Dat weet ik niet, maar daar had ik al een stelling over ingenomen. Ik vind dat er ook resultaten moeten komen. Het moet geen vorm worden van bijstandsgerechtigden pesten. Maar we mogen wel verlangen dat zij alles doen om in hun eigen inkomen te kunnen voorzien. En iemand die 18 jaar lang geen baan heeft gehad en nu met smoesjes (want ineens een stage hebben met uitzicht op een betaalde baan is wel heel toevallig...) niet willen deelnemen aan een traject en dat belangrijk genoeg vinden om naar het EHRM te gaan...quote:Op zaterdag 17 juli 2010 09:30 schreef sigme het volgende:
Hoevelen uit dat traject hebben nu wel een betaalde baan?
Wat heeft die 18 jaar voorafgaand in godesnaam te maken met het aan de rechter voorleggen van een mogelijke dwangarbeid? Helemaal niks. Het maakt voor het dwangarbeidersaspect geen reet uit of de man in kwestie al 18 jaar in de bijstand zit of pas een half jaar. Of hij werkwillig is of niet. Of 'ie aardig is of niet. Het is dwangarbeid of geen dwangarbeid - dat wordt niet anders door voorafgaand arbeidsverleden.quote:Op zaterdag 17 juli 2010 09:38 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat weet ik niet, maar daar had ik al een stelling over ingenomen. Ik vind dat er ook resultaten moeten komen. Het moet geen vorm worden van bijstandsgerechtigden pesten. Maar we mogen wel verlangen dat zij alles doen om in hun eigen inkomen te kunnen voorzien. En iemand die 18 jaar lang geen baan heeft gehad en nu met smoesjes (want ineens een stage hebben met uitzicht op een betaalde baan is wel heel toevallig...) niet willen deelnemen aan een traject en dat belangrijk genoeg vinden om naar het EHRM te gaan...
Kom op.
In het begin van de jaren 90 was het sowieso een ander verhaal, als je toen als alleenstaande moeder bij de sociale dienst smeekte om een plek op het KDV keken ze je aan alsof je gek was, en kreeg je een "Ja, maar je hoeft niet te gaan werken tot hij 12 is" voor je kiezen.quote:Op zaterdag 17 juli 2010 09:34 schreef sigme het volgende:
Ik heb het trouwens in werkelijkheid een aantal maal zien gebeuren, dat de sociale dienst bijstandsgerechtigden verboodt op eigen(!) kosten een opleiding te volgen (computercursussen begin jaren '90; boekhoudcursus vrij recent). Omdat de opleidingstijd onder kantooruren was, en de betrokken persoon dan dus niet beschikbaar was voor de arbeidsmarkt. En dan hebben we het hier over mensen die al jaaaaaaaaaaaaren in de bijstand zaten he.
Iemand die al 18 jaar in de bijstand zit, is er in die tijd ingerold. Ik ken een hoop mensen die in die tijd de bijstand ingingen, of er toen al jaren inzaten, en ik ben er zelf ook wel eens geweest.quote:Op zaterdag 17 juli 2010 09:43 schreef Leandra het volgende:
[..]
In het begin van de jaren 90 was het sowieso een ander verhaal, als je toen als alleenstaande moeder smeekte om een plek op het KDV keken ze je aan alsof je gek was, en kreeg je een "Ja, maar je hoeft niet te gaan werken tot hij 12 is" voor je kiezen.
Daar gingen je goeie bedoelingen en je pogingen op de arbeidsmarkt te blijven.
En voor de "je zorgt er zelf maar voor types": destijds was een plek op een KDV simpelweg onbetaalbaar, je kreeg hem ook alleen als je al werk had, en dan was het nog alleen maar betaalbaar als je minimaal 2 keer modaal verdiende of de werkgever een groot deel van de kosten op zich nam.
Had je geen werk, dan had je geen plek op een KDV, en dus geen uitzicht op een baan.....
En bij de sociale dienst ging het er in 1992 echt niet in als je zei "Als jullie 10 plekken op een KDV kopen dan kunnen er 20 bijstandsmoeders parttime aan het werk" dan deden ze alsof je niet wijs was en zo ongeveer op de grens van ongeschikt voor het moederschap... terwijl je juist een goede moeder wilde zijn door jezelf niet in de sociaal-minimum status te laten komen en blijven.
Het is hoe dan ook idioot om te spreken van dwangarbeid.quote:Op zaterdag 17 juli 2010 09:40 schreef sigme het volgende:
Wat heeft die 18 jaar voorafgaand in godesnaam te maken met het aan de rechter voorleggen van een mogelijke dwangarbeid? Helemaal niks. Het maakt voor het dwangarbeidersaspect geen reet uit of de man in kwestie al 18 jaar in de bijstand zit of pas een half jaar. Of hij werkwillig is of niet. Of 'ie aardig is of niet. Het is dwangarbeid of geen dwangarbeid - dat wordt niet anders door voorafgaand arbeidsverleden.
Nou, ik vind de bewoording van de gemeente Amsterdam anders redelijk in die richting wijzen:quote:Op zaterdag 17 juli 2010 10:08 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het is hoe dan ook idioot om te spreken van dwangarbeid.
Het zijn vaak vervelende mensen die de rechtszekerheid van anderen veroveren / verdedigen. Mij zegt die persoon en diens voorgeschiedenis niets over het recht van de overheid mensen te verplichten tot arbeid.quote:Maar die 18 jaar icm procederen tot het gaatje zegt weldegelijk iets over zijn instelling. Mij in ieder geval.
Het lijkt me bijzonder stug dat ze je kunnen dwingen om onder het wettelijk minimumloon te werken.quote:De Bijstandsbond vindt de zaak van belang omdat nu op Europees niveau wordt bekeken of bijstandsgerechtigden mogen worden gedwongen om onder het wettelijk minimumloon te werken.
De overheid mag dat, vindt de overheid. En die is boven ons gesteld.quote:Op zaterdag 17 juli 2010 10:18 schreef vosss het volgende:
[..]
Het lijkt me bijzonder stug dat ze je kunnen dwingen om onder het wettelijk minimumloon te werken.
Dat is toch niet voor niks wettelijk vastgesteld?!![]()
Misschien spreekt deze meneer je meer aan:quote:Op zaterdag 17 juli 2010 10:08 schreef DS4 het volgende:
Maar die 18 jaar icm procederen tot het gaatje zegt weldegelijk iets over zijn instelling. Mij in ieder geval.
bron, stuk uit 2008quote:Van Deuzen verdedigt een cliënt uit Arnhem die zich te weer stelt tegen het gedwongen verrichten van arbeid met behoud van uitkering. ‘Mijn cliënt kreeg van de plaatselijke Sociale Dienst de keuze: òf tubes lijm inpakken, òf plantsoenen schoffelen,’ aldus de advocaat. ‘Hij koos voor het laatste. Iedere ochtend verscheen hij op zijn werk en vroeg: “Wat gaan we doen vandaag?” “Plantsoenen schoffelen”, kreeg hij dan te horen. Vervolgens vroeg hij: “Kan iemand mij uitleggen hoe dat voor mij bijdraagt aan het vinden van betaald werk?” Natuurlijk was er niemand die daar antwoord op kon geven,’ vervolgt Van Deuzen. ‘Na anderhalve week zeiden ze: “Ga jij maar naar huis”, en werd het Work Firsttraject beëindigd.’ Gevolg voor Van Deuzens client: verplicht vier keer in de week solliciteren en een uitkeringskorting van 40 procent gedurende een maand.
‘Op zich heeft cliënt geen bezwaar tegen re-integratie’, vertelt Van Deuzen. ‘Integendeel. Maar niet onder dwang. En als je gangbare arbeid krijgt aangeboden moet je dat wettelijk gezien inderdaad accepteren. Maar dan moet je daar wel een normaal salaris voor krijgen. De gemeente zegt daarop: ‘Nee, het is geen arbeid, het is re-integratie. Nou, als het geen arbeid is, dan moeten ze maatwerk leveren en niet een standaardpakket waarbij je aan het schoffelen gezet wordt om een baan te vinden.’
De cliënt van Van Deuzen heeft een horeca-achtergrond. In deze sector was hij 20 jaar werkzaam, wilde niet zijn leven lang een dergelijke zware baan en besloot uitvaartbegeleider te worden. Dat lukte, maar zijn vriendin overleed en werken in het begrafeniswezen trok niet meer. Uiteindelijk werd hij werkloos.
Van Deuzen: ‘Als de gemeente Arnhem aan cliënt passende begeleiding had geboden om werk te vinden, dan was hij deze bezwaarprocedure niet begonnen. Maar hij vond plantsoenen schoffelen geen reëel traject om aan het werk te komen.’ Volgens de advocaat is het gedwongen verrichten van arbeid in strijd met diverse internationale verdragen en had er maatwerk geleverd moeten worden als het om een re-integratietraject gaat. 'Schoffelen is geen maatwerk. Bovendien het gaat feitelijk om productieve arbeid, wat dus gewoon betaald had moeten worden.’
Van Deuzen hoopt dat de procedure er uiteindelijk toe leidt dat niemand meer onder dwang hoeft te werken en dat er meer maatwerk geleverd gaat worden bij re-integratie. ‘Als we verliezen, gaan we in hoger beroep bij de Centrale Raad van Beroep. En als het nodig is, stappen we daarna naar het Europese Hof voor de Rechten van de Mens. Dat wordt dan zo’n beetje in 2010, of 2012,’ zegt hij droog. Zijn client is inmiddels weer aan het werk met bevoorraden van benzinestations en heeft het naar zijn
Als dat niet full-time is dan hoeft er dus geen sprake te zijn van een betaling onder het wettelijk minimum.quote:Op zaterdag 17 juli 2010 10:28 schreef sigme het volgende:
[..]
De overheid mag dat, vindt de overheid. En die is boven ons gesteld.
Een bijstandsuitkering ligt onder het minimumloon en veel gemeenten dwingen mensen te werken in ruil voor een uitkering.
Ik werk ook voor het geld waar ik in mijn onderhoud voorzie, en ik zie veel straten met onkruid om maar eens wat te noemen. Wat mij betreft gaan mensen met een uitkering maar een 10 uur per week schoffelen, of vrijwilligerswerk doen in een bejaardentehuis.quote:Op zaterdag 17 juli 2010 10:28 schreef sigme het volgende:
[..]
De overheid mag dat, vindt de overheid. En die is boven ons gesteld.
Een bijstandsuitkering ligt onder het minimumloon en veel gemeenten dwingen mensen te werken in ruil voor een uitkering.
Hoyatraject is 5 dagen/week, 8 uur/dag.quote:Op zaterdag 17 juli 2010 10:35 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als dat niet full-time is dan hoeft er dus geen sprake te zijn van een betaling onder het wettelijk minimum.
Als je wel 40 uur werkt en daar geen inkomen/uitkering ter hoogte van het wettelijk minimum tegenover staat, dan is er IMHO idd iets wat niet klopt, maar als jij 25 uur werkt en daar een uitkering van 70% van het wettelijk minimum voor krijgt dan is er weinig aan de hand lijkt me.
Wat mij betreft ook, maar niet door de overheid gewongen, onder minimumloon, en zogenaamd vrijwillig. Maak er dan gewoon baantjes van. Minimumloon, ontslagbescherming, loopbaanplanning en de hele reutemeteut. Geen gedwongen arbeid zonder keuze en perspectief; waarbij de 'beloning' is het behouden van recht op uitkering à 70% minimumloon. Dat is vals. Schaf dan gewoon uitkering af en ga laagbetaald/laaggeschoold werk aanbieden wat misschien niet ontzettend rendabel is, maar wel de onderkant van de samenleving steeds een optie geeft om werk te vinden. Dom, vervelend en slechtbetaald werk, soit.quote:Op zaterdag 17 juli 2010 10:42 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Ik werk ook voor het geld waar ik in mijn onderhoud voorzie, en ik zie veel straten met onkruid om maar eens wat te noemen. Wat mij betreft gaan mensen met een uitkering maar een 10 uur per week schoffelen, of vrijwilligerswerk doen in een bejaardentehuis.
quote:Er was een geschil tussen een bijstandsgerechtigde en de gemeente Amsterdam over het gedurende een maand stopzetten van de uitkering die drie keer werd herhaald omdat betrokkene geweigerd zou hebben deel te nemen aan het zogenaamde Hoya traject, in de woorden van de Centrale Raad 'werk in broeikassen onder een strak arbeidsregiem'.
http://www.nieuwsuitamste(...)dwangarbeid%E2%80%99quote:In verschillende landen van de Europese Unie wordt gewerkt aan een hervorming van de arbeidsmarkten en de invoering van activeringstrajecten voor langdurig werklozen en arbeidsongeschikten, waarbij zij met behoud van uitkering in disciplineringstrajecten tewerk worden gesteld. Dit past in het kader van de Europese coordinatie voor de hervorming van de arbeidsmarkten, in de wandeling de 'strategie van Lissabon' genoemd.
Er zijn ook opvallend veel jongeren die ineens een baan kunnen vinden als je zegt dat ze dat soort werk moeten gaan doen. Of mensen die ineens dan toch geen uitkering hoeven.quote:Op zaterdag 17 juli 2010 03:56 schreef Nuchterheid het volgende:
[..]
Wat is er mis mee om als bijstandstrekker met een minimumloon-baan te beginnen en vervolgens naar iets beters te gaan zoeken?
Kijk als je nou principieel geen steentje bij wel dragen aan onze maatschappij prima maar neem er dan ook geen deel aan en ga in plaats daarvan ergens op een verlaten plek wonen om je eigen bestaan op te bouwen als je het zo goed weet
Ontslagbescherming, loopbaanplanning en de hele reutemeteut zoals je het noemt, moet ik grotendeels zelf regelen met verzekeringen + aanvullende pensioenen etc, cursussen volg ik vaak in (deels) eigen tijd, etc etc. Ik mis toch het stukje eigen verantwoordelijkheid in je verhaal eerlijk gezegd. Daarnaast is het zo, dat 10 uur werk bij de gemeente voor een uitkering, netto een leuk uurtarief oplevert, zeker als je alle extra's die je als minima nog kan krijgen mee rekent. En niks vrijwillig, uitkering ontvangen = 10 uur/wk werkzaamheden voor de gemeenschap doen.quote:Op zaterdag 17 juli 2010 10:53 schreef sigme het volgende:
[..]
Wat mij betreft ook, maar niet door de overheid gewongen, onder minimumloon, en zogenaamd vrijwillig. Maak er dan gewoon baantjes van. Minimumloon, ontslagbescherming, loopbaanplanning en de hele reutemeteut. Geen gedwongen arbeid zonder keuze en perspectief; waarbij de 'beloning' is het behouden van recht op uitkering à 70% minimumloon. Dat is vals. Schaf dan gewoon uitkering af en ga laagbetaald/laaggeschoold werk aanbieden wat misschien niet ontzettend rendabel is, maar wel de onderkant van de samenleving steeds een optie geeft om werk te vinden. Dom, vervelend en slechtbetaald werk, soit.
Dat is dan ook vooral het doel van een hoop trajecten; het aantrekkelijker maken een "gewone" baan te aanvaarden, desnoods bij de Mac, voor ten minste het wettelijk minimum, dan een willekeurige andere geestdodende klus fulltime moeten doen voor bijstandsniveau.quote:Op zaterdag 17 juli 2010 11:18 schreef lezzer het volgende:
[..]
Er zijn ook opvallend veel jongeren die ineens een baan kunnen vinden als je zegt dat ze dat soort werk moeten gaan doen. Of mensen die ineens dan toch geen uitkering hoeven.
En terecht dat je dan gekort wordt, wees blij dat je eindelijk weer aan de slag kunt, al is het voor minder dan je gewend was voor je in de bijstand terecht kwam, want het staat je natuurlijk vrij om gewoon door te solliciteren voor een betere baan en de kans daarop is een stuk groter als je al aan het werk bent.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 23:10 schreef JohnDDD het volgende:
Hij heeft wel een punt. Mijn moeder zat jaren in de bijstand en hoefde niet te werken (omdat ze alleenstaand was) totdat ik 12 was. Rond die leeftijd van mij kreeg ze een baan aangeboden waarmee ze geloof ik net 20 gulden minder dan haar uitkering. M.a.w. ze werkte opeens iets van 30 uur in de week, kreeg daarvoor niets extra's, en het kostte haar uiteindelijk zelfs geld (denk aan geld voor kleding om er netjes uit te zien, cadeautjes voor collega's op de verjaardag, etc.)
De baan weigeren kon ze niet want dan zou ze worden gekort.
En gek genoeg krijgen ze voor dat vrijwilligerswerk ook nog eens een riante (voor bijstandsbegrippen) bonus per jaar, dat i.c.m langdurigheidstoeslagen en andere ongein gaat mij echt te ver.quote:Op zaterdag 17 juli 2010 10:42 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Ik werk ook voor het geld waar ik in mijn onderhoud voorzie, en ik zie veel straten met onkruid om maar eens wat te noemen. Wat mij betreft gaan mensen met een uitkering maar een 10 uur per week schoffelen, of vrijwilligerswerk doen in een bejaardentehuis.
Het grootste deel van die reutemeut is wettelijk geregeld. Plantsoenendienst inkopen via onderbetaalde verplicht te werk gestelde uitkeringsgerechtigden is gewoon misbruik van uitkeringen - door de verstrekker.quote:Op zaterdag 17 juli 2010 11:38 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Ontslagbescherming, loopbaanplanning en de hele reutemeteut zoals je het noemt, moet ik grotendeels zelf regelen met verzekeringen + aanvullende pensioenen etc, cursussen volg ik vaak in (deels) eigen tijd, etc etc. Ik mis toch het stukje eigen verantwoordelijkheid in je verhaal eerlijk gezegd. Daarnaast is het zo, dat 10 uur werk bij de gemeente voor een uitkering, netto een leuk uurtarief oplevert, zeker als je alle extra's die je als minima nog kan krijgen mee rekent. En niks vrijwillig, uitkering ontvangen = 10 uur/wk werkzaamheden voor de gemeenschap doen.
Niet alleen dat, het is ook nog eens valse concurrentie tov mensen die wel graag willen werken. Het gebeurt namelijk niet alleen in de plantsoenendienst maar ook bij commerciële bedrijven die door middel van loonkostensubsidies en "verloning" bijstandgerechtigden "in dienst" nemen (onder het mom van re-integratie of stage aan de lopende band staan). Ten koste van normale werknemers.quote:Op zaterdag 17 juli 2010 12:10 schreef sigme het volgende:
[..]
Het grootste deel van die reutemeut is wettelijk geregeld. Plantsoenendienst inkopen via onderbetaalde verplicht te werk gestelde uitkeringsgerechtigden is gewoon misbruik van uitkeringen - door de verstrekker.
10 uur verplichte arbeid in ruil voor uitkering geeft -binnen het huidige stelsel- hele rare bijeffecten; het belemmert eerder instroom op de echte arbeidsmarkt dan dat het helpt.
Eens.quote:Op zaterdag 17 juli 2010 12:40 schreef Vandaag... het volgende:
[..]
Niet alleen dat, het is ook nog eens valse concurrentie tov mensen die wel graag willen werken. <knip>
Oneerlijk tov hardwerkende medeburgers en zwaar demotiverend. Stop daar eerst maar eens mee.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |