abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_85540457
Ze zegt dat ze blootsvoets loopt ... daar kan de beste schoen niet tegenop ;)
Ben zelf geen barefooter trouwens :P
  zaterdag 21 augustus 2010 @ 19:08:11 #185
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_85549325
Laat ik maar weer even teeveepeeen. Heb aardig doorgetraind, komende vrijdag een 15km, hoop binnen de 1.10 te kunnen lopen (had woensdag een trainings10km net binnen de 45 minuten, en heb mezelf sinds vorige week weer drooggelegd).
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_85554724
Ja, ik heb nooit hardgelopen met schoenen; ik ben nog van de generatie dat gymles blootsvoets gegeven werd (tegenwoordig niet meer zo gebruikelijk van wat ik om me heen hoor?) en na de middelbare school dus niet doorgegaan met sporten. Nu ben ik al 14 jaar overal/altijd blootsvoets -echt letterlijk altijd, zomer en winter, werk en vrije tijd, wandelen en winkelen en dergelijke- en toen afgelopen winter zoveel positieve berichten in het nieuws kwamen over het hardlopen op blote voeten heb ik dat als aanleiding genomen om te beginnen met hardlopen.

Vandaag 40 minuten gelopen en dat ging goed, maar ik ben er wel achter gekomen dat het fietspad waar ik zo'n 2KM over loop, toch "boller" is dan ik dacht. Liep vandaag m'n rondje namelijk voor het eerst eens in de andere richting (maar wel aan dezelfde kant van het fietspad), en voelde al snel een beetje scheef getrek in m'n *linker*kuit, en het was toch ook wel zichtbaar toen ik beter keek (ook nu met zon in de rug, meestal heb ik daar tegenlicht/einde middag) . Ik ga nu maar 's vaker wisselen aan welke kant ik loop, kijken of dat uitmaakt!
pi_85597267
Hmm. Advies geven aan iemand die bloodvoets loopt lijkt me redelijk lastig. Het is dan zo belangrijk dat je afwikkeling goed en en vooral!! dat je rustig aan opbouwt. Iedere stap die je doet moet je qua gewicht keer 3 doen wat op je voeten land. Dus tel maar uit. Dat wordt normaal gedeeltelijk opgevangen door je schoenen, maar in jou geval moet je dat dus allemaal zelf opvangen. Dan is het niet gek dat je last krijgt van knieeen en schenen. Enige advies dat ik dus kan geven is: Doe het rustig aan. Bouw heel heel rustig aan op.
pi_85602214
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 09:39 schreef BB-Pieter het volgende:
Hmm. Advies geven aan iemand die bloodvoets loopt lijkt me redelijk lastig. Het is dan zo belangrijk dat je afwikkeling goed en en vooral!! dat je rustig aan opbouwt. Iedere stap die je doet moet je qua gewicht keer 3 doen wat op je voeten land. Dus tel maar uit. Dat wordt normaal gedeeltelijk opgevangen door je schoenen, maar in jou geval moet je dat dus allemaal zelf opvangen. Dan is het niet gek dat je last krijgt van knieeen en schenen. Enige advies dat ik dus kan geven is: Doe het rustig aan. Bouw heel heel rustig aan op.
Je vangt die klap op doordat je niet op de hiel land, dus je hebt juist *minder* last van knieen. Blootsvoets lopen wordt juist speciaal aangeraden voor mensen met knie klachten & de barefoot running lijst heeft meerdere mensen die waren opgehouden met hardlopen vanwege knie klachten en nu weer duurlopen doen. Als je klap groter is dan met schoenen, loop je verkeerd (en vertrouw je op iets wat, volgens die recente onderzoeken, ook veel minder goed werkt dan de fabrikanten van schoenen je willen doen geloven). Afwikkelen is trouwens ook minder, je tilt je voet veel 'rechter' op. Het is inderdaad een heel andere loopstijl.

Het langzame opbouwen klopt wel helemaal, blootsvoets lopen is daar juist erg op gericht. Mensen die op schoenen lopen hoor ik nog al eens bijna trots praten over hun spierpijn, over 'door dingen heenlopen', bij het blootsvoets lopen gaat 't er juist om om heel licht, ontspannen en losjes te lopen en goed naar je voeten te luisteren. Als ik ook maar *iets* voel, kijk ik direct wat er aan de hand is en probeer ik 't te verhelpen. Klachten zijn dan ook nooit heftig geweest, een beetje stijfheid 'sochtends vroeg enzo. Zeker niet heftige pijnen, moeite met traplopen en dergelijke. Zo ver probeer ik 't niet te laten komen!
pi_85607649
Wel apart dat we na veertig jaar schoentechnologie schijnbaar zijn vergeten dat de mens een geboren hardloper is (door hardlopen is de mens zoals hij is) en dat we beginnen te denken dat we dempende, antipronerende, controlerende schoenen en inlegzooltjes nodig hebben om ook maar te kunnen hardlopen.

Over impact:

versus

Voor de duidelijkheid: ik ben niet tegen hardloopschoenen oid. Ik vind wel dat ze worden overgewaardeerd. Het grote voordeel ervan is vooral dat je wegkomt met een slechte techniek. Daarom raad ik iedereen aan lekker naar Run2Day te gaan een een filmpje te laten maken.

Maar slecht rennen is blootsvoets dus inderdaad gewoon niet mogelijk. De pijn komt dan na drie minuten in plaats van na drie weken.
pi_85617344
Ik ben van de Nike Free generatie. :) 5.0 en 3.0. Is geen barefood, maar ook niet echt demping.
pi_85619481
Wat is nou een leuke hartslagmeter om mee beginnen?

Het spijt me als deze vraag al 1000x voorbij is gekomen...
Anybody seen in a bus over the age of thirty has been a failure in life.
  maandag 23 augustus 2010 @ 20:24:44 #192
34586 kepler
No bounce, no play
pi_85622035
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 12:26 schreef Sheriam het volgende:

[..]

Het langzame opbouwen klopt wel helemaal, blootsvoets lopen is daar juist erg op gericht. Mensen die op schoenen lopen hoor ik nog al eens bijna trots praten over hun spierpijn, over 'door dingen heenlopen', bij het blootsvoets lopen gaat 't er juist om om heel licht, ontspannen en losjes te lopen en goed naar je voeten te luisteren. Als ik ook maar *iets* voel, kijk ik direct wat er aan de hand is en probeer ik 't te verhelpen. Klachten zijn dan ook nooit heftig geweest, een beetje stijfheid 'sochtends vroeg enzo. Zeker niet heftige pijnen, moeite met traplopen en dergelijke. Zo ver probeer ik 't niet te laten komen!
Spierpijn is natuurlijk niet erg, zolang het niet te erg en te vaak is :)

Enige momenten dat ik echt spierpijn had was na mn marathon en als ik weer begon met hardlopen na een aantal maanden (beide logische). Verder voel ik me alleen wat stijf de volgende dag inderdaad.

Echte pijn(tjes) moet je wel op letten, maar dat is tijdens het lopen en heeft volgens mij niet zoveel met je spierpijn te maken?
The line is a dot to you!
pi_85632549
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 14:34 schreef knnth het volgende:
Wel apart dat we na veertig jaar schoentechnologie schijnbaar zijn vergeten dat de mens een geboren hardloper is (door hardlopen is de mens zoals hij is) en dat we beginnen te denken dat we dempende, antipronerende, controlerende schoenen en inlegzooltjes nodig hebben om ook maar te kunnen hardlopen.
Mijn huis tuin en keuken gedachte is dat als ik klachten heb als ik op neutrale schoenen ga lopen ik die zeker moet hebben als ik op blote voeten ga lopen. Maak ik een denkfout?

Trouwens toen ik begon met kelneren kon ik na twee weken niet meer lopen door de pijn in mijn onderbenen (achillispees en aanverwante gebieden). Pas de tweede huisarts had in 2 seconden door dat het lag aan mijn platvoeten. Met steunzolen had ik nooit meer last en nu ober ik al meer dan 10 jaar zonder problemen
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
pi_85637098
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 00:42 schreef tim2308 het volgende:

[..]

Mijn huis tuin en keuken gedachte is dat als ik klachten heb als ik op neutrale schoenen ga lopen ik die zeker moet hebben als ik op blote voeten ga lopen. Maak ik een denkfout?
Ja, da's een denkfout, tenzij je met blote voeten zou gaan lopen en je loophouding niet aanpast. :) Met een schoen (met een 'normale' zool dan, niet zo'n schoen als de Vibrams Fivefingers en dergelijke) zal je automatisch op de hiel landen. Bij blootsvoets hardlopen vang je de schok van het landen op door op je voorvoet of middenvoet te landen. Loop je nu op een schoen waarmee je met hiellanding loopt, maar eentje met heel weinig demping (oude schoen, gewoon gympie) tsja dan heb je dus geen demping van je loophouding en geen demping van je schoeisel.(Hoewel ik de onderzoeken geloof waaruit blijkt dat de demping van 'goede' hardloopschoenen minder is dan de fabrikanten willen beweren, is 't natuurlijk ook niet helemaal niks).

quote:
Trouwens toen ik begon met kelneren kon ik na twee weken niet meer lopen door de pijn in mijn onderbenen (achillispees en aanverwante gebieden). Pas de tweede huisarts had in 2 seconden door dat het lag aan mijn platvoeten. Met steunzolen had ik nooit meer last en nu ober ik al meer dan 10 jaar zonder problemen.
Als je zonder problemen loopt, blijf dan lekker zo doorlopen. Ik ben een voorstander van lopen op blote voeten maar ook fervent aanhanger van de instelling 'don't touch a running system'. :)

Moet er trouwens wel bijzeggen dat platvoeten heel weinig voorkomen bij mensen die nooit schoenen dragen, vooral de eerste 6 jaar zijn daarbij belangrijk. Zie deze quote: "In Europe and America flat foot is a common reason for attendance at a children's orthopaedic clinic, but in India children are seldom brought for treatment for flat foot. The few children who do attend with this complaint are from affluent urban families and they all wear shoes. In our clinic we have never seen a child from the farming community or from the family of a manual labourer who complained of flat foot. ... The high concentration of flat foot among six-year-old children who wore shoes as compared with those who did not, implies that the critical age for development of the arch is before six years." Goede kans dat als je als kind geen schoenen gedragen zou hebben, je nu de steunzolen niet nodig gehad had!
pi_85638749
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 19:27 schreef Teteteterek het volgende:
Wat is nou een leuke hartslagmeter om mee beginnen?

Het spijt me als deze vraag al 1000x voorbij is gekomen...
Wat dacht je van de instap polars? De F3c is de goedkoopste met gecodeerde borstband.
pi_85640310
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 10:41 schreef Kabouter_Plofkop het volgende:

[..]

Wat dacht je van de instap polars? De F3c is de goedkoopste met gecodeerde borstband.
Is dat een must, zo'n gecodeerde borstband?

Ben echt een leek op dit gebied..
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 12:11:43 #197
11923 I.R.Baboon
pi_85641467
In de categorie 'afkloppen': met al die verhalen over loopblessures verbaast het me dat ik eigenlijk nooit ergens last van heb. Toen ik vorig jaar voor het eerst liep op gympen deden m'n voeten ontzettend pijn (vooral het midden van m'n onderkant, nog dagen na ik gelopen had), maar sinds ik fatsoenlijke asics heb krijg ik zelfs na 3x 10+km per week nooit meer dan een zwaar gevoel in m'n kuiten de volgende dag. *O*.

(natuurlijk lijd ik tijdens het hardlopen wel schier ondraaglijke pijnen, maar dat afzien hoort erbij)
pi_85653640
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 11:34 schreef Teteteterek het volgende:

[..]

Is dat een must, zo'n gecodeerde borstband?

Ben echt een leek op dit gebied..
Niet echt een must, wel handig als je soms in de sportschool ook nog gebruikt maakt van je polar. Met een gecodeerde borstband moet je hem eerst linken aan je horloge, door je horloge een paar seconde tegen de band aan te houden, en vervolgens krijg je alleen de waardes op je schermpje die jou borstband door geeft. Met een ongecodeerde borstband loop je het risico dat als er iemand op een loopband naast je aan het hardlopen is je zijn waardes op je scherm krijgt. Bij het hardlopen buiten kan dit alleen gebeuren als je iemand inhaalt of een tegenligger tegen komt. Keuze is dus aan jou hoe belangrijk je een gecodeerde versie vindt. Ik zie net dat bij futurumshop.nl de FS2c (die schijnbaar ook bestaat) deze week voor 39,95 te bestellen is. Borstband zit er overigens al bij in.
pi_85654645
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 00:42 schreef tim2308 het volgende:

[..]

Pronatie is een nuttige manier om de impact te dempen maar bij haklanding gebeurt het pronatieproces omgekeerd (hiel -> voetboog ) waardoor het sneller onwenselijke effecten heeft (instabiliteit) en daarom wordt het in antipronatieschoenen gedempt. Bij een landing op de bal van voet is het effect veel wenselijker en alleen in extreme vormen nadelig.

Dit geldt trouwens bij 'normale' voeten, hoe het bij platvoeten zit, weet ik niet omdat een deel van de pronatie het uitstrekken van de voetboog is.
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 17:43:37 #200
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_85654879
Nu we het toch over sporthorloges hebben. Het buitenlopen bevalt goed, dus wil nu een stap verder gaan en een goed sporthorloge aanschaffen die tijd, afstand, snelheid en hartslag ed weergeeft.

Is het volgende horloge dan een goede koop of zouden jullie een ander aanraden?

http://www.futurumshop.nl(...)runner-305-gps.phtml
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
pi_85655468
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 17:10 schreef Kabouter_Plofkop het volgende:

[..]

Niet echt een must, wel handig als je soms in de sportschool ook nog gebruikt maakt van je polar. Met een gecodeerde borstband moet je hem eerst linken aan je horloge, door je horloge een paar seconde tegen de band aan te houden, en vervolgens krijg je alleen de waardes op je schermpje die jou borstband door geeft. Met een ongecodeerde borstband loop je het risico dat als er iemand op een loopband naast je aan het hardlopen is je zijn waardes op je scherm krijgt. Bij het hardlopen buiten kan dit alleen gebeuren als je iemand inhaalt of een tegenligger tegen komt. Keuze is dus aan jou hoe belangrijk je een gecodeerde versie vindt. Ik zie net dat bij futurumshop.nl de FS2c (die schijnbaar ook bestaat) deze week voor 39,95 te bestellen is. Borstband zit er overigens al bij in.
Ik loop praktisch alleen maar buiten dus wellicht is dat voor mij minder noodzakelijk.

Gezien mijn positieve ervaringen met coolblue, zou ik daar ook graag een hartslagmeter kopen. Hier dus. Daar staat die FS3c, die sowieso schaars is op internet, niet meer op. Er staan wel genoeg andere (nieuwere?) Polars op, zou je dan kunnen zeggen wat ongeveer dezelfde specificaties/functionaliteiten heeft als die FS3c (FT4 wellicht?)?
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 18:17:08 #202
137929 beertenderrr
Wup Holland Wup
pi_85655999
vandaag 12km gelopen. Het is echt zo fijn om sinds tijden weer meer dan 10km te lopen. Heerlijk O+
A "Nederlands restaurant" is a 'contradictio in terminus'.
If it don't matter to you, it don't matter to me
pi_85656694
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 17:43 schreef The_Hives het volgende:
Nu we het toch over sporthorloges hebben. Het buitenlopen bevalt goed, dus wil nu een stap verder gaan en een goed sporthorloge aanschaffen die tijd, afstand, snelheid en hartslag ed weergeeft.

Is het volgende horloge dan een goede koop of zouden jullie een ander aanraden?

http://www.futurumshop.nl(...)runner-305-gps.phtml
De FR305 is (m.i. terecht) enorm populair onder hardlopers, zeker voor de prijs waar hij nu voor te krijgen is. Ik heb zelf de FR405, functioneel vrijwel hetzelfde (alleen iets kleiner, andere bediening en draadloze overdracht) en het is echt m'n beste aankoop in tijden. Vooral als je geavanceerde workouts zo van je computer naar je horloge exporteert. En je traingen/sessies zo in Garmin Connect of SportTracks importeert.

Ik heb bijv op de computer een workout als volgt ingevoerd en op m'n horloge gezet.
* warming up tot Lap wordt ingedrukt
* 8x: 400m tussen 4'45"/km - 5'00"/km met herstel tot HR 120
* cooling down met HR < 150

Vervolgens hoef je alleen maar op start te drukken en je FR vertelt je precies wat je moet doen 8-)

Geweldig ding.
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 18:59:37 #204
50936 The_Hives
pi_85657251
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 18:41 schreef knnth het volgende:

[..]

De FR305 is (m.i. terecht) enorm populair onder hardlopers, zeker voor de prijs waar hij nu voor te krijgen is. Ik heb zelf de FR405, functioneel vrijwel hetzelfde (alleen iets kleiner, andere bediening en draadloze overdracht) en het is echt m'n beste aankoop in tijden. Vooral als je geavanceerde workouts zo van je computer naar je horloge exporteert. En je traingen/sessies zo in Garmin Connect of SportTracks importeert.

Ik heb bijv op de computer een workout als volgt ingevoerd en op m'n horloge gezet.
* warming up tot Lap wordt ingedrukt
* 8x: 400m tussen 4'45"/km - 5'00"/km met herstel tot HR 120
* cooling down met HR < 150

Vervolgens hoef je alleen maar op start te drukken en je FR vertelt je precies wat je moet doen 8-)

Geweldig ding.
tja, ik ben natuurlijk niet zo'n pro als jou dus voor mij is dan die Fr305 goed genoeg ;)

Het prijsverschil van meer dan 80 euro vind ik dan vrij fors :)

Denk dat ik hem zo maar bestel :)
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 19:02:46 #205
285662 Jhonny44
Read my mind.
pi_85657329
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 18:59 schreef The_Hives het volgende:

[..]

tja, ik ben natuurlijk niet zo'n pro als jou dus voor mij is dan die Fr305 goed genoeg ;)

Zeker doen!
Ik heb hem nu zelf bijna 2 maanden en ik heb er nog geen seconde spijt van gehad!
Ik train veel meer dan vroeger, gewoon omdat het leuker is om je resultaten op te volgen!
pi_85659525
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 18:59 schreef The_Hives het volgende:

[..]

Voor de duidelijkheid: dit kan dus gewoon ook met de FR305!

Nog een mooie feature: Auto Lap. Je zet hem op 1k en je krijgt per kilometer je tempo van de afgelopen kilometer te zien (je wordt gewaarschuwd met een piepje).

Allemaal van dat soort dingen. Kopen :D 8-)
pi_85663114
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 17:59 schreef Teteteterek het volgende:

[..]

Ik loop praktisch alleen maar buiten dus wellicht is dat voor mij minder noodzakelijk.

Gezien mijn positieve ervaringen met coolblue, zou ik daar ook graag een hartslagmeter kopen. Hier dus. Daar staat die FS3c, die sowieso schaars is op internet, niet meer op. Er staan wel genoeg andere (nieuwere?) Polars op, zou je dan kunnen zeggen wat ongeveer dezelfde specificaties/functionaliteiten heeft als die FS3c (FT4 wellicht?)?
De FS serie is gericht op fitness, maarja of jij nou tijdens fitnessen je hartslag wilt weten of tijdens het hardlopen maakt natuurlijk weinig uit. Alleen maar een marketing trucje. Als ik zo het aanbod van de site waar je naar linkt bekijk zou ik inderdaad voor de FT4 gaan. Handige functie die de FT4 wel heeft en de FS3 niet is het opslaan van tien trainingen, ik ondervang dit zelf door gewoon alles in een excel-sheetje in te voeren iedere keer en zo te vergelijken :) Toch zou ik even door zoeken aangezien ik 70 euro voor een hartslagmeter heel veel geld vind, maar dat is natuurlijk ook aan jou. Bij perry sport heb ik de FS3 serie laatst nog zien staan in de vitrine, maar ik weet niet of je dicht bij een perry filiaal woont. Uiteindelijk is de keuze natuurlijk aan jouzelf :)

Wat ik je wel aan raad als je een polar haalt is om het horloge zelf in te stellen naar de berekende waardes je op basis van een formule die rekening houdt met je hartslagreserve voor je aerobe zone. (sorry beetje kromme zin, hoop dat je het snapt). De standaardinstellingen wijken bij mij namelijk nog al af van wat voor mij ideaal is.
  woensdag 25 augustus 2010 @ 07:39:36 #208
50936 The_Hives
pi_85676401
Jullie hebben me overtuigd :P binnen 1-4 werkdagen is hij binnen :)
Fok! Federatie
pi_85689520
Wat is een goed jack? Ik heb nu een jack van Inport gekocht in de aanbieding (30 ipv 100) maar die ademt nauwelijk (wordt nat van binnen van het zweet) en laat gewoon wind door. Voldoen de A merk jacks van rond de 100/150 euro of moet ik toch richting de 200/250 gaan ?
  woensdag 25 augustus 2010 @ 17:34:08 #210
50936 The_Hives
pi_85696362
geen idee. Ik heb een loopjack bij de Lidl ( :@ ) gekocht maar nog niet getest.
Fok! Federatie
pi_85698758
Ik loop alleen met Nikejassen. Die werken prima, maar ja, nike minded hé.. :X dus ben niet echt representatief hiervoor..
pi_85710540
Ik heb er eentje van Odlo. :)

Gewoon kijken wanneer er ergens beetje uitverkoop is, eentje in je maat zoeken en of het dan Adidas/Nike/Odlo/Saucony is maakte mij vrij weinig uit...

Laatste dagen weinig gelopen, niet zo lekker wat last van m'n lies, nou ja maar zien hoe het komende dagen gaat...
Jack does it in real time...
pi_85721144
Mijn garmin305 is onderweg naar de fabriek vanwege waterschade maar heb er weinig vertrouwen in. Kan waarschijnlijk opzoek naar een nieuwe, maar die krengen zijn duur!
A revolution is a fundamental change in power or organizational structures that takes place in a relatively short period of time.
  donderdag 26 augustus 2010 @ 10:47:57 #214
61910 mymoodfentje
SHENS troll'd hard
pi_85721496
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 14:46 schreef tim2308 het volgende:
Wat is een goed jack? Ik heb nu een jack van Inport gekocht in de aanbieding (30 ipv 100) maar die ademt nauwelijk (wordt nat van binnen van het zweet) en laat gewoon wind door. Voldoen de A merk jacks van rond de 100/150 euro of moet ik toch richting de 200/250 gaan ?
Ik heb een jas van Odlo van 70¤ , perfecte jas tegen wind en regen
"If you had a million years to do it, you couldn't rub out even half the "Fuck you" signs in the world."
Always look at the bright side of death
  donderdag 26 augustus 2010 @ 17:00:47 #215
50936 The_Hives
pi_85736384
hij is binnen *O*
Fok! Federatie
pi_85737349
Veel plezier :D
  donderdag 26 augustus 2010 @ 17:31:17 #217
50936 The_Hives
pi_85737445
thnx :P nu al zin om hem zondag te testen :@
Fok! Federatie
  donderdag 26 augustus 2010 @ 17:57:46 #218
11923 I.R.Baboon
pi_85738251
Morgen de ambtenarenloop, mensen!
  donderdag 26 augustus 2010 @ 18:00:14 #219
50936 The_Hives
pi_85738348
Zeker na vijf uur :P
Fok! Federatie
  donderdag 26 augustus 2010 @ 21:09:04 #220
56179 caspervc
Hamster, a dentist
pi_85745905
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 17:57 schreef I.R.Baboon het volgende:
Ik zou ook meedoen, maar voel me niet helemaal super.... Net van vakantie terug en het lopen gaat niet echt super op het moment....
*Soms denk ik dat ik over dingen nadenk
pi_85746030
hmm al een tijdje last van me knie en waarschijnlijk scheurtje in me meniscus..dokter dacht dat het de binnenkant was en het waarschijnljik dmv operatie gemaakt moet worden..iemand ervaring mee? zo ja binnen hoeveel weken kon je de knie weer maximaal belasten?
  vrijdag 27 augustus 2010 @ 08:53:37 #222
50936 The_Hives
pi_85760890
ik na een maand ofzo. Maar bij een simpele meniscus operatie moet het sneller gaan. De meeste lopen namelijk meteen na de operatie gewoon weg, maar omdat hij bij mij door mn hele knie heeft gepoerd kan ik alleen op krukken weglopen.
Fok! Federatie
  vrijdag 27 augustus 2010 @ 08:59:10 #223
17113 annoh
Beating hearts baby
pi_85760989
Ik heb gisteren 24 km gelopen, mijn langste afstand ooit! Het ging redelijk, maar de laatste kilometers waren wel zwaar. Volgende week doe ik mee aan de 30 van amsterdam noord, ik ben benieuwd hoe dat gaat!
I'm just a girl in the world.
pi_85775088
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2010 08:59 schreef annoh het volgende:
Ik heb gisteren 24 km gelopen, mijn langste afstand ooit! Het ging redelijk, maar de laatste kilometers waren wel zwaar. Volgende week doe ik mee aan de 30 van amsterdam noord, ik ben benieuwd hoe dat gaat!
Netjes!!!! Mijn doel is een 21 km te lopen, ben nu bij 14,4 :)
  zaterdag 28 augustus 2010 @ 10:58:36 #225
11923 I.R.Baboon
pi_85800991
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 17:57 schreef I.R.Baboon het volgende:
1.08.34 op de 15km. Volgens m'n horloge was de route net iets korter, maar in elk geval binnen m'n streeftijd van 1.10 gebleven (en het voelde niet geweldig, dus het is wel lekker om een redelijk basisniveau te hebben). 1.15 op de dam tot dam en 1.40 op de halve marathon moeten nu ook wel lukken.
pi_85801114
Mooie tijd I.R.! :)

Vergis ik mij of ben je best wel vooruit gegaan de laatste tijd?

Mijn streef voor de DtD < 1:10 en ik denk dat ik toch ook maar de halve in Amsterdam mee ga pakken maandje erna, even flink doortrainen. Zevenheuvelenloop misschien toch ook maar, want dat blijft echt zo'n geniaal mooie wedstrijd.

Gister wat hoger tempo gelopen, ging lekker en voel dat ik best snel herstel, dus dat is ook positief. Maandag maar weer goede duurloop doen...
  zaterdag 28 augustus 2010 @ 11:40:05 #227
11923 I.R.Baboon
pi_85801758
quote:
Op zaterdag 28 augustus 2010 11:05 schreef DeeBee het volgende:
Mooie tijd I.R.! :)

Vergis ik mij of ben je best wel vooruit gegaan de laatste tijd?

Nou ja, ik ben pas in mei weer gaan trainen, dus t gaat sowieso nogal hard :). Maar 1,5 maand geleden liep ik 44 minuten op de 10km, wat volgens mij nog iets beter is, dus ik weet niet of ik écht vooruit ga, maar met 3x per week trainen, nauwelijks alcohol en een beetje kapot durven gaan kom je al een eind.

1.10 klinkt nog wat beter, maar ik merk nu dat ik dit jaar makkelijker 1.15 loop dan vorig jaar 1.20 dus kan ik me inmiddels indenken dat 1.10 lopen ook wel op een niet extreem oncomfortabele manier zou moeten kunnen.
pi_85808210
Ga me ook maar eens in dit topic mengen denk ik :)

Ben zelf anderhalve maand weer eens begonnen met hardlopen. Heb het een jaar geleden ook gedaan voor een paar weekjes. Liep toen vrij goed, maar wegens blessure (flink door m'n enkel) ben ik er toen mee gestopt. Na herstel daarvan meer gaan focussen op tennis, waardoor er van lopen niets meer kwam.

Anderhalve maand geleden dus weer gestart, heb het idee dat het lopen mij opzich wel goed ligt. Had wel al een redelijke conditie, maar liep na 3 weken al 11,5 km in een uur :) Kom nu alleen net terug van 2 weken vakantie, waar ik me als Sulejmani in Amsterdam heb gedragen, dus ik moet weer een flinke stap terugzetten vrees ik.

Wil in ieder geval nu het rennen doorzetten, aangezien er van tennissen in de winter toch meestal niets komt. Wil volgend jaar sowieso een aantal lopen gaan doen, maar eerst maar eens kijken hoeveel progressie ik weet te boeken.

Nice topic btw, veel nuttige info :)
  zaterdag 28 augustus 2010 @ 16:51:35 #229
50936 The_Hives
pi_85809247
mwah, kilo's scheelt wel in snelheid, maar met 2 weken niet lopen ben je het niet verleerd ;)
Fok! Federatie
pi_85824186
quote:
Op zaterdag 28 augustus 2010 15:59 schreef Casp505 het volgende:
Had wel al een redelijke conditie, maar liep na 3 weken al 11,5 km in een uur :)
Ik ben geen expert, maar dat klinkt best wel snel. Denk je er aan dat je conditie & spierkracht niet het enige is wat telt, maar dat vooral pezen/gewrichten ook tijd moeten hebben om zich aan te passen, en dat hardlopen toch een andere beweging is dan tennissen?
  zondag 29 augustus 2010 @ 11:18:19 #231
56179 caspervc
Hamster, a dentist
pi_85826963
Gisteren weer gelopen. Afgelopen vakantie twee kilo aangekomen (bier en elke dag uit eten *O* ), maar ben weer lekker op dreef. Die kilo's gaan er wel af, en de 26e van september, tijdens de Postbankloop zal ik er staan. Die 7,5km gisteren (inclusief plensbui) Ging lekker. Ik heb weer alle vertrouwen in het lopen!
*Soms denk ik dat ik over dingen nadenk
  zondag 29 augustus 2010 @ 15:11:32 #232
50936 The_Hives
pi_85833618
vandaag voor het eerst 14k met horloge. Dacht eerst dat dat ding niet goed werkte, maar kwam er snel achter dat ik hem nog op mile had staan :@

Op zich heb ik wel een goede conditie denk ik, maar voor de geoefende lopers:

een gemiddelde hartslag van 156 p/m over 14.4 km met 13.5 p/u is dat een goede hartslag? Ik loop dan niet tegen mijn limiet aan en ben totaal niet kapot als ik klaar ben.
Fok! Federatie
  zondag 29 augustus 2010 @ 16:51:42 #233
50936 The_Hives
pi_85837620
vanuit mn Garmin profiel kan ik geen verbinding maken met mn telefoon :(
Fok! Federatie
pi_85838431
ik vind mezelf een stoer wijf. :7
Ben door een enorme regenbui gelopen, was nog natter dan onder de douche _O-
http://www.buienradar.nl/(...)=29&uur=16&minuut=35

Was niet de bedoeling natuurlijk...ik was wat langer onderweg en de bak met regen kwam wat eerder
  maandag 30 augustus 2010 @ 16:32:33 #235
137929 beertenderrr
Wup Holland Wup
pi_85876664
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 17:11 schreef computergirl het volgende:
ik vind mezelf een stoer wijf. :7
Ben door een enorme regenbui gelopen, was nog natter dan onder de douche _O-
http://www.buienradar.nl/(...)=29&uur=16&minuut=35
[ afbeelding ]

Was niet de bedoeling natuurlijk...ik was wat langer onderweg en de bak met regen kwam wat eerder
_O_ _O_ _O_
A "Nederlands restaurant" is a 'contradictio in terminus'.
If it don't matter to you, it don't matter to me
pi_85908127
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 15:11 schreef The_Hives het volgende:
(...)

Op zich heb ik wel een goede conditie denk ik, maar voor de geoefende lopers:

een gemiddelde hartslag van 156 p/m over 14.4 km met 13.5 p/u is dat een goede hartslag? Ik loop dan niet tegen mijn limiet aan en ben totaal niet kapot als ik klaar ben.
Is moeilijk te zeggen qua hartslag, ivm mijzelf is het superlaag, maar als ik met 170-180 loop dan heb ik ook nergens last van qua gevoel. Plus dat mijn max ook 205 is en bij jou misschien wel heel erg anders...

HR schema wat ik zelf gebruik voor m'n trainingszones: de onderste tabel (Karvonen) vind ik het beste overeen komen met mijn 'gevoel' tijdens het lopen. Je moet hiervoor dus alleen wel even je rusthartslag weten ('s ochtends in bed tellen of meten) en een keer je max HR, dat kan door even 10 sprintjes te trekken een viaduct op of iets totdat je begint te hyperventileren (just kidding ;)). :)

Ik zelf zit altijd een stuk hoger in de hartslagen (onder 170 vind ik echt al 'laag'), maar dat kan dus per lichaam verschillen gewoon. Collega van mij liep ook halve marathon met gemiddeld 154 of zo (1:35) en dat kan ik mij absoluut niet voorstellen dat ik dat zou kunnen met zo'n gemiddelde voluit gelopen hebben, maar liep wel gewoon dezelfde tijd. :)

Net terug van rondje lopen, 5 kwartier met warming up en alles, liep 52 mins waar ik 2 weken terug nog 1:01 liep en gemiddelde lag nu maar 3 slagen hoger, dus conditie begint eraan te komen. :)
pi_85908222
Heb de afgelopen maand bijna niet gelopen vanwege vakantie en ziekte maar heb over twee weken een loop van 5EM staan.
Nu heb ik gisteren gelopen maar de snelheid is er een beetje uit. Hoe krijg ik snel mezelf weer op peil? Nog snel 3 keer per week intensief trainen of rustige trainingen?
A revolution is a fundamental change in power or organizational structures that takes place in a relatively short period of time.
pi_85908622
Alleen maar snelheid trainen wil niet zeggen dat je dan weer sneller op niveau bent. Snelle trainingen vergen eigenlijk meer rust/herstel en als je teveel belast dan gaat het effect van snellere trainingen juist weer een beetje weg/tegen werken. Dus zou paar keer (flinke) duurronde doen en dan tussendoor 2/3x tot aan de wedstrijd even training met felle intervals proberen, dan moet je de snelheid ook wel een beetje aankunnen. :)
  dinsdag 31 augustus 2010 @ 13:39:43 #239
50936 The_Hives
pi_85908825
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 13:20 schreef DeeBee het volgende:

[..]

Is moeilijk te zeggen qua hartslag, ivm mijzelf is het superlaag, maar als ik met 170-180 loop dan heb ik ook nergens last van qua gevoel. Plus dat mijn max ook 205 is en bij jou misschien wel heel erg anders...

HR schema wat ik zelf gebruik voor m'n trainingszones: de onderste tabel (Karvonen) vind ik het beste overeen komen met mijn 'gevoel' tijdens het lopen. Je moet hiervoor dus alleen wel even je rusthartslag weten ('s ochtends in bed tellen of meten) en een keer je max HR, dat kan door even 10 sprintjes te trekken een viaduct op of iets totdat je begint te hyperventileren (just kidding ;)). :)

Ik zelf zit altijd een stuk hoger in de hartslagen (onder 170 vind ik echt al 'laag'), maar dat kan dus per lichaam verschillen gewoon. Collega van mij liep ook halve marathon met gemiddeld 154 of zo (1:35) en dat kan ik mij absoluut niet voorstellen dat ik dat zou kunnen met zo'n gemiddelde voluit gelopen hebben, maar liep wel gewoon dezelfde tijd. :)

Net terug van rondje lopen, 5 kwartier met warming up en alles, liep 52 mins waar ik 2 weken terug nog 1:01 liep en gemiddelde lag nu maar 3 slagen hoger, dus conditie begint eraan te komen. :)
thnx ^O^ waar staat LSD voor in de excel-sheet? Mijn rusthartslag zal rond de 60 zijn. Toen ik vanmorgen mijn hartslagband omdeed zat hij rond die waarde.

Vandaag even Damloop-afstand geoefend. 1.10 over 16.2km :) Weer gemiddeld hartslag 156 met een hoogste hartslag van 169. Gemiddeld 13.8 km/u ben ik erg tevreden over. Damloop in 1 uur 5 zou moeten kunnen :)

geweldige vooruitgang heb je trouwens in 2 weken tijd _O_
Fok! Federatie
pi_85910773
Even een vraagje over looptechniek: Ik denk dat ik vooral op mijn midden en voorvoet loop. Als ik wil sneller wil open dan normaal (zeg 15km/h itt tot 12 km/h) ga ik bewust beginnen op mijn hakken. Dit is natuurlijk wel vermoeiender en ik voel het in mijn knieeen

Alleen overal lees ik dat je op je voorvoet moet landen/lopen als je wilt versnellen. Ben ik zo abnormaal of is mijn looptechniek (volstrekt) verkeerd?

Ik ben nu trouwens 3 maanden bezig met hardlopen, maar de snelle vooruitgang is voorbij. Wat is nu de beste manier om vooruit te komen? Voorlopig doel is de 5 km onder de 20 minuten te lopen (sneller zou nog fijner zijn ;)) en een halve marathon te kunnen lopen. Als spoiler de mijlpalen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wie me trouwens wil toevoegen als Runkeeper streetmate:http://runkeeper.com/user/rcsmit Op die manier doe ik ideeen voor trainingen op :)

[ Bericht 28% gewijzigd door tim2308 op 31-08-2010 14:38:22 ]
pi_85912237
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 13:39 schreef The_Hives het volgende:

[..]

thnx ^O^ waar staat LSD voor in de excel-sheet? Mijn rusthartslag zal rond de 60 zijn. Toen ik vanmorgen mijn hartslagband omdeed zat hij rond die waarde.

Vandaag even Damloop-afstand geoefend. 1.10 over 16.2km :) Weer gemiddeld hartslag 156 met een hoogste hartslag van 169. Gemiddeld 13.8 km/u ben ik erg tevreden over. Damloop in 1 uur 5 zou moeten kunnen :)

geweldige vooruitgang heb je trouwens in 2 weken tijd _O_
Long slow distance, dus aerobe training waarbij je dus eigenlijk niet heel inspannend conditie werk doet, maar wel je lichaam laat wennen aan vetverbranding tijdens het hardlopen en sowieso je hart-long functie natuurlijk ook traint. :)

Ik moet zeggen dat ik zelf niet altijd met hartslagmeter loop, maar dat het voor mij zeker wel helpt om af en toe trainingen te doen in de 'juiste' zones. Ik merk dan aan mijzelf dat ik zeker vooruitgang heb, maar je moet er dus aan 'wennen' dat je niet altijd 'stuk' hoeft te gaan tijdens trainen....

Trainingen van 60-75 minuten loop ik meestal LSD/extensieve uithouding om mijn aerobe omvang te trainen, afgewisseld met wat meer snelheids werk (zonder hartslagmeter en meer op tijden letten) en zoals vandaag meer intensieve uithouding. :) Verder loop je ook erg nette tijden momenteel, als je nu in training al zo doorloopt dan komt die DtD wel goed! :)

Ik heb mij nu ingeschreven voor 3 wedstrijden in 3 maanden op de 3e zondag van de maand. :P

September: Dam tot Dam (streef < 1.10)
Oktober: halve marathon Amsterdam
November: zevenheuvelenloop

Maar eens langere periode het hardlopen vol blijven houden. :)
  dinsdag 31 augustus 2010 @ 16:57:12 #242
11923 I.R.Baboon
pi_85916232
Wow, jullie (DB en The_Hives) hebben volgens mij allebei een bijzonder lage hartslag/bijzonder goed getraind lichaam.

Mijn rustpols ligt ook iets onder de 60 (die kan nog wel iets lager) maar bij inspanning zit ik toch al snel rond de 170-175, en veel hoger dan 180 kom ik bij lange afstanden ook niet (behalve bij de eindsprint dan). Bij een maximale inspanningstest bleek 185 ook ongeveer m'n max te zijn. Misschien komt het door mijn astmalongetjes, misschien door een nog wat minder ontwikkelde conditie, maar opvallend is het wel.
pi_85919466
Ik ben gister weer begonnen met hardlopen, voor wielrennen wordt het te vroeg donker dus hoop mijn motivatie voor het hardlopen weer terug te vinden.Gister een rondje van 14 km rustig aan gelopen binnen het uur. Vanavond weer een stuk, maar na zoveel regen is dit weer toch heerlijk.
pi_85920789
Zijn hier nog mensen die ook aan de Utrecht singelloop meedoen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')