In punt 2 verwar je christendom (als geloof) met allerlei historische uitspraken (vrouwen vinden een leeg graf, mensen zien Jezus na zijn dood weer levend, vijand Paulus komt tot bekering, mensen noemen Jezus messias terwijl hij gekruisigd werd, etc.)quote:Op donderdag 29 juli 2010 08:43 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als deze theorie overtuigend is, dan is dat tegelijk ook een pleidooi voor de waarheid van de wonderen in andere religies.
Maar ik doelde eigenlijk op deze cirkelredenatie:
1) christenen geloven in het christendom omdat Jezus is opgestaan uit de dood.
2) Jezus moet zijn opgestaan uit de dood omdat anders het Christendom niet te verklaren zou zijn.
In de zin van dat je 'open-minded' moet zijn naar de mogelijkheid dat er wonderen gebeuren, dat klopt. Maar de mogelijkheid open houden dat wonderen kunnen gebeuren staat niet gelijk aan alle wonderen geloven.quote:Op donderdag 29 juli 2010 08:43 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als deze theorie overtuigend is, dan is dat tegelijk ook een pleidooi voor de waarheid van de wonderen in andere religies.
Dat is niet helemaal de redenatie. Zoals Dwerion aangeeft, spelen er nog veel andere zaken mee.quote:Op donderdag 29 juli 2010 08:43 schreef Molurus het volgende:
Maar ik doelde eigenlijk op deze cirkelredenatie:
1) christenen geloven in het christendom omdat Jezus is opgestaan uit de dood.
2) Jezus moet zijn opgestaan uit de dood omdat anders het Christendom niet te verklaren zou zijn.
Ho ho ho, alleen in christelijke huizen.quote:Op donderdag 29 juli 2010 10:30 schreef koningdavid het volgende:
Er zijn een aantal historische gegevens, die vooral cumulatief, een sterke case maken om in de opstanding te geloven:
- Jezus' graf was na 3 dagen leeg
- Volgelingen van Jezus hebben hem gezien na zijn dood
- Niet-volgelingen van Jezus hebben hem gezien na zijn dood en bekeerden zich (bijv. Paulus en Jakobus)
- Het opstandingsgeloof is oud (jaren 30 n.c..) en ontstond in een omgeving waar ze Jezus kenden
- Joden zien een gekruisigd (vervloekt) man opeens als God
Deze gegevens worden breed geaccepteerd door geleerden van christelijke en niet-christelijke huize. Hoe wil je deze gegevens op een natuurlijke manier verklaren? Ik heb nooit een goede verklaring gezien.
Er zijn zat goede alternatieven en de bijbel is een verzinsel.quote:Mij lijkt het in dit geval zinnig om af te gaan op de verklaring die de oudste en meest betrouwbare bronnen geven: Jezus is opgestaan. Niet alleen omdat er geen goede alternatieve verklaring is, maar ook vooral omdat deze verklaring zeer sterk is (als je geen metafysisch naturalist bent).
Nee.quote:Op donderdag 29 juli 2010 11:11 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ho ho ho, alleen in christelijke huizen.
Ah... en waar baseer je dat op?quote:Op donderdag 29 juli 2010 11:11 schreef Daniel1976 het volgende:
In het beste geval is de bijbel gebaseerd op een aantal historische figuren die men samen heeft gevoegd tot jezus.
Zo... documentaires! Welke raad je aan dan? En wat beweren zij?quote:Op donderdag 29 juli 2010 11:11 schreef Daniel1976 het volgende:
Er zijn ook hele goede documentaires over het onstaan van de evangelien. Ik zou je die eens willen adviseren.
Onderbouwen is ook een vak.quote:Op donderdag 29 juli 2010 11:11 schreef Daniel1976 het volgende:
Er zijn zat goede alternatieven en de bijbel is een verzinsel.
Jozef was stiefvader van Jezus en dat geldt volgens Joods gebruik ook als 'erfrecht'. Maar dan nog... ook al is dit een inconsistentie, wat dan nog? Dat zegt weinig tot niks voor de 'case voor de opstanding'.quote:Op donderdag 29 juli 2010 11:11 schreef Daniel1976 het volgende:
Ik zal je zo'n klein consistentie foutje aanwijzen omdat je jezelf tenslotte koning david noemt.
Weet je nog dat jezus geboren moest worden uit de bloedlijn van david?
Maar maria is nooit bezwangerd door jozef om de geboorte van jezus tot stand te brengen. Dus jezus komt helemaal niet uit de bloedlijn van david.
En dat is maar 1 heel klein voorbeeldje.
Echt, mijn mond valt open! Hoe dúrf je dit historische gegevens te noemen? De enige bron die je gebruikt is de Bijbel. Heb je de bovenstaande zaken ooit in een buiten-Bijbelse bron zien staan?quote:Op donderdag 29 juli 2010 10:30 schreef koningdavid het volgende:
Er zijn een aantal historische gegevens, die vooral cumulatief, een sterke case maken om in de opstanding te geloven:
- Jezus' graf was na 3 dagen leeg
- Volgelingen van Jezus hebben hem gezien na zijn dood
- Niet-volgelingen van Jezus hebben hem gezien na zijn dood en bekeerden zich (bijv. Paulus en Jakobus)
- Het opstandingsgeloof is oud (jaren 30 n.c..) en ontstond in een omgeving waar ze Jezus kenden
- Joden zien een gekruisigd (vervloekt) man opeens als God
Deze gegevens worden breed geaccepteerd door geleerden van christelijke en niet-christelijke huize. Hoe wil je deze gegevens op een natuurlijke manier verklaren? Ik heb nooit een goede verklaring gezien.
Nee.quote:Op donderdag 29 juli 2010 11:23 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Echt, mijn mond valt open! Hoe dúrf je dit historische gegevens te noemen? De enige bron die je gebruikt is de Bijbel. Heb je de bovenstaande zaken ooit in een buiten-Bijbelse bron zien staan?
De bijbelse bronnen vergelijken met Doornoosje... dat slaat nergens op, Viking. Ik had meer van je verwacht dan dit.quote:Op donderdag 29 juli 2010 11:23 schreef Viking84 het volgende:
Ongelooflijk. Het is hetzelfde als proclameren dat Doornroosje na zich geprikt te hebben aan een spinnenwiel duizend jaar sliep voordat ze wakker werd gekust door een prins, want dat staat ook geschreven. Het feit dat iets geschreven staat en door miljoenen mensen wordt geloofd maakt iets nog niet waar.
Hoezo onbespreekbaar? Hoezo axiom? Hoezo onredelijk?quote:Op donderdag 29 juli 2010 11:32 schreef SpecialK het volgende:
En dan zijn we dus ook bij de wortel van koningdavid's onredelijkheid beland. Dit is het onbespreekbare axiom waarop alle andere (wel sluitende) beredeneringen gebaseerd zijn.
De historiciteit van de wederopstanding.
Heeft niet zozeer met heiligheid te maken, als wel met het genreverschil en het verschil in historische waarde. Dat begrijp je toch wel?quote:Op donderdag 29 juli 2010 11:33 schreef Viking84 het volgende:
Waarom zou ik de Bijbel niet mogen vergelijken met Doornroosje? Wat maakt de Bijbel tot zo'n heilig boek?
Hier ga ik niet eens op in. Het lijkt wel of je alleen maar popi-jopi onzin wilt uitslaan. Het gaat nergens over.quote:Op donderdag 29 juli 2010 11:33 schreef Viking84 het volgende:
Echt, geen enkele serieuze geleerde neemt het idee dat de Bijbel betrouwbaar is als bron van historische gegevens serieus. Degenen die dat wel doen mogen niet eens wetenschappers genoemd worden.
Ze zijn niet volledig onafhankelijk van elkaar nee, al hebben ze allen hun eigen tradities.quote:Op donderdag 29 juli 2010 11:33 schreef Viking84 het volgende:
Verder weet jij ook wel dat er niet vijf verschillende bronnen zijn die onafhankelijk van elkaar ontstaan zijn.
Dit klopt. Deels op Markus, deels op Q en deels op eigen traditie.quote:Op donderdag 29 juli 2010 11:33 schreef Viking84 het volgende:
Maar voor de mensen die hier net komen kijken en dit een overtuigend punt vinden: Lukas en Matteüs hebben zich waarschijnlijk op Marcus gebaseerd en daarnaast op een verloreren gegane bron die bekend staat als Q.
Nee hoor. Maar er valt weinig te bediscussieren hierover. Jij denkt dat een paar boekjes die dubieuze kennismethoden gebruiken en claimen dat 1000-den mensen getuige waren van bovennatuurlijke verschijningen een historisch wetenschappelijke waarheid constitueert.quote:Op donderdag 29 juli 2010 11:34 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Hoezo onbespreekbaar? Hoezo axiom? Hoezo onredelijk?
Gaan we nu maar weer op de ad hominem tour ofzo?
De Bijbel hééft geen historische waarde, zolang deze gegevens niet door buiten-Bijbelse bronnen gestaafd worden. Ook het genreverschil doet niet ter zake: het gaat erom dat geloven in de waarheidsgetrouwheid van het sprookje van Doornroosje niet minder belachelijk is dan geloven in de waarheidsgetrouwheid van de Bijbel.quote:Op donderdag 29 juli 2010 11:38 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Heeft niet zozeer met heiligheid te maken, als wel met het genreverschil en het verschil in historische waarde. Dat begrijp je toch wel?
Makkelijk!quote:Hier ga ik niet eens op in. Het lijkt wel of je alleen maar popi-jopi onzin wilt uitslaan. Het gaat nergens over.
Mooi dat we het daar iig over eens zijn.quote:Ze zijn niet volledig onafhankelijk van elkaar nee, al hebben ze allen hun eigen tradities.
[..]
Dit klopt. Deels op Markus, deels op Q en deels op eigen traditie.
Duizenden mensen getuige? Ik ken geen bijbelse bron die dit zegt. En wat is er dubieus aan de kennismethoden?quote:Op donderdag 29 juli 2010 11:42 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Nee hoor. Maar er valt weinig te bediscussieren hierover. Jij denkt dat een paar boekjes die dubieuze kennismethoden gebruiken en claimen dat 1000-den mensen getuige waren van bovennatuurlijke verschijningen een historisch wetenschappelijke waarheid constitueert.
Ik had inderdaad meer verwacht dan een vergelijking met Doornroosje van iemand die enige tijd theologie gestudeerd heeft. Is dat raar?quote:Op donderdag 29 juli 2010 11:42 schreef SpecialK het volgende:
Vervolgens ga je dan op de "ik had meer van je verwacht" toer
"Overduidelijk allegorisch en fictief". Echt waar? Ik ken niet veel geleerden die dat met je eens zijn. Het is eerder overduidelijk dat de evangelisten niet een fictief verhaal schreven (zie de proloog van Lukas o.a.) en dat ze de opstanding niet slechts allegorisch bedoelden. Ze schreven het daarvoor veel te sober en feitelijk op. Bovendien stelt Paulus nog dat het geloof zinloos is als Jezus niet echt is opgestaan (1 Kor. 15).quote:Op donderdag 29 juli 2010 11:42 schreef SpecialK het volgende:
maar je legt nooit eens goed uit waarom de inhoud van overduidelijk allagorische en fictieve overleveringen letterlijk genomen moeten worden.
Hier ga je weer de mist in. Waar heb ik de opstanding ooit als wetenschappelijk feit gekenmerkt?quote:Op donderdag 29 juli 2010 11:42 schreef SpecialK het volgende:
Daarnaast leg je ook nooit uit waarom het wel wetenschap is om bovennatuurlijke (onwetenschappelijke) gebeurtenissen als wetenschappelijk feit
Dat is op zijn best wetenschap gemengd met filosofie omdat je een metafysische uitspraak maakt.quote:Op donderdag 29 juli 2010 11:42 schreef SpecialK het volgende:
aan te merken maar geen wetenschap is om gewoon eerlijk te zijn en te zeggen dat als een auteur dingen claimt die binnen ons natuurlijke universum niet kunnen dit de auteur ongeloofwaardig maakt als letterlijke bron.
Ah, ik ben onmogelijk? Jij begint warrig over axioma's, wetenschappelijke feiten en duizenden getuigen te praten. Probeer eerst eens de gegevens goed op orde te krijgen voordat je grote woorden gebruikt.quote:Op donderdag 29 juli 2010 11:42 schreef SpecialK het volgende:
Je mist de intellectuele eerlijkheid om ook datgene waar je warme wollige gevoelens bij krijgt in een koud kiritisch daglicht te stellen. En dat maakt jou als discussiepartner compleet onmogelijk binnen een wetenschappelijke context.
En nu nog een geschiedkundige vinden, die dit wil onderschrijven...quote:Op donderdag 29 juli 2010 11:46 schreef Viking84 het volgende:
[..]
De Bijbel hééft geen historische waarde, zolang deze gegevens niet door buiten-Bijbelse bronnen gestaafd worden.
Buiten het gegeven dat een flink aantal gegevens wel met buiten-bijbelse bronnen gestaafd kunnen worden, is deze vraag wat dubieus en heeft het alles weg van een semantische truc. Stel dat de bijbel maar uit twee evangeliën bestond, dan hadden we buiten-bijbelse bronnen gehad die de opstanding bevestigden! Vrijwel alle relevante bronnen over het christendom uit de eerste eeuw n.c. zijn nu eenmaal gebundeld in de bijbel, dan blijft er weinig buiten-bijbels over. Het is geen waterdichte vergelijking maar als je alle bronnen over Caesar's oorlogen bundelt in 1 boek kun je ook moeilijk stellen dat het niet serieus genomen kan worden omdat er geen bron (over) is buiten deze bundeling die de inhoud bevestigt.quote:Op donderdag 29 juli 2010 11:46 schreef Viking84 het volgende:
[..]
De Bijbel hééft geen historische waarde, zolang deze gegevens niet door buiten-Bijbelse bronnen gestaafd worden.
Hoe a-wetenschappelijk is dit dan? Natuurlijk doet het genreverschil, en daarmee de intentie van de schrijvers, er wel toe. Sterker nog, het is vaak een van de belangrijkste historische criteria voor bronnenonderzoek!quote:Op donderdag 29 juli 2010 11:46 schreef Viking84 het volgende:
Ook het genreverschil doet niet ter zake
Hier is geen enkele geleerde het mee eens, vrees ik.quote:Op donderdag 29 juli 2010 11:46 schreef Viking84 het volgende:
het gaat erom dat geloven in de waarheidsgetrouwheid van het sprookje van Doornroosje niet minder belachelijk is dan geloven in de waarheidsgetrouwheid van de Bijbel.
Dat volstaat ook op een even makkelijke uitspraak dat er geen enkele wetenschapper de bijbel serieus neemt. Je weet zelf ook dat dit kolder is.quote:Op donderdag 29 juli 2010 11:46 schreef Viking84 het volgende:
Makkelijk!
2 minuten op google.quote:Op donderdag 29 juli 2010 11:54 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Duizenden mensen getuige? Ik ken geen bijbelse bron die dit zegt. En wat is er dubieus aan de kennismethoden?
[..]
Ik had inderdaad meer verwacht dan een vergelijking met Doornroosje van iemand die enige tijd theologie gestudeerd heeft. Is dat raar?
[..]
"Overduidelijk allegorisch en fictief". Echt waar? Ik ken niet veel geleerden die dat met je eens zijn. Het is eerder overduidelijk dat de evangelisten niet een fictief verhaal schreven (zie de proloog van Lukas o.a.) en dat ze de opstanding niet slechts allegorisch bedoelden. Ze schreven het daarvoor veel te sober en feitelijk op. Bovendien stelt Paulus nog dat het geloof zinloos is als Jezus niet echt is opgestaan (1 Kor. 15).
[..]
Hier ga je weer de mist in. Waar heb ik de opstanding ooit als wetenschappelijk feit gekenmerkt?
Wat mij betreft neem jij regelmatig de overleveringen letterlijk aan als feit.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 11:56 schreef koningdavid het volgende:
Zo hee... jij hebt er weinig verstand van. Hier blijkt maar weer eens dat je totaal geen onderzoek gedaan hebt naar het vroege christendom. Jij denkt dat ze het verhaal doorfluisterden? Er waren meerdere mensen, waarschijnlijk gecontroleerd door de apostelen, die het verhaal vertelden aan grote groepen die elkaar konden controleren. Bovendien werd het verhaal, i.t.t. het doorfluisterspel, niet maar één keer doorverteld. Mensen bleven met elkaar in gesprek en konden elkaar blijven ondervragen. Lukas schrijft bijvoorbeeld in de proloog van zijn evangelie dat hij te rade is gegaan bij ooggetuigen. Papias schrijft hetzelfde als hij vertelt welke overleveringen hij betrouwbaar acht. Markus lijkt zijn evangelie te baseren op het ooggetuigeverslag van Petrus. De schrijver van Johannes heeft ook alles weg van een ooggetuige.
Kortom, die vergelijking met het doorfluisterspel slaat echt als een tang op een varken.
Wetenschap en feiten hebben er niks mee van doen.quote:[..]
Dat is op zijn best wetenschap gemengd met filosofie omdat je een metafysische uitspraak maakt.
Mij beschuldigen van warrigheid? Lees je eigen quote nog eens na.quote:[..]
Ah, ik ben onmogelijk? Jij begint warrig over axioma's, wetenschappelijke feiten en duizenden getuigen te praten. Probeer eerst eens de gegevens goed op orde te krijgen voordat je grote woorden gebruikt.
Dit doe je altijd, jammer. Helemaal omdat je totaal niet kan onderbouwen dat hetgeen wat ik zeg 'kolder' is.quote:Op donderdag 29 juli 2010 12:05 schreef Viking84 het volgende:
Ik ga niet meer met je in 'discussie', KD. Been there, done that. Maar ik maak me soms zo kwaad om de kolder die er uit je toetsenbord komt dat ik de verleiding om te reageren niet kan weerstaan.
Uhm.... en waar baseer je dat op? Op die dikgedrukte quote? Hoe in hemelsnaam?quote:Op donderdag 29 juli 2010 12:06 schreef SpecialK het volgende:
[..]
2 minuten op google.
[..]
Wat mij betreft neem jij regelmatig de overleveringen letterlijk aan als feit.
Nu ontkracht je dus wat je zelf zei?quote:Op donderdag 29 juli 2010 12:06 schreef SpecialK het volgende:
Wetenschap en feiten hebben er niks mee van doen.
Heb ik gedaan... dus?quote:Op donderdag 29 juli 2010 12:06 schreef SpecialK het volgende:
Mij beschuldigen van warrigheid? Lees je eigen quote nog eens na.
Hoezo? Waar heeft ze mijn 'kolder' ontkracht dan?quote:
Jij ziet die boeken als ooggetuigen verslag die historisch wetenschappelijk serieus te nemen zijn. Dat is waar je fout zit.quote:Op donderdag 29 juli 2010 12:09 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Uhm.... en waar baseer je dat op? Op die dikgedrukte quote? Hoe in hemelsnaam?
Ik zal vollediger zijn: Wat jij zegt heeft neits van doen met feiten en wetenschap ookal denk je dat (wellicht stiekum) wel graag.quote:[..]
Nu ontkracht je dus wat je zelf zei?![]()
Dat kun jij andersom ook niet. En ik heb het al duizendmaal onderbouwd, maar het dringt niet door tot dat geïndoctrineerde koppie van jou. Jammer, zeker omdat je zo intelligent bent.quote:Op donderdag 29 juli 2010 12:06 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Dit doe je altijd, jammer. Helemaal omdat je totaal niet kan onderbouwen dat hetgeen wat ik zeg 'kolder' is.
Afgezien van het feit dat je ontwijkt en in de marge duikt met je antwoorden gebruik je termen als "ik had meer van je verwacht" en "dat doe je altijd".quote:Op donderdag 29 juli 2010 12:10 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Hoezo? Waar heeft ze mijn 'kolder' ontkracht dan?
Aha. En waar heb ik het dan een 'feit' genoemd? En waar heb ik de opstanding een wetenschappelijk feit genoemd? Dat verweet jij me immers.quote:Op donderdag 29 juli 2010 12:10 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Jij ziet die boeken als ooggetuigen verslag die historisch wetenschappelijk serieus te nemen zijn. Dat is waar je fout zit.
Jij begon erover dat ik de opstanding een wetenschappelijk feit noem, hoor. Zoiets zul je mij nooit horen zeggen.quote:Op donderdag 29 juli 2010 12:10 schreef SpecialK het volgende:
Ik zal vollediger zijn: Wat jij zegt heeft neits van doen met feiten en wetenschap ookal denk je dat (wellicht stiekum) wel graag.
Nee.quote:Op donderdag 29 juli 2010 12:11 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Dat kun jij andersom ook niet. En ik heb het al duizendmaal onderbouwd,
Ah... komen we weer uit op het "David neemt mijn halfbakken argumenten niet als waarheid aan dus is hij geïndoctrineerd"-gelul. Misschien ben ik niet overtuigd omdat je argumenten niet overtuigend zijn? Heb je daar wel eens over nagedacht?quote:Op donderdag 29 juli 2010 12:11 schreef Viking84 het volgende:
maar het dringt niet door tot dat geïndoctrineerde koppie van jou.
Waar doe ik dat?quote:Op donderdag 29 juli 2010 12:12 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Afgezien van het feit dat je ontwijkt en in de marge duikt met je antwoorden
En wat nou als dat gewoon waar is?quote:Op donderdag 29 juli 2010 12:12 schreef SpecialK het volgende:
gebruik je termen als "ik had meer van je verwacht" en "dat doe je altijd".
En jij bent koning ad hominem. Gefeliciteerd!quote:
Dat komt automatisch uit de conclusie dat je de overleveringen gelijk stelt aan ooggetuigenverslagen.quote:Op donderdag 29 juli 2010 12:15 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Aha. En waar heb ik het dan een 'feit' genoemd? En waar heb ik de opstanding een wetenschappelijk feit genoemd? Dat verweet jij me immers.
Wellicht zal ik vanavond nog eens dieper graven met google om een letterlijke uitspraak te vinden. Ik kan me vrij goed herinneren dat ik je die kant op heb zien gaan.quote:Wat betreft de evangeliën, ik heb nergens gezegd dat het allemaal ooggetuigenverslagen zijn:
Markus is geen ooggetuige maar lijkt zijn verhaal vooral te baseren op Petrus (ooggetuige).
Lukas is ook geen ooggetuige maar zegt zelf ooggetuigen te hebben geïnterviewd.
[..]
Jij begon erover dat ik de opstanding een wetenschappelijk feit noem, hoor. Zoiets zul je mij nooit horen zeggen.
I beg to differquote:Op donderdag 29 juli 2010 12:17 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Waar doe ik dat?
[..]
En wat nou als dat gewoon waar is?
[..]
En jij bent koning ad hominem. Gefeliciteerd!
quote:Dit doe je altijd, jammer.
Jij begint warrig over axioma's
Hier ga ik niet eens op in. Het lijkt wel of je alleen maar popi-jopi onzin wilt uitslaan. Het gaat nergens over
Ik had meer van je verwacht dan dit.
Je vergelijkt de Bijbel met Caesar's verhalen. In feite is er maar één belangrijke bron voor Caesar's daden in Gallia, en dat is zijn De Bello Gallico. Bij Caesar wordt er rekening mee gehouden dat hij dat schreef met een doel. Daarom worden ook niet al zijn beweringen automatisch voor waar aangenomen. Ze worden eerst getoetst aan mogelijkheid en aan archeologisch bewijs.quote:Op donderdag 29 juli 2010 12:02 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Buiten het gegeven dat een flink aantal gegevens wel met buiten-bijbelse bronnen gestaafd kunnen worden, is deze vraag wat dubieus en heeft het alles weg van een semantische truc. Stel dat de bijbel maar uit twee evangeliën bestond, dan hadden we buiten-bijbelse bronnen gehad die de opstanding bevestigden! Vrijwel alle relevante bronnen over het christendom uit de eerste eeuw n.c. zijn nu eenmaal gebundeld in de bijbel, dan blijft er weinig buiten-bijbels over. Het is geen waterdichte vergelijking maar als je alle bronnen over Caesar's oorlogen bundelt in 1 boek kun je ook moeilijk stellen dat het niet serieus genomen kan worden omdat er geen bron (over) is buiten deze bundeling die de inhoud bevestigt.
[..]
Hoe a-wetenschappelijk is dit dan? Natuurlijk doet het genreverschil, en daarmee de intentie van de schrijvers, er wel toe. Sterker nog, het is vaak een van de belangrijkste historische criteria voor bronnenonderzoek!
Als wij een geschrift vinden uit de 4e eeuw waaruit blijkt dat er een Germaanse strijder was die keer op keer Romeinse strijders de baas was, is het toch een uiterst relevante vraag of dit bedoelt is als een historische bron (wellicht een biografie) of een fictieve verhaal (sage)?
[..]
Hier is geen enkele geleerde het mee eens, vrees ik.
[..]
Dat volstaat ook op een even makkelijke uitspraak dat er geen enkele wetenschapper de bijbel serieus neemt. Je weet zelf ook dat dit kolder is.
Ik zeg dat ze gebaseerd zijn op ooggetuigenverslagen. Dan nog begrijp ik totaal niet hoe daaruit volgt dat de opstanding een wetenschappelijk feit is, maar goed.quote:Op donderdag 29 juli 2010 12:24 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Dat komt automatisch uit de conclusie dat je de overleveringen gelijk stelt aan ooggetuigenverslagen.
Jij spreekt over een plank? Terwijl je zelf laat blijken op geen enkele manier geïnteresseerd te zijn in feiten?quote:Op donderdag 29 juli 2010 12:53 schreef Daniel1976 het volgende:
Gaap de bijbel is in elkaar geflanst in tussen 200 en 400 na christus. Alle afwijkende boeken zijn verbrand.
Of niet, maar dan worden ze nu door jullie soort afgedaan als verzinsels (thomas evangelie / evangelie van maria etc).
Maargoed, wij maken hier met zijn allen wat punten, de een wat briljanter dan de anderen. koning david geeft er zijn draai aan en hij kan zich vandaag weer even goed voelen omdat hij het duivelse ongeloof toch weer heeft bestreden op fok.
gevalletje david zou eens wat boeken van Richard Dawking, Alan Watts tot zich moeten nemen.
Maarja gelovigen leven met de bekende plank. Er zit dan ook geen verschil tussen een moslim terrorist en een gristen.
De bijbel is moeilijk in een uniform genre te stoppen. Dat geldt eigenlijk ook voor de evangeliën, geleerden spreken vaak over een sui generis (uniek genre). Dit omdat de evangeliën elementen bevatten van Greco-Romeinse biografie en geschiedschrijving maar ook van midrash en theologische reflecties.quote:Op donderdag 29 juli 2010 12:35 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Je vergelijkt de Bijbel met Caesar's verhalen. In feite is er maar één belangrijke bron voor Caesar's daden in Gallia, en dat is zijn De Bello Gallico. Bij Caesar wordt er rekening mee gehouden dat hij dat schreef met een doel. Daarom worden ook niet al zijn beweringen automatisch voor waar aangenomen. Ze worden eerst getoetst aan mogelijkheid en aan archeologisch bewijs.
En vervolgens zeg je dat het genreverschil belangrijk is. Daaruit begrijp ik dat je het belangrijk vindt dat de Bijbel binnen het juiste genre wordt geïnterpreteerd. Dat genre is volgens mij duidelijk het religieuze genre.
Dit vind ik een fair standpunt.quote:Op donderdag 29 juli 2010 12:35 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
En als zodanig is het dus ook met een doel geschreven, en moeten we er rekening mee houden dat de schrijvers niet altijd de (hele) waarheid hebben geschreven. De Bijbel kan dus voor waar aangenomen worden, voor zover het de grenzen van de mogelijkheid niet overschrijdt en niet wordt tegengesproken door archeologisch bewijsmateriaal.
Ergo: De Bijbel is bruikbaar als historische bron, met inachtneming van de juiste wantrouwigheid tegenover de beweringen.
Fraai staaltje geschiedvervalsing hier. De nieuwtestamentische boeken zijn allemaal in de eerste eeuw n.c. geschreven. De 'afwijkende boeken' zijn niet zozeer verbrand, ze zijn eerder gewoon vergaan omdat men ze niet interessant genoeg vond om over te schrijven en bewaren.quote:Op donderdag 29 juli 2010 12:53 schreef Daniel1976 het volgende:
Gaap de bijbel is in elkaar geflanst in tussen 200 en 400 na christus. Alle afwijkende boeken zijn verbrand.
Beide evangeliën vind ik historisch gezien aanmerkelijk minder betrouwbaar dan de canonieke evangeliën, dat klopt.quote:Op donderdag 29 juli 2010 12:53 schreef Daniel1976 het volgende:
Of niet, maar dan worden ze nu door jullie soort afgedaan als verzinsels (thomas evangelie / evangelie van maria etc).
Ik discussieer gewoon hoor. Heb je daar problemen mee?quote:Op donderdag 29 juli 2010 12:53 schreef Daniel1976 het volgende:
Maargoed, wij maken hier met zijn allen wat punten, de een wat briljanter dan de anderen. koning david geeft er zijn draai aan en hij kan zich vandaag weer even goed voelen omdat hij het duivelse ongeloof toch weer heeft bestreden op fok.
Richard Dawking? Is dat een soort kruising tussen Dawkins en Hawking? Ik heb trouwens werk van Dawkins gelezen hoor.quote:Op donderdag 29 juli 2010 12:53 schreef Daniel1976 het volgende:
gevalletje david zou eens wat boeken van Richard Dawking, Alan Watts tot zich moeten nemen.
Mensen als SpecialK zullen mij wel weer arrogant vinden maar hier kan ik dus echt niet serieus op reageren.quote:Op donderdag 29 juli 2010 12:53 schreef Daniel1976 het volgende:
Maarja gelovigen leven met de bekende plank. Er zit dan ook geen verschil tussen een moslim terrorist en een gristen.
Religieus lijkt me niet een genre. De bijbel bestaat niet uit 1 genre. Het bevat allerlei genres.quote:Op donderdag 29 juli 2010 12:35 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
En vervolgens zeg je dat het genreverschil belangrijk is. Daaruit begrijp ik dat je het belangrijk vindt dat de Bijbel binnen het juiste genre wordt geïnterpreteerd. Dat genre is volgens mij duidelijk het religieuze genre.
Daar kan ik achter staan.quote:Ergo: De Bijbel is bruikbaar als historische bron, met inachtneming van de juiste wantrouwigheid tegenover de beweringen.
Bij pauselijk decreet vernietigd.quote:Op donderdag 29 juli 2010 13:19 schreef koningdavid het volgende:
Fraai staaltje geschiedvervalsing hier. De nieuwtestamentische boeken zijn allemaal in de eerste eeuw n.c. geschreven. De 'afwijkende boeken' zijn niet zozeer verbrand, ze zijn eerder gewoon vergaan omdat men ze niet interessant genoeg vond om over te schrijven en bewaren.
Op basis van welke autoriteit?quote:Beide evangeliën vind ik historisch gezien aanmerkelijk minder betrouwbaar dan de canonieke evangeliën, dat klopt.
Problemen niet hoor, ik vind de discussies altijd wel grappig.quote:Ik discussieer gewoon hoor. Heb je daar problemen mee?
Duidelijk, gemengd met een vleugje Darwin natuurlijk.quote:Richard Dawking? Is dat een soort kruising tussen Dawkins en Hawking? Ik heb trouwens werk van Dawkins gelezen hoor.
Ik vind je niet arrogant. (niet persoonlijk tenminste) Elke gelovige is arrogant omdat ze denken de absolute waarheid in handen te hebben.quote:Mensen als SpecialK zullen mij wel weer arrogant vinden maar hier kan ik dus echt niet serieus op reageren.
Bron?quote:Op donderdag 29 juli 2010 13:36 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Bij pauselijk decreet vernietigd.
In de vierde eeuw bedoel je? Daar ging de discussies meer over de kleinere boeken (Hebreëen, Petrus 1 en 2) en Openbaringen, niet over de evangeliën hoor. Die hadden in de tweede eeuw n.c. zeer waarschijnlijk al een redelijk aparte status. Het waren simpelweg de meest populaire boeken over Jezus.quote:Op donderdag 29 juli 2010 13:36 schreef Daniel1976 het volgende:
De bijbel is samengesteld op een pauselijk consili of synode.
Autoriteit? Hoe is dat relevant? Kijk naar de verschillen qua datering, afkomst en inhoud en je kan moeilijk beargumenteren dat de gnostische evangeliën betrouwbaarder zijn. Als je dat wel kan, ben ik benieuwd naar die onderbouwing.quote:Op donderdag 29 juli 2010 13:36 schreef Daniel1976 het volgende:
Op basis van welke autoriteit?
Als jij zegt dat de christelijke God niet bestaat en het christendom onzin is doe je toch ook absolute waarheidsclaims? Waarom ben ik dan wel arrogant en jij niet?quote:Op donderdag 29 juli 2010 13:36 schreef Daniel1976 het volgende:
Ik vind je niet arrogant. (niet persoonlijk tenminste) Elke gelovige is arrogant omdat ze denken de absolute waarheid in handen te hebben.
Mijn excuses, ik had moeten verduidelijken dat ik niet de complexe, historische genres bedoelde, zoals 'actie', of 'romantiek'. Ik doelde daarmee dat de Bijbel (alsmede de geschriften van de andere Abrahamitische geloven) een unieke positie heeft binnen de literatuur. Het is namelijk een mengeling van kerygma, historiek en mythologie. Ik zal het even proberen toe te lichten:quote:Op donderdag 29 juli 2010 13:21 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Religieus lijkt me niet een genre. De bijbel bestaat niet uit 1 genre. Het bevat allerlei genres.
Non sequitur. Als je ook maar een beetje op had gelet op hoe ik ben zou je dit soort idioterie niet roepen. Treurig wel dat je doet alsof je het niet weet.quote:Op donderdag 29 juli 2010 13:19 schreef koningdavid het volgende:
Mensen als SpecialK zullen mij wel weer arrogant vinden maar hier kan ik dus echt niet serieus op reageren.
Gelukkig ken jij mij wel goed genoeg om te zeggen dat ik arrogant ben.quote:Op donderdag 29 juli 2010 15:14 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Non sequitur. Als je ook maar een beetje op had gelet op hoe ik ben zou je dit soort idioterie niet roepen.
Ik kan je niet overtuigen, omdat jij op voorhand al hebt besloten dat geen enkel argument jou kan overtuigen. Dat jij mijn argumenten niet overtuigend vindt, wil niet zeggen dat ze niet overtuigend zijn.quote:Op donderdag 29 juli 2010 12:16 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Nee.
[..]
Ah... komen we weer uit op het "David neemt mijn halfbakken argumenten niet als waarheid aan dus is hij geïndoctrineerd"-gelul. Misschien ben ik niet overtuigd omdat je argumenten niet overtuigend zijn? Heb je daar wel eens over nagedacht?
Ik ben benieuwd welk argument van jou je zelf daadwerkelijk echt 'overtuigend' vindt, maar goed.quote:Op donderdag 29 juli 2010 15:50 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Ik kan je niet overtuigen, omdat jij op voorhand al hebt besloten dat geen enkel argument jou kan overtuigen. Dat jij mijn argumenten niet overtuigend vindt, wil niet zeggen dat ze niet overtuigend zijn.
Heb je daar wel eens over nagedacht?.
Interessant dat je je dus wel schuldig maakt aan mensen te vervelen maar zodra ze terug happen grijp je terug op "reageer liiever inhoudelijk".quote:Op donderdag 29 juli 2010 15:47 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Gelukkig ken jij mij wel goed genoeg om te zeggen dat ik arrogant ben.![]()
Beter reageer je inhoudelijk in plaats van dit saaie gedoe.
Ik meen me te herinneren dat je interesse had om godsdienstwetenschap te gaan studeren. Ik kan dat alleen maar aanmoedigen als ik quotes lees als de volgende:quote:Op donderdag 29 juli 2010 15:50 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Ik kan je niet overtuigen, omdat jij op voorhand al hebt besloten dat geen enkel argument jou kan overtuigen. Dat jij mijn argumenten niet overtuigend vindt, wil niet zeggen dat ze niet overtuigend zijn.
Dan blijkt zo'n uitspraak (naar ik oprecht meen) niet houdbaar.quote:Op donderdag 29 juli 2010 11:46 schreef Viking84 het volgende:
[..]
De Bijbel hééft geen historische waarde, zolang deze gegevens niet door buiten-Bijbelse bronnen gestaafd worden. Ook het genreverschil doet niet ter zake: het gaat erom dat geloven in de waarheidsgetrouwheid van het sprookje van Doornroosje niet minder belachelijk is dan geloven in de waarheidsgetrouwheid van de Bijbel.
Ik reageer volgens mij inhoudelijk op elke vraag en elk serieus argument dat wordt aangedragen. Op trollerige onzin reageer ik dat het niet serieus kan nemen, that's all.quote:Op donderdag 29 juli 2010 16:01 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Interessant dat je je dus wel schuldig maakt aan mensen te vervelen maar zodra ze terug happen grijp je terug op "reageer liiever inhoudelijk".
Vanaf hier ging het min of meer 'off-rails'. Onnodig.quote:Op donderdag 29 juli 2010 11:32 schreef SpecialK het volgende:
En dan zijn we dus ook bij de wortel van koningdavid's onredelijkheid beland. Dit is het onbespreekbare axiom waarop alle andere (wel sluitende) beredeneringen gebaseerd zijn.
De historiciteit van de wederopstanding.
Dat lijkt me nogal wiedes. Als jij "overduidelijk wetenschappelijk bewijs" kunt aandragen voor het niet-bestaan van God" laat ik me b.w.v.s. vanavond nog ontdopen met een föhn.quote:Op donderdag 29 juli 2010 16:04 schreef Viking84 het volgende:
Liever niet zeggen dat ik iets anders geloof dan jij. Ik geloof namelijk niet, nergens in.
Ik zie er echt het nut niet van in om te discussiëren als de basisvoorwaarden om te discussiëren (namelijk: bereid zijn je te laten overtuigen bij aanwezigheid van goede argumenten) afwezig zijn. Dat is het verschil tussen jou en mij: als jij overduidelijk, wetenschappelijk bewijs kunt aandragen voor het bestaan van God, dan ben ik onmiddellijk bereid me te laten overtuigen.
Oh ja? Ik wil daar niets van weten? Als jij enig bewijs hebt voor het niet-bestaan van God wil ik dat maar al te graag weten. Jij denkt dat ik het leuk vind om mijn leven te baseren op een leugen?quote:Op donderdag 29 juli 2010 16:04 schreef Viking84 het volgende:
Er is echter veel meer bewijs voor het niet-bestaan van God dan voor het wél bestaan van God (de Bijbel is eigenlijk het enige 'bewijs' voor het bestaan van God), maar daar wil jij niets van weten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |