Ik heb geen fraaie site of blog waar ik die dingen altijd neertief, dus ik spam hier gewoon de foto's - en het zijn er best veel eigenlijk
Ik merk het wel als een mod erin zit te friemelen, maar een los topic leek me wat overdreven
Om een beetje een beeld te krijgen hoe ik het gereden heb, heb ik de hoofdpunten erbij gezet.
Dag 1Van huis naar de A37, naar Duitsland. De Autobahn op tot Karlsruhe, daar het Zwarte Woud binnen. Vertrokken uit Oosterhesselen, geëindigd Erbersbronn.
![]()
![]()
![]()
![]()
Dag 2Erbersbronn via het Zwarte Woud naar Bad Säckingen, tussendoor naar Wolhusen.
Dan de Glaubenbüelenpas (1611 meter) en de Brünigpas (1007 meter) naar Innertkirchen.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Dag 3Innertkirchen naar Wassen/Andermatt via de Sustenpas (2224 meter), daarna de Furkapas (2431 meter), de Grimmselpas (2165 meter) (die was 10 km voor Innertkirchen afgesloten, waar ik bij de grens al op was gewezen, dus die heb ik ook weer terug gereden), de Nufenenpas (2480 km), de oude Gotthardpas (2108, en weer terug naar beneden), de nieuwe Gotthardpas (had achteraf niet gehoeven; wat een saaie pas) en via de Oberalppas (2044 meter) en de Lukmanierpas (1914 meter) naar de oude San Bernardinopas (2065 meter) om na 21:00 pas te eindigen op een camping in Splügen.
Ik rijd overigens nu al 4 jaar in zo'n 121 en ik moet tientalle keren per week de auto afsluiten en erom denken dat ik dat doe pas als ik weet dat ik de sleutel in mijn handen heb. Sta ik één keer op een zondagochtend in Zwisterland op een parkeerplaats... :facepalm: Telefoon lag ook nog in de auto, dus bij een hotel de ANWB gebeld (gelukkig net uitgebreid naar Europa-dekking) en die hebben hun Zwitserse collega's langs gestuurd. Binnen een minuut had hij de auto open, maar hij wees er wel op dat hij altijd zijn sleutels in z'n broekzak bewaard. Nee, het is ook mijn gewoonte om de sleutels altijd in het startslot te bewaren

![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Dag 4Splügen naar Tiefencastel, vandaar naar Davos. Via de Flüelapas (2382 meter) naar Susch en dan via een enkelbaans toltunnel naar Italië (waar een belastingvrij stukje zit: 25,5 liter getankt voor 24 euro

), om via Livigno en de Passo di Foscagno (2291 meter) naar Bormio te rijden en vanaf daar de Stelvio op. Dit is de route die ze in Top Gear destijds ook hebben gereden, alleen ik ben toen eerst nog even de Umbrailpas (2501 meter) op en neer geweest. Daarna door naar de top van de Stelvio (2757 meter), die slingerende noordkant naar beneden. Dan naar Merano en San Leonardo, en in de hoop dat-ie nog open was naar de Timmelsjoch (2509 meter). Door het Oetz-dal verder door naar een camping in Imst. In het donker heb ik de de Hahntennjochpas (1894 meter) nog op en neer gereden, wat in het duister best wel spannend is om te doen (je kan ook lekker doorcrossen omdat je een eventuele tegenligger al van ver ziet aankomen)
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Dag 5Van Imst via de Fernpass (1209 meter) naar Süssen, daar de Autobahn weer op en de satnav op Arnhem gericht (ik wilde via een andere weg naar huis en dat was niet zo heel erg om). Om iets voor twaalven 's nachts stond de auto weer op de oprit thuis

Nou mag-ie weer een jaar uitrusten op de saaie Nederlandse wegen....
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Totale score is 2940 km in 5 dagen (gemiddeld 11 uur per dag in de auto gezeten) met een gemiddeld verbruik van 1:16,5 (niet slecht ondanks al die zware passen!), 18 verschillende bergpassen, honderden haarspeldbochten en heel veel rijplezier