abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 26 maart 2013 @ 12:51:20 #101
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_124520708
Nou, echt een diepe buiging inderdaad. En van een kant-en-klare aanschaffen kun je onmogelijk zo veel voldoening hebben lijkt me.
Ik heb al een boek.
  maandag 8 juli 2013 @ 00:35:49 #102
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_128707752
Is ie al klaar?
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
  maandag 8 juli 2013 @ 09:20:07 #103
19529 Fendy
True Spirit
pi_128711662
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2013 00:35 schreef Parafernalia het volgende:
Is ie al klaar?
Mja, van het weekend mijn roer eraf gevaren, kwam achteruitvarend in iets te ondiep water waardoor het roer uit de scharnieren gelift werd, daarbij een glijlager verloren, dus houtje/touwtje thuisgekomen. Nu maar even wat modificeren zodat dat niet meer kan gebeuren. Moet bootje wel even voor uit het water, maar dan kan ik gelijk even een kleine inspectieronde houden :P
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
  zondag 8 september 2013 @ 12:22:15 #104
19529 Fendy
True Spirit
pi_130942971
Weer verse plannen gemaakt om de boel wat beter en rustiger te krijgen.

De motor gaat 30 of 50 centimeter (weet ik nog niet) naar voren om de boel beter te kunnen isoleren. Pluspuntje is een betere gewichtsverdeling
Ik ga de motorsteunen vervangen voor betere, dus die meer dempen =minder trilling en onder de motorsteunen komt dempend materiaal.
Er komt een flinkere schroef op, zodat ik minder toeren hoef te maken bij dezelfde snelheid.

Na het seizoen maar eens mee beginnen, de schroef ga ik proberen binnenkort te doen zodat ik nog even kan testen of het werkt.
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
  zondag 8 september 2013 @ 14:20:58 #105
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_130947458
Bevalt ie verder wel? Is de boot veel gebruikt afgelopen seizoen?
Ben ergens wel jaloers op je. Een eigen boot is wel erg relaxt.

Edit: Ik zie nu je uitspraak "zou ik het nog een keer doen?".
Maareh, geldt dat niet voor alle hobbyprojecten? Zo ervaar ik het zelf tenminste. Als ik het een keer gedaan heb weet ik hoe het moet en is de lol er vanaf :P .
  maandag 16 september 2013 @ 17:20:53 #106
19529 Fendy
True Spirit
pi_131244273
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2013 14:20 schreef bleiblei het volgende:
Bevalt ie verder wel? Is de boot veel gebruikt afgelopen seizoen?
Ben ergens wel jaloers op je. Een eigen boot is wel erg relaxt.

Edit: Ik zie nu je uitspraak "zou ik het nog een keer doen?".
Maareh, geldt dat niet voor alle hobbyprojecten? Zo ervaar ik het zelf tenminste. Als ik het een keer gedaan heb weet ik hoe het moet en is de lol er vanaf :P .
Hij bevalt prima, maar hij mag gewoon wel wat stiller enzo. Was weliswaar ingecalculeerd, maar toch. Het enige nadeel is dat als ik vanuit Amsterdam naar Friesland zou willen varen, dat ik dan wel efkes onderweg ben, dus ik zou toch ook wel willen dat ie sneller kon varen, maar daar is het gewoon de boot niet naar.
Het onderwaterschip laat gewoon niet toe dat ie harder dan pak 'em beet 12.5 km/uur vaart.

Wel al een leverancier gevonden van scheepsschroeven die me waarschijnlijk gaat helpen aan een andere schroef, kan ik de huidige waarschijnlijk nog inruilen ook :Y
Tevens een goede demping gevonden voor onder de motorsteunen, dus dan vaart het met minder trillingen, ook weer lekker!

Ben stiekem al wel aan het kijken naar iets anders, maar dat is meer voor over een jaar of wat dan op de korte termijn :@
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
  zondag 22 september 2013 @ 16:48:58 #107
19529 Fendy
True Spirit
pi_131446444
En die klusjes dit weekend uitgevoerd.

Een zwaardere schroef was niet echt een optie, in mijn herinnering zat er een 12 inch op, maar dit bleek al 15 inch te zijn. Enige optie was om over te stappen op een 4-blads schroef met een aardige spoed (spoed is de stand van de bladen, en in theorie de afstand die de schroef in een vaste massa zou afleggen bij 1 omwenteling)

Aangezien er dus een 15 inch schroef met 10 inch spoed op zat kreeg ik van de schroevenman het advies om eerst de spoed te laten vergroten, voor ik over zou stappen op iets compleet anders. Mijn eigen schroef is op de testbank gegaan en die bleek 9.8 inch spoed te hebben. De theorie is dat elke inch spoed erbij zo'n 250 toeren per minuut scheelt...als ik dus met 2000 toeren 8 km/u zou varen in de oude situatie, is dat met een inch erbij dus 8km/u bij 1750 toeren.

Na overleg besloten om hem rond de 11.25 inch te maken en dit is uiteindelijk 11.3 geworden (dus anderhalf erbij). Het verschil is erg goed merkbaar, de boot accelereert vlotter, heeft minder gas, dus toeren, dus lawaai en uiteindelijk ook brandstof nodig om richting rompsnelheid te gaan. Van de winter als boot uit het water is wil ik hem laten verzetten naar 12 of 12,25 inch om nog net effe wat meer rust in de boot te krijgen.

Ook dempingsrubber voor zware machines onder de motorsteunen geplaatst, neemt veel trilling weg en zorgt voor een stuk meer comfort aan boord.

Van de winter de motor nog even 30 centimeter verder naar voren plaatsen, nieuwe motorkist en stuurstand ontwerpen en dan ben ik er wel weer klaar mee. Ik moet uiteraard ook nog het teak schuren en in de olie zetten en het onderwaterschip opnieuw in de antifouling zetten.

Als ik nog tijd over heb wil ik een nieuw roerblad ontwerpen en een witte bies (40mm) net boven de waterlijn maken.

Klusjes genoeg nog dus, maar als deze verbeteringen klaar zijn wil ik er verder niet zo veel meer aan doen.
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
  zondag 22 september 2013 @ 17:28:58 #108
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_131447932
Gaaf! Wel interessant ook die theorie over spoed. Wat ik mij wel afvraag is of je motor het dan niet zwaarder krijgt bij meer spoed? Ik neem aan dat het een beetje vergelijkbaar is met automotoren en versnellingen, optrekken in z'n 3 is heftig, maar eenmaal op snelheid loopt ie rustiger?

Enne, nieuw project, wat voor iets? :P
pi_131448052
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 17:28 schreef bleiblei het volgende:
Gaaf! Wel interessant ook die theorie over spoed. Wat ik mij wel afvraag is of je motor het dan niet zwaarder krijgt bij meer spoed? Ik neem aan dat het een beetje vergelijkbaar is met automotoren en versnellingen, optrekken in z'n 3 is heftig, maar eenmaal op snelheid loopt ie rustiger?
Klopt, motor moet meer kracht leveren want hij moet immers 'meer' water 'verscheppen' op een lager toerental
  zondag 22 september 2013 @ 23:00:17 #110
19529 Fendy
True Spirit
pi_131463658
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 17:28 schreef bleiblei het volgende:
Gaaf! Wel interessant ook die theorie over spoed. Wat ik mij wel afvraag is of je motor het dan niet zwaarder krijgt bij meer spoed? Ik neem aan dat het een beetje vergelijkbaar is met automotoren en versnellingen, optrekken in z'n 3 is heftig, maar eenmaal op snelheid loopt ie rustiger?

Enne, nieuw project, wat voor iets? :P
Klopt inderdaad, temeer omdat het een waterverplaatsend schip is zal hij bij een lager toerental wat meer kracht moeten leveren. Belangrijk dus om temperatuur en de kleur van de uitlaatgassen in de gaten te houden, maar een hele belangrijke indicator dat de schroef te zwaar is, is dat hij zijn max toerental niet meer haalt. Dat haalt hij nu nog met gemak, al ga ik er geen streep harder door (max snelheid is gewoon 12.3 k/u)

En eh...geen nieuw project, eventueel over een paar jaar verkopen/inruilen op iets anders...als ik boot echt zat ben dan, onder voorbehoud van een heleboel zaken. Pydna gaat na twee jaar verbouwen en flink wat tijd aan verbeteringen aanbrengen niet zomaar weg ;)
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
pi_131464533
Zag de update al voorbij komen, leuk even bij lezen over de "sloep ". :)
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
  dinsdag 8 april 2014 @ 23:07:52 #112
19529 Fendy
True Spirit
pi_138674371
Van de winter niet stil gezeten, motor verplaatst, extra audio geplaatst, nieuwe motorkist gebouwd en stuurstand verbeterd, allemaal ten behoeve van betere geluidsisolatie meer rust in de boot...

Nu alweer gereed voor een mooi vaarseizoen.
Pics volgen binnenkort :)
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
  woensdag 9 april 2014 @ 19:53:09 #113
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_138700638
Ahaaa! Fijn, ik was je niet vergeten :)

Ben benieuwd!
Laat die handjes wapperen!
  woensdag 9 april 2014 @ 20:20:06 #114
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_138701723
De boot heet Pydna? _O_
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  donderdag 10 april 2014 @ 11:21:39 #115
19529 Fendy
True Spirit
pi_138720436
quote:
1s.gif Op woensdag 9 april 2014 20:20 schreef fathank het volgende:
De boot heet Pydna? _O_
Ja, ik moet alleen nog even mooi lettertype vinden eigenlijk, niet te klassiek...
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
pi_149928932
quote:
2s.gif Op dinsdag 8 april 2014 23:07 schreef Fendy het volgende:
Van de winter niet stil gezeten, motor verplaatst, extra audio geplaatst, nieuwe motorkist gebouwd en stuurstand verbeterd, allemaal ten behoeve van betere geluidsisolatie meer rust in de boot...

Nu alweer gereed voor een mooi vaarseizoen.
Pics volgen binnenkort :)
Waar blijven die pics nou :P

(ik moet even wat inspiratie op doen voor mijn eigen boot die eruit gaat binnen korte tijd :P)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')