzelfde gaat voor ons gelden...
De aarde heeft er meer dan 4 miljard jaar over gedaan om intelligent leven voort te brengen.quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 10:43 schreef mvdejong het volgende:
De eerste vraag om te beantwoorden : waarom zou de mensheid zonodig moeten voortbestaan ?
Je hebt of totaal geen argument en probeert me zo af te bluffen. Of je beseft niet eens dat het niet extreem voor de hand liggend is. Ik denk dat laatste. Ik denk dat je er nog totaal niet overna gedacht hebt. En om een of andere manier is mijn uitspraak ook nog beledigend vooor je, wat de boze reactie verklaart.quote:Op woensdag 1 september 2010 14:49 schreef Catbert het volgende:
Als dat jou niet uitmaakt dat de mensheid over 100 jaar uitgestorven is, dan moet je hulp zoeken.
De mens is de maat der dingen.quote:Op zaterdag 4 september 2010 15:46 schreef Harunobu het volgende:
[..]
Je hebt of totaal geen argument en probeert me zo af te bluffen. Of je beseft niet eens dat het niet extreem voor de hand liggend is. Ik denk dat laatste. Ik denk dat je er nog totaal niet overna gedacht hebt. En om een of andere manier is mijn uitspraak ook nog belegigend vooor je, wat de boze reactie verklaart.
Uit welk ethisch principe kun je beargumenteren waarom het beter is dat de mens niet uitsterft? Wat is de meerwaarde en voor wie? Alle pogingen die ik kan bedenken falen. En ik kan er veel bedenken.
Nee. IK ben de maat der dingen. Mensen zijn dieren.quote:
Onze zon gaat geen supernova doen; daar is ie te klein voor.quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 10:41 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Daar is-ie na 47 jaar lekker op tijd achter zeg!
Ontopic: who cares! 95-99.9% (schattingen varieren) van alle soorten die ooit op aarde hebben geleefd, is uitgestorven. En niemand mist ze! Hetzelfde gaat voor ons gelden...
En om je nou zorgen te maken over de zon die over een paar miljard jaar supernova gaat doen.... Tsja... Maak je dan ook maar meteen zorgen over de warmte-dood van het hele heelal, de entropie kan niet onbeperkt blijven toenemen dus ook dat houdt met enkele tientallen miljarden jaren gewoon op.
Maar ik lig er niet van wakker
Zelfs als hij niet ontploft in een supernova, zal hij voor het einde van zijn levensduur eerst nog wel uitdijen en het gehele zonnestelsel consumeren.quote:Op woensdag 8 september 2010 15:23 schreef heegenees het volgende:
[..]
Onze zon gaat geen supernova doen; daar is ie te klein voor.
Wat een negatievelingen hier zeg pfff...quote:Op zaterdag 4 september 2010 15:46 schreef Harunobu het volgende:
[..]
Je hebt of totaal geen argument en probeert me zo af te bluffen. Of je beseft niet eens dat het niet extreem voor de hand liggend is. Ik denk dat laatste. Ik denk dat je er nog totaal niet overna gedacht hebt. En om een of andere manier is mijn uitspraak ook nog beledigend vooor je, wat de boze reactie verklaart.
Uit welk ethisch principe kun je beargumenteren waarom het beter is dat de mens niet uitsterft? Wat is de meerwaarde en voor wie? Alle pogingen die ik kan bedenken falen, de meeste zelfs om twee redenen. En ik kan er veel bedenken.
Sja, voor dat inzicht hebben we jou of Hawking natuurlijk niet nodig. Dit is net zo vanzelfsprekend als dat je na een flinke maaltijd toch een keer zal moeten schijten.quote:Op woensdag 8 september 2010 23:43 schreef Hondenbrokken het volgende:
Ik vind zijn redenering niet eens zo gek.
Er zijn veel meer mensen, er is technologie op de aarde die bij verkeerd gebruik veel grotere rampen teweeg kan brengen dan vroeger. Ook zijn dinosaurussen zo'n miljoen jaar geleden uitgestorven.
Oftewel een ramp zit in een klein hoekje.
Rampen kunnen natuurlijk nooit uitgesloten worden, maar als de mens zich verspreidt over meerdere planeten en er gebeurt iets met 1 van die planeten, dan zijn er alsnog mensen veilig.
Natuurlijk zijn we nog niet zover dat we op Mars kunnen leven. De omstandigheden daar zijn nog niet helemaal aangepast. Er zal dus verder gezocht moeten worden naar een geschiktere planeet of de planeet zal geschikter gemaakt moeten worden gemaakt voor onze soort.
Toch is dat ietwat triviale inzicht een valide argument en mis ik dit toch belangrijke inzicht in een aantal reacties in dit topic.quote:Op woensdag 15 september 2010 21:59 schreef Gestiech het volgende:
[..]
Sja, voor dat inzicht hebben we jou of Hawking natuurlijk niet nodig. Dit is net zo vanzelfsprekend als dat je na een flinke maaltijd toch een keer zal moeten schijten.
Wij zijn voor zover bekend toch het meest ontwikkelde schepsel dat er bestaat. Dat maakt ons naar mijn mening ook het belangrijkste schepsel dat er bestaat.quote:Eerlijk gezegd boeit het mij niet zoveel wat met de mensheid gebeurt, en dat is geen kwestie van negativiteit. We zijn gewoon niet belangrijk.
Zelfs als een van die theorieën uitkomt, dan kan de mens alsnog waarde hebben. Ik geloof zelf niet dat er wezens bestaan die ons qua relevantie doen verbleken tot fruitvliegjes. En zeker zolang het theorieën zijn en het waarschijnlijk blijft dat de mens het meest ontwikkelde wezen tot zover is, hebben we genoeg reden om er zuinig op te zijn.quote:Als dan die theorieën nog zouden kloppen over meerdere universa, of het continu uitdijen en weer inkrimpen van het heelal waarbij het steeds een nieuwe cyclus start, dan zijn we op die schaal nog oninteressanter dan een fruitvliegje voor ons is.
Statistisch gezien is de kans dat wij het enige intelligente leven in het heelal zijn zeer klein. Je weet dat er miljoenen zonnestelsels zijn hè? Daarop voortbordurend is de kans ook zeer klein dat wij het intelligentste leven zijn. Verder is natuurlijk alles dat wij ervaren, zien en denken te weten uiteindelijk louter een theorie.quote:Op woensdag 15 september 2010 23:49 schreef Hondenbrokken het volgende:
[..]
Toch is dat ietwat triviale inzicht een valide argument en mis ik dit toch belangrijke inzicht in een aantal reacties in dit topic.
[..]
Wij zijn voor zover bekend toch het meest ontwikkelde schepsel dat er bestaat. Dat maakt ons naar mijn mening ook het belangrijkste schepsel dat er bestaat.
[..]
Zelfs als een van die theorieën uitkomt, dan kan de mens alsnog waarde hebben. Ik geloof zelf niet dat er wezens bestaan die ons qua relevantie doen verbleken tot fruitvliegjes. En zeker zolang het theorieën zijn en het waarschijnlijk blijft dat de mens het meest ontwikkelde wezen tot zover is, hebben we genoeg reden om er zuinig op te zijn.
kleine Correctie. Er zijn miljarden zonnestelsels in miljarden sterrenstelsels.quote:Op donderdag 16 september 2010 08:12 schreef Gestiech het volgende:
[..]
Statistisch gezien is de kans dat wij het enige intelligente leven in het heelal zijn zeer klein. Je weet dat er [s]miljoenen[/s miljarden] zonnestelsels zijn hè? Daarop voortbordurend is de kans ook zeer klein dat wij het intelligentste leven zijn. Verder is natuurlijk alles dat wij ervaren, zien en denken te weten uiteindelijk louter een theorie.
Hoezo is het negatief?quote:Op donderdag 9 september 2010 09:27 schreef 1-of-6Billion het volgende:
Wat een negatievelingen hier zeg pfff...
Wat een rare opmerking. Volgens mij is het korte termijn boven alles. Lijfsbehoud doet er niet toe. Mensen worden maar 80 jaar oud en de mensen die de macht hebben zijn al boven de 40. Dus verder dan 40 jaar wordt neit gekeken.quote:De mens sterft niet uit om hetgeen mensen uniek maakt: Lijfsbehoud boven alles.
Zelfs als het echt boven aan de priotiteitenladder zou staan doet dat er niet toe. Op een gegeven moment is er geen universum meer en dus ook geen mens.quote:Dat staat boven aan de prioriteitenladder,
Heb je de topic wel gelezen? Nee dus, helaasquote:Ook als dat betekent met 1000 ingevroren embryo's op een kansloze missie naar elders vertrekken.
Dit vind ik altijd zo een rare opmerking. Ja, het universum is groot. Maar waarom kan de kans dat intelligent leven evolueert niet net zo klein zijn als het universum groot is? Waarom is de kans op inteliigent level niet oneindig klein en gebeurd het toch omdat het universum letterlijk oneindig groot is? Ik vind 'het universum is groot, dus er is overal level' echt een non-sequitur.quote:Statistisch gezien is de kans dat wij het enige intelligente leven in het heelal zijn zeer klein
Onze melkweg ziet er dood uit? We hebben pas geleden pas de instrumenten om op een snellere manier planeten te ontdekken buiten dit zonnestelsel. Bij de eerste 400 planeten hebben we er al een paar wat beter kunnen onderzoeken, en is er al een planeet gevonden dat koolstof mono-oxide bevat terwijl het met die temperaturen juist methaangas moet zijn. Overigens zijn er al aminozuren gevonden in de ruimte.quote:Op donderdag 16 september 2010 11:46 schreef Harunobu het volgende:
[..]
Hoezo is het negatief?
[..]
Wat een rare opmerking. Volgens mij is het korte termijn boven alles. Lijfsbehoud doet er niet toe. Mensen worden maar 80 jaar oud en de mensen die de macht hebben zijn al boven de 40. Dus verder dan 40 jaar wordt neit gekeken.
[..]
Zelfs als het echt boven aan de priotiteitenladder zou staan doet dat er niet toe. Op een gegeven moment is er geen universum meer en dus ook geen mens.
[..]
Heb je de topic wel gelezen? Nee dus, helaas
[..]
Dit vind ik altijd zo een rare opmerking. Ja, het universum is groot. Maar waarom kan de kans dat intelligent leven evolueert niet net zo klein zijn als het universum groot is? Waarom is de kans op inteliigent level niet oneindig klein en gebeurd het toch omdat het universum letterlijk oneindig groot is? Ik vind 'het universum is groot, dus er is overal level' echt een non-sequitur.
Verder vind ik de discussie over intelligent level nogal lastig. Onze melkweg ziet er dood uit. Leven in een ander sterrenstelsel is mogelijk, maar wat maakt het uit voor ons? We weten ook al dat het misschien fundamenteel onmogelijk is om met andere levelsvormen te communiceren als ze al bestaan.
Wat ik wel een interessant idee vind is dat wij onze werkelijkheid baseren op wat wij waarnemen, en denken daaruit conclusies te kunnen trekken over waarheid. Misschien kan dat ook wel, maar overweeg de mogelijkheid eens dat dat niet kan; dat wij op een bepaalde manier geëvolueerd zijn met bijbehorende zintuigen voor obstakels die ons in de weg zitten, voedsel te kunnen zoeken etc. terwijl er nog veel meer is dat via andersoortige zintuigen waargenomen kan worden maar waarvan wij ons compleet geen voorstelling kunnen maken.quote:Op donderdag 16 september 2010 11:46 schreef Harunobu het volgende:
Verder vind ik de discussie over intelligent level nogal lastig. Onze melkweg ziet er dood uit. Leven in een ander sterrenstelsel is mogelijk, maar wat maakt het uit voor ons? We weten ook al dat het misschien fundamenteel onmogelijk is om met andere levelsvormen te communiceren als ze al bestaan.
Ik vind ideeën dat de mensheid beter uit moet sterven of het niet verdiend om voor te bestaan negatief ja.quote:
Onzin. Als het probleem maar groot genoeg is, wordt er verder vooruit gekeken. Wel eens van het Delta-plan gehoord?quote:Wat een rare opmerking. Volgens mij is het korte termijn boven alles. Lijfsbehoud doet er niet toe. Mensen worden maar 80 jaar oud en de mensen die de macht hebben zijn al boven de 40. Dus verder dan 40 jaar wordt neit gekeken.
[..]
Ja, dat klopt. Maar Planeet Aarde is over 1 Miljard jaar onbewoonbaar. Het einde van het universum laat volgens de huidige inzichten nog meer dan 100 miljard jaar op zich wachtenquote:Zelfs als het echt boven aan de priotiteitenladder zou staan doet dat er niet toe. Op een gegeven moment is er geen universum meer en dus ook geen mens.
Waar baseer je dat op?quote:Heb je de topic wel gelezen? Nee dus, helaas
[..]
Melkweg dood? Twijfelachtig. Maar des te minder ethische bezwaren om zoveel mogelijk genetisch materiaal in de rondte te sturen. Of dat nou op jouw manier met DNA en nanobots is of op mijn manier met embryo's doet er niet toe.quote:Dit vind ik altijd zo een rare opmerking. Ja, het universum is groot. Maar waarom kan de kans dat intelligent leven evolueert niet net zo klein zijn als het universum groot is? Waarom is de kans op inteliigent level niet oneindig klein en gebeurd het toch omdat het universum letterlijk oneindig groot is? Ik vind 'het universum is groot, dus er is overal level' echt een non-sequitur.
Nope. Het is nog maar de vraag of de zon tot de baan van de aarde gaat komen. De zon is tegen die tijd veel massa kwijt, waardoor de zwaartekracht afneemt. Hierdoor kan de aarde zelfs een baan krijgen die groot genoeg is om als een verschroeide kool rond de zon te blijven draaien.quote:Op woensdag 8 september 2010 15:25 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Zelfs als hij niet ontploft in een supernova, zal hij voor het einde van zijn levensduur eerst nog wel uitdijen en het gehele zonnestelsel consumeren.
Ach het blijft speculeren. We zullen het gegarandeerd niet zelf meemakenquote:Op donderdag 16 september 2010 15:11 schreef KoningStoma het volgende:
[..]
Nope. Het is nog maar de vraag of de zon tot de baan van de aarde gaat komen. De zon is tegen die tijd veel massa kwijt, waardoor de zwaartekracht afneemt. Hierdoor kan de aarde zelfs een baan krijgen die groot genoeg is om als een verschroeide kool rond de zon te blijven draaien.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |