Zelfs de vergoeding die ik krijg is gebaseerd op de 36 uren:quote:De stagiair loopt stage bij de <bedrijfsnaam> voor 36 uur per week in de periode van 23 augustus 2010 tot 31 januari 2011 in het van zijn opleiding ICT-Beheer aan de <school> te <plaatsnaam>.
Nu wil ik hem dus wijs maken dat ik een overeenkomst ben aangegaan met de directeur voor 36 uren en niet die absurde 42,5 uren. Hoe kan ik dit in een nette manier aan hem vertellen?quote:De stagiair ontvangt een vergoeding van <bedrag> bruto per maand op basis van een 36 urige werkweek. Op dit bedrag zullen de loonheffing (belasting en premie volksverzekering) alsmede de sociale verzekeringspremies die op de stagiair van toepassing zijn, worden ingehouden.
quote:Op woensdag 28 juli 2010 16:57 schreef Juicyhil het volgende:
Ik denk dat ze het niet eens gaan met jouw Nederlands.
Welke kans?quote:Op woensdag 28 juli 2010 17:01 schreef Ripley het volgende:
Nu al gaan zeiken over een stage, ik word zo moe van studenten die stage lopen. In plaats van de kans die je krijgt voor de volle 200% te grijpen ga je zeuren over wat uurtjes. Zo kom je er never nooit in het echte leven.
quote:Op woensdag 28 juli 2010 17:00 schreef Copycat het volgende:
Je werkt gewoon veertig uur per week, met iedere dag een half uur pauze.
Gelukkig zit het nu al snor met je arbeidsethos.
Amen!quote:Op woensdag 28 juli 2010 17:01 schreef Ripley het volgende:
Nu al gaan zeiken over een stage, ik word zo moe van studenten die stage lopen. In plaats van de kans die je krijgt voor de volle 200% te grijpen ga je zeuren over wat uurtjes. Zo kom je er never nooit in het echte leven.
Ik las: "de pauzes van het aftrekken gaan er nog af"quote:Op woensdag 28 juli 2010 16:58 schreef grooteron het volgende:
je moet de pauze's er nog van aftrekken.
De kans om werkervaring op te doen en als je je bewijst in je stage goede contacten of een baan er aan over te houden.quote:
Wat jij in je pauze doet moet je zelf weten.quote:Op woensdag 28 juli 2010 17:03 schreef BlackRhino het volgende:
[..]
Ik las: "de de pauzes van het aftrekken gaan er nog af"
En die kans is met inzet en talent echt wel groot.quote:Op woensdag 28 juli 2010 17:04 schreef Ripley het volgende:
De kans om werkervaring op te doen en als je je bewijst in je stage goede contacten of een baan er aan over te houden.
maar niet in de bedrijfskantine.quote:Op woensdag 28 juli 2010 17:04 schreef fransbreda het volgende:
[..]
Wat jij in je pauze doet moet je zelf weten.
Ik zou als werkgever lekker zeggen dat je ergens anders mag gaan stage lopen. En dan ook nog deze werkuren absurd noemenquote:Op woensdag 28 juli 2010 17:05 schreef HunterSThompson het volgende:
Heel simpel: "Ik ben het niet eens met de opgestelde werkuren." Hoe moeilijk kan het zijn.
Dat ligt aan je vakgebied.quote:Op woensdag 28 juli 2010 17:04 schreef Copycat het volgende:
[..]
En die kans is met inzet en talent echt wel groot.
True. In mijn ervaring werkte het echter wel zo. En, in welke branche dan ook, kom je met inzet en werklust stukken verder dan met bij voorbaat al jammeren over een normale werkweek.quote:
HOAX!quote:Op woensdag 28 juli 2010 17:09 schreef Stephan1237 het volgende:
Later in je leven moet je 40 uur werken. Ik zou er gewoon aan wennen .
Het is stage. Die pauper moet al blij zijn dat hij een vergoeding krijgt in deze economisch zware tijden. Er zijn genoeg andere lui die staan te dringen voor een goede stageplaats en wel de bereidheid hebben om 40 uren te werken.quote:Op woensdag 28 juli 2010 17:13 schreef Shivo het volgende:
Ik geloof dat alle moraalridders op Fok zich inmiddels in dit topic verzameld hebben. Je hoeft geen vier uur per week te werken als je er niet voor betaald krijgt.
Dus je zegt eigenlijk dat hij maar geen stage moet gaan lopen? En dus ook zijn opleiding maar niet moet gaan halen.quote:Op woensdag 28 juli 2010 17:13 schreef Shivo het volgende:
Ik geloof dat alle moraalridders op Fok zich inmiddels in dit topic verzameld hebben. Je hoeft geen vier uur per week te werken als je er niet voor betaald krijgt. Tenzij je in een situatie werkt waarbij de inhoud van je werk voornamelijk ten goede komt aan je persoonlijke ontwikkeling, zoals op een universiteit. In dit geval gaat het om productie IT werk, en dat hoeft niet gratis te gebeuren.
"Dankbaar zijn dat je een kans krijgt" lijkt me nogal overdreven, ik denk dat het bedrijf net zo goed blij mag zijn met een goedkope stagiair, IT-ers zijn nog steeds schaars.
Tuurlijk komt een stage ten goede aan je ontwikkeling: je krijgt de tijd om in het echte bedrijfsleven mee te draaien.quote:Op woensdag 28 juli 2010 17:13 schreef Shivo het volgende:
Ik geloof dat alle moraalridders op Fok zich inmiddels in dit topic verzameld hebben. Je hoeft geen vier uur per week te werken als je er niet voor betaald krijgt. Tenzij je in een situatie werkt waarbij de inhoud van je werk voornamelijk ten goede komt aan je persoonlijke ontwikkeling, zoals op een universiteit. In dit geval gaat het om productie IT werk, en dat hoeft niet gratis te gebeuren.
"Dankbaar zijn dat je een kans krijgt" lijkt me nogal overdreven, ik denk dat het bedrijf net zo goed blij mag zijn met een goedkope stagiair, IT-ers zijn nog steeds schaars.
Een goedkope stagiair kost over het algemeen ook veel werk hoor. Daarnaast betalen veel bedrijven uberhaupt niet voor een stage.quote:Op woensdag 28 juli 2010 17:13 schreef Shivo het volgende:
8.5 uur x 5 = 42.5 ( 16.5 - 8 = 8.5)quote:Op woensdag 28 juli 2010 17:34 schreef Lubbert het volgende:
van 8 tot 16.30 is 7, 5 uur en dat keer 5 is 37.5 uur, dus hoe jij aan die 42,5 uur komt weet ik niet. Er is geen baas die je pauzes doorbetaald hoor.
sommigen hebben alleen een half uur pauze rond 12 uur/half 1. Bij de ene werkgever heb ik dat ook. Bij de andere werkgever werk ik van 7.30 - 16.30 en heb je in totaal een uur pauze per dag zoals jij zegt.quote:Op woensdag 28 juli 2010 17:34 schreef Lubbert het volgende:
van 8 tot 16.30 is 7, 5 uur en dat keer 5 is 37.5 uur, dus hoe jij aan die 42,5 uur komt weet ik niet. Er is geen baas die je pauzes doorbetaald hoor.
quote:Op woensdag 28 juli 2010 17:34 schreef Lubbert het volgende:
Die is er welquote:Op woensdag 28 juli 2010 17:34 schreef Lubbert het volgende:Er is geen baas die je pauzes doorbetaald hoor.
Je vergeet dat je ook pauze hebt, je vergeet ook dat je blij mag zijn dat je überhaupt geld krijgt ...quote:Op woensdag 28 juli 2010 16:53 schreef Warrick21 het volgende:
Volledige titel: Hoe zeg je tegen je stagebegeleider dat je niet eens gaat met de opgestelde werkuren?
Ik denk zo'n 2 maanden geleden heb ik besloten met mijn (toekomstige) stagebegeleider dat ik van 08:00 tot 16:30 moet werken.
Dat vond onze stageloper ook, hij is gezakt en kan nu opnieuw beginnen ...quote:Op woensdag 28 juli 2010 17:13 schreef Shivo het volgende:
Ik geloof dat alle moraalridders op Fok zich inmiddels in dit topic verzameld hebben. Je hoeft geen vier uur per week te werken als je er niet voor betaald krijgt.
Zo'n stageloper kost veel tijd hoor .. en dat dan IT-er noemenquote:"Dankbaar zijn dat je een kans krijgt" lijkt me nogal overdreven, ik denk dat het bedrijf net zo goed blij mag zijn met een goedkope stagiair, IT-ers zijn nog steeds schaars.
maw. twee keer de helftquote:Op woensdag 28 juli 2010 17:36 schreef Doutzen het volgende:
[..]
8.5 uur x 5 = 42.5 ( 16.5 - 8 = 8.5)
Maar deze TS geeft geheel niet aan hoeveel pauze die heeft, dus dat kan net zo goed ook nogmaals 2* 15 minuten in de ochten en middag erbij.quote:Op woensdag 28 juli 2010 17:41 schreef rulerofdeath het volgende:
[..]
sommigen hebben alleen een half uur pauze rond 12 uur/half 1. Bij de ene werkgever heb ik dat ook. Bij de andere werkgever werk ik van 7.30 - 16.30 en heb je in totaal een uur pauze per dag zoals jij zegt.
Op je stage kun je nu nog een aantal dingen leren en verkeerd doen zonder dat het veel consequenties heeft. Grijp die kans aan ipv zeiken over 4 uurtjes..... die andere 2,5 zijn overigens eigentijd d.m.v. pauzesquote:Op woensdag 28 juli 2010 16:53 schreef Warrick21 het volgende:
Volledige titel: Hoe zeg je tegen je stagebegeleider dat je niet eens gaat met de opgestelde werkuren?
Een lang verhaal heel kort gemaakt. Ik begin per 23 augustus 2010 aan mijn stage. Ik denk zo'n 2 maanden geleden heb ik besloten met mijn (toekomstige) stagebegeleider dat ik van 08:00 tot 16:30 moet werken. Dat komt neer op 42 en een halve uur per week, wat op zich al best veel is.
Maar nu krijg ik een stageovereenkomst van de directeur en daar staat het volgende in:
[..]
Zelfs de vergoeding die ik krijg is gebaseerd op de 36 uren:
[..]
Nu wil ik hem dus wijs maken dat ik een overeenkomst ben aangegaan met de directeur voor 36 uren en niet die absurde 42,5 uren. Hoe kan ik dit in een nette manier aan hem vertellen?
quote:Op woensdag 28 juli 2010 17:13 schreef Shivo het volgende:
Zeker. Hoewel ik TS zijn talenten niet kan beoordelen is zijn inzet echt onder de maat. Voordat zijn stage goed en wel begonnen is maakt hij zich al druk om een paar uurtjesquote:Op woensdag 28 juli 2010 17:04 schreef Copycat het volgende:
[..]
En die kans is met inzet en talent echt wel groot.
Dat heet opletten op wat er eerst wordt gezegd en wat er daarna op papier staat.quote:Op donderdag 29 juli 2010 10:23 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Zeker. Hoewel ik TS zijn talenten niet kan beoordelen is zijn inzet echt onder de maat. Voordat zijn stage goed en wel begonnen is maakt hij zich al druk om een paar uurtjes
Neem je contract mee en laat het hem lezen.quote:Op woensdag 28 juli 2010 16:53 schreef Warrick21 het volgende:
Een lang verhaal heel kort gemaakt. Ik begin per 23 augustus 2010 aan mijn stage. Ik denk zo'n 2 maanden geleden heb ik besloten met mijn (toekomstige) stagebegeleider dat ik van 08:00 tot 16:30 moet werken. Dat komt neer op 42 en een halve uur per week, wat op zich al best veel is.
Maar nu krijg ik een stageovereenkomst van de directeur en daar staat het volgende in:
[..]
Zelfs de vergoeding die ik krijg is gebaseerd op de 36 uren:
[..]
Nu wil ik hem dus wijs maken dat ik een overeenkomst ben aangegaan met de directeur voor 36 uren en niet die absurde 42,5 uren. Hoe kan ik dit in een nette manier aan hem vertellen?
Nee, maar dat is ook een heel ander iets. We hebben het hier over betaalde werkuren, niet over een prijsverhoging.quote:Op donderdag 29 juli 2010 10:32 schreef Warrick21 het volgende:
[..]
Dat heet opletten op wat er eerst wordt gezegd en wat er daarna op papier staat.
Jij bent zeker zo'n eentje die krijgt te horen: Het gaat je 20 euro per maand kosten en dan krijg je op papier staan dat het 40 euro gaat kosten. En je er gewoon blind mee akkoord gaat
Ik ben ambtenaar, maar dat soort mensen lagen bij ons allang op straatquote:Op donderdag 29 juli 2010 10:33 schreef Copycat het volgende:
TS moet ambtenaar worden. Goede mentaliteit ervoor.
Een welgemeend excuus voor mijn van vooroordelen aan elkaar hangende comment. Aan alle ambtenaren die gewoon hard werken.quote:Op donderdag 29 juli 2010 10:37 schreef karr-1 het volgende:
Ik ben ambtenaar, maar dat soort mensen lagen bij ons allang op straat
We hebben het hier niet over een gekocht artikel. In mijn ogen niet te vergelijken met stageplek. Een school kan wel tegen je zeggen dat het voor 36 uur is. Maar als het bedrijf wil dat je gewoon meedraait met de anderen die daar werkzaam zijn en gewoon 40 uur werken, dan lijkt me dat een kleine moeite.quote:Op donderdag 29 juli 2010 10:32 schreef Warrick21 het volgende:
[..]
Dat heet opletten op wat er eerst wordt gezegd en wat er daarna op papier staat.
Jij bent zeker zo'n eentje die krijgt te horen: Het gaat je 20 euro per maand kosten en dan krijg je op papier staan dat het 40 euro gaat kosten. En je er gewoon blind mee akkoord gaat
quote:Op donderdag 29 juli 2010 10:45 schreef Copycat het volgende:
[..]
Een welgemeend excuus voor mijn van vooroordelen aan elkaar hangende comment. Aan alle ambtenaren die gewoon hard werken.
iddquote:Op woensdag 28 juli 2010 17:01 schreef Ripley het volgende:
Hardwerkende ambtenarenquote:Op donderdag 29 juli 2010 10:45 schreef Copycat het volgende:
[..]
Aan alle ambtenaren die gewoon hard werken.
Kom maar hier kijken danquote:Op donderdag 29 juli 2010 10:47 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Hardwerkende ambtenaren![]()
. hoe verzin je het. Ik heb ze nog nooit gezien.
ik heb een topique voor je geopendquote:
ik zag hetquote:
Het bedrijf het 36 uur opgesteld in het overeenkomst. Niet de school.quote:Op donderdag 29 juli 2010 10:45 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
We hebben het hier niet over een gekocht artikel. In mijn ogen niet te vergelijken met stageplek. Een school kan wel tegen je zeggen dat het voor 36 uur is. Maar als het bedrijf wil dat je gewoon meedraait met de anderen die daar werkzaam zijn en gewoon 40 uur werken, dan lijkt me dat een kleine moeite.
En toen heb je natuurlijk om uitleg gevraagd waarom er nu ineens meer uren op staan? Los van het feit dat het belachelijk is dat je er over begint natuurlijk.quote:Op donderdag 29 juli 2010 10:57 schreef Warrick21 het volgende:
[..]
Het bedrijf het 36 uur opgesteld in het overeenkomst. Niet de school.
Tuurlijk niet, je ziet alleen de lanterfanters, de harde werkers onder de ambtenaren hebben geen tijd om zich aan jouw te tonenquote:Op donderdag 29 juli 2010 10:47 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Het bedrijf hanteert dus een werkweek van 36 uur, lijkt me simpel.quote:Op donderdag 29 juli 2010 10:57 schreef Warrick21 het volgende:
[..]
Die smiley haalt je geloofwaardigheid naar beneden.quote:
Tsjaquote:Op donderdag 29 juli 2010 11:02 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Die smiley haalt je geloofwaardigheid naar beneden.
Gast, lees eens terug wat je typt man, een stuk of 5 spelfouten in 1 zinquote:Op donderdag 29 juli 2010 10:57 schreef Warrick21 het volgende:
[..]
Je werkt op papier 36 uur, draait wekelijks 40 uur en de 4 uur verschil krijg je waarschijnlijk als verlof. Gebeurt hier ook. Is gewoon ATV die op een andere manier ingevuld word.quote:Op donderdag 29 juli 2010 10:57 schreef Warrick21 het volgende:
[..]
Ja ik zit nu op mijn werk en ja ik zit te internetten, dat is onderdeel van mijn werk.quote:Op donderdag 29 juli 2010 11:10 schreef Greaser het volgende:
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 10:47 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Kom maar hier kijken dan
Zit je nu ook op je werk?
Op Fok posten ook neem ik aan?quote:Op donderdag 29 juli 2010 11:16 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Ja ik zit nu op mijn werk en ja ik zit te internetten, dat is onderdeel van mijn werk.
Nee, daar hebben we pauzes voor.quote:
Oh, dat had je niet in je post gezet. Speciaal om te fokken? Wordt zeker veelvuldig gebruik van gemaak?quote:
Nee dus. Maar goed, terug naar de vraag van TS, we praten hier niet over mij.quote:Op donderdag 29 juli 2010 11:35 schreef El_Bassie het volgende:
[..]
Oh, dat had je niet in je post gezet. Speciaal om te fokken? Wordt zeker veelvuldig gebruik van gemaak?
Ik vind het niet getuigen van de juiste instelling om voor aanvang van je stage al te gaan zeiken. Bovendien is een stagevergoeding vaak enigszins anders dan een salaris - wij betalen gewoon een vast stage bedrag hier en het aantal uren in het contract maakt geen reet uit.quote:Op donderdag 29 juli 2010 11:40 schreef El_Bassie het volgende:
Nog los van het bovenstaande (salaristechnische) verhaal:
Zelf zou ik die veertig uur (en meer) zonder problemen maken. En dat heb ik ook gedaan. De ervaring is echter ook dat over die zaken in het algemeen heel goed valt te praten. Op een normale toon, als volwassen mensen. Dikke kans dat je dan die vier uurtjes gewoon krijgt. Zo niet, dan is dat niet netjes, maar even doorbijten en voordat je het weet is je stage voorbij.
Dat vooral, en helemaal als je niet eens weet hoe een normale werkweek eruitziet en kennelijk niet begrijpt dat er in het aantal uren dat je aanwezig bent een half uur pauze zit, voor eigen rekening.quote:Op donderdag 29 juli 2010 11:43 schreef Ripley het volgende:
[..]
Ik vind het niet getuige van de juiste instelling om voor aanvang van je stage al te gaan zeiken. Bovendien is een stagevergoeding vaak enigszins anders dan een salaris - wij betalen gewoon een vast stage bedrag hier en het aantal uren in het contract maakt geen reet uit.
In al jouw berichten merk ik dat je vrij vast zit in je rol als stage-aanbieder en maar weinig bereid bent je in te leven in de rol van stagiar. Je hebt het ook over zeiken; ik heb het over praten. Stagaires krijgen vaak een vrij schrale vergoeding, bijbaantjes kunnen niet altijd opgezegd worden en het sociale leven houdt ook niet ineens op. Je kan dus als stagair aardig in tijdnood komen. Juist omdat de stagevergoeding vast staat, is het pure roofbouw om een stagair onredelijk veel uren te laten maken. Daar hoor je voor gecompenseerd te worden. Ik denk persoonlijk niet dat 5 a 10 uur extra werken in de week, een echt positieve invloed heeft op je beroepsvaardigheden. Daar is 40 uur ook wel genoeg voor.quote:Op donderdag 29 juli 2010 11:43 schreef Ripley het volgende:
[..]
Ik vind het niet getuige van d ejuiste instelling om voor aanvang van je stage al te gaan zeiken. Bovendien is een stagevergoeding vaak enigszins anders dan een salaris - wij betalen gewoon een vast stage bedrag hier en het aantal uren in het contract maakt geen reet uit.
Dat klopt, zeker als het een MBO stagiair is, die kunnen over het algemeen vrijwel niks zelfstandigquote:Op donderdag 29 juli 2010 08:20 schreef KroodjeBip het volgende:
[..]
Dat vond onze stageloper ook, hij is gezakt en kan nu opnieuw beginnen ...
[..]
Zo'n stageloper kost veel tijd hoor .. en dat dan IT-er noemen
Ik ben zelf stagiaire geweest uiteraard en heb een uistekende band met al mijn stagiaires. Ik heb tijdens mijn stage periode elke kans aangegrepen om extra te werken en extra te leren en dat is opgepikt door mijn stagebegeleider waardoor ik mijn opvolgende banen heb gekregen. De eerste tijd van je werkervaring is investeren in je toekomst, ik vind het opvallend dat zoveel jonge net startende mensen ontzettend op hun strepen staan maar verder nul aan inzet tonen.quote:Op donderdag 29 juli 2010 11:49 schreef El_Bassie het volgende:
[..]
In al jouw berichten merk ik dat je vrij vast zit in je rol als stage-aanbieder en maar weinig bereid bent je in te leven in de rol van stagiar. Je hebt het ook over zeiken; ik heb het over praten. Stagaires krijgen vaak een vrij schrale vergoeding, bijbaantjes kunnen niet altijd opgezegd worden en het sociale leven houdt ook niet ineens op. Je kan dus als stagair aardig in tijdnood komen. Juist omdat de stagevergoeding vast staat, is het pure roofbouw om een stagair onredelijk veel uren te laten maken. Daar hoor je voor gecompenseerd te worden. Ik denk persoonlijk niet dat 5 a 10 uur extra werken in de week, een echt positieve invloed heeft op je beroepsvaardigheden. Daar is 40 uur ook wel genoeg voor.
Dus je hebt een uitstekende band met al je stagiaires maar ze staan op hun strepen en tonen nul aan inzet?quote:Op donderdag 29 juli 2010 12:02 schreef Ripley het volgende:
[..]
Ik ben zelf stagiaire geweest uiteraard en heb een uistekende band met al mijn stagiaires. Ik heb tijdens mijn stage periode elke kans aangegrepen om extra te werken en extra te leren en dat is opgepikt door mijn stagebegeleider waardoor ik mijn opvolgende banen heb gekregen. De eerste tijd van je werkervaring is investeren in je toekomst, ik vind het opvallend dat zoveel jonge net startende mensen ontzettend op hun strepen staan maar verder nul aan inzet tonen.
Nee, mijn stagiaires nietquote:Op donderdag 29 juli 2010 12:04 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Dus je hebt een uitstekende band met al je stagiaires maar ze staan op hun strepen en tonen nul aan inzet?
Maar jouw bedrijf krijgt maar weinig terug van de stagaires? Jij doet net alsof stagaires hun handjes mogen dichtknijpen met een stageplek bij jouw bedrijf. Misschien is dat ook wel zo, maar andersom mogen jullie net zo goed je handen dichtknijpen met een goede stagaire. Dat is gewoon een werkkracht voor een hongerloontje.quote:Op donderdag 29 juli 2010 12:09 schreef Ripley het volgende:
[..]
Nee, mijn stagiaires nietIk heb er 2 gehad die dat deden en die heb ik de keuze gegeven: of oprotten of hun schouders er onder zetten. Ik ben ook heel eerlijk in mijn stagesollicitatie gesprekken: het is een leuke baan waar je veel leert en veel contacten op doet, we zijn flexibel als het kan, maar als het zo uitkomt zijn er ook weken dat je 60 uur moet werken net als de rest.
Tuurlijk, maar stagiaires moeten ook gewoon nog heel veel leren. Het kost mij persoonlijk veel tijd om vragen te beantwoorden, dingen na te kijken, fouten recht te trekken en dat is niet gek, want je loopt stage om te leren. Stagiaires gaan pas wat opleveren als ze afgestudeerd zijn en als goedkope kracht bij ons starten.quote:Op donderdag 29 juli 2010 12:11 schreef El_Bassie het volgende:
[..]
Maar jouw bedrijf krijgt maar weinig terug van de stagaires? Jij doet net alsof stagaires hun handjes mogen dichtknijpen met een stageplek bij jouw bedrijf. Misschien is dat ook wel zo, maar andersom mogen jullie net zo goed je handen dichtknijpen met een goede stagaire. Dat is gewoon een werkkracht voor een hongerloontje.
Niemand heeft het hier over een 'volwaardige' werkkracht. Iemand die net afgestudeerd is vaak ook nog geen volwaardige werkkracht, die moet ook nog heel veel leren. Bij veel studies is het echter zo dat je pas in het laatste jaar 1 a 2 stages loopt, pal voor je afstuderen. Of je dan je papiertje hebt of niet is dan meer een administratief verschil dan een daadwerkelijk verschil.quote:Op donderdag 29 juli 2010 12:14 schreef Copycat het volgende:
Een volwaardige werkkracht? Een stagiaire moet heel veel leren, daar moet je meer inpompen dan dat je eruit krijgt. Ook al denken stagiaires vaak van de hoed, de rand en de veer op de hoed te weten.
Je 'gewoon een werkkracht voor een hongerloontje' impliceert dat je een stagiair als volwaardige werkkracht ziet.quote:Op donderdag 29 juli 2010 12:17 schreef El_Bassie het volgende:
Niemand heeft het hier over een 'volwaardige' werkkracht. Iemand die net afgestudeerd is vaak ook nog geen volwaardige werkkracht, die moet ook nog heel veel leren. Bij veel studies is het echter zo dat je pas in het laatste jaar 1 a 2 stages loopt, pal voor je afstuderen. Of je dan je papiertje hebt of niet is dan meer een administratief verschil dan een daadwerkelijk verschil.
Oh, ik liep mijn stage pas in het vierde jaar. TS zou ik er trouwens meteen uitschoppen.quote:Op donderdag 29 juli 2010 12:19 schreef Copycat het volgende:
[..]
Je 'gewoon een werkkracht voor een hongerloontje' impliceert dat je een stagiair als volwaardige werkkracht ziet.
ik heb mijn stages in het tweede en in het derde jaar gelopen, van mijn vierjarige opleiding. Kijk ik nu, ruim twintig jaar later terug op die tijd, zie ik duidelijk dat ik toen echt nog heel veel te leren had. Het echte leren doe je pas in de praktijk. Ongeacht welke studie.
Dan nog gaat wat CC zegt op. Het echte leren doe je pas in de praktijk, school bereidt je alleen voor.quote:Op donderdag 29 juli 2010 12:22 schreef El_Bassie het volgende:
[..]
Oh, ik liep mijn stage pas in het vierde jaar. TS zou ik er trouwens meteen uitschoppen.
Dat staat vast, dus daar discussieer ik niet over, maar of je dan wel/niet een diploma hebt is, mits je een goede stagair bent, vrijwel irrelevant. Met het afstuderen oefen je niet direct je beroepsvaardigheden.quote:Op donderdag 29 juli 2010 12:23 schreef Ripley het volgende:
[..]
Dan nog gaat wat CC zegt op. Het echte leren doe je pas in de praktijk, school bereidt je alleen voor.
Uiteraard. Een stagiair of een net afgestudeerde is een investering en die investering doe je dan als starter zelf ook.quote:Op donderdag 29 juli 2010 12:25 schreef El_Bassie het volgende:
[..]
Dat staat vast, dus daar discussieer ik niet over, maar of je dan wel/niet een diploma hebt is, mits je een goede stagair bent, vrijwel irrelevant. Met het afstuderen oefen je niet direct je beroepsvaardigheden.
Tja, dat komt ook niet als een volslagen verrassing als je stagair bent, dus daar kies je voor. In de creatieve beroepen ben je volgens mij als starter sowieso niet echt in een bevoorrechte positie: weinig banen, lage lonen en veel uren maken. Tijdens mijn stage maakte ik met plezier weken van 50 uur en meer, zonder dat me het ook maar enigszins boeide wat ik daar voor kreeg. Niet iedereen is echter in die situatie. Als stagair ( bij een krant) vergeleek ik me constant met mijn collega's: hoofdzakelijk journalisten van rond de 50 die al dertig jaar in het vak zaten én dan ook nog vaak vanuit een roeping. Daar vergeleek ik me dan mee, en dat was best deprimerend, terwijl ik weet dat ik best kwaliteiten heb.quote:Op donderdag 29 juli 2010 12:27 schreef Ripley het volgende:
[..]
Uiteraard. Een stagiair of een net afgestudeerde is een investering en die investering doe je dan als starter zelf ook.
Ik werk zelf in televisie, maar daar is de situatie nog iets extremer - veel heftige werkdagen en zelden volledige compensatie etc. en hele slechte beginnerssalarissen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |