abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Eurovisie Songfestival Queen zondag 4 juli 2010 @ 19:51:42 #1
163650 Greys
pi_83652320
De discussie hierover begon in dit topic:

Hond uit het buitenland "adopteren"?

en aangezien ik heb begrepen dat er behoefte is om over verder te praten hierbij een nieuw topic.

Kort samengevat is de discussie:
Er zijn diverse stichtingen die verwaarloosde dieren uit het buitenland haalt, of opkoopt bij buitenlandse dodingsstations, zodat deze hier in Nederland (en andere landen) geadopteerd kunnen worden. Nobel initiatief uiteraard.

Of werkt dit juist in de hand dat de praktijken in deze dodingsstations onverminderd doorgaan, omdat de eigenaars dus geld krijgen voor de honden die daar - soms op niet bepaald humane wijze - worden gedood? En dat de honden in de Nederlandse asiels die ook op een baas hopen langer moeten wachten?

Kan de energie en geld die de stichtingen steken in het naar ons land halen van deze honden niet beter besteed worden aan castratieprogramma's in het land zelf, waardoor er minder dieren in de dodingsstations komen?

Wat vind jij?

Zoals gezegd in het vorige topic: hou het netjes. Een stevige discussie is prima en alleen maar interessant juist, maar persoonlijk gekat over en weer is ongewenst. Je kunt je standpunt ook prima kenbaar maken en een andere mening hebben op een volwassen manier
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_83652658
quote:
Zielige hond kan bron van ziekten zijn

Tientallen Nederlandse stichtingen importeren op grote schaal buitenlandse zwerfhonden. Niet doen, waarschuwen dierenartsen. Met de dieren komen ziekten mee. Of ze bijten de kat dood.

Als Janny Kroon de zijdeur van haar huis opent, staat ze binnen een paar seconden tot aan haar dijen in een zee van hondenruggen. De koning van het stel is herder Aski. Hij zat in Kroatië al zeven jaar in een modderig asiel zonder stromend water. Eigenlijk wilden de vrijwilligers hem daar niet kwijt, maar Kroon haalde hen over Aski een oude dag in Nederland te gunnen. Sinds elf jaar trekt Kroon zich het lot van zwerfhonden aan. Beesten waarvoor geen zorg is in Spanje, Griekenland, Turkije of voormalig Joegoslavië, krijgen via haar stichting Poor Animal in Nederland een tweede kans. Op het erf van haar woonboerderij in Prinsenbeek lopen bijna tweehonderd honden vrij rond. Bezoekers wordt aangeraden oude kleding aan te doen. Een vrijwilliger helpt drollen rapen. Een kennis neemt maandelijks met de auto honden voor haar mee uit Kroatië. Ook een Spaans contact selecteert zielige gevallen en zet ze op transport. Jaarlijks komen zeker driehonderd honden binnen. Kroon financiert haar reddingsmissie met inkomsten uit onroerend goed en de fok van chihuahua’s en naakthonden. Via Marktplaats en mond-tot­mondreclame zoekt ze in Nederland nieuwe baasjes. Tientallen stichtingen, waaronder Rescue Dogs Europe en Spaanse Honden in Nood, importeren wekelijks even zovele straathonden, vaak via de Belgische luchthaven Zaventem. Nederlanders die in Spanje op het vliegveld stappen wordt soms gevraagd gedurende de vlucht als hondenoppas te fungeren. Vrijwilligers van de stichtingen wachten op het vliegveld om de honden naar een nieuw baasje brengen. De nieuwe eigenaren betalen tussen de 200 en 300 euro voor het vervoer en – als het goed is – de inentingen. De groeiende import van zwerfhonden baart dierenartsen zorgen. Ze beginnen binnenkort een campagne om vakantiegangers te waarschuwen geen dieren mee te nemen, omdat die ziekten kunnen meedragen. Inentingen bieden geen garantie dat een dier vrij is van infecties en tests zijn vaak onbetrouwbaar. Door de klimaatverandering komen teken die dierziekten verspreiden tegenwoordig ook in Nederland voor, waardoor infecties sneller kunnen worden verspreid. Sommige ziekten kunnen van honden naar mensen worden overgedragen. Recent is in België, Engeland en Frankrijk weer hondsdolheid geconstateerd bij honden uit verre landen. „Dan moet je niet denken dat Nederland van rabiës (hondsdolheid, red.) gevrijwaard blijft”, zegt Leen den Otter, dierenarts in Rhoon bij Rotterdam. „Bij de laatste grote uit­braak, in 1962, zijn er vijf mensen aan dood gegaan.” Wie zwerfdieren wil helpen kan volgens de Dierenbescherming en het Landelijk Informatiecentrum Gezelschapsdieren beter geld doneren aan dierenbeschermers ter plaatse of ervoor zorgen dat de honden worden gecastreerd. Ook zonder ziekten is het houden van ex-zwervers vaak riskant. Dierengedragstherapeut Debbie Rijnders ziet in haar praktijk vaak buitenlandse honden. Ze had onlangs een mevrouw in haar praktijk die haar hondje na een paar weken acclimatiseren een uurtje alleen liet om boodschappen te doen. „ Ze kwam terug en vond de kat gevierendeeld.” Rijnders pleit ervoor honden bij binnenkomst op hun gedrag te testen. „Mensen onderschatten waartoe een hond in staat is.” Janny Kroon somt moeiteloos de symptomen op van bijvoorbeeld leishmania, een ernstige ziekte waar een van haar honden aan lijdt. Toch vindt ze dat honden ten onrechte als infectieverspreiders worden gezien. „Mensen en paarden dragen ook teken.” Met besmettingen gaat ze pragmatisch om: tegen teken helpen speciale halsbanden. Zieke Kroatische pups wonen tijdelijk afgezonderd in de paardenstal. „Kijk hun poep is nu goed.”
Bron
pi_83653461
Ja hoor daar gaat er weer een,wanneer komen de positieve verhalen?
En er zijn echt wel dierenarsen die er anders over denken,hier in de maatschap zijn alle heren en dames dierenarts even positief over onze honden en hun gezondheid.
  Eurovisie Songfestival Queen zondag 4 juli 2010 @ 20:29:37 #4
163650 Greys
pi_83653569
quote:
Op zondag 4 juli 2010 20:25 schreef podencofan het volgende:
En er zijn echt wel dierenarsen die er anders over denken,hier in de maatschap zijn alle heren en dames dierenarts even positief over onze honden en hun gezondheid.

Bij zo'n onderwerp/discussie heb je nou eenmaal voor- en tegenstanders

Ik ken ook mensen met een hondje uit het buitenland en die is er zielsgelukkig mee en het hondje is al echt héél erg lang bij haar en hartstikke gezond.
Daar is ook helemaal niets mis mee. Maar je kunt wel je vraagtekens zetten bij dat hele systeem. Hoeft niet, mag wel
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_83653764
quote:
Op zondag 4 juli 2010 20:29 schreef Greys het volgende:

[..]

Ik ken ook mensen met een hondje uit het buitenland en die is er zielsgelukkig mee en het hondje is al echt héél erg lang bij haar en hartstikke gezond.
Daar is ook helemaal niets mis mee. Maar je kunt wel je vraagtekens zetten bij dat hele systeem. Hoeft niet, mag wel
Niemand beweerd toch ook dat ALLE honden, of zelfs het merendeel, ziek is?
Er zijn zat succesverhalen, en ben dan ook blij voor DIE honden. Maar het gaat alsnog wel eens mis, met alle gevolgen van dien.

Van mij mogen ze de invoer en uitvoer van dieren wel wat strenger maken. Zeker als het om landen gaat waar nogal eens wat gevaarlijke ziekten rondzwerven.
pi_83654377
Wat die laatste zin betreft BEN IK HET HELEMAAL MET JE EENS maar ook mensen die de grenzen overgaan moet en strenger gecontroleerd worden en dan bedoel ik ook mensen die exotische vakanties maken
quote:
Op zondag 4 juli 2010 20:34 schreef Faithfulness het volgende:

[..]

Er zijn zat succesverhalen, en ben dan ook blij voor DIE honden. Maar het gaat alsnog wel eens mis, met alle gevolgen van dien.

Van mij mogen ze de invoer en uitvoer van dieren wel wat strenger maken. Zeker als het om landen gaat waar nogal eens wat gevaarlijke ziekten rondzwerven.
pi_83654540
zal ik ze dan maar zetten?????
quote:
Op zondag 4 juli 2010 20:29 schreef Greys het volgende:

[..]

pi_83654721
quote:
Op zondag 4 juli 2010 20:50 schreef podencofan het volgende:
Wat die laatste zin betreft BEN IK HET HELEMAAL MET JE EENS maar ook mensen die de grenzen overgaan moet en strenger gecontroleerd worden en dan bedoel ik ook mensen die exotische vakanties maken
[..]

Ook daar ben ik het mee eens hoor
Maar ik weet niet helemaal wat de regelgeving betreft exotische reizen naar het buitenland zijn.

En het is offtopic Daar zijn we wel goed in, bij dit topic
  Moderator zondag 4 juli 2010 @ 20:58:55 #9
155227 crew  Guppy
dus
pi_83654776
quote:
Op zondag 4 juli 2010 17:41 schreef bigsan het volgende:

[..]

op de tv de bloederigste beelden kijken is totaal iets anders dan als je er met neus boven op staat dus die stelling gaat niet op sorry. ik blijf bij mijn besluit dat je het met je eigen ogen en gevoel moet zien en meemaken en dat je dan pas echt een oordeel kunt geven. je mening kan altijd maar dat is totaal iets anders.

Je zou eens wat vaker TV moeten kijken. De censuur bestaat al eeuwen niet meer, en alles wat onverhoopt de TV niet haalt is te vinden via YouTube of andere kanalen. Vaak zijn het stichtingen zelf die dit materiaal online zetten, het is dus echt wel te vinden.
Met behulp van de moderne media is iedereen in staat om een oordeel te vellen, en ik denk dat iedereen in dit topic het er wel over eens is dat de situatie in dodingsstations verschrikkelijk is.
quote:
ook hier zeg ik weer. een top idee. ga dat dan ten uitvoer brengen, althans probeer het, maar schuif het niet op al die organisaties want die hebben 9 van de 10 plannen al uitgevoerd of zijn er mee bezig.
het is zo makkelijk om te zeggen "doe dit of doe dat"en zelf in je stoel blijven zitten.
ik begrijp jullie wel, echt, maar voeg de daad eens zelf bij het woord dan ben je sterk. en ook al blijkt het niet te werken of te lukken dan heb je het in ieder geval geprobeerd.
Je hebt geen idee wie wij zijn, dus wat geeft jou te zeggen dat wij zelf op onze stoel zitten? Je moest eens weten hoe hard de meesten van ons zich hier inspannen voor dieren. Zowel dieren in NL, als dieren in het buitenland.
Zelf ben ik een actief lid van een aantal grote organisaties. Ik werk met hun mee aan communicatie, omdat dat ook mijn vak is, daar ben ik goed in. Mede daardoor weet ik dat het mogelijk is om lokale bevolking te mobiliseren iets te doen aan het probleem. Maar je moet het wel willen en je moet het wel goed doen.
Het is te makkelijk om te roepen dat wij niks doen. Omdat het geen honden zijn, wil het niet zeggen dat er niks gedaan wordt. Katten, stieren en walvissen hebben ook het recht op leven. En ze worden niet naar NL gehaald, maar de problemen worden op lokatie aangepakt. Voel ik me een stuk beter bij.
quote:
ja ook in Nl worden de dieren tijdens de vakantie periode de straat op gezet, aan een boom of afgegeven met een k. smoes. keihard straffen moeten ze die mensen. maar in spanje hebben ze geen asiels daar heb je de dodingstations en organisatie die dan gelukkig zo'n dier komt redden.
Ze hebben in Spanje wel degelijk asiels. Het zijn er niet veel, en ze zijn vaak opgezet door Stichtingen uit het buitenland. Ze zijn onbekend bij de lokale bevolking, en daar gaat het al fout. Communicatie, anyone? Honden er weghalen, hoe nobel ook, werkt niet mee aan de bewustwording van de mensen.
quote:
neem het voortouw meld je aan bij een organisatie en ga er voor dat is alles wat ik nog kan zeggen.
Volgens mij is het merendeel hier al onder de pannen, dank u. Alleen zijn het niet altijd honden. Er is meer.

Overigens zijn mijn huisdieren 'maar' cavia's en een konijn, en bovendien afdankertjes. Maar zij komen wel uit NL, en dus zijn daar weer een konijn en twee cavia's minder aan het wachten op een baasje. Op mijn reizen in onder andere Zuid Oost Azië heb ik ook hartverscheurende dierensituaties gezien, ook voor honden. Heel erg, maar het enige wat je als toerist kan doen is zorgen dat het de mensen daar geen geld oplevert vanuit toeristen. Door het niet te sponsoren, wordt het in ieder geval niet interessanter. Meer kan je op dat moment niet doen.

En let's face it, je kan niet alles redden. Maar je kunt je wel richten op één bepaald iets. Niks mis mee, hoef je je ook niet schuldig over te voelen. Maar doe het dan wel goed.
Probeer een lange termijn oplossing te vinden voor een probleem en laat je niet verleiden door de makkelijke weg te kiezen en een korte termijn oplossing te bieden. Werk op een manier die de daders geen geld oplevert, geen cent. Maak het niet interessanter dan het is. En maak je doel wereldkundig, op alle mogelijke manieren binnen de media. En de mogelijkheden zijn tegenwoordig eindeloos.
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  Eurovisie Songfestival Queen zondag 4 juli 2010 @ 20:59:42 #10
163650 Greys
pi_83654821
quote:
Op zondag 4 juli 2010 20:34 schreef Faithfulness het volgende:

[..]

Eens

Ik ben ook hartstikke blij voor de honden die vanuit het buitenland een prima huis hebben gevonden hier. En voor de baasjes die er waarschijnlijk heel gelukkig mee zijn.

Er zijn positieve en negatieve verhalen, dat hou je altijd.
Wat voornamelijk de vraag is bij zoiets, is wat er in de OP al even kort samengevat is (heb ik geprobeerd tenminste aan de hand van het vorige topic) of het in het algemeen, over het grote geheel gezien, niet beter is om wat aan de misstanden dáár proberen te doen dan om die dieren allemaal hierheen te halen.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Moderator zondag 4 juli 2010 @ 21:09:50 #11
155227 crew  Guppy
dus
pi_83655352
quote:
Op zondag 4 juli 2010 18:18 schreef bigsan het volgende:

[..]

kijk dat bedoel ik dus Greys. ik heb het niet over ACE ik heb het over organisaties.
als je ACE niet wilt helpen doe je het niet. doe ik ook niet. ik help andere organisaties. er zijn er genoeg.
Er zijn inderdaad (meer dan) genoeg organisaties, die zich met dit probleem bezig houden. Door deze hoeveelheid werkt men vaak langs elkaar heen. Als men de krachten nou eens zou bundelen, kan er worden gewerkt aan naamsbekendheid en grotere campagnes. Daarmee kan veel meer gedaan worden, dan via talloze individuele acties.
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_83656198
Natuurlijk is het probleem aanpakken in het land zelf nog altijd de beste manier,maar als de instanties en de regering daar niet of mondjesmaat meewerkt dan heb je al n probleem.
en ik krijg sterk de indruk dat Spanje daarin een kei is,
pi_83656826
Waarom zitten al die organisaties in Spanje en niet in China? Enig idee hoe ze met honden omgaan in China?

Mijn eerste gedachte: Dat kost teveel geld. Moeten ze in quarantaine. Is dat dan teveel moeite?
  Moderator zondag 4 juli 2010 @ 21:42:18 #14
155227 crew  Guppy
dus
pi_83657135
En de oplossing is alleen maar om door te zetten. Veranderingen gaan niet over één nacht ijs, hoe graag we dat ook zouden willen. Maar door het doel voor ogen te houden, is het wel degelijk te bereiken.

Het werkt niet om andere dingen te gaan doen. Zoals bijvoorbeeld korte termijn oplossingen bieden. Dit werkt zelfs averechts wanneer deze oplossingen met geld bedongen worden. Dit maakt het voor de veroorzakers een makkelijke verdienste, en dat is het laatste wat we willen. Mensen met honden moeten weten dat dit een beloning van slecht gedrag is, het ergste wat je kan doen in de opvoeding. En in feite zijn we aan het opvoeden.

Nogmaals, verwacht morgen geen veranderingen. Het is een lange weg te gaan. Maar bedenk dat wij als NL'ers nog niet zo lang geleden ook barbaarse dingen deden met dieren. Bijvoorbeeld ganstrekken.

In verschillende mate gaat we nog steeds niet goed met dieren om, denk bijvoorbeeld aan het blanke kalfsvlees van kalveren met opzettelijke bloedarmoede (want blank vlees). Door de bekendheid van dit probleem zijn mensen erbij stil gaan staan, en denken mensen na over wat voor kalfsvlees ze willen komen. Natuurlijk nog niet iedereen, maar het is een langzaam maar zeker proces.

In NL hebben stichtingen als Wakker Dier, de Dierenbescherming en Bont voor Dieren daar een groot aandeel in. En niet op de laatste plaats natuurlijk de Partij van de Dieren, die de dierendiscussie rechtstreeks naar de Tweede Kamer brengt.

Zo kan het in ieder landen ook. Het duurt alleen een poos. Maar hoe meer men bereid is op lokatie wat te doen, hoe meer het effect zal zijn. Zeker voor de langere termijn.
quote:
Op zondag 4 juli 2010 21:38 schreef Faithfulness het volgende:
Waarom zitten al die organisaties in Spanje en niet in China? Enig idee hoe ze met honden omgaan in China?

Mijn eerste gedachte: Dat kost teveel geld. Moeten ze in quarantaine. Is dat dan teveel moeite?
Die organisaties zitten (nog) niet in China, omdat dit land tot een aantal jaren terug een zeer gesloten land was wat onder een dictatuur leefde. Wanneer een land niet toegankelijk is, kun je weinig doen aan de situatie. Het is voor stichtingen haast niet mogelijk geweest om voet aan wal te krijgen, laat staat om honden naar Europa te halen. En misschien is dat maar goed ook, als we daar aan gaan beginnen is het hek van de dam.
Inmiddels is het politieke klimaat aan het veranderen, en ontstaat er ruimte voor het bewustzijn naar dieren toe. Mensen krijgen de welvaart die het mogelijk maakt om zich te bekommeren om dieren.

De eerste voorzichtige stapjes worden gezet. Natuurlijk gaat dit niet vlekkeloos, maar bedenk dat in China een hond is wat voor ons een koe is, een bron van voedsel. Deze omschakeling is niet makkelijk. Het helpt gelukkig dat China zich wil spiegelen aan de westerse maatschappij. Huisdieren, en ook honden, worden gezien als een teken van welvaart. En in een land waar aanzien heel belangrijk is, is status dat ook. En dus zijn steeds meer Chinezen betrokken bij het lot van honden. Niet alleen de huishond, maar ook de 'gewone' hond op straat. Een goede ontwikkeling.

Het kost tijd, maar ze doen hun best. De verbeteringen beginnen zich al te tonen.

[ Bericht 34% gewijzigd door Guppy op 04-07-2010 21:48:43 ]
pi_83658060
ik weet heel goed hoe ze in china met honden omgaan ja,het zou idd helemaal niet verkeerd zijn om daar de boel eens op stelten t gaan zetten je hoort idd nooit iets van organisaties die daar zitten dat is wel waar.misschien is het toch n ver van mijn bedshow.het is n stukje verder als Spanje maar ik ben het helemaal met je eens .Eerlijk gezegd had ik nog niet eens aan China gedacht
quote:
Op zondag 4 juli 2010 21:38 schreef Faithfulness het volgende:

pi_83658564
Dat is goed nieuws!
En je hebt gelijk, het gaat allemaal niet over 1 nacht ijs.

Ik heb nog een vraag, die denk ik alleen door bigsan, Rineke v/d Waal of een andere (ex)medewerker kan beantwoorden.

Hoe worden honden geselecteerd? Je loopt zo'n dodingsstation binnen, en dan? Ik begreep al dat niet alleen de "jonge honden" meegenomen worden. Ik snap dat het hartverscheurend is, maar je moet een keus maken. Hoe kies je?
Honden die ernstig ziek of gewond zijn, nemen jullie die bijv. ook mee? Is dat niet juist vragen om problemen en is de kans dat zo'n hond overlijdt (en jullie dus in principe geld voor niets hebben betaald) groter? Of laten jullie zulke honden (met pijn in het hart) toch achter?

Ook heb ik nog een opmerking over het "dove en blinde honden" verhaal.
Mijn mening is: Een blinde en/of dove hond kan je nooit lekker hond laten zijn. Een dove hond kun je (tenzij je een enorm stuk land hebt) niet lekker laten rennen. Het diertje zal altijd aan de lijn moeten. Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor een blinde hond. Lekker naar het bos of het strand om het dier te laten rennen is geen optie. Om die reden zeg ik: Het diertje kan nooit zo'n fijn leven hebben als een horende/ziende hond, en is het wat mij betreft toch beter om het in te laten slapen. Klinkt hard, maar ik vind een hond die niet lekker kan rennen, springen etc. geen ideaal leven hebben.
pi_83659391
Op deze vragen is eerder uitgebrijd antwoord gegeven door zowel bigsn als mevr.vd waal en door mij.
schrol maar even terug naar de eerste topics[
pi_83711621
Wat is het hier ineens stil,zijn !
Of zijn jullie allemaal naar Spanje vertrokken om hondjes te helpen?
  Moderator dinsdag 6 juli 2010 @ 09:48:17 #19
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_83711717
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 09:44 schreef podencofan het volgende:
Wat is het hier ineens stil,zijn !
Of zijn jullie allemaal naar Spanje vertrokken om hondjes te helpen?

Ik denk dat ieder zijn mening inmiddels al wel een beetje gegeven heeft

Ik hoorde trouwens dat de Belgische regering overweegt om een rem te zetten op de invoer van buitenlandse asieldieren, dat zou in nederland ook geen gek idee zijn.
Hoe staat de Partij van de Dieren eigenlijk tegenover de invoer van zoveel spaanse hondje naar o.a nederland?
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
  Moderator dinsdag 6 juli 2010 @ 09:56:35 #20
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_83711915
Gevonden: http://www.hondenpage.com(...)van-asielhonden..php

21.000 belgische asieldieren die afgemaakt worden omdat er geen nieuw baasje word gevonden!!
  Eurovisie Songfestival Queen dinsdag 6 juli 2010 @ 09:59:39 #21
163650 Greys
pi_83711999
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 09:56 schreef senesta het volgende:
Gevonden: http://www.hondenpage.com(...)van-asielhonden..php

21.000 belgische asieldieren die afgemaakt worden omdat er geen nieuw baasje word gevonden!!

Auw. Wat confronterend, zo'n hoog aantal

Dan boft Banja van Yvonne maar
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Moderator dinsdag 6 juli 2010 @ 10:03:26 #22
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_83712122
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 09:59 schreef Greys het volgende:

[..]

Auw. Wat confronterend, zo'n hoog aantal

Dan boft Banja van Yvonne maar

En 4 op de 10 asielkatten word ingeslapen door gebrek aan plaats

Nieuwere cijfers worden niet beter: http://goras.skynetblogs.(...)hanaseerde-asielhond
  Eurovisie Songfestival Queen dinsdag 6 juli 2010 @ 10:07:55 #23
163650 Greys
pi_83712244
Hoe zit dat eigenlijk in Nederland?
Hoe zijn hier de regels met asieldieren... als die niet geplaatst kunnen worden na een bepaalde tijd, laten ze die dieren dan ook inslapen? En zo ja, wat zijn hier de aantallen?

Of heb ik over die post heengelezen eerder in deze topics?
Ik zit overdag vaak via mobiel online en dan mis ik wel eens wat.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Moderator dinsdag 6 juli 2010 @ 10:31:43 #24
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_83712969
Ik had het al eerder gepost maar ik had deze cijfers gevonden:

Hier nog enkele cijfers over euthanaseren van asieldieren in België en Nederland:

Gemiddeld worden in Nederland 4,4 % van de honden die in een asiel terechtkomen geeuthanaseerd. In Vlaanderen is dit 17,5 %
Gemiddeld worden in Nederland 8,7 % van de katten die in een asiel terechtkomen geeuthanaseerd. In Vlaanderen is dit 47,5 %.

Verder:

Cijfers van de 53 asielen van de Dierenbescherming tonen aan dat het totaal aantal opgevangen dieren vorig jaar met 5,5% gedaald is ten opzichte van 2008. In 2009 vonden 12.185 honden en 28.914 katten hun weg naar het asiel. Frank Dales, directeur Dierenbescherming: 'Ook al zitten we nog steeds met ruim 40.000 asieldieren, gelukkig is er in 2009 een einde gekomen aan de continu stijgende lijn van het aantal honden en katten in een asiel. We zijn dus op de goede weg, wat nog maar eens het belang onderstreept van onze campagne.' De Dierenbescherming maakt deze cijfers bekend als onderdeel van de 'Ik Zoek Baas'-campagne voor dieren in het asiel, die deze week van start gaat.

In 2008 belandden 43.479 honden en katten in een asiel van de Dierenbescherming; in 2009 waren dat er 41.099. Deze daling wordt onder andere veroorzaakt door een daling van het aantal opgevangen zwerfkatten met 6% (1360 minder zwerfkatten dan in 2008) en een daling van het aantal zwerfhonden met 11% (997 minder zwerfhonden dan in 2008). Ook het aantal honden waarvan de eigenaar afstand deed (afstandshonden) is in 2009 gedaald met 5% van 3447 naar 3263. 'Ik hoop dat deze daling structureel zal blijken te zijn', zegt Dales. 'De cijfers geven aan dat de prioriteit die de Dierenbescherming al jarenlang geeft aan dieren in asielen vruchten begint af te werpen.' De asielen van de Dierenbescherming slaagden er in 2009 in bijna negen op de tien honden en meer dan acht op de tien katten te herplaatsen die niet teruggeplaatst konden worden bij de oorspronkelijke eigenaar.
pi_83712993
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 10:07 schreef Greys het volgende:
Hoe zit dat eigenlijk in Nederland?
Hoe zijn hier de regels met asieldieren... als die niet geplaatst kunnen worden na een bepaalde tijd, laten ze die dieren dan ook inslapen? En zo ja, wat zijn hier de aantallen?

Of heb ik over die post heengelezen eerder in deze topics?
Ik zit overdag vaak via mobiel online en dan mis ik wel eens wat.
Senesta heeft in het vorige topic wat cijfers gepost. Uit mijn hoofd wordt in Nederland zo'n 4-5% van de asieldieren afgemaakt. In België lag dat aantal op 17-18% en in Spanje op 16 komma nogiets%.

In België maken ze dus procentueel meer asieldieren af dan dan Spanje.
There is no love sincerer than the love of food.
  Eurovisie Songfestival Queen dinsdag 6 juli 2010 @ 10:32:54 #26
163650 Greys
pi_83713011
Dank Senes en MM! Die post had ik dus inderdaad gemist in het vorige topic!
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Eurovisie Songfestival Queen dinsdag 6 juli 2010 @ 10:35:24 #27
163650 Greys
pi_83713089
Het zou in België inderdaad geen overbodige luxe zijn zeg, als ze een rem gaan zetten op de invoer van buitenlandse asieldieren, als je die aantallen zo ziet
Echt shocking hoeveel asieldieren er daar worden geeuthanaseerd.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_83828573
Er is een oproep gedaan aan alle adoptiegezinnen van een Spaans hondje om ze zondag tijdens de voetbal finale een ORANJE BANDJE OM TE DOEN dit uit protest.
Want de Spaanse hondjes horen voortaan in Nederland en zullen dit laten zien ook.
  Moderator vrijdag 9 juli 2010 @ 10:41:11 #29
155227 crew  Guppy
dus
pi_83840270
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 23:25 schreef podencofan het volgende:
Er is een oproep gedaan aan alle adoptiegezinnen van een Spaans hondje om ze zondag tijdens de voetbal finale een ORANJE BANDJE OM TE DOEN dit uit protest.
Want de Spaanse hondjes horen voortaan in Nederland en zullen dit laten zien ook.

Wat is dat nou weer voor een actie... Een oranje bandje is er om het NL elftal aan te moedigen, dat is echt een lame ass protest wanneer het hele land al oranje gekleurd is.

Wanneer de oproepers (geen idee wie dit zijn) hun stem hadden willen laten horen, hadden ze contact op moeten nemen met een krant en een artikel moeten laten schrijven. Zoals bijvoorbeeld in De Pers van vanmorgen. Daar werd ook iets genoemd over de toestanden van dieren in Spanje. Lijkt me toch 100x effectiever dan zoiets, wat bovendien door niet één buitenstaander wordt gezien als een protest.
pi_83840716
Oh gelukkig, ik dacht al dat het aan mij lag dat ik niks van die protestactie snapte.
There is no love sincerer than the love of food.
  vrijdag 9 juli 2010 @ 10:54:41 #31
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_83840806
Blij dat ik toch nog even keek.
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 9 juli 2010 @ 11:28:07 #32
163650 Greys
pi_83842625
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 23:25 schreef podencofan het volgende:

Wat de mensen boven mij al zeggen, dat valt toch totáál niet op als 'protest'?
Het is wel een leuke actie om de Spaanse hondjes ook gewoon mee te laten doen aan de Oranje gekte, maar als protest gaat het nergens over natuurlijk Er is niemand die zal denken 'goh, dat hondje heeft een oranje bandje, waarom zou dát zijn? '.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_83849976
Nee, ik snap hem ook niet echt. Het was effectiever geweest als je ze een spaans bandje had omgedaan. Dan gaan mensen wellicht vragen waarom hij/zij geen oranje bandje om heeft en zou je de actie toe kunnen lichten.
Of blaffen deze hondjes in het spaans?
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  Moderator vrijdag 9 juli 2010 @ 15:05:24 #34
155227 crew  Guppy
dus
pi_83851939
quote:
Op vrijdag 9 juli 2010 14:14 schreef Cat22 het volgende:
Dan moeten ze inburgeren!
pi_83865552
nee hoor ze hoeven niet in te burgeren ze begrijpen de nederlandse taal eerder als menig mens die hier komt om asiel te zoeken.
quote:
Op vrijdag 9 juli 2010 15:05 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

Dan moeten ze inburgeren!
  vrijdag 9 juli 2010 @ 21:47:16 #36
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_83865638
quote:
Op vrijdag 9 juli 2010 14:14 schreef Cat22 het volgende:
Nee, ik snap hem ook niet echt. Het was effectiever geweest als je ze een spaans bandje had omgedaan. Dan gaan mensen wellicht vragen waarom hij/zij geen oranje bandje om heeft en zou je de actie toe kunnen lichten.
Dat is wel raar want we spelen tegen Spanje
pi_83869294
Wat is dit nou weer voor raar antwoord?
quote:
[Op vrijdag 9 juli 2010 21:47 schreef Harajuku. het volgende:[/b]

[..]

[ Bericht 8% gewijzigd door podencofan op 10-07-2010 21:00:14 ]
pi_83869304
oeps .....weer fout
  Moderator zaterdag 10 juli 2010 @ 10:25:15 #39
155227 crew  Guppy
dus
pi_83876341
quote:
Op vrijdag 9 juli 2010 21:45 schreef podencofan het volgende:
nee hoor ze hoeven niet in te burgeren ze begrijpen de nederlandse taal eerder als menig mens die hier komt om asiel te zoeken.
Nee, oke. Maar zonder dollen, je bent toch wel met me eens dat deze actie als een tang op een varken slaat?
pi_83893412
Je hebt gelijk gup,het idee van de spaanse bandjes zou idd meer vragen oproepen dus als protestactie meer resultaat hebben. zoals cat 22 al zei

[ Bericht 4% gewijzigd door podencofan op 10-07-2010 21:05:06 ]
pi_83893623
Wat geef jij elke keer rare antwoorden,lees jij eigenlijk wel waar het over gaat of roep je zo maar wat?
quote:
Op vrijdag 9 juli 2010 21:47 schreef Harajuku. het volgende:
?
[..]

Eurovisie Songfestival Queen zaterdag 10 juli 2010 @ 23:31:44 #42
163650 Greys
pi_83900588
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 20:58 schreef podencofan het volgende:
Wat geef jij elke keer rare antwoorden,lees jij eigenlijk wel waar het over gaat of roep je zo maar wat?
[..]

Dat zei je vier posts hierboven ook al dat je dat vond, één keertje was wel genoeg hoor

En het antwoord van Harajuku. was op een post van Cat22.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_83908461
Weet je greys,ik zit altijd zo te klungelen met dat posten

ik kan beter maar helemaal niet meer reageren
  Moderator zondag 11 juli 2010 @ 10:32:53 #44
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_83908504
quote:
Op zondag 11 juli 2010 10:31 schreef podencofan het volgende:
Weet je greys,ik zit altijd zo te klungelen met dat posten

ik kan beter maar helemaal niet meer reageren

Welnee Oefening baart kunst
  zondag 11 juli 2010 @ 12:37:14 #45
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_83912018
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 20:58 schreef podencofan het volgende:
[..]

Jij leest raar.
pi_91009544
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar toch heb ik vaker zulke discussies gelezen, wat ik me dan afvraag,

Veel mensen vinden dat je maar in de asielen in Nederland moet kijken, en dat er in Spanje enz maar aan castratie gedaan moet worden (moet er ook wel hoor vind ik), maar Niemand kijkt naar de oorzak waarom er hier in Nederland dieren in het asiel zitten, tuurlijk kan door ziekte en overlijden en weet ik veel wat allemaal, maar er is toch een vraag en aanbod van honden (ook al zijn het geen producten). In Nederland zijn er nog zat broodfokkers, die fokken heel veel pups om daar veel geld aan te verdienen, (het kan ook zijn dat je een broodfok pup hebt zonder dat je dat weet als er bijv een zielig verhaal bij verteld word, waarom er dus geen moeder en andere pups rondlopen als het van een famillielid kwam die plots kwam te overlijden of zulke verhalen.)

Persoonlijk vind ik het niet erg dat er honden uit spanje gehaald worden (de stichtingen die er weinig naar Nederland halen, lijken mij opzicht beter, het geld van de adopties kan goed besteed worden, aan sterelisatie enz maar natuurlijk zijn niet alle stichtingen goed.) Ik vind gewoon dat mensen ook naar de andere kant moeten kijken, en dat de broodfok in Nederland moet stoppen, dan is er veel minder aanbod van honden en krijgen de honden in (buitenlandse)asielen betere kansen.
pi_91015889
weet je wel niet hoeveel leuke hondjes er in Nederland in het asiel zitten? Moet je er vooral nog meeer bij halen uit het buitenland. Daar ben ik dus echt op tegen!

die hondjes in de asielen in NL zijn echt niet allemaal aggressief ofzo. mensen doen dieren weg omdat er een kindje komt waarmee ze hem niet vertrouwen, of het kindje is allergisch, of de nieuwe partner is allergisch, men moet kleiner gaan wonen, het dier plast in huis wat later een blaasontsteking als oorzaak blijkt te hebben..
  Moderator zaterdag 8 januari 2011 @ 10:26:01 #48
155227 crew  Guppy
dus
pi_91016063
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 00:41 schreef meiskeee het volgende:
Persoonlijk vind ik het niet erg dat er honden uit spanje gehaald worden (de stichtingen die er weinig naar Nederland halen, lijken mij opzicht beter, het geld van de adopties kan goed besteed worden, aan sterelisatie enz maar natuurlijk zijn niet alle stichtingen goed.) Ik vind gewoon dat mensen ook naar de andere kant moeten kijken, en dat de broodfok in Nederland moet stoppen, dan is er veel minder aanbod van honden en krijgen de honden in (buitenlandse)asielen betere kansen.
Je spreekt jezelf hier heel erg tegen. Je vindt het niet erg om honden uit het buitenland te halen, maar je vindt ook dat de broodfok in NL moet stoppen. Dat stopt natuurlijk niet door honden uit het buitenland te gaan halen, want zo los je geen enkel probleem op.

Je haalt de honden weg uit het buitenland, lekker makkelijk voor de mensen daar, zij zijn er van af. Niks voorlichting, castratie of opvang daar, gewoon lekker makkelijk, en die mensen krijgen nog geld voor hun wanpraktijken ook.

Ondertussen blijven de asiels in NL lekker volzitten, omdat mensen zo'n zielig hondje uit het buitenland kopen. De NL asielhonden blijven zitten, en mensen die een puppy willen komen alsnog bij de broodfok terecht. Met een beetje pech komen de buitenlandse honden ook in een NL asiel terecht, omdat ze toch niet zo lief, schattig of leuk waren als gedacht. En deze mensen worden misschien ook weer allergisch, krijgen kinderen, of wat voor reden dan ook.

Nee, ik heb tegen het uit het buitenland halen van honden. Hier in het NL asiel zitten heel veel leuke dieren. Daarnaast heeft het klakkeloos weghalen van honden geen invloed op de situatie waar ze vandaan kwamen. Andere dieren blijven daar zitten, de mentaliteit van de mensen veranderd niet, en er verbetert dus niks. Aan een lange termijn oplossing wordt dus niet gedacht.
pi_91016851
quote:
1s.gif Op zondag 4 juli 2010 20:25 schreef podencofan het volgende:
En er zijn echt wel dierenarsen die er anders over denken,hier in de maatschap zijn alle heren en dames dierenarts even positief over onze honden en hun gezondheid. ;)
Hier wat positiefs dan.

Wij hebben een podenco x galgo geadopteerd uit Spanje. We beseffen dat we 'geluk' gehad hebben met haar omdat ze (tot nu toe) niet laat zien dat er iets mis is, of dat ze getraumatiseerd is.

We hebben 5 katten, en dat gaat goed. Met andere honden doet ze het goed, ze eet, ze is levendig, ze is zo dankbaar.
Ze is wel wat onzeker in situaties, je merkt dat veel dingen nieuw voor haar zijn. Zo blaft ze naar mensen met een paraplu (waarschijnlijk nog nooit een paraplu gezien) en blafte ze naar kinderwagens. Inmiddels kent ze de kinderwagen en is het geen reden meer om te blaffen.

Al met al hebben wij een ontzettend lief hondje geadopteerd dat hier erg gelukkig lijkt te zijn.

Waarom een Spaanse hond en geen hond uit een Nederlands asiel? Tja, zij kwam op ons pad. We zijn ook naar het asiel geweest, maar daar zat niks wat ons paste, zeg maar. Ook zijn we particulier wat wezen kijken naar hondjes die herplaatst moesten worden, maar ook daar zat de klik niet.
Haar hadden we gezien, op internet, en ze stond al op de lijst om naar Nederland te komen. We zijn wezen kijken en de klik was er gelijk.

Als het aan mij lag zou ik alle honden en katten uit het asiel een goed thuis geven, en dit hebben we al een beetje gedaan door alleen maar straathonden, straatkatten en herplaatsers op te nemen in ons gezien, maar ik kan ze niet allemaal redden..

Om het verhaal kracht bij te zetten (en omdat ze zo'n schat is), dit is Sally:

Sterkheidsbaas van alles.
pi_91018378
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 10:26 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

Je spreekt jezelf hier heel erg tegen. Je vindt het niet erg om honden uit het buitenland te halen, maar je vindt ook dat de broodfok in NL moet stoppen. Dat stopt natuurlijk niet door honden uit het buitenland te gaan halen, want zo los je geen enkel probleem op.

Je haalt de honden weg uit het buitenland, lekker makkelijk voor de mensen daar, zij zijn er van af. Niks voorlichting, castratie of opvang daar, gewoon lekker makkelijk, en die mensen krijgen nog geld voor hun wanpraktijken ook.

Ondertussen blijven de asiels in NL lekker volzitten, omdat mensen zo'n zielig hondje uit het buitenland kopen. De NL asielhonden blijven zitten, en mensen die een puppy willen komen alsnog bij de broodfok terecht. Met een beetje pech komen de buitenlandse honden ook in een NL asiel terecht, omdat ze toch niet zo lief, schattig of leuk waren als gedacht. En deze mensen worden misschien ook weer allergisch, krijgen kinderen, of wat voor reden dan ook.

Nee, ik heb tegen het uit het buitenland halen van honden. Hier in het NL asiel zitten heel veel leuke dieren. Daarnaast heeft het klakkeloos weghalen van honden geen invloed op de situatie waar ze vandaan kwamen. Andere dieren blijven daar zitten, de mentaliteit van de mensen veranderd niet, en er verbetert dus niks. Aan een lange termijn oplossing wordt dus niet gedacht.
amen!
pi_91025836
Guppyfriend, ik heb altijd al moeite gehad met mezelf goed te kunnen verwoorden,
Al die gebruikelijke argumenten heb ik ondertussen al wel gelezen, ook in andere discussies, maar ik vroeg me af of mensen nou eigenlijk wel kijken naar de problemen die er hier zijn. De broodfok zorgt nou eenmaal voor veel hondjes. Als daar beter over geïnformeerd word, en minder mensen honden bij de broodfokkers vandaan halen gaan ze hun honden wel ergens anders zoeken, omdat ze toch een hondje willen. Dan kunnen ze uitkomen bij Spaanse asielhonden. Mij lijkt het gewoon 1+1=2.

Je zegt dat als mensen graag een puppy willen, mensen toch bij de broodfok uit komen, in Spanje zijn er genoeg puppies, juist omdat er veel mensen zijn die de nut van het steriliseren niet inzien, en dan krijgen ze opeens een nestje en dan dumpen ze de honden in een vuilnisbak. Ook worden veel honden op straat gedumpt en die blijven ook maar voortplanten. Er zijn stichtingen die zich zeker bezighouden met voorlichting, alleen in Spanje zien de mensen het vaak zo dat dieren voor hun moeten werken (jachthonden, waakhonden enz).

Er zijn stichtingen die de adopties wel goed regelen, en als het niet klikt met degene die de hond adopteert en de hond dan word daar een nieuw baasje weer voor gezocht, juist om te voorkomen dat die honden weer in het asiel terecht komen. Het is natuurlijk niet zo dat iedereen nou maar een hondje moet gaan aanschaffen omdat ze er toch weer vanaf kunnen komen, dat bedoel ik niet.

Er zijn stichtingen die heel veel honden naar NL halen, en nergens naar kijken, gedrag of andere dingen. Je kunt er goede of slechte verhalen horen over buitenlandse hondjes, maar het is niet het enige wat (goede) stichtingen doen. Er word bijv ook geld ingezameld om de asielen die ze helpen in Spanje te verbeteren (omheinde losloop plaats en dergelijke), er kan adoptie op afstand gedaan worden, waarmee je zorgt dat een hond in Spanje gewoon de medische zorg en eten kan krijgen. Je kunt ook goederen inzamelen zodat die honden in Spanje bijv speeltjes hebben, of riemen zodat vrijwilligers met de honden kunnen gaan wandelen. Ook zakken voer en medicatie. Er zijn ook stichtingen die zich zeker wel met lange termijn oplossingen bezig houden maar daar ook niet al het geld voor hebben. ik weet dat massaal honden daar weghalen het probleem niet op lost, en veel stichtingen kunnen ook niet alles voor elkaar krijgen wat ze willen. De asielen in Spanje hebben elke dag weer de zorgen over hoe ze de honden moeten gaan voeren de volgende dag, wat lange termijn oplossingen ook moeilijk maakt
pi_91026070
Meiskeee, ik vind dat je dat heel goed verwoord hebt. :)

Er zijn een aantal stichtingen die inderdaad goed met de honden omgaan, ze halen niet lukraak honden naar Nederland. De stichting waar wij Sally vandaan hebben laat ieder half jaar een stuk of 5 honden overvliegen, dit zijn honden die gezond zijn en een goed karakter hebben. Deze komen in een gastgezin in Nederland, omdat voor veel mensen de drempel lager is als ze een hond kunnen zien van te voren.

Heel simpel geld voor mij: Al die honden zitten in een asiel, hier in Nederland, of in Spanje. Ze zitten allemaal te wachten op een beter leven, stuk voor stuk. Waarom kan je dan beter een hond uit een Nederlands asiel halen? Of, andersom, beter uit Spanje? Al deze hondjes willen toch allemaal alleen maar een warm mandje?
  Moderator zaterdag 8 januari 2011 @ 16:00:39 #53
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_91026393
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 15:49 schreef Lonaa het volgende:
Meiskeee, ik vind dat je dat heel goed verwoord hebt. :)

Er zijn een aantal stichtingen die inderdaad goed met de honden omgaan, ze halen niet lukraak honden naar Nederland. De stichting waar wij Sally vandaan hebben laat ieder half jaar een stuk of 5 honden overvliegen, dit zijn honden die gezond zijn en een goed karakter hebben. Deze komen in een gastgezin in Nederland, omdat voor veel mensen de drempel lager is als ze een hond kunnen zien van te voren.

Heel simpel geld voor mij: Al die honden zitten in een asiel, hier in Nederland, of in Spanje. Ze zitten allemaal te wachten op een beter leven, stuk voor stuk. Waarom kan je dan beter een hond uit een Nederlands asiel halen? Of, andersom, beter uit Spanje? Al deze hondjes willen toch allemaal alleen maar een warm mandje?
Omdat het dweilen met de kraan open is? Je helpt een paar honden maar de situatie word niet aangepakt, je verplaatst het probleem alleen maar.
  Moderator zaterdag 8 januari 2011 @ 16:00:55 #54
155227 crew  Guppy
dus
pi_91026406
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 15:43 schreef meiskeee het volgende:
Guppyfriend, ik heb altijd al moeite gehad met mezelf goed te kunnen verwoorden,

Daarom kun je gewoon nog een keer posten, geen man overboord natuurlijk.

quote:
Al die gebruikelijke argumenten heb ik ondertussen al wel gelezen, ook in andere discussies, maar ik vroeg me af of mensen nou eigenlijk wel kijken naar de problemen die er hier zijn. De broodfok zorgt nou eenmaal voor veel hondjes. Als daar beter over geïnformeerd word, en minder mensen honden bij de broodfokkers vandaan halen gaan ze hun honden wel ergens anders zoeken, omdat ze toch een hondje willen. Dan kunnen ze uitkomen bij Spaanse asielhonden. Mij lijkt het gewoon 1+1=2.

Dat is in principe wel een goed idee. Maar het heeft geen zin om nu al puppies uit het buitenland te halen, wanneer er nog niks aan broodfok gedaan wordt. In NL wordt er nu niks verbeterd, en in het buitenland wordt ook gedweild met de kraan open. Het lijkt mij dat er nergens vooruitgang geboekt wordt nu.

quote:
Je zegt dat als mensen graag een puppy willen, mensen toch bij de broodfok uit komen, in Spanje zijn er genoeg puppies, juist omdat er veel mensen zijn die de nut van het steriliseren niet inzien, en dan krijgen ze opeens een nestje en dan dumpen ze de honden in een vuilnisbak. Ook worden veel honden op straat gedumpt en die blijven ook maar voortplanten. Er zijn stichtingen die zich zeker bezighouden met voorlichting, alleen in Spanje zien de mensen het vaak zo dat dieren voor hun moeten werken (jachthonden, waakhonden enz).

Er zijn stichtingen die de adopties wel goed regelen, en als het niet klikt met degene die de hond adopteert en de hond dan word daar een nieuw baasje weer voor gezocht, juist om te voorkomen dat die honden weer in het asiel terecht komen. Het is natuurlijk niet zo dat iedereen nou maar een hondje moet gaan aanschaffen omdat ze er toch weer vanaf kunnen komen, dat bedoel ik niet.

Er zijn stichtingen die heel veel honden naar NL halen, en nergens naar kijken, gedrag of andere dingen. Je kunt er goede of slechte verhalen horen over buitenlandse hondjes, maar het is niet het enige wat (goede) stichtingen doen. Er word bijv ook geld ingezameld om de asielen die ze helpen in Spanje te verbeteren (omheinde losloop plaats en dergelijke), er kan adoptie op afstand gedaan worden, waarmee je zorgt dat een hond in Spanje gewoon de medische zorg en eten kan krijgen. Je kunt ook goederen inzamelen zodat die honden in Spanje bijv speeltjes hebben, of riemen zodat vrijwilligers met de honden kunnen gaan wandelen. Ook zakken voer en medicatie. Er zijn ook stichtingen die zich zeker wel met lange termijn oplossingen bezig houden maar daar ook niet al het geld voor hebben. ik weet dat massaal honden daar weghalen het probleem niet op lost, en veel stichtingen kunnen ook niet alles voor elkaar krijgen wat ze willen. De asielen in Spanje hebben elke dag weer de zorgen over hoe ze de honden moeten gaan voeren de volgende dag, wat lange termijn oplossingen ook moeilijk maakt
Er zijn ook zeker goede stichtingen, maar dat zijn in mijn ogen stichtingen die de honden dáár laten, en alles op alles zetten om mensen daar voor te lichten, mensen te helpen hun honden te steriliseren, asiel te verbeteren, zwerfhonden op te vangen en de bewustwording van de bevolking aldaar te verbeteren.
Dàn verbeteren ze iets aan de situatie daar, en dat juich ik alleen maar toe.

Als wij in NL dan in plaats van honden hierheen halen ons eigen probleem eens oplossen.

Dus zorgen dat er iets aan de broodfok gedaan wordt (wederom door voorlichting, bewustwording, en harder tegen optreden), gebeurt er hier ook iets goeds. Want nu proberen we het ene gat met het andere te vullen.

We halen oh zo zielige hondjes uit het buitenland, maar zijn zelf geen haar beter. Of in ieder geval, er vinden ook in ons land praktijken plaats die het daglicht letterlijk en figuurlijk niet kunnen verdragen.

quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 15:49 schreef Lonaa het volgende:
Dat is zo. En ik begrijp aan de ene kant ook best wel dat je valt voor zo'n schattig snoetje. Maar ik doe het niet. Uit principe. Dan doneer ik liever geld aan een stichting die met dat geld iets gaat doen aan de situatie in het buitenland. En dus niet hondjes naar NL halen.

Ik zie liever dat mensen in het land waar het om gaat zich bewust worden van dierenwelzijn, en anders met hun dieren omgaan dankzij de inzet van zo'n stichting. Ik vind dat hondjes hierheen halen daar niks aan toevoegt. Natuurlijk is het voor dat ene hondje fijn, maar op deze manier kun je ze niet allemaal helpen. Door te zoeken naar een lange termijn oplossing, kun je veel meer dieren helpen.
pi_91042287
Natuurlijk gaat het ook om de lange termijn oplossing, dat is waar.
De broodfok moet stoppen, het enige wat je daar ZELF aan kan doen is niet zo'n hond kopen die uit de broodfok komt.

De mentaliteit van mensen met veranderen, van de mensen die meedoen aan broodfokken, en van bijv. de Spanjaarden voor wie een hond niks waard is. Die praktijken zullen uiteraard ook in Nederland plaatsvinden.

Het enige wat ik daar aan kan doen is 1 of meerdere honden een goed thuis geven, geld geven aan stichtingen die er wat aan proberen te doen (voorlichting, mentaliteitsverandering e.d.) maar heel veel meer kan ik ook niet, toch?
Sally kwam toevallig op ons pad, we waren niet op zoek naar een Spaanse hond. We waren op zoek naar een hond. Een herplaatser, een straathond, een asielhond. Aangezien die het het hardste nodig hadden. Toevallig werd dat een hond die uit Spanje komt.

Ik kan geld geven wat ik wil, maar ik kan ze nooit allemaal helpen. Dus ik doe zoveel ik kan. Door er in ieder geval, nu, eentje een goed huis te geven. En de stichting te ondersteunen.
pi_91267038
Bij mij gaat het niet alleen maar om een hond helpen. Als ik op zoek ga naar een hond die ik leuk vind, stopt dat niet bij de Nederlandse grens. In het asiel zie ik bijna nooit honden zitten die ik echt leuk vind.. en ik wil zelf gewoon geen pup van een fokker. Heb ook geen ras die ik helemaal geweldig vind. Dus dan gaat de zoektocht verder naar andere landen en kwam ik uit in Spanje, Curacao en ook nog bij een asiel in Belgie;)

Ik adopteer wel alleen honden van een stichting die ook wat doet in het buitenland, bijvoorbeeld castratieprojecten, voorlichting. Er zijn ook stichtingen die vooral honden uit dodingsstations halen, ja..dat vind ik ook niet handig. Dat levert niets op en die plek word weer opgevuld met een nieuwe hond die dan wel afgemaakt word.

Maar ik adopteer dus niet die hond omdat ik ze oh zo zielig vind, nee hoor. Dan had ik niet 2 puppy's genomen en een hond die pas 2 weken in het asiel zat. Heb ook nog een oudere hond erbij sinds november uit Spanje. 1 van mijn honden kan daar beter mee overweg, dus daarom geen jonge hond erbij genomen. Ik vind de stichtingen die adverteren met: Red deze hond, anders word hij afgemaakt..ook verschrikkelijk. Die sla ik direct over.
  Moderator woensdag 29 juni 2011 @ 17:22:41 #57
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_98827071
Ik weet dat dit topic al heel lang stil ligt maar ik was zo eens rond aan het kijken naar hondjes die voor adoptie beschikbaar zijn en ik schrok eigenlijk een beetje :o Wat heeft dit een run genomen :o

Op marktplaats gooiden ze de site al plat met hondjes uit het buitenland. Maar tot mijn verbazing komt nu ook http://www.dierenasiels.com/ om in de buitenlandse hondjes. En als ik google op 'hond adopteren Nederland' weet ik helemaal niet hoe ik het heb.

Is het niet een beetje te gek aan het worden nu?

Op http://www.dierenasiels.com/ staat ook:

quote:
Buitenlandse honden, bijvoorbeeld uit het middellandse zeegebied of oostbloklanden staan slechts op de site als ze door en vanuit een van de deelnemende asiels worden bemiddeld ( met bijbehorende plaatsingsgarantie van het betreffende asiel ).
Zijn Nederlandse asiels nu aan het onderhandelen over buitenlandse honden dan of worden organisaties die honden uit het buitenland halen ook gezien als een Nederlands asiel?
pi_98828075
Je ziet de laatste tijd vaak dat honden terugkomen.

Kortom, toen er zoveel belangstelling was om honden uit het buitenland, zijn er een heleboel hier heen gekomen. Veel mensen hadden geen idee waar ze aan begonnen, of kwam terug op hun besluit. Die honden worden gedumpt in de Nederlandse asielen.
pi_98828096
Ze worden bemiddeld door dat asiel in Balkbrug, die werken samen met een stichting. Staat ook gewoon op de site van het asiel hoor ;)
Niet dat ik dat goed vind, je zet zon hond alleen maar in een iets beter asiel..ze worden wel snel geadopteerd in Balkbrug. Maar ik vind dat stichtingen alleen honden moeten bemiddelen die in een opvanggezin zitten. Niet in een asiel.
pi_98828234
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 17:42 schreef Lonaa het volgende:
Je ziet de laatste tijd vaak dat honden terugkomen.

Kortom, toen er zoveel belangstelling was om honden uit het buitenland, zijn er een heleboel hier heen gekomen. Veel mensen hadden geen idee waar ze aan begonnen, of kwam terug op hun besluit. Die honden worden gedumpt in de Nederlandse asielen.
Zoveel gebeurd dat niet, honden moeten terug naar de stichting. Bijna alle buitenlandse honden die je op dierenasiels.com ziet, zijn van Balkbrug. En als er toevallig een buitenlandse hond in het asiel zit zijn het vaak honden die mensen zelf hebben meegenomen of van een slechte stichting. Op het buitenlandse hondenforum houden wij ook dierenasiels.com in de gaten en als er toevallig een buitenlandse hond in het asiel zit waar niets van bekend is, word er vaak door de mensen van wat stichtingen om info gevraagd waar die hond vandaan komt en of ze mee kunnen helpen met de bemiddeling/opvang.
pi_98829333
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 17:45 schreef _Multiply86_ het volgende:

[..]

Zoveel gebeurd dat niet, honden moeten terug naar de stichting. Bijna alle buitenlandse honden die je op dierenasiels.com ziet, zijn van Balkbrug. En als er toevallig een buitenlandse hond in het asiel zit zijn het vaak honden die mensen zelf hebben meegenomen of van een slechte stichting. Op het buitenlandse hondenforum houden wij ook dierenasiels.com in de gaten en als er toevallig een buitenlandse hond in het asiel zit waar niets van bekend is, word er vaak door de mensen van wat stichtingen om info gevraagd waar die hond vandaan komt en of ze mee kunnen helpen met de bemiddeling/opvang.
Ik zie ze op het buitenlandse hondenforum inderdaad wel voorbijkomen.
Maar ik heb ook contact met verschillende stichtingen. Indy heb ik van Marktplaats geplukt. Die bleek van de greyhoundfoundation te zijn. Hij zit nu 3 maand bij ons in de opvang. Maar ik weet van hun ook dat er met regelmaat honden van hun terugkomen, helaas.
pi_98829743
Ja niet elke stichting is ook eerlijk over hun honden, net zoals de stichting van je eigen hond. Daar zijn ze ook niet helemaal eerlijk over hoe de hond echt is. Sowieso raad ik de mensen altijd wel aan om echt een hond te kiezen die al in de opvang zit, direct uit het buitenland is wat lastiger als je bijv. een gezin hebt en andere dieren. ik heb ze wel direct uit het buitenland gehaald, maar ik ben alleen en ik had opvang achter de hand als het mis zou gaan. Bij Balkbrug hebben ze ook leuke honden zitten, maar dan zit de hond toch nog in het asiel en die kan thuis ook weer heel anders zijn.
pi_98829814
Sowieso heb jij al een risico genomen door Indy te nemen, je kon van tevoren ook wel bedenken dat die hond lang bij je zou zitten. Wil je hem nog wel in de opvang houden dan? Je zou toch ook voor sos-strays opvangen?
pi_98830003
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 18:23 schreef _Multiply86_ het volgende:
Sowieso heb jij al een risico genomen door Indy te nemen, je kon van tevoren ook wel bedenken dat die hond lang bij je zou zitten. Wil je hem nog wel in de opvang houden dan? Je zou toch ook voor sos-strays opvangen?
Wat is dat nou voor een opmerking? Natuurlijk mag Indy hier in de opvang zitten. Waarom niet?

En ja, dat was het plan, en toen kwam Indy er tussendoor...
pi_98830352
En inderdaad komt mijn eigen hond helaas van een stichting die niet zo netjes werkt. Maar dat wist ik als "leek" toen ook niet.
Ik ben destijds voor haar gevallen, als een blok, en draag nu de verantwoordelijkheid over haar. En als dat een hele dure operatie betekent, dan doe ik dat. Als dat betekend dat ik een uur moet rijden om ze veilig los te kunnen laten lopen, dan doe ik dat.

Ik ben alleen wel van mening dat er mensen zijn die beginnen aan een buitenlandse hond, zonder te weten waar ze nou eigenlijk aan beginnen. En dat kan gebeuren. Maar van die groep mensen zijn er helaas zat die dan besluiten de hond de deur uit te doen.
Dat vind ik zielig voor de hond.

En met Indy, tja, die stond op marktplaats, bij mensen die NU van hem af moesten. Dat kan gewoon niet, dat is niet eerlijk tegenover, in dit geval, Indy. Dus Indy kwam hier, dat kwam op ons pad, om het zo maar te zeggen.
En Indy zit me niet in de weg, het is echt een schat van een hond, een ontzettende goedzak die lief is voor iedereen. Maar ik zou natuurlijk wel zien dat hij zo gauw mogelijk een fantastisch huis vindt.
pi_98830516
Was niet lullig bedoeld verder, meer omdat Indy er waarschijnlijk nog wel lang zal zitten.. Misschien had je daar niet op gerekend. Maar goed, maar doorduimen voor hem dan.
pi_98831007
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 18:43 schreef _Multiply86_ het volgende:
Was niet lullig bedoeld verder, meer omdat Indy er waarschijnlijk nog wel lang zal zitten.. Misschien had je daar niet op gerekend. Maar goed, maar doorduimen voor hem dan.
Oke, t kwam hier wel wat lullig over. :@
Ik heb eigenlijk nergens op gerekend, toen Indy kwam, was vrij plotseling. Maar goed, een hond van 2 jaar oud, al 6 x herplaatst, nee ik verwacht niet dat ie binnen een week weg is. ;)

Indy draait mee net als Sally, hij hoort er gewoon bij en heeft het hier prima, maar het is wel tijdelijk. Hoe lang tijdelijk is weet ik ook niet, maar ik hoop voor Indy zo kort mogelijk. :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')