quote:Op maandag 2 augustus 2010 22:49 schreef Paxlie het volgende:
Nice
Als ik ergens mee kan helpen hoor ik het wel
Via www.extreme-lifeboats.comquote:Op dinsdag 3 augustus 2010 22:47 schreef Mute_Me het volgende:
Tof!
Waar heb je de basis vandaan, en tegen welke prijs natuurlijk
Thnx, dat ziet er goed uit.quote:Op woensdag 4 augustus 2010 12:56 schreef Fendy het volgende:
[..]
Via www.extreme-lifeboats.com
Goede handelaar in die units, geeft duidelijk aan wat er gebeurt en wat de status is mbt het verschepen. Regelt ook de hele papierwinkel voor de douane etc.
In totaal ben ik rond de 6K kwijt, dan ligt ie in de haven bij mij in de buurt. Ze hebben ook goedkopere bootjes liggen, ook kleinere.
Veel mensen halen hun sloep uit Bangladesh of Singapore, maar ik heb teveel ellendige verhalen gelezen over de manier van transporteren en de gevolgen ervan (in een zeecontainer) om dat niet te willen. Nu gaat ie in een truck over land, wordt meteen onder de kraan gereden en kan zo het water in gehesen worden.
Thanks!quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 13:52 schreef Thorical het volgende:
Ha leuk, zo'n bootjes project. Succes en behouden vaart.
Ik heb wel crappy foto's, maar ik post wel foto's van de bezorging en tewaterlating als het zover isquote:
ook goedquote:Ik heb wel crappy foto's,
Goed, verkeerde interpretatie mijnerzijds. Wordt pas rond de 24equote:Op zondag 8 augustus 2010 10:12 schreef Fendy het volgende:
Zoals het er nu voor staat wordt Boot hoogstwaarschijnlijk komende vrijdag bezorgd, anders maandag.
Superblij met dat extreme-lifeboats trouwens, ze houden me echt stap voor stap op de hoogte van de actuele status en de transporteur gaat ook elke dag doorgeven waar mijn vrachtje zich bevindt.
Aanrader dus
Hou rekening met het feit dat deze bootjes berekend zijn op 25 man ofzo, dus als je er met 4 man en een paardekop in gaat, ligt ie niet zo diep als hij hoort, dat komt de bestuurbaarheid weer niet ten goede, dus is een boegschroef gewoon erg handig, daarnaast is het op de grachten gewoon veel makkelijker.quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 19:11 schreef tjoptjop het volgende:
Tof project, maar kom op, een boegschroef op een 7,5m boot
Voordat ie het water in gaat, controleer wel even wat voor bodem verf die heeft. Anders ff goede laag antifouling op aanbrengen
Ik heb zelf een boot van 9 meter, dus ik ken het formaatquote:Op vrijdag 13 augustus 2010 19:26 schreef Fendy het volgende:
[..]
Hou rekening met het feit dat deze bootjes berekend zijn op 25 man ofzo, dus als je er met 4 man en een paardekop in gaat, ligt ie niet zo diep als hij hoort, dat komt de bestuurbaarheid weer niet ten goede, dus is een boegschroef gewoon erg handig, daarnaast is het op de grachten gewoon veel makkelijker.
En de verf gaat er allemaal af. Zoals in de OP staat
Overigens, ga jij even in je woonkamer 7.5 meter uitleggen met een meetlintje, is namelijk groter dan je denkt
Verf gaat komend voorjaar gebeuren inderdaad, nog niet meteenquote:Op vrijdag 13 augustus 2010 19:29 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Ik heb zelf een boot van 9 meter, dus ik ken het formaat
excuus, ik dacht dat die verf pas voor komende winter bedoelt was. Zit er wel al een zwemtrap op
In ieder geval nu zeker ff van geniet, dat motiveert alleen maar bij het klussen (waar nog flink wat tijd in gaat zitten).
Vwb technische onderdelen kun je alvast even catalogi van Vetus, Technautic aanvragen, kun je alvast een beetje orienteren.
Ik zal eens aan mijn bovenbuurman vragen wat schoonstralen kost, als je dat zou willen iig.quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 19:32 schreef Fendy het volgende:
[..]
Verf gaat komend voorjaar gebeuren inderdaad, nog niet meteen
Dus nu gaat ie een maandje het water in (als ie goed is) en dan in heet voorjaar er weer uit en compleet verbouwd worden.
Zit al heel erg veel bij verschillende (online) watersportwinkels te kijken naar prijzen en formaten van railingen, kikkers, bolders, boegschroeven, stuursystemen, houtwerk en andere handige hebbedingetjes...
Waar bestel ik die catalogi?
-edit- Nog geen zwemtrap
Romp verf boeit niet echt, maar kijk echt eerst ff goed naar de bodem. Als dat nog kaal polyester is dan raad ik je echt ten zeerste aan daar antifouling op te smeren. Anders krijg je er spijt van als ie er in het najaar uitgaatquote:Op vrijdag 13 augustus 2010 19:32 schreef Fendy het volgende:
[..]
Verf gaat komend voorjaar gebeuren inderdaad, nog niet meteen
Dus nu gaat ie een maandje het water in (als ie goed is) en dan in heet voorjaar er weer uit en compleet verbouwd worden.
Zit al heel erg veel bij verschillende (online) watersportwinkels te kijken naar prijzen en formaten van railingen, kikkers, bolders, boegschroeven, stuursystemen, houtwerk en andere handige hebbedingetjes...
Waar bestel ik die catalogi?
-edit- Nog geen zwemtrap
Ja, gaarne, al denk ik dat stralen en polyester echt niet samen gaatquote:Op vrijdag 13 augustus 2010 19:34 schreef Paxlie het volgende:
[..]
Ik zal eens aan mijn bovenbuurman vragen wat schoonstralen kost, als je dat zou willen iig.
onder de juiste handen welquote:Op vrijdag 13 augustus 2010 21:49 schreef Fendy het volgende:
[..]
Ja, gaarne, al denk ik dat stralen en polyester echt niet samen gaat
Polyester stralen wordt meestal gedaan met een mengsel van water en een slijpende stof; zand of korreltjes oid. Als je de conventionele methode gebuikt zou je wel eens heel hard door de gelcoat heen kunnen gaan, dus voorzichtigheid is de moeder van de porseleinkastquote:Op vrijdag 13 augustus 2010 21:55 schreef Paxlie het volgende:
[..]
onder de juiste handen wel
Al is het echt ontzettend gevoelig.
Ik heb in het verleden ook condoomautomaten gestraald, dat was net 1mm staal en mocht niet buigen, HUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUuuuuuuuuuuuuuuu
Uiteindelijk was ik de enige die dat mocht doen aangezien ik de enige was die er feeling voor kreeg
Ben best goed in stralen en zal dan ook aanbieden dat ik het straal en hij alleen materiaal beschikbaar stelt
Jaa, grom!quote:Op zondag 22 augustus 2010 20:57 schreef ROG het volgende:
Tof project, ben benieuwd. Dat uitlopen met het transport hmz, je krijgt hem wel nog he?
Nice!quote:Op maandag 23 augustus 2010 15:37 schreef Fendy het volgende:
[..]
Jaa, grom!
Was elke keer iets te blij met een dode mus, maar zo'n vrachtwagen rijdt natuurlijk niet linea recta van A naar B, maar moet overal lossen, dan weer laden en dan weer lossen.
Nu heb ik van de expediteur te horen gekregen dat hij woensdag echt bezorgd gaat worden
Ook al een mooi plannetje om alle oude verf van de buitenkant te krijgen, het heet een Gelplane en raspt in een middagje je boot zo goed als kaal.
Is het wel echt verf en geen gelcoat? Gelplane is nl bedoelt om gelcoat te verwijderen volgens mij, maar waarom zou je dat willen? Osmose op het onderwaterschip lijkt me vrij sterk nl.quote:Op maandag 23 augustus 2010 15:37 schreef Fendy het volgende:
Ook al een mooi plannetje om alle oude verf van de buitenkant te krijgen, het heet een Gelplane en raspt in een middagje je boot zo goed als kaal.
Klopt ook, gelplane is om verf+gelcoat te verwijderen, maar ik wil hem dan minder diep instellen en alleen de (waarschijnlijk) 8 verflagen eraf halen.quote:Op maandag 23 augustus 2010 20:55 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Is het wel echt verf en geen gelcoat? Gelplane is nl bedoelt om gelcoat te verwijderen volgens mij, maar waarom zou je dat willen? Osmose op het onderwaterschip lijkt me vrij sterk nl.
Polyester stralen gebeurt (van wat ik er tot nu toe over gelezen heb) in een combinatie met water en slijpspul. Ik heb zelf geen ruimte waar ik dat op mijn gemakkie kan doen, laten doen wordt me te duur denk ik en in de haven waar mijn boot komt te liggen kan het ook niet.quote:Op maandag 23 augustus 2010 20:44 schreef ROG het volgende:
[..]
