abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_85260113
Netjes! :)

Klinkt alsof je je niet gek hebt laten maken en ook wel op je eigen tempo hebt gelet. Altijd lekker voor het gevoel als je op het einde nog wat over hebt. ;) Op naar onder de 50! :)
Jack does it in real time...
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 23:16:29 #162
34586 kepler
No bounce, no play
pi_85262053
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 18:06 schreef DeeBee het volgende:
Niet wat minder intensief beginnen dan beertenderrr? :)

Ik vind boven de 14 per uur namelijk best wel hard voor in trainingen, zeker als je net weer gaat opbouwen...

Loop eigenlijk zelden stukken van > 8 km met zo'n tempo in training of zo, wel met intervalletjes...
Ik ben ook op dat tempo weer begonnen... Merk wel dat ik echt moe ben nu. Maandag 11k gelopen in 47 min, maar de rest van de week niet gelopen omdat ik merk dat mn lichaam rust nodig heeft. Zondag weer een duurloop, want ik mis dus gewoon conditie :D
The line is a dot to you!
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 23:28:31 #163
137929 beertenderrr
Wup Holland Wup
pi_85262589
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 18:06 schreef DeeBee het volgende:
Niet wat minder intensief beginnen dan beertenderrr? :)

Ik vind boven de 14 per uur namelijk best wel hard voor in trainingen, zeker als je net weer gaat opbouwen...

Loop eigenlijk zelden stukken van > 8 km met zo'n tempo in training of zo, wel met intervalletjes...
het was ook pas achteraf dat ik dat constateerde. Had 2 rondjes gelopen en in het eerste rondje had ik niet de splittijd waar kunnen nemen. Daarnaast heb ik gelopen op de snelheid die ik aankon, waarbij ik wel meteen mijn conditie een flinke schop onder zn kont geef. Die heeft namelijk te lang niets gedaan en moet snel even aanwakkeren. Beetje hetzelfde zoals Kepler hierboven ook zegt.

Ik heb de laatste tijd niet stilgezeten, heb wel kleine rondjes gelopen tot max 3km. Van de fysio mocht ik het nu gaan uitbouwen op mijn eigen snelheid :) Wekelijks zal de fysio naar mijn kuit kijken of het niet weer fout gaat. Daarnaast heb ik ook meegekregen dat elk pijntje dat ik voel in mijn kuit, meteen einde oefening betekent. Tot dusver nergens last van gehad in ieder geval. Ik denk dat ik het hele hardloopseizoen nog onder toezicht sta, en als ik dat goed overleef, weer vrijgelaten wordt :P

Overigens krijg ik volgende week ook hardlooptraining van mijn fysiotherapeut. Heel toevallig blijkt hij ook het record in handen te hebben van de snelste marathonloper uit de gemeente. Nieuw doel: zijn tijd uit de boeken lopen :P 2:34:00 was het volgens mij.
A "Nederlands restaurant" is a 'contradictio in terminus'.
If it don't matter to you, it don't matter to me
pi_85281724
Vandaag voor het eerst weer een wat langer temporondje gedaan. Eerst een stukje inlopen en daarna ongeveer 6.35 km een wat hoger tempo gedaan. Het was zo'n beetje drie maanden geleden dat ik dit rondje voor het laatst had gelopen. Vorige week had ik 20 minuten tempo training gedaan en vandaag wilde ik wel het eens het hele rondje doen.

Geen krachttraining ervoor gedaan dus fris begonnen, al is mijn hartslag 's morgens vroeg altijd hoger dan in de avond. Het voelde onwennig in het begin. Ik heb meer kracht in mijn benen, maar het voelt ook wat logger aan zeg maar. M'n conditie is natuurlijk behoorlijk achterruit gegaan want ik ben pas sinds 1 maand weer redelijk aan het trainen. Het eerste stuk ging in 15.15 en het tweede stuk in 14.13
Viel me alles mee, ik wilde niet al te diep gaan met lopen dus heb me ingehouden maar conditioneel was het best pittig. 'M'n hartslag liep toch aardig op zag ik.
Wel lekker gelopen, zij het onwennig. Probeer deze weken vooral regelmatig te trainen en het meeste gaat in een zeer rustig tempo en dan 2x per week een stuk tempo daarbiij te doen.
M'n doel is om begin oktober weer aan een 10 km wedstrijd mee te doen. Misschien probeer ik het in semptember al, maar dat lijkt te vroeg.
pi_85294149
Vandaag laatste lange duurloop gedaan voor de Marathon van berlijn. Wel een beetje te lang, namelijk 45,5 km :) Kijk hier (http://connect.garmin.com/activity/44454184) voor de Garmin data. Was bij het stoplicht vergeten Garmin weer aan te zetten, mis dus wel 1,5 kilometer :) Gelukkig liep ik samen met hardloopmaatje die de Milleniumloop in Sneek gaat lopen (102 km) dus uiteindelijk wel een goed beeld wat we gelopen hebben.

Heb vandaag vooral gelopen op rustige hartslag. 153 gemiddeld is prima. Al met al gemiddeld 10 per uur gelopen. Voor Berlijn hoop ik eindelijk onder de 3:30 te lopen, maar stiekem eigenlijk 3:20. Het moet er met de huidige vorm inzitten. Aankomende weken alleen nog op snelheid/ kortere stukken trainen.
pi_85300779
quote:
Op zondag 15 augustus 2010 00:16 schreef BB-Pieter het volgende:
Vandaag laatste lange duurloop gedaan voor de Marathon van berlijn. Wel een beetje te lang, namelijk 45,5 km :) Kijk hier (http://connect.garmin.com/activity/44454184) voor de Garmin data. Was bij het stoplicht vergeten Garmin weer aan te zetten, mis dus wel 1,5 kilometer :) Gelukkig liep ik samen met hardloopmaatje die de Milleniumloop in Sneek gaat lopen (102 km) dus uiteindelijk wel een goed beeld wat we gelopen hebben.

Heb vandaag vooral gelopen op rustige hartslag. 153 gemiddeld is prima. Al met al gemiddeld 10 per uur gelopen. Voor Berlijn hoop ik eindelijk onder de 3:30 te lopen, maar stiekem eigenlijk 3:20. Het moet er met de huidige vorm inzitten. Aankomende weken alleen nog op snelheid/ kortere stukken trainen.
Waar anderen worstelen met de lange afstand is dat voor jou niet het probleem. Je loopt met een hartslag van 153, ik loop dat geloof ik ook ongeveer bij die snelheid. Al heb ik het tijdens m'n training nooit gemeten dus ms was het toen wel wat lager. Het zakt natuurlijk als je veel traint.
Ik heb in mijn marathontraining ook trainingen gedaan die ik juist wel sneller liep. Niet op marathontempo maar toch wel zo rond de 12 per uur en dan 30 km. Dat vond ik toch het fijnste lopen hoor.
Maar ook wel langzame trainingen van 10 km/u. Loop je veel km's in de week?
En hoe voelen je benen na 45 km? En eet je iets tussendoor?
Voor een goede bepaling van je marothon tijd is een halve marathon enkele weken voor je marathon wel een goed idee. Ik liep die op reserve en vandaar uit kon ik wel zo ongeveer berekenen wat het moest worden.
In ieder geval succes ^O^
pi_85349149
quote:
Op zondag 15 augustus 2010 09:12 schreef e-runner het volgende:

[..]

Waar anderen worstelen met de lange afstand is dat voor jou niet het probleem. Je loopt met een hartslag van 153, ik loop dat geloof ik ook ongeveer bij die snelheid. Al heb ik het tijdens m'n training nooit gemeten dus ms was het toen wel wat lager. Het zakt natuurlijk als je veel traint.
Ik heb in mijn marathontraining ook trainingen gedaan die ik juist wel sneller liep. Niet op marathontempo maar toch wel zo rond de 12 per uur en dan 30 km. Dat vond ik toch het fijnste lopen hoor.
Maar ook wel langzame trainingen van 10 km/u. Loop je veel km's in de week?
En hoe voelen je benen na 45 km? En eet je iets tussendoor?
Voor een goede bepaling van je marothon tijd is een halve marathon enkele weken voor je marathon wel een goed idee. Ik liep die op reserve en vandaar uit kon ik wel zo ongeveer berekenen wat het moest worden.
In ieder geval succes ^O^
Ja, met zulke trainingen eet en 'rust' ik tussendoor. Rust houdt in dat, zoals zaterdag, we even stoppen voor de brug en voor het pontje, dat zijn de momenten dat ik even bij-eet.
De 'snelle' trainingen doe ik in ongeveer 14 per uur.
Qua afstand mag het ook geen probleem meer zijn, wil begin 2011 kwalificatietijd op de 100 km lopen in 10.30 uur. (voor spartathlon)
Ik loop nu gemiddeld tussen de 100 en 120 km per week. Maar lang niet altijd met Garmin. Alleen de lange duurlopen meet ik.

Qua hartslag zou ik daar nog meer aan kunnen werken, maar omdat ik nogal 'schemaloos' train heeft dat niet echt de nadruk. Die komt wel nu ik na Berlijn begin met voorbereiding op Spartathlon 2012.
pi_85377400
Wow, die Sparathlon is echt werkelijk waar episch! _O_

Al meerdere keren geweest in die regio ook, echt favoriete stuk Griekenland zo ongeveer. :)

Te vet! Maar ultralopen, wow, moet ik nog wel echt aan wennen (het idee alleen al). :+

Hehe, nee misschien volgend jaar een eerste keer een marathon proberen en ik wil zeker ook ooit nog de marathon van Athene lopen (van Marathon naar Athene), want dat is ook al zo'n wedstrijd met historie omgeven. :)

Nou, morgen maar weer duurloop doen dan om gelijk maar te werken richting deze plannen. :+ :P
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 09:52:48 #169
137929 beertenderrr
Wup Holland Wup
pi_85382799
weet iemand toevallig nog mooie rondjes in Groningen? :9
pi_85382872
@deebee de Marathon in Griekenland is ook wel onwijs vet. En zwaar trouwens. Die heb ik ook nog voor de toekomst ooit op de planning. Maar er zijn zo verschrikkelijk veel mooie marathons, haha.

Succes met voorbereiding. Goede training voor aankomende half jaar/ jaar en die marathon moet wel lukken hoor!
pi_85388389
Neeeeeeeee! Mijn Garmin 305 heeft waterschade opgelopen toen ik hem afspoelde onder de kraan!
Had verwacht dat die er wel tegen kon maar niet dus! Shit, wat baal ik.
A revolution is a fundamental change in power or organizational structures that takes place in a relatively short period of time.
pi_85390228
Zo, goed uur @ 170 BPM gelopen, snelheid boeit dan niet zoveel (waaide ook flink), het voelde in ieder geval lekker aan. :)

Nu paar dagen rust en dan wat meer snelheidswerk voor de afwisseling, blokjes van 3 x 12 minuten (met om de 2 minuten snel/langzamer in die 12 minuten) of zo...
pi_85390345
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 09:52 schreef beertenderrr het volgende:
Ligt er erg aan waar je bent/woont. Vanuit het centrum ben je met 15 minuten lopen in het stadspark, dus dat is altijd een optie. Ik liep zelf meestal langs het damsterdiep/eemskanaal en dan via kardinge terug. En anders heb je altijd nog het plantsoen; zitten ook nog een paar aardige heuvels in.
Dus toch .
pi_85403234
Ey fokkers!

Ik wil over niet al te lange tijd beginnen met interval trainingen puur omdat er bij mij wel wat vet afkan. Ik loop nu 2x in de week 5 km in ongeveer 23 tot 25 minuten. Nu heb ik gehoord dat er verschillende programma's zijn die op mp3 te verkrijgen zijn wat voor mij wel handig is.

Nu is mijn vraag: Zijn er ook intervaltrainingen op mp3 beschikbaar? en zo ja waar kan ik ze vinden?

Alvast bedankt!
pi_85405366
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 09:52 schreef beertenderrr het volgende:
Ik woonde in het mooie Oosterpark, ging meestal richting Noorderplantsoen en daarna richting Kardingen/Beijum/Lewenborg. In elk geval zo veel moelijk wegen waar je weinig hoefde over te steken of te stoppen.
Voor overige inspiratie googlemaps
pi_85418160
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 18:21 schreef skipmeister het volgende:
Ey fokkers!

Ik wil over niet al te lange tijd beginnen met interval trainingen puur omdat er bij mij wel wat vet afkan. Ik loop nu 2x in de week 5 km in ongeveer 23 tot 25 minuten. Nu heb ik gehoord dat er verschillende programma's zijn die op mp3 te verkrijgen zijn wat voor mij wel handig is.

Nu is mijn vraag: Zijn er ook intervaltrainingen op mp3 beschikbaar? en zo ja waar kan ik ze vinden?

Alvast bedankt!
Voor zover ik weet niet. Zou dan toch adviseren d.m.v. sporthorloge. Bij Garmin Forerunner horloges kan je er complete trainingen inzetten, maar bij gewoon horloge kan je natuurlijk ook intervaltrainingen afwerken op tijd.
Succes. ^O^
pi_85424797
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 14:36 schreef BB-Pieter het volgende:

[..]

Ja, met zulke trainingen eet en 'rust' ik tussendoor. Rust houdt in dat, zoals zaterdag, we even stoppen voor de brug en voor het pontje, dat zijn de momenten dat ik even bij-eet.
De 'snelle' trainingen doe ik in ongeveer 14 per uur.
Qua afstand mag het ook geen probleem meer zijn, wil begin 2011 kwalificatietijd op de 100 km lopen in 10.30 uur. (voor spartathlon)
Ik loop nu gemiddeld tussen de 100 en 120 km per week. Maar lang niet altijd met Garmin. Alleen de lange duurlopen meet ik.

Qua hartslag zou ik daar nog meer aan kunnen werken, maar omdat ik nogal 'schemaloos' train heeft dat niet echt de nadruk. Die komt wel nu ik na Berlijn begin met voorbereiding op Spartathlon 2012.
Mooi doel de Sparhathlon. Iemand van mijn AV heeft die ook een keer gelopen. Ik ken hem niet zo goed, maar hij loop niet echt geregeld. Op schema of zo, maar wel vaak van die ultralopen.
Zou mij echt te ver zijn, maar misschien moet je daar ingroeien, hoewel je lopen ook echt wel heel leuk moet vinden. Maar mooi doel om naartoe te werken en altijd leuk om te lezen als je het gaat doen
  woensdag 18 augustus 2010 @ 11:40:26 #178
17113 annoh
Beating hearts baby
pi_85429305
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 18:21 schreef skipmeister het volgende:
Ey fokkers!

Alvast bedankt!
Misschien hier! : http://www.motiontraxx.com/
I'm just a girl in the world.
  woensdag 18 augustus 2010 @ 12:38:15 #179
137929 beertenderrr
Wup Holland Wup
pi_85431287
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 13:21 schreef koeii het volgende:

[..]

Ligt er erg aan waar je bent/woont. Vanuit het centrum ben je met 15 minuten lopen in het stadspark, dus dat is altijd een optie. Ik liep zelf meestal langs het damsterdiep/eemskanaal en dan via kardinge terug. En anders heb je altijd nog het plantsoen; zitten ook nog een paar aardige heuvels in.
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 19:16 schreef Quito1 het volgende:

[..]

Ik woonde in het mooie Oosterpark, ging meestal richting Noorderplantsoen en daarna richting Kardingen/Beijum/Lewenborg. In elk geval zo veel moelijk wegen waar je weinig hoefde over te steken of te stoppen.
Voor overige inspiratie googlemaps
oke thnx ^O^ noorderplantsoen is redelijk dichtbij, dus ga ik daar een keer beginnen. Alleen niet deze week :+

waarschijnlijk ga ik ook bij vitalis lopen, lijkt me ook wel leuk :)
pi_85482554
Vraagje hier, een paar dagen terug in iets kortere versie in het beginners topic gepost maar geen antwoord gehad, misschien kan iemand me hier adviseren.

Ik heb van 't winter/voorjaar Evy 1 gelopen, ging prima, geen klachten. Meteen iets verder uitgebreid naar de 6KM (komt zo uit met een leuk rondje thuis en 1x per maand recreatieve georganiseerde loop met rondjes van 3KM), en zo een maand of 2, 3 gelopen, 3x per week. Ging heerlijk soepel, nergens last van. Daarna wilde ik toch verder naar de 10KM, en ben ik dus aan Evy 2 begonnen, en daarbij kreeg ik wat last van m'n rechter achillespees. :{

Nou moet ik ook wel zeggen dat ik me niet heel netjes aan het schema hield, intervals liepen zo lekker dat ik steeds wat langer versnelde dan Evy zei, en ook tijdens de andere dagen zo nu en dan even een klein sprintje trok. :@ Toen ik last kreeg even wat rustiger aan gedaan, weekje rust genomen, toen een aantal korte stukjes van 20-30 minuten, nu voelt m'n pees weer goed en ik wil opnieuw opbouwen naar de 10KM. Nou leek 't mij 'veiliger' om gewoon een schema te lopen zonder intervals. Ik loop de 6KM met een snelheid van 10KM/uur en hoewel ik daar geen wedstrijd mee zal winnen, vind ik dat heel niet slecht voor een ukkie van 1m54, 42 jaar oud & sinds de middelbare school geen sport gedaan. Hoef niet zo nodig veel sneller. Maar als ik naar de andere hardloopschema's kijk hebben die ook allemaal intervals! Is dat echt zo nuttig/noodzakelijk voor m'n algehele conditie, ook als ik tevreden ben met m'n snelheid? Zou ik 't toch nog eens met Evy 2 moeten proberen (en dan echt alleen versnellen als zij het zegt :P ) of kan ik ook gewoon elke week een paar minuutjes meer lopen in m'n standaard tempo?
pi_85484433
Intervals zijn helemaal niet noodzakelijk! :)

Wat ik zo hoor is het allerbelangrijkste voor jou gewoon lekker kunnen lopen en heb je (op dit moment) weinig ambitie om dit per se veel sneller te kunnen, maar dus wel wat langer richting die 10 kilometer. Nou ken ik de schema's van Evy en anderen niet zo goed, maar ik kan mij voorstellen dat er hier intervalletjes inzitten: deze zorgen namelijk voor afwisseling en door op een hoger tempo te lopen train je niet alleen je uithouding, maar ook je spieren en lichaam qua kracht en lenigheid. :)

De vorige keer waren die intervalletjes misschien iets too much of kwamen te snel in het programma, waardoor je lichaam begon te protesteren. Ik zou als je nu nieuwe schema's gaat lopen dus kijken hoe vaak er intervalletjes in voorkomen en dan af en toe ze eens overslaan of vervangen door iets langer rennen of wat oefeningen (rekken of loopscholing (denk aan knieheffen of stukjes huppelen), maar ze er ook niet helemaal uit laten. Het blijft dan namelijk wel iets afwisselender en uitdagender om te trainen voor een nieuwe afstand en dan hoef je niet alleen maar altijd in hetzelfde tempo hetzelfde stukje te lopen. Maar het allerbelangrijkste is dat je goed aanvoelt wat je aankan: als je merkt dat je lichaam te snel begint te protesteren dan zou ik de intervals schrappen en op het tempo trainen wat je wel beter aankan, je moet echt zelf die balans zoeken.

Ook zou je misschien eens kunnen proberen een andere achtergrond te zoeken waarop je het snellere werk doet. Stukjes gras of onverhard helpen ook in het versterken van je spieren en zeker op gras is er ook meer demping dan op een gemiddeld fietspad (en dit kan misschien net het verschil maken als je hoger tempo probeert te lopen). :)
pi_85498055
Dank je! Ik zal 't eens met een kleiner aantal intervals proberen, eentje overslaan ipv eentje extra. Lastig hoor, hardlopen -als je net begint heb je discipline nodig om te gaan lopen, ben je eenmaal een beetje op gang dan heb je weer discipline nodig om niet te veel & te snel te doen! :P :P

Wat afwisseling betreft, tegen de verveling hoef ik 't niet in tempo wisselingen te zoeken. Ik loop al over allerlei verschillende ondergrond -ben een blootsvoetse loper en dat vind ik verreweg 't leukste van het hele lopen! Mijn gebruikelijke rondjes hebben een ruime variatie van bospaden (van heel vlak en platgetreden tot wat zanderiger, dieper zand zit er maar een heel klein stukje in), van dat half-verharde fietspad (bij droog weer voelt 't gewoon verhard maar met nat weer wordt 't bovenste laagje wat zachter), stoeptegels en asfalt in verschillende soorten. Alleen gras heb ik er niet tussenzitten, alle gras hier is meteen knie-hoog kweekgras & onkruid, paadjes erdoorheen kaal zand. Is wel een speelveldje niet te ver hiervandaan, zou eens moeten kijken of daar een rondje over te lopen is. M'n intervals liep ik ook op verschillende grond, ongeveer half verhard/half onverhard.

Ik landde trouwens ook bij hogere snelheid nog steeds vrij licht op de voorvoet, heb niet het idee dat de schok van de landing het grootste struikelblok was. Bij blootsvoets lopen zijn de passen een stuk korter dan bij lopen in hardloopschoenen, en toen ik m'n snelheid ging verhogen liet ik m'n voeten iets langer op de grond achter me (als beschreven door een jongen op een barefoot-running mail lijst). En op dat punt achter me merkte ik tijdens het lopen al dat alles wat meer 'strekte' in de hiel (op dat moment nog niet pijnlijk, maar wel voelbaar). Kan natuurlijk ook proberen alleen snellere passen te nemen zonder ze te verlengen, maar ik loop al flink aan 't tempo daar, zo'n 190BPM laatste keer dat ik telde.
pi_85540347
Misschien een dooddoener, maar euhm, loop je op goede schoenen?! Op kortere afstanden zijn schoenen van minder belang, maar ga je langer lopen en je loopt met verkeerde schoenen, dan is het vragen om problemen als je er gevoelig voor bent.

Ik ben een neutrale loper, loop op alles wat ik leuk en mooi vind, maar zo werkt het eigenlijk niet. Met name als startende loper, laat je voorlichten in goede schoenen. Ga naar gerenomeerde hardloopwinkels voor passend advies. Anders wordt het alleen maar :'( ....
pi_85540457
Ze zegt dat ze blootsvoets loopt ... daar kan de beste schoen niet tegenop ;)
Ben zelf geen barefooter trouwens :P
  zaterdag 21 augustus 2010 @ 19:08:11 #185
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_85549325
Laat ik maar weer even teeveepeeen. Heb aardig doorgetraind, komende vrijdag een 15km, hoop binnen de 1.10 te kunnen lopen (had woensdag een trainings10km net binnen de 45 minuten, en heb mezelf sinds vorige week weer drooggelegd).
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_85554724
Ja, ik heb nooit hardgelopen met schoenen; ik ben nog van de generatie dat gymles blootsvoets gegeven werd (tegenwoordig niet meer zo gebruikelijk van wat ik om me heen hoor?) en na de middelbare school dus niet doorgegaan met sporten. Nu ben ik al 14 jaar overal/altijd blootsvoets -echt letterlijk altijd, zomer en winter, werk en vrije tijd, wandelen en winkelen en dergelijke- en toen afgelopen winter zoveel positieve berichten in het nieuws kwamen over het hardlopen op blote voeten heb ik dat als aanleiding genomen om te beginnen met hardlopen.

Vandaag 40 minuten gelopen en dat ging goed, maar ik ben er wel achter gekomen dat het fietspad waar ik zo'n 2KM over loop, toch "boller" is dan ik dacht. Liep vandaag m'n rondje namelijk voor het eerst eens in de andere richting (maar wel aan dezelfde kant van het fietspad), en voelde al snel een beetje scheef getrek in m'n *linker*kuit, en het was toch ook wel zichtbaar toen ik beter keek (ook nu met zon in de rug, meestal heb ik daar tegenlicht/einde middag) . Ik ga nu maar 's vaker wisselen aan welke kant ik loop, kijken of dat uitmaakt!
pi_85597267
Hmm. Advies geven aan iemand die bloodvoets loopt lijkt me redelijk lastig. Het is dan zo belangrijk dat je afwikkeling goed en en vooral!! dat je rustig aan opbouwt. Iedere stap die je doet moet je qua gewicht keer 3 doen wat op je voeten land. Dus tel maar uit. Dat wordt normaal gedeeltelijk opgevangen door je schoenen, maar in jou geval moet je dat dus allemaal zelf opvangen. Dan is het niet gek dat je last krijgt van knieeen en schenen. Enige advies dat ik dus kan geven is: Doe het rustig aan. Bouw heel heel rustig aan op.
pi_85602214
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 09:39 schreef BB-Pieter het volgende:
Hmm. Advies geven aan iemand die bloodvoets loopt lijkt me redelijk lastig. Het is dan zo belangrijk dat je afwikkeling goed en en vooral!! dat je rustig aan opbouwt. Iedere stap die je doet moet je qua gewicht keer 3 doen wat op je voeten land. Dus tel maar uit. Dat wordt normaal gedeeltelijk opgevangen door je schoenen, maar in jou geval moet je dat dus allemaal zelf opvangen. Dan is het niet gek dat je last krijgt van knieeen en schenen. Enige advies dat ik dus kan geven is: Doe het rustig aan. Bouw heel heel rustig aan op.
Je vangt die klap op doordat je niet op de hiel land, dus je hebt juist *minder* last van knieen. Blootsvoets lopen wordt juist speciaal aangeraden voor mensen met knie klachten & de barefoot running lijst heeft meerdere mensen die waren opgehouden met hardlopen vanwege knie klachten en nu weer duurlopen doen. Als je klap groter is dan met schoenen, loop je verkeerd (en vertrouw je op iets wat, volgens die recente onderzoeken, ook veel minder goed werkt dan de fabrikanten van schoenen je willen doen geloven). Afwikkelen is trouwens ook minder, je tilt je voet veel 'rechter' op. Het is inderdaad een heel andere loopstijl.

Het langzame opbouwen klopt wel helemaal, blootsvoets lopen is daar juist erg op gericht. Mensen die op schoenen lopen hoor ik nog al eens bijna trots praten over hun spierpijn, over 'door dingen heenlopen', bij het blootsvoets lopen gaat 't er juist om om heel licht, ontspannen en losjes te lopen en goed naar je voeten te luisteren. Als ik ook maar *iets* voel, kijk ik direct wat er aan de hand is en probeer ik 't te verhelpen. Klachten zijn dan ook nooit heftig geweest, een beetje stijfheid 'sochtends vroeg enzo. Zeker niet heftige pijnen, moeite met traplopen en dergelijke. Zo ver probeer ik 't niet te laten komen!
pi_85607649
Wel apart dat we na veertig jaar schoentechnologie schijnbaar zijn vergeten dat de mens een geboren hardloper is (door hardlopen is de mens zoals hij is) en dat we beginnen te denken dat we dempende, antipronerende, controlerende schoenen en inlegzooltjes nodig hebben om ook maar te kunnen hardlopen.

Over impact:

versus

Voor de duidelijkheid: ik ben niet tegen hardloopschoenen oid. Ik vind wel dat ze worden overgewaardeerd. Het grote voordeel ervan is vooral dat je wegkomt met een slechte techniek. Daarom raad ik iedereen aan lekker naar Run2Day te gaan een een filmpje te laten maken.

Maar slecht rennen is blootsvoets dus inderdaad gewoon niet mogelijk. De pijn komt dan na drie minuten in plaats van na drie weken.
pi_85617344
Ik ben van de Nike Free generatie. :) 5.0 en 3.0. Is geen barefood, maar ook niet echt demping.
pi_85619481
Wat is nou een leuke hartslagmeter om mee beginnen?

Het spijt me als deze vraag al 1000x voorbij is gekomen...
Anybody seen in a bus over the age of thirty has been a failure in life.
  maandag 23 augustus 2010 @ 20:24:44 #192
34586 kepler
No bounce, no play
pi_85622035
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 12:26 schreef Sheriam het volgende:

[..]

Het langzame opbouwen klopt wel helemaal, blootsvoets lopen is daar juist erg op gericht. Mensen die op schoenen lopen hoor ik nog al eens bijna trots praten over hun spierpijn, over 'door dingen heenlopen', bij het blootsvoets lopen gaat 't er juist om om heel licht, ontspannen en losjes te lopen en goed naar je voeten te luisteren. Als ik ook maar *iets* voel, kijk ik direct wat er aan de hand is en probeer ik 't te verhelpen. Klachten zijn dan ook nooit heftig geweest, een beetje stijfheid 'sochtends vroeg enzo. Zeker niet heftige pijnen, moeite met traplopen en dergelijke. Zo ver probeer ik 't niet te laten komen!
Spierpijn is natuurlijk niet erg, zolang het niet te erg en te vaak is :)

Enige momenten dat ik echt spierpijn had was na mn marathon en als ik weer begon met hardlopen na een aantal maanden (beide logische). Verder voel ik me alleen wat stijf de volgende dag inderdaad.

Echte pijn(tjes) moet je wel op letten, maar dat is tijdens het lopen en heeft volgens mij niet zoveel met je spierpijn te maken?
The line is a dot to you!
pi_85632549
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 14:34 schreef knnth het volgende:
Wel apart dat we na veertig jaar schoentechnologie schijnbaar zijn vergeten dat de mens een geboren hardloper is (door hardlopen is de mens zoals hij is) en dat we beginnen te denken dat we dempende, antipronerende, controlerende schoenen en inlegzooltjes nodig hebben om ook maar te kunnen hardlopen.
Mijn huis tuin en keuken gedachte is dat als ik klachten heb als ik op neutrale schoenen ga lopen ik die zeker moet hebben als ik op blote voeten ga lopen. Maak ik een denkfout?

Trouwens toen ik begon met kelneren kon ik na twee weken niet meer lopen door de pijn in mijn onderbenen (achillispees en aanverwante gebieden). Pas de tweede huisarts had in 2 seconden door dat het lag aan mijn platvoeten. Met steunzolen had ik nooit meer last en nu ober ik al meer dan 10 jaar zonder problemen
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
pi_85637098
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 00:42 schreef tim2308 het volgende:

[..]

Mijn huis tuin en keuken gedachte is dat als ik klachten heb als ik op neutrale schoenen ga lopen ik die zeker moet hebben als ik op blote voeten ga lopen. Maak ik een denkfout?
Ja, da's een denkfout, tenzij je met blote voeten zou gaan lopen en je loophouding niet aanpast. :) Met een schoen (met een 'normale' zool dan, niet zo'n schoen als de Vibrams Fivefingers en dergelijke) zal je automatisch op de hiel landen. Bij blootsvoets hardlopen vang je de schok van het landen op door op je voorvoet of middenvoet te landen. Loop je nu op een schoen waarmee je met hiellanding loopt, maar eentje met heel weinig demping (oude schoen, gewoon gympie) tsja dan heb je dus geen demping van je loophouding en geen demping van je schoeisel.(Hoewel ik de onderzoeken geloof waaruit blijkt dat de demping van 'goede' hardloopschoenen minder is dan de fabrikanten willen beweren, is 't natuurlijk ook niet helemaal niks).

quote:
Trouwens toen ik begon met kelneren kon ik na twee weken niet meer lopen door de pijn in mijn onderbenen (achillispees en aanverwante gebieden). Pas de tweede huisarts had in 2 seconden door dat het lag aan mijn platvoeten. Met steunzolen had ik nooit meer last en nu ober ik al meer dan 10 jaar zonder problemen.
Als je zonder problemen loopt, blijf dan lekker zo doorlopen. Ik ben een voorstander van lopen op blote voeten maar ook fervent aanhanger van de instelling 'don't touch a running system'. :)

Moet er trouwens wel bijzeggen dat platvoeten heel weinig voorkomen bij mensen die nooit schoenen dragen, vooral de eerste 6 jaar zijn daarbij belangrijk. Zie deze quote: "In Europe and America flat foot is a common reason for attendance at a children's orthopaedic clinic, but in India children are seldom brought for treatment for flat foot. The few children who do attend with this complaint are from affluent urban families and they all wear shoes. In our clinic we have never seen a child from the farming community or from the family of a manual labourer who complained of flat foot. ... The high concentration of flat foot among six-year-old children who wore shoes as compared with those who did not, implies that the critical age for development of the arch is before six years." Goede kans dat als je als kind geen schoenen gedragen zou hebben, je nu de steunzolen niet nodig gehad had!
pi_85638749
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 19:27 schreef Teteteterek het volgende:
Wat is nou een leuke hartslagmeter om mee beginnen?

Het spijt me als deze vraag al 1000x voorbij is gekomen...
Wat dacht je van de instap polars? De F3c is de goedkoopste met gecodeerde borstband.
pi_85640310
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 10:41 schreef Kabouter_Plofkop het volgende:

[..]

Wat dacht je van de instap polars? De F3c is de goedkoopste met gecodeerde borstband.
Is dat een must, zo'n gecodeerde borstband?

Ben echt een leek op dit gebied..
Anybody seen in a bus over the age of thirty has been a failure in life.
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 12:11:43 #197
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_85641467
In de categorie 'afkloppen': met al die verhalen over loopblessures verbaast het me dat ik eigenlijk nooit ergens last van heb. Toen ik vorig jaar voor het eerst liep op gympen deden m'n voeten ontzettend pijn (vooral het midden van m'n onderkant, nog dagen na ik gelopen had), maar sinds ik fatsoenlijke asics heb krijg ik zelfs na 3x 10+km per week nooit meer dan een zwaar gevoel in m'n kuiten de volgende dag. *O*.

(natuurlijk lijd ik tijdens het hardlopen wel schier ondraaglijke pijnen, maar dat afzien hoort erbij)
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_85653640
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 11:34 schreef Teteteterek het volgende:

[..]

Is dat een must, zo'n gecodeerde borstband?

Ben echt een leek op dit gebied..
Niet echt een must, wel handig als je soms in de sportschool ook nog gebruikt maakt van je polar. Met een gecodeerde borstband moet je hem eerst linken aan je horloge, door je horloge een paar seconde tegen de band aan te houden, en vervolgens krijg je alleen de waardes op je schermpje die jou borstband door geeft. Met een ongecodeerde borstband loop je het risico dat als er iemand op een loopband naast je aan het hardlopen is je zijn waardes op je scherm krijgt. Bij het hardlopen buiten kan dit alleen gebeuren als je iemand inhaalt of een tegenligger tegen komt. Keuze is dus aan jou hoe belangrijk je een gecodeerde versie vindt. Ik zie net dat bij futurumshop.nl de FS2c (die schijnbaar ook bestaat) deze week voor 39,95 te bestellen is. Borstband zit er overigens al bij in.
pi_85654645
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 00:42 schreef tim2308 het volgende:

[..]

Pronatie is een nuttige manier om de impact te dempen maar bij haklanding gebeurt het pronatieproces omgekeerd (hiel -> voetboog ) waardoor het sneller onwenselijke effecten heeft (instabiliteit) en daarom wordt het in antipronatieschoenen gedempt. Bij een landing op de bal van voet is het effect veel wenselijker en alleen in extreme vormen nadelig.

Dit geldt trouwens bij 'normale' voeten, hoe het bij platvoeten zit, weet ik niet omdat een deel van de pronatie het uitstrekken van de voetboog is.
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 17:43:37 #200
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_85654879
Nu we het toch over sporthorloges hebben. Het buitenlopen bevalt goed, dus wil nu een stap verder gaan en een goed sporthorloge aanschaffen die tijd, afstand, snelheid en hartslag ed weergeeft.

Is het volgende horloge dan een goede koop of zouden jullie een ander aanraden?

http://www.futurumshop.nl(...)runner-305-gps.phtml
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')