Briljant stuk, geeft precies aan wat er mis is met de moskee bij Ground Zero. Ik weet dat er al een topic over loopt, maar dit stuk verdient een eigen podium.quote:Voorbij is de vroegere magie en erotiek van de Oriënt, dankzij fanatieke moslims
door Hafid Bouazza
Het dieptepunt is bereikt met het voornemen twee moskeeën te planten bij Ground Zero. Dit laatste moet beschouwd worden als een ‘handreiking’ van ‘gematigde moslims’ naar Amerika. Dit is geen handreiking: dit zijn twee triomfantelijk opgeheven middelvingers.
De gelukkige dagen dat Arabia Felix, het geurige Oosten als een oord van erotiek en magie werd beschouwd, zijn definitief voorbij. De Europeanen van de negentiende eeuw die naar de Oriënt reisden om daar beschaving te brengen en seksuele lessen en toverformules mee terug te nemen hadden een wonderlijk beeld van het Morgenland. Dat was gebaseerd op de sprookjes en vertellingen van de 1001 nacht, die vanaf 1704 door Antoine Galland (1646-1715) elegant in het Frans werden bewerkt en het Avondland veroverden. Je zou dit jaartal, 1704, als de geboorte van de Arabische wereld in het Westen kunnen beschouwen, ware het niet dat het Oosten al ruim drie eeuwen eerder door John Mandeville in zijn Reizen als een wonderbaarlijk oord was gepresenteerd. Deze reisverhalen zijn een curieuze combinatie van informatie en fantasie. Mandeville verzint bijvoorbeeld zijn eigen Arabische alfabet ( almoy, bethat, cathi…) en maakt van Mohammed (Machomet genoemd door hem) een epileptische prins van Corodan (Cordoba of Khorasan). Daarnaast vertelt hij iets nauwkeuriger over de ‘Mysap’ (een verbastering van ‘mishaf’, boek, Koran) en de beschrijvingen daarin van het paradijs met tien (of tachtig, hij wist het ook niet precies) schone odalisken.
Feitelijke accuratesse doet er hier niet toe. Wie Mandeville leest om iets over exotische oorden te leren, kan net zo goed naar de Noordpool reizen om iets te leren over de Kerstman. Er zijn meer voorbeelden, zoals Piers Plowman van William Langland (15de eeuw), Canterbury Tales van Chaucer (14de eeuw) en Dante en Boccaccio.
Uiteraard was het de onwetendheid over die gebieden die de verbeelding voedde, maar belangrijker is dat zij ook de nieuwsgierigheid wekte. Verder zou het tijdperk van de rede een behoefte hebben gecreëerd naar het bovennatuurlijke, naar fantastisch escapisme. En verder boden de verhalen ook een beeld waaraan men de eigen zeden en gewoonten kon spiegelen. Schreef Montaigne niet al een essay over de kannibalen zonder ooit een kannibaal te hebben gezien, waarin hij hun antropofagie rechtvaardigde (de eucharistie is niet minder weerzinwekkend dan het eten van lijken) – een cultuur-relativistische visie avant la lettre? Nieuwsgierigheid leidt ook tot zelfreflectie.
Deze mannen in retrospectie betichten van ‘islamofobie’ of van ‘Oriëntalisme’ is zottigheid ten top. Ik gebruik hier de term Oriëntalisme zoals die bezoedeld is door overschatte Edward Saïd (1939-2003) in zijn gelijknamige boek. Saïd was geen historicus (het boek bevat vele historische blunders), noch een georganiseerd denker, laat staan een groot denker; hij was een gemankeerde politicoloog en dit boek, dat een eerbiedwaardige en nobele tak van de wetenschap, Orientalisme, heeft geschaad is een galspuw van een gedesillusioneerde man – gedesillusioneerd door de Zesdaagse Oorlog en door een geloof in de grootheid van een Arabische wereld die een fata morgana bleek te zijn. Waarvoor – hoe kon het ook anders – het Westen verantwoordelijk was.
Saïd zag in de Oriëntalisten wegbereiders voor en collaborateurs van het Westers imperialisme (vreemd dat het Islamitisch imperialisme nooit zo heftig bekritiseerd is). Dat er oprechte interesse was in de archeologische, culturele, linguïstische, antropologische, sociologische aspecten van het Oosten kon hij zich simpelweg niet voorstellen. Er moest wel een geopolitieke grondslag zijn. Opvallend is ook dat hij de grote Joodse Oriëntalisten (die een Semitische eenheid zochten in de verwantschap tussen Joden en Arabieren) buiten beschouwing laat en de blunder begaat één van de voornaamste onder hen, Ignaz Godziher (1850-1921), als Duitser te bestempelen, terwijl hij een Hongaar was.
Zijn verbeelding is even dor als zijn stijl. Wat dit betreft vertoont hij hetzelfde gebrek aan nieuwsgierigheid naar het ‘andere’ als de Arabieren vóór hem, die slechts geïnteresseerd waren in gebieden als te veroveren buit. Als de uitkering niet was ontdekt in Europa, was de huidige nieuwsgierigheid van Arabieren ernaar nooit gewekt. Er is een verschil tussen wetenschappelijke nieuwsgierigheid en expansiedrift.
De negentiende-eeuwse antropologen Edward Lane (1801-1876) en Richard Burton (1821-1890) publiceerden beiden een empirische visie op de Oriënt, naast een eigen versie van de 1001 nacht (Lane werkte ook nog aan het helaas onvoltooide en onontbeerlijke Arabic-English Lexicon) . De nog steeds boeiende Lane belicht verschillende aspecten in zijn boeken An account of the manners and customs of the modern Egyptians en Arab society in the time of The Thousand and One Nights van de Arabische wereld zoals hij die ervoer en zoals hij deze in Arabische bronnen aantrof – hij citeert uit boeken die nog slechts als manuscript beschikbaar waren. Zijn grote interesse betrof magie , maar hij raakte geschokt door de volgens hem abominabele scenes van de ladies aldaar. Hij, de Victoriaan, vond de Arabische vrouw te vrij en bandeloos en dit is bijzonder ironisch gezien de huidige tijd, waarin vrouwen in een bepaald niet nader te noemen land de schuld krijgen voor het veroorzaken van aardbevingen omdat ze te luchtig gekleed zouden gaan, dwz niet ingepakt als een postzak.
Burton bezocht, vermomd als een Indiase moslim (inclusief besnijdenis), Mekka en Medina tijdens de jaarlijkse pelgrimstocht om een nauwkeurige beschrijving te geven van de rituelen en heiligdommen. In het begin van zijn relaas A personal narrative op a pilgrimage to Al-Madinah and Meccah geeft hij de volgende beschrijving van de Arabier:
And this is the Arab’s Kayf. The savouring of animal existence ; the passive enjoyment of mere sense ; the pleasant languor, the dreamy tranquillity, the airy castle-building, which in Asia stand in lieu of the vigorous, intensive, passionate life of Europe. It is the result of a lively, impressible, excitable nature, and exquisite sensibility of nerve; it argues a facility for voluptuousness unknown to northern regions, where happiness is placed in the exertion of mental and physical powers; where Ernst ist das Leben; where niggard earth commands ceaseless sweat of face, and damp chill air demands perpetual excitement, exercise, or change, or adventure, or dissipation, for want of something better. In the East, man wants but rest and shade : upon the banks of a bubbling stream, or under the cool shelter of a perfumed tree, he is perfectly happy, smoking a pipe, or sipping a cup of coffee, or drinking a glass of sherbet, but above all things deranging body and mind as little as possible; the trouble of conversations, the displeasures of memory, and the vanity of thought being the most unpleasant interruptions to his Kayf. No wonder that "Kayf’’ is a word untranslatable in our mother-tongue!
Hij ging ook voor de seks en kwam goed aan zijn trekken. Hij was zo onder de indruk van de seksuele behendigheid van de Oosterse vrouwen (alle prostituees natuurlijk) en van de erotologische verhandelingen, waarvan hij er twee vertaalde, dat hij ervoor pleitte seksuele lessen voor Engelse jongens op school te introduceren om ze te leren hoe een vrouw te bevredigen. Een nobel streven, niet? Zoals hij schreef: ‘Wij hebben de beste vrouwen van de wereld, maar we weten niet hoe we ze moeten gebruiken.’
De titaan Burton (die ik hogelijk bewonder) was bevriend met de masochistische dichter Algernon Swinburne (1837-1909), die ik eveneens bewonder ( vermeldenswaard is dat hij Markies de Sades De 120 dagen van Sodom het meest grappige boek was vond dat hij ooit las: ‘Ik kon niet stoppen met lachen!’). Het moet een genoegen zijn geweest om Burton met robuuste humor te horen vertellen over de fellahs, Egyptische boeren, die aan de Nijl seks hadden met wijfjeskrokodillen. Of het waar is – wat ik betwijfel – doet er niet toe.
Zulke onderwerpen beperkten zich niet alleen tot besmuikte gesprekken van Victoriaanse heren. In de 20ste eeuw vermeldde Paul Bowles, een Amerikaanse schrijver die in Marokko bleef nadat hij verliefd was geworden op de stilte van de woestijn (de cannabis en knaapjes hebben zeker ook meegespeeld), in zijn autobiografie dat hij in Marrakech een man in een geit heeft zien veranderen. De geit is overigens een zinnebeeld voor wellust. En Martin Scorsese gebruikte in The Last Temptation of Christ Marokko als een achtergrond van barbarij, bloed en seks – en het werkt wonderwel, omdat de islam ontegenzeggelijk heidense trekken heeft, denk aan de rondgang om een stenen kubus en het stenigen van de duivel in de vorm van een pilaar (die mij doet denken aan de monoliet uit Space Odyssee: 2001 van Stanley Kubrick).
De overgang van een oord van magie en erotiek en wonderen naar een oord van fanatisme , terrorisme en onderdrukking is een overgang die te betreuren valt. Als ik een Arabier was dan wist ik het wel.
En nu het Oosten naar ons toekomt, wat brengt het ons? Ik heb hier slechts luttele voorbeelden genoemd van een bijzonder rijke en onontbeerlijke schat aan informatie en literatuur over en van de Arabische wereld, die dankzij het Westen is opgegraven. Zonder de inspanningen van deze Westerse wetenschappers zou zelfs de Arabische wereld de eigen geschiedenis en culturele erfgoed niet kennen en ik overdrijf niet. Als Napoleon Egypte niet in 1798 was binnengevallen, dan had het nog langer geduurd voordat de Arabische wereld de drukpers had ontdekt.
Het enige wat het Oosten ons nu brengt, op een monomanische en nietsontziende manier, is een fenomeen dat we kunnen missen als een natuurramp: de islam. (Vergelijk dit met de regenbogen van de Oriëntalistiek.) In de vorm van moskeeën en iftars en congressen en haat en megafoongeschreeuw en gedreig en geweld en agressie en een verlangen naar de sharia en… (verder zelf invullen). De islam denkt een eindfase te zijn die een ethisch réveil in het Westen kan teweegbrengen. De islam is echter een wankel stadium tot een ethisch en cultureel réveil dat het Westen allang heeft door gemaakt en achter zich heeft gelaten. En als de islam – o nachtmerrie - het eindstation is, dan zou ik zeggen: sauve qui peut!
De Zweedse cartoonist Vilks werd aangevallen en een van de schreeuwende moslims riep: ‘Dit is ook ons land!’ Dit is precies de bezettingsreflex die moslims de Israëli’s kwalijk nemen. Moslims maken een gastvrij land niet het hof; zij annexeren het. Wanneer is een land van een bepaald bevolkingsdeel? Als het generaties lang een opbouwende bijdrage levert, een economische groei, een verbreding van de einders. Wanneer de wortels endemisch zijn geworden en niet overgeplant. En waarom voelt het pas als een eigen land wanneer er stennis kan worden geschopt?
Het dieptepunt is bereikt met het voornemen twee moskeeën te planten bij Ground Zero. Dit laatste moet beschouwd worden als een ‘handreiking’ van ‘gematigde moslims’ naar Amerika. De enige handreiking zou zijn om van de plannen af te zien en begrip te tonen voor de grieven van de tegenstanders, maar daar is de islam nooit goed in geweest en dit halsstarrige gebrek aan empathie is onmenselijk. Dit is geen handreiking: dit zijn twee triomfantelijk opgeheven middelvingers. En wie overtuigd raakt van de ‘goede bedoelingen’ van dit gedrochtelijke voornemen, laat zich ook erdoor in de ogen prikken. Waarom wil het Westen maar niet leren van alle dolkstoten in de rug?
Anders weigeren we maar de uitgereikte hand, want ik durf te wedden dat het de linkerhand is en we weten waar moslims die hand voor gebruiken.
Hafid Bouazza (1970) is schrijver en essayist. Hij publiceerde eerder onder meer De voeten van Abdullah (E. du Perronprijs 1996), Momo, Een beer in bontjas (Boekenweekgeschenk 2001), Salomon, Paravion (De Gouden Uil 2004) en Spotvogel (2009). Daarnaast vertaalt hij poëzie en schreef hij toneelstukken.
Dit artikel verscheen vandaag in NRC en is geplaatst met toestemming van de auteur.
Bouazza is geen moslim hoor.quote:Op zondag 8 augustus 2010 20:05 schreef VancouverFan het volgende:
Goh. Een moslim die kritiek heeft op moslims
Dat kan toch niet volgens veel mensen hier
Lijkt me niet dat die schrijver moslim is?quote:Op zondag 8 augustus 2010 20:05 schreef VancouverFan het volgende:
Goh. Een moslim die kritiek heeft op moslims
Dat kan toch niet volgens veel mensen hier
Lees het, het is een geweldig stuk, de beste man is daarnaast ook nog eens zeer erudiet en heeft een prachtige pen.quote:
Volgens Marokko.nl is hij geen moslim!quote:Op zondag 8 augustus 2010 20:05 schreef VancouverFan het volgende:
Goh. Een moslim die kritiek heeft op moslims
Dat kan toch niet volgens veel mensen hier
quote:hij is marokkaan en beledigd ons.. hij voelt zich nederlander tfoe 3la gniz... hij is geen moslim meer... ik walg van hem bah
quote:hij is marokkaan en beledigd ons.. hij voelt zich nederlander tfoe 3la gniz... hij is geen moslim meer... ik walg van hem bah
Erg grappig geschrevenquote:Op zondag 8 augustus 2010 20:03 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Briljant stuk, geeft precies aan wat er mis is met de moskee bij Ground Zero. Ik weet dat er al een topic over loopt, maar dit stuk verdient een eigen podium.
Naam van zijn zus? + eventuele pics..quote:Op zondag 8 augustus 2010 20:19 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Erg grappig geschreven![]()
Zijn zus is trouwens ook schrijver, zij schrijft over pornografie in de Arabische wereld
Hafid is geen moslim meer, wel een intressante man.quote:Op zondag 8 augustus 2010 20:09 schreef Flashwin het volgende:
[..]
Lijkt me niet dat die schrijver moslim is?
Goed geschreven stuk, al ben ik het er niet mee eens.
Het blijft bevuilen van je eigen nest.quote:Op zondag 8 augustus 2010 20:28 schreef Ringo het volgende:
Bouazza.. Hij geeft nog geen splinter argument weg waarom juist deze moskees het grote kwaad zouden herbergen, maar zijn stijlvolle retoriek is subliem en zijn hartgrondige, principiële afkeer van alles wat Mohammed de woestijnroversbendeleider de wereld heeft gebracht, is prijzenswaardig en hartverwarmend.
Mwa, ik zie het ieder andersom: het nest is al lang vergiftigd en bevuild. Hij haalt er een flinke bezem doorheen.quote:Op zondag 8 augustus 2010 20:30 schreef Flashwin het volgende:
[..]
Het blijft bevuilen van je eigen nest.
Daar heeft Maarten 't Hart ook nooit een probleem van gemaakt. Ik snap werkelijk niet wat je hiermee precies wilt zeggen.quote:Op zondag 8 augustus 2010 20:30 schreef Flashwin het volgende:
[..]
Het blijft bevuilen van je eigen nest.
Hij is een echte bruggenbouwer idd.quote:Op zondag 8 augustus 2010 20:33 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Mwa, ik zie het ieder andersom: het nest is al lang vergiftigd en bevuild. Hij haalt er een flinke bezem doorheen.
Nou dat zal effect hebben zo'n column. Ik denk dat moslims in New York nu wel achter hun oren krabben.quote:Op zondag 8 augustus 2010 20:33 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Mwa, ik zie het ieder andersom: het nest is al lang vergiftigd en bevuild. Hij haalt er een flinke bezem doorheen.
Als je zo utilitaristisch redeneert, kunnen alle schrijvers met een mening wel inpakken.quote:Op zondag 8 augustus 2010 20:36 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Nou dat zal effect hebben zo'n column. Ik denk dat moslims in New York nu wel achter hun oren krabben.
Er is imo weinig hartverwarmends aan een ex-moslim die zo hard tekeer gaat tegen de islam. Het is eerder een beetje triest en doet mij aan zijn motieven twijfelen. Categorie Ehsan Jami.quote:Op zondag 8 augustus 2010 20:33 schreef Ringo het volgende:
[..]
Daar heeft Maarten 't Hart ook nooit een probleem van gemaakt. Ik snap werkelijk niet wat je hiermee precies wilt zeggen.
Wie vraagt hem dat te zijn? De voorzitter van Pax Christi?quote:Op zondag 8 augustus 2010 20:36 schreef Flashwin het volgende:
[..]
Hij is een echte bruggenbouwer idd.
Hij toont hier de clanmentaliteit waar de islam berucht om is, en waar Bouazza nu net (terecht) een broertje dood aan heeft.quote:Op zondag 8 augustus 2010 20:33 schreef Ringo het volgende:
[..]
Daar heeft Maarten 't Hart ook nooit een probleem van gemaakt. Ik snap werkelijk niet wat je hiermee precies wilt zeggen.
Dan maak ik nogmaals een vergelijking met Maarten 't Hart, die dezelfde rol speelde maar dan vanuit het calvinisme. Is dat ook 'triest en twijfelachtig'?quote:Op zondag 8 augustus 2010 20:41 schreef Flashwin het volgende:
[..]
Er is imo weinig hartverwarmends aan een ex-moslim die zo hard tekeer gaat tegen de islam. Het is eerder een beetje triest en doet mij aan zijn motieven twijfelen. Categorie Ehsan Jami.
Ik reageerde met die opmerking op iemand die stelde dat "Bouazza er een bezem er door haalt".quote:Op zondag 8 augustus 2010 20:42 schreef Ringo het volgende:
[..]
Wie vraagt hem dat te zijn? De voorzitter van Pax Christi?.
Ik vind het prima dat schrijvers een mening hebben en daar voor uitkomen.quote:Op zondag 8 augustus 2010 20:41 schreef Ringo het volgende:
[..]
Als je zo utilitaristisch redeneert, kunnen alle schrijvers met een mening wel inpakken.
Er zullen maar weinig schrijvers zijn die die illusie, laat staan pretentie hebben. Vaak is dat het sprookje dat de buitenwacht ervan wil maken.quote:Op zondag 8 augustus 2010 20:45 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Ik vind het prima dat schrijvers een mening hebben en daar voor uitkomen.
Maar ga niet denken dat een mening, op zo'n manier geuit, ook echt effect zal hebben. Zeker niet aan de andere kant van de wereld.
Waarom zou dit geen effect hebben? Uiteindelijk sturen ideeën de wereld.quote:Op zondag 8 augustus 2010 20:45 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Ik vind het prima dat schrijvers een mening hebben en daar voor uitkomen.
Maar ga niet denken dat een mening, op zo'n manier geuit, ook echt effect zal hebben. Zeker niet aan de andere kant van de wereld.
En op die buitenwacht reageerde ik:quote:Op zondag 8 augustus 2010 20:47 schreef Ringo het volgende:
[..]
Er zullen maar weinig schrijvers zijn die die illusie, laat staan pretentie hebben. Vaak is dat het sprookje dat de buitenwacht ervan wil maken.
quote:Op zondag 8 augustus 2010 20:33 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Mwa, ik zie het ieder andersom: het nest is al lang vergiftigd en bevuild. Hij haalt er een flinke bezem doorheen.
O jee, schrijvers mogen alleen maar lief schrijven en vooral niet kritisch zijn. Anders zijn het geen 'bruggebouwers'. Nou dan kunnen we driekwart van onze boeken van de grootste schrijvers wel wegflikkeren. Allemaal te kritisch, hupe weg ermee! Het boek Max Havelaar? Ook weg ermeequote:Op zondag 8 augustus 2010 20:41 schreef Flashwin het volgende:
[..]
Er is imo weinig hartverwarmends aan een ex-moslim die zo hard tekeer gaat tegen de islam. Het is eerder een beetje triest en doet mij aan zijn motieven twijfelen. Categorie Ehsan Jami.
Omdat er 13287681723687 ideeën zijn over moslims en deze moskee.quote:Op zondag 8 augustus 2010 20:49 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Waarom zou dit geen effect hebben? Uiteindelijk sturen ideeën de wereld.
Overtrokken reactie.quote:Op zondag 8 augustus 2010 20:50 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
O jee, schrijvers mogen alleen maar lief schrijven en vooral niet kritisch zijn. Anders zijn het geen 'bruggebouwers'. Nou dan kunnen we driekwart van onze boeken van de grootste schrijvers wel wegflikkeren. Allemaal te kritisch, hupe weg ermee! Het boek Max Havelaar? Ook weg ermee
Omdat er geen enkele ratio aanwezig is. Elk persoon met een goed stel hersenen ziet dat dit stuk nog meer lucht bevat dan een romig kopje thee van Cohen.quote:Op zondag 8 augustus 2010 20:49 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Waarom zou dit geen effect hebben? Uiteindelijk sturen ideeën de wereld.
Dat schreef ik ook.quote:Op zondag 8 augustus 2010 21:04 schreef Mutant01 het volgende:
Ik zie geen enkel argument in zijn stuk.
Zijn bittere tirade is inderdaad een genot om te lezen. Al heb ik, van zijn hand en rondom hetzelfde thema, betere stukken gezien.quote:Wel zie ik mensen die geilen op zijn stuk omdat het ageert tegen moslims en arabieren.
Zijn bittere tirade ageert oeverloos tegen mensen van vlees en bloed. Ik noem het ook wel "haatzaaiende stukken". Frappant dat je ageert tegen dogmatische principes in religieuze boeken, maar dit soort dogmatische semi-haatzaaiende stukken van een dronkelap wel kan waarderen.quote:Op zondag 8 augustus 2010 21:16 schreef Ringo het volgende:
[..]
Dat schreef ik ook.
[..]
Zijn bittere tirade is inderdaad een genot om te lezen. Al heb ik, van zijn hand en rondom hetzelfde thema, betere stukken gezien.
De Islamitische culturele expansie is nooit zo groot geweest en floreert juist als nooit tevoren.quote:Op zondag 8 augustus 2010 21:21 schreef Ringo het volgende:
En natuurlijk legt hij de vinger op een zere plek: de islamitische cultuur is een opgedroogde en verwaarloosde woestijnbron, die vroeger als stad van naam stond opgetekend.
Het is ook maar net waarnaar je wenst te kijken. Muziek bijvoorbeeld floreert als vanouds, maar daar hoor je de islam-bashers in NWS nooit over.quote:Op zondag 8 augustus 2010 21:21 schreef Ringo het volgende:
En natuurlijk legt hij de vinger op een zere plek: de islamitische cultuur is een opgedroogde en verwaarloosde woestijnbron, die vroeger als stad van naam stond opgetekend.
PVV is met of zonder geflipte aanhanger al een antimoslimpartij, zo'n kantoor zou niet naast zo'n moskee geopend moeten worden anders zal het waarschijnlijk met de grond gelijk gemaakt worden en dat is begrijpelijk aangezien de PVV moslims discrimineert!quote:Op zondag 8 augustus 2010 21:31 schreef cultheld het volgende:
Even puur hypothetisch:stel je voor dat een geflipte Wilders-aanhanger op een dag besluit om een uzi leeg te schieten in de As-Soennah moskee in Den Haag, met vele doden als gevolg, en Wilders neemt hier afstand van en veroordeelt deze actie scherp. Hoe zouden Nederlandse moslims het dan vinden als enkele jaren later de PVV besluit om nabij deze moskee (zeg: er tegenover, of 2 huizen verderop) een PVV-kantoor te openen, compleet met billboards en PVV-vlaggen op het parkeerterrein?
Er zou net zo weinig mis mee zijn als het prachtige complex dat 2 blokken van Ground Zero komt te staan.quote:Op zondag 8 augustus 2010 21:31 schreef cultheld het volgende:
Even puur hypothetisch:stel je voor dat een geflipte Wilders-aanhanger op een dag besluit om een uzi leeg te schieten in de As-Soennah moskee in Den Haag, met vele doden als gevolg, en Wilders neemt hier afstand van en veroordeelt deze actie scherp. Hoe zouden Nederlandse moslims het dan vinden als enkele jaren later de PVV besluit om nabij deze moskee (zeg: er tegenover, of 2 huizen verderop) een PVV-kantoor te openen, compleet met billboards en PVV-vlaggen op het parkeerterrein?
Dat is dus wel een moskee. Bijna elke moskee biedt naast gebedsruimtes ook andere faciliteiten aan voor de gelovigen om gebruik van te maken. Soms zijn er complete bakkerijen en groenteboeren aan verbonden.quote:Op zondag 8 augustus 2010 21:33 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Hafid Bouazza lult uit zijn nek. Wie die man ook mag wezen.
1. Niet op Ground Zero
2. Niet echt een moskee maar een gebedsruimte in een complex.
Echt, ga huilie doen.
Goeie.quote:Op zondag 8 augustus 2010 21:31 schreef cultheld het volgende:
Even puur hypothetisch:stel je voor dat een geflipte Wilders-aanhanger op een dag besluit om een uzi leeg te schieten in de As-Soennah moskee in Den Haag, met vele doden als gevolg, en Wilders neemt hier afstand van en veroordeelt deze actie scherp. Hoe zouden Nederlandse moslims het dan vinden als enkele jaren later de PVV besluit om nabij deze moskee (zeg: er tegenover, of 2 huizen verderop) een PVV-kantoor te openen, compleet met billboards en PVV-vlaggen op het parkeerterrein?
Ik zou er niets op tegen hebben. Zeker als blijkt dat de betreffende PVV-ers er bar weinig mee te maken hebben.quote:Op zondag 8 augustus 2010 21:31 schreef cultheld het volgende:
Even puur hypothetisch:stel je voor dat een geflipte Wilders-aanhanger op een dag besluit om een uzi leeg te schieten in de As-Soennah moskee in Den Haag, met vele doden als gevolg, en Wilders neemt hier afstand van en veroordeelt deze actie scherp. Hoe zouden Nederlandse moslims het dan vinden als enkele jaren later de PVV besluit om nabij deze moskee (zeg: er tegenover, of 2 huizen verderop) een PVV-kantoor te openen, compleet met billboards en PVV-vlaggen op het parkeerterrein?
Neen, een Islamitisch centrum is zeker geen moskee. Net als dat je een universiteit met een gebedsruimte geen kerkgebouw noemt.quote:Op zondag 8 augustus 2010 21:37 schreef cultheld het volgende:
[..]
Dat is dus wel een moskee. Bijna elke moskee biedt naast gebedsruimtes ook andere faciliteiten aan voor de gelovigen om gebruik van te maken. Soms zijn er complete bakkerijen en groenteboeren aan verbonden.
Jij niet, honderdduizenden anderen wel. En dat is ook een logische reactie.quote:Op zondag 8 augustus 2010 21:41 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik zou er niets op tegen hebben. Zeker als blijkt dat de betreffende PVV-ers er bar weinig mee te maken hebben.
Ah, de redacties van CNN en de BBC zitten er dus hartstikke naast?quote:Op zondag 8 augustus 2010 21:42 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Neen, een Islamitisch centrum is zeker geen moskee. Net als dat je een universiteit met een gebedsruimte geen kerkgebouw noemt.
Er is juist niets logisch aan. Enige ratio ontbreekt.quote:Op zondag 8 augustus 2010 21:52 schreef cultheld het volgende:
[..]
Jij niet, honderdduizenden anderen wel. En dat is ook een logische reactie.
Ik zou mijn beleid niet baseren op de onderbuikgevoelens van een labiele, onwetende minderheid.quote:Op zondag 8 augustus 2010 21:52 schreef cultheld het volgende:
[..]
Jij niet, honderdduizenden anderen wel. En dat is ook een logische reactie.
Ja. Je heilige geloof in de media is schattig.quote:Op zondag 8 augustus 2010 21:52 schreef cultheld het volgende:
[..]
Ah, de redacties van CNN en de BBC zitten er dus hartstikke naast?
En het is een logische reactie om te ageren tegen generalisatie. De schrijver kan dit wel twee opgeheven middelvingers noemen, maar hij is duidelijk net zo'n idioot die generaliseert.quote:Op zondag 8 augustus 2010 21:52 schreef cultheld het volgende:
[..]
Jij niet, honderdduizenden anderen wel. En dat is ook een logische reactie.
Debat op CNN tussen twee moslims. Ik steun Reza Aslan, die andere moslim Zuhdi J. zit te acteren om subsidie te krijgen.quote:Op zondag 8 augustus 2010 21:52 schreef cultheld het volgende:
[..]
Ah, de redacties van CNN en de BBC zitten er dus hartstikke naast?
Je weet niet of het een minderheid is in mijn hypothetische voorbeeld.quote:Op zondag 8 augustus 2010 21:53 schreef Dubby het volgende:
[..]
Ik zou mijn beleid niet baseren op de onderbuikgevoelens van een labiele, onwetende minderheid.
Dat maakt vooralsnog helemaal niet uit. Alsof de meerderheid niet kan dwalen?quote:Op zondag 8 augustus 2010 22:01 schreef cultheld het volgende:
[..]
Je weet niet of het een minderheid is in mijn hypothetische voorbeeld.
Dat vind jij.quote:Op zondag 8 augustus 2010 21:53 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Er is juist niets logisch aan. Enige ratio ontbreekt.
Wanneer de meerderheid in een land zo bekrompen is= Zelfs in Nederland ondenkbaar dat het geen minderheid zou zijn.quote:Op zondag 8 augustus 2010 22:01 schreef cultheld het volgende:
[..]
Je weet niet of het een minderheid is in mijn hypothetische voorbeeld.
Ik zag onlangs nog een reportage over de grootste moskee van Nederland, compleet met conferentiezalen, wasgelegenheden, een bibliotheek en nog een aantal faciliteiten die me even ontgaan zijn. Heeft de directie van die moskee het soms ook verkeerd begrepen? Jouw semantische spelletjes zijn schattig.quote:Op zondag 8 augustus 2010 21:54 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ja. Je heilige geloof in de media is schattig.
De vergelijking zou treffender zijn als het ging om buitenlandse neo-nazi's die een aanslag plegen.quote:Op zondag 8 augustus 2010 21:31 schreef cultheld het volgende:
Even puur hypothetisch:stel je voor dat een geflipte Wilders-aanhanger op een dag besluit om een uzi leeg te schieten in de As-Soennah moskee in Den Haag, met vele doden als gevolg, en Wilders neemt hier afstand van en veroordeelt deze actie scherp. Hoe zouden Nederlandse moslims het dan vinden als enkele jaren later de PVV besluit om nabij deze moskee (zeg: er tegenover, of 2 huizen verderop) een PVV-kantoor te openen, compleet met billboards en PVV-vlaggen op het parkeerterrein?
Nee, omdat de moskee daarbij het hoofdonderdeel vormt van het gebouw. Het heeft niets met semantische spelletjes te maken, eerder met het vertellen van feiten (die je kennelijk niet aanstaan). Een 13 etage hoog Islamitisch cultureel centrum met een gebedsruimte is gewoon wat anders. Ook in het CNN interview hierboven wordt het netjes aangestipt.quote:Op zondag 8 augustus 2010 22:05 schreef cultheld het volgende:
[..]
Ik zag onlangs nog een reportage over de grootste moskee van Nederland, compleet met conferentiezalen, wasgelegenheden, een bibliotheek en nog een aantal faciliteiten die me even ontgaan zijn. Heeft de directie van die moskee het soms ook verkeerd begrepen? Jouw semantische spelletjes zijn schattig.
Mja. Hij zou gelijk hebben als alle moslims in Zweden het huis van die cartoonist bestormden en in koor riepen, 'Dit is ook ons land'. In dat geval blijken werkelijk alle moslims in een land slecht tegen kritiek te kunnen, een eigenschap die onwenselijk is in een vrij land.quote:De Zweedse cartoonist Vilks werd aangevallen en een van de schreeuwende moslims riep: ‘Dit is ook ons land!’ Dit is precies de bezettingsreflex die moslims de Israëli’s kwalijk nemen. Moslims maken een gastvrij land niet het hof; zij annexeren het. Wanneer is een land van een bepaald bevolkingsdeel? Als het generaties lang een opbouwende bijdrage levert, een economische groei, een verbreding van de einders. Wanneer de wortels endemisch zijn geworden en niet overgeplant. En waarom voelt het pas als een eigen land wanneer er stennis kan worden geschopt?
Des te harder is de klap in het gezicht van de nabestaanden. Het is dus eigenlijk één grote 'fuck you' naar 11 september 2001. Zo van: het is kut dat jullie familieleden zijn omgekomen bij die aanslag, maar wij hebben óók pijn, omdat ons geloof besmeurd is geraakt en daarom willen wij dit islamitische - noem het maar - monument, als bewijs dat ons geloof ook heeft geleden door deze aanslagen, nabij Ground Zero laten verrijzen.quote:Op zondag 8 augustus 2010 22:09 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Nee, omdat de moskee daarbij het hoofdonderdeel vormt van het gebouw. Het heeft niets met semantische spelletjes te maken, eerder met het vertellen van feiten (die je kennelijk niet aanstaan). Een 13 etage hoog Islamitisch cultureel centrum met een gebedsruimte is gewoon wat anders. Ook in het CNN interview hierboven wordt het netjes aangestipt.
Allemaal interpretatie.quote:Op zondag 8 augustus 2010 22:09 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Nee, omdat de moskee daarbij het hoofdonderdeel vormt van het gebouw. Het heeft niets met semantische spelletjes te maken, eerder met het vertellen van feiten (die je kennelijk niet aanstaan). Een 13 etage hoog Islamitisch cultureel centrum met een gebedsruimte is gewoon wat anders. Ook in het CNN interview hierboven wordt het netjes aangestipt.
Er zijn veel meer moslims, die zijn veel meer verdeeld en hebben over het algemeen geen flauw benul van het media-spel dat wij in het Westen graag doen.quote:Op zondag 8 augustus 2010 22:20 schreef Killaht het volgende:
Joden zouden dit gelijk met anti-semitisme van de hand doen, helaas hebben moslims niet zo'n woord waarmee je alle kritiek kan verdelgen.
Echt snugger ben je niet he.quote:Op zondag 8 augustus 2010 22:24 schreef Wijze_appel het volgende:
Kep wel een oplossing voor dit gezeik.
Bouw een kerkelijke burcht om die moskee zodat moslims eerst door de kerk moeten voor ze bij die moskee kunnen. Dat is dan onder de noemer "bruggen bouwen" aangezien we de moslim de kans bieden met de westerse, christelijke cultuur in aanraking te komen.
Willen ze dat niet, weten we meteen hun ware doel met die moskee.
Lol. Je geeft er maar een draai aan. Maar wil nu met je wedden dat die moslims dat niet zien zitten. Waar dat dan aan ligt mag je in je eentje achteraf zelf over piekeren.quote:Op zondag 8 augustus 2010 22:25 schreef Mistaravim het volgende:
[..]
Echt snugger ben je niet he.
Het christendom is afkomstig uit het Midden-Oosten en moslims mogen zelfs in een kerk bidden.
Hoezo is dat een hardere klap in het gezicht van de nabestaanden. Het lijkt mij eerder steun bieden, in de zin van OOK WIJ zien de aanslagen als een verschrikkelijke gebeurtenis die niet past in het kader van onze religie. Er is niets fuck you-erigs aan. Of moet ik elke kerk in een Islamitisch (ooit door het Westen) gekoloniseerd land OOK beschouwen als een middelvinger.quote:Op zondag 8 augustus 2010 22:19 schreef cultheld het volgende:
[..]
Des te harder is de klap in het gezicht van de nabestaanden. Het is dus eigenlijk één grote 'fuck you' naar 11 september 2001. Zo van: het is kut dat jullie familieleden zijn omgekomen bij die aanslag, maar wij hebben óók pijn, omdat ons geloof besmeurd is geraakt en daarom willen wij dit islamitische - noem het maar - monument, als bewijs dat ons geloof ook heeft geleden door deze aanslagen, nabij Ground Zero laten verrijzen.
Hier in Rotterdam bidden moslims gewoon in een kerk hoor.quote:Op zondag 8 augustus 2010 22:27 schreef Wijze_appel het volgende:
[..]
Lol. Je geeft er maar een draai aan. Maar wil nu met je wedden dat die moslims dat niet zien zitten. Waar dat dan aan ligt mag je in je eentje achteraf zelf over piekeren.
Omdat die moslims $100 miljoen investeren in het project willen ze niets van jouw onzin horen. Of wil je ook dat ik een moskee om jouw koophuis bouw.quote:Op zondag 8 augustus 2010 22:27 schreef Wijze_appel het volgende:
[..]
Lol. Je geeft er maar een draai aan. Maar wil nu met je wedden dat die moslims dat niet zien zitten. Waar dat dan aan ligt mag je in je eentje achteraf zelf over piekeren.
Jij? Alleen een moskee bouwen? Om mijn huis?quote:Op zondag 8 augustus 2010 22:28 schreef Mistaravim het volgende:
[..]
Omdat die moslims $100 miljoen investeren in het project willen ze niets van jouw onzin horen. Of wil je ook dat ik een moskee om jouw koophuis bouw.
Alleen al de naam deed me kokhalzen. Het Cordoba-initiatief. Een flagrante referentie aan het islamitische kolonialisme dat - hoewel volgens veel belezen moslims een beschaving bracht die werd bewierookt door vele Spanjaarden - later hardhandig uit Andalusië werd verdreven.quote:Op zondag 8 augustus 2010 22:27 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Hoezo is dat een hardere klap in het gezicht van de nabestaanden. Het lijkt mij eerder steun bieden, in de zin van OOK WIJ zien de aanslagen als een verschrikkelijke gebeurtenis die niet past in het kader van onze religie. Er is niets fuck you-erigs aan. Of moet ik elke kerk in een Islamitisch (ooit door het Westen) gekoloniseerd land OOK beschouwen als een middelvinger.
Dan heeft het Westen wel HEEL veel middelvingers opgestoken richting de Islamitische wereld.
quote:Op zondag 8 augustus 2010 22:30 schreef Wijze_appel het volgende:
[..]
Jij? Alleen een moskee bouwen? Om mijn huis?
Dat wil ik zien.
Frappant dat je weigert inhoudelijk in te gaan op mijn vergelijking. Nogal logisch ook, omdat het namelijk de mankementen in je redenering aantoont. Als je dit als middelvinger meent te moeten beschouwen, dan zijn de kerken in de voormalig gekoloniseerde landen dat ook.quote:Op zondag 8 augustus 2010 22:31 schreef cultheld het volgende:
[..]
Alleen al de naam deed me kokhalzen. Het Cordoba-initiatief. Een flagrante referentie aan het islamitische kolonialisme dat - hoewel volgens veel belezen moslims een beschaving bracht die werd bewierookt door vele Spanjaarden - later hardhandig uit Andalusië werd verdreven.
Ach, misschien ziet de CIA, FBI en NSA er wel voordeel in wat betreft infiltreren. Ik zeg maar wat.quote:Op zondag 8 augustus 2010 22:31 schreef cultheld het volgende:
[..]
Alleen al de naam deed me kokhalzen. Het Cordoba-initiatief. Een flagrante referentie aan het islamitische kolonialisme dat - hoewel volgens veel belezen moslims een beschaving bracht die werd bewierookt door vele Spanjaarden - later hardhandig uit Andalusië werd verdreven.
Ah, dan is heel New York een middelvinger richting de Indianen.quote:Op zondag 8 augustus 2010 22:31 schreef cultheld het volgende:
Overigens bestaat de rest van je post uit leugens. Wat is er nog over van het ooit christelijke Assyrië? Libanon was ooit 100% christelijk. Als het Westen de islamitische wereld heeft gekoloniseerd, waren zij in ieder geval niet de eerste kolonisten. De Mohammedanen zijn vast een goed voorbeeld geweest.
Beetje dimmen snotneus. Of je maakt je woorden hard en komt met kruiwagen en schoffel hier je moskee bouwen, of je houd je stil.quote:
Nee, want die kerken zijn niet door Westerlingen gebouwd. En al helemaal niet nadat die islamitische landen werden gekoloniseerd door het Westen. De kruisridders kwamen niet naar het Midden-Oosten om te veroveren, maar om te heroveren.quote:Op zondag 8 augustus 2010 22:33 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Frappant dat je weigert inhoudelijk in te gaan op mijn vergelijking. Nogal logisch ook, omdat het namelijk de mankementen in je redenering aantoont. Als je dit als middelvinger meent te moeten beschouwen, dan zijn de kerken in de voormalig gekoloniseerde landen dat ook.
Je zegt wel vaker wat.quote:Op zondag 8 augustus 2010 22:33 schreef Wijze_appel het volgende:
[..]
Ach, misschien ziet de CIA, FBI en NSA er wel voordeel in wat betreft infiltreren. Ik zeg maar wat.
Kan me niet voorstellen dat het nogal christelijke en republikeinse Amerika dit zomaar toe laat zonder er een slaatje uit te slaan.
Ooit is NY dat vast geweest. Maar we zijn inmiddels eeuwen verder en New York is een belangrijke beschaving geworden.quote:Op zondag 8 augustus 2010 22:33 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ah, dan is heel New York een middelvinger richting de Indianen.
Zoals deze bedoel je:quote:Op zondag 8 augustus 2010 22:35 schreef cultheld het volgende:
[..]
Nee, want die kerken zijn niet door Westerlingen gebouwd. En al helemaal niet nadat die islamitische landen werden gekoloniseerd door het Westen. De kruisridders kwamen niet naar het Midden-Oosten om te veroveren, maar om te heroveren.
Ach, zo werkt dat he? Moslims mogen wel het verleden erbij halen om het westen aan te vallen, westerlingen mogen dat niet met de islam, want beledigen.quote:Op zondag 8 augustus 2010 22:37 schreef cultheld het volgende:
[..]
Ooit is NY dat vast geweest. Maar we zijn inmiddels eeuwen verder en New York is een belangrijke beschaving geworden.
En nu? Het Midden-Oosten was bijna geheel christelijk voordat de islamieten grote delen ervan veroverden. Of moet dit aantonen dat er recentelijk kerken gebouwd zijn in islamitische landen?quote:Op zondag 8 augustus 2010 22:39 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Zoals deze bedoel je:
[ afbeelding ]
En deze:
[ afbeelding ]
En deze:
[ afbeelding ]
Dit zijn kerken die gebouwd zijn in gebieden die toen al EEUWEN Islamitisch waren. Ze waren gebouwd door de kolonisator, de onderdrukker - die tevens verantwoordelijk was voor vele doden. De ultieme fuck you dus. Maar nee, dan geldt het ineens niet als fuck you toch? De bovenstaande kerken zijn gebouwd in de periode 1920-1950.quote:Op zondag 8 augustus 2010 22:43 schreef cultheld het volgende:
[..]
En nu? Het Midden-Oosten was bijna geheel christelijk voordat de islamieten grote delen ervan veroverden. Of moet dit aantonen dat er recentelijk kerken gebouwd zijn in islamitische landen?
De islam bestond toen niet, dus logisch. Maar de islam is zo mooi dat het de harten van de Midden-Oosterse volkeren heeft veroverd. De kruisvaarders zijn het land uitgetrapt. De normale christenen mochten blijven, daarom heeft het Midden-Oosten ook 20 miljoen christenen.quote:Op zondag 8 augustus 2010 22:43 schreef cultheld het volgende:
[..]
En nu? Het Midden-Oosten was bijna geheel christelijk voordat de islamieten grote delen ervan veroverden. Of moet dit aantonen dat er recentelijk kerken gebouwd zijn in islamitische landen?
Wat hebben islamitische landen überhaupt voor elkaar gebokst in de afgelopen 100 jaar? Behalve Westerse bedrijven hun olie laten winnen in ruil voor een paar miljard voor de nepotistische elite?quote:Op zondag 8 augustus 2010 22:41 schreef Wijze_appel het volgende:
[..]
Ach, zo werkt dat he? Moslims mogen wel het verleden erbij halen om het westen aan te vallen, westerlingen mogen dat niet met de islam, want beledigen.
Waarschijnlijk zit het hem in het feit dat het westen wel op zichzelf evolueert en de beschaving een steeds hoger peil geeft. Iets wat je in islamitische landen niet ziet. Ja, ze hebben plasma TV's en mobieltjes... uit het westen uiteraard.
Ik weet het antwoord: niksquote:Op zondag 8 augustus 2010 22:47 schreef cultheld het volgende:
[..]
Wat hebben islamitische landen überhaupt voor elkaar gebokst in de afgelopen 100 jaar? Behalve Westerse bedrijven hun olie laten winnen in ruil voor een paar miljard voor de nepotistische elite?
Waar loog ik precies over? Overigens toon jij aan dat tijd blijkbaar alle wonden heelt.quote:Op zondag 8 augustus 2010 22:46 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dit zijn kerken die gebouwd zijn in gebieden die toen al EEUWEN Islamitisch waren. Ze waren gebouwd door de kolonisator, de onderdrukker - die tevens verantwoordelijk was voor vele doden. De ultieme fuck you dus. Maar nee, dan geldt het ineens niet als fuck you toch? De bovenstaande kerken zijn gebouwd in de periode 1920-1950.
Je loog en ik toon dat eventjes fijntjes.
Egypte, Syrië en Palestina; de rest van het Midden-Oosten was een mengelmoesje van joden, christenen, zoroastrianen, en Arabische religie. Grote delen bleven ook christelijk na de verovering.quote:Op zondag 8 augustus 2010 22:43 schreef cultheld het volgende:
[..]
En nu? Het Midden-Oosten was bijna geheel christelijk voordat de islamieten grote delen ervan veroverden.
Het huidige Irak was ooit ook een voornamelijk christelijk gebied. En vergeet Libanon ook niet.quote:Op zondag 8 augustus 2010 22:49 schreef Monidique het volgende:
[..]
Egypte, Syrië en Palestina; de rest van het Midden-Oosten was een mengelmoesje van joden, christenen, zoroastrianen, en Arabische religie. Grote delen bleven ook christelijk na de verovering.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |