Dat klopt, al was dat ook niet het punt.quote:Op zondag 1 augustus 2010 12:17 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als 99.999 van de 100.000 zwanen wit is, dan zou je dat een wetmatigheid kunnen noemen. Zeker. Maar dat betekent nog niet dat die 1 op de 100.000 zwarte zwanen een wonder is.
Nope, tenzij er goede redenen zijn om aan te nemen dat er een wonder gebeurd is.quote:Op zondag 1 augustus 2010 12:17 schreef Molurus het volgende:
Tenminste, ik denk niet dat jij dat zelf een wonder zou noemen.
Hmm... ik heb dit niet uitgebreid overdacht, maar ik zal een poging wagen: een wonder is "een onverklaarbare gebeurtenis die te wijten is aan bovennatuurlijk ingrijpen." Of dit een werkbare definitie is, betwijfel ik echter. Vooral omdat bepaalde aspecten ('Hoe weet je of een gebeurtenis daadwerkelijk onverklaarbaar is? Hoe weet je dat het ingrijpen bovennatuurlijk was?') niet waterdicht te onderbouwen zijn. Daarom blijft het stellen dat iets een 'wonder' is altijd een geloofsclaim.quote:Op zondag 1 augustus 2010 12:17 schreef Molurus het volgende:
Dus wat is een wonder dan wel? Kun jij een werkbare definitie daarvan bedenken?
Dat is een buitengewoon interessante conclusie.. "een wonder is altijd een geloofsclaim". Zeker als je bedenkt dat wonderen (of claims daarvan) er altijd op gericht zijn om andere geloofsclaims aannemlijk te maken. Kennelijk heb je de ene vorm van geloof nodig om de andere vorm te bewerkstelligen. Fascinerend.quote:Op zondag 1 augustus 2010 12:36 schreef koningdavid het volgende:
Hmm... ik heb dit niet uitgebreid overdacht, maar ik zal een poging wagen: een wonder is "een onverklaarbare gebeurtenis die te wijten is aan bovennatuurlijk ingrijpen." Of dit een werkbare definitie is, betwijfel ik echter. Vooral omdat bepaalde aspecten ('Hoe weet je of een gebeurtenis daadwerkelijk onverklaarbaar is? Hoe weet je dat het ingrijpen bovennatuurlijk was?') niet waterdicht te onderbouwen zijn. Daarom blijft het stellen dat iets een 'wonder' is altijd een geloofsclaim.
Ook de definitie van 'natuurwet' is tamelijk moeizaam. De definitie van wiki die je daarvan eerder postte is inherent subjectief: het is maar net welke vermeende wetmatigheid wij als mensen benoemen. ("Alle zwanen zijn wit.")quote:Op zondag 1 augustus 2010 12:36 schreef koningdavid het volgende:
Ik denk trouwens dat een wonder niet altijd een overtreding (of afwijking) is van een natuurwet. Als ik een glas laat vallen, valt hij wetmatig kapot op de grond. Als iemand besluit dat glas te vangen is de wetmatigheid niet doorbroken maar heeft iemand gewoon ingegrepen. Op dezelfde manier geloof ik dat God wonderen kan verrichten door op vergelijkbare manier in te grijpen terwijl de natuurwet niet overtreden wordt.
klopt, ik heb laatst nog 'het psalmenoproer' gelezen, dat gaat hierover.quote:Op zondag 1 augustus 2010 12:31 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
Kerken vonden daarentegen eeuwenlang dat muziek een gevaarlijk middel was om mensen mee in vervoering te brengen.![]()
Religieuze mystici werden ook maar vaak met de nek aangekeken.
Dat lijkt me vrij evident. Als je niet gelooft in God geloof je ook niet dat er een God is die kan ingrijpen. Als je niet gelooft in 'het bovennatuurlijke' geloof je ook niet dat iets de natuurlijke wetmatigheden kan overstijgen. Nu komen we gewoon weer uit bij het begin: als je naturalist bent is een wonder per definitie onmogelijk en is elke andere verklaring, hoe onwaarschijnlijk ook, altijd waarschijnlijker.quote:Op zondag 1 augustus 2010 12:42 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is een buitengewoon interessante conclusie.. "een wonder is altijd een geloofsclaim". Zeker als je bedenkt dat wonderen (of claims daarvan) er altijd op gericht zijn om andere geloofsclaims aannemlijk te maken. Kennelijk heb je de ene vorm van geloof nodig om de andere vorm te bewerkstelligen. Fascinerend.
Extraordinary claims require extraordinary evidence. Zeker. Maar als een wonder per definitie een geloofsclaim is, dan dringt zich bij mij de volgende vraag op: wat is eigenlijk de functie van dit begrip? En hoe maak je als gelovige eigenlijk een onderscheid tussen een wonder en een simpel onverklaard verschijnsel?quote:Op zondag 1 augustus 2010 12:48 schreef koningdavid het volgende:
Dat lijkt me vrij evident. Als je niet gelooft in God geloof je ook niet dat er een God is die kan ingrijpen. Als je niet gelooft in 'het bovennatuurlijke' geloof je ook niet dat iets de natuurlijke wetmatigheden kan overstijgen. Nu komen we gewoon weer uit bij het begin: als je naturalist bent is een wonder per definitie onmogelijk en is elke andere verklaring, hoe onwaarschijnlijk ook, altijd waarschijnlijker.
Nu ik er nog eens over nadenk zie ik nog wel een probleempje met deze definitie. Namelijk dat wanneer je "wonder" en "bovennatuurlijk verschijnsel" aan elkaar gelijk stelt de definitie circulair is. Iets is bovennatuurlijk wanneer het bovennatuurlijk is.quote:Op zondag 1 augustus 2010 12:36 schreef koningdavid het volgende:
Hmm... ik heb dit niet uitgebreid overdacht, maar ik zal een poging wagen: een wonder is "een onverklaarbare gebeurtenis die te wijten is aan bovennatuurlijk ingrijpen." Of dit een werkbare definitie is, betwijfel ik echter. Vooral omdat bepaalde aspecten ('Hoe weet je of een gebeurtenis daadwerkelijk onverklaarbaar is? Hoe weet je dat het ingrijpen bovennatuurlijk was?') niet waterdicht te onderbouwen zijn. Daarom blijft het stellen dat iets een 'wonder' is altijd een geloofsclaim.
"overschaduwen" is een interessant eufemisme. Trouwens in de griekse mythologie stikt het van de halfgoden, dus de positie van jesus was verre van uniek. Daarnaast hebben we ook nog overleveringen dat maria zwanger geworden zou zijn van een romeinse soldaat. En mensen die zich zelf god noemen: ken je Lou de Palingboer?quote:Op zondag 1 augustus 2010 12:08 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Je hebt een punt. Ik bedoelde te zeggen dat ik de maagdelijke geboorte niet historisch kan onderbouwen zoals bijv. de opstanding. Voor de opstanding bestaan talloze historische argumenten, voor de maagdelijke geboorte niet. Een reden waarom ik het toch aanneem is dat ik Lukas als geschiedschrijver vertrouw. Hij zegt dat hij uitgebreid onderzoek heeft gedaan naar wat hij opschrijft en gesproken heeft met ooggetuigen (Luk. 1) en dit blijkt ook uit zijn twee boeken (Lukas en Handelingen). Maar echt andere argumenten zijn er, voor zover mij bekend, niet aan te dragen.
Waarom zouden we het over metafysica moeten hebben? Zou dan van groot en doorslaggevend belang moeten zijn voor een christen die betekenis probeert te geven aan het begrip 'God'?quote:Op zondag 1 augustus 2010 11:55 schreef Molurus het volgende:
Ik zou hier kunnen verwijzen naar allerlei uitingsvormen waarin een smurf hier voor m'n neus zou kunnen verschijnen. Mocht dat onverhoopt gebeuren dan is zo'n smurf onmiskenbaar een fysiek verschijnsel. (Naast mijn abstracte notie daarvan.) Either way hebben we het nog steeds niet over metafysica.
Dat laatste zal ontegenzeggelijk kloppen maar ik probeer me zoveel mogelijk binnen de context van de topic-titel te bewegen.quote:Op zondag 1 augustus 2010 11:55 schreef Molurus het volgende:
Grappig dat je hier uitsluitend verwijst naar de christelijke ideeen hierover. Ten overvloede wijs ik erop dat tientallen religieuze tradities het christendom voor gingen.
Het deïsme gaat voor zover ik het goed begrepen heb uit van de immanentie van God in de natuur.quote:
Hoezo hebben die geen fysieke representaties? Om er een aantal te noemen: de van Dale en tal van andere geschreven teksten, jouw hersenen, videos van en over beide. En in het geval van universiteiten uiteraard ook de universiteiten zelf.quote:Op zondag 1 augustus 2010 15:20 schreef RolloGreb het volgende:
Ik zou jouw uitspraak 'Zoals gezegd: abstracte zaken (de ideeen zelf) hebben altijd een heel concrete fysieke representatie' trouwens niet zonder meer willen onderschrijven. Het abstracte begrip 'de Franse Revolutie' kent (om er willekeurig één te noemen) duidelijk geen concrete fysieke representatie. Bekend in dit verband is ook het abstracte begrip 'universiteit'.
En religie in het algemeen.quote:Op zondag 1 augustus 2010 15:20 schreef RolloGreb het volgende:
Dat laatste zal ontegenzeggelijk kloppen maar ik probeer me zoveel mogelijk binnen de context van de topic-titel te bewegen.
Ah. Dat heet pantheisme.quote:Op zondag 1 augustus 2010 15:20 schreef RolloGreb het volgende:
Het deïsme gaat voor zover ik het goed begrepen heb uit van de immanentie van God in de natuur.
Jezus vertolkte veel van zijn opgevangen verhalen door elkaar. Grofweg is het een beetje Babylonisch. Sumerisch en Boeddhisme door elkaar.quote:
Nee nee! Dat van de FR. zie je toch echt verkeerd. Natuurlijk bestaat er van het woord 'Franse Revolutie' een materiële neerslag in de vorm van bijv. het getypte 'Franse Revolutie'. De Franse Revolutie is als abstract begrip echter zelf-referentieel. Het verwijst op z'n best naar een periode van gebeurtenissen maar je kunt zeker niet stellen dat er een concrete en fysieke representatie van deze periode in onze tijd bestaat. In jouw uitleg is er slechts sprake van een woord of eventueel de bronnen. Maar naar die periode van gebeurtenissen kun je niet meer verwijzen, die is niet meer concreet. De FR. als abstract en samenvattend begrip is daarvoor in de plaats gekomen.quote:Op zondag 1 augustus 2010 15:31 schreef Molurus het volgende:
Hoezo hebben die geen fysieke representaties? Om er een aantal te noemen: de van Dale en tal van andere geschreven teksten, jouw hersenen, videos van en over beide. En in het geval van universiteiten uiteraard ook de universiteiten zelf.
Ja, precies! Dat bedoelde ik.quote:
nee deisme gaat uit van een transcendente "first mover" die daarna met zijn armen over elkaar zit.quote:Op zondag 1 augustus 2010 15:20 schreef RolloGreb het volgende:
Het deïsme gaat voor zover ik het goed begrepen heb uit van de immanentie van God in de natuur.
Ik had het dan ook over de abstracte notie van de Franse Revolutie, en niet over de Franse Revolutie zelf.quote:Op zondag 1 augustus 2010 16:30 schreef RolloGreb het volgende:
Nee nee! Dat van de FR. zie je toch echt verkeerd. Natuurlijk bestaat er van het woord 'Franse Revolutie' een materiële neerslag in de vorm van bijv. het getypte 'Franse Revolutie'. De Franse Revolutie is als abstract begrip echter zelf-referentieel. Het verwijst op z'n best naar een periode van gebeurtenissen maar je kunt zeker niet stellen dat er een concrete en fysieke representatie van deze periode in onze tijd bestaat. In jouw uitleg is er slechts sprake van een woord of eventueel de bronnen. Maar naar die periode van gebeurtenissen kun je niet meer verwijzen, die is niet meer concreet. De FR. als abstract en samenvattend begrip is daarvoor in de plaats gekomen.
Volgens mij haal je eenvoudig representatie en het gerepresenteerde door elkaar.quote:Op zondag 1 augustus 2010 16:30 schreef RolloGreb het volgende:
Wellicht dat er sprake is van een begripsverwarring tussen ons met betrekking tot het woord 'representatie'?
Dan was 'ie z'n tijd ver vooruit!quote:Op zondag 1 augustus 2010 16:30 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
nee deisme gaat uit van een transcendente "first mover" die daarna met zijn armen over elkaar zit.
Dat laatste is evident. Dat had ik zelf al aangegeven want natuurlijk heeft een abstract idee een drager in materiele vorm.quote:Op zondag 1 augustus 2010 16:36 schreef Molurus het volgende:
Ik had het dan ook over de abstracte notie van de Franse Revolutie, en niet over de Franse Revolutie zelf.Of die bestaan heeft is niet relevant voor de vraag of het idee van een Franse Revolutie bestaat. En als je alle fysieke representaties van dat idee vernietigt, boeken, videos, de hersenen van mensen die dat idee beoefenen, dan houdt het abstracte idee eenvoudig op te bestaan.
Wanneer een set van gebeurtenissen in het verleden het gerepresenteerde is dan is het begrip 'Franse Revolutie' daar de representatie van. Niet andersom.quote:Op zondag 1 augustus 2010 16:36 schreef Molurus het volgende:
Volgens mij haal je eenvoudig representatie en het gerepresenteerde door elkaar.
Dat is wat ik daar bedoelde. Niets meer niets minder. Een abstract idee bestaat zonder een fysieke representatie daarvan niet.quote:Op zondag 1 augustus 2010 16:58 schreef RolloGreb het volgende:
Dat laatste is evident. Dat had ik zelf al aangegeven want natuurlijk heeft een abstract idee een drager in materiele vorm.
Als er een abstracte notie ergens van bestaat, Franse Revolutie, God, Smurf, dan betekent het bestaan van een representatie daarvan nog niet noodzakelijk dat het gerepresentateerde zelf ook bestaat (of bestaan heeft).quote:Op zondag 1 augustus 2010 16:58 schreef RolloGreb het volgende:
Dat die werkelijkheid echter niet relevant zou zijn voor het begrip 'Franse Revolutie', zou een schop tegen het zere been zijn van de historici!
[..]
Wanneer een set van gebeurtenissen in het verleden het gerepresenteerde is dan is het begrip 'Franse Revolutie' daar de representatie van. Niet andersom.
Dat is duidelijk.quote:Op zondag 1 augustus 2010 17:01 schreef Molurus het volgende:
Dat is wat ik daar bedoelde. Niets meer niets minder. Een abstract idee bestaat zonder een fysieke representatie daarvan niet.
Nee, dat hoeft inderdaad niet. In het geval van de FR. is dit natuurlijk een moeilijkheid.quote:Op zondag 1 augustus 2010 17:01 schreef Molurus het volgende:
Als er een abstracte notie ergens van bestaat, Franse Revolutie, God, Smurf, dan betekent het bestaan van een representatie daarvan nog niet noodzakelijk dat het gerepresentateerde zelf ook bestaat (of bestaan heeft).
Je zou ook kunnen redeneren dat iemand die zoiets ziekelijks verkondigt, verder ook nauwelijks serieus te nemen is.quote:Op zaterdag 31 juli 2010 12:05 schreef koningdavid het volgende:
Maar je gelooft desondanks wel dat Jezus uit een maagd geboren is?
[..]
Ja, maar historisch onderbouwen kan ik het niet. Heeft ermee te maken dat ik alle reden heb, vooral Lukas' getuigenis hiervan, serieus te nemen.
Kun je es een paar voorbeelden hiervan geven, behalve de opstanding?quote:Op zondag 1 augustus 2010 12:36 schreef koningdavid het volgende:
Op dezelfde manier geloof ik dat God wonderen kan verrichten door op vergelijkbare manier in te grijpen terwijl de natuurwet niet overtreden wordt.
Dan moet het je toch niet verbazen dat je van intellectuele oneerlijkheid wordt beschuldigd? Als het je goed uitkomt om historische argumenten te gebruiken om je geloof in wonder X te onderbouwen, dan doe je dat, bijvoorbeeld zo:quote:Op zondag 1 augustus 2010 12:08 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Je hebt een punt. Ik bedoelde te zeggen dat ik de maagdelijke geboorte niet historisch kan onderbouwen zoals bijv. de opstanding. Voor de opstanding bestaan talloze historische argumenten, voor de maagdelijke geboorte niet. Een reden waarom ik het toch aanneem is dat ik Lukas als geschiedschrijver vertrouw. Hij zegt dat hij uitgebreid onderzoek heeft gedaan naar wat hij opschrijft en gesproken heeft met ooggetuigen (Luk. 1) en dit blijkt ook uit zijn twee boeken (Lukas en Handelingen). Maar echt andere argumenten zijn er, voor zover mij bekend, niet aan te dragen.
Als die historische argumenten er voor wonder Y niet zijn, dan zeg je echter gewoon: "sorry, ik heb geen argumenten, maar ik geloof het toch". Waarom geloof je dan niet net zo goed dat Djenghis Khan uit een maagd geboren is? Het antwoord is eenvoudig: omdat historische argumenten er voor jouw geloof helemaal niet toe doen. Ze kunnen hooguit goed van pas komen in een discussie, maar als je het zonder ze moet doen geloof je jouw wonderen nog steeds even hard. Een geloof waarvan Nietzsche het volgende zegt:quote:Er zijn een aantal historische gegevens, die vooral cumulatief, een sterke case maken om in de opstanding te geloven:
- Jezus' graf was na 3 dagen leeg
- Volgelingen van Jezus hebben hem gezien na zijn dood
- Niet-volgelingen van Jezus hebben hem gezien na zijn dood en bekeerden zich (bijv. Paulus en Jakobus)
- Het opstandingsgeloof is oud (jaren 30 n.c..) en ontstond in een omgeving waar ze Jezus kenden
- Joden zien een gekruisigd (vervloekt) man opeens als God
Deze gegevens worden breed geaccepteerd door geleerden van christelijke en niet-christelijke huize. Hoe wil je deze gegevens op een natuurlijke manier verklaren? Ik heb nooit een goede verklaring gezien.
Mij lijkt het in dit geval zinnig om af te gaan op de verklaring die de oudste en meest betrouwbare bronnen geven: Jezus is opgestaan. Niet alleen omdat er geen goede alternatieve verklaring is, maar ook vooral omdat deze verklaring zeer sterk is.
Der Antichrist, p. 50 en 52quote:In this place I can't permit myself to omit a psychology of "belief," of the "believer," for the special benefit of 'believers." If there remain any today who do not yet know how indecent it is to be "believing"--or how much a sign of decadence, of a broken will to live--then they will know it well enough tomorrow. My voice reaches even the deaf.--It appears, unless I have been incorrectly informed, that there prevails among Christians a sort of criterion of truth that is called "proof by power." Faith makes blessed: therefore it is true."--It might be objected right here that blessedness is not demonstrated, it is merely promised: it hangs upon "faith" as a condition--one shall be blessed because one believes. . . . But what of the thing that the priest promises to the believer, the wholly transcendental "beyond"--how is that to be demonstrated?--The "proof by power," thus assumed, is actually no more at bottom than a belief that the effects which faith promises will not fail to appear. In a formula: "I believe that faith makes for blessedness--therefore, it is true." . . But this is as far as we may go. This "therefore" would be absurdum itself as a criterion of truth.--But let us admit, for the sake of politeness, that blessedness by faith may be demonstrated (--not merely hoped for, and not merely promised by the suspicious lips of a priest): even so, could blessedness--in a technical term, pleasure--ever be a proof of truth? So little is this true that it is almost a proof against truth when sensations of pleasure influence the answer to the question "What is true?" or, at all events, it is enough to make that "truth" highly suspicious. The proof by "pleasure" is a proof of "pleasure--nothing more; why in the world should it be assumed that true judgments give more pleasure than false ones, and that, in conformity to some pre-established harmony, they necessarily bring agreeable feelings in their train?--The experience of all disciplined and profound minds teaches the contrary. Man has had to fight for every atom of the truth, and has had to pay for it almost everything that the heart, that human love, that human trust cling to. Greatness of soul is needed for this business: the service of truth is the hardest of all services.--What, then, is the meaning of integrityin things intellectual? It means that a man must be severe with his own heart, that he must scorn "beautiful feelings," and that he makes every Yea and Nay a matter of conscience!--Faith makes blessed:therefore, it lies.
Christianity also stands in opposition to all intellectual well-being,--sick reasoning is the only sort that it can use as Christian reasoning; it takes the side of everything that is idiotic; it pronounces a curse upon "intellect," upon the superbia of the healthy intellect. Since sickness is inherent in Christianity, it follows that the typically Christian state of "faith" must be a form of sickness too, and that all straight, straightforward and scientific paths to knowledge must be banned by the church as forbidden ways. Doubt is thus a sin from the start. . . . The complete lack of psychological cleanliness in the priest--revealed by a glance at him--is a phenomenon resulting from decadence,--one may observe in hysterical women and in rachitic children how regularly the falsification of instincts, delight in lying for the mere sake of lying, and incapacity for looking straight and walking straight are symptoms of decadence. "Faith" means the will to avoid knowing what is true.
Uhm... waarom zou het begrip geen functie meer hebben als het een geloofsclaim is?quote:Op zondag 1 augustus 2010 12:51 schreef Molurus het volgende:
[..]
Extraordinary claims require extraordinary evidence. Zeker. Maar als een wonder per definitie een geloofsclaim is, dan dringt zich bij mij de volgende vraag op: wat is eigenlijk de functie van dit begrip?
Door te kijken naar omliggende factoren denk ik. Bij Jezus' opstanding was er m.i. sprake van een wonder omdat het meer was dan een onverklaarbare gebeurtenis. Jezus voorspelde zelf dat Hij uit de dood zou opstaan. Hij noemde zichzelf God. Het feit dat Hij uit de dood opstaat geeft alle aanleiding te denken dat het meer is dan zomaar een toevallige 'onverklaarbare gebeurtenis'. Er lijkt een doel achter te zitten. Een ingrijpen van God zelf... een wonder.quote:Op zondag 1 augustus 2010 12:51 schreef Molurus het volgende:
En hoe maak je als gelovige eigenlijk een onderscheid tussen een wonder en een simpel onverklaard verschijnsel?
Ik stel het niet gelijk?quote:Op zondag 1 augustus 2010 13:14 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nu ik er nog eens over nadenk zie ik nog wel een probleempje met deze definitie. Namelijk dat wanneer je "wonder" en "bovennatuurlijk verschijnsel" aan elkaar gelijk stelt de definitie circulair is.
Noem eens een Griekse god die veel lijkt op Jezus dan.quote:Op zondag 1 augustus 2010 15:03 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
"overschaduwen" is een interessant eufemisme. Trouwens in de griekse mythologie stikt het van de halfgoden, dus de positie van jesus was verre van uniek.
Ja, je punt is?quote:Op zondag 1 augustus 2010 15:03 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Daarnaast hebben we ook nog overleveringen dat maria zwanger geworden zou zijn van een romeinse soldaat.
Ja. Dus?quote:Op zondag 1 augustus 2010 15:03 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
En mensen die zich zelf god noemen: ken je Lou de Palingboer?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |