abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 24 juli 2010 @ 16:28:46 #176
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_84438794
Vannacht zijn er 'zeeptesten' uitgevoerd met de V250 op de HSL. 500 meter spoor ingevet, met 110 km eropafrijden en vervolgens een snelremming uitvoeren om de ABS-meting uit te voeren.
  zaterdag 24 juli 2010 @ 16:30:19 #177
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_84438860
quote:
Op zaterdag 24 juli 2010 16:28 schreef James1988 het volgende:
Vannacht zijn er 'zeeptesten' uitgevoerd met de V250 op de HSL. 500 meter spoor ingevet, met 110 km eropafrijden en vervolgens een snelremming uitvoeren om de ABS-meting uit te voeren.

Ah, de techniek is sinds de jaren '80/'90 dus niet echt veranderd. :')

quote:

# Je ziet vrij vaak dat treinen doorglijden bij het remmen. Heeft het materieel geen ABS ofzo?

Zelfs plan T/V heeft STANDAARD al ABS (Ruud Maijer)
Het lijkt me dat ook bij geblokkeerde wielen de trein prima af zou remmen,maar helaas, staal op staal glijd nou een maal best! Dat dacht ik ook, maar een paar jaar geleden stond in het Matblad een artikel over de glijproeven die men had genomen, waarbij ze een stuk spoor met groene zeep hadden ingesmeerd. Daaruit bleek dat men *altijd* het beste gewoon een noodremming kon inzetten, al blokkeren de wielen. De remweg was daarbij altijd het kortst, korter dan wanneer de MCN zelf probeert "pompend" te remmen.
(Illya Vaes)
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_84438880
quote:
Op zaterdag 24 juli 2010 14:56 schreef Duvel het volgende:
Ja, wel jammer dat die mooie landschapsfoto's steeds verneukt worden door die klotetreinen die midden door 't beeld scheuren.

_O-
pi_84440437
Valt ABS niet uit zonder stroom?
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  zaterdag 24 juli 2010 @ 18:10:14 #180
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_84442454
quote:
Op zaterdag 24 juli 2010 17:13 schreef Ascendancy het volgende:
Valt ABS niet uit zonder stroom?

Een trein heeft accu's.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_84445746
quote:
In het Zuid-Zwitserse kanton Wallis (Valais) is vrijdag een trein van de Glacier Express ontspoord.

Bron
dag
  zaterdag 24 juli 2010 @ 20:08:10 #182
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_84446293
Vandaag met de Thalys onderweg van Antwerpen (v. 17:31, +8 bij vertrek zoals aangekondigd) naar Rotterdam CS. Zijn we vertrokken (nog in België op de HSL), vallen we ineens met een snelle snelheid stil. Was echter geen snelremming, leek net of motoren uitvielen.
Vrij snel werd er omgeroepen dat we aan de vrije baan stil waren gevallen, en om de veiligheid te waarborgen werd iedereen verzocht te blijven zitten, en geen paniek te maken. De deuren mocht je ook niet openen. We zouden spoedig doorgaan.

Na +/- 8 minuten gingen we weer (met amper 15 km/h) nog geen 300 meter verder, en vielen we weer stil. 3 minuten later reden we een afstand van iets meer dan 1 kilometer, en viel de trein weer stil. Daar hebben we vervolgens 11 minuten stil gestaan.
De trein begon daarna weer te rijden, maar met beperkte snelheid over een lengte van ruim 3 kilometer. Hierna stopten we weer, maar binnen 1 minuut weer vertrek. De omroep mededeelde daarna, dat er wegens een technisch defect enige vertraging was opgelopen, maar dit defect inmiddels verholpen was. We reden weer 300 km/h, en met een vertraging van iets meer dan 20 minuten mochten we doorscheuren.

Bij Rotterdam C. werden we vervolgens voor het rooie gezet (a. 18:23), en na 3 minuten gingen we zeer rustig het station binnen via spoor 12.
Spoor 11 was namelijk bezet door de FYRA, en spoor 12 was bezet tot 18:25. Er had voor spoor 15 gekozen kunnen worden, dan had dat weer 3 minuten gescheeld. Dat spoor was gewoon vrij..

Al met al: Een vertraging van uiteindelijk 25 minuten
pi_84446520
De NS heeft een nieuwe (test)-trein in gebruik genomen kwam ik afgelopen woensdag achter! Ik zat in de trein en was al verbaasd dat er een scherm met aankomsttijden hing, vervolgens kwam er ook nog eens voorbij dat er gratis WiFi in de trein aanwezig was. Ik heb het dus gelijk even getest met mijn nieuwe hippe telefoon en ja dat was er!

Was een leuke verrassing op mijn treinreis van Rdam-Groningen! (directe IC)
  zaterdag 24 juli 2010 @ 20:23:51 #184
257721 Lord_Brett_Sinclair
You can call me Brett
pi_84446802
quote:
Op zaterdag 24 juli 2010 19:50 schreef Peter het volgende:

[..]

Bron
Treinentopic #242: op stap met de zomerzwerfkaart

&

http://www.20min.ch/news/(...)erverletzte-27699495 (25 foto's)

Wel een erg sterkte getuigenverklaring. Dat is gewoon niet mogelijk als je de foto's ziet.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
  zaterdag 24 juli 2010 @ 20:24:49 #185
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_84446846
quote:
Op zaterdag 24 juli 2010 20:15 schreef Arnette het volgende:
De NS heeft een nieuwe (test)-trein in gebruik genomen kwam ik afgelopen woensdag achter! Ik zat in de trein en was al verbaasd dat er een scherm met aankomsttijden hing, vervolgens kwam er ook nog eens voorbij dat er gratis WiFi in de trein aanwezig was. Ik heb het dus gelijk even getest met mijn nieuwe hippe telefoon en ja dat was er!

Was een leuke verrassing op mijn treinreis van Rdam-Groningen! (directe IC)
Dat is geen testtrein. Dat zijn de oude Koplopers die gemoderniseerd worden, en zodoende een nieuw uiterlijk, maar ook interieur krijgen en dergelijke.
OBIS (Reizigers informatie schermen met tijden van stations etc) en WiFi komt er ook in.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 24 juli 2010 @ 20:26:21 #186
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_84446892
quote:
Op zaterdag 24 juli 2010 18:10 schreef Duvel het volgende:

[..]

Een trein heeft accu's.
mja, daar kun je maar een heel beperkt stukje op rijden.

Zo wilden ze de elektrische stellen vanochtend het door een stroomstoring getroffen Leeuwarden volgens Omrop Fryslân uit sturen, maar dat bleek natuurlijk niet mogelijk.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_84447049
quote:
Op zaterdag 24 juli 2010 20:26 schreef Peterselieman het volgende:

[..]


mja, daar kun je maar een heel beperkt stukje op rijden.

Zo wilden ze de elektrische stellen vanochtend het door een stroomstoring getroffen Leeuwarden volgens Omrop Fryslân uit sturen, maar dat bleek natuurlijk niet mogelijk.
Dat stukje is vrij makkelijk leesbaar voor een niet fries _O_
  zaterdag 24 juli 2010 @ 20:55:34 #188
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_84447910
Vertaald:

Het treinverkeer van en naar Leeuwarden heeft zaterdagochtend drie uren stil gelegen. Oorzaak was een stroomstoring in Leeuwarden. Op de trajecten Leeuwarden-Zwolle, Leeuwarden-Groningen, Leeuwarden-Harlingen Haven en Leeuwarden-Stavoren worden passagiers met bussen vervoerd. Sinds negen uur rijden de treinen weer.

De stroomstoring was om half 4 begonnen. De treinen konden eerst nog op accu's rijden, maar moesten er half 6 mee stoppen.
  zaterdag 24 juli 2010 @ 21:03:26 #189
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_84448149
Volgens mij is het onzin dat treinen op accu's kunnen rijden. Een vertrekkende ICM trekt het vermogen waar je een huishouden een maand op kunt draaien, geen accu die dat aankan.

Ik gok dat het nieuwsbericht een beetje klok-klepel-verhaal is. Er zal een zogenaamde kleine stroomstoring zijn geweest, waarbij de 3-kV-voorziening wegvalt die seinen en wissels van energie voorziet. In dat geval is er een backup in de vorm van accu's, die het normaal zo'n drie uur uithoudt, afhankelijk van hoe vaak er wissels omlopen e.d. Het zou ook erg vreemd zijn dat door het wegvallen van de bovenleidingspanning de baanvakken naar Groningen, Harlingen en Stavoren niet meer bereden zouden kunnen worden. :')
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_84448459
de gemoderniseerde Koploper, oftewel ICMm
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_84448514
Ik vind het ook een erg raar verhaal.
stel zo'n trein trekt 2000 kW(een ICMm 4tje) dan heb je voor een uurtje rijden een accu nodig die op 1800 Volt 1.1KAh kan leveren. Volgens mij bestaan die accu's niet.
En als ze bestaan passen ze niet in een trein.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 24 juli 2010 @ 21:24:09 #192
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_84448759
quote:
Op zaterdag 24 juli 2010 21:03 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Volgens mij is het onzin dat treinen op accu's kunnen rijden. Een vertrekkende ICM trekt het vermogen waar je een huishouden een maand op kunt draaien, geen accu die dat aankan.

Ik gok dat het nieuwsbericht een beetje klok-klepel-verhaal is. Er zal een zogenaamde kleine stroomstoring zijn geweest, waarbij de 3-kV-voorziening wegvalt die seinen en wissels van energie voorziet. In dat geval is er een backup in de vorm van accu's, die het normaal zo'n drie uur uithoudt, afhankelijk van hoe vaak er wissels omlopen e.d. Het zou ook erg vreemd zijn dat door het wegvallen van de bovenleidingspanning de baanvakken naar Groningen, Harlingen en Stavoren niet meer bereden zouden kunnen worden. :')
lijkt me idd veel logischer, ook gezien de tijdspanne die genoemd is in het bericht.

Wat ik me dan wel afvraag is hoe ze dan een ICM op het putspoor in Leeuwarden hebben gekregen en er ook weer weg.
Altijd onderweg naar het avontuur
  zaterdag 24 juli 2010 @ 21:30:07 #193
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_84448957
quote:
Op zaterdag 24 juli 2010 21:24 schreef Peterselieman het volgende:

[..]


lijkt me idd veel logischer, ook gezien de tijdspanne die genoemd is in het bericht.

Wat ik me dan wel afvraag is hoe ze dan een ICM op het putspoor in Leeuwarden hebben gekregen en er ook weer weg.
Dieselloc? Ik hoor het trouwens nu voor het eerst, van een ICM op het putspoor.

- edit: bedoel je spoortje 35? Hangt daar niet gewoon een draad boven?
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 24 juli 2010 @ 21:32:35 #194
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_84449045
quote:
Op zaterdag 24 juli 2010 21:30 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Dieselloc? Ik hoor het trouwens nu voor het eerst, van een ICM op het putspoor.
geen idee. Heb in Leeuwarden er af en toe wel eens een stelletje zien staan.
Altijd onderweg naar het avontuur
  zaterdag 24 juli 2010 @ 21:38:12 #195
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_84449250
Bizarre perronnummering :)



Wo war ich?
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  zaterdag 24 juli 2010 @ 21:55:17 #196
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_84449860
quote:
Op zaterdag 24 juli 2010 20:26 schreef Peterselieman het volgende:

[..]


mja, daar kun je maar een heel beperkt stukje op rijden.
't Ging dan ook over de ABS. :)

Treinen op accu's laten rijden is inderdaad onzin, veel te groot vermogen. De seinwezenvoedingen zijn wel gebufferd (maar de 3kV zelf niet, ook weer te groot vermogen), dat wordt lokaal middels accu's en UPS's opgelost.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 24 juli 2010 @ 21:58:15 #197
204963 Kankerkachelsverkopert
2 halen, 3 betalen!
pi_84449971
quote:
Op vrijdag 23 juli 2010 20:42 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Zo ontdekte ik zojuist pas dat de noordertunnel onder Utrecht Centraal door, in de Koude Oorlog ingericht was als schuikelder tegen eventuele atoomaanvallen :o Er is zelfs een aardige multimediale presentatie ingericht daar _O_ Vet tof :)


[ plaatjes ]

Hadden jullie daar ooit van gehoord? Ik niet :N
Zoiets hebben ze in de Rotterdamse metro ook, op Blaak gebruikt om het perron te verlengen. Weet niet hoeveel er nog intact is op de overige stations.
pi_84450004
@ Bork, Büchen
  zaterdag 24 juli 2010 @ 22:05:40 #199
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_84450291
quote:
Op zaterdag 24 juli 2010 21:59 schreef Zug-Chef het volgende:
@ Bork, Büchen
_O_ excellent! *O*
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  zaterdag 24 juli 2010 @ 22:24:47 #200
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_84451096
quote:
Op zaterdag 24 juli 2010 21:58 schreef Kankerkachelsverkopert het volgende:

[..]

Zoiets hebben ze in de Rotterdamse metro ook, op Blaak gebruikt om het perron te verlengen. Weet niet hoeveel er nog intact is op de overige stations.
Volgens mij zijn alle BB ruimtes ontruimd. In Amsterdam in elk geval wel, daar waren ze begin dit jaar druk mee bezig.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')