quote:
Op donderdag 23 september 2010 20:26 schreef GotC het volgende:Nou, m'n 1e taart staat in de koelkast te harden

(tenminste, de ganache om de taart

). Biscuitbeslag gevuld met chocolade- en vanille ganache.
Maar hebben jullie misschien tips om het beslag echt goed te laten rijzen? Het wil bij mij niet echt top lukken..
Twee belangrijke dingen:
1) beslagkom moet vetvrij zijn
2) eieren op kamertemperatuur en beste is wat opwarmen.
Eerst de eieren (in eierschaal

) in een schaaltje met warm water leggen, ca. 10 minuten. Ik doet ook altijd flink warm water in mijn beslagkom om de RVS kom op temperatuur te laten komen. Als je de eieren gaat splitsen, haal je het water uit de beslagkom en splitsen maar (beslagkom hoeft niet afgedroogd te worden).
Daarna de eieren samen met het water RUIM! mixen op de hoogste stand, word het lekker schuimig en stevig. Na ca. 8 minuten (als de eieren flink schuimig en stevig zijn) doe je de mix beetje bij beetje erbij. Je zult zien dat het beslag iets inzakt, maar geen probleem. Als je de mix er in 1x bij doet, maakt je de luchtigheid van de eieren kapot. Ik doe het altijd met een eetlepel en dan rustig beetje strooien. Dit ook ruim 8 minuten mixen. De mix zal dan weer erg schuimig en stevig zijn. De puntjes moeten blijven staan.
Als je hierna nog problemen hebt met het rijzen van de biscuitdeeg, kun je nog proberen om de ovenstand langzaam op te voeren, voorbeeld: 13 minuten op 150 graden, 13 minuten op 165 graden en 13 minuten op 175-180 graden. Dit laatste doe ik niet meer, omdat het mixen met de keukenmachine al voldoende is. Bij mij blijft hij ca. 35 minuten op stand 175-180. Met een sateprikker kijk ik of de biscuit gaar is.
Sinds ik een keukenmachine heb, worden mijn biscuits erg hoog! Ik moet nu al kleinere hoeveelheden

Dus bakblik van 24 cm -> hoeveelheid nemen voor 22 cm en dan nog rijst het er vaak over maar niet extreem.
De eerste keer kwam de biscuit bijna 10 cm over de rand heen, oops.

gelukkig geen vieze oven, maar een héle hoge biscuit. Net een koksmuts

Misschien heb je hier wat aan, staan heel veel vragen op antwoorden en tips.
http://www.deleukstetaarten.nl/faq