Bronquote:Zielige hond kan bron van ziekten zijn
Tientallen Nederlandse stichtingen importeren op grote schaal buitenlandse zwerfhonden. Niet doen, waarschuwen dierenartsen. Met de dieren komen ziekten mee. Of ze bijten de kat dood.
Als Janny Kroon de zijdeur van haar huis opent, staat ze binnen een paar seconden tot aan haar dijen in een zee van hondenruggen. De koning van het stel is herder Aski. Hij zat in Kroatië al zeven jaar in een modderig asiel zonder stromend water. Eigenlijk wilden de vrijwilligers hem daar niet kwijt, maar Kroon haalde hen over Aski een oude dag in Nederland te gunnen. Sinds elf jaar trekt Kroon zich het lot van zwerfhonden aan. Beesten waarvoor geen zorg is in Spanje, Griekenland, Turkije of voormalig Joegoslavië, krijgen via haar stichting Poor Animal in Nederland een tweede kans. Op het erf van haar woonboerderij in Prinsenbeek lopen bijna tweehonderd honden vrij rond. Bezoekers wordt aangeraden oude kleding aan te doen. Een vrijwilliger helpt drollen rapen. Een kennis neemt maandelijks met de auto honden voor haar mee uit Kroatië. Ook een Spaans contact selecteert zielige gevallen en zet ze op transport. Jaarlijks komen zeker driehonderd honden binnen. Kroon financiert haar reddingsmissie met inkomsten uit onroerend goed en de fok van chihuahua’s en naakthonden. Via Marktplaats en mond-totmondreclame zoekt ze in Nederland nieuwe baasjes. Tientallen stichtingen, waaronder Rescue Dogs Europe en Spaanse Honden in Nood, importeren wekelijks even zovele straathonden, vaak via de Belgische luchthaven Zaventem. Nederlanders die in Spanje op het vliegveld stappen wordt soms gevraagd gedurende de vlucht als hondenoppas te fungeren. Vrijwilligers van de stichtingen wachten op het vliegveld om de honden naar een nieuw baasje brengen. De nieuwe eigenaren betalen tussen de 200 en 300 euro voor het vervoer en – als het goed is – de inentingen. De groeiende import van zwerfhonden baart dierenartsen zorgen. Ze beginnen binnenkort een campagne om vakantiegangers te waarschuwen geen dieren mee te nemen, omdat die ziekten kunnen meedragen. Inentingen bieden geen garantie dat een dier vrij is van infecties en tests zijn vaak onbetrouwbaar. Door de klimaatverandering komen teken die dierziekten verspreiden tegenwoordig ook in Nederland voor, waardoor infecties sneller kunnen worden verspreid. Sommige ziekten kunnen van honden naar mensen worden overgedragen. Recent is in België, Engeland en Frankrijk weer hondsdolheid geconstateerd bij honden uit verre landen. „Dan moet je niet denken dat Nederland van rabiës (hondsdolheid, red.) gevrijwaard blijft”, zegt Leen den Otter, dierenarts in Rhoon bij Rotterdam. „Bij de laatste grote uitbraak, in 1962, zijn er vijf mensen aan dood gegaan.” Wie zwerfdieren wil helpen kan volgens de Dierenbescherming en het Landelijk Informatiecentrum Gezelschapsdieren beter geld doneren aan dierenbeschermers ter plaatse of ervoor zorgen dat de honden worden gecastreerd. Ook zonder ziekten is het houden van ex-zwervers vaak riskant. Dierengedragstherapeut Debbie Rijnders ziet in haar praktijk vaak buitenlandse honden. Ze had onlangs een mevrouw in haar praktijk die haar hondje na een paar weken acclimatiseren een uurtje alleen liet om boodschappen te doen. „ Ze kwam terug en vond de kat gevierendeeld.” Rijnders pleit ervoor honden bij binnenkomst op hun gedrag te testen. „Mensen onderschatten waartoe een hond in staat is.” Janny Kroon somt moeiteloos de symptomen op van bijvoorbeeld leishmania, een ernstige ziekte waar een van haar honden aan lijdt. Toch vindt ze dat honden ten onrechte als infectieverspreiders worden gezien. „Mensen en paarden dragen ook teken.” Met besmettingen gaat ze pragmatisch om: tegen teken helpen speciale halsbanden. Zieke Kroatische pups wonen tijdelijk afgezonderd in de paardenstal. „Kijk hun poep is nu goed.”
quote:Op zondag 4 juli 2010 20:25 schreef podencofan het volgende:
Ja hoor daar gaat er weer een,wanneer komen de positieve verhalen?
En er zijn echt wel dierenarsen die er anders over denken,hier in de maatschap zijn alle heren en dames dierenarts even positief over onze honden en hun gezondheid.
Niemand beweerd toch ook dat ALLE honden, of zelfs het merendeel, ziek is?quote:Op zondag 4 juli 2010 20:29 schreef Greys het volgende:
[..]
Bij zo'n onderwerp/discussie heb je nou eenmaal voor- en tegenstanders
Ik ken ook mensen met een hondje uit het buitenland en die is er zielsgelukkig mee en het hondje is al echt héél erg lang bij haar en hartstikke gezond.
Daar is ook helemaal niets mis mee. Maar je kunt wel je vraagtekens zetten bij dat hele systeem. Hoeft niet, mag wel
quote:Op zondag 4 juli 2010 20:34 schreef Faithfulness het volgende:
[..]
Niemand beweerd toch ook dat ALLE honden, of zelfs het merendeel, ziek is?![]()
Er zijn zat succesverhalen, en ben dan ook blij voor DIE honden. Maar het gaat alsnog wel eens mis, met alle gevolgen van dien.
Van mij mogen ze de invoer en uitvoer van dieren wel wat strenger maken. Zeker als het om landen gaat waar nogal eens wat gevaarlijke ziekten rondzwerven.
quote:Op zondag 4 juli 2010 20:29 schreef Greys het volgende:
[..]
Bij zo'n onderwerp/discussie heb je nou eenmaal voor- en tegenstanders
Ik ken ook mensen met een hondje uit het buitenland en die is er zielsgelukkig mee en het hondje is al echt héél erg lang bij haar en hartstikke gezond.
Daar is ook helemaal niets mis mee. Maar je kunt wel je vraagtekens zetten bij dat hele systeem. Hoeft niet, mag wel
Ook daar ben ik het mee eens hoorquote:Op zondag 4 juli 2010 20:50 schreef podencofan het volgende:
Wat die laatste zin betreft BEN IK HET HELEMAAL MET JE EENS maar ook mensen die de grenzen overgaan moet en strenger gecontroleerd worden en dan bedoel ik ook mensen die exotische vakanties maken![]()
[..]
Je zou eens wat vaker TV moeten kijken. De censuur bestaat al eeuwen niet meer, en alles wat onverhoopt de TV niet haalt is te vinden via YouTube of andere kanalen. Vaak zijn het stichtingen zelf die dit materiaal online zetten, het is dus echt wel te vinden.quote:Op zondag 4 juli 2010 17:41 schreef bigsan het volgende:
[..]
op de tv de bloederigste beelden kijken is totaal iets anders dan als je er met neus boven op staat dus die stelling gaat niet op sorry. ik blijf bij mijn besluit dat je het met je eigen ogen en gevoel moet zien en meemaken en dat je dan pas echt een oordeel kunt geven. je mening kan altijd maar dat is totaal iets anders.
Je hebt geen idee wie wij zijn, dus wat geeft jou te zeggen dat wij zelf op onze stoel zitten? Je moest eens weten hoe hard de meesten van ons zich hier inspannen voor dieren. Zowel dieren in NL, als dieren in het buitenland.quote:ook hier zeg ik weer. een top idee. ga dat dan ten uitvoer brengen, althans probeer het, maar schuif het niet op al die organisaties want die hebben 9 van de 10 plannen al uitgevoerd of zijn er mee bezig.
het is zo makkelijk om te zeggen "doe dit of doe dat"en zelf in je stoel blijven zitten.
ik begrijp jullie wel, echt, maar voeg de daad eens zelf bij het woord dan ben je sterk. en ook al blijkt het niet te werken of te lukken dan heb je het in ieder geval geprobeerd.
Ze hebben in Spanje wel degelijk asiels. Het zijn er niet veel, en ze zijn vaak opgezet door Stichtingen uit het buitenland. Ze zijn onbekend bij de lokale bevolking, en daar gaat het al fout. Communicatie, anyone? Honden er weghalen, hoe nobel ook, werkt niet mee aan de bewustwording van de mensen.quote:ja ook in Nl worden de dieren tijdens de vakantie periode de straat op gezet, aan een boom of afgegeven met een k. smoes. keihard straffen moeten ze die mensen. maar in spanje hebben ze geen asiels daar heb je de dodingstations en organisatie die dan gelukkig zo'n dier komt redden.
Volgens mij is het merendeel hier al onder de pannen, dank u. Alleen zijn het niet altijd honden. Er is meer.quote:neem het voortouw meld je aan bij een organisatie en ga er voor dat is alles wat ik nog kan zeggen.
quote:Op zondag 4 juli 2010 20:34 schreef Faithfulness het volgende:
[..]
Niemand beweerd toch ook dat ALLE honden, of zelfs het merendeel, ziek is?![]()
Er zijn zat succesverhalen, en ben dan ook blij voor DIE honden. Maar het gaat alsnog wel eens mis, met alle gevolgen van dien.
Van mij mogen ze de invoer en uitvoer van dieren wel wat strenger maken. Zeker als het om landen gaat waar nogal eens wat gevaarlijke ziekten rondzwerven.
Er zijn inderdaad (meer dan) genoeg organisaties, die zich met dit probleem bezig houden. Door deze hoeveelheid werkt men vaak langs elkaar heen. Als men de krachten nou eens zou bundelen, kan er worden gewerkt aan naamsbekendheid en grotere campagnes. Daarmee kan veel meer gedaan worden, dan via talloze individuele acties.quote:Op zondag 4 juli 2010 18:18 schreef bigsan het volgende:
[..]
kijk dat bedoel ik dus Greys. ik heb het niet over ACE ik heb het over organisaties.
als je ACE niet wilt helpen doe je het niet. doe ik ook niet. ik help andere organisaties. er zijn er genoeg.
Die organisaties zitten (nog) niet in China, omdat dit land tot een aantal jaren terug een zeer gesloten land was wat onder een dictatuur leefde. Wanneer een land niet toegankelijk is, kun je weinig doen aan de situatie. Het is voor stichtingen haast niet mogelijk geweest om voet aan wal te krijgen, laat staat om honden naar Europa te halen. En misschien is dat maar goed ook, als we daar aan gaan beginnen is het hek van de dam.quote:Op zondag 4 juli 2010 21:38 schreef Faithfulness het volgende:
Waarom zitten al die organisaties in Spanje en niet in China? Enig idee hoe ze met honden omgaan in China?
Mijn eerste gedachte: Dat kost teveel geld. Moeten ze in quarantaine. Is dat dan teveel moeite?
quote:Op zondag 4 juli 2010 21:38 schreef Faithfulness het volgende:
Waarom zitten al die organisaties in Spanje en niet in China? Enig idee hoe ze met honden omgaan in China?
Mijn eerste gedachte: Dat kost teveel geld. Moeten ze in quarantaine. Is dat dan teveel moeite?
quote:Op dinsdag 6 juli 2010 09:44 schreef podencofan het volgende:
Wat is het hier ineens stil,zijn !
Of zijn jullie allemaal naar Spanje vertrokken om hondjes te helpen?
quote:Op dinsdag 6 juli 2010 09:56 schreef senesta het volgende:
Gevonden: http://www.hondenpage.com(...)van-asielhonden..php
21.000 belgische asieldieren die afgemaakt worden omdat er geen nieuw baasje word gevonden!!
quote:Op dinsdag 6 juli 2010 09:59 schreef Greys het volgende:
[..]
Auw. Wat confronterend, zo'n hoog aantal
Dan boft Banja van Yvonne maar
Senesta heeft in het vorige topic wat cijfers gepost. Uit mijn hoofd wordt in Nederland zo'n 4-5% van de asieldieren afgemaakt. In België lag dat aantal op 17-18% en in Spanje op 16 komma nogiets%.quote:Op dinsdag 6 juli 2010 10:07 schreef Greys het volgende:
Hoe zit dat eigenlijk in Nederland?
Hoe zijn hier de regels met asieldieren... als die niet geplaatst kunnen worden na een bepaalde tijd, laten ze die dieren dan ook inslapen? En zo ja, wat zijn hier de aantallen?
Of heb ik over die post heengelezen eerder in deze topics?
Ik zit overdag vaak via mobiel online en dan mis ik wel eens wat.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |