Als het verhaal echt zo is als de huisgenoot van de verdachte hier vertelt wel ja....quote:Op woensdag 7 juli 2010 20:03 schreef Spanky78 het volgende:
Volgens mij mogen ze wel een verdachte achtervolgen, ook een huis binnen. De boel doorzoeken is weer een ander verhaal....Beetje overdreven vind ik het dan weer wel.
Een misdrijf lijkt mij niet hetzelfde als een verkeersovertredingquote:Op woensdag 7 juli 2010 20:04 schreef DJKoster het volgende:
Dus als ik iemand op straat neersteek, vervolgens bij jou naar binnen ren, moet de politie maar wachten totdat ze een arrestatie- of huiszoekingsbevel hebben geregeld?
M'n andere huisgenoot en ik zagen hetquote:Op woensdag 7 juli 2010 20:03 schreef CantFazeMe het volgende:
Nope, maar heb je daar wel bewijs van?
mij in dit geval welquote:Op woensdag 7 juli 2010 20:06 schreef Luciano23 het volgende:
[..]
Een misdrijf lijkt mij niet hetzelfde als een verkeersovertreding
Anders schets jij een totaal andere situatie wat compleet niet aan de orde is. Zware misdrijf heeft ie niet gepleegd, als verdacht of zeer agressief ook niet.quote:Op woensdag 7 juli 2010 20:04 schreef DJKoster het volgende:
Dus als ik iemand op straat neersteek, vervolgens bij jou naar binnen ren, moet de politie maar wachten totdat ze een arrestatie- of huiszoekingsbevel hebben geregeld?
quote:Op woensdag 7 juli 2010 20:11 schreef 2dope het volgende:
Nee mag niet.
Je moet het zien als een wedstrijd: probeer op je allersnelst naar je huis te rijden/rennen/fietsen en als je sneller bent dan de politie heb je gewonnen! Je huis is namelijk de zgn. 'safe zone' net als vroeger met tikkertje. Geweldig om met 250 km/h naar huis te racen en dan snel van achter het raam de politie beteutert zien afdruipen
quote:Op woensdag 7 juli 2010 20:14 schreef Luciano23 het volgende:
[..]
Gewoon het standaard verboden in te rijdenbord (rood met witte streep)
Ja het is onlogisch, aangezien ongeveer bij 80% van de grachten wel zo'n bordje hangt.quote:Op woensdag 7 juli 2010 20:17 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
Geen bordje met een uitzondering voor (brom)fietsers? vreemd.
Politie mag ook zonder toestemming betreden (overigens als zij toestemming hebben van de gene waar jij naar binnen duikt, is er niks aan de hand), als daarvoor dreigende reden is. In dit geval, als jij net iemand hebt neergestoken dan is de dreiging best groot dat je dat bij de bewoner van het huis ook doet. Dat het op heterdaad is telt ook mee. En mocht het nodig zijn, dan kan politie achteraf van Officier van Justite ook nog toestemming vragen. In sommige gevallen is dat risky, maar als in geval zoals hierboven, dan moet dat toch wel lukken.quote:Op woensdag 7 juli 2010 20:04 schreef DJKoster het volgende:
Ook niet bij een aanhouding na een heterdaadje?quote:Op woensdag 7 juli 2010 20:44 schreef o0girlie0o het volgende:
Volgensmij mag dat niet hoor, ze mogen de woning niet zonder toestemming van de bewoners betreden, tenzij ze toestemming van de officier van justitie hebben.
Geloof ik tenminste.
Ik woonde in een straat waar dat aan de ene kant wel hing en aan de andere kant niet, das ook leuk om aan oom agent te laten zienquote:Op woensdag 7 juli 2010 20:30 schreef Luciano23 het volgende:
[..]
Ja het is onlogisch, aangezien ongeveer bij 80% van de grachten wel zo'n bordje hangt.
Ik weet niet, volgensmij niet hoor, niet in een woning. Wel op straat. Zowiezo is het adres dan bekend toch, als hij naar binnen rent (zeker als hij huissleutel heeft gebruikt) dus kunnen ze hem altijd nog bereiken.quote:Op woensdag 7 juli 2010 20:47 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ook niet bij een aanhouding na een heterdaadje?
quote:Op woensdag 7 juli 2010 20:47 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ook niet bij een aanhouding na een heterdaadje?
Negeren van een stopteken is een misdrijf...quote:Op woensdag 7 juli 2010 20:06 schreef Luciano23 het volgende:
[..]
Een misdrijf lijkt mij niet hetzelfde als een verkeersovertreding
quote:Op dinsdag 27 april 2010 04:42 schreef Maarten1 het volgende:
heb je er weer een die zich afvraagt of de boete wel rechtsgeldig is![]()
meneer de agent weet echt wel wat ie wel en niet mag hoor
Terwijl ik dat bericht tik SMSt de politie mijquote:Op woensdag 7 juli 2010 22:53 schreef Maanvis het volgende:
Ja dat mag. Omgekeerd mag het ook. Zo neem ik wel eens een agentje mee naar buiten.
Haha, heb je hem ook helemaal gelezen?quote:
Nee dan moeten ze aanbellen......quote:Op woensdag 7 juli 2010 20:04 schreef DJKoster het volgende:
Je verhaal klopt niet, in die zin dat het hier om een aanhouding gaat en dat de zaak anders maakt. Artikel 55 lid 2 Sv stelt dat ter aanhouding van de verdachte zij elke plaats mogen binnentreden. Ik denk wel dat even gekeken moet worden of wat de student gedaan heeft te typeren is als een misdrijf aangezien het artikel daarop stoelt.quote:Op donderdag 8 juli 2010 01:03 schreef Kromatic het volgende:
Aangezien iedereen hier maar wat ''lult'' en geen echte onderbouwing geeft heeft zal ik het een en ander duidelijk maken.
Het binnentreden van een pand door personen die hiervoor géén toestemming van de eigenaar hebben gekregen is geregeld in de wet Algemene wet op het binnentreden.
Artikel 1 lid 1 van de wet op het binnentreden stelt:
§ 1. Binnentreden in woningen in het algemeen
Artikel 1
1. Degene die bij of krachtens de wet belast is met de opsporing van strafbare feiten of enig ander onderzoek, met de uitvoering van een wettelijk voorschrift of met het toezicht op de naleving daarvan, dan wel een bevoegdheid tot vrijheidsbeneming uitoefent, en uit dien hoofde in een woning binnentreedt, is verplicht zich voorafgaand te legitimeren en mededeling te doen van het doel van het binnentreden. Indien twee of meer personen voor hetzelfde doel in een woning binnentreden, rusten deze verplichtingen slechts op degene die bij het binnentreden de leiding heeft.
Zoals je ziet had de agent zich moeten legitimeren en hiernaast het doel van het binnentreden moeten vermelden.
Volgens artikel 1 lid 2 is het echter niet nodig om de in lid 1 gestelde voorwaarden op te volgen wanneer er onmiddellijk actie ondernomen dient te worden om erger te voorkomen en wanneer er wordt gevreesd voor vergaande gevolgen voor de bewoners van het pand en/of de goederen die aanwezig zijn in het pand.
2. Indien de naleving van de in het eerste lid bedoelde verplichtingen naar redelijke verwachting ernstig en onmiddellijk gevaar oplevert voor de veiligheid van personen of goederen, feitelijk onmogelijk is dan wel naar redelijke verwachting de strafvordering schaadt ten aanzien van misdrijven waarvoor voorlopige hechtenis is toegelaten, gelden deze verplichtingen slechts voor zover de naleving daarvan in die omstandigheden kan worden gevergd.
Omdat de agent in kwestie het huis van TS binnenkwam zonder dat hij hiervoor toestemming had gekregen van de bewoner(TS) had hij een schriftelijke machtiging nodig.
§ 2. Binnentreden in woningen zonder toestemming van de bewoner
Artikel 2
1. Voor het binnentreden in een woning zonder toestemming van de bewoner is een schriftelijke machtiging vereist, tenzij en voor zover bij wet aan rechters, rechterlijke colleges, leden van het openbaar ministerie, burgemeesters, gerechtsdeurwaarders en belastingdeurwaarders de bevoegdheid is toegekend tot het binnentreden in een woning zonder toestemming van de bewoner. De machtiging wordt zo mogelijk getoond.
Dit is net zoals lid 2 van artikel 1 stelt niet nodig wanneer er acuut gevaar dreigt.
3. Een schriftelijke machtiging als bedoeld in het eerste lid is niet vereist, indien ter voorkoming of bestrijding van ernstig en onmiddellijk gevaar voor de veiligheid van personen of goederen terstond in de woning moet worden binnengetreden. Van het in de laatste zin genoemde feit is een inbraak een goed voorbeeld.
Al met al had meneer de agent geen reden tot het betreden van uw woning en al had hij dat wel dan nog heeft hij zich niet gehouden aan de voorschriften zoals genoemd in artikel 1 lid 1 algemene wet van binnentreden.
Ik hoop dat dit het een beetje duidelijk maakt
Tuurlijk gozer en ik kletste ook uit mijn nek?quote:Op donderdag 8 juli 2010 01:16 schreef Kromatic het volgende:
[..]
Haha, heb je hem ook helemaal gelezen?![]()
Ik dacht ik help maar even een handje aangezien iedereen maar wat uit zijn of haar nek kletste en TS er niets aan heeft als de reacties die hij krijgt niet een wettelijke grondslag hebben.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |