Update van de weerkaarten van 12 uur vanmiddag.
Ik heb nu alleen de nieuwe berekeningen van de Boyden, de Cape, de K-Index, de CRR en de stroming op 300 en 500 hPa gemaakt.
En dan ziet het er nog steeds positief uit als het gaat om (zwaar) onweer voor België en Nederland.
De Boyden is verder omhoog gegaan, was deze vanochtend vroeg nog 92 we zitten nu al op 96 voor het grootste deel van Nederland en het oosten van het land heeft zelfs een berekening van 98 volgens de boyden berekening.
Van de actieve cape kernen ligt er nu 1 in de buurt van Nederland en België en deze moet dus verder activeren om België vanaf nu en zuid-nederland vanaf laat in de middag te kunnen voorzien van onweer.
De K-Index is ook verder verhoogd en uitgebreid.
De CRR is zeer interessant. Bij Parijs is vanochtend een MCS ontstaan en deze neemt alleen maar in kracht toe. Alleen zie ik geen overeenkomsten met 25/26 mei 2009. Toen waren er 2 stuks en nog van een veel zwaarder kaliber.
De stroming op 300 en 500 hPa is zeer gunstig voor ons land en België dus ik kan alleen maar positief zijn over het resultaat.
Mocht het gaan onweren dan gaat dit zeker lokaal gepaard met zware neerslag en zware rukwinden.
Boyden:
![]()
Cape:
![]()
K-Index:
![]()
CRR: