ik wil juist een degelijke docu, zonder als het zeitgeist gezever :pquote:Op woensdag 28 juli 2010 12:52 schreef error_404 het volgende:
Zeitgeist is meer iets voor TRU, me dunkt....
Dat klopt niet helemaal. Paulus is de daadwerkelijke sticher van het christendom.quote:Op woensdag 28 juli 2010 13:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Zeitgeist barst van de fouten en is al meerdere malen debunked.
Op 'zeitgeistchallenge.com' wordt geld geboden voor iedereen die kan bewijzen dat het zeitgeist verhaal waar is.
Het christelijk geloof vindt zijn oorsprong in de wederopstanding van Christus.
Volgens mij is Christus de stichter van het Christendom.quote:Op woensdag 28 juli 2010 13:08 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Dat klopt niet helemaal. Paulus is de daadwerkelijke sticher van het christendom.
Overigens is het wel zo dat het christendom elementen geleend heeft uit heidense tradities om zo het heidense publiek beter te kunnen bereiken. Dat zie je heel goed in het evangelie van Lucas.
Een interessant boek hierover is "The Pagan Christ" van Tom Harpur.
Dat was Jezus, hoor...quote:Op woensdag 28 juli 2010 13:08 schreef Viking84 het volgende:
Dat klopt niet helemaal. Paulus is de daadwerkelijke sticher van het christendom.
Invloed op het christendom?quote:Op woensdag 28 juli 2010 13:23 schreef Viking84 het volgende:
Daarover kun je van mening verschillen idd.
Ik heb een tijd geleden een hele mooie website ontdekt waar de invloeden van het christendom op een rijtje stonden, maar ik kan hem niet meer vinden. Zoek nog even door
.
Als je je een béétje in de materie verdiept had, had je dit zelf ook wel geweten.quote:Op woensdag 28 juli 2010 13:46 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Invloed op het christendom?
Ik vind dit altijd zo komisch aangezien de bijbel praktisch alles wat mensen doen veroordeelt. Alle aspecten van andere religies worden gewoon de prullenbak in gegooid. Zuiver christendom is een compleet vrije relatie met God. Maar dat terzijde.
Kun je wat uitwijden over die opmerking over het evangelie van Lukas?
Je kunt je wel echt afvragen of het Christendom, in de vorm waarin we die nu kennen, zonder Paulus wel had bestaan. De religie had er minstens heel anders uitgezien.quote:Op woensdag 28 juli 2010 14:10 schreef Dwerfion het volgende:
Zonder Jezus geen Christendom, zonder Paulus wel.(Hoewel hij wel invloed heeft gehad)
Het had er vast anders uitgezien. Zonder Petrus vast ook wel.quote:Op woensdag 28 juli 2010 14:13 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je kunt je wel echt afvragen of het Christendom, in de vorm waarin we die nu kennen, zonder Paulus wel had bestaan. De religie had er minstens heel anders uitgezien.
En zonder Jezus ook.quote:Op woensdag 28 juli 2010 14:14 schreef Dwerfion het volgende:
Het had er vast anders uitgezien. Zonder Petrus vast ook wel.
Ja, Christus betekent gezalfde. In het Hebreeuws hebben we het dan over de Messias. Er zijn meer messias-pretendenten geweest, alleen liep het daar niet goed mee af. De Joden wachten nog steeds op iemand die die titel verdient. Maar het christendom is gebaseerd op de uitspraak dat nou net Jezus de Christus is. Dus zonder Jezus geen christendom.quote:Op woensdag 28 juli 2010 14:15 schreef Molurus het volgende:
[..]
En zonder Jezus ook.
Als ik het goed heb begrepen was "de Christus" indertijd een titel, en niet een naam. Zonder Jezus had ongetwijfeld iemand anders die dubieuze titel gedragen.
Je kunt niet echt zeggen dat het met Jezus zo goed is afgelopen.quote:Op woensdag 28 juli 2010 14:19 schreef Dwerfion het volgende:
Ja, Christus betekent gezalfde. In het Hebreeuws hebben we het dan over de Messias. Er zijn meer messias-pretendenten geweest, alleen liep het daar niet goed mee af.
Respect voor de Joden op dit punt. Ik wacht gezellig mee.quote:Op woensdag 28 juli 2010 14:19 schreef Dwerfion het volgende:
De Joden wachten nog steeds op iemand die die titel verdient.
De "christenen" van toen hadden ongetwijfeld iemand anders gebombardeerd tot "de Christus". De keuze van messias is behoorlijk arbitrair.quote:Op woensdag 28 juli 2010 14:19 schreef Dwerfion het volgende:
Maar het christendom is gebaseerd op de uitspraak dat nou net Jezus de Christus is. Dus zonder Jezus geen christendom.
Als het niet goed met hem was afgelopen, was hij niet de messias geweest.quote:Op woensdag 28 juli 2010 14:22 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je kunt niet echt zeggen dat het met Jezus zo goed is afgelopen.
Wake up, als de verhalen (zoals christenen die geloven) kloppen is hij een pijnlijke dood gestorven aan een kruis. Dat is niet wat ik versta onder een "happy ending". Was dat niet juist voor de Joden het bewijs dat hij de messias niet kon zijn?quote:Op woensdag 28 juli 2010 14:23 schreef Dwerfion het volgende:
Als het niet goed met hem was afgelopen, was hij niet de messias geweest.
En vervolgens opgestaan en ten hemel gevaren. Wel degelijk een happy ending dusquote:Op woensdag 28 juli 2010 14:25 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wake up, als de verhalen (zoals christenen die geloven) kloppen is hij een pijnlijke dood gestorven aan een kruis. Dat is niet wat ik versta onder een "happy ending".
Een buitengewoon creatieve uitweg uit een theologisch onmogelijke situatie.quote:Op woensdag 28 juli 2010 14:26 schreef Viking84 het volgende:
En vervolgens opgestaan en ten hemel gevaren. Wel degelijk een happy ending dus.
Het verhaal wat christenen geloven, eindigt niet met een kruisdood.quote:Op woensdag 28 juli 2010 14:25 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wake up, als de verhalen (zoals christenen die geloven) kloppen is hij een pijnlijke dood gestorven aan een kruis. Dat is niet wat ik versta onder een "happy ending". Was dat niet juist voor de Joden het bewijs dat hij de messias niet kon zijn?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |