abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 2 augustus 2010 @ 22:36:55 #1
19529 Fendy
True Spirit
pi_84792399
Het enthousiasme is onbedwingbaar, dus waag ik er maar vast een topic aan.

Het concept is simpel en velen zijn mij al voorgegaan: importeer een reddingssloep en verbouw deze tot luxe sloep. Enige kennis van kunststoffen en houtbewerking is wel handig :)

Het begin is er, we hebben een mooie sloep gekocht en die zal binnenkort afgeleverd worden, ze zal naar alle waarschijnlijkheid de naam "Pydna" gaan dragen O+

Het betreft een sloep van het merk Viking van polyester, lengte waterlijn is 7.50m over alles is 7.35 m en de breedte is 2.40m.
Aan boord zit een goed functionerende Lister 2 cilinder diesel inboard, voor de rest is Boot nog redelijk kaal en zal in het begin nog kaler worden.

We gaan er dit seizoen in ieder nog flink mee varen om te zien hoe het ding vaart, hoe hij stuurt en of er ballast of trimvlakken moeten komen en als alles meezit gaan we eind van de winter beginnen.

Alvast een lijstje van wat we zeker willen gaan doen.

• Hardhouten vloerdelen plaatsen
• Stuurinstallatie maken met stuurwiel ipv helmstok
• Stroomsysteem aanleggen voor bilgepomp, starter, accu, koelkast, boegschroef en audiosysteem
• Boegschroef plaatsen
• Hele buitenkant voorzien van nieuwe coatings en verse lak
• Houten potdeksel (laten) plaatsen
• Handrailingen, kikkers en bolders plaatsen
• Zonnedek maken en mooie banken/rondzit maken met tafeltje, stuurstand en instrumentarium
• Mogelijkerwijs een andere motor, als een electrisch systeem met startmotor niet lukt of te duur is.
• Goede buistent laten maken

En nog veel meer :P

Ik realiseer me dat een aantal van deze activiteiten echt specialistisch zijn en voor de dingen die we zelf niet kunnen zal ik dan ook hulp van (semi) profs gaan inroepen.

Om een idee te geven van het startpunt en ongeveer het doel nog een linkje naar een site van een sloep die ik als uitgangspunt zal gebruiken, deze sloep heeft een hoop van de zaken zaken die ik genoemd heb op bijzonder fraaie wijze toegepast. Alleen de kleur is :r

Zodra ik pics heb van onze sloep zal ik die gaan plaatsen en dit topic gebruiken als log voor alle activiteiten, zal nog niet snel gaan gebeuren maar zoals ik al zei, mijn enthousiasme :')

Oh ja, mochten er zich hier op fok mensen bevinden die goed verstand hebben van bovenstaande dingen (met name de motor en mijn plannen voor electra/starters e.d.) dan vooral roepen, van goed advies is nog nooit iemand slechter geworden.

:)

[ Bericht 0% gewijzigd door Fendy op 21-09-2010 13:02:57 ]
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
  maandag 2 augustus 2010 @ 22:49:51 #2
21082 Paxlie
Ies best bro
pi_84793138
Nice _O_
Als ik ergens mee kan helpen hoor ik het wel :Y
Wie werd waar wanneer geboren en waarom werd hij door wie hoe genoemd?
Praten over mma? Kom naar #mma
  maandag 2 augustus 2010 @ 23:08:51 #3
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_84794107
Vet zeg! _O_
bootmeet O+
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
pi_84799098
Dat wordt een mooie klus! Bent erg benieuwd naar de eerste reallife plaatjes van de sloep :)
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
  dinsdag 3 augustus 2010 @ 10:40:15 #5
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_84804748
He geweldig, een bootjestopic!
Benieuwd naar de foto's en werkzaamheden. Ben zelf al een tijdje (af en toe...) met mijn broer aan een houten bootje bezig, maar dan vanaf 0 opbouwen.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_84833007
Tof!
Waar heb je de basis vandaan, en tegen welke prijs natuurlijk ;)
Elin: What the hell are we doing? We must be out of our damned minds!
Agnes: Yes, I know.
Elin: But we are so fucking cool.
pi_84833422
Luchtkasten lijkt me ook wel fijn
pi_84847313
quote:
Op maandag 2 augustus 2010 22:49 schreef Paxlie het volgende:
Nice _O_
Als ik ergens mee kan helpen hoor ik het wel :Y
^O^ :*
Technobaby
pi_84848553
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 22:47 schreef Mute_Me het volgende:
Tof!
Waar heb je de basis vandaan, en tegen welke prijs natuurlijk ;)
Via www.extreme-lifeboats.com

Goede handelaar in die units, geeft duidelijk aan wat er gebeurt en wat de status is mbt het verschepen. Regelt ook de hele papierwinkel voor de douane etc.

In totaal ben ik rond de 6K kwijt, dan ligt ie in de haven bij mij in de buurt. Ze hebben ook goedkopere bootjes liggen, ook kleinere.

Veel mensen halen hun sloep uit Bangladesh of Singapore, maar ik heb teveel ellendige verhalen gelezen over de manier van transporteren en de gevolgen ervan (in een zeecontainer) om dat niet te willen. Nu gaat ie in een truck over land, wordt meteen onder de kraan gereden en kan zo het water in gehesen worden.
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
pi_84848986
quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 12:56 schreef Fendy het volgende:

[..]

Via www.extreme-lifeboats.com

Goede handelaar in die units, geeft duidelijk aan wat er gebeurt en wat de status is mbt het verschepen. Regelt ook de hele papierwinkel voor de douane etc.

In totaal ben ik rond de 6K kwijt, dan ligt ie in de haven bij mij in de buurt. Ze hebben ook goedkopere bootjes liggen, ook kleinere.

Veel mensen halen hun sloep uit Bangladesh of Singapore, maar ik heb teveel ellendige verhalen gelezen over de manier van transporteren en de gevolgen ervan (in een zeecontainer) om dat niet te willen. Nu gaat ie in een truck over land, wordt meteen onder de kraan gereden en kan zo het water in gehesen worden.
Thnx, dat ziet er goed uit.
Elin: What the hell are we doing? We must be out of our damned minds!
Agnes: Yes, I know.
Elin: But we are so fucking cool.
  vrijdag 6 augustus 2010 @ 13:52:42 #11
97745 Thorical
finding a way
pi_84936168
Ha leuk, zo'n bootjes project. Succes en behouden vaart.
  vrijdag 6 augustus 2010 @ 14:22:50 #12
19529 Fendy
True Spirit
pi_84937502
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 13:52 schreef Thorical het volgende:
Ha leuk, zo'n bootjes project. Succes en behouden vaart.
Thanks!

Als alles goed gaat komt ie de 17e aan, transporteur heeft schijnbaar wat moeite om voldoende vracht te vinden voor een rit naar NL, dus ietsje vertraging.
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
pi_84957317
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 22:53 schreef zeeeend het volgende:
Luchtkasten lijkt me ook wel fijn
Boatcover lijkt me fijner ;)
Technobaby
  zondag 8 augustus 2010 @ 10:12:20 #14
19529 Fendy
True Spirit
pi_85000001
Zoals het er nu voor staat wordt Boot hoogstwaarschijnlijk komende vrijdag bezorgd, anders maandag.

Superblij met dat extreme-lifeboats trouwens, ze houden me echt stap voor stap op de hoogte van de actuele status en de transporteur gaat ook elke dag doorgeven waar mijn vrachtje zich bevindt.
Aanrader dus _O_
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
pi_85038682
Fotoooooo's!!
Newton is dood, Einstein is overleden en ik voel me ook niet lekker..
  maandag 9 augustus 2010 @ 15:38:29 #16
19529 Fendy
True Spirit
pi_85051989
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 09:17 schreef mister_white het volgende:
Fotoooooo's!!
Ik heb wel crappy foto's, maar ik post wel foto's van de bezorging en tewaterlating als het zover is ;)
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
pi_85053536
quote:
Ik heb wel crappy foto's,
ook goed ^O^
Newton is dood, Einstein is overleden en ik voel me ook niet lekker..
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 10:05:47 #18
19529 Fendy
True Spirit
pi_85220459
quote:
Op zondag 8 augustus 2010 10:12 schreef Fendy het volgende:
Zoals het er nu voor staat wordt Boot hoogstwaarschijnlijk komende vrijdag bezorgd, anders maandag.

Superblij met dat extreme-lifeboats trouwens, ze houden me echt stap voor stap op de hoogte van de actuele status en de transporteur gaat ook elke dag doorgeven waar mijn vrachtje zich bevindt.
Aanrader dus _O_
Goed, verkeerde interpretatie mijnerzijds. Wordt pas rond de 24e :')
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
pi_85245983
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 22:30 schreef Awakie het volgende:

[..]

Boatcover lijkt me fijner ;)
Blijft die daar ook mee drijven?
pi_85249988
Tof project, maar kom op, een boegschroef op een 7,5m boot :')


Voordat ie het water in gaat, controleer wel even wat voor bodem verf die heeft. Anders ff goede laag antifouling op aanbrengen

[ Bericht 32% gewijzigd door tjoptjop op 13-08-2010 19:16:13 ]
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 19:26:00 #21
19529 Fendy
True Spirit
pi_85250722
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 19:11 schreef tjoptjop het volgende:
Tof project, maar kom op, een boegschroef op een 7,5m boot :')


Voordat ie het water in gaat, controleer wel even wat voor bodem verf die heeft. Anders ff goede laag antifouling op aanbrengen
Hou rekening met het feit dat deze bootjes berekend zijn op 25 man ofzo, dus als je er met 4 man en een paardekop in gaat, ligt ie niet zo diep als hij hoort, dat komt de bestuurbaarheid weer niet ten goede, dus is een boegschroef gewoon erg handig, daarnaast is het op de grachten gewoon veel makkelijker.

En de verf gaat er allemaal af. Zoals in de OP staat :)

Overigens, ga jij even in je woonkamer 7.5 meter uitleggen met een meetlintje, is namelijk groter dan je denkt
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
pi_85250932
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 19:26 schreef Fendy het volgende:

[..]

Hou rekening met het feit dat deze bootjes berekend zijn op 25 man ofzo, dus als je er met 4 man en een paardekop in gaat, ligt ie niet zo diep als hij hoort, dat komt de bestuurbaarheid weer niet ten goede, dus is een boegschroef gewoon erg handig, daarnaast is het op de grachten gewoon veel makkelijker.

En de verf gaat er allemaal af. Zoals in de OP staat :)

Overigens, ga jij even in je woonkamer 7.5 meter uitleggen met een meetlintje, is namelijk groter dan je denkt
Ik heb zelf een boot van 9 meter, dus ik ken het formaat ;)

excuus, ik dacht dat die verf pas voor komende winter bedoelt was. Zit er wel al een zwemtrap op :P

In ieder geval nu zeker ff van genieten, dat motiveert alleen maar bij het klussen (waar nog flink wat tijd in gaat zitten).

Vwb technische onderdelen kun je alvast even catalogi van Vetus, Technautic aanvragen, kun je alvast een beetje orienteren.
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 19:32:47 #23
19529 Fendy
True Spirit
pi_85251082
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 19:29 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Ik heb zelf een boot van 9 meter, dus ik ken het formaat ;)

excuus, ik dacht dat die verf pas voor komende winter bedoelt was. Zit er wel al een zwemtrap op :P

In ieder geval nu zeker ff van geniet, dat motiveert alleen maar bij het klussen (waar nog flink wat tijd in gaat zitten).

Vwb technische onderdelen kun je alvast even catalogi van Vetus, Technautic aanvragen, kun je alvast een beetje orienteren.
Verf gaat komend voorjaar gebeuren inderdaad, nog niet meteen ;)
Dus nu gaat ie een maandje het water in (als ie goed is) en dan in heet voorjaar er weer uit en compleet verbouwd worden.

Zit al heel erg veel bij verschillende (online) watersportwinkels te kijken naar prijzen en formaten van railingen, kikkers, bolders, boegschroeven, stuursystemen, houtwerk en andere handige hebbedingetjes...
Waar bestel ik die catalogi? :P

-edit- Nog geen zwemtrap
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 19:34:13 #24
21082 Paxlie
Ies best bro
pi_85251137
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 19:32 schreef Fendy het volgende:

[..]

Verf gaat komend voorjaar gebeuren inderdaad, nog niet meteen ;)
Dus nu gaat ie een maandje het water in (als ie goed is) en dan in heet voorjaar er weer uit en compleet verbouwd worden.

Zit al heel erg veel bij verschillende (online) watersportwinkels te kijken naar prijzen en formaten van railingen, kikkers, bolders, boegschroeven, stuursystemen, houtwerk en andere handige hebbedingetjes...
Waar bestel ik die catalogi? :P

-edit- Nog geen zwemtrap
Ik zal eens aan mijn bovenbuurman vragen wat schoonstralen kost, als je dat zou willen iig.
Wie werd waar wanneer geboren en waarom werd hij door wie hoe genoemd?
Praten over mma? Kom naar #mma
pi_85251296
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 19:32 schreef Fendy het volgende:

[..]

Verf gaat komend voorjaar gebeuren inderdaad, nog niet meteen ;)
Dus nu gaat ie een maandje het water in (als ie goed is) en dan in heet voorjaar er weer uit en compleet verbouwd worden.

Zit al heel erg veel bij verschillende (online) watersportwinkels te kijken naar prijzen en formaten van railingen, kikkers, bolders, boegschroeven, stuursystemen, houtwerk en andere handige hebbedingetjes...
Waar bestel ik die catalogi? :P

-edit- Nog geen zwemtrap
Romp verf boeit niet echt, maar kijk echt eerst ff goed naar de bodem. Als dat nog kaal polyester is dan raad ik je echt ten zeerste aan daar antifouling op te smeren. Anders krijg je er spijt van als ie er in het najaar uitgaat ;)

catalogi, gewoon die namen googlen of langs een grote watersportwinkel. En nog een tip, ga ook goed shoppen voor al die spullen, marges zijn echt belachelijk in die branche :')
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 21:49:12 #26
19529 Fendy
True Spirit
pi_85257405
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 19:34 schreef Paxlie het volgende:

[..]

Ik zal eens aan mijn bovenbuurman vragen wat schoonstralen kost, als je dat zou willen iig.
Ja, gaarne, al denk ik dat stralen en polyester echt niet samen gaat ;)
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 21:55:22 #27
21082 Paxlie
Ies best bro
pi_85257751
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 21:49 schreef Fendy het volgende:

[..]

Ja, gaarne, al denk ik dat stralen en polyester echt niet samen gaat ;)
onder de juiste handen wel :)
Al is het echt ontzettend gevoelig.
Ik heb in het verleden ook condoomautomaten gestraald, dat was net 1mm staal en mocht niet buigen, HUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUuuuuuuuuuuuuuuu

Uiteindelijk was ik de enige die dat mocht doen aangezien ik de enige was die er feeling voor kreeg ;)
Ben best goed in stralen en zal dan ook aanbieden dat ik het straal en hij alleen materiaal beschikbaar stelt :)
Wie werd waar wanneer geboren en waarom werd hij door wie hoe genoemd?
Praten over mma? Kom naar #mma
  zondag 15 augustus 2010 @ 12:57:23 #28
19529 Fendy
True Spirit
pi_85305051
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 21:55 schreef Paxlie het volgende:

[..]

onder de juiste handen wel :)
Al is het echt ontzettend gevoelig.
Ik heb in het verleden ook condoomautomaten gestraald, dat was net 1mm staal en mocht niet buigen, HUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUuuuuuuuuuuuuuuu

Uiteindelijk was ik de enige die dat mocht doen aangezien ik de enige was die er feeling voor kreeg ;)
Ben best goed in stralen en zal dan ook aanbieden dat ik het straal en hij alleen materiaal beschikbaar stelt :)
Polyester stralen wordt meestal gedaan met een mengsel van water en een slijpende stof; zand of korreltjes oid. Als je de conventionele methode gebuikt zou je wel eens heel hard door de gelcoat heen kunnen gaan, dus voorzichtigheid is de moeder van de porseleinkast ;)

Maar we gaan de mogelijkheden zeker even onderzoeken.
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
  zondag 15 augustus 2010 @ 14:15:03 #29
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_85307758
Ik vind het wel echt een vette boot.
Het is dat hier in Eindhoven in de wijde omtrek geen water te vinden is, anders had ik ook wel zoon ding willen hebben :9 .
  zondag 22 augustus 2010 @ 20:57:56 #30
67385 ROG
Go on, say it.
pi_85582152
Tof project, ben benieuwd. Dat uitlopen met het transport hmz, je krijgt hem wel nog he? ;)
  maandag 23 augustus 2010 @ 15:37:04 #31
19529 Fendy
True Spirit
pi_85610455
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 20:57 schreef ROG het volgende:
Tof project, ben benieuwd. Dat uitlopen met het transport hmz, je krijgt hem wel nog he? ;)
Jaa, grom!

Was elke keer iets te blij met een dode mus, maar zo'n vrachtwagen rijdt natuurlijk niet linea recta van A naar B, maar moet overal lossen, dan weer laden en dan weer lossen.

Nu heb ik van de expediteur te horen gekregen dat hij woensdag echt bezorgd gaat worden *O*

Ook al een mooi plannetje om alle oude verf van de buitenkant te krijgen, het heet een Gelplane en raspt in een middagje je boot zo goed als kaal.
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
  maandag 23 augustus 2010 @ 20:44:51 #32
67385 ROG
Go on, say it.
pi_85622866
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 15:37 schreef Fendy het volgende:

[..]

Jaa, grom!

Was elke keer iets te blij met een dode mus, maar zo'n vrachtwagen rijdt natuurlijk niet linea recta van A naar B, maar moet overal lossen, dan weer laden en dan weer lossen.

Nu heb ik van de expediteur te horen gekregen dat hij woensdag echt bezorgd gaat worden *O*

Ook al een mooi plannetje om alle oude verf van de buitenkant te krijgen, het heet een Gelplane en raspt in een middagje je boot zo goed als kaal.
Nice! ^O^

Ah tof, ik ben heel benieuwd wat je ervaring met die Gelplane zijn. Heb er ook weleens wat over gehoord en klinkt wel goed! Peldiepte instellen en banen maken maar!
Met een biertje erbij filosoferen we hier ook weleens over het overhalen van een sloep en opknappen, Gelplane of stralen (polyester stralen that is uiteraard) omdat met de hand écht een takkeklus is. Verder zijn het vinden van een goede klusruimte en de vereiste vrije tijd natuurlijk lastig.. :)
Wat zijn je voornaamste redenen om voor Gelplane te gaan en bijv. niet voor stralen?
pi_85623277
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 15:37 schreef Fendy het volgende:


Ook al een mooi plannetje om alle oude verf van de buitenkant te krijgen, het heet een Gelplane en raspt in een middagje je boot zo goed als kaal.
Is het wel echt verf en geen gelcoat? Gelplane is nl bedoelt om gelcoat te verwijderen volgens mij, maar waarom zou je dat willen? Osmose op het onderwaterschip lijkt me vrij sterk nl.
  maandag 23 augustus 2010 @ 21:34:27 #34
19529 Fendy
True Spirit
pi_85624821
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 20:55 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Is het wel echt verf en geen gelcoat? Gelplane is nl bedoelt om gelcoat te verwijderen volgens mij, maar waarom zou je dat willen? Osmose op het onderwaterschip lijkt me vrij sterk nl.
Klopt ook, gelplane is om verf+gelcoat te verwijderen, maar ik wil hem dan minder diep instellen en alleen de (waarschijnlijk) 8 verflagen eraf halen.
Vaak zie je dat die lifeboats aan meerdere schepen hebben gehangen en meestal doen ze er dan voor ieder ander schip een nieuwe verflaag op.

Maar inderdaad, geen osmose, dus het gaat puur om het verwijderen van alles wat op de gelcoat zit. Dus niet de gelcoat zelf.
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
  maandag 23 augustus 2010 @ 21:38:10 #35
19529 Fendy
True Spirit
pi_85624964
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 20:44 schreef ROG het volgende:

[..]

Nice! ^O^

Ah tof, ik ben heel benieuwd wat je ervaring met die Gelplane zijn. Heb er ook weleens wat over gehoord en klinkt wel goed! Peldiepte instellen en banen maken maar!
Met een biertje erbij filosoferen we hier ook weleens over het overhalen van een sloep en opknappen, Gelplane of stralen (polyester stralen that is uiteraard) omdat met de hand écht een takkeklus is. Verder zijn het vinden van een goede klusruimte en de vereiste vrije tijd natuurlijk lastig.. :)
Wat zijn je voornaamste redenen om voor Gelplane te gaan en bijv. niet voor stralen?
Polyester stralen gebeurt (van wat ik er tot nu toe over gelezen heb) in een combinatie met water en slijpspul. Ik heb zelf geen ruimte waar ik dat op mijn gemakkie kan doen, laten doen wordt me te duur denk ik en in de haven waar mijn boot komt te liggen kan het ook niet.

Gelplane is een autonoom systeem waarbij alle rotzooi wordt afgezogen en je hebt alleen stroom nodig. Dus maximaal resultaat, minimale tijd en minimaal rotzooi maken, dat zijn eigenlijk wel de hoofdredenen om dat te willen.

Ik moet alleen wel even verdomd zeker weten wat de verfdikte is, hoeveel lagen erop zitten en hoe het verfsysteem is opgebouwd.
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
  maandag 23 augustus 2010 @ 23:13:11 #36
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_85629352
Tof.

Radio etc niet op de startaccu's aansluiten maar op een aparte accu. En ik zou die motor lekker laten zitten als ie 't goed doet en alleen vervangen als het hoognodig is. Want 9 van de 10 keer kun je ook je je complete aandrijflijn vervangen, dat moet namelijk allemaal compatible met elkaar zijn.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_85727753
Boot is net aangekomen, ligt nu op zijn plekje in de jachthaven, vanavond pics :)
Wordt een hoop werk in ieder geval...
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
  vrijdag 27 augustus 2010 @ 22:43:26 #38
19529 Fendy
True Spirit
pi_85789664
Vandaag beetje aan boot gewerkt, ouwe rommel van boord gehaald, de boel goed schoongemaakt, motor gestart, hakkeplof hakkeplof.
Ook nog stukje geprobeerd te varen maar te veel wind en een te klein roerblad, dus van twee dingen ben ik zeker: boegschroef en ballast.

Zal echt snel pics doen..
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
  vrijdag 27 augustus 2010 @ 22:58:39 #39
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_85790435
Ik wou dat ik zo'n boot had. Had ik tenminste m'n auto kunnen bereiken met droge voeten :').
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  maandag 30 augustus 2010 @ 23:42:07 #40
19529 Fendy
True Spirit
pi_85894538
Tijd voor een update.

Ik weet ondertussen van welk schip de sloep afkomt, de Medoil II, een onder Griekse vlag varende olietanker van 91 meter lang, gebouwd in 1971, laatst actief onder de naam Aegean II, in 2001 in Turkije gesloopt.


Ondertussen hebben we een hoop rommel van boord gehaald, allemaal rottend hout wat dienst deed als vloer, liefst 5 oude reddingsbanden, van die hard plastic gevallen en erg veel vuiligheid. Wel ontdekt dat er een goed werkende lenspomp opzit, dus we konden hem mooi schrobben en wat van het aangekoekte vuil wegborstelen.

Op onderstaande foto zie je nog een hoop van de metalen bevestigingsmiddelen, waarmee hij ooit aan het moederschip hing. Dat oranje ronde ding is de brandstoftank en die grijze kast is de motorkist.


Mooi overzichtplaatje, links op de boeg zit een mooie metalen plaat met merk (Viking Marine ltd.) afmetingen, capaciteit (40 pers) en bouwjaar (1970) en nog wat andere gegevens. Die plaat ga ik dus helemaal als nieuw maken en na de restauratie komt die mooi weer voorop.


Hier een foto van de motor, een Lister Blackstone SR2, 2 cylinder, luchtgekoelde diesel, geeft 13PK @2000 rpm en maximaal 16 @ 2500 rpm. Dat rechts is mijn doppenset :+


Van de week even een stuk varen, als het goed is werkt het weer ook mee en kunnen we het motortje even lekker belasten. Oh ja, hij is nu nog handgestart, maar we hebben al een goed idee hoe we dat op gaan lossen; namelijk door middel van een dynastart, een dynamo en startmotor in 1...
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
pi_85896456
Vet ding ^O^ Dat motortje zal wel lekker stampen :P Kun je de motorkist isoleren of gaat dat niet ivm de luchtkoeling?

Dat wit, het lijkt wel alsof dat er snel is opgesmeerd (voorheen oranje lijkt me). Denk dus nog even aan de antifouling op het onderwaterschip tenzij je een rijke vegetatie wel kan waarderen



Die roeispanen trouwens _O_ moet je als grap tevoorschijn halen als je wat mensen heb uitgenodigd om mee te varen ~O>

edit: als ik de foto's zo eens zie denk ik dat we vaargebied delen :P

[ Bericht 23% gewijzigd door tjoptjop op 31-08-2010 00:40:10 ]
pi_85897261
quote:
Op maandag 30 augustus 2010 23:42 schreef Fendy het volgende:
Wauw, mooi ding! Ik ben erg benieuwd naar de vorderingen, ga dit topic even volgen!
Quidquid latine dictum sit, altum viditur
  dinsdag 31 augustus 2010 @ 10:05:27 #43
19529 Fendy
True Spirit
pi_85902161
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 00:30 schreef tjoptjop het volgende:
Vet ding ^O^ Dat motortje zal wel lekker stampen :P Kun je de motorkist isoleren of gaat dat niet ivm de luchtkoeling?

Dat wit, het lijkt wel alsof dat er snel is opgesmeerd (voorheen oranje lijkt me). Denk dus nog even aan de antifouling op het onderwaterschip tenzij je een rijke vegetatie wel kan waarderen

[ afbeelding ]

Die roeispanen trouwens _O_ moet je als grap tevoorschijn halen als je wat mensen heb uitgenodigd om mee te varen ~O>

edit: als ik de foto's zo eens zie denk ik dat we vaargebied delen :P
Ik dacht ook dat het wit er als tijdelijke cover-up overheen gesmeerd is, maar het is echte verf, die ook nog eens goed vast zit. Gisteren met een krabber in de weer geweest op een stukje boven de waterlijn en er komt geen oranje onder vandaan, vaag vond ik ook...

Uitgeestermeer btw.
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
pi_86568942
Tijd voor een update :)

Tijdje terug een flink eind gevaren en daardoor tot wat inzichten gekomen.

We wisten al dat we een electrisch systeem wilden, dus dynamo/startmotor/accu etc. Daarnaast moet de uitlaat gedempt worden, nu is het slechts een dikke slang die naar de zijkant loopt, maar ongedempt, dus veul herrie. Mechanisch lawaai is er ook, maar de motorkist goed isoleren kan weer niet omdat de motor luchtgekoeld is.

Al met al gaat het aardig geld kosten om bijvoorbeeld alleen al electrisch te kunnen starten, laat staan om de uitlaat en de motor zelf stil te krijgen, ook betrouwbaarheid speelt wel een rol; na anderhalf uur varen nam ik gas terug tot bijna stationair en toen sloeg ie af, midden in een wat drukker stukje...dan lig je dus altijd in de weg en moeten mensen maar om je heen. Kreeg hem pas 10 minuten later na een hoop gedoe weer aan de praat, niet handig met een slingertje.

Dus beslissing is genomen, er komt een fonkelnieuwe motor in, de keuze is voorlopig gevallen op een Lomarine 37PK via scheepsdiesel.com, met name prijs en niveau van service van de NL dealer (Pemar Boats Aalsmeer) zijn voor mij reden om hiervoor te kiezen.
De motor is weliswaar niet zo verfijnd als een Vetus of Penta, maar och, de prijs maakt een hoop goed.
Er moeten alleen nog wel wat zaken bijgekocht worden; Hoogstwaarschijnlijk een nieuwe schroef (de huidige was echt ook al aan vervanging toe, dus dat moest sowieso) een waterlock voor afvoerwater, een waterintake, ik zal een hele nieuwe motorfundatie moeten maken, we willen nog een pythondrive installeren...dus al met al loopt ook dit aardig in de centjes, maar daar heb je dan ook wel iets voor terug :)
Bedoeling is om dit in de winter alvast te gaan realiseren, zodat we in het voorjaar gewoon volgens plan de rest van de boot kunnen aanpakken....

Meer volgt!
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
pi_86569530
Genoeg te doen dus deze winter, motor+pythondrive+schroef $ :o

Nieuwe motor zal zo veel lekkerder varen dan dat stampertje wat je nu hebt ^O^

Moet de schroef vervangen worden omdat het niet meer klopt met de nieuwe transmissie? of omdat ie gewoon rot is.
pi_86569561
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 14:01 schreef tjoptjop het volgende:
Genoeg te doen dus deze winter :D

Nieuwe motor zal zo veel lekkerder varen dan dat stampertje wast je nu hebt ^O^

Denk uiteraard ook aan je wierpot :P
Wierpotje zit erbij :Y

En oh ja, de Lister gaat gewoon marktplaats op, valt altijd wel een liefhebber voor te vinden denk ik zo.
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
pi_86569576
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 14:02 schreef Fendy het volgende:

[..]


Wierpotje zit erbij :Y
logisch ook eigenlijk, heb nog even geedit boven.
pi_86569623
Lomarine LMD4d18 37pk Diesel



De LMD4D18 is het grote broertje van de 27pk. Een 4 cylinder uitvoering die geschikt is voor sloepen en motorboten met opbouw tot negen meter, afhankelijk van hun gewicht.

Een lage DB output zorgt voor een aangenaam vaarresultaat.
De 37pk scheepsdiesel wordt compleet geleverd met warmtewisselaar, watergekoeld uitlaatspruitstuk en een compleet overzichtelijk dashbord
Afmetingen 955x570x680 mm(lxbxh) inclusief keerkoppeling
Gewicht 230 kg :D

37pk : 3850,- Euro :@
pi_86569647
Schroef moet vervangen worden omdat ie rot is, ding is overgeschilderd, gebutst en vast niet meer zo mooi gebalanceerd als zou moeten zeg maar. Daarnaast is ie ook niet juist geproportioneerd voor de nieuwe motor denk ik, dus ik ga me uitgebreid laten voorlichten wat het beste is en dan kijk ik verder ;)
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
pi_86569654
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 14:05 schreef ikweethetookniet het volgende:
Lomarine LMD4d18 37pk Diesel

[ afbeelding ]

De LMD4D18 is het grote broertje van de 27pk. Een 4 cylinder uitvoering die geschikt is voor sloepen en motorboten met opbouw tot negen meter, afhankelijk van hun gewicht.

Een lage DB output zorgt voor een aangenaam vaarresultaat.
De 37pk scheepsdiesel wordt compleet geleverd met warmtewisselaar, watergekoeld uitlaatspruitstuk en een compleet overzichtelijk dashbord
Afmetingen 955x570x680 mm(lxbxh) inclusief keerkoppeling
Gewicht 230 kg :D

37pk : 3850,- Euro :@
Goede prijs hoor, een vergelijkbare van Volvo kost het dubbele :P
pi_86569692
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 14:05 schreef ikweethetookniet het volgende:
Lomarine LMD4d18 37pk Diesel

[ afbeelding ]

De LMD4D18 is het grote broertje van de 27pk. Een 4 cylinder uitvoering die geschikt is voor sloepen en motorboten met opbouw tot negen meter, afhankelijk van hun gewicht.

Een lage DB output zorgt voor een aangenaam vaarresultaat.
De 37pk scheepsdiesel wordt compleet geleverd met warmtewisselaar, watergekoeld uitlaatspruitstuk en een compleet overzichtelijk dashbord
Afmetingen 955x570x680 mm(lxbxh) inclusief keerkoppeling
Gewicht 230 kg :D

37pk : 3850,- Euro :@
Ja, die info had ik ook :?
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
pi_86569708
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 14:08 schreef Fendy het volgende:

[..]


Ja, die info had ik ook :?
ikweethetookniet is een beetje apart ;)
pi_86569778
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 14:08 schreef Fendy het volgende:
Ja, die info had ik ook :?
Jij wel, maar wij niet }:|
pi_86569905
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 14:11 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

Jij wel, maar wij niet }:|
attent van je
pi_86644994
Gezien de lengte en geschat gewicht van je sloep is de motor die je nu hebt uitgezocht echt een slag te zwaar. Aan 16/17 pk heb je meer dan voldoende om je rompsnelheid te varen. Die andere ca. 20 pk kan je vervolgens alleen gebruiken om golven te trekken...

16/17 pk motortje scheelt je een bult in het aanschaf bedrag, zwaarte van de motorfundatie, ruimte om in te bouwen en het brandstofverbruik. Zowel absoluut, een zwaardere motor verbruikt meer brandstof, als relatief omdat je een 16/17 pk motortje in zijn optimale toeren gebied zal belasten.

Wat voor schroef je nodig hebt is afhankelijk van het vermogen wat je installeert, de weerstand van je schip, maximaal toepasbare diameter, toerental vd schroef, aantal bladen en de benodigde spoed. Hiervoor zal een berekening gemaakt moeten worden.

Stel je motor bij het inbouwen vrij op, juiste dempers eronder, een goede silencer in de uitlaat en een goed geisoleerde kast erom heen. "t lawaai van zo'n motortje ben je nm vrij snel zat..
pi_86666828
quote:
Op maandag 20 september 2010 18:27 schreef klaaskootstra het volgende:
Gezien de lengte en geschat gewicht van je sloep is de motor die je nu hebt uitgezocht echt een slag te zwaar. Aan 16/17 pk heb je meer dan voldoende om je rompsnelheid te varen. Die andere ca. 20 pk kan je vervolgens alleen gebruiken om golven te trekken...

16/17 pk motortje scheelt je een bult in het aanschaf bedrag, zwaarte van de motorfundatie, ruimte om in te bouwen en het brandstofverbruik. Zowel absoluut, een zwaardere motor verbruikt meer brandstof, als relatief omdat je een 16/17 pk motortje in zijn optimale toeren gebied zal belasten.

Wat voor schroef je nodig hebt is afhankelijk van het vermogen wat je installeert, de weerstand van je schip, maximaal toepasbare diameter, toerental vd schroef, aantal bladen en de benodigde spoed. Hiervoor zal een berekening gemaakt moeten worden.

Stel je motor bij het inbouwen vrij op, juiste dempers eronder, een goede silencer in de uitlaat en een goed geisoleerde kast erom heen. "t lawaai van zo'n motortje ben je nm vrij snel zat..
Maar dat naar beneden trekken en golven trekken zou je weer kunnen tegengaan door trimvlakken. Of is de werking van een trimvlak niet zo groot?

Waar ik wel mee zit is de isolatie van de motordeel onder de vloer. Zal ongeveer 1/3 van de totale motor worden. De motor komt boven de 15 cm brede geul te hangen waar het bilgewater doorheen moet. Ik vraag me af of dat ervoor gaat zorgen dat het motorgeluid toch teveel te horen is. De vloer gaat namelijk uit hardhouten planken bestaan die een kleine kier hebben voor het werken van het hout.
Maar dat zal wel trail and error worden. :D
Technobaby
pi_86670255
Tof bootje, tof project!

En die naam.. vernoemd naar een oude raketbasis in het zuidwesten van duitsland? ;)

Succes!!
pi_86670300
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 12:33 schreef L.E.E het volgende:
Tof bootje, tof project!

En die naam.. vernoemd naar een oude raketbasis in het zuidwesten van duitsland? ;)

Succes!!
Klopt helemaal, Nature One enzo :)
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
pi_86670533
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 12:34 schreef Fendy het volgende:

[..]


Klopt helemaal, Nature One enzo :)
Had al zo'n vermoeden, na het zien van je UI
Nature One *O*
pi_86686984
ja, het dieper in het water trekken van de kont kan je met trimflappen verminderen, de golven nagenoeg niet.

Om d'r even wat dieper op in te gaan: sloepen zijn ooit ontworpen als reddingsboten (zowel van schepen als vanaf de wal, het huidige KNRM werk...) en werden in eerste instantie roeiend voortbewogen. Aangezien met roeien maar een beperkte snelheid gehaald kan worden, is de sloepvorm uiteindelijk geoptimaliseerd om met zo min mogelijk inspanning, dus bij zo weinig mogelijk weerstand, zo hard mogelijk te varen. In de praktijk komt dit voor een sloep neer op de zogenaamde rompsnelheid. De theoretische rompsnelheid kan je uitreken met 1,25*wortel(lengte waterlijn) in m/s.
Hard varende boten zijn in het algemeen planerende schepen. Hierbij treedt een nieuw fenomeen op waarbij het schip uit het water getild wordt door een kracht die gegeneerd wordt door het langsstromende water. Dit kan je (heel) kort door de bocht vergelijken met een vleugel die een vliegtuig optilt. Alleen wordt de vleugel nu gevormd door het achterdeel van het onderwaterschip. Ga maar is naar echte speedboten kijken, dan zal je zien dat deze schepen een breed en plat achter onderwater schip hebben.

Nu terug naar je sloep, ga je hiermee harder varen dan zal het achterschip zich ingraven door een golf die ontstaat waar je boot tegenop probeert te varen. Door te weinig oppervlakte in het achterschip zal hier geen liftkracht ontwikkeld worden en zal het bij golven trekken blijven. Toevoegen van trimflappen vergroot het oppervlak en hiermee de liftkracht, dus zal dit effect tegengaan. Uiteindelijk wanneer de trimflappen groot genoeg zijn en de snelheid hoog genoeg wordt kan je in planee komen, maar een efficient gebeuren is het niet.

Wel zullen je trimflappen tijdens alle tijd dat je vaart extra weerstand genereren en daarme je brandstofverbruik verhogen.

Samengevat; een sloep is niet bedoeld om hard te varen, daar moet je een speedboot voorhebben. Sloepen die wel kunnen hardvaren / planeren zijn vanuit hydrodynamisch oogpunt zeer inefficient.

De reden dat ze er dan toch zoveel zijn heeft met de huidige mode te maken.... Maar kijk voor de grap is naar de nieuwe Interboat, dit zijn schepen met het onderwaterschip van een speedboot waarboven op een sloep geplakt is.

Wat betreft de motor:
Motorsteunen vastlamineren aan het schip of oude steunen voor gebruiken. Motor zelf op dempers zetten, eventueel een flexibele koppeling naar de schroefas. Daarnaast natuurlijk alle slangerij ed flexibel verbinden. Bilge kaal laten.
Om de motor heen op de bodem een frame lamineren en hierop de motoromkasting bevestigen. De motoromkasting van binnen beplakken met een geluidsabsorberend materiaal en verder kier dicht maken.

Een slimme plek verzinnen voor de luchttoevoer aangezien hier ook veel herrie door naar binnen komt.

Vlonders vrij om de motoromkasting heenleggen.
pi_86690136
Hele heldere uitleg, waarvoor dank!

Ik heb nog even berekend wat de rompsnelheid zou moeten zijn van deze boot, ik kom afgerond op 12 km/u. Met de GPS in de hand heb ik een tijdje terug gemeten wat de snelheid van de boot ongeveer is, met half gas inderdaad zo'n 9 a 10 en vol gas 11 nogwat, dus redelijk in de buurt van de rompsnelheid.

Nu waren we inderdaad al aan het heroverwegen of die 37PK geen overkill is, want die 37PK gaat dus geheid een andere schroef (grotere spoed/meer blad) nodig hebben dan er nu op zit om meer water te kunnen verplaatsen met hetzelfde toerental.

Ter vergelijk; zowel de 37PK als de 27PK bereiken hun maximale vermogen @ 3200 rpm. Dus als je meer rendement van je 37PK wilt, zou je schroef meer vermogen kwijt moeten om met dezelfde overbrengingsverhouding (1:2) toch harder te kunnen varen. De schroefas draait immers met beide motoren op hetzelfde toerental.

Het enige dat mij persoonlijk erg lekker leek, was om de rompsnelheid te kunnen halen met een lager toerental, waardoor je relaxter vaart. Meer schroef = minder rpm nodig om dezelfde voortstuwing te halen. Maar om daar nou helemaal een 4 cylinder 37 pk voor te kopen terwijl het ook makkelijk met een 27pk 3-cylinder kan...tsja, toch zonde om dan iets te kopen wat je niet nodig hebt, ondanks het kleine prijsverschil.

Dan dus het kleine broertje maar. Ik ga vrijdag nog even met de leverancier kletsen, kan ze dan beide in proefopstelling zien draaien, maar ik denk dat de keuze dan toch op deze gaat vallen: De kleinere variant van eerder genoemd blok.
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
pi_86691023
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 20:20 schreef klaaskootstra het volgende:

Goed verhaal ^O^ , zeker van toepassing op sloepen aangezien die altijd in redelijk rustig water varen. Moet zeggen dat ik op m'n zeilboot wel blij ben met wat extra power. Maar dat heeft meer te maken met af en toe forse tegenwind, flinke golfslag en stromingen :P met 10pk zou ik (denk ik) prima m'n rompsnelheid kunnen halen, maar 1 golf tegen en snelheid is weg :P
pi_86691196
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 21:52 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Goed verhaal ^O^ , zeker van toepassing op sloepen aangezien die altijd in redelijk rustig water varen. Moet zeggen dat ik op m'n zeilboot wel blij ben met wat extra power. Maar dat heeft meer te maken met af en toe forse tegenwind, flinke golfslag en stromingen :P met 10pk zou ik (denk ik) prima m'n rompsnelheid kunnen halen, maar 1 golf tegen en snelheid is weg :P
Pic van de zeilboot?

Awaak en ikzelf zouden het aller allerliefst ook een zeilboot hebben, maar met 2 kleine kids, waarvan de jongste nog net niet loopt is dat gewoon nog niet zo handig.

Misschien ooit in de toekomst ;)
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
  dinsdag 21 september 2010 @ 21:59:45 #64
1571 marky
Heerlijk.... sleur
pi_86691381
quote:
Op maandag 20 september 2010 18:27 schreef klaaskootstra het volgende:
Gezien de lengte en geschat gewicht van je sloep is de motor die je nu hebt uitgezocht echt een slag te zwaar. Aan 16/17 pk heb je meer dan voldoende om je rompsnelheid te varen. Die andere ca. 20 pk kan je vervolgens alleen gebruiken om golven te trekken...

16/17 pk motortje scheelt je een bult in het aanschaf bedrag, zwaarte van de motorfundatie, ruimte om in te bouwen en het brandstofverbruik. Zowel absoluut, een zwaardere motor verbruikt meer brandstof, als relatief omdat je een 16/17 pk motortje in zijn optimale toeren gebied zal belasten.
Theoretisch is minder pk prima te doen maar praktisch is dit natuurlijk een polyester bak die gaat waar het windje waait. Een beetje pk meer is dan wel prettig. Je legt hem dan toch net even prettiger tegen de wind in aan of makkelijker op de plaats rust. Zelf heb ik een polyester kruiser van een kleine 3000 kilo met 42 pk. Het werkt bijzonder prettig bij het aan en afmeren met een beetje wind.

Wat de motor betreft...
Die motor zal wel een chinees zijn. Voor die prijzen kan dat haast niet anders. Hou even goed in de gaten dat dit soort merken soms snel komen en gaan en dan zit je met de onderdelen. Ik zelf heb destijds mijn benzinemotor laten vervangen door een sole mitsubishi. Een S4l2 blok super gangbaar en meerdere dealers en meerdere mariniseerders die dat zelfde blok gebruiken. Vermijd het onderdeel probleem.

Voor je schroef mocht je die opnieuw willen gebruiken ga dan eens langs bij Jooren http://www.joorenpropellers.nl/ die kunnen je schroef herstellen. Overigens is een nieuwe schroef niet heel erg duur.

Oja een sloep is geen speedboat. Het wordt wel gedaan maar dan stoppen ze er 300 pk in en dan komt alles van zijn plaats.
pi_86691389
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 21:55 schreef Fendy het volgende:

[..]


Pic van de zeilboot?

Awaak en ikzelf zouden het aller allerliefst ook een zeilboot hebben, maar met 2 kleine kids, waarvan de jongste nog net niet loopt is dat gewoon nog niet zo handig.

Misschien ooit in de toekomst ;)
Geen pic op pc. Maar ik heb hetzelfde vaargebied. Je mag wel eens meevaren hoor :P
pi_86691459
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 21:59 schreef marky het volgende:

[..]

Theoretisch is minder pk prima te doen maar praktisch is dit natuurlijk een polyester bak die gaat waar het windje waait. Een beetje pk meer is dan wel prettig. Je legt hem dan toch net even prettiger tegen de wind in aan of makkelijker op de plaats rust. Zelf heb ik een polyester kruiser van een kleine 3000 kilo met 42 pk. Het werkt bijzonder prettig bij het aan en afmeren met een beetje wind.


3000kilo is dan ook best fors :P zo'n sloep als die van Fendy zal nog geen 1000 wegen.
  dinsdag 21 september 2010 @ 22:06:46 #67
1571 marky
Heerlijk.... sleur
pi_86691691
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 22:01 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

3000kilo is dan ook best fors :P zo'n sloep als die van Fendy zal nog geen 1000 wegen.
Dus kan hij die extra vermogen best hebben om er lekker mee te kunnen manoeuvreren
pi_86691773
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 22:06 schreef marky het volgende:

[..]

Dus kan hij die extra vermogen best hebben om er lekker mee te kunnen manoeuvreren
Ik vraag me af of dat de manier is. De boot iets verzwaren lijkt me bijvoorbeeld nuttiger. Ik zat net even op de site van Interboat te kijken en hun sloep van 6.80m weegt bijna 1500kg, die is dus duidelijk verzwaard aangezien dat waardes zijn van zeilboten in dat formaat (waar dus een kiel met +/- 40-50% van het gewicht onderhangt)
  dinsdag 21 september 2010 @ 22:22:39 #69
1571 marky
Heerlijk.... sleur
pi_86692469
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 22:08 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Ik vraag me af of dat de manier is. De boot iets verzwaren lijkt me bijvoorbeeld nuttiger. Ik zat net even op de site van Interboat te kijken en hun sloep van 6.80m weegt bijna 1500kg, die is dus duidelijk verzwaard aangezien dat waardes zijn van zeilboten in dat formaat (waar dus een kiel met +/- 40-50% van het gewicht onderhangt)
De boot verzwaren zal niet makkelijk gaan. Ik vermoed dat er dan zoveel ballast in moet om hem meer grip te geven dat het varen met minder vermogen dat weer vervelender maakt doordat de boot veel langere stopweg heeft. Het voordeel van het grotere vermogen is dat het gewicht van de boot bijna het zelfde blijft en dus je er lekker mee kan acclereren. Je zit snel op je rompsnelheid en bent wendbaarder. Ik maak zelf veel gebruik van mijn overschot aan vermogen in situaties waar het effe benauwd wordt. Ik knijp er dan makkelijker effe snel tussenuit of tussendoor. Ben je aan het rommelen met een 16 pk dan heb je tijd en ruimte nodig en ruimte is als het waait wel eens te kort. Ik ervaar het in ieder geval als een prettige combinatie.
pi_86693125
Volgens de (inklarings)documenten van de transporteur was het ding 1815 kilo, maar dat is inclusief alle rotzooi die er nu nog op en aanzit, dus stalen bevestigingszooi en met een 190 kilo zware Lister en nog een hele ouderwetse keerkoppeling.
Ik verwacht dat als ie klaar is, dus met al het houtwerk, dekjes, 2 accu's, accessoires en de rest (de balken en vloerdelen worden samen 200 kilo) dat ie al snel rond de 2000 kilo zal wegen...

Ik heb na zitten denken over ballast, op zich is het best simpel om er wat lood/ander zwaar spul in te maken, maar ik denk eerlijk gezegd dat het maar beperkt nodig is. Zolang de schroef niet uit het water komt bij achteruit slaan denk ik dat het meevalt :)
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
pi_86693210
damn, wat een gewicht toch nog
pi_86693214
Oh ja, voor het manouvreren komt er een mooi boegschroefje in :)
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
  dinsdag 21 september 2010 @ 22:41:05 #73
1571 marky
Heerlijk.... sleur
pi_86693422
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 22:36 schreef Fendy het volgende:
Oh ja, voor het manouvreren komt er een mooi boegschroefje in :)
Bejaarde voorziening ;)
pi_86693648
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 22:41 schreef marky het volgende:

[..]

Bejaarde voorziening ;)
Aartslui-gemak-dient-de-mens :+
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
pi_86693721
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 22:46 schreef Fendy het volgende:

[..]


Aartslui-gemak-dient-de-mens :+
Heb je ook al een traplift thuis :+
pi_86700396
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 22:47 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Heb je ook al een traplift thuis :+
breng hem nou niet op ideeen !
Wie werd waar wanneer geboren en waarom werd hij door wie hoe genoemd?
Praten over mma? Kom naar #mma
  zondag 26 september 2010 @ 22:04:52 #77
19529 Fendy
True Spirit
pi_86878780
Vrijdag nog even bij pemar boats geweest om het nieuwe motortje te bekijken, hij had de 27 PK in test-opstelling staan. Flink blok nog, je kan zien dat de technologie toch ietsje ouder is dan bv Volvo Penta, Sole of Yanmar.
Voordeel is dat de electrische onderdelen origineel Bosch zijn en de waterpomp origineel Johnson, dus makkelijk uitwisselbaar/verkrijgbaar.
De motor startte bijzonder snel, was niet zo luidruchtig en liep heel mooi rond, dus dat gaat hem wel worden! Ook zijn de motorsteunen goed verstelbaar en al voorzien van mooie dempers, dus ik hoef niet noodzakelijk een schuine fundatie te bouwen om de schuine schroefas op te vangen, zeker in combinatie met een Pythondrive zal dat niet meer nodig zijn, maar ik denk dat ik die misschien niet eens nodig ga hebben.

Nu maar wachten tot ie uit het water is, dan het oude blok + rommel eruit slopen en een koper voor vinden, dan nieuwe spul laten aanrukken...

Nieuwe spullen O+
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
  maandag 27 september 2010 @ 10:27:31 #78
1571 marky
Heerlijk.... sleur
pi_86892047
quote:
Op zondag 26 september 2010 22:04 schreef Fendy het volgende:
Vrijdag nog even bij pemar boats geweest om het nieuwe motortje te bekijken, hij had de 27 PK in test-opstelling staan. Flink blok nog, je kan zien dat de technologie toch ietsje ouder is dan bv Volvo Penta, Sole of Yanmar.
Voordeel is dat de electrische onderdelen origineel Bosch zijn en de waterpomp origineel Johnson, dus makkelijk uitwisselbaar/verkrijgbaar.
De motor startte bijzonder snel, was niet zo luidruchtig en liep heel mooi rond, dus dat gaat hem wel worden! Ook zijn de motorsteunen goed verstelbaar en al voorzien van mooie dempers, dus ik hoef niet noodzakelijk een schuine fundatie te bouwen om de schuine schroefas op te vangen, zeker in combinatie met een Pythondrive zal dat niet meer nodig zijn, maar ik denk dat ik die misschien niet eens nodig ga hebben.

Nu maar wachten tot ie uit het water is, dan het oude blok + rommel eruit slopen en een koper voor vinden, dan nieuwe spul laten aanrukken...

Nieuwe spullen O+
De Phytondrive heb je niet nodig als je gewoon in lijn staat. Het polyester vangt de ergste trillingen wel op is minder star dan bijvoorbeeld staal. Je zal dan tijdens het stationair wel wat trillingen hebben.

Heb je ook gevraagd wat het originele basisblok is van de motor want chinese bouwen blokken in licentie.
pi_86892401
quote:
Op maandag 27 september 2010 10:27 schreef marky het volgende:

[..]

De Phytondrive heb je niet nodig als je gewoon in lijn staat. Het polyester vangt de ergste trillingen wel op is minder star dan bijvoorbeeld staal. Je zal dan tijdens het stationair wel wat trillingen hebben.

Heb je ook gevraagd wat het originele basisblok is van de motor want chinese bouwen blokken in licentie.
Als ik me niet vergis is het een gemariniseerde Nissan, maar niet honderd procent zeker van, ga ik nog na...
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
  maandag 27 september 2010 @ 16:22:23 #80
1571 marky
Heerlijk.... sleur
pi_86904720
quote:
Op maandag 27 september 2010 10:40 schreef Fendy het volgende:

[..]

Als ik me niet vergis is het een gemariniseerde Nissan, maar niet honderd procent zeker van, ga ik nog na...
Er staat mij bij dat een aantal jaren terug nissan al een keer op de nl markt is geweest met een gemariniseerde diesel. dat kan makkelijk zijn voor eventuele onderdelen.
pi_86923075
quote:
Op maandag 27 september 2010 16:22 schreef marky het volgende:

[..]

Er staat mij bij dat een aantal jaren terug nissan al een keer op de nl markt is geweest met een gemariniseerde diesel. dat kan makkelijk zijn voor eventuele onderdelen.
Dit is in ieder geval wat de leverancier van een ander Chinees blok, Timray zegt:

quote:
De basis van deze scheepsdiesels zijn in licentie gefabriceerde dieselmotoren met de bekende ISUZU techniek
Daar heb ik toch een ietsje minder goed gevoel bij op de een of andere manier. Het gaat in dit geval om een licentie op bepaalde techniek, niet eens of bepaalde onderdelen uit een fabriek van Isuzu komen ofzo :?
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
  donderdag 30 september 2010 @ 00:28:41 #82
1571 marky
Heerlijk.... sleur
pi_87007076
quote:
Op maandag 27 september 2010 22:28 schreef Fendy het volgende:

[..]


Dit is in ieder geval wat de leverancier van een ander Chinees blok, Timray zegt:
[..]

Daar heb ik toch een ietsje minder goed gevoel bij op de een of andere manier. Het gaat in dit geval om een licentie op bepaalde techniek, niet eens of bepaalde onderdelen uit een fabriek van Isuzu komen ofzo :?
Timray komt in zijn geheel uit china. Ik hoor daar verschillende berichten over. Je hebt dan voor onder de 5000 een blok met keerkoppeling. Maar voor rond de 5000 haal je ook een origineel mitsubishiblok gemariniseerd daar komt dan nog wel een keerkoppeling bij maar dan weet je wel dat je super betrouwbaar blok hebt waar door alle gangbare mariniseer bedrijven gebruik van wordt gemaakt dus iedereen kan onderdelen leveren en iedereen kan het maken zelfs de automonteur op de hoek.
pi_87007735
Zelfs chiptuning is tegenwoordig mogelijk voor boot motoren :D
  zondag 24 oktober 2010 @ 13:10:42 #84
19529 Fendy
True Spirit
pi_87893162
Kleine update weer :)

Boot ligt inmiddels op het droge, de motor staat te koop en op de advertentie wordt gereageerd, hoe eerder hij weg is hoe beter :Y

Gisteren wezen shoppen bij de winkel van bootschappen.nl. Aardige lui en lekker scheutig met tips en advies.
Tot nu toe gekocht:
2 tafelpoten + koppelsystemen :')
Dekvuldop voor de brandstof
Luikring voor de koelkast/koelvak.

De nieuwe motor staat in principe te wachten op een seintje van mij dat hij geleverd kan worden, maar eerst de oude eruit en weg natuurlijk.
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
pi_88369284
De verflaag bekeken die onder en boven de waterlijn op de sloep zit en dat ziet er er goed uit!
De buitenste laag lijkt haast wel kalkverf te zijn. De bladert er nu al af door het vuil wat al aangekoekt is.
Die is dus makkelijk te verwijderen.
Daaronder zit een goede laag harde lak.
op 2 punten zitten reparatiestukken die we opnieuw willen gaan aanbrengen. (de glasvezels steken nu zelfs uit)

Erg opgelucht over de staat van het onderwaterschip! :)
Gaat een stuk schelen met schuren. ^O^
Technobaby
  zondag 7 november 2010 @ 13:30:11 #86
1571 marky
Heerlijk.... sleur
pi_88430758
Er moeten natuurlijk wel meer foto's komen anders is het niet te volgen ;)
  zondag 7 november 2010 @ 13:31:32 #87
19529 Fendy
True Spirit
pi_88430806
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 13:30 schreef marky het volgende:
Er moeten natuurlijk wel meer foto's komen anders is het niet te volgen ;)
Ja mee eens. We zullen even wat extra foto's schieten en dan een verse update doen. Ga ik vanavond effe mee aan de slag :)
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
  zondag 7 november 2010 @ 13:41:55 #88
1571 marky
Heerlijk.... sleur
pi_88431121
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 november 2010 16:29 schreef Awakie het volgende:
De verflaag bekeken die onder en boven de waterlijn op de sloep zit en dat ziet er er goed uit!
De buitenste laag lijkt haast wel kalkverf te zijn. De bladert er nu al af door het vuil wat al aangekoekt is.
Die is dus makkelijk te verwijderen.
Daaronder zit een goede laag harde lak.
op 2 punten zitten reparatiestukken die we opnieuw willen gaan aanbrengen. (de glasvezels steken nu zelfs uit)

Erg opgelucht over de staat van het onderwaterschip! :)
Gaat een stuk schelen met schuren. ^O^
Is waarschijnlijk gewone een componente verf die in de loop van de tijd iedere keer is oververft. Zal vast mooi hebben gestaan zo hangend aan de zijkant van een boot.
pi_88520675


Aan de rechterkant de afbladderende verf, witte plekken is het dus al vanaf.
Let niet op het roer. Dat gaat vervangen worden.
Technobaby
pi_88520821
quote:
Op dinsdag 9 november 2010 16:42 schreef Awakie het volgende:
[ afbeelding ]

Aan de rechterkant de afbladderende verf, witte plekken is het dus al vanaf.
Let niet op het roer. Dat gaat vervangen worden.
Vervangen ?
Functioneert het niet naar behoren ?
Je kan het toch een wappertje geven (stralen )
  dinsdag 9 november 2010 @ 20:20:59 #91
19529 Fendy
True Spirit
pi_88529851
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 november 2010 16:45 schreef zeeeend het volgende:

[..]

Vervangen ?
Functioneert het niet naar behoren ?
Je kan het toch een wappertje geven (stralen )
Het is spuuglelijk, functioneert niet goed (bij achteruitslaan kun je net zo goed geen roer hebben) en oh ja, het is spuuglelijk.

Er komt een mooi aangehangen roerblad aan met (ws) een hydraulische pomp. Bedoeling is om het een gebalanceerd roer te maken, maar dan moeten we aardig aan het rekenen slaan ivm draaipunt en ophanging enzo.
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
  dinsdag 9 november 2010 @ 20:56:37 #92
1571 marky
Heerlijk.... sleur
pi_88531512
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 november 2010 20:20 schreef Fendy het volgende:

[..]



Het is spuuglelijk, functioneert niet goed (bij achteruitslaan kun je net zo goed geen roer hebben) en oh ja, het is spuuglelijk.

Er komt een mooi aangehangen roerblad aan met (ws) een hydraulische pomp. Bedoeling is om het een gebalanceerd roer te maken, maar dan moeten we aardig aan het rekenen slaan ivm draaipunt en ophanging enzo.
Met een roer je achteruitvaar manouvreren verbeteren... gaat niet veel helpen. Het is een bekend probleem van een sloep en heeft ermee te maken dat de schroef vrij hangt onder de boot. Ze hebben er met die ring erom alwel wat aan gedaan maar die is te klein voor een echt goed effect. Ik denk dat het zonde van het geld is als je al die moeite daarvoor gaat doen. Dat je een mooier en voller roer wil kan ik opzich inkomen.

Achteruit varen met deze sloep is vooral rustig aan en niet te veel gas en langzaam in gang laten komen en dan voorzichtig bijsturen. Geef je te veel gas ineens dan gaat het echt niet werken. En een achteruit op een boot is een rem en niet een manier om met een boot je te verplaatsen. Tikkies achteruit om je boot naar de kant toe te krijgen en remmen voor meer is het niet bedoeld. Varen doe je in de vooruit.
  dinsdag 9 november 2010 @ 21:17:28 #93
19529 Fendy
True Spirit
pi_88532441
Daarom ook een boegschroef B-)
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
  dinsdag 9 november 2010 @ 21:36:27 #94
1571 marky
Heerlijk.... sleur
pi_88533364
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 november 2010 21:17 schreef Fendy het volgende:
Daarom ook een boegschroef B-)
Ik heb een 8.5 meter lange 3.2 meter brede en 2.4 meter hoge polyester waaibak de luxe en gebruik ook geen boegschroef. Vroeger ooit een boot met boegschroef gehad maar vond het vrij nutteloos. Als je een beetje varen kan met je boot dan heb je het ding echt niet nodig zelfs als je wind hebt of in een klein gaatje moet aanmeren.
  dinsdag 9 november 2010 @ 22:42:47 #95
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_88536891
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 november 2010 21:36 schreef marky het volgende:

[..]



Ik heb een 8.5 meter lange 3.2 meter brede en 2.4 meter hoge polyester waaibak de luxe en gebruik ook geen boegschroef. Vroeger ooit een boot met boegschroef gehad maar vond het vrij nutteloos. Als je een beetje varen kan met je boot dan heb je het ding echt niet nodig zelfs als je wind hebt of in een klein gaatje moet aanmeren.
Zeg nou zelf, hoeveel mensen die een boot hebben kunnen ook daadwerkelijk fatsoenlijk varen? Boegschroef is voor 7/10 echt geen overbodige luxe. Hangt natuurlijk ook een beetje van je vaargebied af.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  dinsdag 9 november 2010 @ 23:26:01 #96
19529 Fendy
True Spirit
pi_88539392
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 november 2010 22:42 schreef fathank het volgende:

[..]



Zeg nou zelf, hoeveel mensen die een boot hebben kunnen ook daadwerkelijk fatsoenlijk varen? Boegschroef is voor 7/10 echt geen overbodige luxe. Hangt natuurlijk ook een beetje van je vaargebied af.
Misschien is het overbodige luxe, misschien niet. Ik prik een 14 bij 4 meter kajuitzeiler achteruit, zonder moeite en zonder iets te schampen in een klein boxje of tussen 2 andere schepen. Het gaat mij om gemak, als ik aan een lage wal kom te liggen wil ik relaxed weg kunnen varen, als ik achteruit moet slaan om mijn box uit te komen, wil ik relaxed bij kunnen sturen, daar gaat het om.
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
pi_88543981
En binnen het vaargebied vallen ook de Amsterdamse grachten.
Technobaby
  woensdag 10 november 2010 @ 09:17:34 #98
1571 marky
Heerlijk.... sleur
pi_88544922
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 november 2010 23:26 schreef Fendy het volgende:

[..]


Misschien is het overbodige luxe, misschien niet. Ik prik een 14 bij 4 meter kajuitzeiler achteruit, zonder moeite en zonder iets te schampen in een klein boxje of tussen 2 andere schepen. Het gaat mij om gemak, als ik aan een lage wal kom te liggen wil ik relaxed weg kunnen varen, als ik achteruit moet slaan om mijn box uit te komen, wil ik relaxed bij kunnen sturen, daar gaat het om.
Is dit je eerste motorboot?

Een motorboot vaart heel anders dan een zeilboot op de motor. Een zeilboot verwaaiert veel minder en luistert veel beter naar het roer omdat deze is voorzien van een behoorlijke kiel en voor op de motor varen overbemeten roer.

Het probleem bij achteruitvaren zal niet zijn dat de kop wegdraait maar dat de kont wegdraait. Dan kan je met een boegschrof de kop wel weer bij de kont trekken maar daarmee blijf je niet op koers. De boeschroef is idd alleen echt nuttig voor het aanmeren bij lagerwal. Eerst in zijn achteruit kontje naar de kant trekken en met de boegschroef de neus bijhalen.

Een goede schipper zijn is ook de beperkingen van je schip kennen. Als ik aan kom met veel wind en moet haar in een box varen dan leg ik de neus zo goed en zo kwaad als het gaat tussen de twee palen en dan halen we de boot verder op de hand.
  woensdag 10 november 2010 @ 09:21:15 #99
21082 Paxlie
Ies best bro
pi_88545008
quote:
1s.gif Op woensdag 10 november 2010 09:17 schreef marky het volgende:

[..]



Is dit je eerste motorboot?

Een motorboot vaart heel anders dan een zeilboot op de motor. Een zeilboot verwaaiert veel minder en luistert veel beter naar het roer omdat deze is voorzien van een behoorlijke kiel en voor op de motor varen overbemeten roer.

Het probleem bij achteruitvaren zal niet zijn dat de kop wegdraait maar dat de kont wegdraait. Dan kan je met een boegschrof de kop wel weer bij de kont trekken maar daarmee blijf je niet op koers. De boeschroef is idd alleen echt nuttig voor het aanmeren bij lagerwal. Eerst in zijn achteruit kontje naar de kant trekken en met de boegschroef de neus bijhalen.

Een goede schipper zijn is ook de beperkingen van je schip kennen. als ik aan kom met veel winde en moet hem in een box varen de leg ik de neus zo goed en zo kwaad als het gaat tussen de twee palen en dan halen we de boot verder op de hand.
Of je een goede schipper bent weet ik niet, maar arrogant ben je in ieder geval. Mijn god zeg :D
Wie werd waar wanneer geboren en waarom werd hij door wie hoe genoemd?
Praten over mma? Kom naar #mma
  woensdag 10 november 2010 @ 09:26:50 #100
1571 marky
Heerlijk.... sleur
pi_88545118
quote:
1s.gif Op woensdag 10 november 2010 09:21 schreef Paxlie het volgende:

[..]


Of je een goede schipper bent weet ik niet, maar arrogant ben je in ieder geval. Mijn god zeg :D
Heeft niets met arrogantie te maken.

Als je veel op het water bent en dat ben ik toevallig. Ja varen is mijn hobby. Wij varen in de zomer heel nederland in het rond. Dan zie je heel veel mensen varen met een boot met een boegschroef en denken zich daarmee te redden in moeilijke situaties. Dat is dan ook meestal een illusie. Een boegschroef maakt je het in sommige gevallen makkelijk maar als de wind aan de haal gaat met je boot dan is er geen boegschroef meer die je helpen kan. Regelmaitg nog boten een rondje zien draaien in een sluis omdat de wind een heel ander idee had met de boot dan de bestuurder met zijn boegschroef voorlekaar kon krijgen.

Dus arrogantie... nee meer een waarschuwing er niet te veel van te verwachten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')