aanwijziningen als zo'n 2 miljoen parate troepen aan de grens stationeren, investeren in voertuigen enkele hun nut dienen als doorbraakvoertuigen, toestellen op vriendelijke vliegvelden al hebben klaarstaan met tankmonden ( doppen ) geprepareerd voor de in gebruik zijjnde tankinstallaties op vliegvelden in Nederland/België/West-Duitsland.. ga zo door??quote:Op vrijdag 27 augustus 2010 20:10 schreef Chooselife het volgende:
Waren er überhaupt aanwijzingen dat de Sovjets van plan waren West-Europa te veroveren?
Precies.quote:Op vrijdag 27 augustus 2010 20:31 schreef sp3c het volgende:
is het leeuwendeel daarvan niet ook voor ons van toepassing??
die tankdoppen zullen hier ook wel ergens in een magazijn liggen gok ik
goed voorbereid zijn zegt niet zoveel over de intenties
Kwantiteit en mobiliteit klinkt natuurlijk leuk, maar dan moet deze wel voorhanden zijn. Verder ga je in een eerdere post;quote:Op vrijdag 27 augustus 2010 20:06 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Klopt Sinepari maar ermoet een moment voor kwantiteit zijn, en dat kan pas gaan gelden zodra het initiatief aan jou side komt.. tot dan ligt het initiatief bijde aanvaller wat in deze situatie even de USSR zou zijn.. en dan telt brute kracht, kwantitieit, mobiliteit en aggresiviteit...
Fulda gap hadden ze i.m.o gewoon omheen getrokken moest dat een probleem zijn, en uiteindelijk ging het toch om de Noord-Duitse laagvlakte.
voorbij aan het feit dat er een goed warning system bij de NATO was (Teufelsberg West-Berlin, Bad Aibling Beieren, Mainz Finthen hessen, etc.), en bij een troepen opbouw van uit het Warsaw pact zou men dan ook ruim van te voren zijn gewaarschuwd. Daarom had men ook de jaarlijkse Reforger oefeningen.quote:Op woensdag 25 augustus 2010 21:43 schreef Pumatje het volgende:
Kans is erg klein dat het goed voor Europa zou aflopen.
De Amerikanen zaten met hun hoofdmacht op hun eigen continent, Nederland zou het enige land zijn dat al haar materieel op het juiste moment in stelling zou kunnen brengen...maar dat had met andere factoren te maken.
Dat boek heb ik destijds (tijdens de koude oorlog) nog geleend bij de bieb.quote:Op woensdag 11 augustus 2010 16:35 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Volgens mij heb je het over dit boek?
[ afbeelding ]
Schrijver heeft nog meegevochten in Market Garden en was generaal of zoiets. Weet wel wat van krijgskunsten
Je bezeft dat we het hebben over de situatie rond 1985?quote:Op vrijdag 27 augustus 2010 20:43 schreef sp3c het volgende:
zweden heeft weinig keuze denk ik
meer de vraag of dat goedschiks of kwaadschiks gaat
Israel aan de andere kant ... die hebben op het moment dat de wereld(pers) zich op west Europa gaat richten andere dingen aan hun hoofd denk ik!
zijn ineens alle Palestijnen (of joden!) spoorloos verdwenen en niemand die wat gezien heeft
Nee niet precies en nee dat spul kan niet net zo goed defensief worden ingezet..quote:Op vrijdag 27 augustus 2010 20:33 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Precies.
Dat materieel kan net zo goed defensief ingezet worden.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
Je bedoelt òp de NAVO?quote:Op zaterdag 28 augustus 2010 02:05 schreef Pumatje het volgende:
[..]
De medailles voor overwinning van de Navo waren al gedrukt..
ja, op de navo.quote:Op zaterdag 28 augustus 2010 09:52 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Je bedoelt òp de NAVO?
En heb je daar bewijsmateriaal van?
Hier heb je eigenlijk wel een goed punt.. de Blitzkrieg kwam toen echt 'onverwacht' ... als de Russen zoiets zouden doen, was dat al lang duidelijk geworden en was het geen verrassing meer geweest. Dus in theorie werkt het misschien perfect, maar de praktijk is (logischquote:Op vrijdag 27 augustus 2010 20:34 schreef Sine_Pari het volgende:
[..]
Kwantiteit en mobiliteit klinkt natuurlijk leuk, maar dan moet deze wel voorhanden zijn. Verder ga je in een eerdere post;
[..]
voorbij aan het feit dat er een goed warning system bij de NATO was (Teufelsberg West-Berlin, Bad Aibling Beieren, Mainz Finthen hessen, etc.), en bij een troepen opbouw van uit het Warsaw pact zou men dan ook ruim van te voren zijn gewaarschuwd. Daarom had men ook de jaarlijkse Reforger oefeningen.
Iets zegt me dat er vast wel plannen voor beide scenarios bestonden. Net zoals er waarschijnlijk ook nog plannen voor 20 andere scenarios bestonden. En uiteindelijk kiezen de politici en de generale staf dan voor "plan C - variant F" ofzo, aan de hand van de actuele situatie. Zo gaan die dingen.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 11:39 schreef Sessy het volgende:
Iets zegt me dat als die plannen bestaan, zij voor kernbommen zijn en niet zo zeer voor tanks.![]()
De Fransen verloren door hun arrogantie, hun Maginot-Mentaliteit en een Falende legerleiding.quote:Op woensdag 1 september 2010 13:45 schreef piekartz87 het volgende:
het is natuurlijk wel zo dat je nooit het verloop van zo'n eventuele oorlog kunt voorspellen.
ze dachten bij WO 1 ook dat het maar een paar maand zou duren.
bij WO 2 verwachte Frankrijk ook wel dat ze duitsland tegen zouden kunnen houden met hun grotere leger en beter materiaal.
Er zijn gewoon zoveel variabelen dat de uitkomst/ verloop van zo'n WO 3 totaal anders zou zijn als hier voorspeld. plannen zoals ze hier weergegeven zijn worden zo weer verandert aan de hand van wat de andere partij gaat doen.
Toch is het natuurlijk leuk om dit soort scenario's uit te denken
hun tanks bijvoorbeeld waren wel degelijk beter. alleen hun tankstrategie was waardeloos.quote:Op vrijdag 3 september 2010 12:11 schreef Pumatje het volgende:
[..]
De Fransen verloren door hun arrogantie, hun Maginot-Mentaliteit en een Falende legerleiding.
Compleet iets anders.
Daarnaast hadden ze verouderd materiaal, en was de uitrusting echt niet moderner dan dat van de Duitsers, in tegenstelling zelfs.
als zo'n kleine nazi tank tegenover een franse tank had gestaan ging die eraan.quote:Op maandag 6 september 2010 18:05 schreef Pumatje het volgende:
Nee die waren ruk...
charb1,ft-17,renault-35, En Hotchkiss..allemaal net niet
te groot, te traag, te weinig bemanningsleden, niet goed ontworpen voor hun functie, zoiezo gebruikt in de verkeerde functie..
De tanks van de Soviet unie en Nazi Duitsland waren goed..die van de geallieerden zelfs tot aan het einde van de oorlog in 1 woord ruk. Dat de S-35 de betere tank genoemd wordtben ik het niet helemaal mee eens.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |