abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_84662176
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 12:43 schreef RolloGreb het volgende:

[..]

Dat lijken mij nu niet bepaald primaire en authentieke bronnen.
Hoezo niet?
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_84662259
Dus omdat mensen het gezien hebben moet het wel waar zijn. Dan kun je wel een dagtaak vullen met wonderen voor waar aannemen.
pi_84662400
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 12:47 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Hoezo niet?
Zie de lemma's op wiki over primaire bronnen en het Nieuwe Testament.
'That Rollo Greb is the greatest, most wonderful of all. (...) Man, he's the end! You see, if you go like him all the time you'll finally get it.' 'Get what?' 'IT! IT!''
Jack Kerouac, On the Road
pi_84662403
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 12:49 schreef Modus het volgende:
Dus omdat mensen het gezien hebben moet het wel waar zijn.
Zucht... nee. Maar ik kan dit blijven uitleggen, ik weet alleen dat jij toch alleen maar eruit pikt wat je eruit wilt pikken om te bashen.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
pi_84662484
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 12:53 schreef RolloGreb het volgende:

[..]

Zie de lemma's op wiki over primaire bronnen en het Nieuwe Testament.
Ik snap niet precies wat je bedoelt, heb je een linkje?
  vrijdag 30 juli 2010 @ 12:59:46 #156
8369 speknek
Another day another slay
pi_84662687
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 12:44 schreef koningdavid het volgende:
- Dat het een 'onmogelijkheid' is, is enkel gebaseerd op jouw naturalistische veronderstellingen en op niets anders.
Maar dat is de kern heh. Ik ben een wetenschappelijke naturalist. Jij een aanhanger van magie. Die werelden zijn inherent onverenigbaar. Je kunt bovennatuurlijke dingen niet rationeel laten kloppen als nou juist de scheiding maakt tussen wat bovennatuurlijk en wat natuurlijk is, het verschil is tussen naturalisme en magie.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_84662788
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 12:59 schreef speknek het volgende:

[..]

Maar dat is de kern heh.
Dat zeg ik ook.

quote:
Ik ben een wetenschappelijke naturalist.
Wat is dat? Doel je nu op methodologisch of metafysisch naturalisme?

quote:
Jij een aanhanger van magie.
Dat vind ik wat raar gezegd, maar goed, wat jij wilt.
pi_84663020
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 12:55 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Ik snap niet precies wat je bedoelt, heb je een linkje?
Het NT is van later datum -althans dat mogen we aannemen- dan de wederopstanding van Jezus. Het NT kan op basis van dit gegeven niet beschouwd worden als een primaire bron. Nogmaals, zie het lemma over primaire bronnen op wikipedia.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Primaire_bron
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nieuwe_Testament
'That Rollo Greb is the greatest, most wonderful of all. (...) Man, he's the end! You see, if you go like him all the time you'll finally get it.' 'Get what?' 'IT! IT!''
Jack Kerouac, On the Road
pi_84663308
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 13:06 schreef RolloGreb het volgende:

[..]

Het NT is van later datum -althans dat mogen we aannemen- dan de wederopstanding van Jezus. Het NT kan op basis van dit gegeven niet beschouwd worden als een primaire bron. Nogmaals, zie het lemma over primaire bronnen op wikipedia.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Primaire_bron
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nieuwe_Testament
Het ligt eraan hoe je 'primair' precies definieert en nauw die definitie is.

De opstanding was ergens rond 30-33 n.c.. De oudste bijbelse bron (Paulus) is van rond 50 n.c.. Oudste evangelie ergens tussen 60-70 n.c.. Dus nee, de bronnen zijn niet gelijktijdig als de gebeurtenis maar, voor historische begrippen, vrij rap daarna. Bovendien heeft het er alle schijn van dat betrokkenen bij de gebeurtenissen zelf aan de basis staan van de evangeliën, hetzij als schrijver of als primaire bron.
pi_84663381
quote:
Ik zeg niet dat dit zo is, maar zo kan je het eenvoudig verklaren. Bij de gegevens als het lege graf, verschijningen aan de vrouwen en apostelen, verschijningen aan de 500, verschijningen aan Jakobus en Paulus is het een stuk lastiger het af te doen als mythologische verzinselen.
Die gegevens zijn niet wetenschappelijk, maar staan in brieven. Daar is niks aan bewezen. En je blijft maar volhouden dat Paulus sprak over Jezus die zich aan hem toonde als een MENS. Maar niks is minder waar. Paulus heeft het over: De Zoon van God IN hem geopenbaard door God zelf. Jij gaat nog steeds uit van een menselijk lichaam. Maar kan een menselijk lichaam in iemand geopenbaard worden? En geloofde men in die tijd dat Jezus de ZOON van God was? Op beide vragen kun je maar met een woord antwoorden: Het begint met een N.

quote:
De bron waar Speknek op doelde was Matteüs. Andere bronnen zijn Markus, Lukas, Johannes en Paulus (1 Korintiërs 15 met name).
Marcus was het eerste evangelie, de rest is afgekeken van dit evangelie. En die brief van Paulus maakt wel erg duidelijk dat Jezus mens was en geen God.

21 Want dewijl de dood door een mens is, zo is ook de opstanding der doden door een Mens.

Vergeet die hoofdletter bij Mens maar. Dat is een vrije interpretatie van de vertalers. In de normale brieven staan geen hoofdletters.

quote:
Als je een verschrikkelijk slechte historicus bent wel ja.
Wat is er historisch aan de brieven en de evangelieen?
Lekker makkelijk om iedereen die niet in jouw straat loopt als slecht te bestempelen. Een drogreden noemen ze dat. Historici gaan ervan uit dat Paulus de stichter van het Christendom is. Zijn brieven zijn immers het oudst. Daarvoor waren er geen evangelieen. Ze hebben zelfs geen stukjes van die evangelieen gevonden.

Je verteld dat Jezus zelf gezegd heeft God te zijn. Maar in de evangelieen kun je ook net zoveel aanhalen waarin hij zegt minder te zijn dan God. Bijvoorbeeld het verhaal dat er iemand naar hem toekomt en zegt: Goede meester! En Jezus antwoordt: Waarom noem je mij goed, alleen God is goed.
Of Johannes die Jezus laat zeggen: Is jullie niet gezegd: U zijt goden? En daarmee zijn claim in een ander daglicht plaatst.

Tevens vind jij dat Jezus door zijn wonderen laat zien God te zijn. Maar ook Boeddha heeft, volgens de Boeddhistische schriften, wonderen gedaan. Laat Boeddha hiermee zien God te zijn?
Nee, Boeddha heeft gezegd dat hij niet als enige deze wonderen kan doen maar dat iedereen dat kan.
Ook Jezus zegt in Mattheus 17:"En Jezus zeide tot hen: Om uws ongeloofs wil; want voorwaar zeg Ik u: Zo gij een geloof hadt als een mosterdzaad, gij zoudt tot dezen berg zeggen: Ga heen van hier derwaarts, en hij zal heengaan; en niets zal u onmogelijk zijn."

hij heeft het niet over geloof in hem, maar gewoon geloof. Wij mensen bezitten zo'n kracht in ons denken dat als we GELOVEN dat we iets kunnen, we dat voor elkaar krijgen. Zo kun je ook de gebedsgenezingen verklaren (als die al bestaan overigens).

quote:
Dat geldt natuurlijk voor zoveel dingen. Het doel van kinderen opvoeden is ook dat je ze opvoedt dat ze op een gegeven moment volwassen genoeg zijn om hun eigen keuzes te maken. Maar jij pleit ervoor dat ouders hun kinderen niet mee mogen nemen naar de kerk ofzo?
Kinderen mogen vrij zijn om te leren wat ze willen. Als je alleen maar naar de kerk gaat, dan wordt je eenzijdig opgevoed. Ik ging al vroeg naar de kerk, naar christelijke scholen en eigenlijk was alleen voetbal met onchristelijke mensen. Ik wist niet beter dan dat wij gelijk hadden en de rest was slecht. Goddeloos zoals men dat zegt. Pas toen ik 16-17 was ging ik naar scholen waar iedereen vrij was. Dat wens je niemand toe. Eigenlijk zouden christenen ook eens met hun kinderen naar een Islamitische school moeten gaan, of een boeddhistische klooster. En dan ook nog naar een atheïstisch gebeuren. Dan hou je de opties open voor je kind. En kiest een kind echt ZELF, en niet de ouders.
Maar tegenwoordig creëren orthodoxe mensen een cordon om zichzelf en de buitenwereld houden ze buiten. Dit geldt ook voor hun kinderen.

quote:
Simpel gezegd: Jezus zegt het. Jezus zegt dat er een God is en dat Hij zelf God is. Hij zou deze absurde claim waarmaken door op te staan uit de dood. Dat heeft Hij gedaan, zo geloof ik. Dit bevestigt zijn autoriteit en de waarheid van zijn claims
Dus als iemand een boek schrijft met daarin de hoofdrolspeler die claimt op te staan uit de doden en aan het eind van het boek staat die hoofdpersoon ook op, dan is dat een teken van God zijn van die hoofdrolspeler?
pi_84664265
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 13:14 schreef Berjan1986 het volgende:

[..]

Die gegevens zijn niet wetenschappelijk, maar staan in brieven. Daar is niks aan bewezen. En je blijft maar volhouden dat Paulus sprak over Jezus die zich aan hem toonde als een MENS. Maar niks is minder waar. Paulus heeft het over: De Zoon van God IN hem geopenbaard door God zelf. Jij gaat nog steeds uit van een menselijk lichaam. Maar kan een menselijk lichaam in iemand geopenbaard worden? En geloofde men in die tijd dat Jezus de ZOON van God was? Op beide vragen kun je maar met een woord antwoorden: Het begint met een N.
De N van natuurlijk? Paulus zegt zelf dat Jezus aan Hem is verschenen en daar bedoelt Hij niet die openbaring mee.
Wat betreft je andere vraag, zie dit topic: Vond Jezus zichzelf eigenlijk wel goddelijk en de messias?

quote:
Marcus was het eerste evangelie, de rest is afgekeken van dit evangelie.
Johannes niet sowieso. Matteüs en Lukas inderdaad gedeeltelijk. Daarnaast beschikten ze vermoedelijk over 'Q' en hun eigen tradities.

quote:
En die brief van Paulus maakt wel erg duidelijk dat Jezus mens was en geen God.
Ah! Je lijkt in ieder geval eindelijk te erkennen dat Paulus Jezus als echt mens zag en niet als een mythische geest. Dat is het beste nieuws van vandaag, wat mij betreft.

quote:
21 Want dewijl de dood door een mens is, zo is ook de opstanding der doden door een Mens.

Vergeet die hoofdletter bij Mens maar. Dat is een vrije interpretatie van de vertalers. In de normale brieven staan geen hoofdletters.
Paulus zegt inderdaad dat Jezus een mens is. Dat vind ik ook. Dat Jezus een mens is, is een wezenlijk onderdeel van de christelijke theologie. Hij is echter ook God, wat Paulus ook bevestigt:

FIllipenzen 2:
4 Heb niet alleen uw eigen belangen voor ogen, maar ook die van de ander. 5 Laat onder u de gezindheid heersen die Christus Jezus had. 6 Hij die de gestalte van God had, hield zijn gelijkheid aan God niet vast, 7 maar deed er afstand van. Hij nam de gestalte aan van een slaaf en werd gelijk aan een mens. En als mens verschenen, 8 heeft hij zich vernederd en werd gehoorzaam tot in de dood – de dood aan het kruis. 9 Daarom heeft God hem hoog verheven en hem de naam geschonken die elke naam te boven gaat, 10 opdat in de naam van Jezus elke knie zich zal buigen, in de hemel, op de aarde en onder de aarde, 11 en elke tong zal belijden: ‘Jezus Christus is Heer,’ tot eer van God, de Vader.

quote:
Wat is er historisch aan de brieven en de evangelieen?
Wil je dat ik dat allemaal ga opnoemen? Dan ben ik wel even bezig.

quote:
Lekker makkelijk om iedereen die niet in jouw straat loopt als slecht te bestempelen.
Ja, want dat is exact wat ik doe! :')

quote:
Historici gaan ervan uit dat Paulus de stichter van het Christendom is. Zijn brieven zijn immers het oudst. Daarvoor waren er geen evangelieen. Ze hebben zelfs geen stukjes van die evangelieen gevonden.
Je kan ook moeilijk stukjes van evangeliën vinden als ze nog niet geschreven zijn, nietwaar? De brieven van Paulus zijn inderdaad eerder dan de evangeliën. Wat wil je daar precies mee zeggen?

quote:
Je verteld dat Jezus zelf gezegd heeft God te zijn. Maar in de evangelieen kun je ook net zoveel aanhalen waarin hij zegt minder te zijn dan God. Bijvoorbeeld het verhaal dat er iemand naar hem toekomt en zegt: Goede meester! En Jezus antwoordt: Waarom noem je mij goed, alleen God is goed.
Of Johannes die Jezus laat zeggen: Is jullie niet gezegd: U zijt goden? En daarmee zijn claim in een ander daglicht plaatst.
Ik verwijs naar dat topic waar ik hierboven al naartoe gelinkt heb.

quote:
Tevens vind jij dat Jezus door zijn wonderen laat zien God te zijn. Maar ook Boeddha heeft, volgens de Boeddhistische schriften, wonderen gedaan. Laat Boeddha hiermee zien God te zijn?
Hoho, je gaat wel erg kort door de bocht hier. Ik geloof niet alleen dat Jezus God is omdat Hij wonderen heeft gedaan. Veel meer mensen hebben wonderen gedaan (de apostelen o.a.) maar ik zie hen niet overduidelijk niet als God.

quote:
Nee, Boeddha heeft gezegd dat hij niet als enige deze wonderen kan doen maar dat iedereen dat kan.
Ook Jezus zegt in Mattheus 17:"En Jezus zeide tot hen: Om uws ongeloofs wil; want voorwaar zeg Ik u: Zo gij een geloof hadt als een mosterdzaad, gij zoudt tot dezen berg zeggen: Ga heen van hier derwaarts, en hij zal heengaan; en niets zal u onmogelijk zijn."

hij heeft het niet over geloof in hem, maar gewoon geloof. Wij mensen bezitten zo'n kracht in ons denken dat als we GELOVEN dat we iets kunnen, we dat voor elkaar krijgen. Zo kun je ook de gebedsgenezingen verklaren (als die al bestaan overigens).
Zie vorig antwoord.

quote:
Dus als iemand een boek schrijft met daarin de hoofdrolspeler die claimt op te staan uit de doden en aan het eind van het boek staat die hoofdpersoon ook op, dan is dat een teken van God zijn van die hoofdrolspeler?
Als dat boek geloofwaardig is en de hoofdrolspeler daadwerkelijk heeft gezegd dat hij God is en zal opstaan uit de dood, en dit vervolgens ook doet: ja.
  vrijdag 30 juli 2010 @ 13:40:09 #162
8369 speknek
Another day another slay
pi_84664541
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 13:01 schreef koningdavid het volgende:
Wat is dat? Doel je nu op methodologisch of metafysisch naturalisme?
Binnen het kader van het voeren van een rationele discussie zit daar geen verschil tussen. Althans, motieven zouden niet uit moeten maken. Maar okay ik zei ik ben het, niet ik beoefen het.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_84664586
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 13:40 schreef speknek het volgende:

[..]

Binnen het kader van het voeren van een rationele discussie zit daar geen verschil tussen. Althans, motieven zouden niet uit moeten maken. Maar okay ik zei ik ben het, niet ik beoefen het.
Ja maar wat ben je dan? Wat is een wetenschappelijke naturalist? Naturalist kan ik plaatsen maar wat houdt 'wetenschappelijke' in deze context dan in? Iemand met een affiniteit voor wetenschap ofzo?
  vrijdag 30 juli 2010 @ 13:45:01 #164
8369 speknek
Another day another slay
pi_84664729
Dat ik in het kader van empirische waarheidsvinding (wetenschap) een naturalist ben. Naturalistische wetenschapper (of naturalistisch wetenschappelijk wereldbeeldaanhanger)was wellicht duidelijke geweest, excuus, maar ik wou de nadruk op naturalist leggen niet op wetenschappelijk.
pi_84665238
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 13:45 schreef speknek het volgende:
Dat ik in het kader van empirische waarheidsvinding (wetenschap) een naturalist ben. Naturalistische wetenschapper (of naturalistisch wetenschappelijk wereldbeeldaanhanger)was wellicht duidelijke geweest, excuus, maar ik wou de nadruk op naturalist leggen niet op wetenschappelijk.
Duidelijk. Dat je qua empirische waarheidsvinding een naturalist bent is nogal een open deur, lijkt me. Ik ben geen wetenschapper, maar als ik dat zou zijn zou ik als wetenschapper ook naturalist zijn. In de hoedanigheid van een wetenschapper zal je m.i. ook nooit tot de conclusie kunnen komen dat Jezus is opgestaan, tenzij je er een soort open methodologie op nahoudt waar ik overigens niet voor pleit.
  vrijdag 30 juli 2010 @ 18:12:07 #166
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_84674754
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 11:21 schreef koningdavid het volgende:
Jij ook. ;)
"Ja, maar naast mijn cirkelredenatie zijn er ook nog magere bewijzen." ;)

quote:
Dat geldt natuurlijk voor zoveel dingen. Het doel van kinderen opvoeden is ook dat je ze opvoedt dat ze op een gegeven moment volwassen genoeg zijn om hun eigen keuzes te maken. Maar jij pleit ervoor dat ouders hun kinderen niet mee mogen nemen naar de kerk ofzo?
Ik pleit ervoor dat je kinderen vrij laat om zelf hun levensovertuiging te bepalen. Het staatsgefinancierd indoctrineren van kids past daar niet in.

quote:
Het punt is: dat hoef ik ook helemaal niet! Ik wijs er alleen op tegenover naturalisten die het belachelijk vinden dat ik een verklaring voor waar aanneem die niet voldoet aan hun vooronderstellingen. Dat Jezus daadwerkelijk is opgestaan is een verschrikkelijk sterke verklaring voor de historische gegevens omtrent zijn dood en vermeende opstanding. op zichzelf.
Nee, het is een verschrikkelijke en ook ongeloofwaardige verklaring.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_84675099
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 18:12 schreef Molurus het volgende:

[..]

"Ja, maar naast mijn cirkelredenatie zijn er ook nog magere bewijzen." ;)
Er is geen sprake van een cirkelredenatie, Molurus. Ik vind de 'bewijzen' ook allesbehalve 'mager', eerlijk gezegd.

quote:
Ik pleit ervoor dat je kinderen vrij laat om zelf hun levensovertuiging te bepalen.
Ik ook.

quote:
Het staatsgefinancierd indoctrineren van kids past daar niet in.
Staatsgefinancierd indoctrineren? Waar heb je het nu over?

quote:
Nee, het is een verschrikkelijke en ook ongeloofwaardige verklaring.
Tja, andere argumenten dan je vooronderstellingen heb je niet.
pi_84682954
Koningdavid berijdt zijn stokpaardje weer eens - en doet dat natuurlijk goed. Gaat hij hierna ook nog de maagdelijke geboorte van Jezus aannemelijk maken?

Koningdavid gelooft alles van iemand die uit de doden opstaat, ik geloof pas alles van iemand als hij uit een maagd geboren is. Dát is het ultieme bewijs, als je het mij vraagt ;)
pi_84690267
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 21:56 schreef Gaspedaal het volgende:
Koningdavid berijdt zijn stokpaardje weer eens - en doet dat natuurlijk goed. Gaat hij hierna ook nog de maagdelijke geboorte van Jezus aannemelijk maken?

Koningdavid gelooft alles van iemand die uit de doden opstaat, ik geloof pas alles van iemand als hij uit een maagd geboren is. Dát is het ultieme bewijs, als je het mij vraagt ;)
Over de maagdelijke geboorte valt historisch gezien niet zoveel te zeggen, het valt ook niet in het bijzonder aannemelijk te maken.
pi_84695554
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 00:33 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Over de maagdelijke geboorte valt historisch gezien niet zoveel te zeggen, het valt ook niet in het bijzonder aannemelijk te maken.
Maar je gelooft desondanks wel dat Jezus uit een maagd geboren is?
  zaterdag 31 juli 2010 @ 11:52:51 #171
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_84698024
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 00:33 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Ik het licht van wat je eerder schrijft is dit behoorlijk komisch. _O-
pi_84698328
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 09:03 schreef Gaspedaal het volgende:

[..]

Maar je gelooft desondanks wel dat Jezus uit een maagd geboren is?
Ja, maar historisch onderbouwen kan ik het niet. Heeft ermee te maken dat ik alle reden heb, vooral Lukas' getuigenis hiervan, serieus te nemen.
pi_84698417
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 11:52 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik het licht van wat je eerder schrijft is dit behoorlijk komisch. _O-
Voor een verstokte naturalist is het allemaal heel grappig, dat begrijp ik best.
  zaterdag 31 juli 2010 @ 12:16:09 #174
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_84698525
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 12:10 schreef koningdavid het volgende:
Voor een verstokte naturalist is het allemaal heel grappig, dat begrijp ik best.
Zoals ik eerder al toelichtte zie ik net als Spinoza een 'onnatuurlijk verschijnsel' als een inherent tegenstrijdig begrip. ;) Op z'n best toon je daarmee een gebrek aan begrip van de natuurwetten aan.
pi_84698554
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 12:16 schreef Molurus het volgende:

[..]

Zoals ik eerder al toelichtte zie ik net als Spinoza een 'onnatuurlijk verschijnsel' als een inherent tegenstrijdig begrip. ;) Op z'n best toon je daarmee een gebrek aan begrip van de natuurwetten aan.
Hoe is dit relevant?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')