Als ik het zo lees is het toch wel een hele zwarte bladzijde uit onze geschiedenis. En ik begrijp heel goed dat de nabestaanden een strafrechtelijk onderzoek willen. Vraag me af of dit nog een staartje gaat krijgen.quote:Aangifte wegens genocide tegen Dutchbatters
AMSTERDAM - Nabestaanden van slachtoffers van de val van Srebrenica in 1995 hebben aangifte gedaan van genocide en oorlogsmisdrijven tegen onder anderen overste Thom Karremans.
© ANP
Dat heeft advocate Liesbeth Zegveld dinsdag gemeld. Hasan Nuhanovic en de nabestaanden van Rizo Mustafic hebben aangifte gedaan, omdat de Nederlandse militairen in juli 1995 hun familieleden overdroegen aan de Bosnische Serviërs, die hen hebben vermoord.
Behalve tegen Karremans, commandant van het VN-bataljon Dutchbat, is aangifte gedaan tegen diens plaatsvervanger Franken en tegen personeelsfunctionaris Oosterveen. Het bataljon moest in Srebrenica de moslims beschermen.
Op 11 juli 1995 viel de enclave echter in handen van de Bosnisch-Servische vijand, die vervolgens achtduizend moslimmannen en -jongens vermoordde.
Tolk
Nuhanovic was tolk bij Dutchbat. Hij zocht met zijn ouders en broer zijn toevlucht tot het hoofdkwartier van Dutchbat. Op 13 juli dwongen Dutchbat-soldaten hen de compound te verlaten.
Ook elektricien Rizo Mustafic, die sinds 1994 bij het lokale personeel van het bataljon hoorde, moest weg. Hij is sindsdien spoorloos. De resten van de vader en broer van Nuhanovic zijn in 2007 en 2010 gevonden. De broer wordt binnenkort begraven in Srebrenica.
Het Openbaar Ministerie (OM) heeft nooit strafrechtelijk onderzoek gedaan, terwijl het daartoe volgens Europese verdragen verplicht is, aldus Zegveld. De nabestaanden willen dat het OM alsnog zo'n onderzoek doet. De aangifte is bij het OM in Arnhem gedaan, omdat die rechtbank strafzaken tegen militairen behandelt.
Weggevoerd
Rizo Mustafic en ander lokaal personeel zou met de Dutchbatters in veiligheid worden gebracht. Hij wist dat hij op die lijst stond, aldus advocaat Zegveld en volgens haar hadden zowel Karremans als Franken dat duidelijk gemaakt. Desondanks meldde Oosterveen hem dat hij weg moest. Net buiten het hek werd Mustafic gescheiden van zijn vrouw en weggevoerd.
Nuhanovic mocht blijven, maar zijn familie niet. Franken heeft volgens Zegveld gezegd dat zijn vader mocht blijven, maar zijn moeder en broer niet. Uiteindelijk zijn alle drie weggegaan. ''Franken heeft willens en wetens de broer en vader van Nuhanovic van de compound gestuurd'', aldus Zegveld. ''Franken heeft erkend dat hij hen de dood in heeft gestuurd.''
© ANP
Misschien niet iets nieuws, maar wellicht valt het wel onder de noemer genocide wat Karremans e.a. daar gedaan hebben. Ik denk dat ze dat gaan onderzoeken.quote:Op dinsdag 6 juli 2010 13:36 schreef waht het volgende:
Wat voor nieuws zou er nog boven tafel kunnen komen? Zijn de omstandigheden omtrent deze gebeurtenis nog niet genoeg onderzocht?
Had Karremans de intentie om moslims te vernietigen?quote:any of the following acts committed with intent to destroy, in whole or in part, a national, ethnic, racial or religious group, as such: 'Killing members of the group; Causing serious bodily or mental harm to members of the group; Deliberately inflicting on the group conditions of life calculated to bring about its physical destruction in whole or in part; Imposing measures intended to prevent births within the group; and forcibly transferring children of the group to another group'.
Hij stond dus niet op de lijst.quote:Rizo Mustafic en ander lokaal personeel zou met de Dutchbatters in veiligheid worden gebracht. Hij wist dat hij op die lijst stond, aldus advocaat Zegveld en volgens haar hadden zowel Karremans als Franken dat duidelijk gemaakt. Desondanks meldde Oosterveen hem dat hij weg moest. Net buiten het hek werd Mustafic gescheiden van zijn vrouw en weggevoerd.
quote:In 2002 werd de Staat al aangeklaagd door Hasan Nuhanovic, de tolk van Dutchbat, en de nabestaanden van Dutchbat-elektricien Rizo Mustafic.
Ik vind het een platte verjuridisering van een diep menselijk verdriet.quote:Op dinsdag 6 juli 2010 17:25 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Je kunt het ze niet helemaal kwalijkt nemen lijkt me.
En daarmee is ons contingent ter plaatse destijds vrijgepleit?quote:Op dinsdag 6 juli 2010 17:36 schreef Ringo het volgende:
[..]
Ik vind het een platte verjuridisering van een diep menselijk verdriet.
Ik dacht dat in die vijftien jaar het trauma ook door Nederlandse betrokkenen intens is doorleefd en dat er rekenschap is afgelegd over wat er is gebeurd en vooral wat niet. Wie is er gebaat bij een nieuwe rechterlijke ronde langs al die ouwe ellende? Aan de feiten zelf verander je niks, alleen aan de interpretatie daarvan.quote:Op dinsdag 6 juli 2010 17:38 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
En daarmee is ons contingent ter plaatse destijds vrijgepleit?
Kom nou.
Klopt, maar dat geldt voor een hoop strafrechtzaken ook.quote:Op dinsdag 6 juli 2010 17:44 schreef Ringo het volgende:
[..]
Ik dacht dat in die vijftien jaar het trauma ook door Nederlandse betrokkenen intens is doorleefd en dat er rekenschap is afgelegd over wat er is gebeurd en vooral wat niet. Wie is er gebaat bij een nieuwe rechterlijke ronde langs al die ouwe ellende? Aan de feiten zelf verander je niks, alleen aan de interpretatie daarvan.
Niks. Het is bijna weer de 11e dus ze moeten weer even de media halen.quote:Op dinsdag 6 juli 2010 13:36 schreef waht het volgende:
Wat voor nieuws zou er nog boven tafel kunnen komen? Zijn de omstandigheden omtrent deze gebeurtenis nog niet genoeg onderzocht?
Weet ik niet, eerlijk gezegd. Maar genocide?quote:Op dinsdag 6 juli 2010 17:45 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Klopt, maar dat geldt voor een hoop strafrechtzaken ook.
En Karremans zat er al snel heerlijk droog bij als kolonel als ik me niet vergis. Welke rekenschap heeft hij exact afgelegd?
Ja, daar geef ik je wel helemaal gelijk in. Dat ontschoot me eigenlijk even.quote:Op dinsdag 6 juli 2010 17:59 schreef Ringo het volgende:
[..]
Weet ik niet, eerlijk gezegd. Maar genocide?
Jij letterlijk ja.quote:Op dinsdag 6 juli 2010 18:09 schreef ErwinRommel het volgende:
Allejezus, krijgen we dit gezeik weer.
Doodziek word ik ervan
Wat probeerden ze dan?quote:Ergens denk ik dat als we dit nieuws horen dat we maar nooit meer ergens heen moeten gaan om mensen te beschermen, omdat je mannen en vrouwen dan kunnen vervolgd worden, terwijl ze hun stinkende best hebben gedaan. Zij probeerde het nog tenminste, tegen alle kansen in.
Blocking positions innemen, tevergeefs luchtsteun aanvragen.quote:
Zegt de held vanachter zijn computer. Jij was er niet bij, wellicht zat je nog onder moeders rok toen het allemaal gebeurde. Zultkop!!!quote:Op dinsdag 6 juli 2010 18:24 schreef Verburg_K het volgende:
En terecht.
Zeer terecht, mag hopen dattie voor twintig jaar de cel in gaat
Dat weet je niet. Je weet ook niet wat er gebeurd was als er uberhaupt een poging tot gevecht was gedaan.quote:Op dinsdag 6 juli 2010 18:23 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Blocking positions innemen, tevergeefs luchtsteun aanvragen.
Ik blijf erbij. Mochten we ons daar doodgevochten hebben, dan was de ramp helemaal niet meer te overzien en werden niet enkel de mannen, maar ook de vrouwen en kinderen doodgeschoten.
Als men was gaan vechten dan was er wel luchtsteun gekomen, trouwens waar ben je dan soldaat voorquote:Op dinsdag 6 juli 2010 18:23 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Blocking positions innemen, tevergeefs luchtsteun aanvragen.
Ik blijf erbij. Mochten we ons daar doodgevochten hebben, dan was de ramp helemaal niet meer te overzien en werden niet enkel de mannen, maar ook de vrouwen en kinderen doodgeschoten.
Toen wij daar zaten zat jij nog stront aan de spijlen van je box te smeren en riep je: "Kijk papa, een militaire soldaten auto"quote:
Het was een humanitaire missie, geen vechtmissie. Jij weet hoe "goed" uitgerust we waren? Succes met 400 man tegen 3 Servische brigades (9000 man).quote:Op dinsdag 6 juli 2010 18:26 schreef Verburg_K het volgende:
[..]
Als men was gaan vechten dan was er wel luchtsteun gekomen, trouwens waar ben je dan soldaat voor
Nee. Als de Dutchbatters hadden gevochten waren ze allemaal afgeslacht en hadden de Fransen hardop gelachen. Ik ben de laatste die het gaat opnemen voor een stel militairen maar dit verdienen ze gewoon echt niet.quote:Op dinsdag 6 juli 2010 18:26 schreef Verburg_K het volgende:
[..]
Als men was gaan vechten dan was er wel luchtsteun gekomen, trouwens waar ben je dan soldaat voor
Met wat dan? Die gestripte YPR omdat het kanon toch wel "zeer agressief" overkwam? Ik zou me als ik jou was eerst eens in de feiten verdiepen.quote:Op dinsdag 6 juli 2010 18:26 schreef Verburg_K het volgende:
[..]
Daar sluit ik me dan wel weer geheel bij aanquote:Op dinsdag 6 juli 2010 18:32 schreef Dagonet het volgende:
Erwin, gooi dit topic uit je MyAT en laat het lekker links liggen voordat je je helemaal opwindt over een paar toetsenbordhelden. Is het allemaal niet waard jongen, ga lekker een biertje pakken en zo de wedstrijd kijken.
Dat lijkt mij odd het beste Dagonet. Ik hou de eer aan mijzelf.quote:Op dinsdag 6 juli 2010 18:32 schreef Dagonet het volgende:
Erwin, gooi dit topic uit je MyAT en laat het lekker links liggen voordat je je helemaal opwindt over een paar toetsenbordhelden. Is het allemaal niet waard jongen, ga lekker een biertje pakken en zo de wedstrijd kijken.
Jezus, wat ben jij dom!quote:Op dinsdag 6 juli 2010 20:09 schreef SeculasStatius het volgende:
Iemand aanklagen? Klaag Kok en de rest van de PvdA maar aan voor nederland zwaar onderbewapend in een kansloze positie neer zetten.
Het hele zwamstukje van je. Van de eerste letter tot de laatste punt.quote:
Jezus wat ben jij een achterlijke, smerige domme randdebiel.quote:Op dinsdag 6 juli 2010 20:14 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Het hele zwamstukje van je. Van de eerste letter tot de laatste punt.
quote:Op dinsdag 6 juli 2010 20:09 schreef SeculasStatius het volgende:
Iemand aanklagen? Klaag Kok en de rest van de PvdA maar aan voor nederland zwaar onderbewapend in een kansloze positie neer zetten.
Hulde. En ja. Ik zat er.quote:Op dinsdag 6 juli 2010 23:46 schreef motaro het volgende:
Wel tof, praktisch niemand die er geweest is maar wel weten te vertellen dat de Nederlanders schuld hebben eraan.
net je verhaal gelezen, ook wel te begrijpen.quote:Op dinsdag 6 juli 2010 23:51 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Hulde. En ja. Ik zat er.
Sorry, kon het niet laten. Ondanks de NL overwinning op het WK zit dit mij heel erg dwars.
Kan zijn. Maar daar staan onze soldaten compleet buiten. Ze zijn afgeslacht door hun eigen volk, niet door onze soldaten. Als ze al iemand willen pakken moeten ze het in Engeland en Frankrijk zoeken, niet in Nederland.quote:Op woensdag 7 juli 2010 01:17 schreef capricia het volgende:
En toch kan ik de overlevenden het niet kwalijk nemen, dat ze hun 'recht' willen halen.
Ik ben blij met Erwin in dergelijke topics meteen aan het begin. Meer over gelezen en ook gehoord dankzij zijn posten. Ik snap dat hij er moedeloos van wordt, maar ben er wel blij mee dat hij snel reageert in dergelijke topicsquote:Op dinsdag 6 juli 2010 18:32 schreef Dagonet het volgende:
Ik zal het opslaan en ze er naar verwijzen. Bedanktquote:Op dinsdag 6 juli 2010 18:56 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Dat lijkt mij odd het beste Dagonet. Ik hou de eer aan mijzelf.
Ik weet beter dan hen die met droge ogen anders durven te beweren.
Voor de internethelden: Vulneratus Nec Victus, mijn verhaal
quote:Op dinsdag 6 juli 2010 14:07 schreef waht het volgende:
Genocide is..
[..]
Had Karremans de intentie om moslims te vernietigen?
quote:Zowel het Joegoslavië-tribunaal als het Internationaal Gerechtshof heeft bepaald dat de moord op de moslims van Srebrenica moet worden aangemerkt als genocide. „Voor deelneming aan genocide is niet vereist dat Karremans, Franken en Oosterveen de genocidale intentie van de Bosnische Serviërs deelden”, zegt advocaat Liesbeth Zegveld van Böhler advocaten die Nuhanovic en de familie Mustafic bijstaat. „De Duchtbatters beschikten over kennis dat de genocide aanstaande was.” Zo verklaarde Franken tegen het NIOD dat hij een beslissing had genomen die er op neer kwam „dat ik dat gezin de dood in gestuurd heb”.
Beste reactie in dit topic.quote:Op dinsdag 6 juli 2010 20:09 schreef SeculasStatius het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |