quote:
Op zondag 19 juni 2011 10:17 schreef Blossom86 het volgende:En een kick!
Ik zat net wat te googelen over de verschillende vachttypes van de Britse korthaar en het verschil in karakter en uiterlijk wat daar uit voort lijkt te vloeien.
Wat ik al vermoedde wordt ook door anderen onderschreven (bijvoorbeeld hier:
http://www.nrkv.info/breed/nrkv_ras_BRI.html ), namelijk dat silver tabby's drukker zijn dan effen Britten, en dat ze in groei en typische uiterlijke kenmerken een beetje achterblijven.
Mijn Teddy is 2 jaar en 8 maanden, en is redelijk klein (maar andere mensen vinden hem altijd heel groot, dus mijn beeld kan vertekend zijn), weegt 4 kilo en heeft niet zulke brede wangen (zie filmpje hierboven). Ook is hij bestwel opdringerig voor aandacht en doet hij vaak stoute dingen.
Ik had altijd het idee dat bijvoorbeeld een blauwe Brit veel rustiger is, maar ook veel groter en de katers veel imposanter met hun dikke wangen (kan ook komen natuurlijk omdat die niet geholpen worden, voor de fok).
En ik zie hier ook de foto's van die twee van Kper_Norci, en die zijn zo snel al zo groot gegroeid!
Ik hoop stiekem wel dat Teddy nog iets groter wordt (staat in de link ook dat Tabby's tot 3 jaar nog uitgroeien en dat ze heel onregelmatig groeien).
Wisten en herkennen jullie dat ook?
Die 2 van Kper_Norci hebben het dan ook ontzettend goed hier

Op de foto's zie je het niet goed, maar als je ze in het echt ziet zit er best nog wat verschil tussen Sjors en Sjimmie. Sjors heeft een veel dikkere vacht dan Sjimmie waardoor die vergeleken met hem meer op een kamerolifantje lijkt. Mensen die op bezoek komen merken het ook heel vaak op, dan denken ze dat Sjors te dik is, terwijl dat (volgens mij) niet zo is. Binnenkort weer ff langs de dierenarts voor controle en inentingen, dan gaan ze ook even op de weegschaal, dan weet ik het in ieder geval zeker.
Sjimmie is veel tengerder, en lijkt ook niet zo'n bol koppie te hebben als Sjors, alhoewel het toch ook in uiterlijk een echte Brit is. Qua karakter zijn ze ook verschillend, Sjimmie is wat actiever, die komt altijd naar je toegerend, terwijl Sjors altijd op zijn dooie gemak aan komt lopen, lijkt wel een Jamaicaan, toch eens ff in de gaten houden of ie niet van mijn wiet rookt

, daar lijkt het af en toe wel op, hij kijkt je af en toe zo aan alsof ie wil zeggen relax bro, peace
Maar de mijne zijn dus dezelfde kleur, broertjes en toch totaal verschillend qua karakter en gedrag. Sjimmie is bijvoorbeeld heel achterdochtig naar visite, meestal kruipt ie dan onder de bank, of de visite moet gelijk met touwtjes en alles gaan spelen, dan zijn ze ineens wel interessant

, terwijl het Sjors allemaal niets uitmaakt, die chilled gewoon verder. Wel zijn ze allebei gek op mij en op elkaar, altijd zijn ze bij elkaar, en als ze even uit elkaar zijn, dan is het te horen ook
Maar ik heb inderdaad ook wel eens ergens gehoord of gelezen dat er qua vachtkleur ook verschil in karakter is, maar hier zijn dus 2 dezelfde qua kleur, en toch heel verschillend in gedrag, dus of het echt zo is?