Ik heb op 18 juli wel wegwerkzaamheden gehad onderweg in Frankrijk, dat vertraagde wat, maar echt supervervelend was het niet.
In downtown Parijs kan je parkeergarages vinden, maar daar hangt wel een prijskaartje aan.
Picknicken deden wij vorige week in de Tuileries en het verlengde daarvan op de CHamps Elysées. De Eifeltoren zie je daar niet, maar je zit wel middenin Parijs.
Picknickspullen kochten we op zondag in winkels waar ze belegde stokbroodjes en flesjes drinken verkochten, doordeweeks was de supermarkt (we overnachtten in Montmartre vlak bij de Lidl en een andere goedkope supermarkt) onze leverancier.
Onder het Louvre, direct bij de Place de la Concorde, vond ik vorig jaar een parkeergarage van (toen) zo'n 3 euro p/u (was in maart en viel me reuze mee). Dan sta je ook bijna in de Tuileries. Maar de Eifeltoren ligt nog wel een kilometer verderop. De parking heette geloof ik Caroussel Louvre, of zoiets. Ik was (maar het was wel in maart) verbijsterd door de ruimte en de prijs (downtown Amsterdam is duurder).
Vorig jaar maart heb ik ook dwars door Parijs gereden. Zonder enige ervaring maar met tomtom ;-)
Het is een heksenketel, en ik zou het ook nooit doen met een auto die strak in de lak zit en straks nog goed geld moet opbrengen met de inruil ;-) Ooit heb ik gehoord dat Parijsenaren heilig ontzag hebben voor wat minder gave auto's. Ze redeneren: die gaat niet opzij en heeft geen probleem met een deuk of kras meer of minder. (zo werd mij verteld).
Mijn auto is een oude kleinere middenklasser, motorisch prima, maar met de nodige krassen en blutsen (dankzij de vorige eigenaar; dit was voor mij wel weer prettig want zo kocht ik spotgoedkoop een deukerige, maar verder prima auto!). En inderdaad, toen ik met meer enthousiasme dan ervaring mezelf in de Parijse binnenstad begaf, bleek men daar best onder de indruk te zijn van de krassen en deuken. Je moet, binnen veilige grenzen, dan wel een beetje assertief zijn in het verkeer.
Qua cash - tolwegen: ik kwam vorige week zondag via Lille en was in Frankrijk 14 euro nog iets kwijt.
De afstand van Parijs naar mijn gehuurde appartement in Montmartre was 505 km. Op de tomtom is dat nog geen 5 uur; inclusief 2x pauze (yours truly reiste met 2 pubers) kwam daar een uur bij.
Ik ben superbenieuwd naar je ervaring!!!!!!!!!!!
Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)