Afgelopen week heb ik een 5-daagse InterRail reis gedaan door Duitsland, België en Luxemburg.
Er zijn veel foto's gemaakt, en om die reden post ik hier een selectie.
Om een overzicht te behouden, doe ik per post één dag. Dezen worden verspreid gepost binnen enkele dagen.
Op alle foto's geld © Durk Houtsma. Foto's gebruiken zonder toestemming van de auteur is niet toegestaan!Dag 1, Maandag 12 Juli 2010De dag begon zeer vroeg. De wekker stond om 3:30, maar ik was om 3:10 al klaar wakker. Tas en koffer stonden grotendeels al klaar, maar voor de zekerheid alles nog eens gecheckt.
Om 5:20 zou de taxi hier zijn, die mij van Zwijndrecht naar Dordrecht zou brengen. Wegens een foutje bij het invoeren van de taxi, dachten ze dat ze pas 5:45 mij hoefden op te halen. Uiteindelijk na gebel om 5:25 stond de taxi om 5:35 al bij mij voor de deur. Netjes opgelost.
Vanuit Dordrecht heb ik de Sneltrein naar Breda genomen, die gereden werd door DDM-1. Vanaf daar ben ik met een IC naar Eindhoven gegaan, en daar overgestapt naar Heerlen.
Vanaf Heerlen de Euregiobahn tot Herzogenrath genomen. Echter, onze trein had +20. Mede dankzij de enkelbaans baanvak, en de trein kwam al iets te laat binnen, dus vertrokken al te laat, maar werd hierdoor nog later.
De Talenten die hier rijden, zijn mooie treintjes. De zittingen ook, maar het had iets beter gekund.
![]()
Een blik door de Talent
Aangekomen in Herzogenrath reed de trein die ik gepland had, net weg. Dan maar een half uur later verder. Verder viel me het stationsgebouw gelijk op.
![]()
Omdat ik hier van perron moest wisselen, omdat ik richting Mönchengladbach zou gaan, moest ik door de tunnel. Daar viel me dit bordje gelijk op:
![]()
Tijdens het wachten heb ik nog een aantal foto's geschoten.
![]()
BR425 569-1 van de Deutsche Bahn komt in Herzogenrath binnen
![]()
2x Talent opweg naar Heerlen
Vanaf hier vertrok ik - tegen mijn planning - om 9:27 met een Dosto richting Mönchengladbach.
Best mooie treintjes, en overzichtelijk.
![]()
Wat me meermaals opviel was dat de Duitsers weinig oude spoortjes opbreken, zoals hier te zien is. Dit is bij Geilenkirchen.
Aangekomen te Mönchengladbach was ik volgens de nieuwe planning mooi op tijd. Ik ben weer volgens de oude planning vertrokken uit Mönchengladbach, dus daar iets korter gebleven.
De treinaanwijzers in Duitsland verschillen ook regelmatig per station. Hier die van Mönchengladbach:
![]()
![]()
Een FLIRT van de Eurobahn te Mönchengladbach
![]()
Centrale treinaanwijzer in de hal van Mönchengladbach Hbf
Vanuit Mönchengladbach ben ik met de trein richting Lindern gegaan. Vanuit Lindern met de bus (hoefde van de chauffeur geen apart kaartje te kopen) naar Linnich Bf.
Het was mooi weer, zoals deze foto doet vermoeden:
![]()
Echter, de camera naar de andere kant gericht deed je een andere indruk geven:
![]()
In ieder geval, een paar minuutjes later in Linnich Bhf was er een enorme hoosbui, het stormde maar onweerde ook. Snel de trein ingesprint.
Amper 2-3 kilometer na vertrek stonden we stil. Meerdere bomen waren omgewaaid door de harde wind. Terugkeren was de oplossing.
![]()
Terug op Linnich Bf was het ergste alweer over (+/- 25 minuten later). Toen lukte het om een foto te maken van de Eurosprinter van de Rurtalbahn.
![]()
Treinverkeer was onmogelijk, zo bleek. Er werd geadviseerd om alternatief vervoer te zoeken. De eerste bus naar een ander station vertrok pas 20 minuten later, dus wachten.
Om 12:15 werd er medegedeeld dat we konden vertrekken met de trein, dus toch weer ingestapt.
Nu waren er een 4-tal mensen met kettingzaag en al aanwezig, om de bomen aan gort te zagen, en van het spoor te verwijderen.
![]()
Op deze manier hebben we een groot deel van de reis voortgezet, want er lagen veel bomen om of grote takken op de rails:
![]()
![]()
Tussen Linnich en Duren moet ook gepasseerd worden in verband met enkelbaans. Hierbij dus.
![]()
Aangekomen in Düren met een vertraging van +/- 40 minuten was het zeer beperkt gebleven. Netjes opgelost! De Nederlanders kunnen er wat van leren..
Te Düren was de planning om naar Heimbach te gaan, waar ik dus nu een grotere overstap had. Hij was een paar minuten geleden net vertrokken. Een paar foto's:
![]()
BR425 545-3 als S-bahn richting Keulen Hbf te Duren
![]()
Een Dosto met loc 111 160-8 te Duren
Het traject Duren - Heimbach is bochtig, want het loopt door de bergen:
![]()
![]()
![]()
Te Heimbach
![]()
2x Regiosprinter van de RTB te Heimbach
De terugweg met dezelfde stellen gereisd, en in Duren overgestapt op de S-bahn naar Keulen Hbf.
Bij Keulen Weiden West stonden nog een paar U-bahn stellen:
![]()
Aangekomen te Keulen gelijk naar het hostel gelopen, die op amper 5 minuten van het station zit. Zeker aan te raden !
De Dom nog even opgezocht:
![]()
![]()
Daarna nog even met de U-bahn een stukje door Keulen gegaan, en zat mijn dag er weer op.
![]()
Het eindpunt van lijn 1 is een hele klim(gelukkig roltrap):
![]()
De gescoorde bordjes:
![]()
Voor alle foto's van deze dag kan je
Hier klikken.
Voor het gebied tussen Duren en Heimbach
klik je hierVoor het gebied tussen Linnich en Duren
Klik je hier