abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Eurovisie Songfestival Queen zondag 4 juli 2010 @ 19:51:42 #1
163650 Greys
pi_83652320
De discussie hierover begon in dit topic:

Hond uit het buitenland "adopteren"?

en aangezien ik heb begrepen dat er behoefte is om over verder te praten hierbij een nieuw topic.

Kort samengevat is de discussie:
Er zijn diverse stichtingen die verwaarloosde dieren uit het buitenland haalt, of opkoopt bij buitenlandse dodingsstations, zodat deze hier in Nederland (en andere landen) geadopteerd kunnen worden. Nobel initiatief uiteraard.

Of werkt dit juist in de hand dat de praktijken in deze dodingsstations onverminderd doorgaan, omdat de eigenaars dus geld krijgen voor de honden die daar - soms op niet bepaald humane wijze - worden gedood? En dat de honden in de Nederlandse asiels die ook op een baas hopen langer moeten wachten?

Kan de energie en geld die de stichtingen steken in het naar ons land halen van deze honden niet beter besteed worden aan castratieprogramma's in het land zelf, waardoor er minder dieren in de dodingsstations komen?

Wat vind jij?

Zoals gezegd in het vorige topic: hou het netjes. Een stevige discussie is prima en alleen maar interessant juist, maar persoonlijk gekat over en weer is ongewenst. Je kunt je standpunt ook prima kenbaar maken en een andere mening hebben op een volwassen manier
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_83652658
quote:
Zielige hond kan bron van ziekten zijn

Tientallen Nederlandse stichtingen importeren op grote schaal buitenlandse zwerfhonden. Niet doen, waarschuwen dierenartsen. Met de dieren komen ziekten mee. Of ze bijten de kat dood.

Als Janny Kroon de zijdeur van haar huis opent, staat ze binnen een paar seconden tot aan haar dijen in een zee van hondenruggen. De koning van het stel is herder Aski. Hij zat in Kroatië al zeven jaar in een modderig asiel zonder stromend water. Eigenlijk wilden de vrijwilligers hem daar niet kwijt, maar Kroon haalde hen over Aski een oude dag in Nederland te gunnen. Sinds elf jaar trekt Kroon zich het lot van zwerfhonden aan. Beesten waarvoor geen zorg is in Spanje, Griekenland, Turkije of voormalig Joegoslavië, krijgen via haar stichting Poor Animal in Nederland een tweede kans. Op het erf van haar woonboerderij in Prinsenbeek lopen bijna tweehonderd honden vrij rond. Bezoekers wordt aangeraden oude kleding aan te doen. Een vrijwilliger helpt drollen rapen. Een kennis neemt maandelijks met de auto honden voor haar mee uit Kroatië. Ook een Spaans contact selecteert zielige gevallen en zet ze op transport. Jaarlijks komen zeker driehonderd honden binnen. Kroon financiert haar reddingsmissie met inkomsten uit onroerend goed en de fok van chihuahua’s en naakthonden. Via Marktplaats en mond-tot­mondreclame zoekt ze in Nederland nieuwe baasjes. Tientallen stichtingen, waaronder Rescue Dogs Europe en Spaanse Honden in Nood, importeren wekelijks even zovele straathonden, vaak via de Belgische luchthaven Zaventem. Nederlanders die in Spanje op het vliegveld stappen wordt soms gevraagd gedurende de vlucht als hondenoppas te fungeren. Vrijwilligers van de stichtingen wachten op het vliegveld om de honden naar een nieuw baasje brengen. De nieuwe eigenaren betalen tussen de 200 en 300 euro voor het vervoer en – als het goed is – de inentingen. De groeiende import van zwerfhonden baart dierenartsen zorgen. Ze beginnen binnenkort een campagne om vakantiegangers te waarschuwen geen dieren mee te nemen, omdat die ziekten kunnen meedragen. Inentingen bieden geen garantie dat een dier vrij is van infecties en tests zijn vaak onbetrouwbaar. Door de klimaatverandering komen teken die dierziekten verspreiden tegenwoordig ook in Nederland voor, waardoor infecties sneller kunnen worden verspreid. Sommige ziekten kunnen van honden naar mensen worden overgedragen. Recent is in België, Engeland en Frankrijk weer hondsdolheid geconstateerd bij honden uit verre landen. „Dan moet je niet denken dat Nederland van rabiës (hondsdolheid, red.) gevrijwaard blijft”, zegt Leen den Otter, dierenarts in Rhoon bij Rotterdam. „Bij de laatste grote uit­braak, in 1962, zijn er vijf mensen aan dood gegaan.” Wie zwerfdieren wil helpen kan volgens de Dierenbescherming en het Landelijk Informatiecentrum Gezelschapsdieren beter geld doneren aan dierenbeschermers ter plaatse of ervoor zorgen dat de honden worden gecastreerd. Ook zonder ziekten is het houden van ex-zwervers vaak riskant. Dierengedragstherapeut Debbie Rijnders ziet in haar praktijk vaak buitenlandse honden. Ze had onlangs een mevrouw in haar praktijk die haar hondje na een paar weken acclimatiseren een uurtje alleen liet om boodschappen te doen. „ Ze kwam terug en vond de kat gevierendeeld.” Rijnders pleit ervoor honden bij binnenkomst op hun gedrag te testen. „Mensen onderschatten waartoe een hond in staat is.” Janny Kroon somt moeiteloos de symptomen op van bijvoorbeeld leishmania, een ernstige ziekte waar een van haar honden aan lijdt. Toch vindt ze dat honden ten onrechte als infectieverspreiders worden gezien. „Mensen en paarden dragen ook teken.” Met besmettingen gaat ze pragmatisch om: tegen teken helpen speciale halsbanden. Zieke Kroatische pups wonen tijdelijk afgezonderd in de paardenstal. „Kijk hun poep is nu goed.”
Bron
pi_83653461
Ja hoor daar gaat er weer een,wanneer komen de positieve verhalen?
En er zijn echt wel dierenarsen die er anders over denken,hier in de maatschap zijn alle heren en dames dierenarts even positief over onze honden en hun gezondheid.
  Eurovisie Songfestival Queen zondag 4 juli 2010 @ 20:29:37 #4
163650 Greys
pi_83653569
quote:
Op zondag 4 juli 2010 20:25 schreef podencofan het volgende:
Ja hoor daar gaat er weer een,wanneer komen de positieve verhalen?
En er zijn echt wel dierenarsen die er anders over denken,hier in de maatschap zijn alle heren en dames dierenarts even positief over onze honden en hun gezondheid.

Bij zo'n onderwerp/discussie heb je nou eenmaal voor- en tegenstanders

Ik ken ook mensen met een hondje uit het buitenland en die is er zielsgelukkig mee en het hondje is al echt héél erg lang bij haar en hartstikke gezond.
Daar is ook helemaal niets mis mee. Maar je kunt wel je vraagtekens zetten bij dat hele systeem. Hoeft niet, mag wel
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_83653764
quote:
Op zondag 4 juli 2010 20:29 schreef Greys het volgende:

[..]

Ik ken ook mensen met een hondje uit het buitenland en die is er zielsgelukkig mee en het hondje is al echt héél erg lang bij haar en hartstikke gezond.
Daar is ook helemaal niets mis mee. Maar je kunt wel je vraagtekens zetten bij dat hele systeem. Hoeft niet, mag wel
Niemand beweerd toch ook dat ALLE honden, of zelfs het merendeel, ziek is?
Er zijn zat succesverhalen, en ben dan ook blij voor DIE honden. Maar het gaat alsnog wel eens mis, met alle gevolgen van dien.

Van mij mogen ze de invoer en uitvoer van dieren wel wat strenger maken. Zeker als het om landen gaat waar nogal eens wat gevaarlijke ziekten rondzwerven.
pi_83654377
Wat die laatste zin betreft BEN IK HET HELEMAAL MET JE EENS maar ook mensen die de grenzen overgaan moet en strenger gecontroleerd worden en dan bedoel ik ook mensen die exotische vakanties maken
quote:
Op zondag 4 juli 2010 20:34 schreef Faithfulness het volgende:

[..]

Er zijn zat succesverhalen, en ben dan ook blij voor DIE honden. Maar het gaat alsnog wel eens mis, met alle gevolgen van dien.

Van mij mogen ze de invoer en uitvoer van dieren wel wat strenger maken. Zeker als het om landen gaat waar nogal eens wat gevaarlijke ziekten rondzwerven.
pi_83654540
zal ik ze dan maar zetten?????
quote:
Op zondag 4 juli 2010 20:29 schreef Greys het volgende:

[..]

pi_83654721
quote:
Op zondag 4 juli 2010 20:50 schreef podencofan het volgende:
Wat die laatste zin betreft BEN IK HET HELEMAAL MET JE EENS maar ook mensen die de grenzen overgaan moet en strenger gecontroleerd worden en dan bedoel ik ook mensen die exotische vakanties maken
[..]

Ook daar ben ik het mee eens hoor
Maar ik weet niet helemaal wat de regelgeving betreft exotische reizen naar het buitenland zijn.

En het is offtopic Daar zijn we wel goed in, bij dit topic
  Moderator zondag 4 juli 2010 @ 20:58:55 #9
155227 crew  Guppy
dus
pi_83654776
quote:
Op zondag 4 juli 2010 17:41 schreef bigsan het volgende:

[..]

op de tv de bloederigste beelden kijken is totaal iets anders dan als je er met neus boven op staat dus die stelling gaat niet op sorry. ik blijf bij mijn besluit dat je het met je eigen ogen en gevoel moet zien en meemaken en dat je dan pas echt een oordeel kunt geven. je mening kan altijd maar dat is totaal iets anders.

Je zou eens wat vaker TV moeten kijken. De censuur bestaat al eeuwen niet meer, en alles wat onverhoopt de TV niet haalt is te vinden via YouTube of andere kanalen. Vaak zijn het stichtingen zelf die dit materiaal online zetten, het is dus echt wel te vinden.
Met behulp van de moderne media is iedereen in staat om een oordeel te vellen, en ik denk dat iedereen in dit topic het er wel over eens is dat de situatie in dodingsstations verschrikkelijk is.
quote:
ook hier zeg ik weer. een top idee. ga dat dan ten uitvoer brengen, althans probeer het, maar schuif het niet op al die organisaties want die hebben 9 van de 10 plannen al uitgevoerd of zijn er mee bezig.
het is zo makkelijk om te zeggen "doe dit of doe dat"en zelf in je stoel blijven zitten.
ik begrijp jullie wel, echt, maar voeg de daad eens zelf bij het woord dan ben je sterk. en ook al blijkt het niet te werken of te lukken dan heb je het in ieder geval geprobeerd.
Je hebt geen idee wie wij zijn, dus wat geeft jou te zeggen dat wij zelf op onze stoel zitten? Je moest eens weten hoe hard de meesten van ons zich hier inspannen voor dieren. Zowel dieren in NL, als dieren in het buitenland.
Zelf ben ik een actief lid van een aantal grote organisaties. Ik werk met hun mee aan communicatie, omdat dat ook mijn vak is, daar ben ik goed in. Mede daardoor weet ik dat het mogelijk is om lokale bevolking te mobiliseren iets te doen aan het probleem. Maar je moet het wel willen en je moet het wel goed doen.
Het is te makkelijk om te roepen dat wij niks doen. Omdat het geen honden zijn, wil het niet zeggen dat er niks gedaan wordt. Katten, stieren en walvissen hebben ook het recht op leven. En ze worden niet naar NL gehaald, maar de problemen worden op lokatie aangepakt. Voel ik me een stuk beter bij.
quote:
ja ook in Nl worden de dieren tijdens de vakantie periode de straat op gezet, aan een boom of afgegeven met een k. smoes. keihard straffen moeten ze die mensen. maar in spanje hebben ze geen asiels daar heb je de dodingstations en organisatie die dan gelukkig zo'n dier komt redden.
Ze hebben in Spanje wel degelijk asiels. Het zijn er niet veel, en ze zijn vaak opgezet door Stichtingen uit het buitenland. Ze zijn onbekend bij de lokale bevolking, en daar gaat het al fout. Communicatie, anyone? Honden er weghalen, hoe nobel ook, werkt niet mee aan de bewustwording van de mensen.
quote:
neem het voortouw meld je aan bij een organisatie en ga er voor dat is alles wat ik nog kan zeggen.
Volgens mij is het merendeel hier al onder de pannen, dank u. Alleen zijn het niet altijd honden. Er is meer.

Overigens zijn mijn huisdieren 'maar' cavia's en een konijn, en bovendien afdankertjes. Maar zij komen wel uit NL, en dus zijn daar weer een konijn en twee cavia's minder aan het wachten op een baasje. Op mijn reizen in onder andere Zuid Oost Azië heb ik ook hartverscheurende dierensituaties gezien, ook voor honden. Heel erg, maar het enige wat je als toerist kan doen is zorgen dat het de mensen daar geen geld oplevert vanuit toeristen. Door het niet te sponsoren, wordt het in ieder geval niet interessanter. Meer kan je op dat moment niet doen.

En let's face it, je kan niet alles redden. Maar je kunt je wel richten op één bepaald iets. Niks mis mee, hoef je je ook niet schuldig over te voelen. Maar doe het dan wel goed.
Probeer een lange termijn oplossing te vinden voor een probleem en laat je niet verleiden door de makkelijke weg te kiezen en een korte termijn oplossing te bieden. Werk op een manier die de daders geen geld oplevert, geen cent. Maak het niet interessanter dan het is. En maak je doel wereldkundig, op alle mogelijke manieren binnen de media. En de mogelijkheden zijn tegenwoordig eindeloos.
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  Eurovisie Songfestival Queen zondag 4 juli 2010 @ 20:59:42 #10
163650 Greys
pi_83654821
quote:
Op zondag 4 juli 2010 20:34 schreef Faithfulness het volgende:

[..]

Eens

Ik ben ook hartstikke blij voor de honden die vanuit het buitenland een prima huis hebben gevonden hier. En voor de baasjes die er waarschijnlijk heel gelukkig mee zijn.

Er zijn positieve en negatieve verhalen, dat hou je altijd.
Wat voornamelijk de vraag is bij zoiets, is wat er in de OP al even kort samengevat is (heb ik geprobeerd tenminste aan de hand van het vorige topic) of het in het algemeen, over het grote geheel gezien, niet beter is om wat aan de misstanden dáár proberen te doen dan om die dieren allemaal hierheen te halen.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Moderator zondag 4 juli 2010 @ 21:09:50 #11
155227 crew  Guppy
dus
pi_83655352
quote:
Op zondag 4 juli 2010 18:18 schreef bigsan het volgende:

[..]

kijk dat bedoel ik dus Greys. ik heb het niet over ACE ik heb het over organisaties.
als je ACE niet wilt helpen doe je het niet. doe ik ook niet. ik help andere organisaties. er zijn er genoeg.
Er zijn inderdaad (meer dan) genoeg organisaties, die zich met dit probleem bezig houden. Door deze hoeveelheid werkt men vaak langs elkaar heen. Als men de krachten nou eens zou bundelen, kan er worden gewerkt aan naamsbekendheid en grotere campagnes. Daarmee kan veel meer gedaan worden, dan via talloze individuele acties.
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_83656198
Natuurlijk is het probleem aanpakken in het land zelf nog altijd de beste manier,maar als de instanties en de regering daar niet of mondjesmaat meewerkt dan heb je al n probleem.
en ik krijg sterk de indruk dat Spanje daarin een kei is,
pi_83656826
Waarom zitten al die organisaties in Spanje en niet in China? Enig idee hoe ze met honden omgaan in China?

Mijn eerste gedachte: Dat kost teveel geld. Moeten ze in quarantaine. Is dat dan teveel moeite?
  Moderator zondag 4 juli 2010 @ 21:42:18 #14
155227 crew  Guppy
dus
pi_83657135
En de oplossing is alleen maar om door te zetten. Veranderingen gaan niet over één nacht ijs, hoe graag we dat ook zouden willen. Maar door het doel voor ogen te houden, is het wel degelijk te bereiken.

Het werkt niet om andere dingen te gaan doen. Zoals bijvoorbeeld korte termijn oplossingen bieden. Dit werkt zelfs averechts wanneer deze oplossingen met geld bedongen worden. Dit maakt het voor de veroorzakers een makkelijke verdienste, en dat is het laatste wat we willen. Mensen met honden moeten weten dat dit een beloning van slecht gedrag is, het ergste wat je kan doen in de opvoeding. En in feite zijn we aan het opvoeden.

Nogmaals, verwacht morgen geen veranderingen. Het is een lange weg te gaan. Maar bedenk dat wij als NL'ers nog niet zo lang geleden ook barbaarse dingen deden met dieren. Bijvoorbeeld ganstrekken.

In verschillende mate gaat we nog steeds niet goed met dieren om, denk bijvoorbeeld aan het blanke kalfsvlees van kalveren met opzettelijke bloedarmoede (want blank vlees). Door de bekendheid van dit probleem zijn mensen erbij stil gaan staan, en denken mensen na over wat voor kalfsvlees ze willen komen. Natuurlijk nog niet iedereen, maar het is een langzaam maar zeker proces.

In NL hebben stichtingen als Wakker Dier, de Dierenbescherming en Bont voor Dieren daar een groot aandeel in. En niet op de laatste plaats natuurlijk de Partij van de Dieren, die de dierendiscussie rechtstreeks naar de Tweede Kamer brengt.

Zo kan het in ieder landen ook. Het duurt alleen een poos. Maar hoe meer men bereid is op lokatie wat te doen, hoe meer het effect zal zijn. Zeker voor de langere termijn.
quote:
Op zondag 4 juli 2010 21:38 schreef Faithfulness het volgende:
Waarom zitten al die organisaties in Spanje en niet in China? Enig idee hoe ze met honden omgaan in China?

Mijn eerste gedachte: Dat kost teveel geld. Moeten ze in quarantaine. Is dat dan teveel moeite?
Die organisaties zitten (nog) niet in China, omdat dit land tot een aantal jaren terug een zeer gesloten land was wat onder een dictatuur leefde. Wanneer een land niet toegankelijk is, kun je weinig doen aan de situatie. Het is voor stichtingen haast niet mogelijk geweest om voet aan wal te krijgen, laat staat om honden naar Europa te halen. En misschien is dat maar goed ook, als we daar aan gaan beginnen is het hek van de dam.
Inmiddels is het politieke klimaat aan het veranderen, en ontstaat er ruimte voor het bewustzijn naar dieren toe. Mensen krijgen de welvaart die het mogelijk maakt om zich te bekommeren om dieren.

De eerste voorzichtige stapjes worden gezet. Natuurlijk gaat dit niet vlekkeloos, maar bedenk dat in China een hond is wat voor ons een koe is, een bron van voedsel. Deze omschakeling is niet makkelijk. Het helpt gelukkig dat China zich wil spiegelen aan de westerse maatschappij. Huisdieren, en ook honden, worden gezien als een teken van welvaart. En in een land waar aanzien heel belangrijk is, is status dat ook. En dus zijn steeds meer Chinezen betrokken bij het lot van honden. Niet alleen de huishond, maar ook de 'gewone' hond op straat. Een goede ontwikkeling.

Het kost tijd, maar ze doen hun best. De verbeteringen beginnen zich al te tonen.

[ Bericht 34% gewijzigd door Guppy op 04-07-2010 21:48:43 ]
pi_83658060
ik weet heel goed hoe ze in china met honden omgaan ja,het zou idd helemaal niet verkeerd zijn om daar de boel eens op stelten t gaan zetten je hoort idd nooit iets van organisaties die daar zitten dat is wel waar.misschien is het toch n ver van mijn bedshow.het is n stukje verder als Spanje maar ik ben het helemaal met je eens .Eerlijk gezegd had ik nog niet eens aan China gedacht
quote:
Op zondag 4 juli 2010 21:38 schreef Faithfulness het volgende:

pi_83658564
Dat is goed nieuws!
En je hebt gelijk, het gaat allemaal niet over 1 nacht ijs.

Ik heb nog een vraag, die denk ik alleen door bigsan, Rineke v/d Waal of een andere (ex)medewerker kan beantwoorden.

Hoe worden honden geselecteerd? Je loopt zo'n dodingsstation binnen, en dan? Ik begreep al dat niet alleen de "jonge honden" meegenomen worden. Ik snap dat het hartverscheurend is, maar je moet een keus maken. Hoe kies je?
Honden die ernstig ziek of gewond zijn, nemen jullie die bijv. ook mee? Is dat niet juist vragen om problemen en is de kans dat zo'n hond overlijdt (en jullie dus in principe geld voor niets hebben betaald) groter? Of laten jullie zulke honden (met pijn in het hart) toch achter?

Ook heb ik nog een opmerking over het "dove en blinde honden" verhaal.
Mijn mening is: Een blinde en/of dove hond kan je nooit lekker hond laten zijn. Een dove hond kun je (tenzij je een enorm stuk land hebt) niet lekker laten rennen. Het diertje zal altijd aan de lijn moeten. Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor een blinde hond. Lekker naar het bos of het strand om het dier te laten rennen is geen optie. Om die reden zeg ik: Het diertje kan nooit zo'n fijn leven hebben als een horende/ziende hond, en is het wat mij betreft toch beter om het in te laten slapen. Klinkt hard, maar ik vind een hond die niet lekker kan rennen, springen etc. geen ideaal leven hebben.
pi_83659391
Op deze vragen is eerder uitgebrijd antwoord gegeven door zowel bigsn als mevr.vd waal en door mij.
schrol maar even terug naar de eerste topics[
pi_83711621
Wat is het hier ineens stil,zijn !
Of zijn jullie allemaal naar Spanje vertrokken om hondjes te helpen?
  Moderator dinsdag 6 juli 2010 @ 09:48:17 #19
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_83711717
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 09:44 schreef podencofan het volgende:
Wat is het hier ineens stil,zijn !
Of zijn jullie allemaal naar Spanje vertrokken om hondjes te helpen?

Ik denk dat ieder zijn mening inmiddels al wel een beetje gegeven heeft

Ik hoorde trouwens dat de Belgische regering overweegt om een rem te zetten op de invoer van buitenlandse asieldieren, dat zou in nederland ook geen gek idee zijn.
Hoe staat de Partij van de Dieren eigenlijk tegenover de invoer van zoveel spaanse hondje naar o.a nederland?
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
  Moderator dinsdag 6 juli 2010 @ 09:56:35 #20
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_83711915
Gevonden: http://www.hondenpage.com(...)van-asielhonden..php

21.000 belgische asieldieren die afgemaakt worden omdat er geen nieuw baasje word gevonden!!
  Eurovisie Songfestival Queen dinsdag 6 juli 2010 @ 09:59:39 #21
163650 Greys
pi_83711999
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 09:56 schreef senesta het volgende:
Gevonden: http://www.hondenpage.com(...)van-asielhonden..php

21.000 belgische asieldieren die afgemaakt worden omdat er geen nieuw baasje word gevonden!!

Auw. Wat confronterend, zo'n hoog aantal

Dan boft Banja van Yvonne maar
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Moderator dinsdag 6 juli 2010 @ 10:03:26 #22
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_83712122
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 09:59 schreef Greys het volgende:

[..]

Auw. Wat confronterend, zo'n hoog aantal

Dan boft Banja van Yvonne maar

En 4 op de 10 asielkatten word ingeslapen door gebrek aan plaats

Nieuwere cijfers worden niet beter: http://goras.skynetblogs.(...)hanaseerde-asielhond
  Eurovisie Songfestival Queen dinsdag 6 juli 2010 @ 10:07:55 #23
163650 Greys
pi_83712244
Hoe zit dat eigenlijk in Nederland?
Hoe zijn hier de regels met asieldieren... als die niet geplaatst kunnen worden na een bepaalde tijd, laten ze die dieren dan ook inslapen? En zo ja, wat zijn hier de aantallen?

Of heb ik over die post heengelezen eerder in deze topics?
Ik zit overdag vaak via mobiel online en dan mis ik wel eens wat.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Moderator dinsdag 6 juli 2010 @ 10:31:43 #24
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_83712969
Ik had het al eerder gepost maar ik had deze cijfers gevonden:

Hier nog enkele cijfers over euthanaseren van asieldieren in België en Nederland:

Gemiddeld worden in Nederland 4,4 % van de honden die in een asiel terechtkomen geeuthanaseerd. In Vlaanderen is dit 17,5 %
Gemiddeld worden in Nederland 8,7 % van de katten die in een asiel terechtkomen geeuthanaseerd. In Vlaanderen is dit 47,5 %.

Verder:

Cijfers van de 53 asielen van de Dierenbescherming tonen aan dat het totaal aantal opgevangen dieren vorig jaar met 5,5% gedaald is ten opzichte van 2008. In 2009 vonden 12.185 honden en 28.914 katten hun weg naar het asiel. Frank Dales, directeur Dierenbescherming: 'Ook al zitten we nog steeds met ruim 40.000 asieldieren, gelukkig is er in 2009 een einde gekomen aan de continu stijgende lijn van het aantal honden en katten in een asiel. We zijn dus op de goede weg, wat nog maar eens het belang onderstreept van onze campagne.' De Dierenbescherming maakt deze cijfers bekend als onderdeel van de 'Ik Zoek Baas'-campagne voor dieren in het asiel, die deze week van start gaat.

In 2008 belandden 43.479 honden en katten in een asiel van de Dierenbescherming; in 2009 waren dat er 41.099. Deze daling wordt onder andere veroorzaakt door een daling van het aantal opgevangen zwerfkatten met 6% (1360 minder zwerfkatten dan in 2008) en een daling van het aantal zwerfhonden met 11% (997 minder zwerfhonden dan in 2008). Ook het aantal honden waarvan de eigenaar afstand deed (afstandshonden) is in 2009 gedaald met 5% van 3447 naar 3263. 'Ik hoop dat deze daling structureel zal blijken te zijn', zegt Dales. 'De cijfers geven aan dat de prioriteit die de Dierenbescherming al jarenlang geeft aan dieren in asielen vruchten begint af te werpen.' De asielen van de Dierenbescherming slaagden er in 2009 in bijna negen op de tien honden en meer dan acht op de tien katten te herplaatsen die niet teruggeplaatst konden worden bij de oorspronkelijke eigenaar.
pi_83712993
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 10:07 schreef Greys het volgende:
Hoe zit dat eigenlijk in Nederland?
Hoe zijn hier de regels met asieldieren... als die niet geplaatst kunnen worden na een bepaalde tijd, laten ze die dieren dan ook inslapen? En zo ja, wat zijn hier de aantallen?

Of heb ik over die post heengelezen eerder in deze topics?
Ik zit overdag vaak via mobiel online en dan mis ik wel eens wat.
Senesta heeft in het vorige topic wat cijfers gepost. Uit mijn hoofd wordt in Nederland zo'n 4-5% van de asieldieren afgemaakt. In België lag dat aantal op 17-18% en in Spanje op 16 komma nogiets%.

In België maken ze dus procentueel meer asieldieren af dan dan Spanje.
There is no love sincerer than the love of food.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')