abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 6 juli 2010 @ 09:46:17 #151
301973 FBreijer
Wait wut?
pi_83711662
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 09:37 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Sja - 't staat zwart op wit in Exodus 15:26: "Want Ik, de HERE, ben uw Heelmeester."

Oftewel: als 'ie ook maar een beetje consequent is verlaagt hij zich niet tot die verfoeilijke wereldlijke wetenschap. Enkel bidden tot de Heere, dan kom je er wel bovenop! :-)
Ik vraag me af of hij zijn kinderen laat vaccineren.
You sunk my battleship! :o
  dinsdag 6 juli 2010 @ 10:25:50 #152
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_83712769
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 09:46 schreef FBreijer het volgende:

[..]
Ik vraag me af of hij zijn kinderen laat vaccineren.
We mogen toch hopen dat zo iemand, godbetere, geen kinderen heeft.

"Kids... SCIENCE BAAAAAAD!!!! GOD GOOOOOOD!!!"
Atheism isn't a religion. It's a personal relationship with reality.
"And I think it should be – religion – treated with ridicule, and hatred and contempt. And I claim that right."- Christopher Hitchens, 1949 - 2011
pi_83713087
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 04:14 schreef theghostrider het volgende:

[..]

De evotheorie wordt rechtreeks gebruikt voor de medische wereld?

Ja dat negeer ik zeker...omdat er niets van waar is...jammer dat men dat jou heeft doen geloven.
Tsja, dan hoor je wat mij betreft in BNW bij Lambiekje et. al.
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 08:01 schreef theghostrider het volgende:
Mij zie je niet meer terug in enig topic wat met geloof te maken heeft. Altijd maar die wetenschappelijke asholes die de boel verzieken, en praatjes dat ik hier in dit speciale wetenschappelijke topic ER TEGEN IN GA.
Wat moeten jullie in Gods naam in topics waar over religie gesproken wordt???? De boel verzieken? Ja dus want jullie dachten dat het ook mijn doel was dat hier te doen. Stelletje losers.
We weten wel dat een rasechte wetenschaplover niet in God en Jezus gelooft...En ook dat hij dit nooit zal overwegen. Maar iemand die in God gelooft zal nooit jullie wetenschappelijke shit gaan vertrouwen.
Met alle respect: dit topic heet "De wetenschappelijke methode". In mijn ogen ben jij juist degene die wetenschappelijke discussies nogal es loopt te verstieren met flauwe one-liners en niet-onderbouwde flauwekul.

Je zou dus ook eerst es naar jezelf kunnen kijken

[ Bericht 57% gewijzigd door Haushofer op 06-07-2010 11:28:15 ]
  dinsdag 6 juli 2010 @ 10:41:45 #154
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_83713259
quote:

[..]

Mijn punt is heel simpel.
Dat is nou ook precies het probleem.
quote:
Mij zie je niet meer terug in enig topic wat met geloof te maken heeft.
En weg blijven dan hoor, want ik heb het wel een beetje gehad met die onzin van jou en ik vermoed dat ik niet de enige ben.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  dinsdag 6 juli 2010 @ 13:23:50 #155
259610 hessels
cave et aude
pi_83719328
quote:

[..]

Wat moeten jullie in Gods naam in topics waar over religie gesproken wordt???? De boel verzieken? Ja dus want jullie dachten dat het ook mijn doel was dat hier te doen. Stelletje losers.
Als dat je doel niet was, wat ben je dan aan het doen?

Ik heb tot nu toe enkel met inhoudelijke argumenten op je gereageerd, heb nog nooit een fatsoenlijk inhoudelijk argument terug gekregen en word nu door je uitgemaakt voor een of andere egomaniac, omdat ik een medisch-wetenschappelijke opleiding doe - waar slaat dat op?
I'm not going to bother thinking outside the box until there's evidence of any going on inside of it.
  dinsdag 6 juli 2010 @ 13:42:38 #156
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_83720104
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 13:23 schreef hessels het volgende:

[..]
Als dat je doel niet was, wat ben je dan aan het doen?

Ik heb tot nu toe enkel met inhoudelijke argumenten op je gereageerd, heb nog nooit een fatsoenlijk inhoudelijk argument terug gekregen en word nu door je uitgemaakt voor een of andere egomaniac, omdat ik een medisch-wetenschappelijke opleiding doe - waar slaat dat op?
Sja. Je kan 'm natuurlijk prachtig omdraaien - waarom mengt een religieus dogmaticus die met weinig inhoudelijke argumenten komt zich in een topic met als titel "De wetenschappelijke methode"?

[ Bericht 2% gewijzigd door Telecaster op 06-07-2010 14:14:30 ]
"And I think it should be – religion – treated with ridicule, and hatred and contempt. And I claim that right."- Christopher Hitchens, 1949 - 2011
pi_83720647
Complimenten als "losers" en "geflipte relifanaten" mogen wegblijven, dat is nergens voor nodig.
  dinsdag 6 juli 2010 @ 13:58:34 #158
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_83720808
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 13:54 schreef Haushofer het volgende:
Complimenten als "losers" en "geflipte relifanaten" mogen wegblijven, dat is nergens voor nodig.
Sja. When it quacks like a duck... ;-)

Maar vooruit. Het is mooi weer. Ik heb 'm alvast even geparkeerd in m'n vorige post, wat is volgens jou wel een aanvaardbare term?
pi_83721447
Ik hoop dat je zelf kunt bedenken hoe je kunt voorkomen dat je andere mensen niet beledigt en geen reacties uitlokt. Dat laat ik dus aan je eigen fantasie over.
  dinsdag 6 juli 2010 @ 14:14:07 #160
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_83721546
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 14:11 schreef Haushofer het volgende:
Ik hoop dat je zelf kunt bedenken hoe je kunt voorkomen dat je andere mensen niet beledigt en geen reacties uitlokt. Dat laat ik dus aan je eigen fantasie over.
Zoiets?
  dinsdag 6 juli 2010 @ 14:31:01 #161
302800 Frith
fictief en almachtig
pi_83722349
quote:

[..]

Mijn punt is heel simpel:

Jullie hebben het geloof in God en Jezus verworpen. En dat zal mij wel ff vertellen hoe de wereld in elkaar steekt.
Wil je nu beweren dat jij een lijntje met God hebt en onze direct inzicht kunt geven in het hoe, wat en waarom van de wereld, het leven en ons menselijk bestaan?

Wie ben jij exact om ons te vertellen hoe de wereld in elkaar steekt? Zeker wanneer elke uitspraak niets meer is dan een drogreden met verwijs naar een autoriteit genaamd 'God'. Hoe moeten wij er zeker van zijn dat deze god -en geen andere- de expert is op het gebied waarover wij hem vragen stellen?

Als er iemand hier beweerd een transcendentele (en absolute) waarheid te kennen, dan ben jij het wel op het moment dat jij beweerd dat deze te kennen is door het aannemen van een geloofsovertuiging.

Je kunt geloven wat je wilt, maar het betekent niets. Zonder verantwoording voor de correctheid van je overtuigingen is het onmogelijk om je overtuigingen te beoordelen.

Bewijs maar eens dat jij een direct lijntje met God hebt, dat deze niet slechts in jouw fantasie zit en een zelfstandig bestaan heeft, dat dit daadwerkelijk de correcte god is, dat deze ook daadwerkelijk zelf verantwoordelijk is voor (alles) en niet slechts de eer opeist, dat het stellen van deze vragen niet leidt tot een paradox, dat het gehele gedoe ook geen misleiding is door een boosaardige demon...

enzovoorts.

Als jij vindt dat het aan ons (de mens) is om de waarheid van God te vinden, dan is de bewijslast en verantwoording, naar zowel ons als naar jouw God toe, geheel aan jou.

En die laatste zin laat ook meteen zien waarom de moderne wetenschap een product is van de specifieke West-Europese religieuze geschiedenis, maar enfin.
pi_83750893
quote:
Op maandag 5 juli 2010 09:43 schreef Haushofer het volgende:

[..]

In dat geval zou ik meer dan driekwart van m'n dagelijkse onderzoek niet uit kunnen voeren.
Dat geloof ik niet.
Bij de woorden die je gebruikt moet je toch een begrip hebben.
Een onbekende als x of a of een constante als k of q zijn leeg, als nog in te vullen vakken. Dat laten we even open.
Maar ik kan me niet voorstellen hoe je een woord kunt gebruiken zonder een soort beeld te hebben van de betekenis van dat woord.
Dat je dat beeld niet altijd over kunt brengen, is nog tot daaraantoe. Dat hangt ook van het begrip van de toeschouwer af.

Het woord "entropiehorizon" roept bij jou toch een beeld op.
Terwijl "participatiespiraal" bij jou waarschijnlijk blanco is.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  woensdag 7 juli 2010 @ 02:02:46 #163
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_83750953
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 01:55 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Het ging dan ook over voorstellingsvermogen, niet over begrip. Elke wetenschapper begrijpt wat 'ie doet. Er zijn echter maar weinig vakgebieden waarin je je alles wat je onderzoekt ook voor kunt stellen.
  woensdag 7 juli 2010 @ 03:13:39 #164
302800 Frith
fictief en almachtig
pi_83751510
quote:

[..]

Dat geloof ik niet.
Een onbekende als x of a of een constante als k of q zijn leeg, als nog in te vullen vakken. Dat laten we even open.
Maar ik kan me niet voorstellen hoe je een woord kunt gebruiken zonder een soort beeld te hebben van de betekenis van dat woord.
Dat je dat beeld niet altijd over kunt brengen, is nog tot daaraantoe. Dat hangt ook van het begrip van de toeschouwer af.

Terwijl "participatiespiraal" bij jou waarschijnlijk blanco is.
Je gebruikt hier meerdere begrippen in een term.

Het reële en het virtuele / abstracte zijn weliswaar beide symbolen, maar zij hebben alsnog een geheel andere waarde in de mentale voorstelling van de wereld. En ik gebruik hier dan het woord voorstelling in zeer ruime zin, namelijk als het geheel van symbolen en systemen in de geest.

Wat jullie neerzetten als voorstellen is het in gedachten nemen van het reële / fysieke. Wat Haushofer echter doet, zit -als ik het goed heb- meer richting de theoretische natuurkunde en daarbij meer in het wiskundige model, ofwel het abstracte. Daarin zijn ook allerlei abstracte zaken zoals imaginaire getallen e.d. noodzakelijk (de wortel uit -2 bijvoorbeeld), die geen enkele waarde in de realiteit kennen.

Zou je dus vragen aan hem om dat 'voor te stellen', dan is dat onmogelijk.

Het bewerkte wiskundige model kan echter wel bijdragen aan meer begrip in de natuurkunde.

Ik denk dat het sinds Einstein en Bohr wel te stellen is dat de natuurkundig sowieso weinig waarde meer heeft aan een beschrijving / metafoor voor het (wiskundige) model, omdat er geen manier meer is om deze zichtbaar te maken. Natuurlijk zul je wel denken aan plaatjes e.d. van fotonen en andere zaken, maar dat zijn dus weer allemaal virtuele symbolen, aangezien niemand ooit 'een foton' als lichaam / fysiek deeltje heeft kunnen zien.

Dat jij een 'voorstelling' hebt van een foton, betekent nog niet dat deze ook daadwerkelijk reëel / fysiek is. Er is wel een lichamelijk metafoor voor verzonnen, die ons toelaat om deze "als fysiek" voor te stellen, maar daarmee is het foton niet reëler geworden dan Pegasus, van welke we onmiddellijk begrijpen dat deze geen reëel bestaan heeft. Het verschil daarbij is echter dat de beschrijving van het foton een exacte beschrijving van bepaald gedrag van meetwaarden tracht te geven (en daar relatief goed in slaagt), terwijl Pegasus eigenschappen heeft die we "evidente fantasie" beschouwen.

Mocht je me tot nu toe hebben bijgehouden, dan zul je ook inzien dat dit in feite gaat naar de kern van de ontologie (zijnsleer), namelijk: "wat bestaat?"
  woensdag 7 juli 2010 @ 07:27:02 #165
259610 hessels
cave et aude
pi_83751996
De mens kán ook gewoon niet alles begrijpen, daar zijn we simpelweg niet toe in staat.

Ons brein en zelfbewustzijn is geëvolueerd vanuit een behoorlijk intelligente omnivore apensoort die op de savanne leefde. Ons hele brein perfect is daarmee perfect uitgerust om, onder andere, patronen en gebeurtenissen op de schaal van grootte waar we zelf in leven te kunnen observeren en voorspellen.

In andere woorden, we zien en interpreteren de wereld en zijn gebeurtenissen zoals die het best te begrijpen zijn op onze grootte van schaal. Het punt is dat de werkelijkheid zich op andere schalen compleet anders gedraagt - op de schaal van moleculen en atomen heb je kwantificatie van energieniveau's, op de schaal van sterren en planeten heb je de de merkbare kromming van ruimtetijd.

Ons brein kan simpelweg niet goed overweg met begrippen als "kromming in de ruimtetijd" of "dualistische eigenschappen van golven/deeltjes". We kunnen het op papier uitwerken, we kunnen de wiskunde erachter snappen, we kunnen het effect ervan voorspellen en berekenen - maar echt begrijpen kunnen we het niet.
Ik weet niet hoe jij er in zit, maar als ik me iets probeer voor te stellen dat zich tegelijkertijd als een deeltje en als een golf gedraagt dan lukt dat gewoon niet. Ik kan me deeltjes voorstellen, en golven, maar hoe het zich als beiden tegelijk gedraagt valt niet te omvatten.

Dit doet natuurlijk niet af aan onze mogelijkheid om de wetenschap te beoefenen, en alles te kunnen voorspellen aan de hand van modellen en wiskunde. Maar werkelijk begrip is het niet en zal het denk ik ook niet worden.
I'm not going to bother thinking outside the box until there's evidence of any going on inside of it.
  woensdag 7 juli 2010 @ 08:26:01 #166
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_83752450
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 07:27 schreef hessels het volgende:
De mens kán ook gewoon niet alles begrijpen, daar zijn we simpelweg niet toe in staat.
Wat ik altijd een mooie vind in deze:

"The Universe is not only queerer than we suppose, but queerer than we can suppose." - J. B. S. Haldane, Possible Worlds and Other Papers (1927), p. 286
  woensdag 7 juli 2010 @ 08:29:09 #167
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_83752511
Of deze:

"There is a theory which states that if ever anybody discovers exactly what the Universe is for and why it is here, it will instantly disappear and be replaced by something even more bizarre and inexplicable. There is another theory which states that this has already happened." - Douglas Adams.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 7 juli 2010 @ 09:34:37 #168
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_83753924
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 08:29 schreef Molurus het volgende:
Of deze:
Fraai.

Wat ik ook altijd een mooie vind:

"Look at the bible as a pastiche, a collection of mutually and often internally inconsistent fragments slapped together for crude reasons of politics and art and priestly self-promotion and sometimes beauty and a lot of chest-thumping tribalism, and through that lens, it makes a lot of sense. It does tell us something important…about us, not some fantastic mythological being. It tells us that we are fractious, arrogant, scrappy people who sometimes accomplish great things and more often cause grief and pain to one another. We want to be special in a universe that is uncaring and cold, and in which the nature of our existence is a transient flicker, so we invent these strange stories of grand beginnings, like every orphan dreaming that they are the children of kings who will one day ride up on a white horse and take them away to a beautiful palace and a rich and healthy family that will love them forever. We are not princes of the earth, we are the descendants of worms, and any nobility must be earned." - PZ Myers
pi_83754599
quote:

[..]

Dat geloof ik niet.
Natuurlijk vorm ik een soort beeld erbij, maar ik erken ook dat dat beeld waarschijnlijk niet echt betrouwbaar is. Een mooi voorbeeldje is het begrip "spin" van een deeltje. Mensen stellen zich dat vaak voor door een deeltje als een ronddraaiend tolletje. Ik zie het als een intrinsieke eigenschap van een deeltje wat aan dezelfde algebra voldoet als het hoekmoment. Meer niet.
quote:

Ja, maar zoveel andere zaken ook niet of nauwelijks
  woensdag 7 juli 2010 @ 10:10:23 #170
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_83754861
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 10:01 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Natuurlijk vorm ik een soort beeld erbij, maar ik erken ook dat dat beeld waarschijnlijk niet echt betrouwbaar is. Een mooi voorbeeldje is het begrip "spin" van een deeltje.
Of de begrippen "lichtjaar" en "lichtsnelheid".

Ik heb de getalletjes weliswaar paraat, maar om nou te zeggen dat ik me er echt een heel erg concreet beeld bij kan voorstellen...
pi_83755423
Ik kom even in dit topic binnenvallen, heb dus niet alle voorgaande posts gelezen en hoop derhalve dat wat ik zeg geen herhaling is, maar heeft iemand al aangegeven dat er niet zoiets is als de wetenschappelijke methode? Neem als voorbeeld de definitie van deze methode van de TS:
quote:
1.Bestudeer het fenomeen dat je wilt beschrijven. Verzamel gegevens en doe metingen.
2.Denk na over je metingen, en verzin een hypothese die de metingen en andere gegevens kan verklaren.
3.Voorspel op basis van de hypothese iets dat je nog niet eerder hebt gemeten.
4.Controleer of test de voorspellingen door nieuwe metingen uit te voeren in een experiment.
5.Evalueer aan de hand van de meetresultaten of de hypothese juist kan zijn. Als niet alle voorspellingen uitkomen, dan was de hypothese onjuist. Vorm in zo'n geval een nieuwe hypothese. Als de voorspellingen juist waren, maak dan meer voorspellingen en test de hypothese verder.
Nu zijn er een heleboel vragen die je kunt stellen bij bovenstaande 5 stappen:

Bij stap 1 zou je je kunnen afvragen of het bestuderen van een fenomeen altijd op dezelfde manier gaat. Er lijken mij grote verschillen te zitten tussen bijvoorbeeld het bestuderen van calciumnitraat, de up-quark, en het stemgedrag van Limburgers. Calciumnitraat kun je direct observeren, kun je bestuderen in een laboratorium, en je kunt inderdaad metingen verrichten in de zin van bijvoorbeeld meten hoe snel calciumnitraat oplost in water. De up quark daarentegen kun je niet direct zien, heb je grote apparaten nodig om het te bestuderen, en metingen verrichten zijn hierbij veel lastiger. Hetzelfde geldt voor het stemgedrag van Limburgers: je kunt dit wel gaan meten maar er zit hier een zekere foutmarge bij, en het hoeft niet zo te zijn dat er een eenduidig antwoord is (waar calciumnitraat waarschijnlijk bepaalde vaste meetresultaten oplevert, zal de ene stemmer zeggen dat hij Wilders heeft gekozen voor zijn ideeën, maar de andere omdat zij blond haar mooi vindt, etc).

Bij stap 2 kun je je afvragen of je elk type hypothese mag verzinnen om de metingen te verklaren. Is ‘God heeft het gedaan” een goede verklaring? Zo nee, waarom niet? Het is een verklaring die niet contradictoir is met stappen 1 tot 5. En wat dacht je van de volgende hypothese: Ongehuwde mannen zijn gehuwd en daarom is mijn meetresultaat juist (uit een logische contradictie (ongehuwde mannen zijn gehuwd) kan logischerwijs alles volgen, dus ook de meetresultaten). Waarom mag dat niet? Lijkt mij onvolledig.

Bij stap 3: Stel je onderzoekt het uitsterven van de Dinosauriërs. Je bent ervan overtuigd dat een meteoriet in de Golf van Mexico is gevallen en de uitsterving heeft veroorzaakt. Je hebt gegevens verzameld die deze conclusie ondersteunen. Maar wat voor een voorspellingen kun je hierover doen? Wat voorspel je dat je nog niet eerder hebt gemeten. Ja, je kunt voorspellen dat nog een meteoriet ook heel catastrofaal zou zijn, maar dat is al iets wat je hebt gemeten. Contrasteer dat eens met het vinden van de bottom quark en daaruit voorspellen dat er dus ook wellicht een top quark moet zijn.

Bij stap 4. Er lijkt een heel duidelijk verschil tussen laboratoriumexperimenten aan de ene kant, en sociologische experimenten of historisch onderzoek aan de andere kant. Laboratoriumexperimenten kun je tot op hoge precisie nabootsen ter controle, maar ook niet altijd. Bovendien, is het niet nodig dat andere personen jouw onderzoek controleren? Stel nu dat de Large Hadron Collider de Higgs boson vindt. Zouden we dan, om dit te controleren, nog een andere LHC moeten bouwen om te kijken of we hetzelfde resultaat krijgen? Dat zal wel heel duur worden. En wat met het onderzoeken van de Big Bang of de meteoriet die op de aarde is gevallen?

Mijn punt is dit: even los van de vraag of de wetenschappelijke methode goede en bruikbare kennis oplevert is het simpelweg de vraag of er wel één echte wetenschappelijke methode is, of dat er wellicht verschillende methoden zijn voor verschillende wetenschappelijke disciplines die toch echt allemaal als wetenschap tellen? Ik denk dat dit laatste correct is, en vandaar is er niet zo iets als DE wetenschappelijke methode.
  woensdag 7 juli 2010 @ 10:53:29 #172
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_83756119
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 19:26 schreef theghostrider het volgende:

[..]

Ok, je hebt gelijk.

Wat ik van het Atheisme begrijp is dit: Atheisme is A-theisme. Theisme betekent geloof in 1 of meerdere goden, het griekse voorvoegsel "A" betekent "niet".

Een paar voorbeelden van het gebruik van het voorvoegsel "A".

Amuzikaal: eigenschap van iemand die niet muzikaal is. Hier wordt amuzikaal niet beschouwd als een vorm van muzikaliteit, maar de afwezigheid hiervan.

Asociaal: eigenschap van iemand die niet sociaal is. Hier wordt asociaal niet gezien als een bepaalde vorm van sociaal gedrag, het is de afwezigheid hiervan.

Acultureel: eigenschap van iemand zonder cultureel besef of beschaving. Dus niet een bepaalde vorm van cultureel besef, maar de afwezigheid hiervan.

Zo ook atheist.

Blijft over de cirkelredenering dat atheistme ook een geloof is, namelijk in het niet bestaan van 1 of meerdere goden. Voor dit niet bestaan is geen bewijs, dus is er sprake van geloof.

A-theisme is de afwezigheid van geloof, geen geloof volgens je eigen redenering. Maar als een echte gelovige spreek je jezelf tegen. Ben jij het leuke broertje van KoningDavid?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_83756136
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 10:30 schreef jdschoone het volgende:
Ik kom even in dit topic binnenvallen, heb dus niet alle voorgaande posts gelezen en hoop derhalve dat wat ik zeg geen herhaling is, maar heeft iemand al aangegeven dat er niet zoiets is als de wetenschappelijke methode? Neem als voorbeeld de definitie van deze methode van de TS:
[..]
stap2:
naja natuurlijk kun je zeggen dat een god het heeft gedaan binnen je hypothese, je komt alleen in latere stappen hiermee in de problemen. voornamelijk bij het falsifiëren en/of het reproduceren van je hypothese.
+ je zal de werken en eigenschap van het onderdeel god ook moeten kunnen demonsteren.

bij stap3. geval bij theorieën en hypotheses. het moet ook te falsifiëren zijn.
voorbeeld: mijn hypothese zegt dat A+B = C. (C is de uitkomst van het model, volgens jou hypothese)
nu gaan we kijken. als we A+D toen. krijgen we dan wat anders. of krijgen we dan alsnog C ?

op het moment wanneer je iets verandert binnen je hypothese. maar de uitkomst blijft hetzelfde. dan is er iets mis met je hypothese en is het terug naar stap 1.

bij stap4 hoef je niet nog eens een nieuwe LHC te maken.

je herhaalt je experiment nog een xx aantal keren. (en afhankelijke of de kracht die noodzakelijk was te laag/hoog genoeg is dat een andere hc dit ook kan reproduceren. probleem hier valt dan weer echter. zijn de sensoren gevoelig genoeg bij de andere collidors)

zoals de TS al zei. het is een uitleg in simpele bewoording. het mis de diepere details ervan. en zijn in totaal iets van 2 of 3 methoden/stappen meende ik. welke toepasbaar zijn is afhankelijk van de discipline waarin je onderzoek valt. (pin me er niet op vast. maar heb zoiets meegekregen over dit geval, Haushofer zal dit wel of niet kunnen bevestigen )
  woensdag 7 juli 2010 @ 10:57:02 #174
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_83756222
quote:

Bij stap 1 zou je je kunnen afvragen of het bestuderen van een fenomeen altijd op dezelfde manier gaat. Er lijken mij grote verschillen te zitten tussen bijvoorbeeld het bestuderen van calciumnitraat, de up-quark, en het stemgedrag van Limburgers. t zo iets als DE wetenschappelijke methode.
Het enige verschil is het gebruikte gereedschap.
quote:
Bij stap 2 kun je je afvragen of je elk type hypothese mag verzinnen om de metingen te verklaren. Is ‘God heeft het gedaan” een goede verklaring? Zo nee, waarom niet?
"Deze steen heeft de schade aan je auto veroorzaakt" is ook geen antwoord. Je moet eerst bewijzen dat er een steen is, aantonen dat de steen zwaar genoeg was en aantonen dat de bewegingen van de steen sinds de schade deze veroorzaakt kan hebben.
quote:
Bij stap 3: Stel je onderzoekt het uitsterven van de Dinosauriërs. Je bent ervan overtuigd dat een meteoriet in de Golf van Mexico is gevallen en de uitsterving heeft veroorzaakt. Je hebt gegevens verzameld die deze conclusie ondersteunen. Maar wat voor een voorspellingen kun je hierover doen? Wat voorspel je dat je nog niet eerder hebt gemeten. Ja, je kunt voorspellen dat nog een meteoriet ook heel catastrofaal zou zijn, maar dat is al iets wat je hebt gemeten. Contrasteer dat eens met het vinden van de bottom quark en daaruit voorspellen dat er dus ook wellicht een top quark moet zijn.
Een theorie is niet te bewijzen zonder dat je alles weet. En alles is vrij veel. Je kan alleen bewijzen dat een theorie niet klopt. Het mechanisme van evolutie kan je voor je ogen zien werken in een bakje snel delende bacteriën. Maar de theorie dat al het leven op Aarde zich volgens dat mechanisme heeft ontwikkeld, is onbewijsbaar. Maar de theorie is niet aantoonbaar onjuist en er is geen betere verklaring voor waargenomen fenomenen. Daar kan ik het mee doen. Als je dat niet kan ga je lekker in God geloven, maar pretendeer dan niet wetenschappelijk bezig te zijn.
quote:
Bij stap 4. Er lijkt een heel duidelijk verschil tussen laboratoriumexperimenten aan de ene kant, en sociologische experimenten of historisch onderzoek aan de andere kant. Laboratoriumexperimenten kun je tot op hoge precisie nabootsen ter controle, maar ook niet altijd. Bovendien, is het niet nodig dat andere personen jouw onderzoek controleren? Stel nu dat de Large Hadron Collider de Higgs boson vindt. Zouden we dan, om dit te controleren, nog een andere LHC moeten bouwen om te kijken of we hetzelfde resultaat krijgen? Dat zal wel heel duur worden. En wat met het onderzoeken van de Big Bang of de meteoriet die op de aarde is gevallen?
Zie boven. En verder, als jij denkt dat ze met de LHC verkeerd bezig zijn, moet je er idd zelf 1 bouwen. Maar de hele LHC is een symbool van de wetenschappelijke methode. Al dat geld moet verantwoord worden, al die "monteurs" die dat ding hebben gebouwd en nu onderhouden zijn zelf wetenschapper. Er zitten te veel mensen die zelf iets willen weten met hun hoofd in dat ding, een betere peer-review is niet denkbaar.

Een flauwe poging om twijfel te zaaien.

[ Bericht 23% gewijzigd door Papierversnipperaar op 07-07-2010 11:20:25 ]
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_83757033
quote:
Bovendien, is het niet nodig dat andere personen jouw onderzoek controleren? Stel nu dat de Large Hadron Collider de Higgs boson vindt. Zouden we dan, om dit te controleren, nog een andere LHC moeten bouwen om te kijken of we hetzelfde resultaat krijgen?

Ik ben het met je eens dat je niet zo simpel over "1 wetenschappelijke methode" kunt spreken, maar dit punt begrijp ik niet. Eerst spreek je over verschillende personen, en dan opeens over verschillend meetapparatuur.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')