Het werkelijke probleem is natuurlijk dat veel te veel mensen in een sociale huurwoning willen wonen. Of beter: niet met goed fatsoen kunnen kopen of huren in de vrije sector. Er wordt hier wel vaak gedaan alsof het raar is dat Piet de Loodgieter een eigen huis wil, maar het is feitelijk veel gekker dat hij wel een huis wil maar niet kan kopen, terwijl hij de kosten voor de bouw + aankoop landbouwgrond wel op tafel kan leggen.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 09:45 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Kortom... instroom van 'nieuwkomers' en 'stadsvernieuwing' in combinatie met het niet bouwen van nieuwe woningen liggen aan de basis van de tekorten. Gelukkig zit de bouw om werk te springen dus waarom niet lekker gaan bouwen?
Ja.... maar.... het is toch niet normaal dat iedereen zomaar een huis kan kopen....quote:Op vrijdag 30 juli 2010 10:50 schreef en_door_slecht het volgende:
Het werkelijke probleem is natuurlijk dat veel te veel mensen in een sociale huurwoning willen wonen. Of beter: niet met goed fatsoen kunnen kopen of huren in de vrije sector. Er wordt hier wel vaak gedaan alsof het raar is dat Piet de Loodgieter een eigen huis wil, maar het is feitelijk veel gekker dat hij wel een huis wil maar niet kan kopen, terwijl hij de kosten voor de bouw + aankoop landbouwgrond wel op tafel kan leggen.
Ik vrees echter dat het gewoon blijft zoals het was, hooguit met nog wat meer "kunstgrepen" in de vorm van nog meer overheidsbemoeiienis (heffing hier, subsidie daar...). Extra ironisch is dat veel werkende Nederlanders het land verlaten om over de grens een huis te kopen, terwijl de huizen in Nederland grotendeels naar asielzoekers gaan... Economisch een zeer slechte keuze als land.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 11:03 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ja.... maar.... het is toch niet normaal dat iedereen zomaar een huis kan kopen....![]()
En 'huren' is duurder, dus wat doen al die mensen nog in de huurhuizen? De woningmarkt is compleet verziekt, tijd om alle overheidsbemoeienis overboord te zetten, monopolies om zeep te helpen en ongelimiteerd te bouwen waar dat maar kan. Het heeft nl. alles met 'niet willen' te maken, de huizenmarkt is een mooie bron van inkomsten voor een grote groep mensen. De productie opvoeren maakt daar een eind aan, dus dat moet kosten wat kost voorkomen worden. De vastgoedmaffia moet voor het gerecht gebracht worden.
Het COA importeerde vroeger 'quota asielzoekers', puur uit eigenbelang om het eigen bestaan te rechtvaardigen. Feitelijk zouden de beleidsmakers voor de rechter gebracht moeten worden voor het plegen van landverraadquote:Op vrijdag 30 juli 2010 11:10 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik vrees echter dat het gewoon blijft zoals het was, hooguit met nog wat meer "kunstgrepen" in de vorm van nog meer overheidsbemoeiienis (heffing hier, subsidie daar...). Extra ironisch is dat veel werkende Nederlanders het land verlaten om over de grens een huis te kopen, terwijl de huizen in Nederland grotendeels naar asielzoekers gaan... Economisch een zeer slechte keuze als land.
Geef eens een bron?quote:Op vrijdag 30 juli 2010 10:50 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Het werkelijke probleem is natuurlijk dat veel te veel mensen in een sociale huurwoning willen wonen. Of beter: niet met goed fatsoen kunnen kopen of huren in de vrije sector. Er wordt hier wel vaak gedaan alsof het raar is dat Piet de Loodgieter een eigen huis wil, maar het is feitelijk veel gekker dat hij wel een huis wil maar niet kan kopen, terwijl hij de kosten voor de bouw + aankoop landbouwgrond wel op tafel kan leggen.
Dat filmpje met Ed van de Bijl is tekenend: het huizenbezit in NL ligt het op-een-na-laagst van heel Europa. Hoezo, de HRA faalt volledig?
Ik wist dat we ergens consensus over konden bereiken, nu over de rest nogquote:
Huurmarkt vrijgevenquote:Op vrijdag 30 juli 2010 17:04 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ik wist dat we ergens consensus over konden bereiken, nu over de rest nog![]()
Wel goed blijven opletten want vaak zoek je het helemaal in de verkeerde hoek
DAM... ik ben niet de majesteit en zekers niet God, maar mij vereren mag natuurlijk altijdquote:Op vrijdag 30 juli 2010 17:05 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Huurmarkt vrijgeven + HRA afschaffe + koopsubsidies afschaffen + recht op bouwgrond instellen + huursubsidie afschaffen (hebben we niet nodig na overige hervormingen)
Komt U maar.
Niets... ik krijg nl. geen subsidie en betaal al veels te veel voor mijn woning in Dronten, daar waren we het toch al over eens?quote:Hoeveel % zou je dan overigens meer gaan betalen?
Uiteraard, niemand heeft mij gedwongen te gaan hurenquote:
Wees een duidelijk!quote:
Zeg ventje, waar wil je graag een bron van zien? Ik ben graag bereid je die te geven. Kun je btw ook nog even antwoord geven op de 25 laatste vragen aan je adres? En een antwoord geven is wat anders dan op Ctrl-V rossen en maar zien wat er nog onder de knop zat.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 15:42 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Geef eens een bron?
Probleem is zo opgelost overigens door de huurmarkt, net als de koopmarkt, vrij te geven
Ik weet dat je het niet tegen mij had, maar: nee, ik huur niet in de vrije markt. Wel in het niet-'sociale'-woningen-deel van de huurmarkt. Maar om nu te zeggen dat dat vrij is. Nee, daarvoor hebben de corporaties veel te veel in de melk te brokkelen rond de nieuwbouw van woningen, in elke gemeente in NL. Net zoals de projectontwikkelaars veel te veel te zeggen hebben over het koopdeel van de nieuwbouwmarkt.quote:
Yep, dat waren zeker hippies vroeger!quote:Op vrijdag 30 juli 2010 10:04 schreef xenobinol het volgende:
Mooi filmpje.... vol met verbijsterde BB'ers die het maar niet meer snappen en daarom rechts stemmen. Vroeger waren ze waarschijnlijk wiet rokende hippies... nu zijn het hypocriete ouwe zakken
Het gaat om de prijs en die is niet vrijquote:Op vrijdag 30 juli 2010 20:03 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Ik weet dat je het niet tegen mij had, maar: nee, ik huur niet in de vrije markt. Wel in het niet-'sociale'-woningen-deel van de huurmarkt. Maar om nu te zeggen dat dat vrij is. Nee, daarvoor hebben de corporaties veel te veel in de melk te brokkelen rond de nieuwbouw van woningen, in elke gemeente in NL. Net zoals de projectontwikkelaars veel te veel te zeggen hebben over het koopdeel van de nieuwbouwmarkt.
Payback is a bitchquote:'Gemeenten lopen honderden miljoenen mis'
Gemeenten lopen honderden miljoenen euro's mis door de ingestorte vastgoedmarkt. De verkoop van bouwgrond, een belangrijke inkomstenbron voor gemeenten, is helemaal stilgevallen. In 2008 en 2009 haalden twintig gemeenten samen al bijna negenhonderd miljoen euro minder op dan begroot, meldt de Volkskrant na onderzoek.
Uit het onderzoek onder grote en middelgrote gemeenten blijkt dat vooral Amsterdam, Utrecht en Eindhoven zwaar getroffen zijn. Van de twintig gemeenten werkt 85 procent in de zomer aan herziening van bouwplannen.
De potjes waaruit voorheen tegenvallers werden opgevangen zijn nagenoeg leeg. Een aantal gemeenten, zoals Den Haag, Rotterdam, Almere, Gouda en Breda, reserveert nu geld op de begroting voor nieuwe tegenvallers.
Alsof behoud van de HRA opeens voor een opleving gaat zorgen in de totaal verziekte woningmarktquote:Op vrijdag 30 juli 2010 10:04 schreef xenobinol het volgende:
Mooi filmpje.... vol met verbijsterde BB'ers die het maar niet meer snappen en daarom rechts stemmen. Vroeger waren ze waarschijnlijk wiet rokende hippies... nu zijn het hypocriete ouwe zakken
Jij denkt dat na afschaffen van de HRA de woningmarkt wel opleeft?quote:Op zaterdag 31 juli 2010 13:33 schreef pberends het volgende:
Alsof behoud van de HRA opeens voor een opleving gaat zorgen in de totaal verziekte woningmarkt.
Zo klopt ie beter. Het is de onzekerheid die mensen aan het twijfelen brengt. Schaf de HRA af, en maak duidelijke afspraken op welke manier, of hou hem in stand en geef daar duidelijk de minimum termijn bij aan.quote:Het is schikbarend om te zien hoe slecht het met de woningmarkt gaat ondanks dat de volledige HRA tot op heden nog bestaat.
In feite wel; dan zullen woningen fors goedkoper worden en de markt uiteindelijk gezonder worden. Dit is uiteraard alleen na een hele zure appel (zoals in Zweden is gebeurd).quote:Op zaterdag 31 juli 2010 14:56 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Jij denkt dat na afschaffen van de HRA de woningmarkt wel opleeft?
Klopt, deze onzekerheid zal blijven, omdat niets doen aan de HRA met het volgende kabinet er niet voor gaat zorgen dat de discussie verdwijnt. Over 1, 2, 3 of 4 jaar hebben we precies dezelfde discussie, elke keer weer.quote:Zo klopt ie beter. Het is de onzekerheid die mensen aan het twijfelen brengt. Schaf de HRA af, en maak duidelijke afspraken op welke manier, of hou hem in stand en geef daar duidelijk de minimum termijn bij aan.
Woningen worden pas fors goedkoper als de huren evenredig mee dalen. En dat zie ik niet gebeuren, niet nu en niet in de toekomst.quote:Op zaterdag 31 juli 2010 15:29 schreef pberends het volgende:
In feite wel; dan zullen woningen fors goedkoper worden en de markt uiteindelijk gezonder worden. Dit is uiteraard alleen na een hele zure appel (zoals in Zweden is gebeurd).
Wat mij betreft toppen ze hem per direct af op 250.000 en halen ze daar elk jaar 10.000 vanaf. (Of schaf hem helemaal af, maar dan ook de overdrachtbelasting, het HWF en de OZB weg.)quote:Klopt, deze onzekerheid zal blijven, omdat niets doen aan de HRA met het volgende kabinet er niet voor gaat zorgen dat de discussie verdwijnt. Over 1, 2, 3 of 4 jaar hebben we precies dezelfde discussie, elke keer weer.
Het beste is alle grotere partijen om tafel gaan zitten om een constructief lange termijn-woningbeleid, en dat iedereen zich daaraan vast houdt. Dit kan bv. de D66-constructie zijn, waarbij de HRA afgeroomd wordt tot 30 procent over een lange periode.
Eens; je kunt niet de HRA afschaffen en vervolgens alleen maar in het begrotingstekort stoppen. Je zult het enigszins inkomensneutraal moeten doen; door idd andere belastingen te verlagen of af te schaffen.quote:Op zaterdag 31 juli 2010 15:52 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Wat mij betreft toppen ze hem per direct af op 250.000 en halen ze daar elk jaar 10.000 vanaf. (Of schaf hem helemaal af, maar dan ook de overdrachtbelasting, het HWF en de OZB weg.)
Maar doe IETS. Dit gaat nergens meer over, niemand weet waar hij aan toe is.
In je artikel staat de kern van het probleem al, de grondprijs is belachelijk hoog wat zorgt voor de hoge prijzen.quote:Op zaterdag 31 juli 2010 15:29 schreef pberends het volgende:
[..]
In feite wel; dan zullen woningen fors goedkoper worden en de markt uiteindelijk gezonder worden. Dit is uiteraard alleen na een hele zure appel (zoals in Zweden is gebeurd).
[..]
Klopt, deze onzekerheid zal blijven, omdat niets doen aan de HRA met het volgende kabinet er niet voor gaat zorgen dat de discussie verdwijnt. Over 1, 2, 3 of 4 jaar hebben we precies dezelfde discussie, elke keer weer.
Het beste is alle grotere partijen om tafel gaan zitten om een constructief lange termijn-woningbeleid, en dat iedereen zich daaraan vast houdt. Dit kan bv. de D66-constructie zijn, waarbij de HRA afgeroomd wordt tot 30 procent over een lange periode.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |