quote:Op maandag 2 augustus 2010 22:49 schreef Paxlie het volgende:
Nice
Als ik ergens mee kan helpen hoor ik het wel
Via www.extreme-lifeboats.comquote:Op dinsdag 3 augustus 2010 22:47 schreef Mute_Me het volgende:
Tof!
Waar heb je de basis vandaan, en tegen welke prijs natuurlijk
Thnx, dat ziet er goed uit.quote:Op woensdag 4 augustus 2010 12:56 schreef Fendy het volgende:
[..]
Via www.extreme-lifeboats.com
Goede handelaar in die units, geeft duidelijk aan wat er gebeurt en wat de status is mbt het verschepen. Regelt ook de hele papierwinkel voor de douane etc.
In totaal ben ik rond de 6K kwijt, dan ligt ie in de haven bij mij in de buurt. Ze hebben ook goedkopere bootjes liggen, ook kleinere.
Veel mensen halen hun sloep uit Bangladesh of Singapore, maar ik heb teveel ellendige verhalen gelezen over de manier van transporteren en de gevolgen ervan (in een zeecontainer) om dat niet te willen. Nu gaat ie in een truck over land, wordt meteen onder de kraan gereden en kan zo het water in gehesen worden.
Thanks!quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 13:52 schreef Thorical het volgende:
Ha leuk, zo'n bootjes project. Succes en behouden vaart.
Ik heb wel crappy foto's, maar ik post wel foto's van de bezorging en tewaterlating als het zover isquote:
ook goedquote:Ik heb wel crappy foto's,
Goed, verkeerde interpretatie mijnerzijds. Wordt pas rond de 24equote:Op zondag 8 augustus 2010 10:12 schreef Fendy het volgende:
Zoals het er nu voor staat wordt Boot hoogstwaarschijnlijk komende vrijdag bezorgd, anders maandag.
Superblij met dat extreme-lifeboats trouwens, ze houden me echt stap voor stap op de hoogte van de actuele status en de transporteur gaat ook elke dag doorgeven waar mijn vrachtje zich bevindt.
Aanrader dus
Hou rekening met het feit dat deze bootjes berekend zijn op 25 man ofzo, dus als je er met 4 man en een paardekop in gaat, ligt ie niet zo diep als hij hoort, dat komt de bestuurbaarheid weer niet ten goede, dus is een boegschroef gewoon erg handig, daarnaast is het op de grachten gewoon veel makkelijker.quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 19:11 schreef tjoptjop het volgende:
Tof project, maar kom op, een boegschroef op een 7,5m boot
Voordat ie het water in gaat, controleer wel even wat voor bodem verf die heeft. Anders ff goede laag antifouling op aanbrengen
Ik heb zelf een boot van 9 meter, dus ik ken het formaatquote:Op vrijdag 13 augustus 2010 19:26 schreef Fendy het volgende:
[..]
Hou rekening met het feit dat deze bootjes berekend zijn op 25 man ofzo, dus als je er met 4 man en een paardekop in gaat, ligt ie niet zo diep als hij hoort, dat komt de bestuurbaarheid weer niet ten goede, dus is een boegschroef gewoon erg handig, daarnaast is het op de grachten gewoon veel makkelijker.
En de verf gaat er allemaal af. Zoals in de OP staat
Overigens, ga jij even in je woonkamer 7.5 meter uitleggen met een meetlintje, is namelijk groter dan je denkt
Verf gaat komend voorjaar gebeuren inderdaad, nog niet meteenquote:Op vrijdag 13 augustus 2010 19:29 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Ik heb zelf een boot van 9 meter, dus ik ken het formaat
excuus, ik dacht dat die verf pas voor komende winter bedoelt was. Zit er wel al een zwemtrap op
In ieder geval nu zeker ff van geniet, dat motiveert alleen maar bij het klussen (waar nog flink wat tijd in gaat zitten).
Vwb technische onderdelen kun je alvast even catalogi van Vetus, Technautic aanvragen, kun je alvast een beetje orienteren.
Ik zal eens aan mijn bovenbuurman vragen wat schoonstralen kost, als je dat zou willen iig.quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 19:32 schreef Fendy het volgende:
[..]
Verf gaat komend voorjaar gebeuren inderdaad, nog niet meteen
Dus nu gaat ie een maandje het water in (als ie goed is) en dan in heet voorjaar er weer uit en compleet verbouwd worden.
Zit al heel erg veel bij verschillende (online) watersportwinkels te kijken naar prijzen en formaten van railingen, kikkers, bolders, boegschroeven, stuursystemen, houtwerk en andere handige hebbedingetjes...
Waar bestel ik die catalogi?
-edit- Nog geen zwemtrap
Romp verf boeit niet echt, maar kijk echt eerst ff goed naar de bodem. Als dat nog kaal polyester is dan raad ik je echt ten zeerste aan daar antifouling op te smeren. Anders krijg je er spijt van als ie er in het najaar uitgaatquote:Op vrijdag 13 augustus 2010 19:32 schreef Fendy het volgende:
[..]
Verf gaat komend voorjaar gebeuren inderdaad, nog niet meteen
Dus nu gaat ie een maandje het water in (als ie goed is) en dan in heet voorjaar er weer uit en compleet verbouwd worden.
Zit al heel erg veel bij verschillende (online) watersportwinkels te kijken naar prijzen en formaten van railingen, kikkers, bolders, boegschroeven, stuursystemen, houtwerk en andere handige hebbedingetjes...
Waar bestel ik die catalogi?
-edit- Nog geen zwemtrap
Ja, gaarne, al denk ik dat stralen en polyester echt niet samen gaatquote:Op vrijdag 13 augustus 2010 19:34 schreef Paxlie het volgende:
[..]
Ik zal eens aan mijn bovenbuurman vragen wat schoonstralen kost, als je dat zou willen iig.
onder de juiste handen welquote:Op vrijdag 13 augustus 2010 21:49 schreef Fendy het volgende:
[..]
Ja, gaarne, al denk ik dat stralen en polyester echt niet samen gaat
Polyester stralen wordt meestal gedaan met een mengsel van water en een slijpende stof; zand of korreltjes oid. Als je de conventionele methode gebuikt zou je wel eens heel hard door de gelcoat heen kunnen gaan, dus voorzichtigheid is de moeder van de porseleinkastquote:Op vrijdag 13 augustus 2010 21:55 schreef Paxlie het volgende:
[..]
onder de juiste handen wel
Al is het echt ontzettend gevoelig.
Ik heb in het verleden ook condoomautomaten gestraald, dat was net 1mm staal en mocht niet buigen, HUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUuuuuuuuuuuuuuuu
Uiteindelijk was ik de enige die dat mocht doen aangezien ik de enige was die er feeling voor kreeg
Ben best goed in stralen en zal dan ook aanbieden dat ik het straal en hij alleen materiaal beschikbaar stelt
Jaa, grom!quote:Op zondag 22 augustus 2010 20:57 schreef ROG het volgende:
Tof project, ben benieuwd. Dat uitlopen met het transport hmz, je krijgt hem wel nog he?
Nice!quote:Op maandag 23 augustus 2010 15:37 schreef Fendy het volgende:
[..]
Jaa, grom!
Was elke keer iets te blij met een dode mus, maar zo'n vrachtwagen rijdt natuurlijk niet linea recta van A naar B, maar moet overal lossen, dan weer laden en dan weer lossen.
Nu heb ik van de expediteur te horen gekregen dat hij woensdag echt bezorgd gaat worden
Ook al een mooi plannetje om alle oude verf van de buitenkant te krijgen, het heet een Gelplane en raspt in een middagje je boot zo goed als kaal.
Is het wel echt verf en geen gelcoat? Gelplane is nl bedoelt om gelcoat te verwijderen volgens mij, maar waarom zou je dat willen? Osmose op het onderwaterschip lijkt me vrij sterk nl.quote:Op maandag 23 augustus 2010 15:37 schreef Fendy het volgende:
Ook al een mooi plannetje om alle oude verf van de buitenkant te krijgen, het heet een Gelplane en raspt in een middagje je boot zo goed als kaal.
Klopt ook, gelplane is om verf+gelcoat te verwijderen, maar ik wil hem dan minder diep instellen en alleen de (waarschijnlijk) 8 verflagen eraf halen.quote:Op maandag 23 augustus 2010 20:55 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Is het wel echt verf en geen gelcoat? Gelplane is nl bedoelt om gelcoat te verwijderen volgens mij, maar waarom zou je dat willen? Osmose op het onderwaterschip lijkt me vrij sterk nl.
Polyester stralen gebeurt (van wat ik er tot nu toe over gelezen heb) in een combinatie met water en slijpspul. Ik heb zelf geen ruimte waar ik dat op mijn gemakkie kan doen, laten doen wordt me te duur denk ik en in de haven waar mijn boot komt te liggen kan het ook niet.quote:Op maandag 23 augustus 2010 20:44 schreef ROG het volgende:
[..]
Nice!![]()
Ah tof, ik ben heel benieuwd wat je ervaring met die Gelplane zijn. Heb er ook weleens wat over gehoord en klinkt wel goed! Peldiepte instellen en banen maken maar!
Met een biertje erbij filosoferen we hier ook weleens over het overhalen van een sloep en opknappen, Gelplane of stralen (polyester stralen that is uiteraard) omdat met de hand écht een takkeklus is. Verder zijn het vinden van een goede klusruimte en de vereiste vrije tijd natuurlijk lastig..
Wat zijn je voornaamste redenen om voor Gelplane te gaan en bijv. niet voor stralen?
Wauw, mooi ding! Ik ben erg benieuwd naar de vorderingen, ga dit topic even volgen!quote:Op maandag 30 augustus 2010 23:42 schreef Fendy het volgende:
Ik dacht ook dat het wit er als tijdelijke cover-up overheen gesmeerd is, maar het is echte verf, die ook nog eens goed vast zit. Gisteren met een krabber in de weer geweest op een stukje boven de waterlijn en er komt geen oranje onder vandaan, vaag vond ik ook...quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 00:30 schreef tjoptjop het volgende:
Vet dingDat motortje zal wel lekker stampen
Kun je de motorkist isoleren of gaat dat niet ivm de luchtkoeling?
Dat wit, het lijkt wel alsof dat er snel is opgesmeerd (voorheen oranje lijkt me). Denk dus nog even aan de antifouling op het onderwaterschip tenzij je een rijke vegetatie wel kan waarderen
[ afbeelding ]
Die roeispanen trouwensmoet je als grap tevoorschijn halen als je wat mensen heb uitgenodigd om mee te varen
![]()
edit: als ik de foto's zo eens zie denk ik dat we vaargebied delen
Wierpotje zit erbijquote:Op zaterdag 18 september 2010 14:01 schreef tjoptjop het volgende:
Genoeg te doen dus deze winter![]()
Nieuwe motor zal zo veel lekkerder varen dan dat stampertje wast je nu hebt![]()
Denk uiteraard ook aan je wierpot
Goede prijs hoor, een vergelijkbare van Volvo kost het dubbelequote:Op zaterdag 18 september 2010 14:05 schreef ikweethetookniet het volgende:
Lomarine LMD4d18 37pk Diesel
[ afbeelding ]
De LMD4D18 is het grote broertje van de 27pk. Een 4 cylinder uitvoering die geschikt is voor sloepen en motorboten met opbouw tot negen meter, afhankelijk van hun gewicht.
Een lage DB output zorgt voor een aangenaam vaarresultaat.
De 37pk scheepsdiesel wordt compleet geleverd met warmtewisselaar, watergekoeld uitlaatspruitstuk en een compleet overzichtelijk dashbord
Afmetingen 955x570x680 mm(lxbxh) inclusief keerkoppeling
Gewicht 230 kg![]()
37pk : 3850,- Euro
Ja, die info had ik ookquote:Op zaterdag 18 september 2010 14:05 schreef ikweethetookniet het volgende:
Lomarine LMD4d18 37pk Diesel
[ afbeelding ]
De LMD4D18 is het grote broertje van de 27pk. Een 4 cylinder uitvoering die geschikt is voor sloepen en motorboten met opbouw tot negen meter, afhankelijk van hun gewicht.
Een lage DB output zorgt voor een aangenaam vaarresultaat.
De 37pk scheepsdiesel wordt compleet geleverd met warmtewisselaar, watergekoeld uitlaatspruitstuk en een compleet overzichtelijk dashbord
Afmetingen 955x570x680 mm(lxbxh) inclusief keerkoppeling
Gewicht 230 kg![]()
37pk : 3850,- Euro
attent van jequote:Op zaterdag 18 september 2010 14:11 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Jij wel, maar wij niet
Maar dat naar beneden trekken en golven trekken zou je weer kunnen tegengaan door trimvlakken. Of is de werking van een trimvlak niet zo groot?quote:Op maandag 20 september 2010 18:27 schreef klaaskootstra het volgende:
Gezien de lengte en geschat gewicht van je sloep is de motor die je nu hebt uitgezocht echt een slag te zwaar. Aan 16/17 pk heb je meer dan voldoende om je rompsnelheid te varen. Die andere ca. 20 pk kan je vervolgens alleen gebruiken om golven te trekken...
16/17 pk motortje scheelt je een bult in het aanschaf bedrag, zwaarte van de motorfundatie, ruimte om in te bouwen en het brandstofverbruik. Zowel absoluut, een zwaardere motor verbruikt meer brandstof, als relatief omdat je een 16/17 pk motortje in zijn optimale toeren gebied zal belasten.
Wat voor schroef je nodig hebt is afhankelijk van het vermogen wat je installeert, de weerstand van je schip, maximaal toepasbare diameter, toerental vd schroef, aantal bladen en de benodigde spoed. Hiervoor zal een berekening gemaakt moeten worden.
Stel je motor bij het inbouwen vrij op, juiste dempers eronder, een goede silencer in de uitlaat en een goed geisoleerde kast erom heen. "t lawaai van zo'n motortje ben je nm vrij snel zat..
Klopt helemaal, Nature One enzoquote:Op dinsdag 21 september 2010 12:33 schreef L.E.E het volgende:
Tof bootje, tof project!
En die naam.. vernoemd naar een oude raketbasis in het zuidwesten van duitsland?![]()
Succes!!
Goed verhaalquote:
Pic van de zeilboot?quote:Op dinsdag 21 september 2010 21:52 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Goed verhaal, zeker van toepassing op sloepen aangezien die altijd in redelijk rustig water varen. Moet zeggen dat ik op m'n zeilboot wel blij ben met wat extra power. Maar dat heeft meer te maken met af en toe forse tegenwind, flinke golfslag en stromingen
met 10pk zou ik (denk ik) prima m'n rompsnelheid kunnen halen, maar 1 golf tegen en snelheid is weg
Theoretisch is minder pk prima te doen maar praktisch is dit natuurlijk een polyester bak die gaat waar het windje waait. Een beetje pk meer is dan wel prettig. Je legt hem dan toch net even prettiger tegen de wind in aan of makkelijker op de plaats rust. Zelf heb ik een polyester kruiser van een kleine 3000 kilo met 42 pk. Het werkt bijzonder prettig bij het aan en afmeren met een beetje wind.quote:Op maandag 20 september 2010 18:27 schreef klaaskootstra het volgende:
Gezien de lengte en geschat gewicht van je sloep is de motor die je nu hebt uitgezocht echt een slag te zwaar. Aan 16/17 pk heb je meer dan voldoende om je rompsnelheid te varen. Die andere ca. 20 pk kan je vervolgens alleen gebruiken om golven te trekken...
16/17 pk motortje scheelt je een bult in het aanschaf bedrag, zwaarte van de motorfundatie, ruimte om in te bouwen en het brandstofverbruik. Zowel absoluut, een zwaardere motor verbruikt meer brandstof, als relatief omdat je een 16/17 pk motortje in zijn optimale toeren gebied zal belasten.
Geen pic op pc. Maar ik heb hetzelfde vaargebied. Je mag wel eens meevaren hoorquote:Op dinsdag 21 september 2010 21:55 schreef Fendy het volgende:
[..]
Pic van de zeilboot?
Awaak en ikzelf zouden het aller allerliefst ook een zeilboot hebben, maar met 2 kleine kids, waarvan de jongste nog net niet loopt is dat gewoon nog niet zo handig.
Misschien ooit in de toekomst
3000kilo is dan ook best forsquote:Op dinsdag 21 september 2010 21:59 schreef marky het volgende:
[..]
Theoretisch is minder pk prima te doen maar praktisch is dit natuurlijk een polyester bak die gaat waar het windje waait. Een beetje pk meer is dan wel prettig. Je legt hem dan toch net even prettiger tegen de wind in aan of makkelijker op de plaats rust. Zelf heb ik een polyester kruiser van een kleine 3000 kilo met 42 pk. Het werkt bijzonder prettig bij het aan en afmeren met een beetje wind.
Dus kan hij die extra vermogen best hebben om er lekker mee te kunnen manoeuvrerenquote:Op dinsdag 21 september 2010 22:01 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
3000kilo is dan ook best forszo'n sloep als die van Fendy zal nog geen 1000 wegen.
Ik vraag me af of dat de manier is. De boot iets verzwaren lijkt me bijvoorbeeld nuttiger. Ik zat net even op de site van Interboat te kijken en hun sloep van 6.80m weegt bijna 1500kg, die is dus duidelijk verzwaard aangezien dat waardes zijn van zeilboten in dat formaat (waar dus een kiel met +/- 40-50% van het gewicht onderhangt)quote:Op dinsdag 21 september 2010 22:06 schreef marky het volgende:
[..]
Dus kan hij die extra vermogen best hebben om er lekker mee te kunnen manoeuvreren
De boot verzwaren zal niet makkelijk gaan. Ik vermoed dat er dan zoveel ballast in moet om hem meer grip te geven dat het varen met minder vermogen dat weer vervelender maakt doordat de boot veel langere stopweg heeft. Het voordeel van het grotere vermogen is dat het gewicht van de boot bijna het zelfde blijft en dus je er lekker mee kan acclereren. Je zit snel op je rompsnelheid en bent wendbaarder. Ik maak zelf veel gebruik van mijn overschot aan vermogen in situaties waar het effe benauwd wordt. Ik knijp er dan makkelijker effe snel tussenuit of tussendoor. Ben je aan het rommelen met een 16 pk dan heb je tijd en ruimte nodig en ruimte is als het waait wel eens te kort. Ik ervaar het in ieder geval als een prettige combinatie.quote:Op dinsdag 21 september 2010 22:08 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Ik vraag me af of dat de manier is. De boot iets verzwaren lijkt me bijvoorbeeld nuttiger. Ik zat net even op de site van Interboat te kijken en hun sloep van 6.80m weegt bijna 1500kg, die is dus duidelijk verzwaard aangezien dat waardes zijn van zeilboten in dat formaat (waar dus een kiel met +/- 40-50% van het gewicht onderhangt)
Bejaarde voorzieningquote:Op dinsdag 21 september 2010 22:36 schreef Fendy het volgende:
Oh ja, voor het manouvreren komt er een mooi boegschroefje in
Aartslui-gemak-dient-de-mensquote:
breng hem nou niet op ideeen !quote:Op dinsdag 21 september 2010 22:47 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Heb je ook al een traplift thuis
De Phytondrive heb je niet nodig als je gewoon in lijn staat. Het polyester vangt de ergste trillingen wel op is minder star dan bijvoorbeeld staal. Je zal dan tijdens het stationair wel wat trillingen hebben.quote:Op zondag 26 september 2010 22:04 schreef Fendy het volgende:
Vrijdag nog even bij pemar boats geweest om het nieuwe motortje te bekijken, hij had de 27 PK in test-opstelling staan. Flink blok nog, je kan zien dat de technologie toch ietsje ouder is dan bv Volvo Penta, Sole of Yanmar.
Voordeel is dat de electrische onderdelen origineel Bosch zijn en de waterpomp origineel Johnson, dus makkelijk uitwisselbaar/verkrijgbaar.
De motor startte bijzonder snel, was niet zo luidruchtig en liep heel mooi rond, dus dat gaat hem wel worden! Ook zijn de motorsteunen goed verstelbaar en al voorzien van mooie dempers, dus ik hoef niet noodzakelijk een schuine fundatie te bouwen om de schuine schroefas op te vangen, zeker in combinatie met een Pythondrive zal dat niet meer nodig zijn, maar ik denk dat ik die misschien niet eens nodig ga hebben.
Nu maar wachten tot ie uit het water is, dan het oude blok + rommel eruit slopen en een koper voor vinden, dan nieuwe spul laten aanrukken...
Nieuwe spullen
Als ik me niet vergis is het een gemariniseerde Nissan, maar niet honderd procent zeker van, ga ik nog na...quote:Op maandag 27 september 2010 10:27 schreef marky het volgende:
[..]
De Phytondrive heb je niet nodig als je gewoon in lijn staat. Het polyester vangt de ergste trillingen wel op is minder star dan bijvoorbeeld staal. Je zal dan tijdens het stationair wel wat trillingen hebben.
Heb je ook gevraagd wat het originele basisblok is van de motor want chinese bouwen blokken in licentie.
Er staat mij bij dat een aantal jaren terug nissan al een keer op de nl markt is geweest met een gemariniseerde diesel. dat kan makkelijk zijn voor eventuele onderdelen.quote:Op maandag 27 september 2010 10:40 schreef Fendy het volgende:
[..]
Als ik me niet vergis is het een gemariniseerde Nissan, maar niet honderd procent zeker van, ga ik nog na...
Dit is in ieder geval wat de leverancier van een ander Chinees blok, Timray zegt:quote:Op maandag 27 september 2010 16:22 schreef marky het volgende:
[..]
Er staat mij bij dat een aantal jaren terug nissan al een keer op de nl markt is geweest met een gemariniseerde diesel. dat kan makkelijk zijn voor eventuele onderdelen.
Daar heb ik toch een ietsje minder goed gevoel bij op de een of andere manier. Het gaat in dit geval om een licentie op bepaalde techniek, niet eens of bepaalde onderdelen uit een fabriek van Isuzu komen ofzoquote:De basis van deze scheepsdiesels zijn in licentie gefabriceerde dieselmotoren met de bekende ISUZU techniek
Timray komt in zijn geheel uit china. Ik hoor daar verschillende berichten over. Je hebt dan voor onder de 5000 een blok met keerkoppeling. Maar voor rond de 5000 haal je ook een origineel mitsubishiblok gemariniseerd daar komt dan nog wel een keerkoppeling bij maar dan weet je wel dat je super betrouwbaar blok hebt waar door alle gangbare mariniseer bedrijven gebruik van wordt gemaakt dus iedereen kan onderdelen leveren en iedereen kan het maken zelfs de automonteur op de hoek.quote:Op maandag 27 september 2010 22:28 schreef Fendy het volgende:
[..]
Dit is in ieder geval wat de leverancier van een ander Chinees blok, Timray zegt:
[..]
Daar heb ik toch een ietsje minder goed gevoel bij op de een of andere manier. Het gaat in dit geval om een licentie op bepaalde techniek, niet eens of bepaalde onderdelen uit een fabriek van Isuzu komen ofzo
Ja mee eens. We zullen even wat extra foto's schieten en dan een verse update doen. Ga ik vanavond effe mee aan de slagquote:Op zondag 7 november 2010 13:30 schreef marky het volgende:
Er moeten natuurlijk wel meer foto's komen anders is het niet te volgen
Is waarschijnlijk gewone een componente verf die in de loop van de tijd iedere keer is oververft. Zal vast mooi hebben gestaan zo hangend aan de zijkant van een boot.quote:Op vrijdag 5 november 2010 16:29 schreef Awakie het volgende:
De verflaag bekeken die onder en boven de waterlijn op de sloep zit en dat ziet er er goed uit!
De buitenste laag lijkt haast wel kalkverf te zijn. De bladert er nu al af door het vuil wat al aangekoekt is.
Die is dus makkelijk te verwijderen.
Daaronder zit een goede laag harde lak.
op 2 punten zitten reparatiestukken die we opnieuw willen gaan aanbrengen. (de glasvezels steken nu zelfs uit)
Erg opgelucht over de staat van het onderwaterschip!![]()
Gaat een stuk schelen met schuren.
Vervangen ?quote:Op dinsdag 9 november 2010 16:42 schreef Awakie het volgende:
[ afbeelding ]
Aan de rechterkant de afbladderende verf, witte plekken is het dus al vanaf.
Let niet op het roer. Dat gaat vervangen worden.
Het is spuuglelijk, functioneert niet goed (bij achteruitslaan kun je net zo goed geen roer hebben) en oh ja, het is spuuglelijk.quote:Op dinsdag 9 november 2010 16:45 schreef zeeeend het volgende:
[..]
Vervangen ?
Functioneert het niet naar behoren ?
Je kan het toch een wappertje geven (stralen )
Met een roer je achteruitvaar manouvreren verbeteren... gaat niet veel helpen. Het is een bekend probleem van een sloep en heeft ermee te maken dat de schroef vrij hangt onder de boot. Ze hebben er met die ring erom alwel wat aan gedaan maar die is te klein voor een echt goed effect. Ik denk dat het zonde van het geld is als je al die moeite daarvoor gaat doen. Dat je een mooier en voller roer wil kan ik opzich inkomen.quote:Op dinsdag 9 november 2010 20:20 schreef Fendy het volgende:
[..]
Het is spuuglelijk, functioneert niet goed (bij achteruitslaan kun je net zo goed geen roer hebben) en oh ja, het is spuuglelijk.
Er komt een mooi aangehangen roerblad aan met (ws) een hydraulische pomp. Bedoeling is om het een gebalanceerd roer te maken, maar dan moeten we aardig aan het rekenen slaan ivm draaipunt en ophanging enzo.
Ik heb een 8.5 meter lange 3.2 meter brede en 2.4 meter hoge polyester waaibak de luxe en gebruik ook geen boegschroef. Vroeger ooit een boot met boegschroef gehad maar vond het vrij nutteloos. Als je een beetje varen kan met je boot dan heb je het ding echt niet nodig zelfs als je wind hebt of in een klein gaatje moet aanmeren.quote:
Zeg nou zelf, hoeveel mensen die een boot hebben kunnen ook daadwerkelijk fatsoenlijk varen? Boegschroef is voor 7/10 echt geen overbodige luxe. Hangt natuurlijk ook een beetje van je vaargebied af.quote:Op dinsdag 9 november 2010 21:36 schreef marky het volgende:
[..]
Ik heb een 8.5 meter lange 3.2 meter brede en 2.4 meter hoge polyester waaibak de luxe en gebruik ook geen boegschroef. Vroeger ooit een boot met boegschroef gehad maar vond het vrij nutteloos. Als je een beetje varen kan met je boot dan heb je het ding echt niet nodig zelfs als je wind hebt of in een klein gaatje moet aanmeren.
Misschien is het overbodige luxe, misschien niet. Ik prik een 14 bij 4 meter kajuitzeiler achteruit, zonder moeite en zonder iets te schampen in een klein boxje of tussen 2 andere schepen. Het gaat mij om gemak, als ik aan een lage wal kom te liggen wil ik relaxed weg kunnen varen, als ik achteruit moet slaan om mijn box uit te komen, wil ik relaxed bij kunnen sturen, daar gaat het om.quote:Op dinsdag 9 november 2010 22:42 schreef fathank het volgende:
[..]
Zeg nou zelf, hoeveel mensen die een boot hebben kunnen ook daadwerkelijk fatsoenlijk varen? Boegschroef is voor 7/10 echt geen overbodige luxe. Hangt natuurlijk ook een beetje van je vaargebied af.
Is dit je eerste motorboot?quote:Op dinsdag 9 november 2010 23:26 schreef Fendy het volgende:
[..]
Misschien is het overbodige luxe, misschien niet. Ik prik een 14 bij 4 meter kajuitzeiler achteruit, zonder moeite en zonder iets te schampen in een klein boxje of tussen 2 andere schepen. Het gaat mij om gemak, als ik aan een lage wal kom te liggen wil ik relaxed weg kunnen varen, als ik achteruit moet slaan om mijn box uit te komen, wil ik relaxed bij kunnen sturen, daar gaat het om.
Of je een goede schipper bent weet ik niet, maar arrogant ben je in ieder geval. Mijn god zegquote:Op woensdag 10 november 2010 09:17 schreef marky het volgende:
[..]
Is dit je eerste motorboot?
Een motorboot vaart heel anders dan een zeilboot op de motor. Een zeilboot verwaaiert veel minder en luistert veel beter naar het roer omdat deze is voorzien van een behoorlijke kiel en voor op de motor varen overbemeten roer.
Het probleem bij achteruitvaren zal niet zijn dat de kop wegdraait maar dat de kont wegdraait. Dan kan je met een boegschrof de kop wel weer bij de kont trekken maar daarmee blijf je niet op koers. De boeschroef is idd alleen echt nuttig voor het aanmeren bij lagerwal. Eerst in zijn achteruit kontje naar de kant trekken en met de boegschroef de neus bijhalen.
Een goede schipper zijn is ook de beperkingen van je schip kennen. als ik aan kom met veel winde en moet hem in een box varen de leg ik de neus zo goed en zo kwaad als het gaat tussen de twee palen en dan halen we de boot verder op de hand.
Heeft niets met arrogantie te maken.quote:Op woensdag 10 november 2010 09:21 schreef Paxlie het volgende:
[..]
Of je een goede schipper bent weet ik niet, maar arrogant ben je in ieder geval. Mijn god zeg
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |