Ok.quote:Op zondag 17 juli 2011 16:52 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Dat er op het moment studies naar zijn die belovende resultaten voortbrengen maar dat deze resultaten nog niet genoeg geanalyseerd zijn om het ballonnetje te doen stijgen.
Deze tekst is niet van mij, maar staat in de link die ik er onder postte.quote:Op zondag 17 juli 2011 16:58 schreef Klaudias het volgende:
[..]
Als die krachten niet door mensen gevoeld of gemeten kunnen worden, hoe weten we dan of ze werken? Maar dan zeg je opeens dit:
[..]
Er is dus wél een bewijs. Er is een effect op organismen en de natuur, we kunnen het dus wél voelen en meten. Je noemt het alleen anders.
Nu alleen nog een dubbel-blind onderzoek, zoals PietVerdriet al in dit topic heeft aangedragen en klaar is kees.
[..]
[..]
Vallen zaken die mensen niet kunnen waarnemen (zie de eerste alinea van je tekstje) dus ook onder feiten? Is dat praktisch en zakelijk? Of eerder vaag en onduidelijk ...
En daarnaast geldt nog altijd het magische zinnetjequote:Op zondag 17 juli 2011 17:18 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Deze tekst is niet van mij, maar staat in de link die ik er onder postte.
En ja, dubbel-blind is de enige manier, dat denk ik ook.
Lekker vaag gelul, geen enkele reden waarom je de werkzaamheid niet objectief zou kunnen aantonen.quote:Op zondag 17 juli 2011 16:51 schreef Lavenderr het volgende:
Het Immateriële Paradigma
Het paradigma van westerse geneeskunde is materialistisch: dit paradigma stelt dat iets alleen kan bestaan als het waargenomen en structureel gecategoriseerd kan worden (de structuur van atomen en moleculen). Alles dat niet gezien, geroken, aangeraakt of gehoord kan worden, zelfs met de hulp van microscopen, bestaat niet en kan niet gemeten worden: er is geen ‘wetenschappelijk bewijs’. Het paradigma van homeopathie – en van vele andere alternatieve geneeswijzen – is immaterieel (energetisch): dit paradigma stelt dat niet alle krachten in deze kosmos begrepen kunnen worden door mensen, dat ze niet allemaal gevoeld kunnen worden, maar dat ze er toch echt zijn en bestaan. Sommige krachten hebben geen stoffelijke vorm en gaan veel verder dan moleculen en atomen. Het bewijs van hun bestaan, hun wezen, is hun effect op organismen en de natuur. Homeopathie is daardoor dus meer pragmatisch en hecht weinig waarde aan de rationaliteit van de wetenschappelijke geneeskundige gemeenschap (paradigma).
Deze verschillende principes, denkwijzen, en methodes van genezing, ziekte, leven en dood vormen het beginpunt van de alsmaar voortdurende strijd tussen homeopathie en reguliere geneeskunde en de strijd voor acceptatie van de eerste.
Bron: http://www.homeopathienetwerk.nl/theorie-en-filosofie/
Ik denk dat het resultaat ook op immaterieel (energetisch) niveau ligt.quote:Op zondag 17 juli 2011 17:29 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Lekker vaag gelul, geen enkele reden waarom je de werkzaamheid niet objectief zou kunnen aantonen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door SpecialK op 17-07-2011 17:44:36 ]Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
Achja. We nemen een grote groep mensen met klachten die volgens homeopaten opgelost zouden kunnen worden met hun middel. We splitsen deze groep in zessen en behandelen ze als volgt:quote:Op zondag 17 juli 2011 17:38 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik denk dat het resultaat ook op immaterieel (energetisch) niveau ligt.
Volgens Richard Dawkins gaat het slechter met patienten als ze weten dat er voor hun genezing gebeden wordt, omdat ze dan denken dat het wel heel erg met ze moet zijn....quote:Op zondag 17 juli 2011 17:49 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Achja. We nemen een grote groep mensen met klachten die volgens homeopaten opgelost zouden kunnen worden met hun middel. We splitsen deze groep in zessen en behandelen ze als volgt:
Groep A geven we het homeopathisch medicijn en we vertellen ze ook dat het dat is
Groep B geven we het homeopathisch medicijn en we vertellen ze dat het water is
Groep C geven we water en we vertellen ze dat het een homeopathisch medicijn is
Groep D geven we water en we vertellen ze dat het water is
Groep E geven we helemaal niets
Groep F geven we bigpharma medicijn.
Wat gaat dit magisch energetisch effect voor invloed hebben op de groepen ? Zullen sommige groepen sneller genezen dan andere ?
Het is natuurlijk ook gewoon niet meer dan een reclame-praatje, aangezien die site een webshop is die homeopathische 'genees'middelen en boeken over homeopathie verkoopt.quote:Op zondag 17 juli 2011 17:29 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Lekker vaag gelul, geen enkele reden waarom je de werkzaamheid niet objectief zou kunnen aantonen.
Afhankelijk van de klachten zullen de mensen uit de groepen A, C en F die een genetische aanleg hebben voor het placebo effect een lichte genezing vertonen (simpelweg door de reductie van stress-hormonen).quote:Op zondag 17 juli 2011 17:49 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Achja. We nemen een grote groep mensen met klachten die volgens homeopaten opgelost zouden kunnen worden met hun middel. We splitsen deze groep in zessen en behandelen ze als volgt:
Groep A geven we het homeopathisch medicijn en we vertellen ze ook dat het dat is
Groep B geven we het homeopathisch medicijn en we vertellen ze dat het water is
Groep C geven we water en we vertellen ze dat het een homeopathisch medicijn is
Groep D geven we water en we vertellen ze dat het water is
Groep E geven we helemaal niets
Groep F geven we bigpharma medicijn.
Wat gaat dit magisch energetisch effect voor invloed hebben op de groepen ? Zullen sommige groepen sneller genezen dan andere ?
Ofwel: homeopathie kan mensen inderdaad helpen zich beter te voelen. En tegelijkertijd andere mensen stinkend rijk maken.quote:Op zondag 17 juli 2011 17:59 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Afhankelijk van de klachten zullen de mensen uit de groepen A, C en F die een genetische aanleg hebben voor het placebo effect een lichte genezing vertonen (simpelweg door de reductie van stress-hormonen).
Afhankelijk of het echte medicijn werkt zal groep F uiteindelijk wel of niet genezen.
Groep B en D horen hetzelfde verhaal en krijgen hetzelfde toegediend dus daar zal geen verschil tussen zitten.
Groep E sterft van verveling.
Het helpt een deel van de bevolking (met die "placebo genen") met tijdelijke stress-reductie. Daarna sterven deze mensen juist omdat ze hun tijd hebben verspilt aan suikerpillen ipv chemotherapie.quote:Op zondag 17 juli 2011 18:01 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Ofwel: homeopathie kan mensen inderdaad helpen zich beter te voelen. En tegelijkertijd andere mensen stinkend rijk maken.
Win-win, toch ? (zolang wij maar degenen zijn die het geld vangen)
quote:It's not only trials of new drugs that are crossing the futility boundary. Some products that have been on the market for decades, like Prozac, are faltering in more recent follow-up tests. In many cases, these are the compounds that, in the late '90s, made Big Pharma more profitable than Big Oil. But if these same drugs were vetted now, the FDA might not approve some of them. Two comprehensive analyses of antidepressant trials have uncovered a dramatic increase in placebo response since the 1980s. One estimated that the so-called effect size (a measure of statistical significance) in placebo groups had nearly doubled over that time.
It's not that the old meds are getting weaker, drug developers say. It's as if the placebo effect is somehow getting stronger.
The fact that an increasing number of medications are unable to beat sugar pills has thrown the industry into crisis. The stakes could hardly be higher. In today's economy, the fate of a long-established company can hang on the outcome of a handful of tests.
Why are inert pills suddenly overwhelming promising new drugs and established medicines alike? The reasons are only just beginning to be understood. A network of independent researchers is doggedly uncovering the inner workings—and potential therapeutic applications—of the placebo effect. At the same time, drugmakers are realizing they need to fully understand the mechanisms behind it so they can design trials that differentiate more clearly between the beneficial effects of their products and the body's innate ability to heal itself. A special task force of the Foundation for the National Institutes of Health is seeking to stem the crisis by quietly undertaking one of the most ambitious data-sharing efforts in the history of the drug industry. After decades in the jungles of fringe science, the placebo effect has become the elephant in the boardroom.
quote:Ironically, Big Pharma's attempt to dominate the central nervous system has ended up revealing how powerful the brain really is. The placebo response doesn't care if the catalyst for healing is a triumph of pharmacology, a compassionate therapist, or a syringe of salt water. All it requires is a reasonable expectation of getting better. That's potent medicine.
Grumpy old man, mag ik je een tip geven: Bekijk de documentaire "The spirit molecule" eens...je zou er eens wat van op kunnen steken (en het beantwoord ook meteen je vraag).quote:Op zondag 17 juli 2011 17:29 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Volgens alternativo's is het helemaal niet nodig dat middelen getest worden en beter zijn dan placebo, maar artsen die het nieuws bijhouden zullen terughoudender zijn bij het voorschrijven van deze middelen dan 10 jaar terugquote:Op zondag 17 juli 2011 19:45 schreef Dhalsim het volgende:
Voor diegene die zo hameren op dat dubbel blind onderzoek...zijn jullie je ervan bewust dat een groot gedeelte van reguliere geneesmiddelen (zoals prozac) vandaag de dag slechter scoren dat een placebo?
Hier is een interessant artikel over te vinden op Wired.com:
Placebo's are getting more effective. Drugmakers Are Desperate to Know Why.
Ja.quote:Op zondag 17 juli 2011 19:45 schreef Dhalsim het volgende:
Voor diegene die zo hameren op dat dubbel blind onderzoek...zijn jullie je ervan bewust dat een groot gedeelte van reguliere geneesmiddelen (zoals prozac) vandaag de dag slechter scoren dat een placebo?
Dat is ook alles wat ik hiermee wou zeggen.quote:Op zondag 17 juli 2011 19:54 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Ja.
Maar dat maakt homeopathie nog niet iets anders dan een hele dure placeboHet betekent alleen dat je wellicht hetzelfde kan zeggen over sommige bigpharma medicijnen.
Mij voor dom uitmaken is geen argument.quote:Op zondag 17 juli 2011 19:52 schreef Dhalsim het volgende:
[..]
Grumpy old man, mag ik je een tip geven: Bekijk de documentaire "The spirit molecule" eens...je zou er eens wat van op kunnen steken (en het beantwoord ook meteen je vraag).
Dus ik heb gewoon gelijk zeg je hiermee.quote:Op zondag 17 juli 2011 20:01 schreef Dhalsim het volgende:
[..]
Dat is ook alles wat ik hiermee wou zeggen.
Impliciet wel. Mocht het te bewijzen zijn dan valt jou het misschien niet uit te leggen omdat je er de verstandelijke vermogens niet toe hebt om het ook te begrijpen en aanvaarden.quote:Op zondag 17 juli 2011 20:25 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Mij voor dom uitmaken is geen argument.
De discussie met vogeltjesdans en consorten was nu juist dat zij beweerden dat er allerlei zaken waren in hemel en op aarde die er voor zorgen dat Homeopatie wel werkt, maar dat dit niet aan te tonen is.quote:Op zondag 17 juli 2011 20:29 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Impliciet wel. Mocht het te bewijzen zijn dan valt jou het misschien niet uit te leggen omdat je er de verstandelijke vermogens niet toe hebt om het ook te begrijpen en aanvaarden.
ik gaf enkel aan dat ze een argument hebben als jij dom blijkt te zijn. maar dat moeten ze dan wel eerst bewijzen enzo.quote:Op zondag 17 juli 2011 20:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De discussie met vogeltjesdans en consorten was nu juist dat zij beweerden dat er allerlei zaken waren in hemel en op aarde die er voor zorgen dat Homeopatie wel werkt, maar dat dit niet aan te tonen is.
Als jij objectief kan bewijzen kan dat homeopatie werkt, prima, dan heb ik er geen moeite mee, dubbelblind en gerandomiseerd.
Ik heb eerder uitgelegd hoe je dat kan kan aanpakken. Dus wat is nu eigenlijk jouw probleem?
Hmm. Dat zou een argument zijn voor het niet begrijpen WAAROM het werkt.quote:Op zondag 17 juli 2011 20:29 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Impliciet wel. Mocht het te bewijzen zijn dan valt jou het misschien niet uit te leggen omdat je er de verstandelijke vermogens niet toe hebt om het ook te begrijpen en aanvaarden.
bewijs zien is geloven. moet je het alleen wel eerst begrijpen.quote:Op zondag 17 juli 2011 20:39 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Hmm. Dat zou een argument zijn voor het niet begrijpen WAAROM het werkt.
Maar niet voor of het wel of niet werkt.
Ik hoef niet te begrijpen hoe een geweer werkt om te zien dat het mensen kan doodmaken hoorquote:Op zondag 17 juli 2011 20:40 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
bewijs zien is geloven. moet je het alleen wel eerst begrijpen.
dat een medicijn werkt bepalen jij en ik ook op verschillende manieren denk ik.quote:Op zondag 17 juli 2011 20:42 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Ik hoef niet te begrijpen hoe een geweer werkt om te zien dat het mensen kan doodmaken hoor
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |