abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 2 augustus 2010 @ 22:36:55 #1
19529 Fendy
True Spirit
pi_84792399
Het enthousiasme is onbedwingbaar, dus waag ik er maar vast een topic aan.

Het concept is simpel en velen zijn mij al voorgegaan: importeer een reddingssloep en verbouw deze tot luxe sloep. Enige kennis van kunststoffen en houtbewerking is wel handig :)

Het begin is er, we hebben een mooie sloep gekocht en die zal binnenkort afgeleverd worden, ze zal naar alle waarschijnlijkheid de naam "Pydna" gaan dragen O+

Het betreft een sloep van het merk Viking van polyester, lengte waterlijn is 7.50m over alles is 7.35 m en de breedte is 2.40m.
Aan boord zit een goed functionerende Lister 2 cilinder diesel inboard, voor de rest is Boot nog redelijk kaal en zal in het begin nog kaler worden.

We gaan er dit seizoen in ieder nog flink mee varen om te zien hoe het ding vaart, hoe hij stuurt en of er ballast of trimvlakken moeten komen en als alles meezit gaan we eind van de winter beginnen.

Alvast een lijstje van wat we zeker willen gaan doen.

• Hardhouten vloerdelen plaatsen
• Stuurinstallatie maken met stuurwiel ipv helmstok
• Stroomsysteem aanleggen voor bilgepomp, starter, accu, koelkast, boegschroef en audiosysteem
• Boegschroef plaatsen
• Hele buitenkant voorzien van nieuwe coatings en verse lak
• Houten potdeksel (laten) plaatsen
• Handrailingen, kikkers en bolders plaatsen
• Zonnedek maken en mooie banken/rondzit maken met tafeltje, stuurstand en instrumentarium
• Mogelijkerwijs een andere motor, als een electrisch systeem met startmotor niet lukt of te duur is.
• Goede buistent laten maken

En nog veel meer :P

Ik realiseer me dat een aantal van deze activiteiten echt specialistisch zijn en voor de dingen die we zelf niet kunnen zal ik dan ook hulp van (semi) profs gaan inroepen.

Om een idee te geven van het startpunt en ongeveer het doel nog een linkje naar een site van een sloep die ik als uitgangspunt zal gebruiken, deze sloep heeft een hoop van de zaken zaken die ik genoemd heb op bijzonder fraaie wijze toegepast. Alleen de kleur is :r

Zodra ik pics heb van onze sloep zal ik die gaan plaatsen en dit topic gebruiken als log voor alle activiteiten, zal nog niet snel gaan gebeuren maar zoals ik al zei, mijn enthousiasme :')

Oh ja, mochten er zich hier op fok mensen bevinden die goed verstand hebben van bovenstaande dingen (met name de motor en mijn plannen voor electra/starters e.d.) dan vooral roepen, van goed advies is nog nooit iemand slechter geworden.

:)

[ Bericht 0% gewijzigd door Fendy op 21-09-2010 13:02:57 ]
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
  maandag 2 augustus 2010 @ 22:49:51 #2
21082 Paxlie
Ies best bro
pi_84793138
Nice _O_
Als ik ergens mee kan helpen hoor ik het wel :Y
Wie werd waar wanneer geboren en waarom werd hij door wie hoe genoemd?
Praten over mma? Kom naar #mma
  maandag 2 augustus 2010 @ 23:08:51 #3
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_84794107
Vet zeg! _O_
bootmeet O+
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
pi_84799098
Dat wordt een mooie klus! Bent erg benieuwd naar de eerste reallife plaatjes van de sloep :)
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
  dinsdag 3 augustus 2010 @ 10:40:15 #5
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_84804748
He geweldig, een bootjestopic!
Benieuwd naar de foto's en werkzaamheden. Ben zelf al een tijdje (af en toe...) met mijn broer aan een houten bootje bezig, maar dan vanaf 0 opbouwen.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_84833007
Tof!
Waar heb je de basis vandaan, en tegen welke prijs natuurlijk ;)
Elin: What the hell are we doing? We must be out of our damned minds!
Agnes: Yes, I know.
Elin: But we are so fucking cool.
pi_84833422
Luchtkasten lijkt me ook wel fijn
pi_84847313
quote:
Op maandag 2 augustus 2010 22:49 schreef Paxlie het volgende:
Nice _O_
Als ik ergens mee kan helpen hoor ik het wel :Y
^O^ :*
Technobaby
pi_84848553
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 22:47 schreef Mute_Me het volgende:
Tof!
Waar heb je de basis vandaan, en tegen welke prijs natuurlijk ;)
Via www.extreme-lifeboats.com

Goede handelaar in die units, geeft duidelijk aan wat er gebeurt en wat de status is mbt het verschepen. Regelt ook de hele papierwinkel voor de douane etc.

In totaal ben ik rond de 6K kwijt, dan ligt ie in de haven bij mij in de buurt. Ze hebben ook goedkopere bootjes liggen, ook kleinere.

Veel mensen halen hun sloep uit Bangladesh of Singapore, maar ik heb teveel ellendige verhalen gelezen over de manier van transporteren en de gevolgen ervan (in een zeecontainer) om dat niet te willen. Nu gaat ie in een truck over land, wordt meteen onder de kraan gereden en kan zo het water in gehesen worden.
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
pi_84848986
quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 12:56 schreef Fendy het volgende:

[..]

Via www.extreme-lifeboats.com

Goede handelaar in die units, geeft duidelijk aan wat er gebeurt en wat de status is mbt het verschepen. Regelt ook de hele papierwinkel voor de douane etc.

In totaal ben ik rond de 6K kwijt, dan ligt ie in de haven bij mij in de buurt. Ze hebben ook goedkopere bootjes liggen, ook kleinere.

Veel mensen halen hun sloep uit Bangladesh of Singapore, maar ik heb teveel ellendige verhalen gelezen over de manier van transporteren en de gevolgen ervan (in een zeecontainer) om dat niet te willen. Nu gaat ie in een truck over land, wordt meteen onder de kraan gereden en kan zo het water in gehesen worden.
Thnx, dat ziet er goed uit.
Elin: What the hell are we doing? We must be out of our damned minds!
Agnes: Yes, I know.
Elin: But we are so fucking cool.
  vrijdag 6 augustus 2010 @ 13:52:42 #11
97745 Thorical
finding a way
pi_84936168
Ha leuk, zo'n bootjes project. Succes en behouden vaart.
  vrijdag 6 augustus 2010 @ 14:22:50 #12
19529 Fendy
True Spirit
pi_84937502
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 13:52 schreef Thorical het volgende:
Ha leuk, zo'n bootjes project. Succes en behouden vaart.
Thanks!

Als alles goed gaat komt ie de 17e aan, transporteur heeft schijnbaar wat moeite om voldoende vracht te vinden voor een rit naar NL, dus ietsje vertraging.
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
pi_84957317
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 22:53 schreef zeeeend het volgende:
Luchtkasten lijkt me ook wel fijn
Boatcover lijkt me fijner ;)
Technobaby
  zondag 8 augustus 2010 @ 10:12:20 #14
19529 Fendy
True Spirit
pi_85000001
Zoals het er nu voor staat wordt Boot hoogstwaarschijnlijk komende vrijdag bezorgd, anders maandag.

Superblij met dat extreme-lifeboats trouwens, ze houden me echt stap voor stap op de hoogte van de actuele status en de transporteur gaat ook elke dag doorgeven waar mijn vrachtje zich bevindt.
Aanrader dus _O_
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
pi_85038682
Fotoooooo's!!
Newton is dood, Einstein is overleden en ik voel me ook niet lekker..
  maandag 9 augustus 2010 @ 15:38:29 #16
19529 Fendy
True Spirit
pi_85051989
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 09:17 schreef mister_white het volgende:
Fotoooooo's!!
Ik heb wel crappy foto's, maar ik post wel foto's van de bezorging en tewaterlating als het zover is ;)
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
pi_85053536
quote:
Ik heb wel crappy foto's,
ook goed ^O^
Newton is dood, Einstein is overleden en ik voel me ook niet lekker..
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 10:05:47 #18
19529 Fendy
True Spirit
pi_85220459
quote:
Op zondag 8 augustus 2010 10:12 schreef Fendy het volgende:
Zoals het er nu voor staat wordt Boot hoogstwaarschijnlijk komende vrijdag bezorgd, anders maandag.

Superblij met dat extreme-lifeboats trouwens, ze houden me echt stap voor stap op de hoogte van de actuele status en de transporteur gaat ook elke dag doorgeven waar mijn vrachtje zich bevindt.
Aanrader dus _O_
Goed, verkeerde interpretatie mijnerzijds. Wordt pas rond de 24e :')
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
pi_85245983
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 22:30 schreef Awakie het volgende:

[..]

Boatcover lijkt me fijner ;)
Blijft die daar ook mee drijven?
pi_85249988
Tof project, maar kom op, een boegschroef op een 7,5m boot :')


Voordat ie het water in gaat, controleer wel even wat voor bodem verf die heeft. Anders ff goede laag antifouling op aanbrengen

[ Bericht 32% gewijzigd door tjoptjop op 13-08-2010 19:16:13 ]
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 19:26:00 #21
19529 Fendy
True Spirit
pi_85250722
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 19:11 schreef tjoptjop het volgende:
Tof project, maar kom op, een boegschroef op een 7,5m boot :')


Voordat ie het water in gaat, controleer wel even wat voor bodem verf die heeft. Anders ff goede laag antifouling op aanbrengen
Hou rekening met het feit dat deze bootjes berekend zijn op 25 man ofzo, dus als je er met 4 man en een paardekop in gaat, ligt ie niet zo diep als hij hoort, dat komt de bestuurbaarheid weer niet ten goede, dus is een boegschroef gewoon erg handig, daarnaast is het op de grachten gewoon veel makkelijker.

En de verf gaat er allemaal af. Zoals in de OP staat :)

Overigens, ga jij even in je woonkamer 7.5 meter uitleggen met een meetlintje, is namelijk groter dan je denkt
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
pi_85250932
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 19:26 schreef Fendy het volgende:

[..]

Hou rekening met het feit dat deze bootjes berekend zijn op 25 man ofzo, dus als je er met 4 man en een paardekop in gaat, ligt ie niet zo diep als hij hoort, dat komt de bestuurbaarheid weer niet ten goede, dus is een boegschroef gewoon erg handig, daarnaast is het op de grachten gewoon veel makkelijker.

En de verf gaat er allemaal af. Zoals in de OP staat :)

Overigens, ga jij even in je woonkamer 7.5 meter uitleggen met een meetlintje, is namelijk groter dan je denkt
Ik heb zelf een boot van 9 meter, dus ik ken het formaat ;)

excuus, ik dacht dat die verf pas voor komende winter bedoelt was. Zit er wel al een zwemtrap op :P

In ieder geval nu zeker ff van genieten, dat motiveert alleen maar bij het klussen (waar nog flink wat tijd in gaat zitten).

Vwb technische onderdelen kun je alvast even catalogi van Vetus, Technautic aanvragen, kun je alvast een beetje orienteren.
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 19:32:47 #23
19529 Fendy
True Spirit
pi_85251082
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 19:29 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Ik heb zelf een boot van 9 meter, dus ik ken het formaat ;)

excuus, ik dacht dat die verf pas voor komende winter bedoelt was. Zit er wel al een zwemtrap op :P

In ieder geval nu zeker ff van geniet, dat motiveert alleen maar bij het klussen (waar nog flink wat tijd in gaat zitten).

Vwb technische onderdelen kun je alvast even catalogi van Vetus, Technautic aanvragen, kun je alvast een beetje orienteren.
Verf gaat komend voorjaar gebeuren inderdaad, nog niet meteen ;)
Dus nu gaat ie een maandje het water in (als ie goed is) en dan in heet voorjaar er weer uit en compleet verbouwd worden.

Zit al heel erg veel bij verschillende (online) watersportwinkels te kijken naar prijzen en formaten van railingen, kikkers, bolders, boegschroeven, stuursystemen, houtwerk en andere handige hebbedingetjes...
Waar bestel ik die catalogi? :P

-edit- Nog geen zwemtrap
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 19:34:13 #24
21082 Paxlie
Ies best bro
pi_85251137
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 19:32 schreef Fendy het volgende:

[..]

Verf gaat komend voorjaar gebeuren inderdaad, nog niet meteen ;)
Dus nu gaat ie een maandje het water in (als ie goed is) en dan in heet voorjaar er weer uit en compleet verbouwd worden.

Zit al heel erg veel bij verschillende (online) watersportwinkels te kijken naar prijzen en formaten van railingen, kikkers, bolders, boegschroeven, stuursystemen, houtwerk en andere handige hebbedingetjes...
Waar bestel ik die catalogi? :P

-edit- Nog geen zwemtrap
Ik zal eens aan mijn bovenbuurman vragen wat schoonstralen kost, als je dat zou willen iig.
Wie werd waar wanneer geboren en waarom werd hij door wie hoe genoemd?
Praten over mma? Kom naar #mma
pi_85251296
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 19:32 schreef Fendy het volgende:

[..]

Verf gaat komend voorjaar gebeuren inderdaad, nog niet meteen ;)
Dus nu gaat ie een maandje het water in (als ie goed is) en dan in heet voorjaar er weer uit en compleet verbouwd worden.

Zit al heel erg veel bij verschillende (online) watersportwinkels te kijken naar prijzen en formaten van railingen, kikkers, bolders, boegschroeven, stuursystemen, houtwerk en andere handige hebbedingetjes...
Waar bestel ik die catalogi? :P

-edit- Nog geen zwemtrap
Romp verf boeit niet echt, maar kijk echt eerst ff goed naar de bodem. Als dat nog kaal polyester is dan raad ik je echt ten zeerste aan daar antifouling op te smeren. Anders krijg je er spijt van als ie er in het najaar uitgaat ;)

catalogi, gewoon die namen googlen of langs een grote watersportwinkel. En nog een tip, ga ook goed shoppen voor al die spullen, marges zijn echt belachelijk in die branche :')
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 21:49:12 #26
19529 Fendy
True Spirit
pi_85257405
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 19:34 schreef Paxlie het volgende:

[..]

Ik zal eens aan mijn bovenbuurman vragen wat schoonstralen kost, als je dat zou willen iig.
Ja, gaarne, al denk ik dat stralen en polyester echt niet samen gaat ;)
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 21:55:22 #27
21082 Paxlie
Ies best bro
pi_85257751
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 21:49 schreef Fendy het volgende:

[..]

Ja, gaarne, al denk ik dat stralen en polyester echt niet samen gaat ;)
onder de juiste handen wel :)
Al is het echt ontzettend gevoelig.
Ik heb in het verleden ook condoomautomaten gestraald, dat was net 1mm staal en mocht niet buigen, HUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUuuuuuuuuuuuuuuu

Uiteindelijk was ik de enige die dat mocht doen aangezien ik de enige was die er feeling voor kreeg ;)
Ben best goed in stralen en zal dan ook aanbieden dat ik het straal en hij alleen materiaal beschikbaar stelt :)
Wie werd waar wanneer geboren en waarom werd hij door wie hoe genoemd?
Praten over mma? Kom naar #mma
  zondag 15 augustus 2010 @ 12:57:23 #28
19529 Fendy
True Spirit
pi_85305051
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 21:55 schreef Paxlie het volgende:

[..]

onder de juiste handen wel :)
Al is het echt ontzettend gevoelig.
Ik heb in het verleden ook condoomautomaten gestraald, dat was net 1mm staal en mocht niet buigen, HUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUuuuuuuuuuuuuuuu

Uiteindelijk was ik de enige die dat mocht doen aangezien ik de enige was die er feeling voor kreeg ;)
Ben best goed in stralen en zal dan ook aanbieden dat ik het straal en hij alleen materiaal beschikbaar stelt :)
Polyester stralen wordt meestal gedaan met een mengsel van water en een slijpende stof; zand of korreltjes oid. Als je de conventionele methode gebuikt zou je wel eens heel hard door de gelcoat heen kunnen gaan, dus voorzichtigheid is de moeder van de porseleinkast ;)

Maar we gaan de mogelijkheden zeker even onderzoeken.
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
  zondag 15 augustus 2010 @ 14:15:03 #29
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_85307758
Ik vind het wel echt een vette boot.
Het is dat hier in Eindhoven in de wijde omtrek geen water te vinden is, anders had ik ook wel zoon ding willen hebben :9 .
  zondag 22 augustus 2010 @ 20:57:56 #30
67385 ROG
Go on, say it.
pi_85582152
Tof project, ben benieuwd. Dat uitlopen met het transport hmz, je krijgt hem wel nog he? ;)
  maandag 23 augustus 2010 @ 15:37:04 #31
19529 Fendy
True Spirit
pi_85610455
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 20:57 schreef ROG het volgende:
Tof project, ben benieuwd. Dat uitlopen met het transport hmz, je krijgt hem wel nog he? ;)
Jaa, grom!

Was elke keer iets te blij met een dode mus, maar zo'n vrachtwagen rijdt natuurlijk niet linea recta van A naar B, maar moet overal lossen, dan weer laden en dan weer lossen.

Nu heb ik van de expediteur te horen gekregen dat hij woensdag echt bezorgd gaat worden *O*

Ook al een mooi plannetje om alle oude verf van de buitenkant te krijgen, het heet een Gelplane en raspt in een middagje je boot zo goed als kaal.
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
  maandag 23 augustus 2010 @ 20:44:51 #32
67385 ROG
Go on, say it.
pi_85622866
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 15:37 schreef Fendy het volgende:

[..]

Jaa, grom!

Was elke keer iets te blij met een dode mus, maar zo'n vrachtwagen rijdt natuurlijk niet linea recta van A naar B, maar moet overal lossen, dan weer laden en dan weer lossen.

Nu heb ik van de expediteur te horen gekregen dat hij woensdag echt bezorgd gaat worden *O*

Ook al een mooi plannetje om alle oude verf van de buitenkant te krijgen, het heet een Gelplane en raspt in een middagje je boot zo goed als kaal.
Nice! ^O^

Ah tof, ik ben heel benieuwd wat je ervaring met die Gelplane zijn. Heb er ook weleens wat over gehoord en klinkt wel goed! Peldiepte instellen en banen maken maar!
Met een biertje erbij filosoferen we hier ook weleens over het overhalen van een sloep en opknappen, Gelplane of stralen (polyester stralen that is uiteraard) omdat met de hand écht een takkeklus is. Verder zijn het vinden van een goede klusruimte en de vereiste vrije tijd natuurlijk lastig.. :)
Wat zijn je voornaamste redenen om voor Gelplane te gaan en bijv. niet voor stralen?
pi_85623277
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 15:37 schreef Fendy het volgende:


Ook al een mooi plannetje om alle oude verf van de buitenkant te krijgen, het heet een Gelplane en raspt in een middagje je boot zo goed als kaal.
Is het wel echt verf en geen gelcoat? Gelplane is nl bedoelt om gelcoat te verwijderen volgens mij, maar waarom zou je dat willen? Osmose op het onderwaterschip lijkt me vrij sterk nl.
  maandag 23 augustus 2010 @ 21:34:27 #34
19529 Fendy
True Spirit
pi_85624821
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 20:55 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Is het wel echt verf en geen gelcoat? Gelplane is nl bedoelt om gelcoat te verwijderen volgens mij, maar waarom zou je dat willen? Osmose op het onderwaterschip lijkt me vrij sterk nl.
Klopt ook, gelplane is om verf+gelcoat te verwijderen, maar ik wil hem dan minder diep instellen en alleen de (waarschijnlijk) 8 verflagen eraf halen.
Vaak zie je dat die lifeboats aan meerdere schepen hebben gehangen en meestal doen ze er dan voor ieder ander schip een nieuwe verflaag op.

Maar inderdaad, geen osmose, dus het gaat puur om het verwijderen van alles wat op de gelcoat zit. Dus niet de gelcoat zelf.
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
  maandag 23 augustus 2010 @ 21:38:10 #35
19529 Fendy
True Spirit
pi_85624964
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 20:44 schreef ROG het volgende:

[..]

Nice! ^O^

Ah tof, ik ben heel benieuwd wat je ervaring met die Gelplane zijn. Heb er ook weleens wat over gehoord en klinkt wel goed! Peldiepte instellen en banen maken maar!
Met een biertje erbij filosoferen we hier ook weleens over het overhalen van een sloep en opknappen, Gelplane of stralen (polyester stralen that is uiteraard) omdat met de hand écht een takkeklus is. Verder zijn het vinden van een goede klusruimte en de vereiste vrije tijd natuurlijk lastig.. :)
Wat zijn je voornaamste redenen om voor Gelplane te gaan en bijv. niet voor stralen?
Polyester stralen gebeurt (van wat ik er tot nu toe over gelezen heb) in een combinatie met water en slijpspul. Ik heb zelf geen ruimte waar ik dat op mijn gemakkie kan doen, laten doen wordt me te duur denk ik en in de haven waar mijn boot komt te liggen kan het ook niet.

Gelplane is een autonoom systeem waarbij alle rotzooi wordt afgezogen en je hebt alleen stroom nodig. Dus maximaal resultaat, minimale tijd en minimaal rotzooi maken, dat zijn eigenlijk wel de hoofdredenen om dat te willen.

Ik moet alleen wel even verdomd zeker weten wat de verfdikte is, hoeveel lagen erop zitten en hoe het verfsysteem is opgebouwd.
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
  maandag 23 augustus 2010 @ 23:13:11 #36
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_85629352
Tof.

Radio etc niet op de startaccu's aansluiten maar op een aparte accu. En ik zou die motor lekker laten zitten als ie 't goed doet en alleen vervangen als het hoognodig is. Want 9 van de 10 keer kun je ook je je complete aandrijflijn vervangen, dat moet namelijk allemaal compatible met elkaar zijn.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_85727753
Boot is net aangekomen, ligt nu op zijn plekje in de jachthaven, vanavond pics :)
Wordt een hoop werk in ieder geval...
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
  vrijdag 27 augustus 2010 @ 22:43:26 #38
19529 Fendy
True Spirit
pi_85789664
Vandaag beetje aan boot gewerkt, ouwe rommel van boord gehaald, de boel goed schoongemaakt, motor gestart, hakkeplof hakkeplof.
Ook nog stukje geprobeerd te varen maar te veel wind en een te klein roerblad, dus van twee dingen ben ik zeker: boegschroef en ballast.

Zal echt snel pics doen..
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
  vrijdag 27 augustus 2010 @ 22:58:39 #39
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_85790435
Ik wou dat ik zo'n boot had. Had ik tenminste m'n auto kunnen bereiken met droge voeten :').
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  maandag 30 augustus 2010 @ 23:42:07 #40
19529 Fendy
True Spirit
pi_85894538
Tijd voor een update.

Ik weet ondertussen van welk schip de sloep afkomt, de Medoil II, een onder Griekse vlag varende olietanker van 91 meter lang, gebouwd in 1971, laatst actief onder de naam Aegean II, in 2001 in Turkije gesloopt.


Ondertussen hebben we een hoop rommel van boord gehaald, allemaal rottend hout wat dienst deed als vloer, liefst 5 oude reddingsbanden, van die hard plastic gevallen en erg veel vuiligheid. Wel ontdekt dat er een goed werkende lenspomp opzit, dus we konden hem mooi schrobben en wat van het aangekoekte vuil wegborstelen.

Op onderstaande foto zie je nog een hoop van de metalen bevestigingsmiddelen, waarmee hij ooit aan het moederschip hing. Dat oranje ronde ding is de brandstoftank en die grijze kast is de motorkist.


Mooi overzichtplaatje, links op de boeg zit een mooie metalen plaat met merk (Viking Marine ltd.) afmetingen, capaciteit (40 pers) en bouwjaar (1970) en nog wat andere gegevens. Die plaat ga ik dus helemaal als nieuw maken en na de restauratie komt die mooi weer voorop.


Hier een foto van de motor, een Lister Blackstone SR2, 2 cylinder, luchtgekoelde diesel, geeft 13PK @2000 rpm en maximaal 16 @ 2500 rpm. Dat rechts is mijn doppenset :+


Van de week even een stuk varen, als het goed is werkt het weer ook mee en kunnen we het motortje even lekker belasten. Oh ja, hij is nu nog handgestart, maar we hebben al een goed idee hoe we dat op gaan lossen; namelijk door middel van een dynastart, een dynamo en startmotor in 1...
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
pi_85896456
Vet ding ^O^ Dat motortje zal wel lekker stampen :P Kun je de motorkist isoleren of gaat dat niet ivm de luchtkoeling?

Dat wit, het lijkt wel alsof dat er snel is opgesmeerd (voorheen oranje lijkt me). Denk dus nog even aan de antifouling op het onderwaterschip tenzij je een rijke vegetatie wel kan waarderen



Die roeispanen trouwens _O_ moet je als grap tevoorschijn halen als je wat mensen heb uitgenodigd om mee te varen ~O>

edit: als ik de foto's zo eens zie denk ik dat we vaargebied delen :P

[ Bericht 23% gewijzigd door tjoptjop op 31-08-2010 00:40:10 ]
pi_85897261
quote:
Op maandag 30 augustus 2010 23:42 schreef Fendy het volgende:
Wauw, mooi ding! Ik ben erg benieuwd naar de vorderingen, ga dit topic even volgen!
Quidquid latine dictum sit, altum viditur
  dinsdag 31 augustus 2010 @ 10:05:27 #43
19529 Fendy
True Spirit
pi_85902161
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 00:30 schreef tjoptjop het volgende:
Vet ding ^O^ Dat motortje zal wel lekker stampen :P Kun je de motorkist isoleren of gaat dat niet ivm de luchtkoeling?

Dat wit, het lijkt wel alsof dat er snel is opgesmeerd (voorheen oranje lijkt me). Denk dus nog even aan de antifouling op het onderwaterschip tenzij je een rijke vegetatie wel kan waarderen

[ afbeelding ]

Die roeispanen trouwens _O_ moet je als grap tevoorschijn halen als je wat mensen heb uitgenodigd om mee te varen ~O>

edit: als ik de foto's zo eens zie denk ik dat we vaargebied delen :P
Ik dacht ook dat het wit er als tijdelijke cover-up overheen gesmeerd is, maar het is echte verf, die ook nog eens goed vast zit. Gisteren met een krabber in de weer geweest op een stukje boven de waterlijn en er komt geen oranje onder vandaan, vaag vond ik ook...

Uitgeestermeer btw.
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
pi_86568942
Tijd voor een update :)

Tijdje terug een flink eind gevaren en daardoor tot wat inzichten gekomen.

We wisten al dat we een electrisch systeem wilden, dus dynamo/startmotor/accu etc. Daarnaast moet de uitlaat gedempt worden, nu is het slechts een dikke slang die naar de zijkant loopt, maar ongedempt, dus veul herrie. Mechanisch lawaai is er ook, maar de motorkist goed isoleren kan weer niet omdat de motor luchtgekoeld is.

Al met al gaat het aardig geld kosten om bijvoorbeeld alleen al electrisch te kunnen starten, laat staan om de uitlaat en de motor zelf stil te krijgen, ook betrouwbaarheid speelt wel een rol; na anderhalf uur varen nam ik gas terug tot bijna stationair en toen sloeg ie af, midden in een wat drukker stukje...dan lig je dus altijd in de weg en moeten mensen maar om je heen. Kreeg hem pas 10 minuten later na een hoop gedoe weer aan de praat, niet handig met een slingertje.

Dus beslissing is genomen, er komt een fonkelnieuwe motor in, de keuze is voorlopig gevallen op een Lomarine 37PK via scheepsdiesel.com, met name prijs en niveau van service van de NL dealer (Pemar Boats Aalsmeer) zijn voor mij reden om hiervoor te kiezen.
De motor is weliswaar niet zo verfijnd als een Vetus of Penta, maar och, de prijs maakt een hoop goed.
Er moeten alleen nog wel wat zaken bijgekocht worden; Hoogstwaarschijnlijk een nieuwe schroef (de huidige was echt ook al aan vervanging toe, dus dat moest sowieso) een waterlock voor afvoerwater, een waterintake, ik zal een hele nieuwe motorfundatie moeten maken, we willen nog een pythondrive installeren...dus al met al loopt ook dit aardig in de centjes, maar daar heb je dan ook wel iets voor terug :)
Bedoeling is om dit in de winter alvast te gaan realiseren, zodat we in het voorjaar gewoon volgens plan de rest van de boot kunnen aanpakken....

Meer volgt!
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
pi_86569530
Genoeg te doen dus deze winter, motor+pythondrive+schroef $ :o

Nieuwe motor zal zo veel lekkerder varen dan dat stampertje wat je nu hebt ^O^

Moet de schroef vervangen worden omdat het niet meer klopt met de nieuwe transmissie? of omdat ie gewoon rot is.
pi_86569561
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 14:01 schreef tjoptjop het volgende:
Genoeg te doen dus deze winter :D

Nieuwe motor zal zo veel lekkerder varen dan dat stampertje wast je nu hebt ^O^

Denk uiteraard ook aan je wierpot :P
Wierpotje zit erbij :Y

En oh ja, de Lister gaat gewoon marktplaats op, valt altijd wel een liefhebber voor te vinden denk ik zo.
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
pi_86569576
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 14:02 schreef Fendy het volgende:

[..]


Wierpotje zit erbij :Y
logisch ook eigenlijk, heb nog even geedit boven.
pi_86569623
Lomarine LMD4d18 37pk Diesel



De LMD4D18 is het grote broertje van de 27pk. Een 4 cylinder uitvoering die geschikt is voor sloepen en motorboten met opbouw tot negen meter, afhankelijk van hun gewicht.

Een lage DB output zorgt voor een aangenaam vaarresultaat.
De 37pk scheepsdiesel wordt compleet geleverd met warmtewisselaar, watergekoeld uitlaatspruitstuk en een compleet overzichtelijk dashbord
Afmetingen 955x570x680 mm(lxbxh) inclusief keerkoppeling
Gewicht 230 kg :D

37pk : 3850,- Euro :@
pi_86569647
Schroef moet vervangen worden omdat ie rot is, ding is overgeschilderd, gebutst en vast niet meer zo mooi gebalanceerd als zou moeten zeg maar. Daarnaast is ie ook niet juist geproportioneerd voor de nieuwe motor denk ik, dus ik ga me uitgebreid laten voorlichten wat het beste is en dan kijk ik verder ;)
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
pi_86569654
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 14:05 schreef ikweethetookniet het volgende:
Lomarine LMD4d18 37pk Diesel

[ afbeelding ]

De LMD4D18 is het grote broertje van de 27pk. Een 4 cylinder uitvoering die geschikt is voor sloepen en motorboten met opbouw tot negen meter, afhankelijk van hun gewicht.

Een lage DB output zorgt voor een aangenaam vaarresultaat.
De 37pk scheepsdiesel wordt compleet geleverd met warmtewisselaar, watergekoeld uitlaatspruitstuk en een compleet overzichtelijk dashbord
Afmetingen 955x570x680 mm(lxbxh) inclusief keerkoppeling
Gewicht 230 kg :D

37pk : 3850,- Euro :@
Goede prijs hoor, een vergelijkbare van Volvo kost het dubbele :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')