Nice!![]()
Ah tof, ik ben heel benieuwd wat je ervaring met die Gelplane zijn. Heb er ook weleens wat over gehoord en klinkt wel goed! Peldiepte instellen en banen maken maar!
Met een biertje erbij filosoferen we hier ook weleens over het overhalen van een sloep en opknappen, Gelplane of stralen (polyester stralen that is uiteraard) omdat met de hand écht een takkeklus is. Verder zijn het vinden van een goede klusruimte en de vereiste vrije tijd natuurlijk lastig..
Wat zijn je voornaamste redenen om voor Gelplane te gaan en bijv. niet voor stralen?
Wauw, mooi ding! Ik ben erg benieuwd naar de vorderingen, ga dit topic even volgen!quote:Op maandag 30 augustus 2010 23:42 schreef Fendy het volgende:
Ik dacht ook dat het wit er als tijdelijke cover-up overheen gesmeerd is, maar het is echte verf, die ook nog eens goed vast zit. Gisteren met een krabber in de weer geweest op een stukje boven de waterlijn en er komt geen oranje onder vandaan, vaag vond ik ook...quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 00:30 schreef tjoptjop het volgende:
Vet dingDat motortje zal wel lekker stampen
Kun je de motorkist isoleren of gaat dat niet ivm de luchtkoeling?
Dat wit, het lijkt wel alsof dat er snel is opgesmeerd (voorheen oranje lijkt me). Denk dus nog even aan de antifouling op het onderwaterschip tenzij je een rijke vegetatie wel kan waarderen
[ afbeelding ]
Die roeispanen trouwensmoet je als grap tevoorschijn halen als je wat mensen heb uitgenodigd om mee te varen
![]()
edit: als ik de foto's zo eens zie denk ik dat we vaargebied delen
Wierpotje zit erbijquote:Op zaterdag 18 september 2010 14:01 schreef tjoptjop het volgende:
Genoeg te doen dus deze winter![]()
Nieuwe motor zal zo veel lekkerder varen dan dat stampertje wast je nu hebt![]()
Denk uiteraard ook aan je wierpot
Goede prijs hoor, een vergelijkbare van Volvo kost het dubbelequote:Op zaterdag 18 september 2010 14:05 schreef ikweethetookniet het volgende:
Lomarine LMD4d18 37pk Diesel
[ afbeelding ]
De LMD4D18 is het grote broertje van de 27pk. Een 4 cylinder uitvoering die geschikt is voor sloepen en motorboten met opbouw tot negen meter, afhankelijk van hun gewicht.
Een lage DB output zorgt voor een aangenaam vaarresultaat.
De 37pk scheepsdiesel wordt compleet geleverd met warmtewisselaar, watergekoeld uitlaatspruitstuk en een compleet overzichtelijk dashbord
Afmetingen 955x570x680 mm(lxbxh) inclusief keerkoppeling
Gewicht 230 kg![]()
37pk : 3850,- Euro
Ja, die info had ik ookquote:Op zaterdag 18 september 2010 14:05 schreef ikweethetookniet het volgende:
Lomarine LMD4d18 37pk Diesel
[ afbeelding ]
De LMD4D18 is het grote broertje van de 27pk. Een 4 cylinder uitvoering die geschikt is voor sloepen en motorboten met opbouw tot negen meter, afhankelijk van hun gewicht.
Een lage DB output zorgt voor een aangenaam vaarresultaat.
De 37pk scheepsdiesel wordt compleet geleverd met warmtewisselaar, watergekoeld uitlaatspruitstuk en een compleet overzichtelijk dashbord
Afmetingen 955x570x680 mm(lxbxh) inclusief keerkoppeling
Gewicht 230 kg![]()
37pk : 3850,- Euro
attent van jequote:Op zaterdag 18 september 2010 14:11 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Jij wel, maar wij niet
Maar dat naar beneden trekken en golven trekken zou je weer kunnen tegengaan door trimvlakken. Of is de werking van een trimvlak niet zo groot?quote:Op maandag 20 september 2010 18:27 schreef klaaskootstra het volgende:
Gezien de lengte en geschat gewicht van je sloep is de motor die je nu hebt uitgezocht echt een slag te zwaar. Aan 16/17 pk heb je meer dan voldoende om je rompsnelheid te varen. Die andere ca. 20 pk kan je vervolgens alleen gebruiken om golven te trekken...
16/17 pk motortje scheelt je een bult in het aanschaf bedrag, zwaarte van de motorfundatie, ruimte om in te bouwen en het brandstofverbruik. Zowel absoluut, een zwaardere motor verbruikt meer brandstof, als relatief omdat je een 16/17 pk motortje in zijn optimale toeren gebied zal belasten.
Wat voor schroef je nodig hebt is afhankelijk van het vermogen wat je installeert, de weerstand van je schip, maximaal toepasbare diameter, toerental vd schroef, aantal bladen en de benodigde spoed. Hiervoor zal een berekening gemaakt moeten worden.
Stel je motor bij het inbouwen vrij op, juiste dempers eronder, een goede silencer in de uitlaat en een goed geisoleerde kast erom heen. "t lawaai van zo'n motortje ben je nm vrij snel zat..
Klopt helemaal, Nature One enzoquote:Op dinsdag 21 september 2010 12:33 schreef L.E.E het volgende:
Tof bootje, tof project!
En die naam.. vernoemd naar een oude raketbasis in het zuidwesten van duitsland?![]()
Succes!!
Goed verhaalquote:
Pic van de zeilboot?quote:Op dinsdag 21 september 2010 21:52 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Goed verhaal, zeker van toepassing op sloepen aangezien die altijd in redelijk rustig water varen. Moet zeggen dat ik op m'n zeilboot wel blij ben met wat extra power. Maar dat heeft meer te maken met af en toe forse tegenwind, flinke golfslag en stromingen
met 10pk zou ik (denk ik) prima m'n rompsnelheid kunnen halen, maar 1 golf tegen en snelheid is weg
Theoretisch is minder pk prima te doen maar praktisch is dit natuurlijk een polyester bak die gaat waar het windje waait. Een beetje pk meer is dan wel prettig. Je legt hem dan toch net even prettiger tegen de wind in aan of makkelijker op de plaats rust. Zelf heb ik een polyester kruiser van een kleine 3000 kilo met 42 pk. Het werkt bijzonder prettig bij het aan en afmeren met een beetje wind.quote:Op maandag 20 september 2010 18:27 schreef klaaskootstra het volgende:
Gezien de lengte en geschat gewicht van je sloep is de motor die je nu hebt uitgezocht echt een slag te zwaar. Aan 16/17 pk heb je meer dan voldoende om je rompsnelheid te varen. Die andere ca. 20 pk kan je vervolgens alleen gebruiken om golven te trekken...
16/17 pk motortje scheelt je een bult in het aanschaf bedrag, zwaarte van de motorfundatie, ruimte om in te bouwen en het brandstofverbruik. Zowel absoluut, een zwaardere motor verbruikt meer brandstof, als relatief omdat je een 16/17 pk motortje in zijn optimale toeren gebied zal belasten.
Geen pic op pc. Maar ik heb hetzelfde vaargebied. Je mag wel eens meevaren hoorquote:Op dinsdag 21 september 2010 21:55 schreef Fendy het volgende:
[..]
Pic van de zeilboot?
Awaak en ikzelf zouden het aller allerliefst ook een zeilboot hebben, maar met 2 kleine kids, waarvan de jongste nog net niet loopt is dat gewoon nog niet zo handig.
Misschien ooit in de toekomst
3000kilo is dan ook best forsquote:Op dinsdag 21 september 2010 21:59 schreef marky het volgende:
[..]
Theoretisch is minder pk prima te doen maar praktisch is dit natuurlijk een polyester bak die gaat waar het windje waait. Een beetje pk meer is dan wel prettig. Je legt hem dan toch net even prettiger tegen de wind in aan of makkelijker op de plaats rust. Zelf heb ik een polyester kruiser van een kleine 3000 kilo met 42 pk. Het werkt bijzonder prettig bij het aan en afmeren met een beetje wind.
Dus kan hij die extra vermogen best hebben om er lekker mee te kunnen manoeuvrerenquote:Op dinsdag 21 september 2010 22:01 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
3000kilo is dan ook best forszo'n sloep als die van Fendy zal nog geen 1000 wegen.
Ik vraag me af of dat de manier is. De boot iets verzwaren lijkt me bijvoorbeeld nuttiger. Ik zat net even op de site van Interboat te kijken en hun sloep van 6.80m weegt bijna 1500kg, die is dus duidelijk verzwaard aangezien dat waardes zijn van zeilboten in dat formaat (waar dus een kiel met +/- 40-50% van het gewicht onderhangt)quote:Op dinsdag 21 september 2010 22:06 schreef marky het volgende:
[..]
Dus kan hij die extra vermogen best hebben om er lekker mee te kunnen manoeuvreren
De boot verzwaren zal niet makkelijk gaan. Ik vermoed dat er dan zoveel ballast in moet om hem meer grip te geven dat het varen met minder vermogen dat weer vervelender maakt doordat de boot veel langere stopweg heeft. Het voordeel van het grotere vermogen is dat het gewicht van de boot bijna het zelfde blijft en dus je er lekker mee kan acclereren. Je zit snel op je rompsnelheid en bent wendbaarder. Ik maak zelf veel gebruik van mijn overschot aan vermogen in situaties waar het effe benauwd wordt. Ik knijp er dan makkelijker effe snel tussenuit of tussendoor. Ben je aan het rommelen met een 16 pk dan heb je tijd en ruimte nodig en ruimte is als het waait wel eens te kort. Ik ervaar het in ieder geval als een prettige combinatie.quote:Op dinsdag 21 september 2010 22:08 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Ik vraag me af of dat de manier is. De boot iets verzwaren lijkt me bijvoorbeeld nuttiger. Ik zat net even op de site van Interboat te kijken en hun sloep van 6.80m weegt bijna 1500kg, die is dus duidelijk verzwaard aangezien dat waardes zijn van zeilboten in dat formaat (waar dus een kiel met +/- 40-50% van het gewicht onderhangt)
Bejaarde voorzieningquote:Op dinsdag 21 september 2010 22:36 schreef Fendy het volgende:
Oh ja, voor het manouvreren komt er een mooi boegschroefje in
Aartslui-gemak-dient-de-mensquote:
breng hem nou niet op ideeen !quote:Op dinsdag 21 september 2010 22:47 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Heb je ook al een traplift thuis
De Phytondrive heb je niet nodig als je gewoon in lijn staat. Het polyester vangt de ergste trillingen wel op is minder star dan bijvoorbeeld staal. Je zal dan tijdens het stationair wel wat trillingen hebben.quote:Op zondag 26 september 2010 22:04 schreef Fendy het volgende:
Vrijdag nog even bij pemar boats geweest om het nieuwe motortje te bekijken, hij had de 27 PK in test-opstelling staan. Flink blok nog, je kan zien dat de technologie toch ietsje ouder is dan bv Volvo Penta, Sole of Yanmar.
Voordeel is dat de electrische onderdelen origineel Bosch zijn en de waterpomp origineel Johnson, dus makkelijk uitwisselbaar/verkrijgbaar.
De motor startte bijzonder snel, was niet zo luidruchtig en liep heel mooi rond, dus dat gaat hem wel worden! Ook zijn de motorsteunen goed verstelbaar en al voorzien van mooie dempers, dus ik hoef niet noodzakelijk een schuine fundatie te bouwen om de schuine schroefas op te vangen, zeker in combinatie met een Pythondrive zal dat niet meer nodig zijn, maar ik denk dat ik die misschien niet eens nodig ga hebben.
Nu maar wachten tot ie uit het water is, dan het oude blok + rommel eruit slopen en een koper voor vinden, dan nieuwe spul laten aanrukken...
Nieuwe spullen
Als ik me niet vergis is het een gemariniseerde Nissan, maar niet honderd procent zeker van, ga ik nog na...quote:Op maandag 27 september 2010 10:27 schreef marky het volgende:
[..]
De Phytondrive heb je niet nodig als je gewoon in lijn staat. Het polyester vangt de ergste trillingen wel op is minder star dan bijvoorbeeld staal. Je zal dan tijdens het stationair wel wat trillingen hebben.
Heb je ook gevraagd wat het originele basisblok is van de motor want chinese bouwen blokken in licentie.
Er staat mij bij dat een aantal jaren terug nissan al een keer op de nl markt is geweest met een gemariniseerde diesel. dat kan makkelijk zijn voor eventuele onderdelen.quote:Op maandag 27 september 2010 10:40 schreef Fendy het volgende:
[..]
Als ik me niet vergis is het een gemariniseerde Nissan, maar niet honderd procent zeker van, ga ik nog na...
Dit is in ieder geval wat de leverancier van een ander Chinees blok, Timray zegt:quote:Op maandag 27 september 2010 16:22 schreef marky het volgende:
[..]
Er staat mij bij dat een aantal jaren terug nissan al een keer op de nl markt is geweest met een gemariniseerde diesel. dat kan makkelijk zijn voor eventuele onderdelen.
Daar heb ik toch een ietsje minder goed gevoel bij op de een of andere manier. Het gaat in dit geval om een licentie op bepaalde techniek, niet eens of bepaalde onderdelen uit een fabriek van Isuzu komen ofzoquote:De basis van deze scheepsdiesels zijn in licentie gefabriceerde dieselmotoren met de bekende ISUZU techniek
Timray komt in zijn geheel uit china. Ik hoor daar verschillende berichten over. Je hebt dan voor onder de 5000 een blok met keerkoppeling. Maar voor rond de 5000 haal je ook een origineel mitsubishiblok gemariniseerd daar komt dan nog wel een keerkoppeling bij maar dan weet je wel dat je super betrouwbaar blok hebt waar door alle gangbare mariniseer bedrijven gebruik van wordt gemaakt dus iedereen kan onderdelen leveren en iedereen kan het maken zelfs de automonteur op de hoek.quote:Op maandag 27 september 2010 22:28 schreef Fendy het volgende:
[..]
Dit is in ieder geval wat de leverancier van een ander Chinees blok, Timray zegt:
[..]
Daar heb ik toch een ietsje minder goed gevoel bij op de een of andere manier. Het gaat in dit geval om een licentie op bepaalde techniek, niet eens of bepaalde onderdelen uit een fabriek van Isuzu komen ofzo
Ja mee eens. We zullen even wat extra foto's schieten en dan een verse update doen. Ga ik vanavond effe mee aan de slagquote:Op zondag 7 november 2010 13:30 schreef marky het volgende:
Er moeten natuurlijk wel meer foto's komen anders is het niet te volgen
Is waarschijnlijk gewone een componente verf die in de loop van de tijd iedere keer is oververft. Zal vast mooi hebben gestaan zo hangend aan de zijkant van een boot.quote:Op vrijdag 5 november 2010 16:29 schreef Awakie het volgende:
De verflaag bekeken die onder en boven de waterlijn op de sloep zit en dat ziet er er goed uit!
De buitenste laag lijkt haast wel kalkverf te zijn. De bladert er nu al af door het vuil wat al aangekoekt is.
Die is dus makkelijk te verwijderen.
Daaronder zit een goede laag harde lak.
op 2 punten zitten reparatiestukken die we opnieuw willen gaan aanbrengen. (de glasvezels steken nu zelfs uit)
Erg opgelucht over de staat van het onderwaterschip!![]()
Gaat een stuk schelen met schuren.
Vervangen ?quote:Op dinsdag 9 november 2010 16:42 schreef Awakie het volgende:
[ afbeelding ]
Aan de rechterkant de afbladderende verf, witte plekken is het dus al vanaf.
Let niet op het roer. Dat gaat vervangen worden.
Het is spuuglelijk, functioneert niet goed (bij achteruitslaan kun je net zo goed geen roer hebben) en oh ja, het is spuuglelijk.quote:Op dinsdag 9 november 2010 16:45 schreef zeeeend het volgende:
[..]
Vervangen ?
Functioneert het niet naar behoren ?
Je kan het toch een wappertje geven (stralen )
Met een roer je achteruitvaar manouvreren verbeteren... gaat niet veel helpen. Het is een bekend probleem van een sloep en heeft ermee te maken dat de schroef vrij hangt onder de boot. Ze hebben er met die ring erom alwel wat aan gedaan maar die is te klein voor een echt goed effect. Ik denk dat het zonde van het geld is als je al die moeite daarvoor gaat doen. Dat je een mooier en voller roer wil kan ik opzich inkomen.quote:Op dinsdag 9 november 2010 20:20 schreef Fendy het volgende:
[..]
Het is spuuglelijk, functioneert niet goed (bij achteruitslaan kun je net zo goed geen roer hebben) en oh ja, het is spuuglelijk.
Er komt een mooi aangehangen roerblad aan met (ws) een hydraulische pomp. Bedoeling is om het een gebalanceerd roer te maken, maar dan moeten we aardig aan het rekenen slaan ivm draaipunt en ophanging enzo.
Ik heb een 8.5 meter lange 3.2 meter brede en 2.4 meter hoge polyester waaibak de luxe en gebruik ook geen boegschroef. Vroeger ooit een boot met boegschroef gehad maar vond het vrij nutteloos. Als je een beetje varen kan met je boot dan heb je het ding echt niet nodig zelfs als je wind hebt of in een klein gaatje moet aanmeren.quote:
Zeg nou zelf, hoeveel mensen die een boot hebben kunnen ook daadwerkelijk fatsoenlijk varen? Boegschroef is voor 7/10 echt geen overbodige luxe. Hangt natuurlijk ook een beetje van je vaargebied af.quote:Op dinsdag 9 november 2010 21:36 schreef marky het volgende:
[..]
Ik heb een 8.5 meter lange 3.2 meter brede en 2.4 meter hoge polyester waaibak de luxe en gebruik ook geen boegschroef. Vroeger ooit een boot met boegschroef gehad maar vond het vrij nutteloos. Als je een beetje varen kan met je boot dan heb je het ding echt niet nodig zelfs als je wind hebt of in een klein gaatje moet aanmeren.
Misschien is het overbodige luxe, misschien niet. Ik prik een 14 bij 4 meter kajuitzeiler achteruit, zonder moeite en zonder iets te schampen in een klein boxje of tussen 2 andere schepen. Het gaat mij om gemak, als ik aan een lage wal kom te liggen wil ik relaxed weg kunnen varen, als ik achteruit moet slaan om mijn box uit te komen, wil ik relaxed bij kunnen sturen, daar gaat het om.quote:Op dinsdag 9 november 2010 22:42 schreef fathank het volgende:
[..]
Zeg nou zelf, hoeveel mensen die een boot hebben kunnen ook daadwerkelijk fatsoenlijk varen? Boegschroef is voor 7/10 echt geen overbodige luxe. Hangt natuurlijk ook een beetje van je vaargebied af.
Is dit je eerste motorboot?quote:Op dinsdag 9 november 2010 23:26 schreef Fendy het volgende:
[..]
Misschien is het overbodige luxe, misschien niet. Ik prik een 14 bij 4 meter kajuitzeiler achteruit, zonder moeite en zonder iets te schampen in een klein boxje of tussen 2 andere schepen. Het gaat mij om gemak, als ik aan een lage wal kom te liggen wil ik relaxed weg kunnen varen, als ik achteruit moet slaan om mijn box uit te komen, wil ik relaxed bij kunnen sturen, daar gaat het om.
Of je een goede schipper bent weet ik niet, maar arrogant ben je in ieder geval. Mijn god zegquote:Op woensdag 10 november 2010 09:17 schreef marky het volgende:
[..]
Is dit je eerste motorboot?
Een motorboot vaart heel anders dan een zeilboot op de motor. Een zeilboot verwaaiert veel minder en luistert veel beter naar het roer omdat deze is voorzien van een behoorlijke kiel en voor op de motor varen overbemeten roer.
Het probleem bij achteruitvaren zal niet zijn dat de kop wegdraait maar dat de kont wegdraait. Dan kan je met een boegschrof de kop wel weer bij de kont trekken maar daarmee blijf je niet op koers. De boeschroef is idd alleen echt nuttig voor het aanmeren bij lagerwal. Eerst in zijn achteruit kontje naar de kant trekken en met de boegschroef de neus bijhalen.
Een goede schipper zijn is ook de beperkingen van je schip kennen. als ik aan kom met veel winde en moet hem in een box varen de leg ik de neus zo goed en zo kwaad als het gaat tussen de twee palen en dan halen we de boot verder op de hand.
Heeft niets met arrogantie te maken.quote:Op woensdag 10 november 2010 09:21 schreef Paxlie het volgende:
[..]
Of je een goede schipper bent weet ik niet, maar arrogant ben je in ieder geval. Mijn god zeg
Je doet het in ieder geval overkomen alsof je alles beter weet en Fendy absoluut niet weet waar hij het over heeft.quote:Op woensdag 10 november 2010 09:26 schreef marky het volgende:
[..]
Heeft niets met arrogantie te maken.
Als je veel op het water bent en dat ben ik toevallig. Ja varen is mijn hobby. Wij varen in de zomer heel nederland in het rond. Dan zie je heel veel mensen varen met een boot met een boegschroef en denken zich daarmee te redden in moeilijke situaties. Dat is dan ook meestal een illusie. Een boegschroef maakt je het in sommige gevallen makkelijk maar als de wind aan de haal gaat met je boot dan is er geen boegschroef meer die je helpen kan. Regelmaitg nog boten een rondje zien draaien in een sluis omdat de wind een heel ander idee had met de boot dan de bestuurder met zijn boegschroef voorlekaar kon krijgen.
Dus arrogantie... nee meer een waarschuwing er niet te veel van te verwachten.
Wat ik al eerder schrijf is dat zeker niet de bedoeling. En Fendy doet er maar mee wat hij wil.quote:Op woensdag 10 november 2010 09:29 schreef Paxlie het volgende:
[..]
Je doet het in ieder geval overkomen alsof je alles beter weet en Fendy absoluut niet weet waar hij het over heeft.
Nu hebben wij natuurlijk wel al met deze boot gevaren en weten dus wat hij nodig heeft.(exact kan je het natuurlijk niet zeggen)quote:Op woensdag 10 november 2010 09:32 schreef marky het volgende:
[..]
Wat ik al eerder schrijf is dat zeker niet de bedoeling. En Fendy doet er maar mee wat hij wil.
Zit vanaf mijn 6e op het water dat is dus inmiddels al een 36 jaar en daarvan heb ik nu bijna reeds 20 jaar zelf een boot.
Voor 2000 euro zit het ding erin dus effe sparen en je hebt er een.quote:Op woensdag 10 november 2010 11:42 schreef Mute_Me het volgende:
Wat een discussie. Hoe ervaren je als schipper ook ben, een boegschroef is gewoon handig in sommige situaties. Dat wil niet zeggen je zonder verloren bent, het maakt het varen gewoon releaxter en dat is waarom je het water op gaat. Om te releaxen
Ik red mijzelf ook prima zonder boegschroef, maar als ik dezelfde boot met boegschroef zou kunnen krijgen zou ik dat doen.
Dat is waar. Maar als iemand een gevoel heeft dat een boegschroef veiliger en makkelijker is kan je deze maar beter nu plaatsen. Anders blijft dat gevoel knagen.quote:Op woensdag 10 november 2010 11:50 schreef marky het volgende:
[..]
Voor 2000 euro zit het ding erin dus effe sparen en je hebt er een.
Nou ben je natuurlijk niet continu aan het manouvreren. Vaar je 95% van de tijd relaxed. Niet dat ik nu erg gespannen ben als er gemanouvreerd moet worden hoor.
En de Adam grachten daar vaar ik niet (te hoog voor de bruggen) dus als het daar handig is zal het wel zo zijn.
Het gaat me er alleen om dat het, hoe dan ook, een kostbaar project gaat worden en je geld aan dingen uit gaat geven die niet direct noodzakelijk zijn en daardoor misschien gaat bezuinigen op andere dingen die je boot echt beter maken.
Mwah, voor 1100 euro koop ik de boegschroef, ik ram hem er zelf in, op het totaalbudget is dat niet zo'n enorme aderlating eigenlijkquote:Op woensdag 10 november 2010 11:50 schreef marky het volgende:
[..]
Voor 2000 euro zit het ding erin dus effe sparen en je hebt er een.
Nou ben je natuurlijk niet continu aan het manouvreren. Vaar je 95% van de tijd relaxed. Niet dat ik nu erg gespannen ben als er gemanouvreerd moet worden hoor.
En de Adam grachten daar vaar ik niet (te hoog voor de bruggen) dus als het daar handig is zal het wel zo zijn.
Het gaat me er alleen om dat het, hoe dan ook, een kostbaar project gaat worden en je geld aan dingen uit gaat geven die niet direct noodzakelijk zijn en daardoor misschien gaat bezuinigen op andere dingen die je boot echt beter maken.
Zijn steunbeugeltjes, die zitten door de romp vastgebout en houden de bankjes op hun plek. Lekker verroest en moeilijk losmaken, maar dat gaat er allemaal uit.quote:Op woensdag 17 november 2010 12:43 schreef tjoptjop het volgende:
Wat zijn dat voor buisjes die tussen de bankjes en de bovenkant van de romp ziten?
Groot gelijk, lijken me gruwelijk in de weg te zitten.quote:Op woensdag 17 november 2010 12:46 schreef Fendy het volgende:
[..]
Zijn steunbeugeltjes, die zitten door de romp vastgebout en houden de bankjes op hun plek. Lekker verroest en moeilijk losmaken, maar dat gaat er allemaal uit.
Hmz, dns failure inderdaad.quote:Op woensdag 17 november 2010 16:52 schreef ThatsMeThatsRight het volgende:
Dat linkje naar die andere sloep in de OP werkt niet meer. Ben benieuw welke kleur je er nu op wil smeren?
Zo'n beetje als ditquote:Op woensdag 17 november 2010 17:00 schreef Fendy het volgende:
[..]
Hmz, dns failure inderdaad.
Boven de waterlijn wordt ie donker-donkerblauw met als het mooi wordt een witte bies.
Ja inderdaad dat klassieke blauw willen we.quote:Op woensdag 17 november 2010 17:08 schreef ThatsMeThatsRight het volgende:
Beetje klassiek dus, weer eens wat anders dan die mat zwarte of aluminium trendbakken die je nu overal ziet liggen.
Het is nog wel een uurtje tuffen vanaf Uitgeestermeer naar Amsterdam (IJ) ofniet?
Meer zoals dit:quote:Op woensdag 17 november 2010 21:25 schreef marky het volgende:
[..]
Zo'n beetje als dit
[ afbeelding ]
Nice inderdaad, altijd leuk om wat vergelijkingsmateriaal te hebben.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 13:41 schreef marky het volgende:
Misschien wel leuk om ideeen op te doen en dan effe op het plaatje van de sloep klikken natuurlijk
http://www.jonkerjachtbouw.nl/projecten-0
Nee, passief, dus met koelelementen en koude drankquote:Op dinsdag 18 januari 2011 15:23 schreef ThatsMeThatsRight het volgende:
Nice nice, leuk om dit topic weer eens naar boven te zien komen drijven (haha) in m'n AT-lijst.
De koellade gaat ook actief gekoeld worden, neem ik aan? Op electra dus (gas zou ook nog kunnen) maar in ieder geval niet met koelblokken uit de vriezer thuis.
Of een oude wasmachinetrommel op een meter of 10 diepte hangenquote:Op woensdag 19 januari 2011 15:17 schreef Awakie het volgende:
Mooi linkje Marky!
De koellade is dubbelwandig met isolatie dus gaat het als het goed is wel een redelijk deel van een dag goed genoeg doen.
Mochten we toch langer of met veel drank onderweg gaan dan gaan we een koelbox op de 12 volts dekplug aansluiten.
Het gaat goed, we lopen helaas iets achter op schema (ik had nu de nieuwe motor er al in willen hebben)quote:Op zaterdag 12 februari 2011 13:37 schreef fokfokfokwa het volgende:
Heel gaaf project zeg! Ik ben helemaal enthousiast geworden en overweeg nu serieus een soortgelijk project te gaan beginnen.... Hoe gaat het nu met de boot? Ik heb wel een vraag aan jullie, via www.extreme-lifeboats.com hebben jullie de boot gekocht, hoe ging dat precies in z'n werk.... Hebben jullie foto's gezien in detail en daarna vanaf de foto's de boot gekocht? Hoe ging het betalen enzo?
Ik ben heel erg benieuwd naar het verhaal en blijf dit topic volgen!
Zal er zelf ook even aan denken om een camera mee te nemenquote:Op zaterdag 12 februari 2011 23:42 schreef Fendy het volgende:
Volgende week ga ik weer verder met leegtrekken, zal dan wel even nieuwe foto's schieten en even laten zien wat er allemaal gebeurd is
Echt gaaf en gewaagd ook om zo'n groot project te beginnen.... Het is niet niets, komt een hoop bij kijken denk ik zo! Maar heb je het geld gewoon overgemaakt naar hem joh? Weet niet of ik dat wel ga durven eigenlijk. Weet jij zo ook of er andere opties waren bij hem? Iets met aanbetalen ofzo?quote:Op zaterdag 12 februari 2011 23:42 schreef Fendy het volgende:
[..]
Voor wat betreft de import:
Wij hebben inderdaad flink wat foto's gezien, niet eens zo gedetailleerd, heb best wel een paar keer met die knakker aan de telefoon gehangen om vragen te stellen enzo. Zeer geschikte kerel, houdt je goed op de hoogte en is niet al te pushy ofzo.
Betalen was ook makkelijk, gewoon overmaken naar een NL bankrekening, wel een beetje kwestie van vertrouwen hebben, maar ik heb nog geen slechte verhalen over hem gehoord.
Het is een Nederlandse Turk die weer in Turkije is gaan wonen. Wel grappig, bel je naar Turkije, krijg je iemand met een Twents accent aan de lijnPraat wel makkelijker in ieder geval
Zowel Awakie als ikzelf hebben vanaf eind april zo ongeveer 5 weken verlof om aan het werk te gaan, simpel gesteld: alles wat we voor die tijd afhebben is meegenomen, maar we gaan ervanuit dat we met zijn 2 (en wat hulp links en rechts) wel een heel eind komen. We gaan er nog steeds vanuit dat we in juni vaarklaar zijnquote:Op zondag 13 februari 2011 00:39 schreef tjoptjop het volgende:
Ga je het wel redden qua tijd? Of blijf je waarschijnlijk langer op de kant?
Mja, gewoon overgemaakt inderdaad. Aanbetalen was ik ook van plan, helft vooraf, helft na levering ofzo. Is er alleen nooit van gekomen omdat ik alles in 1 keer betaalde. Misschien wil hij heet wel...als je het als voorwaarde stelt zal hij misschien toegeven, geen idee.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 19:36 schreef fokfokfokwa het volgende:
[..]
Echt gaaf en gewaagd ook om zo'n groot project te beginnen.... Het is niet niets, komt een hoop bij kijken denk ik zo! Maar heb je het geld gewoon overgemaakt naar hem joh? Weet niet of ik dat wel ga durven eigenlijk. Weet jij zo ook of er andere opties waren bij hem? Iets met aanbetalen ofzo?
Ik heb nog epische weken vrij over. Is het een idee als ik 2 weken kom helpen? Lijkt me erg tof namelijkquote:Op dinsdag 15 februari 2011 22:07 schreef Fendy het volgende:
[..]
Zowel Awakie als ikzelf hebben vanaf eind april zo ongeveer 5 weken verlof om aan het werk te gaan, simpel gesteld: alles wat we voor die tijd afhebben is meegenomen, maar we gaan ervanuit dat we met zijn 2 (en wat hulp links en rechts) wel een heel eind komen. We gaan er nog steeds vanuit dat we in juni vaarklaar zijn
[..]
Mja, gewoon overgemaakt inderdaad. Aanbetalen was ik ook van plan, helft vooraf, helft na levering ofzo. Is er alleen nooit van gekomen omdat ik alles in 1 keer betaalde. Misschien wil hij heet wel...als je het als voorwaarde stelt zal hij misschien toegeven, geen idee.
Moeten we effe handig plannen dan, lijkt me tof en handig.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 22:19 schreef Paxlie het volgende:
[..]
Ik heb nog epische weken vrij over. Is het een idee als ik 2 weken kom helpen? Lijkt me erg tof namelijk
je zit erg dichtbij, Fendy mag het vertellenquote:
Ben benieuwd,quote:Op zaterdag 19 februari 2011 19:17 schreef Paxlie het volgende:
[..]
je zit erg dichtbij, Fendy mag het vertellen
ik ben sjaak in witte joggingbroek, Fendy is sjaak in witte jas.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 19:41 schreef Seven. het volgende:
Die hele boot interesseert me niet zo. Maar zijn jullie dat zelf?
Hoi sjaak.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 19:42 schreef Paxlie het volgende:
[..]
ik ben sjaak in witte joggingbroek, Fendy is sjaak in witte jas.
Die andere sjaak wil niet bekend worden
Niemand is getrouwd, maar ik ben de enige zonder kinderenquote:Op zaterdag 19 februari 2011 19:46 schreef Seven. het volgende:
[..]
Hoi sjaak.
Laat me raden: allemaal getrouwd met kindjes enzo.
OK OK. Waar ligt die boot ergens?quote:Op zaterdag 19 februari 2011 19:51 schreef Paxlie het volgende:
[..]
Niemand is getrouwd, maar ik ben de enige zonder kinderen
Noord-Hollandquote:Op zaterdag 19 februari 2011 20:00 schreef Seven. het volgende:
[..]
OK OK. Waar ligt die boot ergens?
Goed, het verhaal dus.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 19:17 schreef Paxlie het volgende:
[..]
je zit erg dichtbij, Fendy mag het vertellen
Dat inderdaad, nu is polyester altijd wel makkelijk te repareren, maar liever nietquote:Op zaterdag 19 februari 2011 22:01 schreef tjoptjop het volgende:
Zoiets overkomt je normaal gesproken op klapbankjes
Maar goed dat er niks kapot is, kan toch een flinke smak zijn dat gewicht op een relatief klein oppervlakte (bok)
we liggen op de kade bij onze jachthaven, eind maart gaat de meute weer het water in, dan mogen wij de verwarmde loods inquote:Op zondag 20 februari 2011 12:01 schreef junkiexp het volgende:
Tof project zeg, wel een hoop werk![]()
![]()
Wij hebben iets minder te doen maar ook niet mals.
Ik vind het ook wel vrij koud om nu buiten te werken, ik was gisteren even op de wal bij onze haven en daar was het 2 graden.
Liggen jullie ook ergens op de wal bij een haven ?
Ik zou graag in een verwamde loods staan
You tell mequote:Op maandag 28 februari 2011 21:43 schreef Paxlie het volgende:
is een ponsmachine voldoende, daarmee kan ik alles op maat maken
8mm komt dat apparaat niet doorheenquote:Op maandag 28 februari 2011 21:52 schreef Fendy het volgende:
[..]
You tell me
Dit ding, in 8 of 10mm dik staal![]()
[ afbeelding ]
Weet nog niet welke het wordt trouwens, vermoedelijk de onderste, omdat de bovenste maar tot 30mm schroefasdiameter gaat. Onze schroefas is net weer 1 1/4 inch, kan hem ook ietsje laten afdraaien tot bv. 29 of 30 mm, maar dat is ook weer zo'n gedoe.
hoop spullen zijn duur, dat wisten we van te voren wel, maar tussen de verschillende winkels zit ook nog een hoop verschil. Dus goed zoekenquote:Op dinsdag 1 maart 2011 20:01 schreef tjoptjop het volgende:
Nog geen hartverlamming gekregen van de watersportprijzen?
Ik hal het tegenwoordig gewoon bij de groothandel, scheelt behoorlijk. Marges in watersport zijn echt belachelijk.quote:Op dinsdag 1 maart 2011 20:20 schreef Fendy het volgende:
[..]
hoop spullen zijn duur, dat wisten we van te voren wel, maar tussen de verschillende winkels zit ook nog een hoop verschil. Dus goed zoeken
Welke groothandel? En hoe kan ik daar ook gaan kopen? Al heb ik nu dus de meeste rommel wel besteldquote:Op dinsdag 1 maart 2011 20:24 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Ik hal het tegenwoordig gewoon bij de groothandel, scheelt behoorlijk. Marges in watersport zijn echt belachelijk.
Zelfs voor een simpel stuk slang, gewoon 3x zo duur als de Technische Unie oid
Je leest er inderdaad overheen, het staat namelijk in de OPquote:Op donderdag 10 maart 2011 22:15 schreef fokfokfokwa het volgende:
Nog even een vraag, misschien lees ik erover heen maar welk type/merk sloep is dit eigenlijk?
En heb je aan "de turk" gevraagd om een sloep met een werkende motor of heb je gevraagd om een sloep met motor? Ik sprak hem vandaag namelijk en hij vroeg me of ik met motor, zonder motor of een nagekeken motor wilde hebben.
Hoe vordert het project? Nog voortgang? pics??
Ja, wat dat betreft was het natuurlijk te verwachten dat 'alles anders' zou zijn. Op een dergelijke afstand kopen is natuurlijk sowieso al lastig, maar dit zijn van die dingen waarvan je niet meteen weet hoe het zit, vooral ook omdat je er nog niet mee te maken hebt gehad. Ook al beschouw ik ons nog steeds als goed voorbereidquote:Op woensdag 23 maart 2011 21:27 schreef tjoptjop het volgende:
Lister he, klote Engelsen met hun linksfetisj
Moet eerst nog blijken, ik moet nog langs met de hele zooi bij hemquote:Op woensdag 23 maart 2011 21:41 schreef tjoptjop het volgende:
Maar mooi dat er een oplossing is zonder alles compleet te moeten vervangen.
Dit is aan de binnenkant van de bootquote:Heb je een foto'tje van het schroefassysteem?
Geen koeling, geen smering die ik heb kunnen ontdekken. Vreemd wel, maar van de andere kant, zo'n ding is er niet op gemaakt om lang te varen, alleen om zsm van een rampschip weg te varen naar redding en dan is het klaar.quote:Op woensdag 23 maart 2011 22:03 schreef tjoptjop het volgende:
Als ik dat vergelijk met die van mij is het idd een stuk simpeler, gewoon een stalen huiddoorvoer. Hoe wordt ie gekoeld?
Ik heb zoals je al schreef de 'normale' manier. Aan de schroefkant zit een wateropening voor de koeling en aan de motorkant een pakking met vetkoord die aan te draaien is.
Volgens mij is het water bij mij ook gelijk de smering. Het is vaak of watergesmeerd/gekoeld of vetgesmeerd. Van geen smering heb ik nog nooit gehoordquote:Op woensdag 23 maart 2011 22:22 schreef Fendy het volgende:
[..]
Geen koeling, geen smering die ik heb kunnen ontdekken. Vreemd wel, maar van de andere kant, zo'n ding is er niet op gemaakt om lang te varen, alleen om zsm van een rampschip weg te varen naar redding en dan is het klaar.
Hij vond het vreemd. Vermoeden is watergesmeerd omdat er geen echte seal zit, dus water kan tussen de schroefas en het achterste lager/bus komen.quote:Op woensdag 23 maart 2011 22:27 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Volgens mij is het water bij mij ook gelijk de smering. Het is vaak of watergesmeerd/gekoeld of vetgesmeerd. Van geen smering heb ik nog nooit gehoord
Wat zegt je kennis hierover.
Hoeveel zit je al over budget?quote:Op maandag 28 maart 2011 14:53 schreef Fendy het volgende:
We gaan het vermoedelijk wat uitgebreider aanpakken.
Nieuwe schroefaskoker, nieuwe RVS schroefas, nieuwe schroef, lagers, waterinjecteersysteem en de hele rataplan.
Dan alleen nog even inlamineren en we kunnen
Nou ja, budget...quote:Op maandag 28 maart 2011 21:11 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Hoeveel zit je al over budget?prijzig geintje
Dat is jammer net een olibad systeem weggedaan. Nu overgestapt op watergesmeerd onderhoudsloos dus ook geen vetkoord. Werkt via aftakking koelwatersysteem.quote:Op woensdag 23 maart 2011 22:57 schreef Fendy het volgende:
[..]
Hij vond het vreemd. Vermoeden is watergesmeerd omdat er geen echte seal zit, dus water kan tussen de schroefas en het achterste lager/bus komen.
Voor de toekomst geeft hij 3 opties, (koel)watergesmeerd met een aftakking van uitlaatwater, vetgesmeerd met smeernippel en vetkoord en als 3e; oliebad gesmeerd (die laatste wordt in de beroepsvaart veel gebruikt en is dus nogal kostbaar en onnodig, dus feitelijk geen optie)
@ Paxlie, geen enkel spoortje kunnen ontdekken
Uiteraard, binnenkort gaat de bovenfrees over de rechte hoeken en er wordt een mooi fillet ingeplamuurd.quote:Op maandag 4 april 2011 21:59 schreef klaaskootstra het volgende:
Fendy, ik kan je wel aanraden om de hoeken van je balken nog rond te maken voordat je gaat glassen. Anders komt 't gegarandeerd los en krijg je lucht in je laminaat.
Idem voor de binnenhoeken, hier zou ik eerst nog een mooi fillet inzetten.
Bovendien in de lengte richting de dikte afschuinen onder een hoek van circa 30 graden, een neus van 25 mm mag je laten staan. Anders gaat op den duur je polyester aan.
Ze zijn aan de achterkant over een meter afgeschuind en aan de voorkant over een halve meter. Vind het wel prima zoquote:Op woensdag 6 april 2011 19:49 schreef klaaskootstra het volgende:
Heel goed!
Maar vergeet ook zeker niet om de balken over de lengte af te schuinen.
zoiets:
[ afbeelding ]
Zolang er nog gaten (van schroeven e.d.) in de bodem zitten valt het nog wel mee met de jeukquote:Op maandag 4 april 2011 21:25 schreef junkiexp het volgende:
En hebben jullie ook al last van jeuk ?
Gek word ik ervan!
Hij zou die van ons niet laten reviseren, maar laten servicen...dus een onderhoudsbeurt. Zover ik weet is dat op zich wel gedaan (daar heb ik een video van tenslotte)quote:Op dinsdag 12 april 2011 15:21 schreef GaboGabo het volgende:
Ik volg jullie vorderingen met veel interesse. Ik sta zelf ook op hetpunt om bij onze turkse vriend een sloep te kopen.
Hij geeft aan dat hij de motor kan laten reviseren, zoals ik eerder al las zei hij dat bij jullie ook maar is dit niet gebeurt. Omdat ik graag een watergekoelde lopende motor wil hebben (niet mijn specialiteit) ben ik een beetje huiverig om een boot te kopen die ik niet gezien heb. Denken jullie dat het het waard is om voor minder een schip te kopen dat je niet gezien hebt of zou je achteraf zeggen dat jullie hem beter in NL hadden kunnen kopen?
ik hoor het graag en veel succes in de tussentijd, ik blijf het volgen!
No way, nog lang niet klaarquote:Op donderdag 28 april 2011 10:48 schreef GaboGabo het volgende:
varen met Koninginnedag of nog niet??
http://nl.wikipedia.org/wiki/Boegschroefquote:Op woensdag 4 mei 2011 22:43 schreef Vonkenboer het volgende:
Nu heb ik helemaal geen verstand van boten; mijn excuses als dit een domme vraag is...![]()
Maar wat is het nut nu van zo'n tunnel ?
Zou wel vet zijn als het meteen als een V8 klonk ook. Maar ach, het is maar 2 kilowatt dus hoe moet het klinken he...quote:Op woensdag 4 mei 2011 23:00 schreef zeeeend het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Boegschroef
Alleen jammer de meeste voor recreatie vaartuigen zo'n vreselijk goedkoop geluid hebben bij gebruik.
niet alsof je je pet tussen de kogellagers door kan gooien .quote:Op donderdag 5 mei 2011 09:09 schreef Fendy het volgende:
[..]
Zou wel vet zijn als het meteen als een V8 klonk ook. Maar ach, het is maar 2 kilowatt dus hoe moet het klinken he...
Kijk daar hebben we nog eens wat aan ! Weer wat bijgeleerd vandaagquote:Op woensdag 4 mei 2011 23:00 schreef zeeeend het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Boegschroef
Alleen jammer de meeste voor recreatie vaartuigen zo'n vreselijk goedkoop geluid hebben bij gebruik.
Denk dat het veelal met de kunde van de schipper te maken heeft,en de voortschrijdende techniek.quote:Op donderdag 5 mei 2011 18:05 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Kijk daar hebben we nog eens wat aan ! Weer wat bijgeleerd vandaag![]()
Maar is het dan niet handiger dat aan de achterzijde van een boot ook zo'n schroef zit ? Of is dit pas nodig vanaf een bepaalde grootte / gewicht qua schip ? En dus voor zo'n relatief klein bootje niet nodig ?
Ik heb een nieuwe schroefasinstallatie, de schroefas is 1.50 meter lang, achter uit de boot steekt de as de lengte van de conus + de dikte van de schroefas uit (25 mm)quote:Op donderdag 5 mei 2011 09:37 schreef zeeeend het volgende:
[..]
niet alsof je je pet tussen de kogellagers door kan gooien .
Hoe heb je de plek van je motor bepaald (Welke criteria ?)
Zoals eerder in het topic te lezen valt, mijn bootje is 7,5 meter en berekend op zware belasting omdat de boot geacht wordt veel mensen te redden, capaciteit is 30 man ofzo. Omdat het nu een cruiser wordt komt er lang niet genoeg gewicht in (ondanks dat we gaan balasten)quote:Op donderdag 5 mei 2011 18:05 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Kijk daar hebben we nog eens wat aan ! Weer wat bijgeleerd vandaag![]()
Maar is het dan niet handiger dat aan de achterzijde van een boot ook zo'n schroef zit ? Of is dit pas nodig vanaf een bepaalde grootte / gewicht qua schip ? En dus voor zo'n relatief klein bootje niet nodig ?
Ik heb wel eens bij Pimp My Ride zo'n ding geïnstalleerd gezien die allerlei verschillende motorgeluiden voorgeprogrammeerd had. Rij je in een Escort met het geluid van een GT40quote:Op donderdag 5 mei 2011 09:09 schreef Fendy het volgende:
[..]
Zou wel vet zijn als het meteen als een V8 klonk ook. Maar ach, het is maar 2 kilowatt dus hoe moet het klinken he...
Mja, had gekund, levert alleen exponentieel veel rotzooi op en onder het voor- en achterdek hebben we al enorm veel ruimte. Het geeft ook wat stevigheid.quote:Op vrijdag 27 mei 2011 14:41 schreef marky het volgende:
Waarom heb je die enorme purschuimblokken niet weggehaald? Of ga je dat nog doen. Erg veel effect gaat dat toch niet meer hebben en je hebt er een lekkere opbergruimte bij.
Fendy is ook echt belachelijk druk met een verhuizing op zijn werk (naast al het kluswerk en een drukke thuissituatie). Hij is de laatste tijd sowieso weinig online, heb geduld dus.quote:
Tsja dag heeft maar 24 uur ,probleem is bekendquote:Op donderdag 7 juli 2011 10:11 schreef Paxlie het volgende:
[..]
Fendy is ook echt belachelijk druk met een verhuizing op zijn werk (naast al het kluswerk en een drukke thuissituatie). Hij is de laatste tijd sowieso weinig online, heb geduld dus.
oftwel: gereviverftquote:Het probleem is een beetje dat niemand een motor uit zijn boot haalt omdat die nog zo goed is. Als er een motor uit wordt gehaald die nog goed is dan is zo'n motor gewoon nog minimaal een duizend of 3. Een echt goed gereviseerd blok moet je minimaal rekenen op een 1000 euro per cilinder. Is zo'n blok goedkoper dan is het niet gereviseerd maar alleen een beetje geverfd en misschien wat nieuwe externe dingen.
Lijkt me lastig om te zeggen. Het punt met de meeste van die dingen is dat er een Lister inzit, met Engelse maat schroefas en schroef. Ga je daar een andere motor inzetten dan moet je inderdaad de hele aandrijflijn vervangen en ook de motorfundatie aanpassen.quote:Op dinsdag 12 juli 2011 15:23 schreef PMI het volgende:
Mede geïnspireerd door jullie project is deze net afgestudeerde Amsterdamse student (met een beetje geld, ja ze bestaan) zich gaan verdiepen in de wereld van de Reddingssloep. Lijkt me helemaal te gek om met zo'n vette sloep vol met vrienden en vriendinnen door de grachten van Amsterdam te tuffen.
Maar voor ik aan het project begin probeer ik de boel een klein beetje te begroten voor mij zelf of het haalbaar is voor mijn bescheiden budget.
Ik heb allereerst onze vrolijke vriend van extreme lifeboats gebeld en inderdaad voor een redelijk klein prijsje (tussen de 4 en 5k) kan hij een dikke Harding/Viking sloep (vind ik het mooist) van 7,40M met "motor" bij mij in de dichtstbijzijnde plomp te gooien. ( "je kan er meteen mee varen")
Na wat inlezen over de meegeleverde motoren verwacht ik van ('je kan er meteen mee varen") niet al te veel. Dus mijn plan is om voor jaar 1 alleen de motor/aandrijving/schroef te vervangen. En de boot volgende winter van binnen en van buiten op te pimpen.
De motor is nu een wel kritiek puntje op de begroting. Natuurlijk wil ik graag een fonkel nieuwe aanschaffen maar dat gaat helaas even (komende jaren) niet. Dus dan maar een oudje die opgelapt is door een kenner. Als ik op internet zoek ga naar gereviseerde Sabb motoren e.d. kom ik op de site van o.a. Steelfish uit, zij adverteren op hun site met Perfecte gereviseerde Sabb motoren van 27pk v.a. ¤500,- ik dus meteen bellen want dat klinkt goed! (te goed).
Na contact met Steelfish blijkt inderdaad dat zij geen Sabb motoren (voor zulke leuke prijzen) meer verkopen maar alleen maar nieuwe motoren en nieuwe Sloepen. Daarnaast hebben ze me ook een beetje van het hele Reddingssloep project idee bekoeld. Zij raden het absoluut niet aan om zon ouwe sloep uit Turkije te halen aangezien die uiteindelijk veel meer stress opleveren en je per saldo duurder uit bent dan een nieuwe bij hun (v.a. 15k ofzo) "waar je over 40 jaar nog lol van hebt"... Nu ben ik zelf niet extreem handig dus zal ik gedurende het project moeten kunnen rekenen wat motor betreft op adviezen en hulp een kenner/professional.
lang verhaal kort, denken jullie dat het haalbaar is om voor ongeveer. 2k een leuke gereviseerde Sabb incl. schoef en as etc. te laten plaatsen? of moet ik toch rekening houden met minimaal ¤3700 alleen al voor een nieuwe motor excl. aandrijfas, schroef en plaatsen.
Is het dus haalbaar/realistisch om voor ongeveer 6K a 7K klaar te zijn om een zomertje te kunnen varen met zon ouwe bak incl. betrouwbaar opgelapte aandrijving? Ik verwacht overigens geen Jan van Gent (op korte termijn) voor het budget wat ik beschikbaar heb maar wel iets waar je lol mee kan hebben en niet al te veel hoofdpijn..
Trouwens ben benieuwd naar jullie volgende update!
Grtz, PMI
Nee hoor, heb de juiste gebruikt. Kortharig vachtrollertje.. schuimroller zou zich alleen maar kansloos volzuigen.quote:Op zaterdag 16 juli 2011 00:22 schreef zeeeend het volgende:
Schuimrolletje als ik het goed zie?
Je kan het beste opzetten met een 2K vachtroller ,waar je eerst schildersplakband omheen rolt voor de losse haren en narollen met een fluweelroller.
Wanneer je twee lagen aflak gebruikt ,de tweede laag met hetzelfde rolletje opzetten als de vorige dag.
Rolletjes bewaar je in de lak ,en de tweede dag heb je helemaal geen losse haartjes meer .
Kan je je haar er in kammen ,net zo strak als spuiten.
quote:Op zaterdag 16 juli 2011 13:52 schreef Fendy het volgende:
Laten we het erop houden dat ik zorgvuldig besloten heb, goede redenen heb om dit te kiezen boven DD of andere 2k....
Jongen, jij je zin. Ga je met je eigen bootje bemoeien maar laat anderen met rust.quote:Op zaterdag 16 juli 2011 19:39 schreef machtpen het volgende:
Als je zorgvuldig besluit kun je nooit op 1k uitkomen en er zijn geen goede redenen voor.
Nou, komt het er toch op neer dat ik me moet gaan lopen verantwoorden voor mijn eigen beslissingen in mijn eigen topic.quote:Op zaterdag 16 juli 2011 19:39 schreef machtpen het volgende:
Als je zorgvuldig besluit kun je nooit op 1k uitkomen en er zijn geen goede redenen voor.
Voor 2k schilderen hoef je geen ervaren schilder te zijn.quote:Op zaterdag 16 juli 2011 21:10 schreef Fendy het volgende:
[..]
• Ik ben geen ervaren bootschilder
• DD of andere soorten 2K lak hebben een erg korte droogtijd
• DD of 2K vereisen een vorm van ervaring die ik dus niet heb.
• Supergloss is veel vergeeflijker en makkelijker aan te brengen (ja het is zwakker, minder slijtvast etc bla)
• Supergloss is enorm kleurvast mits je het goed onderhoudt
• De (meer dan 30 jaar) ervaren mensen die ik gesproken heb hebben me op grond van bovenstaande aangeraden om supergloss te kopen en het nu, voor de eerste keer op deze manier te doen.
Dat is inderdaad iets wat ik overweeg. Mijn grootste belang nu is om het ding zo snel mogelijk en zo mooi mogelijk het water in te krijgen, de duurzaamheid en verbeteringen komen de volgende seizoenen wel...of nou ja, erbuiten danquote:Op maandag 18 juli 2011 14:24 schreef marky het volgende:
Of je verft hem nu met 1k zelf en laat hem over een paar jaar door een ervaren schilder opnieuw in de 2k zetten heb je ook effe tijd om te sparen.
Wij hebben onze boot 4 jaar terug laten schilderen in de 2k en ik moet zeggen ziet er erg strak uit en is redelijk krasvast. Na 4 jaar glimt hij nog steeds als nieuw.
Nu moet eigenlijk de opbouw nog gebeuren.
Dan moet je juist 2k gebruiken, 3uur tussen de lagen en 24 uur drogen na de laatste laag. Kun je met 2 dagen klaar zijn. 1k zit je met een paar dagen drogen tussen de lagen en is pas na 1 maand uitgehard.quote:Op maandag 18 juli 2011 16:01 schreef Fendy het volgende:
[..]
Dat is inderdaad iets wat ik overweeg. Mijn grootste belang nu is om het ding zo snel mogelijk en zo mooi mogelijk het water in te krijgen, de duurzaamheid en verbeteringen komen de volgende seizoenen wel...of nou ja, erbuiten dan
Ik wil niet weten hoeveel herrie dat maakt in zo''n klankkamerquote:Op dinsdag 19 juli 2011 12:53 schreef PMI het volgende:
Ben zelf aan het kijken naar deze sloep i.v.m. sterke motor, stoere lijn en uit NL.
[zeurmodus] Is niet echt een sloep meer een Tender. [/zeurmodus]quote:Op dinsdag 19 juli 2011 12:53 schreef PMI het volgende:
Na het zien van jullie updates weet ik het zeker!
Super gaaf ben benieuwd naar jullie eindresultaat!
Gaan jullie ook kabelaring aanbrengen als finishing touch?
Ik hoorde laatst dat je boten ook kunt wrappen net als met auto's. hadden jullie daar van gehoord?
Ben zelf aan het kijken naar deze sloep i.v.m. sterke motor, stoere lijn en uit NL.
Het is ook supergaaf! Maar ook heel heel veel werk.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 12:53 schreef PMI het volgende:
Na het zien van jullie updates weet ik het zeker!
Super gaaf ben benieuwd naar jullie eindresultaat!
Gaan jullie ook kabelaring aanbrengen als finishing touch?
Ik hoorde laatst dat je boten ook kunt wrappen net als met auto's. hadden jullie daar van gehoord?
Ben zelf aan het kijken naar deze sloep i.v.m. sterke motor, stoere lijn en uit NL.
Zover ik kan beoordelen vanaf de foto´s heeft deze een planerend onderwaterschip, waar een normale reddingssloep een waterverplaatsend onderwaterschip heeft.quote:Op woensdag 20 juli 2011 12:28 schreef PMI het volgende:
Inderdaad qua lijn vind ik echte reddingssloepen Harding/Viking wel iets mooier. In hoeverre verschillen de vaareigenschappen t.o.v. een sloep, ik neem aan dat sloepen een stuk stabieler zijn en deze wat sneller?
Ik heb hem bekeken bij de transporteur en hij is inderdaad Mega!
Die kap wordt inderdaad een grote klus maar wel een cool resultaat: volgens mij vet lachen om plaats te nemen achter het stuur zo midden op het schip boven iedereen uit. (handig voor grote groepen) Ik denk inderdaad in stukken zagen en eraf donderen.
pfff blijft lastig keuze maken maar de research reken ik tot de voorpret..
Het is maar de vraag of deze boot over de 20kmph vaart. 80pk is fors maar of het voldoende is om de boot in plané te krijgen ligt bijvoorbeeld ook aan de schroef en keerkoppeling.quote:Op woensdag 20 juli 2011 15:13 schreef PMI het volgende:
Thnx voor de info Fendy! Ben ik even blij met mijn vaarbewijs! Y-Registratie valt ook heel erg mee ¤29,95. Nu op zoek naar een geschikte plek om de kap eraf te slopen.
Zoals lofo zegt, het is een proefstukje om te zien hoe de verf zich gedraagt, hoe het vloeit enzo.quote:
Nouja wanneer wij in huis schuren enzo, hangen wij natte lakens etc. op in de deurgaten om te voorkomen dat stof zich verder in huis verspreidt..quote:
Gaat niet meer lukken vrees ik. Half oktober gaan alle boten het water uit en de loods in, dus dan zou ik het die week ervoor allemaal af moeten hebben. En stel dat ik alles dan af heb, dan gaat ie het water in zonder goed afdekzeil ofzo. We hebben toch besloten hebben om voor een hele buiskap/cabriotent te gaan, dat moet eerst goed opgemeten worden en dan op maat gemaakt, kost ook wel een week of 6 tot 8.quote:Op dinsdag 6 september 2011 01:39 schreef tjoptjop het volgende:
Wil je hem dit seizoen nog wel (even) in het water hebben? Of til je het over de winter heen?
Gast, als je nou niets zinnigs te zeggen hebt. En weer eigenwijs? Hebben we geknikkerd en had je gelijk ofzo?quote:Op maandag 5 september 2011 22:55 schreef machtpen het volgende:
Goed schoonmaken of met folie een cabine maken. Met 2k heb je trouwens dat probleem niet maar je moest weer eigenwijs wezen.
Hmz, tsja, in een loods van 20 bij 45 meter gaat dat niet echt denk ikquote:Op dinsdag 6 september 2011 14:03 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
Nouja wanneer wij in huis schuren enzo, hangen wij natte lakens etc. op in de deurgaten om te voorkomen dat stof zich verder in huis verspreidt..
Mensen die een topic op het zeilersforum openen over de motor van zijn sloep en gewoon halverwege afhaakt verdienen niet beter. Verder is het heel simpel wil je geen stof in je verf hebben zul je het stofvrij moeten krijgen. In zo een loods wordt er heel vaak met folie gewerkt om af te schermen.quote:Op dinsdag 6 september 2011 20:17 schreef Fendy het volgende:
[..]
Gast, als je nou niets zinnigs te zeggen hebt. En weer eigenwijs? Hebben we geknikkerd en had je gelijk ofzo?
Op zeilersforum heb ik 1 topic en dat gaat niet over een motor, dus ik heb geen idee waar je zo slap over lult. Verder stel ik geen prijs op jouw reacties in mijn topic, dus laat je geneuzel maar achterwege verder.quote:Op woensdag 7 september 2011 00:39 schreef machtpen het volgende:
[..]
Mensen die een topic op het zeilersforum openen over de motor van zijn sloep en gewoon halverwege afhaakt verdienen niet beter. Verder is het heel simpel wil je geen stof in je verf hebben zul je het stofvrij moeten krijgen. In zo een loods wordt er heel vaak met folie gewerkt om af te schermen.
Het is wel goed zoquote:Op woensdag 7 september 2011 00:39 schreef machtpen het volgende:
[..]
Mensen die een topic op het zeilersforum openen over de motor van zijn sloep en gewoon halverwege afhaakt verdienen niet beter. Verder is het heel simpel wil je geen stof in je verf hebben zul je het stofvrij moeten krijgen. In zo een loods wordt er heel vaak met folie gewerkt om af te schermen.
Eindresultaat wordt donkerdonkerblauw, zie fototje Fendy en Awakie's reddingssloep project.quote:Op woensdag 7 september 2011 10:52 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Het is wel goed zo
Fendy, het is wel blauwww zeg!Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat in het water straks
Ik zie het nu ook, wat een porno glansquote:Op maandag 5 september 2011 22:23 schreef Fendy het volgende:
[..]
Zoals lofo zegt, het is een proefstukje om te zien hoe de verf zich gedraagt, hoe het vloeit enzo.
natte doeken, trekken die stof aan?
Gelukkigquote:Op woensdag 7 september 2011 11:27 schreef Fendy het volgende:
[..]
Eindresultaat wordt donkerdonkerblauw, zie fototje Fendy en Awakie's reddingssloep project.
Dat is een proefvakje vna 40 x 40 centimeter, maar geeft moeilijk de kleur weer omdat het zo glimt
Dit dus!quote:Op woensdag 28 maart 2012 12:47 schreef Klonterpot het volgende:
Vet project! Heb dit topic nog nooit gezien. Gaaf hoor, ben benieuwd naar het eindresultaat.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |