nou heel simpel. als de prognose uitkomt. lokaal 40 graden? met daarna zwaar onweer. ik maak de kaarten op 2m wat de temperatuur betreft en die geeft dan al 33 tot 34 graden aan. doe daar dan nog 2 a 3 graden bij en lokaal misschien wel 4 tot 5 graden.quote:
ow van mij ook wel hoor. ramen/deuren potdicht de airco snort hier wel door op 19 graden. HEERLIJK. sla gewoon genoeg levensmiddelen en vocht in en wij redden ons wel. maar er zijn ook mensen die deze luxe niet hebben.quote:Op maandag 5 juli 2010 09:07 schreef ElectricEye het volgende:
40 graden, nou dat mag wel 5 dagen duren!
Echt niet dus hequote:Op maandag 5 juli 2010 09:07 schreef ElectricEye het volgende:
40 graden, nou dat mag wel 5 dagen duren!
Als vrijwillige opsluiting in een koelkast je definitie van heerlijk is, dan is 40 graden inderdaad niet erg. Ik zit liever in de tuin bij een aangename temperatuurquote:Op maandag 5 juli 2010 09:11 schreef dimage het volgende:
ow van mij ook wel hoor. ramen/deuren potdicht de airco snort hier wel door op 19 graden. HEERLIJK.
GFS:quote:Op maandag 5 juli 2010 10:07 schreef horned_reaper het volgende:
Diamge! Jij lijkt enkel en alleen zyGrib te gebruiken voor je prognoses!
Graag zou ik ook wat meer EC en GFS in je verwachtingen terugzien, deze zijn immers erg bepalend voor een redelijke samenvattende blik op de toekomst!
En vergeet niet, zondag ligt in mijn ogen nog zeker in het koffiedik gebied.
kort gezegt, heel west-europa. . Maar nederland gaat wel 1 van de heetste plekjes van europa te worden.quote:Op maandag 5 juli 2010 12:24 schreef Take_A_Picture het volgende:
Ik ben niet zo heel erg goed in kaarten lezen, maar voor welk gebied in NL geldt dit koffiedik-kijken? Voor heel NL of meer het oosten? Of juist het westen? En is het overdag of meer in de avond? Als ik die laatste animatie bekijk zou je zeggen vanaf een uur of 5? Zoals ik al zei, kaarten kijken kan ik niet zo goed
Ik hoop wel dat het doorgaat, vorig jaar 25/26 mei was zoooo kicken!!
Radio met batterijen maar achter de hand houdenquote:Op maandag 5 juli 2010 14:44 schreef JDude het volgende:
Zul je zien dat in de 87e minuut bij 1-1 de stroom of de kabel eruit klapt.
Hier nog een. Dat wordt de zolder op en het meer dan 30 jaar oude radiotje weer van batterijen voorzien.quote:Op maandag 5 juli 2010 15:15 schreef leroytje het volgende:
Doe es niet, ik moet wel fatsoenlijk de finale kunnen kijken!
Jeej, droog hier.quote:Op maandag 5 juli 2010 14:56 schreef i2Them2 het volgende:
Jammer dat het nog ver weg is... Maar het zou leuk zijn natuurlijk
GFS komt iig met een leuk neerslag signaal...
[ afbeelding ]
Het lukt me, met matige 1980 isolatie en geen airco toch de boel hier binnen op zo'n 22 graden te houden. Gewoon door een streng regime: overdag deuren en ramen potdicht en alle zonneschermen naar beneden. Zodra het buiten wat afkoelt alles open de hele nacht.quote:Op maandag 5 juli 2010 09:11 schreef dimage het volgende:
ow van mij ook wel hoor. ramen/deuren potdicht de airco snort hier wel door op 19 graden. HEERLIJK. sla gewoon genoeg levensmiddelen en vocht in en wij redden ons wel. maar er zijn ook mensen die deze luxe niet hebben.
Of wat dacht je van de ouderen/baby's/mensen met ademhalingsproblemen. Nederland is helemaal niet voorbereid op dit soort temperaturen. 21 graden is het gemiddelde.
quote:Op maandag 5 juli 2010 21:02 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Om de één of andere reden komen dit soort extreme prognoses nooit uit
quote:Op maandag 5 juli 2010 09:51 schreef MassimO het volgende:
Iedereen die wil dat het 40 graden wordt spoort dus echt nietDan ligt het halve land op z'n gat , maar niet te denken aan de oudjes die bij bosjes neer zullen vallen.
jaah, dat was tof! fantastische wolken toen!quote:
Uit je OP wordt voor een leek echt niets, maar dan ook niets duidelijkquote:Op maandag 5 juli 2010 08:10 schreef dimage het volgende:
LET OP!! dit zijn prognosekaarten. Maar plaats ze toch. Zat er met afgelopen zaterdag ook goed bij.
onweer? zware neerslag? Zware rukwinden? Mensen die worden bevangen door de hitte? De laatste prognosekaarten laten in ieder geval een soort horror scenario zien.
Temperaturen die oplopen tot ruim boven de 30 graden (gemeten op 2m hoogte) maar lokaal gaat de temperatuur mogelijk richting de 37 a 39 graden.
Neerslagprognose laat een verhoogde kans op neerslag zien over de gehele dag
Maar dan. De cape lifted index. Met cape waarden van ruim boven de 2000, op sommige plekken bijna 3000 en een Li van 17.7 bij Lelystad ga je automatisch terug denken aan 25 mei 2009. Al waren de waarden toch nog extremer.
Dit alles komt door een lagedrukgebied dat zich via het kanaal over België en Nederland gaat verplaatsen.
Ik heb ook de temperatuurkaarten van 850/700/500/300/200 hPa erbij gezet voor een nog beter overzicht
Temperatuur 2m:
[ afbeelding ]
Temperatuur 850 hPa:
[ afbeelding ]
Temperatuur 700 hPa:
[ afbeelding ]
Temperatuur 500 hPa:
[ afbeelding ]
Temperatuur 300 hPa:
[ afbeelding ]
Temperatuur 200 hPa:
[ afbeelding ]
Cape lifted index:
[ afbeelding ]
Ja, dat kan.quote:Op dinsdag 6 juli 2010 12:47 schreef Stephan1237 het volgende:
dus wat er in dit youtube filmpje gebeurt kan dat zondag ook gebeuren ?![]()
zoiets heb ik ook een keer in Guatemala gezien in een afgelegen dorpje aan het strand.quote:
Net zoals van het weekend, zou hard gaan regenen/onweren en wat heb ik gekregenquote:Op dinsdag 6 juli 2010 13:07 schreef JDude het volgende:
[..]
Ja, dat kan.
Maar waarschijnlijk gebeurt er weer bar weinig.
met dit soort temperaturen en een kans op neerslag. tja je moet er niet stom van opkijken. Ik kan het echt niet zeggen maar ik verwacht wel (hevig) warmte-onweer. Het is veelste vroeg voor dit soort temperaturen . De noordzee is nog maar 16 graden. reken maar dat er wat water omhoog wordt gezogen in de gort en gortdroge luchtlagen.quote:Op woensdag 7 juli 2010 09:52 schreef horned_reaper het volgende:
Moeten we dan Voetbal kijken in hevig noodweer?
Zijn er nog veranderingen/updates te bemerken in de verwachtingen ?quote:Op woensdag 7 juli 2010 10:21 schreef dimage het volgende:
het zal moeten komen van warmte-onweer. maar met dit soort temperatuen en warmte-onweer kan je rekenen op heel veel schade door zware rukwinden en wateroverlast
ik voorzie weinig veranderingen meer wat de temperatuur betreft en wat het warmte-onweer betreft. tja dat is nou juist het probleem met warmte-onweer. het kan elk moment van de dag onstaan en ook zomaar ergens boven nederland. Het meest onstaat warmte-onweer in de middag/namiddag.quote:Op woensdag 7 juli 2010 10:23 schreef Winner_Taco het volgende:
[..]
Zijn er nog veranderingen/updates te bemerken in de verwachtingen ?
En wanneer zou dat noodweer dan ongeveer moeten komen . Hoop dat het meevalt ey
Enige bronnen hiervoor? Het lijkt mij sterk dat een dagdeel en dus de stand van de aarde invloed heeft op de weersomstandigheden.quote:Op woensdag 7 juli 2010 10:24 schreef dimage het volgende:
[..]
ik voorzie weinig veranderingen meer wat de temperatuur betreft en wat het warmte-onweer betreft. tja dat is nou juist het probleem met warmte-onweer. het kan elk moment van de dag onstaan en ook zomaar ergens boven nederland. Het meest onstaat warmte-onweer in de middag/namiddag.
warmte-onweer onstaat meestal op het warmste/heetste moment van de dag als de cape lifted het onstabielst is. Dan heb je dus aan alle voorwaarden voldaan . Het begint met stapelwolken die onweercellen gaan worden.quote:Op woensdag 7 juli 2010 17:58 schreef Japsnars het volgende:
[..]
Enige bronnen hiervoor? Het lijkt mij sterk dat een dagdeel en dus de stand van de aarde invloed heeft op de weersomstandigheden.
Lijkt mij vrij logisch. De zon heeft immers invloed op het weer, dus als de zon laag staat, zal je ander weer hebben dan wanneer de zon de hele middag heeft staan branden.quote:Op woensdag 7 juli 2010 17:58 schreef Japsnars het volgende:
[..]
Enige bronnen hiervoor? Het lijkt mij sterk dat een dagdeel en dus de stand van de aarde invloed heeft op de weersomstandigheden.
quote:Op woensdag 7 juli 2010 18:29 schreef dimage het volgende:
[..]
warmte-onweer onstaat meestal op het warmste/heetste moment van de dag als de cape lifted het onstabielst is. Dan heb je dus aan alle voorwaarden voldaan . Het begint met stapelwolken die onweercellen gaan worden.
Warmte-onweer is een lokaal verschijnsel. Het kan op plaats A noodweer zijn terwijll 10km verder in plaatst B het mooiste weer van de dag is.
dat is nou juist het probleem met warmte-onweer. het is niet te voorspellen waar het gaat onstaan. Als je nu naar buiten loopt kan er zo maar ineens een stapelwolk onstaan en die kan dan doorgroeien naar een onweersbui.quote:Op woensdag 7 juli 2010 19:56 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Maar zo iets gebeurt toch niet in het mooie oosten van het land of wel?
Allebei?quote:Op woensdag 7 juli 2010 20:36 schreef Resistor het volgende:
Poll: Onweer of finale WK?Onweer!!! Ik wil Nederland zien winnen!
Tussenstand:
[ afbeelding ]
Ook een poll maken? Klik hier
Zwaar noodweer waardoor je geen televisie kan kijken omdat de bliksem inslaat op een cruciaal punt (ontvangststation), of de finale kijken?
En ik kan mij 25 mei wel herinneren, kijkend op de duin bij Westkapelle (Zeeland) door het zoekertje van mijn cameraatje.
Tot ik herkende wat ik zag: een rolwolk, van de zijkant gezien
Dan zijn 97 traptreden en een paarhonderd meter lopen ver
quote:Op woensdag 7 juli 2010 21:21 schreef JDude het volgende:
Finale. Geen twijfel. Dat onweer komt wel weer een keer.
Dat vermoed ik ook idd.quote:Op donderdag 8 juli 2010 11:51 schreef dimage het volgende:
ik denk dat estofex vanaf zaterdag voor minimaal level 1 gaat.
Zal je net zien , de 88ste minuut 0-0 en dan opeens valt de stroom uit in je stadquote:Op donderdag 8 juli 2010 11:54 schreef IkWilbert het volgende:
[..]
Dat vermoed ik ook idd.
Nog even een dag of wat de kaarten aankijken, het kan nog steeds veranderen.
Hoop dat de finale zondat niet al te veel in het water valt
Aan die neerslagbom te zien is daar eerder kans op in het westen van NL, gelukkig zit in het oostenquote:Op donderdag 8 juli 2010 11:56 schreef Stephan1237 het volgende:
[..]
Zal je net zien , de 88ste minuut 0-0 en dan opeens valt de stroom uit in je stad
Ik zit in het westenquote:Op donderdag 8 juli 2010 11:58 schreef IkWilbert het volgende:
[..]
Aan die neerslagbom te zien is daar eerder kans op in het westen van NL, gelukkig zit in het oosten
Maandag kans op weeralarm aldus KNMIquote:KNMI: Beoordeling lange termijn
Synoptische ontwikkeling
Krachtige hogedruk opbouw boven centraal Europa houdt storingen voorlopig op afstand. De zuidelijke stroming zorgt zeker de komende dagen voor aanvoer van zeer warmere lucht met tropische temperaturen. Vrijdagavond kan er op nadering van een thermisch lagedrukgebied in combinatie met een thetaw-rug (18-20 graden op 850 hPa) al een stroomopwaarts gevormde bui tot het zuidoosten van het land doordringen. Tijdens het weekeinde kunnen ook in onze omgeving enkele regen- en onweersbuien ontstaan, waarschijnlijk lokaal van karakter. Maandagavond en dinsdagnacht/ochtend kunnen er op nadering van een volgend thermisch lagedrukgebied in combinatie met een schampende scherpe bovenluchttrog actievere en frekwentere buien ontstaan. Vooral de oper geeft veel neerslag in onze directe omgeving. Ongetwijfeld vergezeld met zwaar onweer, als deze oplossing uitkomt. Een situatie om in de gaten te houden ook i.v.m. een mogelijk weeralarm voor zwaar onweer. De 850-temperatuur blijft de periode tot dinsdag op 15 graden liggen, daarna zakt ze af naar 10 graden als ensemble gemiddelde waarde. De tweede helft van de volgende week zou onder invloed van een hogedrukuitloper het weer wat kunnen stabiliseren, toch geeft nog steeds 30-40% van de members kans op buien.
Modelbeoordeling en onzekerheden
Volgens de pluim zijn vrijdag en zaterdag de warmste dagen, toch zijn er in de nieuwe week nog steeds een aantal oplossingen die bij de 30 graden komen. Met temperatuurswaarden op 850-hPa van zo'n 10 graden is er ook in de EPS-periode een maximumtemperatuur van 24-27 graden te verwachten. Koud wordt het dus sowieso niet. De pluim is na het weekeinde echter zeer breed. Er zijn geen tubeoplossingen. De neerslagkans komt na het weekeinde tijdelijk op 50-60%, gedurende de EPS-periode op 30-40%
Samenvatting meerdaagse-periode:
Tijdens het weekeinde tropisch warm met temperaturen op veel plaatsen op of iets boven de 30 graden, tevens is er een (toenemende) kans op enkele stevige onweersbuien. Na het weekeinde neemt de kans op onweersbuien verder toe, de temperatuur doet een kleine stap terug naar 25 tot 30 graden.
ja ik zit heel goed. schrok er zelf van. Dit zijn waardes van 25/26 mei 2009quote:Op donderdag 8 juli 2010 14:54 schreef Take_A_Picture het volgende:
Richting Oosten zit je wel heul goed!!!
Toch ben ik er van overtuigd dat er nog te weinig Jetstream is.....En bekijk de KO-index eens, die is ook erg laag!quote:Op donderdag 8 juli 2010 15:09 schreef dimage het volgende:
[..]
ja ik zit heel goed. schrok er zelf van. Dit zijn waardes van 25/26 mei 2009
Wat houdt dit precies in?quote:Op donderdag 8 juli 2010 15:09 schreef dimage het volgende:
[..]
herinner je je 25/26 mei niet meer?quote:Op donderdag 8 juli 2010 15:15 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Wat houdt dit precies in?
Heule erge onweer enzo?
Jewelquote:Op donderdag 8 juli 2010 15:16 schreef tubacloud het volgende:
[..]
herinner je je 25/26 mei niet meer?
2009 that is
Nog helemaal niets.... de juiste elementen hierbij zijn nodig!quote:Op donderdag 8 juli 2010 15:21 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Jewel, maar ik heb geen idee wat al die waardes enzo inhouden.
http://www.bliksemdetectie.nl/index.php/topic,4211.0.html lees dit door.quote:Op donderdag 8 juli 2010 15:15 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Wat houdt dit precies in?
Heule erge onweer enzo?
klopt, maar de luchtvochtigheid gaat omhoog dus we blijven hopen.quote:Op donderdag 8 juli 2010 15:24 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Nog helemaal niets.... de juiste elementen hierbij zijn nodig!
quote:Op donderdag 8 juli 2010 15:09 schreef dimage het volgende:
Weet dat nog niet zo 1 2 3 .quote:Op donderdag 8 juli 2010 15:36 schreef horned_reaper het volgende:
Trouwens Dimage... ik wil je enthousiasme niet de kop indrukken!
Maar jouw CAPE waarden zijn gebaseerd op de GFS voorspellingen. De GFS overdrijft de dauwpunts waarden echt ENORM! waardoor de CAPE veel te hoog uitvalt.
De werkelijke CAPE ligt ongeveer tussen de 1000 en 1500.
Voor een realistische kijk op de CAPE waarden kun je beter kijken naar de MLCAPE.
quote:Op donderdag 8 juli 2010 15:25 schreef dimage het volgende:
[..]
http://www.bliksemdetectie.nl/index.php/topic,4211.0.html lees dit door.
De waarheid zal er ergens wel tussenin zitten.quote:Op donderdag 8 juli 2010 15:36 schreef horned_reaper het volgende:
Trouwens Dimage... ik wil je enthousiasme niet de kop indrukken!
Maar jouw CAPE waarden zijn gebaseerd op de GFS voorspellingen. De GFS overdrijft de dauwpunts waarden echt ENORM! waardoor de CAPE veel te hoog uitvalt.
De werkelijke CAPE ligt ongeveer tussen de 1000 en 1500.
Voor een realistische kijk op de CAPE waarden kun je beter kijken naar de MLCAPE.
Of je moet in het midden van het land zittenquote:Op zondag 11 juli 2010 14:40 schreef RemcoW23 het volgende:
Dit wordt dus niks meer vandaag.. We hebben de grootste zooi gisteren al gehad..
Zou je in Jip en Janneke taal kunnen vertellen in het kort wat er gaat gebeurenquote:Op zondag 11 juli 2010 17:50 schreef horned_reaper het volgende:
[quote]Op zondag 11 juli 2010 17:43 schreef dimage het volgende:
morgen wordt de grote dagik zal morgenochtend direct de nieuwe kaarten inclusief de Boyden plaatsen hier. Maar, beloof niets, de eerste prognoses lijken erop dat gisteren snel vergeten wordt morgen
[/quote
Ik zal het alvast voor je doen![]()
Morgen gaat het echt gevaarlijk worden!
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Weinigquote:
Niet zaterdag 10 juli ?quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |