Hoezo niet?quote:Op vrijdag 30 juli 2010 12:43 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
Dat lijken mij nu niet bepaald primaire en authentieke bronnen.
Zie de lemma's op wiki over primaire bronnen en het Nieuwe Testament.quote:
Zucht... nee. Maar ik kan dit blijven uitleggen, ik weet alleen dat jij toch alleen maar eruit pikt wat je eruit wilt pikken om te bashen.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 12:49 schreef Modus het volgende:
Dus omdat mensen het gezien hebben moet het wel waar zijn.
Ik snap niet precies wat je bedoelt, heb je een linkje?quote:Op vrijdag 30 juli 2010 12:53 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
Zie de lemma's op wiki over primaire bronnen en het Nieuwe Testament.
Maar dat is de kern heh. Ik ben een wetenschappelijke naturalist. Jij een aanhanger van magie. Die werelden zijn inherent onverenigbaar. Je kunt bovennatuurlijke dingen niet rationeel laten kloppen als nou juist de scheiding maakt tussen wat bovennatuurlijk en wat natuurlijk is, het verschil is tussen naturalisme en magie.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 12:44 schreef koningdavid het volgende:
- Dat het een 'onmogelijkheid' is, is enkel gebaseerd op jouw naturalistische veronderstellingen en op niets anders.
Dat zeg ik ook.quote:
Wat is dat? Doel je nu op methodologisch of metafysisch naturalisme?quote:Op vrijdag 30 juli 2010 12:59 schreef speknek het volgende:
Ik ben een wetenschappelijke naturalist.
Dat vind ik wat raar gezegd, maar goed, wat jij wilt.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 12:59 schreef speknek het volgende:
Jij een aanhanger van magie.
Het NT is van later datum -althans dat mogen we aannemen- dan de wederopstanding van Jezus. Het NT kan op basis van dit gegeven niet beschouwd worden als een primaire bron. Nogmaals, zie het lemma over primaire bronnen op wikipedia.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 12:55 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ik snap niet precies wat je bedoelt, heb je een linkje?
Het ligt eraan hoe je 'primair' precies definieert en nauw die definitie is.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 13:06 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
Het NT is van later datum -althans dat mogen we aannemen- dan de wederopstanding van Jezus. Het NT kan op basis van dit gegeven niet beschouwd worden als een primaire bron. Nogmaals, zie het lemma over primaire bronnen op wikipedia.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Primaire_bron
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nieuwe_Testament
Die gegevens zijn niet wetenschappelijk, maar staan in brieven. Daar is niks aan bewezen. En je blijft maar volhouden dat Paulus sprak over Jezus die zich aan hem toonde als een MENS. Maar niks is minder waar. Paulus heeft het over: De Zoon van God IN hem geopenbaard door God zelf. Jij gaat nog steeds uit van een menselijk lichaam. Maar kan een menselijk lichaam in iemand geopenbaard worden? En geloofde men in die tijd dat Jezus de ZOON van God was? Op beide vragen kun je maar met een woord antwoorden: Het begint met een N.quote:Ik zeg niet dat dit zo is, maar zo kan je het eenvoudig verklaren. Bij de gegevens als het lege graf, verschijningen aan de vrouwen en apostelen, verschijningen aan de 500, verschijningen aan Jakobus en Paulus is het een stuk lastiger het af te doen als mythologische verzinselen.
Marcus was het eerste evangelie, de rest is afgekeken van dit evangelie. En die brief van Paulus maakt wel erg duidelijk dat Jezus mens was en geen God.quote:De bron waar Speknek op doelde was Matteüs. Andere bronnen zijn Markus, Lukas, Johannes en Paulus (1 Korintiërs 15 met name).
Wat is er historisch aan de brieven en de evangelieen?quote:Als je een verschrikkelijk slechte historicus bent wel ja.
Kinderen mogen vrij zijn om te leren wat ze willen. Als je alleen maar naar de kerk gaat, dan wordt je eenzijdig opgevoed. Ik ging al vroeg naar de kerk, naar christelijke scholen en eigenlijk was alleen voetbal met onchristelijke mensen. Ik wist niet beter dan dat wij gelijk hadden en de rest was slecht. Goddeloos zoals men dat zegt. Pas toen ik 16-17 was ging ik naar scholen waar iedereen vrij was. Dat wens je niemand toe. Eigenlijk zouden christenen ook eens met hun kinderen naar een Islamitische school moeten gaan, of een boeddhistische klooster. En dan ook nog naar een atheïstisch gebeuren. Dan hou je de opties open voor je kind. En kiest een kind echt ZELF, en niet de ouders.quote:Dat geldt natuurlijk voor zoveel dingen. Het doel van kinderen opvoeden is ook dat je ze opvoedt dat ze op een gegeven moment volwassen genoeg zijn om hun eigen keuzes te maken. Maar jij pleit ervoor dat ouders hun kinderen niet mee mogen nemen naar de kerk ofzo?
Dus als iemand een boek schrijft met daarin de hoofdrolspeler die claimt op te staan uit de doden en aan het eind van het boek staat die hoofdpersoon ook op, dan is dat een teken van God zijn van die hoofdrolspeler?quote:Simpel gezegd: Jezus zegt het. Jezus zegt dat er een God is en dat Hij zelf God is. Hij zou deze absurde claim waarmaken door op te staan uit de dood. Dat heeft Hij gedaan, zo geloof ik. Dit bevestigt zijn autoriteit en de waarheid van zijn claims
De N van natuurlijk? Paulus zegt zelf dat Jezus aan Hem is verschenen en daar bedoelt Hij niet die openbaring mee.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 13:14 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Die gegevens zijn niet wetenschappelijk, maar staan in brieven. Daar is niks aan bewezen. En je blijft maar volhouden dat Paulus sprak over Jezus die zich aan hem toonde als een MENS. Maar niks is minder waar. Paulus heeft het over: De Zoon van God IN hem geopenbaard door God zelf. Jij gaat nog steeds uit van een menselijk lichaam. Maar kan een menselijk lichaam in iemand geopenbaard worden? En geloofde men in die tijd dat Jezus de ZOON van God was? Op beide vragen kun je maar met een woord antwoorden: Het begint met een N.
Johannes niet sowieso. Matteüs en Lukas inderdaad gedeeltelijk. Daarnaast beschikten ze vermoedelijk over 'Q' en hun eigen tradities.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 13:14 schreef Berjan1986 het volgende:
Marcus was het eerste evangelie, de rest is afgekeken van dit evangelie.
Ah! Je lijkt in ieder geval eindelijk te erkennen dat Paulus Jezus als echt mens zag en niet als een mythische geest. Dat is het beste nieuws van vandaag, wat mij betreft.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 13:14 schreef Berjan1986 het volgende:
En die brief van Paulus maakt wel erg duidelijk dat Jezus mens was en geen God.
Paulus zegt inderdaad dat Jezus een mens is. Dat vind ik ook. Dat Jezus een mens is, is een wezenlijk onderdeel van de christelijke theologie. Hij is echter ook God, wat Paulus ook bevestigt:quote:Op vrijdag 30 juli 2010 13:14 schreef Berjan1986 het volgende:
21 Want dewijl de dood door een mens is, zo is ook de opstanding der doden door een Mens.
Vergeet die hoofdletter bij Mens maar. Dat is een vrije interpretatie van de vertalers. In de normale brieven staan geen hoofdletters.
Wil je dat ik dat allemaal ga opnoemen? Dan ben ik wel even bezig.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 13:14 schreef Berjan1986 het volgende:
Wat is er historisch aan de brieven en de evangelieen?
Ja, want dat is exact wat ik doe!quote:Op vrijdag 30 juli 2010 13:14 schreef Berjan1986 het volgende:
Lekker makkelijk om iedereen die niet in jouw straat loopt als slecht te bestempelen.
Je kan ook moeilijk stukjes van evangeliën vinden als ze nog niet geschreven zijn, nietwaar? De brieven van Paulus zijn inderdaad eerder dan de evangeliën. Wat wil je daar precies mee zeggen?quote:Op vrijdag 30 juli 2010 13:14 schreef Berjan1986 het volgende:
Historici gaan ervan uit dat Paulus de stichter van het Christendom is. Zijn brieven zijn immers het oudst. Daarvoor waren er geen evangelieen. Ze hebben zelfs geen stukjes van die evangelieen gevonden.
Ik verwijs naar dat topic waar ik hierboven al naartoe gelinkt heb.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 13:14 schreef Berjan1986 het volgende:
Je verteld dat Jezus zelf gezegd heeft God te zijn. Maar in de evangelieen kun je ook net zoveel aanhalen waarin hij zegt minder te zijn dan God. Bijvoorbeeld het verhaal dat er iemand naar hem toekomt en zegt: Goede meester! En Jezus antwoordt: Waarom noem je mij goed, alleen God is goed.
Of Johannes die Jezus laat zeggen: Is jullie niet gezegd: U zijt goden? En daarmee zijn claim in een ander daglicht plaatst.
Hoho, je gaat wel erg kort door de bocht hier. Ik geloof niet alleen dat Jezus God is omdat Hij wonderen heeft gedaan. Veel meer mensen hebben wonderen gedaan (de apostelen o.a.) maar ik zie hen niet overduidelijk niet als God.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 13:14 schreef Berjan1986 het volgende:
Tevens vind jij dat Jezus door zijn wonderen laat zien God te zijn. Maar ook Boeddha heeft, volgens de Boeddhistische schriften, wonderen gedaan. Laat Boeddha hiermee zien God te zijn?
Zie vorig antwoord.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 13:14 schreef Berjan1986 het volgende:
Nee, Boeddha heeft gezegd dat hij niet als enige deze wonderen kan doen maar dat iedereen dat kan.
Ook Jezus zegt in Mattheus 17:"En Jezus zeide tot hen: Om uws ongeloofs wil; want voorwaar zeg Ik u: Zo gij een geloof hadt als een mosterdzaad, gij zoudt tot dezen berg zeggen: Ga heen van hier derwaarts, en hij zal heengaan; en niets zal u onmogelijk zijn."
hij heeft het niet over geloof in hem, maar gewoon geloof. Wij mensen bezitten zo'n kracht in ons denken dat als we GELOVEN dat we iets kunnen, we dat voor elkaar krijgen. Zo kun je ook de gebedsgenezingen verklaren (als die al bestaan overigens).
Als dat boek geloofwaardig is en de hoofdrolspeler daadwerkelijk heeft gezegd dat hij God is en zal opstaan uit de dood, en dit vervolgens ook doet: ja.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 13:14 schreef Berjan1986 het volgende:
Dus als iemand een boek schrijft met daarin de hoofdrolspeler die claimt op te staan uit de doden en aan het eind van het boek staat die hoofdpersoon ook op, dan is dat een teken van God zijn van die hoofdrolspeler?
Binnen het kader van het voeren van een rationele discussie zit daar geen verschil tussen. Althans, motieven zouden niet uit moeten maken. Maar okay ik zei ik ben het, niet ik beoefen het.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 13:01 schreef koningdavid het volgende:
Wat is dat? Doel je nu op methodologisch of metafysisch naturalisme?
Ja maar wat ben je dan? Wat is een wetenschappelijke naturalist? Naturalist kan ik plaatsen maar wat houdt 'wetenschappelijke' in deze context dan in? Iemand met een affiniteit voor wetenschap ofzo?quote:Op vrijdag 30 juli 2010 13:40 schreef speknek het volgende:
[..]
Binnen het kader van het voeren van een rationele discussie zit daar geen verschil tussen. Althans, motieven zouden niet uit moeten maken. Maar okay ik zei ik ben het, niet ik beoefen het.
Duidelijk. Dat je qua empirische waarheidsvinding een naturalist bent is nogal een open deur, lijkt me. Ik ben geen wetenschapper, maar als ik dat zou zijn zou ik als wetenschapper ook naturalist zijn. In de hoedanigheid van een wetenschapper zal je m.i. ook nooit tot de conclusie kunnen komen dat Jezus is opgestaan, tenzij je er een soort open methodologie op nahoudt waar ik overigens niet voor pleit.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 13:45 schreef speknek het volgende:
Dat ik in het kader van empirische waarheidsvinding (wetenschap) een naturalist ben. Naturalistische wetenschapper (of naturalistisch wetenschappelijk wereldbeeldaanhanger)was wellicht duidelijke geweest, excuus, maar ik wou de nadruk op naturalist leggen niet op wetenschappelijk.
"Ja, maar naast mijn cirkelredenatie zijn er ook nog magere bewijzen."quote:
Ik pleit ervoor dat je kinderen vrij laat om zelf hun levensovertuiging te bepalen. Het staatsgefinancierd indoctrineren van kids past daar niet in.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 11:21 schreef koningdavid het volgende:
Dat geldt natuurlijk voor zoveel dingen. Het doel van kinderen opvoeden is ook dat je ze opvoedt dat ze op een gegeven moment volwassen genoeg zijn om hun eigen keuzes te maken. Maar jij pleit ervoor dat ouders hun kinderen niet mee mogen nemen naar de kerk ofzo?
Nee, het is een verschrikkelijke en ook ongeloofwaardige verklaring.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 11:21 schreef koningdavid het volgende:
Het punt is: dat hoef ik ook helemaal niet! Ik wijs er alleen op tegenover naturalisten die het belachelijk vinden dat ik een verklaring voor waar aanneem die niet voldoet aan hun vooronderstellingen. Dat Jezus daadwerkelijk is opgestaan is een verschrikkelijk sterke verklaring voor de historische gegevens omtrent zijn dood en vermeende opstanding. op zichzelf.
Er is geen sprake van een cirkelredenatie, Molurus. Ik vind de 'bewijzen' ook allesbehalve 'mager', eerlijk gezegd.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 18:12 schreef Molurus het volgende:
[..]
"Ja, maar naast mijn cirkelredenatie zijn er ook nog magere bewijzen."
Ik ook.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 18:12 schreef Molurus het volgende:
Ik pleit ervoor dat je kinderen vrij laat om zelf hun levensovertuiging te bepalen.
Staatsgefinancierd indoctrineren? Waar heb je het nu over?quote:Op vrijdag 30 juli 2010 18:12 schreef Molurus het volgende:
Het staatsgefinancierd indoctrineren van kids past daar niet in.
Tja, andere argumenten dan je vooronderstellingen heb je niet.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 18:12 schreef Molurus het volgende:
Nee, het is een verschrikkelijke en ook ongeloofwaardige verklaring.
Over de maagdelijke geboorte valt historisch gezien niet zoveel te zeggen, het valt ook niet in het bijzonder aannemelijk te maken.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 21:56 schreef Gaspedaal het volgende:
Koningdavid berijdt zijn stokpaardje weer eens - en doet dat natuurlijk goed. Gaat hij hierna ook nog de maagdelijke geboorte van Jezus aannemelijk maken?
Koningdavid gelooft alles van iemand die uit de doden opstaat, ik geloof pas alles van iemand als hij uit een maagd geboren is. Dát is het ultieme bewijs, als je het mij vraagt
Maar je gelooft desondanks wel dat Jezus uit een maagd geboren is?quote:Op zaterdag 31 juli 2010 00:33 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Over de maagdelijke geboorte valt historisch gezien niet zoveel te zeggen, het valt ook niet in het bijzonder aannemelijk te maken.
Ik het licht van wat je eerder schrijft is dit behoorlijk komisch.quote:Op zaterdag 31 juli 2010 00:33 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Over de maagdelijke geboorte valt historisch gezien niet zoveel te zeggen, het valt ook niet in het bijzonder aannemelijk te maken.
Ja, maar historisch onderbouwen kan ik het niet. Heeft ermee te maken dat ik alle reden heb, vooral Lukas' getuigenis hiervan, serieus te nemen.quote:Op zaterdag 31 juli 2010 09:03 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Maar je gelooft desondanks wel dat Jezus uit een maagd geboren is?
Voor een verstokte naturalist is het allemaal heel grappig, dat begrijp ik best.quote:Op zaterdag 31 juli 2010 11:52 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik het licht van wat je eerder schrijft is dit behoorlijk komisch.
Zoals ik eerder al toelichtte zie ik net als Spinoza een 'onnatuurlijk verschijnsel' als een inherent tegenstrijdig begrip.quote:Op zaterdag 31 juli 2010 12:10 schreef koningdavid het volgende:
Voor een verstokte naturalist is het allemaal heel grappig, dat begrijp ik best.
Hoe is dit relevant?quote:Op zaterdag 31 juli 2010 12:16 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zoals ik eerder al toelichtte zie ik net als Spinoza een 'onnatuurlijk verschijnsel' als een inherent tegenstrijdig begrip.Op z'n best toon je daarmee een gebrek aan begrip van de natuurwetten aan.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |